Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 194 reacties, 54.808 views •

Microsoft gaat het upgrade-pakket, om van Windows 7 naar Windows 8 te upgraden, voor vijftien dollar verkopen. Zo beweren interne bronnen bij Microsoft. Het upgradeprogramma loopt enkel voor computers die na 2 juni gekocht zijn.

Met het upgrade-pakket kan Windows 7-installaties, uitgezonderd Starter voor netbooks, voor vijftien dollar geüpgraded worden naar Windows 8 Pro, mits de computer na 2 juni is aangeschaft, meldt een interne bron bij Microsoft aan WinSuperSite. Het bedrijf had ook een dergelijk programma voor de upgrade van Vista naar Windows 7, maar Microsoft bood dit toen gratis aan.

Microsoft gaat het ook mogelijk maken om via het Add Features-programma extra features of een upgrade naar een andere editie aan te kopen. Zo kan bijvoorbeeld het uit het besturingssysteem gehaalde Windows Media Center worden aangeschaft. Prijzen of een releasedata daarvan zijn nog niet bekend.

De Pro-editie van Windows 8 heeft enkele extra features zoals onder meer BitLocker, de mogelijkheid voor encryptie van het bestandssysteem en de mogelijkheid om een Remote Desktop te hosten. Met de start van het upgradeprogramma in juni wordt ook de Release Preview vrijgegeven. De verwachting is dat Windows 8 ergens in het tweede kwartaal van dit jaar uitkomt.

Windows 8 Upgrade

Upgradeprogramma voor Windows 8

Reacties (194)

Reactiefilter:-11940181+194+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Mocht je een nieuwe pc met Windows8 overwegen, dan kun je deze, gezien de geplande btw verhoging, beter al in juni aanschaffen en niet wachten totdat W8 offcieel uit is.

Die 15euro verdien je dan weer snel terug (uitgaande van een minimaal bedrag van 750euro) :)
Die 15euro verdien je dan weer snel terug (uitgaande van een minimaal bedrag van 750euro) :)
Als er 2 procent BTW bijkomt, verandert jouw voorbeeldprijs als volgt:
750 euro x 1,21/1,19 = 762,61 euro
12,61 euro is nog altijd minder dan 15,00 euro.
Er komt (100 x 1,21 / 1,19 ) - 100 = 1,681% bij, als de BTW met 2% wordt verhoogd.
Het omslagpunt ligt bij een prijs van 892,33 euro.
en wat nu als je windows eerst opnieuw installeert en vervolgens de upgrade probeert uit te voeren. Of staat er ergens in je windows een aanschafdatum ofzo?
Dat is natuurlijk ook op andere manieren op te lossen, bijvoorbeeld verkoop van de upgrade via retailers waar je de aanschafbon moet tonen, of juist via online verkoop waar je een aankoopbewijs dient te tonen. Een voucher die je krijgt bij aanschaf van een nieuwe PC of nieuwe Windows kan natuurlijk ook. Natuurlijk is dat niet waterdicht maar zo ging het min of meer volgens mij ook bij de goedkope Windows 7 upgrades in het begin.
Bij het Windows 7 upgrade program werden de upgrades door de fabrikant van de computer aangeboden. Let wel: niet alle fabrikanten doen hieraan mee, de grote jongens als Dell, HP, enz. uiteraard wel. Check dit vantevoren voordat je een pc koopt na 2 juni om teleurstelling te voorkomen. Je kan de upgrade aanvragen via de website van de fabrikant waarbij je uiteraard de gegeven van je pc (aankoopbon, serienummer) etc. moet invoeren.
Waarom dan nog een legale versie? Bij controle val je toch door de mand. Je hebt immers gefraudeerd met de aanschafdatum van je hardware, waardoor je licentie niet geldig is.

[Reactie gewijzigd door guapper op 15 mei 2012 13:20]

Eerst maar even afwachten of het daadwerkelijk wel wat wordt.
Die metrointerface doet me heel erg denken aan de flops die Microsoft al eerder had (Windows98 pre SE/Windows ME/Windows Vista). Ik kan me zeker zakelijk niet voorstellen dat iemand met die layout wil en kan werken op z'n desktop. En tablets, achja leuk voor onderweg, niet om lang mee te werken imo. Ik hoop dat de tablet hype weer snel verdwijnt en ze dit experiment ergens ver weg stoppen waar de zon niet schijnt.
Ik denk dat de Metro-interface in zijn huidige staat een love it or hate it geval is. Vooral business zal aan de hate it kant zitten, vermoed ik. Er zijn genoeg designconcepten goed geimplementeerd in het systeem, er zijn ook genoeg gebreken. Waar Microsoft de mist in gaat is bij het volledig over willen schakelen op een nieuwe interface, met nieuwe apps, ook al houden ze er nog rekening mee dat er extreem veel legacy apps zijn. Dit afkijken bij Apple en Google gaat ze duur staan. Er zijn al enkele concept designs geweest van hoe de legacy desktop en Metro gehybridiseerd kunnen worden. Dit biedt de efficiŽnte aspecten van beide interfaces en neemt ook de nieuwe designs van Metro met zich mee. Er was zelfs een concept waarin Zune-elementen te vinden waren, erg goed gedaan. Maar de desktop en Metro zoals ze nu zijn, alsof t 2 aparte dingen zijn - hence, Microsoft durft de desktop zelfs een app te noemen.. nee, dat gaat t em niet worden. Dit is een persoonlijke mening, niet representatief voor iedereen natuurlijk, maar ik kan je wel met zekerheid zeggen dat Windows 8 slechts voor tablets een goede optie is - niet voor laptops of desktops (al dan niet met touch screen).
Vooral business zal aan de hate it kant zitten, vermoed ik
Dat is natuurlijk niet helemaal waar en het hangt van de "business": in de business waarin ik werk (enterprise ICT) wordt iedere manager hot van z'n Ipad-van-de-zaak ookal werkt sharepoint integratie slecht en zijn er andere gebreken (security); het gadgetgehalte compenseert dit voor hen (ook al is het niet optimaal)
Hmm blijkbaar hebben die managers dan niet door waarvoor ze zo'n ding krijgen...
Hier hebben we ook met die dingen lopen testen, en ja leuk, maar meer dan een hebbedingetje is het niet. En voor meer dan dat wordt het ook niet meer gebruikt.
Zeker in de huidige economische tijden vind ik het van belang dat als ik iets aanschaf of bestel het daadwerkelijk nuttig moet zijn voor het bedrijf. En een ipad is in mijn ogen niet meer dan een grote telefoon, heel overzichtelijk dat zeker, maar om nu te zeggen dat je iets niet kunt met een telefoon wat je wel met de ipad kunt niet echt.

