Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 44.634 •

Sony heeft zijn Android-smartphone Xperia Go gepresenteerd. De Go heeft een behuizing die tegen water en stof kan, en krijgt een IP67-certificering mee. De smartphone heeft een 3,5"-scherm met een resolutie van 480x320 pixels.

De Xperia Go lijkt bedoeld als een soort opvolger van de Xperia Active, de 'sportsmartphone' die Sony Ericsson vorig jaar uitbracht. De Xperia Go draait net als sommige andere Sony-smartphones op een ST-Ericsson Novathor U8500-soc, een dualcore-processor die is geklokt op 1GHz.

De smartphone heeft een IP67-certificering, wat betekent dat de telefoon bestand is tegen zowel water als stof; de 6 staat voor stofdicht, terwijl de 7 in de certificering aanduidt dat de telefoon 30 minuten lang een meter onder water kan worden gehouden zonder schade. De telefoon heeft een 5-megapixelcamera. De Xperia Go wordt verkocht naast de goedkopere Xperia U, die eveneens een 3,5"-Reality-display heeft en draait op een ST-Ericsson Novathor U8500-soc.

De telefoon komt uit op Android 2.3 en krijgt later een update naar Android 4.0. Naast de Go presenteerde Sony de eveneens stof- en waterdichte Xperia Acro S, maar die komt niet naar Nederland. De Xperia Go is vanaf het derde kwartaal in Nederland verkrijgbaar en krijgt als adviesprijs 299 euro.

Sony Xperia Go Sony Xperia Go

Reacties (78)

De Acro S komt niet naar Nederland helaas :s
Da's jammer, maar aan de andere kant is het ook maar een waterdichte Xperia S. Niet veel speciaal dus.
hij komt wel naar nederland...
The Xperia go and Xperia acro S will be available worldwide from Q3 2012. Check out the official promo videos of the two devices over at our blog.
http://www.gsmarena.com/s...eria_acro_s-news-4318.php

en ik wil hem :9~

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 30 mei 2012 13:30]

Uit de bron - Nederlandstalige persbericht van Sony:
De Xperia arco S die vandaag eveneens is aangekondigd zal niet in Nederland worden geintroduceerd.
Don't get your hopes up op basis van een zin in een artikel van GSM Arena :)
:X |:( :'( whyy !
de droid 4 komt ook al niet naar Nederland en nu deze niet... wat een onzin 8)7

en importeren is ook al een bitch....

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 30 mei 2012 13:57]

Ik denk doordat htc zijn slag heeft geslagen door deze voordelen in elk tc toestel heeft verwerkt en sony het in nl niet al te goed doet.
Je kunt ook voor de Panasonic Eluga http://tweakers.net/price...anasonic-eluga-zwart.html gaan, dat is een tenminste een fatsoenlijke telefoon die waterdicht is. Goede camera, snelle processor, hoge resolutie display.
Gelukkig komen er wel steeds meer waterdichte smartphones, maar als het van die simpele dingen zijn zoals deze schiet het ook niet op.
Ik heb momenteel een Motorola Defy en dat waterdichte bevalt me uitermate goed moet ik zeggen.
Nederland hoort blijkbaar niet bij wereldwijd. :?
In andere kleine landen/taalgebieden gaat men akkoord met een versie in het Engels of een andere wereldtaal (Spaans, Frans, Chinees, Duits, Arabisch) behalve in dat kleine kikkerlandje. Als het dan per sé in het Nederlands moet is het niet rendabel (kleine afzetgetallen) dus brengt men het daar maar gewoon niet uit.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 2 juni 2012 08:46]

Jammer, dat is echt een pareltje!

[Reactie gewijzigd door lswartsenburg op 30 mei 2012 13:41]

Da's jammer, maar aan de andere kant is het ook maar een waterdichte Xperia S. Niet veel speciaal dus.
Een waterdichte telefoon die 30 minuten 1 meter onder water kan liggen niet echt speciaal ... ?
Wat wil jij dan? Kaboutertjes die uit een plek vliegen waar nooit de zon schijnt?
Gewoon waterdicht of spatwaterdicht?
Edit: echt waterdicht kan veel langer en dieper onder water dan wat hier staat. Benieuwd of zeewater mag.
Geen update naar android 5?

