Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 23, views: 10.557 •

Het Amerikaanse 38 Studios, ontwikkelaar van rpg Kingdoms of Amalur: Reckoning, heeft financiŽle problemen. De studio heeft een achterstand op de afbetaling van een lening van 75 miljoen dollar, aan de staat Rhode Island.

Halverwege 2010 kreeg ontwikkelaar 38 Studios een lening van 75 miljoen van Rhode Island als het zou verhuizen naar de staat aan de Amerikaanse oostkust. De studio beloofde in ruil daarvoor minstens 450 mensen werk te bieden. Dat aantal zou eind 2012 bereikt moeten zijn. Volgens NBC Rhode Island heeft de studio nu problemen met het aflossen van de lening. Het bedrijf zou een aflossing van 1.125.000 dollar gemist hebben en wil nu de aflossingsvoorwaarden bespreken met de staat. Het wil een afspraak met de Economic Development Corporation van Rhode Island, die wordt voorgezeten door de gouverneur van de staat.

38 Studios heeft tot nu toe één game afgeleverd, de eerder dit jaar door Electronic Arts op de markt gebrachte rpg Kingdoms of Amalur: Reckoning. De studio is opgericht door Curt Schilling, hier niet bekend, maar in de VS beroemd als voormalig werper van de honkbalploeg Boston Red Sox. Als fan van mmog's als Everquest en World of Warcraft begon hij zijn eigen studio. In 2009 nam het bedrijf ontwikkelaar Big Huge Games over.

Werknemers van 38 Studios geven uitleg over het vechten in Kingdoms of Amalur: Reckoning

Reacties (23)

Verkoopt Kingdoms of Amalur dan zo slecht? Lijkt me niet, toch?
Of is er een andere reden?
Kingdoms of Amalur is 410.000 keer verkocht, niet echt super denderend.

Bron: http://www.rockpapershotg...ng-38-studios-in-trouble/
Die 410000 was alleen in US en alleen retail, dus de game is zeker meer verkocht dan dat.
Stel dat het 1 miljoen exemplaren is, en ze verdienden 2 tientjes per game eraan, dan hebben ze nog maar 20 miljoen omgezet. Daarmee los je geen 75 miljoen af.

Edit: Volgens http://www.vgchartz.com/gamedb/?name=amalur zijn er in totaal 1,12 miljoen examplaren verkocht.

[Reactie gewijzigd door Kama op 16 mei 2012 13:14]

Heb hem zelf nooit gespeeld maar wel vaker gezien en met een beetje meer marketing had het echt een groot succes kunnen worden.
De verkoopcijfers willen natuurlijk niets zeggen. Zoals in het artikel te lezen is, heeft men problemen met het aflossen van een lening. En dan heb je natuurlijk een probleem. 8)7
Om eerlijk te zijn ken ik die game niet eens. Het is natuurlijk mogelijk dat "Kingdoms of Amalur: Reckoning" werd overschaduwd door Skyrim.
Het is groots aangekondigd, maar is daarna ietwat met een sisser afgelopen. Ik heb het ook gespeeld, en het was allesbehalve overdonderend, vond ik.
Het spel is denk ik niet genoeg gemarket? Het is niet grootscheeps gemarket zoals Skyrim of COD.
Het kwam ook in een periode waarin men overdondert wordt met releases van AAA-titels.Een goed opgezet Q&A protocol/ testteam kan ook enigszins leiden tot een verkoopboost, vanwege het verminderen van het x-aantal fouten dat het spel bevat voordat het uitkomt.
Verkoopcijfers zeggen niks inderdaad maar de korte termijn investeerders baseren hen denken (EA,Activision,etc.) hierop (zwart/wit).
Ik denk dat iedereen wel van het spel gehoord heeft. Het is dus genoeg 'gemarket'. Maar Oblivion is gewoon een bekende reeks. Wat de boer niet kent...? En dan met name een boer met een dunnere portomonee waar maar 1 spel van gekocht kan worden.