Misschien dat Windows hierin verandering gaat brengen, maar tot dusver ben ik persoonlijk niet onder de indruk. Windows 7 is momenteel eigenlijk heel goed, en ik zie niet waarom ik zakelijk gezien over zou moeten stappen naar Windows 8 terwijl ik er functionaliteit en controle mee verlies.
Komt er ook een downgrade optie? Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen op de Windows 8 Metro interface zit te wachten. Zeker niet wanneer >99% van je applicaties classic desktop applicaties zijn.
Waarom zou je gaan downgraden als je Metro met ťťn simpele registry-setting uit kunt schakelen?

Zou het nogal overdreven vinden om voor een handeling die je in enkele seconden kan doen een complete downgrade uit te gaan voeren.

Ik vind een upgrade prijs van 15 euro overigens wel erg netjes, prima bedrag imho.
" Sadly this fix will only work with the Windows 8 Developer Preview, rather than with the new Windows 8 Consumer Preview, due to tighter integration of the Metro UI with the various Windows screens. However Microsoft has indicated that there will be a method to disable Metro or set the desktop view as the default for corporate users,"

Het werkt dus alleen in de developer preview, waarschijnlijk niet meer in de retail aangezien dit in de consumer preview niet meer werkt.
Business users (pro?) krijgen dus waarschijnlijk wel de mogelijkheid het startmenu te herstellen (anders snijdt MS zich wel heel erg in de vingers). Denk dat voor de rest van ons third-party software installeren wordt om weer de vertrouwde interface terug te krijgen (of gewoon niet overstappen :9)
Uit jouw link:
Sadly this fix will only work with the Windows 8 Developer Preview, rather than with the new Windows 8 Consumer Preview, due to tighter integration of the Metro UI with the various Windows screens. However Microsoft has indicated that there will be a method to disable Metro or set the desktop view as the default for corporate users, so those of you looking ahead shouldn’t be too concerned just yet.
Dus, je moet nog maar afwachten of je die zooi makkelijk uit kunt zetten als consumer. Als MS het in zijn hoofd haalt dat mensen maar gewoon even door moeten bijten en dus echt alleen in corporate versies de mogelijkheid bieden om het uit te zetten dan sta je mooi te kijken.
Omdat ik geen zin heb om (windows kennende) allerlei achtergrond services t.b.v. die metro interface te laten draaien terwijl ik het niet gebruik, en nooit zal gebruiken.
Ik dacht even dat we een goedkope upgrade kregen, maar zag dat het dus ging om computers van na 2 juni.
Dus we gaan wel een hoop betalen voor computers van daarvoor. Jammer, maar toch niet onverwacht
Ik dacht even dat we een goedkope upgrade kregen, maar zag dat het dus ging om computers van na 2 juni.
Eerlijk gezegd is het zo dat zelfs als hij gratis zou zijn ik afgeschoten zou worden als ik mijn vrouws computer "upgrade" naar Windows 8. Dat zou me in zeer grote problemen brengen, en me veel werk bezorgen om Windows 7 weer terug te plaatsen. (Restore points staan uit.)

Ik neem aan dat het hier 15 euro gaat worden?
Waarom zou je system restore uitzetten. Je zou zelfs kunnen kiezen om restore size naar 25-30% te zetten van je drive. In combinatie met gratis tool ShadowExplorer kun je dan altijd teruggrijpen om oudere versies van documenten zelfs al zijn ze gewist.
Waarom zou het aanstaan als je het nooit gebruikt? Documenten en andere data staan op de NAS, sommige ook in Dropbox.
Dus het is volledig overbodig. De Prullenbak staat ook uit trouwens, net als nogal wat andere services die nooit gebruikt worden.
Ach ja, jouw keuze!
Wel kan ik beamene dat shadow copies het leven gemakkeleijker kunnen maken. Voor individuele bestanden (als een programma een bestand kapot krijgt bijvorbeeld, of je zelf per ongeluk de inhoud verknoeide), maar ook voor het hele systeem dmv system restore: verkeerde driver? Windows doet vreemd? System restore!
En wat betreft de prullenbak; het geeurt niet vaak, mar soms, heel soms, is het toch best nuttig.
Beiden zorgen er sowieso voor dat in in 90% van de gevallen NIET terug moet naar ee backup!

Ik zou je overigens eens aanbevelen je systeem eens getweaked en ongetweaked te benchmarken, en je dan nog maals de vraag te stellen of 0,1% perfomance en 10% diskspace de features niet op en top verantwoorden :)
Waarom zou je uberhaupt willen upgraden op een desktop naar een OS dat duidelijk is ontworpen voor touch-computers.

Windows 7 is het nieuwe XP en dat kan nog wel een paar jaar mee.
En ik vermoed dat W8 het nieuwe vista wordt, nauwelijks gebruikt en veel klachten.
windows 8 is gewiin windows 7 met wat tweaks...
windows 7 is windows vista met wat tweaks.

dus in feite is het bijna hetzelfde os je moet alleen even de skins aanpassen wat in de beta simpel te doen was via een registersleuteltje.
daarnaa was het gewoon bijna een exacte kopie van windows 7 met een paar minor tweaks en alle updates er al in.
dus echt ontworpen is het niet het is gewoon aangepast om de ondersteuning te hebben.
Windows Vista (NT 6.0) naar Windows 7 (NT 6.1) is dezelfde sprong als Windows 2000 (NT 5.0) naar Windows XP (NT 5.1). Echter, Windows 7 (NT 6.1) naar Windows 8 (NT 6.2) is niet dezelfde sprong als Windows XP (NT 5.1) naar Windows Vista (NT 6.0). En ja, bij Microsoft heeft het woord "versienummer" nog wel betekenis.