[Reactie gewijzigd door Marc050 op 30 mei 2012 13:22]

Echt waterdicht. Onder de kraan steken of een foto onder water maken is geen probleem. Tot 30 minuten met een maximumdiepte van 1m!
Waterdicht tot 1 meter
dus je kunt hem hooguit in bad gebruiken. Als ie in de gracht valt zit je al over die meter heen :D
En hoe zit het met zout water (zee)?
De smartphone heeft een IP67-certificering, wat betekent dat de telefoon bestand is tegen zowel water als stof; de 6 staat voor stofdicht, terwijl de 7 in de certificering aanduidt dat de telefoon 30 minuten lang een meter onder water kan worden gehouden zonder schade.

Denk dat dit wel onder waterdicht valt.
Had liever een mobiel gezien die gewoon echt water dicht is. 1M stelt niks voor en dit gaat problemen opleveren omdat je vaak niet precies weet hoeveel 1M is. Zowieso snap ik niet dat hij maar IP67 inplaats van IP68, want dan kon je hem altijd nog aan je arm binden tijdens een uur banen zwemmen. Of je gebruikt hem als nood telefoon als je met je zeilboot omslaat en je hulp moet inschakelen (als je geen marifoon hebt).
Geen update naar android 5?
Ik denk dat men wacht met uitspraken hierover tot Android 5 daadwerkelijk klaar is :)

<edit>typo, vinger in t verband :) </edit>

[Reactie gewijzigd door KoekjevanLU op 30 mei 2012 13:36]

Dit valt onder de noemer "waterdicht"
Maar IP 67 is alleen een aanduiding dat het gebruikt kan worden onder zware omstandigheden zoals bijvoorbeeld aan boord van een schip. Waar een goede golf overheen mag komen.

Makkelijk voorbeeld is een Contra en een Plug(mannetjes en een vrouwtjes steker)
Die je ook op bouwplaatsen vaak genoeg ziet voor meer vermogen(krachtstroom). Als die goed in elkaar worden gestoken en de IP67 keuring erop hebben zitten is het mogelijk dat ze tijdelijk in een diepe plas kunnen liggen. Het is ook niet de bedoeling dat je de stekker een half uur lang op 1 meter diepte heen en weer beweegt. Het is alleen toegestaan in stilstaand water.


De term waterdicht(drukdicht) is pas echt aan de orde als met het heeft over IP68. En dan zal daarbij vermeld worden voor welke diepte en/of gebruik.

Zout water moet niks uitmaken, behalve dat alles sneller "slijt" in zout water. Hier zegt de norm niks over. Het is dus aan jezelf hoe je ermee omgaat.

Het is overigens wel zo dat ze met de IP67 aan de minimale eisen moeten voldoen, vaak kunnen ze dus meer hebben dan de normering.


Bron: mezelf, werk er regelmatig mee op gebied van schepen en ROV als elec.
Verdere uitleg van de IP (International Protection Rating) certificering:
http://nl.wikipedia.org/wiki/IP-code
met deze telefoon kan ik dus gewoon gaan zwemmen?
Maar niet diepzeeduiken, ook vraag ik me af of dit zowel voor zoet als voor zoutwater geldt, aangezien zoutwater een stuk destructiever is dan zoet..
Ze gaan hier natuurlijk uit van het meest zuivere water wat je kan bedenken, zout water lijkt me geen goed plan. Bij zout water moeten hele andere rubbers gebruikt worden.
Er wordt met een normering IP67 gegooid zoals 7-up zegt mag dit alleen als aan de minimale normering eisen wordt voldaan.
30 minuten op 1 meter diepte.
de norm stelt niet in welk water (als ik het goed heb) dus als dit niet wordt verteld is het zowel voor zout en zoet water.
Zoals in het artikel vermeld (maar snel reageren is uiteraard belangrijker dan het artikel lezen }:O):
IP67-certificering dus 30 min bestand tegen de effecten van onderdompeling tot 1 meter diep. Dus leuk voor de wasmachine, muziek in de badkamer, etc.
Echter niet leuk voor diepzeeduiken :9

[Reactie gewijzigd door Malantur op 30 mei 2012 13:36]

hoe diep heb je eigenlijk nog bereik?
U belt onder water?
smsen onder water :)
Met een capacitief scherm?
handschoenen met zilverdraad ...
Zodat de boel geleid zeker, die zilverdraad? In tegenstelling tot...oh... water?!
Lijkt me niet echt handig voor te bellen :+

Maar aangezien we tegenwoordig wel meer kunnen met een smartphone dan enkel bellen, toch een poging tot serieus antwoord:
Golven reageren anders in water dan in lucht. De voortplanting van geluid is een factor 5 sneller door water dan door lucht, dus ik kan me voorstellen dat golven ook verder dragen in water dan in lucht.
Carrein heeft gelijk: licht ligt dichter in de buurt van de gsm straling in het frequentiespectrum en is dus een betere vergelijking. Denk dat je bar weinig ontvangst gaat hebben.
In de zee staan geen zendmasten, dus daar wordt het sowieso al moeilijk.

