Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 79, views: 37.841 •

Het Applied Sciences-researchteam van Microsoft heeft een techniek bedacht waarmee gebruikers een 3d-interface kunnen bedienen. De techniek werkt met een transparant oled-scherm van Samsung en Microsofts Kinect-controller.

Een researchteam van Microsoft demonstreerde de nieuwe techniek op de jaarlijkse TechForumconferentie, waar Microsoft showcases houdt van 'inventieve' ideeën en prototypes. Deze nieuwe techniek is dan ook een vroeg prototype dat voor zover verwacht niet in productie wordt genomen.

Wie het systeem wil gebruiken plaatst zijn handen achter het scherm, waar ook een toetsenbordje staat. Omdat het scherm transparant is, kan de gebruiker dan makkelijk handelingen uitvoeren met elementen op het scherm zelf.

De Kinectcontroller van Microsoft analyseert de positie en locatie van de handen en vingers. De vingers kunnen dan gebruikt worden als muisaanwijzer. De illusie van diepte in het beeld komt doordat de Kinect ook plaats en richting van de ogen en het hoofd analyseert, zodat het beeld altijd in de richting van de ogen wordt getoond. Als de gebruiker zich verplaatst wordt de weergaverichting van het beeld aangepast, zodat het juiste perspectief behouden blijft.

Reacties (79)

<offtopic>Ik weet het, het is ongewenst. Maar mooi Apple Toetsenbord bij een Microsoft demonstratie.</offtopic>

Verder wel een mooie techniek, alleen typen achter het scherm. Als ik het voor moet stellen dat m`n armen "zo ver" weg liggen. Ik weet niet of ik dat ergonomisch nou lekker moet vinden.
mooi sony zal je bedoelen want die heeft ze bedacht, ontwikkeld en heeft de patenten (op dit type toetsenbord wat iedereen Apple noemt) :P
Er bestaat geen Apple toetsenbord met die precieze layout. Dus als het niet een Apple toetsenbord is en Apple heeft de patenten niet. Hoe is het dan nog steeds een Apple toetsenbord?

Je moet niet Apple zien waar Apple niet is, dat is slecht voor de gezondheid.
Ik denk dat een Apple flamewar ontsteken niet zinvol is. Wat ik wel denk, is dat dit een Happy Hacking toetsenbord is :) Strike that.. die zien er al jaren anders uit...
De vraagt blijft zoals veel dingen hier... wat is het nut ervan? wat kun je met je handen zwaaien door mapjes aan meer waarde behalen ten opzichte van met je muis erop klikken wat veel nauwkeuriger is.

Leuke technieken waar miljoenen dollars/euros in gestoken worden. maar je hebt er geen fluit aan.
De personen die er zo veel geld aan besteden doen dat vast niet uit filantropische overwegingen. Vooral in het huidige economische klimaat worden er vragen gesteld over onderwerpen die in dit soort promotie materiaal duidelijk niet aan bod komen.
Dat is geen antwoord op de vraag, en daarom kan het nut van jouw bericht ook in twijfel getrokken worden.
Wie is iedereen? Dat jij een willekeurig wit toetsenbordje associeert met apple, COOL, maar betrek ons er niet bij. Second, het is samsung die ze ontwikkeld heeft niet sony.

En dat hierboven het prototype helemaal wordt afgekraakt is ook compleet uit den boze, je leest toch dat het een eerste build/prototype is? De theorie die voor het eerst in de praktijk getest wordt, is dit een excellente uitvoering.

Ik ben persoonlijk een voorstander van dit soort onderzoeken en ontwikkelingen, de-hand-achter-het-scherm technologie zal geheid uit gaan breiden, zal me dan ook niks verbazen als dit over 25-50 jaar een standaard gaat vormen bij informatiesystemen. Misschien ook wel niet, maar het zal zeker zijn of haar doelgroep hebben en niemand is in staat voor iemand anders te spreken, de een vindt het handig en de ander niet.

Al met al, een TOP ontwikkeling en prima uitvoering van een prototype.

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 28 februari 2012 13:14]

ik vind het er bijzonder onhandig en onpraktisch uit zien en zie niet in hoe dit ooit een functionerend iets kan worden.
Inderdaad goed dat ze tenminste iets aan R&D doen
Ergonomisch is de techniek zeker nog niet. Microsoft heeft meerdere 3D projecten gelukkig, uiteindelijk vinden ze wel iets wat mainstream kan worden. De techniek moet hoe dan ook verbeterd worden, gezien men liefst niet afhankelijk is van een oogpositiebepalende camera.
Verder wel een mooie techniek, alleen typen achter het scherm. Als ik het voor moet stellen dat m`n armen "zo ver" weg liggen. Ik weet niet of ik dat ergonomisch nou lekker moet vinden.
Ik weet niet hoe dicht bij jij je armen hebt tijdens het typen, maar vooralsnog ziet het er niet heel storend uit op het beeld. Het is vooral dat het beeldscherm heel dicht bij staat, dichterbij dan normaal en het toetsenbord op standaard afstand ligt.