Windows Vista's grootste probleem had zelfs te maken met het versienummer. Was Vista gewoon Windows NT 5.3 geweest (5.2 wordt gebruikt door een verbeterde editie van XP), dan waren er nooit zoveel problemen geweest en was Vista niet geflopt (als ook alle kleine bugs werden opgelost).
Microsoft moet ook geld verdienen :Y) Lijkt mij een prima prijs, alleen ik dacht dat de upgrade van XP naar Vista en Vista naar 7 gewoon gratis waren?
Zou niet gek zijn, maar dat gold alleen voor Vista naar 7 als je na een bepaalde datum je vista had aangeschaft...
toch niet. Je had altijd kosten die eraan verbonden waren en die waren per PC vendor verschillend. De een deed het voor 15$ de ander voor 20§. Adminstratieve kosten of wat ze er ook van maakten.

Ik vind het alsnog spijtig dat er geen pre-release upgrade pack bestaat voor mensen die al meerdere W7 hebben draaien in hun omgeving. Het zal dan ook de eerste keer zijn dat ik niet direct mee op de kar van de nieuwe Windows zal springen.
Volgens mij zal de upgrade uiteindelijk gratis worden. voor iedere win7 gebruiker. Waarom ?
Omdat w8 geen meerwaarde heeft voor de desktop gebruiker en -belangrijker- Microsoft marktaandeel voor de windows marketplace nodig heeft.
Windows Phone loopt voor geen meter en brengt dus niet genoeg klanten binnen om developers aan het werk te laten gaan. Zonder developers geen market zonder market geen developers.
Verder is w8 gewoon tijdsopvulling voor de volgende windowsversie..
Volgens mij zal de upgrade uiteindelijk gratis worden. voor iedere win7 gebruiker. Waarom ?
Omdat w8 geen meerwaarde heeft voor de desktop gebruiker en -belangrijker- Microsoft marktaandeel voor de windows marketplace nodig heeft.
Eigenlijk kun je na zo'n ongefundeerde uitlating al stoppen met lezen... W8 brengt heel wat meer dan het controversiŽle Metro.

Zo is er bijvoorbeeld een enorm verbeterde Task Manager, een sterk aangepaste Explorer (inclusief oa. gedetailleerde progress dialogs), HyperV nu ook in client versies, VHD, Windows2Go, etc.
Windows Phone loopt voor geen meter en brengt dus niet genoeg klanten binnen om developers aan het werk te laten gaan. Zonder developers geen market zonder market geen developers.
Verder is w8 gewoon tijdsopvulling voor de volgende windowsversie..
WP heeft inmiddels bijna 83000 apps in de Marketplace, dus wat dat betreft is er op gebied van developer interest niet al teveel te klagen. En Windows 8 zal door het scala aan developermogelijkheden en de ongetwijfeld grote userbase al helemaal weinig te vrezen hebben op dat gebied.
Zo is er bijvoorbeeld een enorm verbeterde Task Manager, een sterk aangepaste Explorer (inclusief oa. gedetailleerde progress dialogs), HyperV nu ook in client versies, VHD, Windows2Go, etc.
Die Task Manager hoop je nooit te gebruiken, HyperV in cliŽnt versies is alleen vanwege Apple en blijft in 99% van de gevallen ongebruikt, VHD (Virtual Hard Disk), nuttig voor een consument(?), Windows2Go is handig, maar niemand koopt enkel daarom Windows 8. De meesten kloten niet met zo'n USB stickie, maar gebruiken lekker een remote desktop connectie.

Een leuk voorbeeld van het door jou zo geliefde Windows 8:
Het afsluiten of in stand-by zetten van je PC met Windows 8.
http://news.cnet.com/8301...to-uh-turn-windows-8-off/
Met de muis moet je kijken onder Charms Bar (rechtsonder) en dan onder Settings (WTF!) naar Shutdown gaan.
Voor de rest alleen maar keyboard-shortcuts en gestures. Doet ietwat denken aan de delete knop van Apple.

Als ik mijn gevoelens over Windows 8 zou moeten samenvatten dan komt het hier op neer: net als met iOS gaat men van geŽmancipeerde computergebruiker die 'in-control' is naar slaaf van het besturingssysteem, standaard komt een gebruiker minder vrijheid en controle toe dan ooit tevoren. Dit gaat onvermijdelijk leiden bij een daling in de productiviteit bij ervaren gebruikers. Bovendien zullen er op termijn mŪnder ervaren gebruikers komen omdat alle geavanceerde opties (nb. zoals het uitzetten van je computer!) verstopt zitten.

[Reactie gewijzigd door xavierk op 15 mei 2012 15:19]