Hij is ook maar gecertificeerd tot 1m, waarbij ze eigenlijk zeggen dat de ingenomen hoeveelheid water zo klein is dat ze geen effect heeft op de werking van het toestel (=IPx7). Zo goed als geen water dus, maar niet geen water.
Hermetisch afgesloten zou IPx8 zijn. Dus ik zou hem sowieso niet al te veel verder dan 1 meter onder water houden.

[Reactie gewijzigd door Malantur op 30 mei 2012 14:43]

GSM masten gebruiken elektromagnetische straling, geen geluidsgolven. Het zal dus niet zijn zoals bij geluid, waar het 5x sneller gaat.

Je moet het eerder vergelijken met licht (ook elektromagnetische straling) en dat gaat net minder goed door water.
Bellen onder water, veel succes.
Maar dataverbruik onder water, dat kan misschien weer wel.

[Reactie gewijzigd door Daisai op 30 mei 2012 13:56]

Ik zwom laatst nog tegen de bovenkant van een zendmast aan :+
In het water heb je geen bereik. Ik heb wel eens een filmpje geizen waarbij ze de Motorola Defy testen door hem in een plastic emmertje met water te gooien.
Dat overleefd het toestel prima maar ze probeerde het toestel ook te bellen terwijl die onderwater in de emmer zat en dat lukte niet (ook niet via wifi).
Nee zwemmen mag je ook niet doen.
om te zwemmen is tot 5m aan te raden.
door het zwemmen (lees bewegen) creëer je extra druk, waardoor je toch nog iets meer druk moet kunnen weerstaan.
Het zal dus wel van positie afhangen, en in zee water zeker al niet wegens het zout.
Ik heb hier een camera die waterdicht is en daarmee kan ik gewoon duiken tot 18 meter terwijl de camera het maar zou houden tot 10(Olympus mju). De certificering daarvoor was blijkbaar streng genoeg.

Als ik echter naar zogenaamde waterdichte horloges kijk die zogenaamd waterdicht zijn kunnen die al stuk gaan onder de douche, want waterdicht wordt dan getest met een klein laagje water, geheel stilliggend. Dus geen enkele vorm van druk.

Het zal dus net afhangen van de normen van certificering.
Dan noemen ze het meestal water resistant, toch niet water proof.
maar in het Nederlands wordt het waarschijnlijk allebei vertaalt als waterdicht.
Voor al deze devices is dat waterdicht maken niet zo'n probleem is, maar druk-bestendig is lastiger.
Over die horloges: het probleem met douchen is dat je veel warmer water gebruikt, waardoor metaal gaat uitzetten enz enz. Horloges met een 30mtr diepte classificering hebben heel vaak een druk-dekseltje, terwijl 100mtr een schroefdeksel hebben. En dan nog kunnen ze niet zien wat het rubber doet op het moment dat ze hem dichtmaken, dus zou hij ook nog getest moeten worden.
Zelfde idee als de Panasonic Eluga, al vind ik die wel een stuk mooier en beter gespecced.
Ik denk dat ze hier toch wel een goede zet mee maken.

Hoeveel bedrijven nu nog blijven steken bij de stof/waterdichte Nokia's, maar toch wel meer fucnties aan hun werknemers willen aanbieden als bijv. gedeelde agenda's en e-mail.

Denk aan installateurs, bouwvakkers.

Waar ik alleen nog benieuwd naar ben is de degelijkheid van het toestel, hoe is het toestel waterdicht gemaakt, is de accu wel te vervangen, hoe zit het met laten vallen?
Zoek maar eens de Xperia Active op, die was/is goedkoop en is echt een zeer goed toestel. Kon je mee hamers op slaan, sleutels op krassen, op de grond gooien, in water gooien, bellen terwijl het in glas zat, ....
Er is ook een variant op de Xperia S aangekondigd: de Xperia Acro S. Qua specificaties is hij bijna helemaal hetzelfde als de Xperia S, maar hij heeft 16GB en een microSD-slot ipv 32GB zonder slot, en hij heeft aansluitingen voor een dock. Nog altijd dezelfde MSM8260 (Snapdragon S3 dualcore). Het design is wel wat anders, maar het scherm blijft 4,3".

