Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Submitter: player-x

Het lab van Microsoft in het Engelse Cambridge werkt aan een techniek waarmee het bewegende driedimensionale beelden kan projecteren die door 'aanraking' kunnen worden bestuurd. Er is geen bril nodig om het 3d-effect te zien.

Het lab in Cambridge werkt aan een techniek die het Vermeer heeft gedoopt. Daarmee kan een hologram worden geprojecteerd dat vanaf alle kanten zichtbaar is. Er is geen glas nodig om het hologram te projecteren en kijkers hoeven geen bril te dragen om het 3d-effect waar te nemen. Kijkers kunnen door het hologram bewegen en met die 'aanraking' de projectie aansturen.

De makers tonen in de video een lopende figuur, die door middel van aanraking gestopt kan worden. Door het hologram opnieuw aan te raken, gaat de figuur weer lopen. De onderzoekers noemen het systeem daarom een 'interactive display'.

In Vermeer wordt gebruikgemaakt van een mirascoop, een opstelling van twee parabolische spiegels die tegenover elkaar geplaatst worden. Bij een klassieke mirascoop wordt een voorwerp op de bodem van een van de spiegels geplaatst. De onderzoekers projecteren echter in een van de spiegels een driedimensionaal lichtveld, dat via een gat in de bodem van de tweede spiegel boven de mirascoop wordt geprojecteerd. Voor de interactie met het bewegende beeld wordt gebruikgemaakt van Kinect-technologie.

Microsoft Research Cambridge werkt aan Vermeer
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

whaha wow dit is echt vet. :P nu nog in groter formaat. en beschikbaar maken voor iedereen want dit zou ik wel zelf willen zien.
Groter formaat betekend grotere spiegels => "onmogelijk". Naja, praktisch onhaalbaar vanwege zowel koste als grootte.

edit: Mense, ik dacht dat dit wel duidelijk was: het aparte aan dit type van hologrammen is specifiek deze vorm spiegel. Hierbij is de spiegel altijd 4-6x zo groot als het hologram (afhankelijk van hoe je meet natuurlijk). Daarom betekend dat ook totaal niet dat het steeds kleiner zou worden!!! Het ratio tussen de spiegels en hologram blijven gelijk (want je ziet het "hologram" altijd alleen ***in*** de spiegel).

(Oh en, dat koste deel klopte niet helemaal, want ik haalde even grotere lenzen (vreselijk duur) met spiegels (betaalbaar) door elkaar.)

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 9 januari 2012 16:27]

Ik merk dat hier op Tweakers de term 'hologram' consequent verkeerd gebruikt wordt.

Een hologram is een 3D beeld dat gezien wordt als je door een holografisch plaatje kijkt. Een holografisch plaatje is een fotografische plaat met een interferentiepatroon. Het beeld wordt gevormd door interferentie als het plaatje door een lichtbron beschenen wordt.

De techniek die hier beschreven wordt is weliswaar 3D, maar heeft verder niks met holografie te maken.

Overigens, een 'holografische projectie', een term die ook regelmatig voorkomt in artikelen, is fysisch niet mogelijk. Vanuit het oog bekeken, moet het 3D beeld altijd in een lijn liggen met het apparaat dat het beeld maakt.
Je wil niet weten hoe groot ze spiegels kunnen maken hoor, geld is bij sommige instanties of bedrijven geen issue ;) Denk maar aan energie centrales in de woestijn, daar hebben ze ook veel en grote spiegels!

Maar goed het is een project waar nog onderzoek naar gedaan wordt, net zoals met pc's en eigenlijk alle andere dingen wordt het steeds kleiner tot dat we het in een horloge kunnen verwerken!
Telescopen met spiegels van 30meter die totaal vlak zijn
en die miljoenen kosten
Het zijn parabolisch geslepen spiegels welke in zulke telescopen worden gebruikt. Een spiegel totaal vlak slijpen zou nog makkelijker zijn ;)
Vroeger was een kleuren tv ook onmogelijk, en onbetaalbaar. nu zittie in je broekzak. ;)
jonge alles is mogelijk. met techniek het is kwestie van tijd en geld
Zeg jij nu... Maar wie weet over een paar jaar...
Wat een verschrikkelijk slechte presentatie van een best interessante techniek.
Daar moeten ze bij Microsoft echt wat aan gaan doen.
Idd, en dit blijft gewoon bij een gimmick... Groot zal deze techniek niet worden, ik denk dat met toch wel wat anders moet verzinnen voor interactieve 3d technieken...
Ook vooral omdat het ook erg groot is, in het fimpje vanaf 3:19 krijg je daar een idee van. Door verbetering van deze techniek zal het natuurlijk nog wel een stuk kleiner worden, maar verwacht niet dat het zo klein zal worden dat het geheel even groot is als een beamer.
Maar bij interactie heb ik ook het idee dat je het voorwerp kan voelen, want nu heb je daar helemaal geen feedback van en denk oogt het alleen maar dat je met je hand door het 'voorwerp' heen gaat. Natuurlijk wel mooi dat je een meer open hologram hebt (zou wel een stuk groter mogen, meet kleur en spoepeler) maar zelf vind ik de 'interactie' via de kinect niet heel veel toevoegen.