Het ziet er imho erg gaaf uit en ben benieuwd hoe de door ontwikkeling van deze techniek zal zijn.

[Reactie gewijzigd door ThePrutser op 28 februari 2012 13:56]

Ziet er goed uit , eigenlijk raar dat niemand dit eerder heeft bedacht , het ziet er ongelooflijk intu´tief uit .
De Kinect en andere technieken is ook maar van de laatste paar jaren echt goed ontwikkeld. En om het dan op deze manier door te ontwikkelen, dat doe je niet zomaar in een weekje.

Erg leuke nieuwe techniek, lijkt me vooral erg leuk i.c.m. 3D programma's (Modeling, Rendering, AutoCAD e.d.).

Hopelijk ontwikkelen ze dit zo mooi door, dat het over een aantal jaar gewoon op de consumentenmarkt beschikbaar is. Lijkt me namelijk geen duure opstelling, enkel een mooi doorkijkscherm, normale PC en Kinect sensoren.

Dit gaat in ieder geval een leuk speeltje worden.
Ziet er goed uit , eigenlijk raar dat niemand dit eerder heeft bedacht , het ziet er ongelooflijk intu´tief uit .
Dit is wel degelijk al eerder bedacht, vele jaren geleden :) Het enige nieuwe is het halfdoorlatende oled scherm. De interactie met kinect is een keuze; je kan ook andere trackers gebruiken. Voorheen bouwde men dit met een halfdoorlatende spiegel waar een normale display boven hangt. Dan krijg je precies hetzelfde effect. (zie bijvoorbeeld: http://www.ps-tech.com/pr...84%A2%20-%20pss%E2%84%A2/ )

Maar dit scherm maakt de dingen natuurlijk wel veel makkelijker.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 28 februari 2012 12:16]

Ik zie dit nog eerder werken met een brilletje met halfdoorlatende schermpjes erin.

Met je armen onder het scherm door, en er (zoals in het filmpje) soms net tegenaan komen lijkt mij niet fijn werken.
Het concept is niet nieuw, op de TU staan bijvoorbeeld al jaren dergelijke apparaten (waarbij de uitvoering natuurlijk wel anders is).

Zie bijvoorbeeld http://graphics.tudelft.nl/Projects/PDRIVE
Dit is een mooie stap naar de toekomst. Vraag me alleen af of je niet ontzettend last krijgt spieren in je rug, nek en schouders doordat je met je handen naar voeren toe moet.
Zou kunnen, alhoewel veel mensen last krijgen van rsi omdat ze juist te weinig of te krampachtige bewegingen maken wanneer ze de hele dag achter hun pctje zitten.

Maar het gevaar zit hem wel dat je heel snel naar verder het scherm in wil duiken dan nu het geval is, misschien als je een brilletje opzet die dit projecteert voor je snuffert dat je er minder last van gaat krijgen.
Mijn verwachting is dat deze technieken dan ook nooit gebruikt gaan worden voor 'normaal' computergebruik. Het toetsenbord is nagenoeg de ideale manier om bv. tekst in te voeren. - even redelijke futuristische alternatieven als invoer d.m.v. gedachten buiten beschouwing gelaten.

Niet dat deze technieken kansloos zijn, integendeel; voor heel veel zaken lenen zich juist erg goed. Naast functioneel heeft het ook een hoge 'wow'-factor. Presentaties, maar ook games (real time strategies, anyone?) lenen zich perfect voor technieken m.b.v. 3D-GUI's.
Je ziet steeds meer on screen keyboards. Mogelijk dat de huidige vorm van toesen borden niet zal verdwijnen maar wel zal verminderen.
On-screen kun je niet blind typen vanwege gebrek aan relief (vooralsnog in ieder geval); een groot gemis als je het mij vraagt.
Just plain awesome!

5 jaar voordat dit een beetje mainstream wordt. Wel een zeer leuke ontwikkeling.
Ik hoop dan dat meerdere bedrijven het oppakken anders kan het nog wel wat langer duren.

Transparante schermen staan ook nog in de kinderschoenen dus we zitten echt naar de soort van "huidige" toekomst te kijken als je begrijpt wat ik bedoel. Het materiaal moet er voor ons consumenten nog aankomen maar bestaat toch al.
5 jaar? Fail.

