Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 69, views: 27.163 •

Website Anandtech heeft een review gepubliceerd van de Lava Xolo X900, de eerste Android-smartphone met Intel-processor. De singlecore-Atom-processor kan mee met toptoestellen, maar wat gpu en accu betreft scoort het toestel gemiddeld.

De Xolo X900 draait op een Atom Z2460, een singlecore-soc met een kloksnelheid van 1,6GHz, die wordt gemaakt met een 32nm-procedé. In de diverse cpu-benchmarks die Anandtech heeft gedraaid, zoals SunSpider, Browsermark en een Flash-benchmark, blijkt de cpu mee te kunnen met dualcore- en quadcore-concurrenten op ARM-architectuur, zoals de Nvidia Tegra 3 uit de HTC One X en de Qualcomm S4 uit de HTC One S.

De gpu is echter een stuk minder krachtig; Intel gebruikt een Imagination PowerVR SGX540, de grafische processor die onder meer te vinden is in de Samsung Galaxy S uit 2010 en Galaxy Nexus uit 2011. De gpu is hoger geklokt dan in de Galaxy Nexus, maar kan desondanks in de benchmarks, zoals GLBenchmark, niet mee met de concurrentie van Android-smartphones.

De accu in de X900 is klein, maar scoort gemiddeld. Omdat de zuinigheid van de ARM-architectuur als belangrijkste voordeel boven Intels X86-architectuur wordt gezien, is die uitkomst positief voor Intel. Omgerekend naar vermogen van de accu doet de X900 niet onder voor concurrenten als de Samsung Galaxy S II.

De Xolo X900 kwam in de afgelopen week uit in India. Dat is tot nu toe het enige land waar de Android-smartphone met Intel-processor verkrijgbaar is. Later dit jaar komt Motorola naar verwachting met Android-hardware op basis van Medfield-processors die wel in Europa te koop zullen zijn.

De X900 heeft een 4"-lcd met een resolutie van 1024x600 pixels. De telefoon draait op stock Android 2.3 en krijgt later dit jaar een update naar Android 4.0. Omgerekend kost de telefoon ongeveer 320 euro.

Lava Xolo X900

Reacties (69)

Afmetingen en gewicht ? Toch ook niet onbelangrijk. Ziet er verder netjes, maar niet bijzonder uit. Zal lastig worden...
De foon zou moeten zijn 123x63x10.99mm (HxWxD) en weegt 127gram, zie hier bijna halverwege de pagina.

Wel apart maar ook niet geheel schrikbarend voor mijn gevoel dat de gpu van Intel een beetje matig presteert. In principe zie je dat ook steeds weer terug bij de IGP's in Sandy Bridge CPU's, maar ik weet niet of je dat zo ff direct met elkaar kunt vergelijken.

Op zich wel een mooie foon om te zien en qua specs verder, alleen vrij prijzig vind ik, zeker voor in een land als India.

@ me_mrtn: thnx voor die info! Dus op zich is het dan ook niet gek te noemen dat het allemaal wat minder presteert. Voor een bijna 5 jaar oud stukje (grafische) techniek eigenlijk niets van te zeggen dan.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 25 april 2012 15:04]

Nee, dat is niet te vergelijken. De PowerVR SGX540 die in deze chip zit is ingekocht bij Imagination. Deze chip was niet slecht, maar is inmiddels verouderd en stamt uit 2007. Vanuit dezelfde serie (5) dateert de laatste chip (de SGX545) van januari 2010. Inmiddels is de Serie 5 opgevolgd door de Serie 5XT, die onder andere in de Vita en de iPhone 4S/iPad wordt gebruikt. Daarnaast is Serie 6 aangekondigd, maar nog niet verwerkt.

De chips van Intel (de HDxx00-serie) zijn inhouse gemaakt, met de enkele uitzondering van enkele Atom-chips die ook een PowerVR-chip hebben gekregen.

Edit: @Dreamvoid: nou, het is niet zo "gewoon" de MP-variant van de Serie 5-chips. Er zijn wel degelijk een aantal veranderingen doorgevoerd, zoals verbeterde ondersteuning voor OpenGL. Maar Rogue zal inderdaad een aantal stappen verder zijn.

[Reactie gewijzigd door me_mrtn op 25 april 2012 16:02]

De 5XT is gewoon de multi-core versie van de 5-serie, niet echt de 'opvolger' - je kan als OEM kiezen of je een gpu met 1, 2 of 4 PowerVR cores wilt. De 6-serie wordt de echte opvolger.
Jammer dat Intel op haar processoren het ( nog) niet voor elkaar krijgt om een goede GPU te integreren, dat kost ze behooorlijk wat marktaandeel in helaas teveel segmenten..
Volgens mij is dat een kwestie van batterij - ze hadden een betere kunnen nemen maar dat kost ook batterij levensduur. En die is al niet super.