http://classicshell.sourceforge.net/

Geen excuus meer voor mensen die beweren dat Windows 8 geen werkbare interface kan bieden ;-)
Luister... ik reageer op iemand die meldt dat W8 totaal geen meerwaarde heeft voor de desktopgebruiker, dus ik kom vooral met wat gespecialiseerdere/power user gerelateerde zaken...
Die Task Manager hoop je nooit te gebruiken,
Ik gebruik mijn Task Manager elke dag (zowel in Windows als gnome-TaskManager in Fedora) Geen idee waarom jij denkt dat je die nooit hoopt te gebruiken. Het is een behoorlijk essentieel onderdeel van een OS voor powerusers.
HyperV in cliŽnt versies is alleen vanwege Apple en blijft in 99% van de gevallen ongebruikt.
Vanwege Apple? Dat mag je even uitleggen dan...
VHD (Virtual Hard Disk), nuttig voor een consument(?), Windows2Go is handig, maar niemand koopt enkel daarom Windows 8. De meesten kloten niet met zo'n USB stickie, maar gebruiken lekker een remote desktop connectie.
Windows To Go is er met een totaal ander doel dan remote desktop. Dus ook dat punt raakt kant noch wal.
Een leuk voorbeeld van het door jou zo geliefde Windows 8:
Ik gebruik heel wat meer Fedora dan Windows op het moment, ik kan er alleen niet zo goed tegen als mensen totaal ongehinderd door verstand van zaken of praktijkervaring reageren op een nieuwsartikel.
Het afsluiten of in stand-by zetten van je PC met Windows 8.
http://news.cnet.com/8301...to-uh-turn-windows-8-off/
Met de muis moet je kijken onder Charms Bar (rechtsonder) en dan onder Settings (WTF!) naar Shutdown gaan.
Ik zie werkelijk niet in wat hier zo anders aan is dan in voorgaande Windows. Even ter vergelijking:

In eerdere versies ging je om af te sluiten/restarten/standby naar "Start" (WTF!) vervolgens naar "Shut down" om daar te kiezen. (3 clicks (2 wanneer voor standaard shutdown gekozen wordt in Vista of W7))
Nu ga je voor deze zaken naar Settings (lijkt me minder vreemd dan "Start"), en klik je op "Power" en vervolgens kies je je optie (3 clicks)

Of je drukt op de powerknop/klapt je scherm dicht natuurlijk, dat lijkt me sowieso hoe de meeste mensen het horen te doen, ook nu. En dan is er in W8 ook nog de optie gewoon op je desktop te klikken en "Alt-F4" te gebruiken.
Als ik mijn gevoelens over Windows 8 zou moeten samenvatten dan komt het hier op neer: net als met iOS gaat men van geŽmancipeerde computergebruiker die 'in-control' is naar slaaf van het besturingssysteem, standaard komt een gebruiker minder vrijheid en controle toe dan ooit tevoren. Dit gaat onvermijdelijk leiden bij een daling in de productiviteit bij ervaren gebruikers.
Eerst brand je alle powerfeatures die ik noem af in je reply en vervolgens zeg je dat de gebruiker niet meer "in control" is. W8 krijgt juist meer en meer features van zijn grote broer "Windows Server".

Ik moet nog goed onderbouwd zien worden waardoor productiviteit in W8 af zou moeten nemen bij ervaren gebruikers. Als je er even mee werkt zul je juist zien dat je even snel, zo niet een stuk sneller kan zijn in W8.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 16 mei 2012 00:32]

Hmm, het kan natuurlijk een stuk makkelijker, maar daarvoor moet je wel enige kennis van Windows hebben, en weten wat de toetsencombinatie Alt+F4 precies doet !

Om nog maar te zwijgen over het feit dat die video gaat over een beta versie..

Je hebt overduidelijk nog nooit serieus gebruik gemaakt van Windows 8, want van het inperken van vrijheid, productiviteitsverlies t.o.v, Windows 7 is geen srpake. Sterker nog, door de veel snellere boot tijd, een sneller systeem tijdens gebruik, en een beter gebruik van resources, is Win8 voor mij juist productiviteitsverhogend, maar goed, ik heb het os dan wel serieus een kans gegeven, en ik wil niet meer terug.
De voorbeelden die je noemt (task manager etc)zijn inderdaad dingen waar de gemiddelde gebruiker inderdaad enorm stond te wachten... NOT
En als jij denkt dat die matige apps in de marketplace genoeg zijn voor iedereen... succes!
De gemiddelde gebruiker upgrade sowieso niet. Die koopt over een tijdje gewoon een nieuwe PC met daarop gelijk Windows 8.
*edit* dit komt nogal aanvallend over maar ik had eerst gelezen "volgens mij moet de upgrade...". Onderstaande dus lezen in dien verstande ;). Het kan inderdaad dat Microsoft dit gaat doen maar ik denk eerder dat ze dit doen omdat mensen in de markt voor een nieuwe pc hun aankoop niet zouden uitstellen tot W8 op de markt is. (btw jou kritiek modereren in gelijk welke richting heeft nill komma zero effect op windows)
Volgens mij zal de upgrade uiteindelijk gratis worden. voor iedere win7 gebruiker. Waarom ?
Omdat w8 geen meerwaarde heeft voor de desktop gebruiker
Waarom zou je iets (gratis) willen dat volgens jou toch geen meerwaarde (of zelfs minderwaarde) heeft? Als jij die upgrade wil, gratis of niet, dan betekend dat er iets van meerwaarde voor jou is. Zoniet dan blijf je gewoon lekker bij W7.
en -belangrijker- Microsoft marktaandeel voor de windows marketplace nodig heeft.
Ik betwijfel sterk dat Microsoft er een traantje om zal laten dat mensen die geen meerweerde zien in W8 het niet kopen. Tenzij W8 een even groten flop is als W-ME dan zullen op termijn de meeste nieuwe pc's uitgerust worden met W8.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 15 mei 2012 16:03]

Volgens mij heeft MS er dus alle belang bij dat de marketplace gaat slagen. Het is een voorwaarde van het nieuwe windows! Als de overgrote meerderheid, zoals waarschijnlijk is, geen redenen ziet om te upgraden naar win8 (waarom zou je als je geen touch screen hebt) gaan die mensen dus geen gebruik maken van de marketplace, worden er geen apps gekocht. en is het niet aantrekkelijk voor developers.
Zonder dat is het al niet bijster interessante of succesvolle windows phone ten dode op geschreven. Vergeet niet: Heel wat windows fans zijn zeer ontevreden over het huidige matige aanbod op de windows marketplace.