Hiernaast heeft het (naar mijn weten) geen multiplayer functionaliteit. Hier moet het spel het dus ook al niet van hebben. (niet dat ik dat per sť wil, maar er zijn denk ik genoeg mensen die geen spellen zonder MP kopen)

Mijn conclusie:
Dus inderdaad te veel AAA-titels en dan met name bekende series.
heb misschien ooit eens de titel zien verschijnen op steam, en dat was het zowat.
Maar weet totaal niet welke game het is of over wat het gaat.
dus gemarket ? in totaaal niet.
Dat jij er niet van hebt gehoord, wil niet zeggen dat de game totaal niet gemarket is.
Ik vond de demo niet zo denderend.
Reviews waren ook al niet super => bye bye kingdoms of amalur.

Enne 450 man personeel ... 1 game ... hmm, dat alleen al lijkt me geen strak business plan.
Een lening van 75 miljoen ... ook helemaal niet strak, toch zeker niet als je nog moet starten.

Ik weet 't niet, maar 't ziet er toch wat uit naar mensen die iets te hoog hebben gemikt.
Ja zeker omdat het niet geleid wordt door een pro maar door een werper die het gewoon cool vindt, het kan wel, maar de kans dat het een management talent is is wel kleiner.
Opgericht door is niet meteen geleid door.
Heb er persoonlijk een jaar ofzo geleden meer marketing over gezien dan op de moment dat het spel op de markt kwam.
Toen werd er een hoop verteld over een spel dat werd ontwikkeld in samenwerking met een aantal grote namen in de fantasy wereld, voornamelijk R.A. Salvatore.
Sindsdien nog maar weinig over gehoord todat ik het toevallig in de winkelrekken zag liggen.
Vrij slechte marketing, EA kan toch wel beter op dat vlak. (Over de kwaliteit van games ben ik vaak minder tevreden, maar marketing werk kennen ze wťl.)

Vind de game nu persoonlijk ook niet zo denderend. Grootste pluspunten zijn de vrij ruime wereld en enorm aantal side-quests die zorgen voor tientallen of zelf een hondertal speluren. Minpunten zijn dan wel dat het vrij herhalend word na een tijdje en dat he spel speelt als een single player MMO, niet als een volwassen RPG waarin keuzes en dialoog belangrijk zijn en je je character echt kan ontwikkelen.
Bakken met geld hebben om vervolgens met veel bombarie en lawaai je game te kunnen verkondigen is GEEN markt-kennis hebben.
Te groot, te veel, te snel? 75 miljoen lenen en 450 man in dienst met 1 nieuwe game? Tsja, als dan je ene game tegenvalt ben je failliet. Ligt het nou aan mij of worden er de laatste tijd weer steeds enormere bedragen geinvesteerd in "IT" bedrijven die eigenlijk maar weinig potentie hebben om wat op te leveren? Bubble 2.0?
75 miljoen lijkt me wel enorm veel voor een beginnende studio die aan zijn eerste game werkt en zich nog moeten bewijzen. Moest je wel erg zeker zijn dat het een succes zou worden...
Ze hebben ook Big Huge Games overgenomen, zo heel erg nieuw waren ze dan ook weer niet. Zelf heb ik een tijdje Rise of legends met veel plezier gespeeld.
Het probleem is eerder die 450 man personeel die ze moeten hebben.
Stel dat ze gemiddeld 40k per jaar pp betalen, dan is 1.5milj aan personeelskosten per maand.
Met 450 man moet je ( met gemak ) 2/3 spelen gelijktijdig in ontwikkeling hebben om dit een beetje te kunnen dekken. Vergelijk het eens met Egosoft en CD Project.
Redelijk kleine studio's die om de paar jaar een spel op de markt zetten.
38 Studios is op de achtergrond bezig met het ontwikkelen van een MMORPG op basis van de Amalur wereld. Daar hebben ze dat personeel voor nodig. Overigens is Schilling snugger genoeg om de specialisten hun ding te laten doen. Hij heeft een aantal zwaargewichten ingehuurd naast de aankoop van Big Huge.

In de States is de game wel aardig in de markt gezet maar hier kwam het zo ongeveer gelijk in de budgetbak. Net uit en toen was het in de winkel al terug naar §39.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013