Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 73, views: 24.528 •

Smartphones die draaien op Mozilla's eigen Boot 2 Gecko-besturingssysteem worden eind dit jaar of begin volgend jaar uitgebracht. Mozilla werkt samen met een Braziliaanse provider om de toestellen op de markt te krijgen.

Mozilla deed zijn aankondiging samen met de provider Telefonica, die de smartphones uit moet gaan brengen. Daarbij is nog onbekend wat de plannen voor andere landen zijn. Tevens werd er niets bekendgemaakt over de specificaties van de toestellen die op de planning staan en van welke fabrikant deze afkomstig zijn. De prijzen van de Mozilla-smartphones zouden vergelijkbaar moeten zijn met relatief goedkope 'feature phones'.

Mozilla heeft waarschijnlijk verscheidene hardwarepartners om zijn telefoons op de markt te krijgen. Er gaan geruchten dat LG een 'Firefox-smartphone' in de pijplijn heeft, maar details hierover ontbreken nog. In juni zou de applicatiewinkel voor Boot 2 Gecko de deuren moeten openen, zodat ontwikkelaars alvast apps, die gebaseerd worden op html5, beschikbaar kunnen stellen voor de eerste Mozilla-telefoon in de verkoop gaat.

Tijdens het Mobile World Congress werd er al een demo gegeven van het Boot 2 Gecko-OS dat op Linux is gebaseerd en werkt op basis van web-api's in combinatie met een mobiele Firefox-browser. Het systeem is te beschouwen als een mobiele variant op Googles Chrome OS.

Reacties (73)

Dat HTML ooit gebruikt zou worden voor de complete UI van een telefoon, dat had ik voor HTML5 nóóit verwacht. Het idee wringt nog een beetje in mijn hoofd, HTML is er niet voor gemaakt. Maar dat statement is sinds 5 niet meer geldig.
LG heeft tijden Flash gebruikt als UI voor een telefoon, dus het verbaast me helemaal niets. Waren overigens wel brakke køttelefoons, vooral door die interface.

Maar, zonder native applicaties zie ik dit niets worden. Zelfs Angry Birds is al zwaar in JavaScript.
Maar daar heb je dingen als *gl voor
Niet helemaal relevant, maar veel van de (paar jaar oude) Cowon producten hadden een UI die was geschreven in Flash, en door een flinke community ook nog eens geweldige redesigns kregen. De S9 is nog steeds een van de fijnste media players die ik ooit gehad heb, Al die appstores zijn leuk enzo, maar iAudiophile afstruinen naar apps etc. was toch een stapje interessanter.

Zelf ben ik niet helemaal verkocht aan dit concept, het lijkt me juist wel handig om meer een hybride telefoon te hebben, die naast native apps ook webapps kan draaien (zoals alle huidige smartphones) zeker nu de prijzen van telefoons als de HTC Wildfire S zo laag liggen. Daar kan je prima wordfeud en dergelijke op spelen en een beetje internetten.

De enige meerwaarde die ik zou kunnen bedenken is dat als het een beetje marktaandeel pakt, webapps voor telefoons een stap beter worden. Op mijn PC is mijn browser toch wel het meest gebruikte programma. In Safari op iOs kom ik toch veel websites tegen die niet lekker lopen.
Ik ben echt onder de indruk. Toen Modzilla niet zo lang geleden met zijn aankondiging kwam dat het zoiets wilde ontwikkelen dacht ik in een termijn van twee jaar. Maar nu blijkt dat ze stiekem al veel verder zijn en dit jaar een telefoon op de markt kunnen brengen.

Ik denk dat dit zeker levensvatbaarheid heeft. Dan moet je niet denken aan concurrentie met iPhone en Android-phones maar met de featurephones. Dit is waarschijnlijk een stuk lichter. zoals de man zegt draait het HTML5 OS direct bovenop de kernel en zit er geen ander systeem tussen waardoor het onverwacht soepel draait. Dat betekent dat je er phones met lage specs mee kan uitrusten.