[Reactie gewijzigd door hybybyte op 15 mei 2012 16:17]

Ook vast de reden dat ze deze actie ondernemen ...
Ze willen met Windows 8 de mobiele markt aanboren met tablets, op tablets bied Windows 8 wel degelijk een meerwaarde (op desktops ook, ze moeten het enkel gebruiksvriendelijker maken voor muis en toetsenbord). Dat marktaandeel zal dus wel in orde komen als er wat deftige tablets op de markt komen met Windows 8. :)
Nou ik vind dat je een sterk argument hebt hoor ..
OSX Lion kost 23 euro. Dat moet voor Windows toch ook te doen zijn?
Apple maakt winst op de hardware, Microsoft niet. Ook hoeven software ontwikkelaars geen 15% af te dragen als ze een programma maken voor Windows.

[Reactie gewijzigd door My-life op 15 mei 2012 11:55]

Dat is dan wel waar, maar Microsoft heeft ook tal van andere inkomstenbronnen zoals Android licenties en andere (al dan niet gefundeerde) patent-deals. Bedenkend dat de winstmarge op Windows een tijdje terug werd gesteld op 85% kun je je wel degelijk afvragen of een dergelijk hoge prijs werkelijk nodig is. Natuurlijk: hoe meer winst hoe beter, maar een dergelijke marge is toch uitsluitend voor monopolisten weggelegd.
Eigenlijk moeten we blij zijn dat Microsoft zoveel marge heeft op zijn producten: Van deze winst onderzoekt Microsoft een hoop nieuwe technologieŽn welke natuurlijk van pas komen. Hier draagt de klant aan bij. Daarnaast is een home premium versie van Windows §90.- Dit is natuurlijk niet heel erg veel.
Dit is wel de grappigste post sinds tijden....
Als ik jou was zou ik nog wat extra overmaken. Komt allemaal ten goede van de technologie.

Je kunt je beter afvragen wat er met dat geld gebeurd was als het bij concurrerende technologien was gekomen: de markt heeft baat bij concurrentie: Niet alleen de concurrenten van MS maar ook MS zelf..
Echter.

Bill gates heeft miljarden op z'n rekening staan dat had hij niet gehaald met "eerlijke" winstmarges zie ook

http://vorige.nrc.nl/article1851110.ece

Hieruit blijkt dat de marges van MS boven de 80% zaten. wat natuurlijk onbeschoft veel is.

Tuurlijk moet een bedrijf winst maken maar wat is er mis met zo'n 10-15% winst?

Edit: ik draai windows netjes legaal ;).

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 15 mei 2012 12:43]

Steve Jobs had dat natuurlijk niet. Die hebben dat zelfde marge op je iHardware zitten dus wat wil je zeggen?

Daarbij werkt Gates al jaren niet meer voor MS.

Ik zou zeggen kijk eens naar de prijs van Windows (een complex OS) en naar een pakket als Photoshop, of nog beter 3DS Max.

Ik vind de vraagprijs voor 3DS Max aan alle kanten buiten proporties. Een upgrade van 2012 naar 2013 is al niet meer reeŽl.

Het is de wet van vraag en aanbod, of te wel wat de gek er voor geeft.
Hoewel de vraagprijs van 3DStudio inderdaad aan de stevige kant zijn, moet je het in dit geval natuurlijk wel even van de kant bekijken: kun je het werk ook doen ZONDER die software en hoeveel kost dat dan?

1 engineer met 3ds laten werken staat gelijk aan 5 engineers met de hand laten tekenen (zo dat al zou kunnen). Volgens mij heb je dan in 1 maand tijd je investering er wel uit.
Als ik een product op de markt kan zetten en mensen zijn bereid daar een bepaald bedrag voor neer te leggen waar ik 80% marge mee maak, dan zou ik dat ook gewoon doen.
Het is trouwens 30% voor Apple en ontwikkelaars moeten wel 25% afdragen (zelfs 20% bij veel verkopen) aan MS met de nieuwe App Store.

Maar voor de rest heb je gelijk dat het niet te vergelijken is. De prijs zit al in de hardware.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 15 mei 2012 12:04]

En vergeet ook niet dat apple vaker kleinere updates toepast dan Windows. Meestal zit er meer tijd tussen windows versies dan tussen apple versies en zijn sommige (niet allemaal) apple upgrades te verwaarlozen qua nieuwe features. Ik durf ook gerust te stellen dat XP SP2 groter en invloedrijker in het OS is geweest dan drie kwart van de betaalde osx upgrades.
Beveiliging updates van Apple zijn ook nog lang niet op het niveau van Microsoft, althans, dat is hoe Apple bij mij overkomt, af en toe ad hoc beveiligings-update. Maar ik geloof meer dat dit hun marketing strategie is en het publiek te laten geloven dat beveiliging updates iets is wat eigenlijk niet in hun dimensie bestaat.

Beveiliging is lastig en niet synoniem met leuk, mooi, lekker en sexy. Om het beveiligings-verhaal te laten vallen levert Apple kennelijk genoeg op (lees, levert veel geld op) om de klanten aan zich te winnen. Het verkoopt natuurlijk beter en het klinkt voor de klant allemaal makkelijker, vriendelijker wanneer je vertelt dat een Virus scanner bij Apple onzinnig is, omdat Apple van zichzelf veilig is.

Serieus, dit is wat ik vaak als argument aanhoor, mensen die zich verantwoorden waarom thuis een Apple staat, virus scanner is niet nodig en tussendoor hoor je ook dat het een fraai systeem is. Maar ja, ik ben bang dat binnenkort het verhaal wordt doorgeprikt nu dat Apple in gesprek is geraakt met Kaspersky. Het sprookje is voorbij, Apple rekt zolang het kan.

http://www.security.nl/ar...om_beveiligingshulp_.html
De link die je geeft, beschrijft juist dat Apple NIET in gesprek is met Kaspersky. Dat was een onzin-verhaal gebaseerd op losse quotes die uit hun verband waren gehaald.

Ik denk dat de basis van OS X behoorlijk veilig is, en Apple werkt daar ook nog steeds flink aan. Wat Apple slecht doet is snel reageren. Uit naam van gebruiksgemak verzamelen ze liever een hoop kleine updates in ťťn grote, terwijl het soms toch echt het beste is om een update heel snel beschikbaar te maken.