Ik vind het niet echt heel goed eruit zien - Samsung kondigde net Exynos 4 aan, 5 is onderweg - die presteren echt een niveau hoger dan de huidige ARM processors. En intel kan net mee met die oude generatie... Aw.
Is het nu zo'n probleem in de user-experience dan, wanneer je "slechts" een GPU hebt als de Imagination PowerVR SGX540? Ik bedoel, mijn iPhone 4 is toch behoorlijk rap te noemen, ook met behoorlijk pittige spelletjes. Dus het lijkt mij helemaal prima voor Android ICS, wat de GPU gebruikt en met een nog vrij deftige GPU moet dat toch gewoon lopen? Zijn er games voor Android die uberhaupt wat hebben aan enorme killer GPU's?
Er zijn enkele games in de Play Store te vinden die geoptimaliseerd zijn voor Tegra SoC's. Deze games zien er dan ook piekfijn uit :)
In het verhaal staat dat hij inderdaad de PowerVR gebruikt maar terwijl deze hoger geklokt is kan hij niet mee met de andere telefoons die ook deze GPU gebruiken.
Dat staat er niet, hij is beter dan een aantal telefoons zoals de Galaxy Nexus die hier genoemd wordt. Alleen is hij niet beter dan de nieuwere Android telefoons! Dat zie je ook terug in de review, waarbij de HTC One (X) een stuk beter is.
Sterker nog, Google's referentie platform voor ICS (de Galaxy Nexus) heeft ook dezelfde SGX540, maar dan bijna 25% lager geklokt als in de Atom.

Daarnaast zijn er zoals je al zegt maar weinig games die echt veel met de GPU doen op Android.
Toch mooi dat met een Singlecore even hoge prestaties te halen zijn als met een quadcore. Wanneer dit beter geoptimaliseerd wordt zal het batterijgebruik ook stukken beter zijn dan met een Tegra 3 ofzo.
Het geeft dan eigenlijk ook pijnlijk duidelijk aan dat quadcores in telefoons helemaal niets zeggen over de uiteindelijke snelheid. Een snellere GPU kan zeker nuttig zijn nu met ICS, maar wil je wat hebben (en dan echt wat hebben en niet alleen een sneller installerende app zoals Tweakers laatst aangaf) aan quadcores, dan moeten de developers daar flink in investeren.
niet echt verrassend eigenlijk
multi-core is zeer interessant, maar geeft ook overhead (zeker bij 4 cores)
als de mogelijkheid er is, is het krachtiger maken van de ene core dan ook duidelijk beter
wat wel verrassend is, is het feit dat de intel niet alleen goede prestaties neerzet, maar ook beste goed scoort op autonomie: stel je voor dat intel op korte termijn een 22nm versie zou kunnen maken + nog enkele ander optimalisaties...
22 nm is pas voor 2013 aangekondigd. Enige wat Medfield dit jaar nog gaat krijgen is de dual-core variant van de huidige single core PowerVR gpu (dezelfde als in de iPhone 4S).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 april 2012 18:06]

Toch mooi dat met een Singlecore even hoge prestaties te halen zijn als met een quadcore. Wanneer dit beter geoptimaliseerd wordt zal het batterijgebruik ook stukken beter zijn dan met een Tegra 3 ofzo.
Anderzijds staat je ene core wel sneller fulltime te stampen, terwijl de companion core bij de tegre3 in de meeste gevallen het alleen af kan, al dan niet met af en toe hulp van een groter broertje.

Echter ik vraag me af hoeveel nsleheids winst er gerhaald kan worden als je deze jongens terugklokt,een die-shrink toepast en meerdere naast elkaar kunnen draait? Dan heb je wel het voordeel van SMP, zoder dat je 2 of meerdere cores hebt die je batterij leegslurpen.
Dat is ook de bedoeling natuurlijk. De volgende generatie Intels staat voor 2013 in de planning: Silvermont, op 22 nm en met een nieuwe architectuur (eindelijk, na vier jaar Bonnell krijgen we wat nieuws). Dat worden ongetwijfeld multi-cores.
niet slecht van Intel voor de eerste intrede in de smartphone markt.
en qua prijs zit hij ook al goed.

goed om de concurrentie hoog te houden!
Niet helemaal de eerste Intel smartphone, we hadden ooit de Nokia 9000 Communicator, met een heuse 24 MHz 386.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 april 2012 14:50]

Intel is ook jarenlang actief geweest in de telefoonmarkt met hun StrongARM en XScale serie (ARM, ontwikkeld met Marvell samen)

Maar deed deze in 2006 van de hand.
Marvell van de comics?
dat is Marvel.... met een enkele "l" niet Marvell .