Nokia mag nu wel haast gaan maken met zijn Methleni, de geruchten gaan de Nokia Meego heeft opgedoopt tot Methleni om hier toekomstige featurephones mee uit te rusten. WP7 is allesbehalve gratis en vraagt ook de nodige resources.

De telco's willen graag een derde optie naast Android en iPhone en een systeem gebaseerd op HTML5 is zeker een kanshebber, want WP7 zien de meeste niet zo zitten, ze vinden het te duur. Kennelijk zoeken ze dus ook naar een goedkoper systeem. Naast Boot2Gecko hebben we Tizen van Samsung en WebOS. Tizen is sterk gebonden aan Samsung en WebOS aan HP. Modzilla is geen fabrikant waardoor dit systeem gemakkelijker door bijvoorbeeld Chinese fabrikanten kan worden geadopteerd die er goedkope phones mee kunnen maken waarop de Telco's een leuke winstmarge kunnen maken.

Dus gezien de voortvarendheid van Boot2Gecko zie ik best kansen. Bij de introductie dacht ik nog, waar beginnen ze aan. Inmiddels laten zien dat ze best wel ver zijn en iets kunnen maken dat gewoon werkt. Okay het zal nooit de Appstore hebben van Android en Apple, maar voor een featurephone is dat ook niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 22 april 2012 16:34]

Zowel webos als iOS hadden dit al en webos is geflopt wegens... te traag op de voorziene hardware (conceptueel blijft het het beste smartphone os dat al op de markt is geweest), en iOS heeft dan toch lagere programmeertalen moeten toestaan wegens... te traag.
Maar, zonder native applicaties zie ik dit niets worden. Zelfs Angry Birds is al zwaar in JavaScript.
Ik denk dat ze beter hadden kunnen starten met webOS, dan met een OS waarvoor nauwelijks apps zijn of komen, beetje jammer Commercieel gezien lijkt me dit geen succes worden :|
webOS is gebaseerd op webKit (dezelfde engine als Safari en Chrome) en dat is natuurlijk dom om mee te beginnen aangezien Mozilla al een eigen engine heeft (Gecko) waar ze op voort kunnen bouwen en waar ze makkelijk features die ze nodig hebben (zoals WebRTC) aan kunnen toevoegen.
yup en sony ericsson heeft tijden flash gebruikt voor animatie rijke menu's ^^
Dat statement is nog steeds geldig. HTML5 heeft nauwelijks toevoegingen voor gebruik als GUI markup-taal. Als je kijkt naar Tizen dan zie je dat daar ook classes, id's en data-* attributen worden gebruikt om de noodzakelijke GUI-elementen te verkrijgen. Spuuglelijk en onhandig als je het mij vraagt.

De W3C/WHATWG heeft wat mij betreft de plank hier compleet misgeslagen.
Wat ik me nu afvraag. Bij tizen is het html5 maar bij boot 2 gecko ook. Zo dit samen kunnen werken dat de apps cross platform zijn!?

En bij tizen zat er toch ook GTK2+ in verwerkt ofzo?

Trouwens als alles html5 is zou cross site scripting dan ook werken op het os zelf?

[Reactie gewijzigd door rob12424 op 21 april 2012 17:38]

God, ik weet zo niet.Uiteindelijk heeft MS voor de Metro-apps ook gekozen HTML/CSS als basis. Ik zie ook niet in waarom CSS/HTML/JS een probleem zouden zijn voor UI design.
Enige puntje is dat je echt wel de laatste nieuwe foefjes moet kunnen bezigen, vooral op vlak van CSS: transitions, animations, CSS3 selectors, grid/flexboxlayout,... Anders kom je er niet.
Wat een vreemde zet van Mozilla. Wel hebben ze natuurlijk een goed imago als open-source organisatie.Ik moet zeggen, het toestel ziet er niet verkeerd uit.
Ik vraag me af wat Mozilla's plannen zijn, als ze echt een concurrerend OS + Mobiele telefoons uitbrengen dan hebben ze een grote achterstand in te halen met de concurrentie.
Veel succes gewenst!
Dat imago heeft nmi toch wat deuken opgelopen als je kijkt naar de Firefox browser die door almaar meer mensen als "traag" wordt bekeken. Ik was 'm zo beu dat ik nu de Iron Browser gebruik. Ik ga mij dan ook de vraag stellen of dit toestel ook niet gaat lijden onder dit fenomeen van plugins en traagheid. De release-cycle van Mozilla software is ook niet in goede aarde gevallen.
Allemaal leuk en aardig maar Srware Iron is gewoon chromium met een nieuw logo. Firefox is trouwens vrijwel even snel als de meeste andere browsers tenzij je nog steeds denkt dat je IE moet zien als IE 6 en Firefox als FF3.5
Even snel? De linux versie is echt, echt traag. Als ik twee Tweakers.net pagina's op met veel reacties kost en wisselen tussen tabs twee seconde. Dit op mijn Athlon X2 3800+ (2 Ghz) Dual core.