Hopelijk hebben ze dat geleerd van het Java-probleem van onlangs en passen ze zich op dat punt aan. De infrastructuur is er, er is geen enkele reden waarom ze niet een dergelijke update snel zouden kunnen uitrollen. Ik hoop dat in Mountain Lion (de komende OS X release) de Software Update functionaliteit op dat punt is aangepast, zodat er een sterkere push van Apple mogelijk is om bij een acuut probleem snel de oplossing naar zoveel mogelijk machines te sturen.
Die link laat exact zien dat Apple alles er aan doet om juist niet in verband te worden gebracht met beveiliging. Ik zou zeggen lees mijn verhaal nogmaals, dan snap je de ontwijkende strategie van Apple.

Natuurlijk zien ze Apple in de noodzaak ervan om van deze issue het juiste aandacht te geven, maar dan zo discreet mogelijk. Het is hun strategie, je vindt het leuk of niet. Het sprookje moet blijven voorbestaan, eigenlijk wel bewonderenswaardig hoe ze dat flikken. Alleen voor hoelang nog?
kleine upgrades? sorry maar bij OSX gebeurd er niet alleen wat aan het frontend maar ook aan de backend. Klein kan je dat niet noemen.
Dat geldt alleen voor Apps in de App Store. Adobe hoeft voor zijn CS Suite voor OS X echt geen 15% af te dragen aan Apple hoor. Zelfde voor bijvoorbeeld het Office:Mac pakket van Microsoft.
Daar heb je gelijk in.
Verschil; Apple verdient met z'n hardware verkopen, de software maak hun hardware zo geweldig om te gebruiken.
Microsoft moet het, wat het pc's aangaat, puur hebben van de software verkoop.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 15 mei 2012 11:56]

Waarom denkt 90% van iedereen op Tweakers dat Microsoft alleen Windows heeft? (zo lijkt het in ieder geval.

Microsoft is een gigantisch bedrijft, het varieert van een game studio tot Windows en talloze andere onderdelen.

Hier staat een aardig lijstje:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Microsoft
Microsoft moet het, wat het pc's aangaat, puur hebben van de software verkoop.
...ťn (cloud)diensten ťn zoekmachine ťn afgeleide inkomsten uit bijvoorbeeld Android-licenties ťn ... ...
Voor OSX is er elk jaar een upgrade, tegenover eens in de 3 jaar bij Windows.
voor drie jaar upgrades OSX ben je dus ongeveer 3x30=90 euro kwijt.
Nog steeds minder dan wat je nu voor een Windows 7 Pro upgrade betaalt, maar niet zo weinig als 't lijkt
nieuwe versie is leuk maar bij apple met je nog weleens maaden wchten op een hotfix wat bij ms vaak binnen een week gebeurd.
alles heeft goede en slechte kanten.
tja aan quickfixes die slecht uitgevoerd worden en vervolgens weer gepatched moeten worden en dan nog eens een keer heb je natuurlijk niks.

je kan het beter in 1x goed schrijven en implementeren en dan er 3 maand over doen ipv een week en erna nog steeds werk en slordigheid aan over hebben.
nog nooit last van gehad dus weet niet waarom jij wel problemen heb...
Ik denk niet dat je het begrijpt ... er is nog al een verschil tussen zorgvuldigheid als je voor iets ruim de tijd neemt en als je iets volledig gehaast doet.

Zit nogal een verschil tussen programmeren van een OS en een Applicatie ... denk je niet?
OS X wordt inderdaad vaker ge-upgrade maar ieder jaar zou wel erg vaak zijn. Het is in werkelijkheid eerder gemiddeld elke 18-24 maanden.

OS X versions
Ja, maar tussen XP en Vista zat ook 6 jaar en niet drie en de upgrades bij Windows kosten ook gewoon 90 euro hoor.
OSX lijkt een jaarlijkse cyclus te krijgen, net als iOS. Nu is het nog een kwestie van functies uit iOS overnen in OSX, maar als ze eenmaal synchroon lopen kunnen ze wijzigingen integraal doorvoeren.
Wel zo prettig voor een consistente user experience.
1 "grand unified user experience"

Straks krijg je niet langer vragen van iOS gebruikers of je ook "insert feature uit iOS" hebt op de Mac.
Een tijdje geleden kreeg ik de vraag van een iOS gebruiker die een MacBook had gekocht of deze ook een Appstore had. Dat was toen nog niet het geval. Straks kun je er gewoon vanuit gaan dat alle Apple platformen in grote lijnen de zelfde Apple features hebben. Kijk b.v. ook naar Airplay Mirroring in OS X Mountain Lion.
Dat is twee jaar, natuurlijk lijkt her er nu op dat die frequentie naar een jaar gaat, mountain Lion is al aan DP3 geraakt en zal dus binnen een paar maanden uitkomen.
Ondertussen heeft Apple al gemeld ieder jaar een nieuwe OS X te willen uitbrengen.
Je kan prima 3 tot 5 jaar doen met ik noem een Snow Leopard, blijft toch OSX
Buiten het feit dat Apple winst maakt op de hardware - zoals al door andere posters gemeld - is het natuurlijk ook zo dat Apple alleen rekening hoeft te houden met een zeer beperkt set aan hardware componenten.

Microsoft's OS-en moeten met veel meer fabrikanten, apparaten, types en drivers rekening houden, dan wel het OS daar geschikt voor maken/houden.
idd ben dan ook benieuwd hoe osx zou draaien als er support inzat vor alle moederborden chipsets geluidskaarten videokaarten modems faxen printers scanners webcams telefoons games software en ga zo maar door.

ik zou best als 2de install osx willen proberen en als het goed is ervoor willen betalen maar apple weet dat als ze het voor alle systemen gaan maken het waarschijnlijk net zo traag of trager word als windows dus is dit een stap die ze nooit zullen nemen.
Klopt inderdaad. Verder is het downgraden wel gratis bij MS. Met het oog op Windows 8 zou dat nog wel eens kunnen gebeuren.
Daar nog even over, Microsoft moet geld verdienen. Waarom dan niet voor W7S?