Het probleem is ergonomie:

Wie wil er nu met zijn handen ßchter een scherm zitten prielen? Dit betekent ook dat het scherm nˇg dichter bij je ogen zal staan.
Hou voor de grap eens je handen achter je laptop en kijk eens hoe dicht je met je neus op het scherm zit.
Verder wil je ook niet met langer dan 5 minuten met je handen in de lucht zitten wapperen ;)

Leuke gizmo, dat wel.
ik zie dit nog wel leuk worden in de erotiek business :+
Leuk idee, maar werkt het ook fijn voor langere tijd?
Mooi techniek(en) weer en er zullen vast wel wat principes doorstromen naar de 'echte' wereld. Doch om dit systeem letterlijk toe te passen... daar zie ik niet zoveel in. Te veel kleine beweging bij een relatief energieintensieve actie (armen omhoog houden) a.k.a. brakke ergonomie. Als ze daar iets op vinden zou dat geweldig zijn.

Ergonomie is trouwens een algemeen probleem bij die nieuwe UII-technieken. Zelfde hier: http://www.core77.com/blo...sign_yea_or_nay_21848.asp

Het is veelal te vermoeiend, zowel fysiek als mentaal.

[Reactie gewijzigd door Lorefice op 28 februari 2012 12:08]

Je opmerking doet me denken aan een oud Penny Arcade-stripje, over het verschil in gebruik van de Wii controller tussen mensen:

http://www.penny-arcade.com/comic/2006/11/13
Dat lijkt me heel erg lastig werken zeker ook omdat de nu gebruikte resolutie heel erg laag lijkt te zijn. :-(

Maar het is wel leuk om te zien dat we steeds meer naar een 3D wereld toe gaan ook voor de bediening van apparaten. Al lijkt het me wel vreselijk wennen om te moeten werken met een 3D omgeving omdat juist de platte wereld van de computer desktop zo gewoon is geworden voor zo velen van ons.
Een 3D-UI is maar 1 richting. Ik denk dat we wel blijven bij een 2D interface, maar dan stukken simpeler en meer toegespitst op wat jij wil of nodig hebt. Dus interfaces die eigenlijk mee denken en zich daarop aanpassen.
Een 3D-UI is maar 1 richting
Je bedoelde het vast anders dan hier nu staat ;)
Ziet er cool en interessant uit, denk dat er alleen nog flink wat doorontwikkeling nodig is voordat dit echt user-friendly is. Zo lijkt het me met deze setup erg lastig/omslachtig om een item dat helemaal bovenin beeld staat te manipuleren. Je arm gaat onder het scherm door en moet dan helemaal omhoog buiten. Lijkt mij dat je dan vaak je arm stoot aan de onderkant van het scherm.
Desondanks is dit een leuke ontwikkeling, weer een stap dichterbij de schermen die je in sci-fi films ziet :) Ben ook benieuwd hoe het zit met de leesbaarheid en contrast bij zo'n doorzichtig scherm.
Ik vraag het mij altijd af bij zulke technologieŰn of het wel echt zo lekker werkt. Het is in theorie hetzelfde als een fysiek voorwerp dat je door de digitale techniek kan laten verdwijnen en tevoorschijn kan laten komen in millisecondes. Dat is mooi.

Toch mis je denk de fysieke aanraking, wat ervoor zorgt dat je juist kan co÷rdineren naar de items binnen de 3D omgeving. Als ik blader of zoek in een bak /lade met spullen, dan zal ik grote gedeelte moeten kunnen voelen om zo duidelijk overal doorheen te kunnen navigeren.
Bij dit soort projecten draait het verre van ergonomie. Het gaat om de techniek eerst werkbaar te krijgen. Daarna manieren bedenken om het gebruiksvriendelijker te maken.

Verder zijn er ook genoeg projecten die zich toespitsen op het simuleren van feedback met lucht etc.
Je kan haptic feedback integreren. Wat ook erg vervelend is, is dat het scherm voor je hand zit. Als je dan je hand achter een 3d object in de scene houdt, lijkt het alsof het object doorschijnend is -- geen probleem -- Als je echter je hand voor het object houdt, dan lijkt het alsof je hand doorschijnend is: heel raar en storend. Occlussie is een grote depth-cue; als je dus een object door je hand heen ziet, dan denken je hersennen dat het object wel voor je hand moet zijn in diepte, alleen klopt dat niet met de andere depth cues zoals stereo.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 28 februari 2012 12:10]

Ziet er erg hip uit. Alleen lijkt me zoals door meerdere mensen al gezegd wordt erg vermoeiend naar een tijdje.

Het is nog steeds zo dat het een goed uitgedacht stukje technologie is en vast met doorontwikkeling ergonomisch beter wordt. We zullen zien hoe dit in de toekomst wordt uitgewerkt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013