Chromium doet dat instant.
Bij mij met een E350 van 1.6ghz gaat dat ook bijna instant als de pagina's volledig geladen zijn, heb je wel de laatste versie van firefox aangezien bijvoorbeeld ubuntu nog wel eens een oudere versie wil gebruiken voor een langere tijd.
Firefox is een paar jaar wat trager geweest dan Chromium, maar als hij eenmaal is gestart maakt het nu erg weinig meer uit. Vind alleen de UI van Chrome wat prettiger, wat meer ruimte voor de websites, maar het is mij zo om het even dat ik op de SuSE bak die ik nu al 2 weken gebruik (her-install), nog steeds geen Chromium heb geinstalleerd. Mis het niet ofzo. IE heb ik al jaren niet meer gebruikt behalve om Chrome te downloaden (op Windows gebruik ik wel vaak Chrome), geen ervaring mee verder. Valt me wel vaak op dat IE bijna hangt als ik snel naar de adresbalk wil terwijl hij nog aan het opstarten is.
Maar toevallig kiest die 1% wel het beste OS dat nog actief ontwikkeld wordt. Noem mij maar eens een reden waarom Windows beter zou zijn dan Linux.

Edit: ongewenst, wat een rare mensen hier. Mijn reactie is hooguit offtopic

[Reactie gewijzigd door ArchLinux op 21 april 2012 16:57]

Ik gebruik dagelijks Windows 7, FreeBSD en Ubuntu; Dit bevalt heel goed. Windows beter dan Linux? Dat hangt van je gebruik af.

Windows 7 heeft ongekende support voor allerhande hardware, iets wat zelfs in het heel gebruiksvriendelijke Ubuntu soms nog een probleem is. Er is meer software te krijgen voor Windows. Je kunt zo'n beetje alles wel vinden voor Linux; maar wat betreft keuze heeft Windows een streepje voor. Ik geef toe dat dit soms een nadeel is. Je wil niet 15 programmatjes moeten proberen om er 1 te vinden die precies doet wat jij wil. Voorts is Windows 7 net zo stabiel als Linux en retesnel en ongecompliceerd. Dus tja, wat is beter? Windows 7 doet wat het moet doen.

Als je natuurlijk zelf aan de slag wil met servertjes, opslag, software-raid, real-time audiofilters en andere fijne dingen tja... dan neem ik ook Unix/Linux. Dat staat buiten kijf.
@0rbit: Dat Ubuntu minder drivers en applicaties heeft is iets waar ik geen last van heb gehad. Dat betekent bovendien niet dat het OS slechter is, het is alleen in sommige weinig voorkomende situaties minder bruikbaar. Daar kunnen de ontwikkelaars van Linux/distro's weinig aan doen zonder hulp van hardwarefabrikanten/applicatiemakertjes.
Uhm ligt eraan hoe alles gerenderd wordt en of dit hardwarematig of softewarematig wordt gedaan! Ook met html 5 moet alles wel goed gedaan worden betreft drivers enz. Mozilla kennende komt dit wel goed denk ik!

Dit wordt erg offtopic:

Betreft je argument 1% Ik werk in de academische wereld en die alle grids enz. moeten wel Linux zijn! Weet je hoe duur het is om DNA berekeningen met Windows te doen?!