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 25 april 2012 16:07]

Hadden de Dell Streaks niet ook Atom CPU's?

Intel probeert het al jaren, maar vooralsnog wil het niet echt lukken. Ik zie persoonlijk ook totaal niet wat het voordeel is van x86 in een mobieltje. Volgens mij hebben ze gewoon jaren geleden de boot gemist toen ze hun ARM divisies hebben verkocht.

@catfish
Het gaat mij persoonlijk helemaal niet om ARM of x86 of wat voor instructieset dan ook, maar simpelweg om de optelsom van voordelen en nadelen. Dat is dan ook precies mijn punt: ik zie gewoon het voordeel niet van een smartphone die x86 draait, dus tenzij er duidelijk aanwijsbare andere pluspunten aan deze chip verbonden zijn, dan liever iets anders. De kwalificatie 'kan mee met de concurrentie' bij 'gemiddelde GPU en accuduur' daar wordt ik persoonlijk niet warm of koud van.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 25 april 2012 18:18]

De Streak had een Qualcomm ARM SoC. De voorgaande pogingen van Intel in de low-power markt waren de netbook N-serie Atoms (heel erg succesvol) en de Z-serie Atoms voor tablet en mini laptops (niet zo succesvol). Medfield is eigenlijk de eerste serieuze poging voor smartphones sinds de verkoop van XScale.

Maar goed, het is ook lastig om in een nieuw segment direct vanaf het begin al competitief te zijn. nVidia heeft ook eerst weinig succes gehad met Tegra 1, waarna 2 en 3 wel een hit werden, en AMD heeft ook al een paar moeilijke jaren gehad in de netbook markt voordat Brazos eindelijk lekker liep.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 april 2012 16:35]

iedereen schreeuwt wel "ARM" tegenwoordig, maar hier bewijst intel toch maar even dat x86 even goed werkt...
als de chip niet te duur is, zie ik niet in waarom een telefoonfabrikant absoluut voor ARM zou moeten kiezen
persoonlijk verkies ik een single core die even snel is als een quad core van de andere soort
jammer van de GPU. maar dat komt nog wel, thumbs up for intel!
Ziet er leuk uit. Zou een leuke telefoon 'voor erbij' zijn. had niet verwacht dat een Intel SOC 'zuinig' zou zijn.Gezien de reputatie van intel vs ARM op zuinigheid gebied.
Zuinig, wat heet zuinig, wanneer een telefoon 7 dagen meegaat op 1 acculading bij normaal gebruik vind ik een telefoon pas zuinig. De huidige (android) smartphones houden het ongeveer een dag uit.

Ik hoop echt dat er binnenkort smartphones op de markt komen met een extreem betere accuduur.

[Reactie gewijzigd door Zilla op 25 april 2012 15:12]

ik vrees dat je lang kunt wachten of 2a3 dagen met een XL uitvoering van een telefoon (dus 3000mah)
Met alle respect, maar jou definitie van zuinig is dan ook niet erg interessant voor de rest van de afzetmarkt. De afzetmarkt zal dit product vergelijken met vergelijkbare producten, namelijk smartphones van het midden- of hoge segment. De meeste smartphones gaan, natuurlijk ook afhankelijk van het gebruik, 1 a 2 dagen mee op een acculading. Het zou natuurlijk erg leuk zijn als deze Lava Xolo X900 een hele week mee gaat, maar dat is niet het verwachtingspatroon van de consument. De gemiddelde consument zal dan ook het feit dat deze telefoon een dag of twee dagen op een acculading meegaat geen enkel probleem vinden.
Vandaar mijn zuinig tussen single quotes. Tuurlijk, vergeleken bij mijn samsung telefoontje van 17euro welke ruim 2weken meegaat (inlcusief af en toe een kort belletje) dan gaat m'n Desire bar kort mee (normaal gebruik een dag, extreem low-power 4dagen)

Maar intel (x86) staat bekend als een niet-zuinige processor bakker. Vooral als je het vergelijkt met (bijvoorbeeld) ARM. Welke 'wel' zuinig zijn. Maar als hij dus even lang meegaat als zijn arm-based-telefoon broertje, dan is die intel chip dus zuinig.
Netjes, een singlecore Atom op 1.6 GHz die vergelijkbaar presteert als vier Cortex A9 cores op 1.5 GHz en twee Krait cores op 1.5 GHz.