Daarnaast is de Xperia Acro S ook bijna stofdicht én waterdicht (30 minuten op 1m diep, IP57). Het modelnummer van de Acro S is LT26w, Xperia S is LT26i.
Meer info over de Acro S: http://www.sonymobile.com...cts/phones/xperia-acro-s/

Later dit jaar komt er ook nog een internationale variant op de Xperia GX, en dat gaat dan de LT29i worden. De LT29i gaat ICS on-screen-buttons gebruiken en heeft een Snapdragon S4 aan boord.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 30 mei 2012 14:19]

Als je de eerste 2 comments had gelezen had je dit bericht vast niet geplaatst ;)
Jawel, want ik heb deze info via hem :). Hij post het alleen wat uitgebreider ;)

[Reactie gewijzigd door Dimiz op 30 mei 2012 14:13]

Klein foutje in je bericht, de Xperia S heeft een Snapdragon S3, geen Snapdragon S4 :P
Oeps, typo. Laptops zonder numpad hé :P
Ik vraag mij af of de kleur van de gele variant bewust is gekozen?
Het ziet eruit als een DeWalt bouwvakkers radio.
Die gele is juist de mooiste :D
Ik denk dat het ook te maken heeft met, dat als de telefoon te water raakt, dat geel een stuk beter opvalt onder water dan een andere reguliere kleur zoals zwart en/of grijs.
Wel jammer dat de schermen niet/nauwelijks reageren zodra ze nat worden. Mijn defy is ook spatwaterdicht, maar SMS'en onder de douche kun je vergeten. Wat dat betreft was het vroegahh beter.. Siemens M35i was waterdicht en kon je wel mee bellen en sms'en onder de douche :P

Jammer van het scherm, 480x320 is niet echt een hoge resolutie, de Defy heeft een aanzienlijk hogere resolutie, en dat voor een vergelijkbare prijs (defy moet het wel stellen zonder 4.0 . Ook snap ik niet echt waarom ze hem nu met 2.3 uitleveren en later naar 4.0 gaan. Altijd afwachten of die belofte dan ook waargemaakt gaat worden, binnen een acceptabele tijd.
Wat ik over de telefoons heb gehoord (net als de active) maakt Sony er juist een punt van dat hun schermen wel goed blijven reageren, ook als ze nat zijn.
(maar waarom je onder de douche moet sms'en laat ik liever als open vraag staan..)
Dat kan bij deze toestellen dus wel. Zelfs met mijn Xperia S kan ik gewoon bij een nat scherm goed typen. Deze toestellen zullen dat nog beter kunnen.
Uit het orginele persbericht (bron van dit artikel):
Krasbestendig beeldscherm van mineraalglas met de mogelijkheid tot wet finger tracking (bediening met natte vingers)
De techniek is een jaar geleden geïntroduceerd door Sony en wordt toegepast in meerdere Xperia telefoons.
Volgens de norm is IP67 echt stof/waterdicht.

maar wat ik dan afvraag hoe goed werkt het "touch" gedeelte van de phone?

Bron: http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=581

[Reactie gewijzigd door koekain op 30 mei 2012 13:33]

Xperia Active had een bepaalde techniek waardoor de telefoon ook werkte als die nat was. Hoe Sony dat geflikt heeft weet ik ook niet.

Echt raar dat Sony dit soort toonaangevend punten niet benoemt in hun marketing...
Tegenwoordig gaat de telefoon overal mee naartoe, dus zal deze 'lifeproof' gemaakt moeten worden. Dan kan er een flinke plens water overheen komen (denk aan: gemorste drank, regen, vallen in zwembad oid) maar ook bij een strandbezoek laat je 'm niet graag op je handdoekje liggen.
Meerderheid van de mensen wil hem dus altijd bij zich hebben, ook in wat 'extremere' situaties.
De vraag is wanneer ook high-end telefoons standaard worden uitgerust met een stof- en waterdichte coating/sealing...

(Zie ook de bestaande technieken;
Een waterafstotende coating;
HzO van Zagg: nieuws: 'Grote fabrikant wil smartphones waterbestendig maken met coating'
Liquipel: http://www.youtube.com/watch?v=XtsSPZCGmuY
Een dunne, maar toch stevige iPhonecase: http://www.lifeproof.com/)