Als jij bijvoorbeeld levercellen van een mens krijgt die ze heeft afgestaan voor wetenschappelijk onderzoek. Dan mag dat absoluut niet vastlopen of wat dan ook! (dat is gewoon onbetaalbaar!) Dan wens ik je op sommige momenten suc6 met Windows! ;) (er zijn ook goeie kanten aan windows en het wordt steeds beter gelukkig)

Hardware problemen zijn er steeds minder en zelfs exotische hardware in sommige gevallen wetenschappelijk wordt in Linux zelfs beter ondersteunt!

Elk voordeel heeft zijn nadeel! ;)
Ik gebruik nog maar enkele maanden Iron, dus ik weet best wel waarover ik het heb, zowel op mijn Win7 toestel als mijn Linux laptops. Het verschil tussen Iron en Firefox is immens. En als je denkt dat Iron gewoon Chromium met een nieuw logo is moet je maar eens kijken naar de verschillen.
redelijk offtopic maar Iron zou ik ook niet echt veel vertrouwen in hebben Hmail poste dit in de meuktracker:
Een interessante visie op deze browser van een (inmiddels oud-) ontwikkelaar van chrome: http://neugierig.org/soft...m/notes/2009/12/iron.html
met andere woorden het is gewoon iemand die een ander logo in de browser gooit 1 classe uit de code verwijderd en zegt dat het betere beveiliging heeft en vervolgens via adsense een fortuin wil verdienen ;)

[Reactie gewijzigd door Proxx op 21 april 2012 13:51]

Nog meer offtopic, maar zou jij hem geloven (aangezien hij voor Google werkte, en het verwijderen van mogelijk privacyschendende code uit Chrome lijnrecht tegen het businessmodel van Google ingaat)?
nee maar het staat vast dan alle functies die iron verwijderd heeft gewoon uit te schakelen zijn. bovendien spreek het elkaar ook tegen als je omwille van evil google de browser gaat strippen maar wel via google je inkomsten wil binnen harken via adsense en je gebruikers via analitycs wil monitoren op je site

het enige wat ik wil bereiken is dat mensen niet zomaar alles moeten geloven wat iemand jou wil laten geloven. of het nu google of iron is
Privacy vat ik op als het lekken van persoonlijke informatie..
A copy of Google Chrome includes a generated installation number which will be sent to Google after the installation and the first usage
Als je Google Chrome download en installeert, dan word dit geregistreerd. Persoonlijke info? Kan Google hier iets kwaad mee doen? FUD..
Depending on the configuration, each time you put something in the address line,this information is sent to Google to provide suggestions.
Depending on the configuration... Oftewel, je kan het uitzetten. Zoek suggesties doet iedere browser AFAIK (zit nu in firefox, doet het ook iig). Over het algemeen stuur je je zoekqueries toch al naar je <<default searchengine>>. FUD..
Depending on the configuration, if you have typed a false address in the adress bar, this is sent to Google and you get an error message from Google's servers.
Configurabel, daarnaast ook maar een heel klein issuetje, semi-nuttige feature #1.
Depending on the configuration, details about crashes or failures are sent Google's servers.
"Oops, something went wrong. Do you want to send details of the crash?" melding krijg ik bij crashes. FUD..
Chrome installs a updater, which loads at every Windows in background.
Configurabel, daarnaast is bekend hoe goed het overlaten van updates aan de gebruiker is geweest. Menig botnet maakt graag gebruik van het niet-updaten van het gros van alle PC's.
URL Tracker: Calls depending on the configuration five seconds after launch the Google homepage opens in background
Zie post van Proxx hierboven. Deze feature zoekt alleen uit welk Google TLD je zou moeten gebruiken (.nl, .com, .be etc.).