Interessant wordt het vooral als je dit soort telefoons in een docking station met een monitor eraan kan zetten, en dan een x86 desktop OS draaien. W7 Starter moet hier wel aardig op kunnen performen als ik de specs zo zie, en misschien zelfs Snow Leopard?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 april 2012 14:51]

Laptopdock voor een telefoon bestaat reeds: http://news.cnet.com/8301-17938_105-20031251-1.html
Echter zit je gewoon met een "uniek" nog niet mainstream product dat een dure first adopters prijs blijft hebben zolang er geen grote pushende partij als Intel achter zit.
Opzich een leuk idee dus.
Probleem zal de bootloader zijn, als die gelocked is kan je Windows 7/OS X/Ubuntu/etc er niet zo makkelijk als dual-boot op krijgen.

Maar wat ik zou willen is een soort kleine dock, met alleen een power connector en een mini-DVI/HDMI connector voor een monitor. Ik kom binnen, duw mijn telefoon in de dock, pak mijn bluetooth keyboard/muis op, klik op de "desktop OS" optie in de bootloader, en heb een volwaardige Windows 7 voor mijn neus. Ik ben klaar, trek de smartphone eruit, het desktop OS hibernate en switched naar het WP7/Android/whatever mobiele OS, en ik loop de deur uit.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 april 2012 15:12]

klinkt allemaal zeer omslachtig in mijn ogen
als MS er in slaagt om WP8 op de W8 kernel te laten draaien, denk ik dat dat eenvoudiger/beter moet kunnen
bv dmv virtualisatie dat je gewoon je sessie van de smartphone overzet naar de desktop en dat je op dat moment gewoon meer rekenkracht hebt en wat meer mogelijkheden
een beetje zoals de externe videokaarten voor laptops en dergelijke
Ook mogelijk idd, maar dan hoef je alleen van desktop omgeving switchen. En dan moet je naast het OS ook apps gaan krijgen met 2 UI's: eentje mobile, eentje desktop. Dat duurt nog wel even - gewoon van OS switchen is nu al mogelijk.
Inderdaad, een dergelijke cpu zou Apple er weleens van kunnen weerhouden om uit te wijken naar ARM voor bv de MacBook Air. Zelfde geld natuurlijk voor Windows 8 tablets, waar MS btw net een ARM versie voor gebreid heeft.
Netjes, een singlecore Atom op 1.6 GHz die vergelijkbaar presteert als vier Cortex A9 cores op 1.5 GHz en twee Krait cores op 1.5 GHz.
Alleen in single-threaded benchmarks; in de enigste multi-threaded benchmark is die (Linpack) Intel 2x zo langzaam als de multi-core concurrentie; wat te verwachten viel.

Verder zeggen die benchmarks natuurlijk ook niet alleen iets over de hardware, maar ook over de gebruikte compiler / virtual machine.

Persoonlijk weet ik niet of het zo netjes is dat de nieuwste Intel-telefoon net zo snel is als de concurrentie die een jaar geleden ge´ntroduceerd is, maar goed, in mei zullen we hopelijk meer weten als met een beetje mazzel o.a. de opvolger van de Samsung Galaxy S2 geintroduceerd wordt. En allicht als er wat meer info komt over de Motorola en Lenovo met x86.

Qua desktop / server heeft Intel altijd gemikt op de high-margin / high-performance markt omdat daar het meeste winst te halen valt, en het ziet ernaar uit dat ze dit in het mobiele segment -ondanks hun superieure fabricage-technieken - niet gaat lukken en ze in het mid-segment blijven hangen. Waar ze moeten gaan concurreren met de meuk van RockChip (3066) / MediaTek MT6575; en in dat prijsvechter-segment valt absoluut geen fatsoenlijke marge te halen voor Intel. Die telefoontjes komen immers op de markt vanaf ~150 euro (zie recente berichten op Armdevices.net); dan gaat niemand zo'n Xolo voor 320 kopen lijkt me.

[Reactie gewijzigd door kidde op 25 april 2012 17:07]

Een jaar geleden? De HTC One S is pas een paar weken leverbaar, en deze Xolo sinds vorige week. Das toch vrij dicht bij elkaar.

Die scores zijn met name best verbazend als je bedenkt dat de Intel telefoon nog met de oude Android 2.3 Gingerbread werkt, terwijl de concurrentie al op 4.0 ICS zit.