Ik vind het hele verhaal op zich al vreemd. Netbooks worden, met het 1024x600 scherm, niet ondersteund, omdat Metro pas op resoluties vanaf 1024x768 werkt. En Windows 7 Starter, de lichte Windows versie, krijgt tevens geen goedkope update. Waar zijn ze precies mee bezig?

Ze snijden zichzelf wel erg in de vingers. Het percentage netbooks op de markt is zo groot niet, maar dit lijkt erop dat ze alle netbooks willen verdringen. Dan mis je toch wel een mooi stukje van de markt.

En daarnaast, Metro is o.a. gebouwd voor tablets. Laat nou het merendeel van de tablets de 1024x768 resolutie nauwelijks halen.

Vreemde taktiek...
Wees er maar zeker van dat je alleen per grote uitzondering een Windows 8 tablet gaat zien met een resolutie van 1024x768. Microsoft stelt ook eisen hoor.
Microsoft moet ook geld verdienen :Y) Lijkt mij een prima prijs, alleen ik dacht dat de upgrade van XP naar Vista en Vista naar 7 gewoon gratis waren?
Klopt maar moeten we het ook normaal vinden dat sommige bedrijven zoveel verdienen en andere armoede hebben. Vaak ook nog over de rug van arme mensen. ;)
je bent bijna verplicht om MS te gebruiken als je betaalde toepassingen wilt gebruiken. Ik vind dat zulke belangrijke zaken in onze samenleving best wat controle over uitgeoefend mag worden en desnoods vaste maximale bedragen voor OS bij nieuwe pc.

Met de helft wat MS verdient kunnen de zakkenvullers ook prima van rond komen. Ik vind dat we nieuwe tijd in moeten gaan en niet meer moeten accepteren dat aan de ene kant bepaald groepje mensen als maar rijker worden en machtiger en aan de andere kant halen we geld weg bij de zwakke groepen die amper op kunnen komen voor zich zelf.

Laten we in slechte tijden eerst geld gaan halen bij mensen die in goede tijden onbeschoft veel geld hebben verdient over rug van andere!
Microsoft moet ook geld verdienen :Y) Lijkt mij een prima prijs, alleen ik dacht dat de upgrade van XP naar Vista en Vista naar 7 gewoon gratis waren?
Ik denk dat Microsoft het meeste geld verdiend door middel van OEM licenties en niet consumenten versies, daarbij komt ook nog eens dat M$ zat andere producten heeft (Office, Server versies, System Center) waar ook weer licenties voor gekocht moeten worden.
Vista naar 7 was gratis, snuiterd...
Ha das nog eens een goedkope manier om Android en OSX naar de kroon te stijgen ..
Gewoon jezelf zo goedkoop mogelijk (lees veel mensen zullen happen) in de markt zetten met maximaal effect tot gevolg.
Het is wel redelijk dat ze voor een upgrade van windows 7 Home Premium naar windows 8 Pro 15 EUR vragen. Ook slim om dat te doen want in windows 8 Pro zit waarschijnlijk nog wel het startmenu en de taakbalk.
Oei, jammer dat RDP uit de niet-pro versies gaat... wel slim, want dat zal er voor zorgen dat er meer pro versies verkocht worden.

Toen ik de titel las dacht ik: nice, MS gaat Apple achterna qua upgrade prijzen, maar helaas, het is dus elke als je eigenlijk al Win8 op je pc had willen hebben bij een nieuwe pc, wat vroeger idd gratis was (95 -> 98, 98 -> 98se, etc, etc.)
Oei, jammer dat RDP uit de niet-pro versies gaat...
Hoezo, 'gaat'? Volgens mij zit het sinds Vista al niet in de non-pro-versies?
RDP hosting zat ook al niet in Windows XP Home Edition.
Oei, jammer dat RDP uit de niet-pro versies gaat... wel slim, want dat zal er voor zorgen dat er meer pro versies verkocht worden.
Hoezo? Dat was met Windows XP en 7 ook al zo.

Verwar het niet met de client-versie van RDP.
voor zover ik weet is dit al het geval bij Windows 7 hoor... Er zijn wel weer trucjes om dat te omzeilen, maar standaard staat RDP Host uit in alle Win7 versies lager dan Professional.
Denk niet dat er veel thuisgebruikers zijn die een RDP connectie naar hun eigen pc opzetten.
In enterprise omgevingen wordt het wel gebruikt, maar daar zul je geen home producten aantreffen
gewoon teamviewer gebruiken. geen gezeik, werkt gewoon.
Op deze manier voorkomt Microsoft dat mensen de aanschaf van een nieuwe PC of Laptop nog even uitstellen.
Denk dat de mensen juist nu nog een pc aanschaffen met Windows 7. Niemand wil dat gedrocht van een Metro op zijn desktop hebben.
waarom niet? ik zou dat "gedrocht" best op mijn pc willen hebben. nu heb ik de consumer preview al draaien en dat werkt prima. totaal geen problemen met metro.
Of niet. Die 15 dollar/euro zul je toch moeten betalen. Dan kun je beter even wachten tot
Windows 8 er is. Dan weet je ook zeker dat alle drivers en hardware optimaal functioneren. ;)
Daarnaast vraag ik me af hoe het zit met evt verzendkosten van zo'n installatie DVD.
Windows 8 loopt de kans een tweede Vista te worden. Veranderingen en "verbeteringen" waar de meeste gebruikers niet op zitten te wachten. Windows 7 voldoet uitstekend voor particulier en zakelijk dus waarom zou je gaan upgraden? Alleen omdat het kan of mis je straks echt iets? Ik houd het voorlopig op Win7 en ik denk dat ik gewoon weer een versie ga overslaan. Goede kans dat ik daarmee in groot gezelschap ben.
Ja historisch gezien zou dit een flop moeten worden he :p
Denk maar eens terug hoe het verloopt qua goede upgraden qua besturingssystemen bij microsoft

Windows 7 (goed) - vista (slecht) - XP (goed) - windows 2000 (slecht) - Windows 98' (goed)

Dus windows 8 :p
Windows 7 (goed) - vista (slecht) - XP (goed) - windows 2000 (slecht) - Windows 98' (goed)
Even je facts op een rij:

Windows NT family: NT workstation 3.51, NT workstation 4.0, Windows 2000 professional, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows 8

Niet NT family: Windows 3.0, Windows 3.10, Windows for Workgroups 3.11, Windows 95, Windows 98, Windows 98SE, Windows ME.