[Reactie gewijzigd door thegve op 21 april 2012 15:02]

Dat is per pc verschillend, bij sommige mensen is Iron (chrome) sneller, maar op mijn 2 apparaten (laptop en pc) is Firefox toch echt degene die sneller is.
Dus je kan niet op voorhand zeggen dat het ene programma sneller is dan het andere.
Over de release cycle, ik snap niet waarom mensen hier nu steeds over aan de gang blijven, wordt er weinig nieuws uitgebracht wordt er gezeurd dat de boel niet up-to-date wordt gehouden. En wanneer men wel veel updates uitbrengt is het ook weer niet goed.
Bij deze telefoon heb je ook niet echt te maken met bedrijven die moeten controleren of hun software nog compatibel is met de nieuwere versie. Die release cycle moet voor particulieren juist een voordeel zijn.

Dat is mijn mening over dit verhaal.
Mee eens, de ene browser kan sneller zijn op de ene computer, vanwege goede grafische kaart en goede ondersteuning door de browser. De andere browser is weer goed op computers met een slechtere grafische kaart omdat die de cpu beter benut (in verhouding). En dan nog ligt het aan wat je met de browser doet, welke sneller is.

Ik gebruik zelf Firefox omdat ik het er in Linux beter uit vind zien, het sneller werkt en de addons beter zijn, het door een non-profit-organisatie wordt ontwikkeld, en verder betere aanpasbaarheid en nog wat dingetjes...
Hoewel ik zelf wel een voorstander ben van HTML5 lijkt het erop dat het een erg traag systeem is op deze telefoon althans. Wellicht dat dit niet meer zo is in de toekomst natuurlijk.

Wat ik mezelf afvraag is hoe je met HTML5 de camera en microfoon kan aanspreken in een applicatie. Dit is nog niet (officieel/standaard) in HTML5 verwerkt.

Voor de rest ziet het er een beetje kiddy uit, maar ik zie wel dat het potentie heeft. :)
Javascript en / of flash.
Die kunnen (geloof ik) dit beide. En anders zal er vast een soort van custom Javascript library geschreven worden voor deze phone die geinstrueerd wordt door het OS en feedback terug leveren kan aan dit OS.

OT: Lijkt me een leuke idee; een op HTML 5 / CSS 3 / Javascript (jQuery / MooTools / Prototype / Ext.Js anyone?) gebaseerd OS en apps. Wordt waarschijnlijk toch wel de toekomst. Want wie wil er nou twee verschillende partijen in huren terwijl dit ook via één zou kunnen.

Ik als webdev moedig dit alleen maar aan.
Als devver ontmoedig ik het sterk. Het webtech-platform is vreselijk om te gebruiken voor grotere projecten. Weak & dynamic typing van Javascript gaat je dan behoorlijk opbreken, net als de uiterst beperkte standaard runtime library.

jQuery, MooToos, Ext.Js e.d. geven precies aan waar de schoen wringt: je hebt al libraries nodig om tot een minimaal bruikbaar platform te komen. En vervolgens geeft dat alsnog cross-browser compatibiliteitsproblemen....

HTML5 is prima voor tekst, maar NIET voor applicatie-GUIs. Als je apps voor mobiel gaat ontwikkelen dan kun je dat veel sneller met de native QtQuick/Android/iOS-systemen doen, waarmee de gebruikservaring gigantisch veel beter is dan met webtech.

No offence, maar ik heb het idee dat mensen met enkel webtech-ervaring hun webtech-platform als The Only Way To Do Things Right beschouwen. Oftewel: als je alleen een hamer hebt, dan lijkt elk probleem op een spijker.

[Reactie gewijzigd door Fuzzillogic op 21 april 2012 14:03]

Mee eens. Voor een website is het te doen (al is niet niet makkelijk om een volledig ajax gebaseerde website te maken zonder frameworks). Het is niet voor niets dat Google met GWT Java naar html/js omzet.
Mooi hoor! Ik kan niet wachten! Alleen de interface in het filmpje ziet er anders uit dan GAIA van Mozilla zelf ( http://hacks.mozilla.org/...cko-all-web-technologies/ ) die ik toch een stukje mooier vind.

Hoop dat de Gaia interface ook op telefoons op de markt komt.