Linpack is een floating point bench - niet echt heel interessant voor een smartphone. Simpele integer-instructies pompen (SpecInt) is ook niet echt wat je wilt (weinig mensen gebruiken hun smartphone als router oid). Waar je echt performance merkt in dagelijk gebruik is de performance op complexere, branched code, en die Javascript en Flash benches zijn daarvoor ideaal. Maar goed, Medfield is niet de beste SoC die er te krijgen is voor een smartphone, maar doet toch best aardig mee, tis echt nog niet de categorie RockChip/MediaTek.

1 van de grote voordelen in theorie (en waar Intel nog een premium prijs voor kan vragen) is dat er een x86 desktop OS (+apps) op kan draaien in dual boot, maar helaas zie ik nog nergens smartphones die dat voordeel ook daadwerkelijk uitbuiten. Zolang er geen specifieke voordelen zijn voor het draaien van een x86 smartphone ga ik er niks extra voor betalen in elk geval :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 april 2012 18:01]

Allicht blijkt uit de benchmarks dat de Atom langzamer is dan de HTC One, ik had het natuurlijk over de Galaxy S2.
tis echt nog niet de categorie RockChip/MediaTek./
Idd niet, de Atom scoort zelfs nog onder de RK3066 op bijv Antutu benchmark:
de RK3066 is in die benchkmark 33% sneller.

http://an-droid-tv.de/neue-chipsatze-fur-china-tablets/
http://www.netbooknews.co...-z2460-antutu-benchmarks/

En ook op de Quadrant benchmark scoort de Atom (op de Lenovo K800) lager dan de RK3066.

Iedereen weet overigens dat Sunspider als benchmark niet deugt voor vandaag de dag, het is een van de slechtere benchmarks voor JS.

Maw: Voor het midrange-segment waarin deze Atom zit, is in ieder geval deze Xolo toch nogal overprijsd.

[Reactie gewijzigd door kidde op 26 april 2012 13:14]

Maar, heb je met deze CPU dan niet dezelfde compatabiliteitsproblemen als met de huidige Android X86 builds, namelijk het niet kunnen draaien van de ARM gebaseerde apps?

Dat zou erg storend zijn; ik draai nu ook een dualboot android 4.0 en windows 7 op mijn Atom Tablet, waarbij heel veel van mijn geliefde app's van m'n galaxy nexus niet gebruikt kunnen worden.
Alleen zijn de meeste android apps geschreven in java afaik en dat is dan weer platform onafhankelijk.
Hier heb je vooral bij games en grafische applicaties last van. Deze zijn native geschreven en zullen dus niet zo 123 op een X86 werken. Ik weet niet of ze hier een omweg voor gaan verzinnen (zoals Apple bij de overgang van power naar X)
Met de native sdk van android kun je volgend mij zonder al te veel moeite een native geschreven app naar x86 porten. Grote game engines als unity3d moeten de x86 architectuur echter ook gaan ondersteunen, waardoor oudere spellen die niet of nauwelijks geupdate worden buiten de boot kunnen vallen
Ik vind het zo verdacht dat we deze telefoon niet van de zijkant te zien krijgen. Dit geeft me het idee dat we met een ontzettend lomp bakbeest maken hebben (ook al hoeft dat helemaal niet zo te zijn). Ik ben wel benieuwd wat dit nou betekent voor de tablet-markt trouwens. Zou Windows 8 ook goed kunnen draaien met een x86 chip in een tablet die net zo dun en licht is als een iPad of Galaxy Tab?
Net zo goed, Metro apps zijn toch allemaal in ofwel .NET/XAML ofwel HTML5/JS dus die draaien op beide architecturen. Microsoft heeft duidelijk geen zin om partij te kiezen voor ARM of x86, die zal het worst zijn of OEMs nou hun cpu's bij AMD, Intel, Samsung, Qualcomm of nVidia vandaan halen, als er maar W8 op staat.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 april 2012 14:54]

De officiele site en op google kun je zat plaatjes van de zijkant vinden. Hij is nog geen 11mm dik.
Afmeting staat in de tabel op de 1ste pagina van de review (11mm, niet zo dun als iPhone, Galaxy S of HTC One, maar ook niet heel dik, zelfde als bijv. HTC Sensation).
Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van deze eerste generatie telefoon van Intel!

Hoewel de grafische capaciteit wat minder is dan die van de concurrentie, zul je hier bij normaal gebruik (lees: geen zware games) weinig van merken, aangezien hij wel aan het minimum van een fijne gebruikers experience voldoet.
(Kijk naar Windows 7, de desktop loopt net zo vloeiend op een Radeon 7970 als op een simpele HD 3650 bijvoorbeeld).