Windows XP is geen opvolger van Windows 98/ME, maar de niet NT family is gewoon gestopt na Windows ME.

Overigens als je toch een waardering wilt geven:
Windows 3.0: Nog niet echt goed
Windows 3.10: Aardig
NT workstation 3.51: Stabiel en robuust
Windows for Workgroups 3.11: Goed, maar vanwege kernel niet stabielste
Windows 95: Bagger
NT workstation 4.0: Geweldig, alleen jammer dat niet alles er geschikt voor was
Windows 98: Bagger
Windows 98SE: Gezien de kernel niet slecht.
Windows 2000 professional: Geweldig
Windows ME: Bagger
Windows XP: Geweldig
Windows Vista: Goed (als de drivers van 3th-party maar goed waren)
Windows 7: Geweldig
Windows 8: Dat zal de ervaring leren.
Behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Denk dat het nog wel redelijk succesvol kan worden, maar omdat het door zoveel tweakers afgebrand wordt voor het goed en wel een kans kan krijgen, denk ik dat een hoop mensen het niet eens zullen proberen.

Dit systeem is vooral gericht op consumenten en die hebben er denk ik weinig problemen mee. Het zijn de tweakers die nu moord en brand schreeuwen en daarvoor zit je nu dus op hun website.

Vooral op tablets verwacht ik een grote verschuiving. Daar kan het zeker wel erg succesvol zijn en dat is dan ook waar MS op dit moment zijn pijlen op richt.
Windows 2000 slecht?? Hoe kom je daar nou bij?

Als je daar nou Windows ME voor neerzet dan kan ik het met je eens zijn.
Stop dan wel even Windows ME op de plaats van 2000... 2000 was namelijk geen op consumenten gericht systeem en was juist heel goed voor de doelgroep waar het op gericht was (de zakelijke markt). Ik heb zelf windows 2000 nog tijden gedraaid terwijl XP al uit was met maanden uptime (ja, toen dacht ik nog niet zo na over stroomverbruik :P). Dat spul crashte echt nooit en in die tijd was dat nog vrij uitzonderlijk. Let wel dat XP pas met SP2 echt erg goed werd, dat OS had in het begin ook genoeg problemen.
Windows 2000 slecht? Ik denk dat je eerder refereert aan Windows ME. 2000 was imho een prima OS, en de basis voor XP (die voor SP2 ook slecht werd ontvangen).

Wat we zien met MS is dat als een OS aan het begin slechte publiciteit krijgt, het al zo goed als afgeschreven is.

Vista werd een cultsymbool voor een sloom, buggy systeem. Echter na de service packs was het vrij snappy en was ook het geheugengebruik ver teruggedrongen, de naam was echter al verdoezeld.

Met Windows 7 pakten ze het anders aan, dit was bij de release erg snappy (maar men vergeet dat hier ook jaren van optimalisaties van Vista in zit) en nu met Windows 8 verwacht ik inderdaad dat een Vista 2.0 gaat worden, ik heb pre-release nog nooit zoveel gezeik over een OS gehoord van Microsoft als nu (en ik heb de XP en Vista (Longhorn) leaks en betas meegemaakt), ben bang dat het een doodgeboren kindje wordt.
Wel jammer dat ze hier geld voor vragen. Toen ik mijn laptop kocht wanneer windows 7 aangekondigd was had ik vista erop staan maar moest ik gewoon online men code en serienummer ingeven en kreeg ik windows 7 opgestuurd.
Heb toen met opzet een pc gekocht met vista zodat ik een cd-rom zou hebben van windows 7.
(Andere reden was ook dat deze laptops toen goedkoper waren met dat veel mensen op windows 7 wachten)

Ivm de metro interface dacht ik toch wel in filmpjes de mogelijkheid gezien te hebben om naar een standaard windows 7 startbalk interface te gaan hoor . . .
Correct me if I'm wrong here. Dit waren toen developpers previews die ik bekeken had op youtube.

Ben het er wel mee eens dat je geld mag vragen voor een nieuw besturingssysteem.
Uiteindelijk is dit volledig nieuw, niet een update zoals apple gaat doen.
Ivm de metro interface dacht ik toch wel in filmpjes de mogelijkheid gezien te hebben om naar een standaard windows 7 startbalk interface te gaan hoor . . .
Je kan inderdaad terug keren naar de standaard Windows 7 omgeving, maar niettemin moet je sowieso eerst lang Metro. Metro staat centraal bij bijna elke actie. Een druk op de Windows-toets via het toetsenbord brengt je terug in de metro-interface, want daar bevindt Start zich nu. Dus bij dagelijks gebruik lukt het mij althans niet de Metro-interface te ontwijken.
Ik wil zelf een nieuwe pc samenstellen (overal computeronderdelen bestellen) en daarbij ook apart Windows 7. Deze upgrade lijkt mij wel een leuke actie, maar gaat dit ook op voor mij? Het gaat mij om de zin 'Het upgradeprogramma loopt enkel voor computers die na twee juni gekocht zijn.' Ik koop dus geen kant-en-klare computer.
Nee dus... Je kan ervanuit gaan dat het upgrade-programma alleen geldig is via OEMs & door hun geleverde apparatuur. Heb zelfs het vermoeden dat je bij veel kant & klaar computerzaken ook geen upgrade mee gaat krijgen aangezien dat ook een "custom PC" behelst.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True