=edit=
Hier kan je Gaia trouwens uitproberen in je browser! http://paulrouget.com/gaia/

[Reactie gewijzigd door Ramon op 21 april 2012 13:23]

in IE9 werkt het schijnbaar niet en in Firefox ook niet?
IE9 en 10 werkt het niet in nee. In Firefox 11 wel.
En in O11, O12 werkt het ook niet. Geeft m.i. wel nog aan hoe belabberd het ervoor staat met HTML5. Als "platform" vind ik het sowieso een lachertje.
Eveens niet in zowel Chrome als Safari.
En in FF 11 onder Xubuntu werkt het ook niet ...
Ik zie een correcte tijd en datum, en kan 3 knoppen indrukken, maar er komt niks ...
Daarnaast zijn er ook andere Gaia screenshots te vinden: http://joshcarpenter.ca/Boot-to-Gecko (al is dit wel work-in-progress). Ik hoop in ieder geval dat dit de main theme wordt van de boot2gecko!
En zo gaat linux toch nog heersen. Het zit overal in, volgens mij ook in mijn DigitalTV-mediabox, evenals in het internetmodem en de mediaplayer. En natuurlijk smartphones, op het elitaire iPhone na.
maar die draaien op Darwin en dat is weer een BSD variant en dat is weer Unix (net als Linux)
Waarom zou Unix net als Linux zijn? Dan is Windows ook net zoals Linux.

Ik ben echt wel blij dat Mozilla met hun B2G op de markt komt, als het tegen een redelijke prijs is, zou het wel een vervanger voor de N900 kunnen worden. Want ik denk dat B2G ook vooral devvers zal aantrekken.
Linux is gebouwd naar de idealen van UNIX.
Als ik het zo zie lijkt het op een Chinezen knockoff telefoon. Die waren volgens mij ook helemaal in html5 geschreven (de ui dan).

Maar als een webdesigner zou ik eerder wachten op Windows 8 en Wp 8, daar kan je JavaScript en css3 gebruiken om je app te schrijven dat ziet er een stuk beter en sneller uit.
De telefoon is gewoon eentje die geflashed is om er B2G op te zetten, dit is niet de telefoon waarmee B2G straks wordt uitgebracht. Daarnaast vertelt hij ook in het filmpje dat de hardware van deze telefoon "featurephone-level" is en daar loopt het dus al redelijk goed op. Zet je het straks op betere hardware, zal het ook beter lopen.

Plus, je hebt nog helemaal geen idee hoe snel HTML5/CSS3/JS op W8 ARM tablets en WP8 telefoons gaat lopen.

kortom, je hele post slaat nergens op...
hoezo niet.

Ik heb al voorbeelden van windows 8 op een tablet gezien en dat ziet er beter uit als dit voorbeeld.

jij geeft als argument dit gaat in de toekomst sneller lopen op snellere hardware maar je weet daar ook nog helemaal niks over, dus in principe doe je precies het zelfde als wat ik doe |:(

Ik ga uit van de filmpjes die ik over alle 2 de producten zie en deze is niet al te best.
En niet omdat jij windows 8 niet op arm hebt gezien wil niet zeggen dat het er nog niet is, kijk de keynoye aub dan eerst.

ps. ik begrijp dat ze mij downmodden, maar hoezo ze jou ontopic modden daar begrijp ik niks van.

[Reactie gewijzigd door churchill9 op 21 april 2012 19:29]

Wat zou het toch fijn zijn geweest als telefoons net zo werkten als PC's - dat je gewoon je eigen operating system er op kan zetten. Jammer dat dit nooit zo is geworden - het is uiteraard voorkomen door de fabrikanten. Zo zou je dit soort OSsen kunnen uitproberen. Gewoon, net als op en PC, met drivers en zo ;)
De N900 is compleet open. Ook de N9 heeft een open bootloader, je kunt er gewoon je eigen OS op installeren; je kunt er Android op installeren, en in de toekomst ongetwijfeld ook Tizen en Gecko - geen idee waarom, wat ik zo zie van Tizen/Gecko lopen ze megameters achter op de concurrentie.
De N9 is nochtans een flop kwa UI, reden genoeg om er iets anders op te installeren als ik de tijd vind (webos misschien? :-P )
De UI wordt juist alom geprezen. Swipe is heerlijk, Qt werkt en programmeert prima, en de multitasking is superieur aan al het andere, inclusief Android (ik heb first hand experience).

De reden dat de N9 niet is aangeslagen is omdat de nieuwe CEO van Nokia, ex-MS-werknemer Stephen Elop, Symbian en MeeGo van te voren al afbrande en geen kans bood, en vervolgens alles op alles zetten om Windows Phone te slijten - wat toch ook maar een matig succes is.

Maar Qt is de basis van veel applicaties, ook op de desktop. En goh, de RaspberryPi ondersteunt ook Qt/QtQuick.
Ik las even N 9000 Hahahaha......

Die vind ik namelijk al heel compleet, x86 Intel, Word, Mobile internet eXplorer, en erg handige en snel Windows Menu! Is uit 97 van de vorige eeuw......
Ik heb op mijn Samsung Omnia 2 (Win Mob6.5) ook weleens Android gedraaid, was wel een custom rom en het werkte niet helemaal super (accu was binnen een paar uur leeg) maar het kan wel.
Het kost alleen wel veel tijd en moeite om zo'n custom rom te maken of je moet de mazzel hebben dat iemand er al een gemaakt heeft.
nog een beetje buggy, maar ziet er best aardig uit
ziet er uit als een stap terug...
het is traag niet vloeiend en ziet er gelimiteerd uit.

ik snap niet waarom ze het nog proberen android en ios zijn zo ingeburgerd dat ze zelfs nu al alle andere osses uit de markt drukken en dat gaat alleen nog maar erger worden.
niet in mijn wereld :) dat er een tijd geen goed alternatief was is wat anders maar zodra 7 kwam was 6 er af.
ik snap niet dat je er op tegen bent. hoe meer concurentie hoe meer vreugd voor de consument
ik ben er niet tegen ik zou alleen liever zien dat ze met zn allen even samen om de tafel gaan zitten en zorgen dat de consument er beter van word.
over het algemeen is het namelijk nadelig voor de consument als er 5 soorten ossen zijn op je telefoon.
bijvoorbeeld apps die wel op het ene maar niet op het andere platform werken.

in mijn ideale wereld koop ik een telefoon en download ik thuis het os dat ik erop wil hebben.
zo betaal ik voor de hardware en kan ik expirimenteren welke software voor mij het beste werkt.
Windows is ook ingeburgerd, maar Linux is vaak beter (ook op desktops, ja). Dus laat Android/iOS maar ingeburgerd blijven, als ik B2G-phones beter vind, dan ben ik blij dat Mozilla het project gestart is.
Beter? er is voor iedereen wat.
Ik kan anders dan kosten geen goede reden kiezen om 'niet it mensen' een linux bak aan te raden.
(geloof me ik heb het geprobeerd)
Als ze nog meer gaan verspinteren blijft er helemaal niets meer over, en worden er alleen nog maar iOS apps gemaakt, en niets meer voor al die diverciteit aan clones.
nee linus is niet beter het is namelijk niet vergelijkbaar.

mijn pro geluidskaart word al niet ondersteund dus dat is stap 1 ten tweede kan je er niet op gamen en ten derde werkt mijn fotobewerkings software en andere diagnostic tools werken ook niet.

dus beter nee minder goed ach het is maar wat je ermee doet maar voor een groot deel van de mensen is het gewoon geen optie omdat e er niet op kan gamen en de ondersteuning traag is of er helemaal niet is.
Voor mij is het beter, en voor veel anderen die ik ken ook (misschien geeft dat een vertekend beeld). Maar dat je geluidskaart niet ondersteund wordt, en fotobewerkingssoftware is niet de fout van het OS maar van de hardware/softwarefabrikant die geen Linux-ondersteuning aanbiedt (wat niet geheel onbegrijpelijk is maar tegelijk zorgt dat het marktaandeel van Linux niet zo makkelijk groeit)
Zucht... Het was ook maar een kwestie van wachten tot er weer een fanboy opduikt.
Ja, die heb je met android niet... Zucht...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013