off-topic: Natuurlijk wel een plus punt dat het vernoemt is naar een Nederlander:P
Eerste gedachte was meteen "Iron Man".... Ben benieuwd wat voor "goede" toepassingen hier uit gaan komen...
Ik dacht eerder aan Star Wars :P In principe zou het daar dan ook voor gebruikt kunnen worden, hologram bellen, vergaderingen met hologrammen, 3D modellen bekijken als hologram, etc... :) Of zoals in I Robot, een schijfje waar je een boodschap in opneemt en dat kan afspelen als hologram.
Al hoop ik dat de flikkeringen dan wel weg zijn :P

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 9 januari 2012 15:52]

Denk dat de flikkering hetzelfde effect is als je met een camera je computerscherm bekijkt, die refreshrates komen niet overeen.
ik d8 eerder aan mass effect met die interactieve poppetje bij de citadels etc die stem herkenning hebben (net als kinect) je eigen interactive holografische guide whaha XD
Ik zat idd ook aan Star Wars te denken :P
Mijn eerste gedachte ging meteen uit daar Star Trek: First Contact, hoe Picard twee Borgs om maait door de beveiliging uit te zetten van de holografische kogels*...

Nu nog wachten hoe lang het duurt voor het daadwerkelijk de huiskamer in komt. 3D moet nog steeds op gang komen, als het ooit zo ver komt.
Lol, dacht precies het zelfde (en toevallig gisteren ook nog gezien:P)

Maar is wel een leuke techniek, straks geen bios meer in de stad, maar een "Holodeck"
In levensgroot formaat (en met wat minder flikkering) heb je een soort eerste generatie holodeck, dat wordt interessant voor gaming :D
Zullen de flikkeringen niet komen doordat je het filmt? Net als dat je een beeldscherm ook niet goed kan filmen (tegenwoordig misschien met de duurste camera's wel) maar op 60Hz film je meestal niet.. En misschien wordt deze hologram op 60Hz geprojecteerd?
Dit hologram heeft 15 frames per seconden.
Bron: Filmpje @ 43 seconden.
Maar het blijven snapshots, en geen continue representatie van de werkelijkheid zoals we het met onze eigen ogen zouden zien. Het kan weldegelijk het geval zijn dat het geknipper door het gebruik van een camera verergerd wordt.
Als je het filmpje had bekeken weet je dat de refresh rate 15 modellen per seconde is. Dus, ja, dat flikkert op zichzelf al goed genoeg. Maar het is meer dan voldoende voor de demonstratiedoeleinden in dit filmpje. Als deze technologie verder wordt ontwikkeld zal de refresh rate en het volume van de 3D models heus wel omhoog gaan. Het is fantastisch dat ze zo'n compleet systeem van weergave en interactie hebben gebouwd en er lijkt mij niets technisch in de weg te zitten om dit te kunnen verbeteren en dan hopelijk commercieel beschikbaar te maken.

Een grotere vraag zal zijn, zal er ook voldoende 'content' beschikbaar komen om dit meer te maken dan een leuke gadget? Om maar een voorbeeldje te noemen, als we een 360 graden zichtbare 'film' zouden willen laten zien zijn de huidige cameratechnieken compleet ontoereikend. Of je zou alles moeten renderen in 'virtuele' 3D scenes en het 'echte' materiaal alleen kunnen gebruiken voor het aankleden van de models (als een soort van textures).
Het zou veel simpeler zijn om het te gebruiken bij 3D gaming omdat daar de 3D scenes toch al aanwezig zijn in het geheugen alleen wordt er vandaag de dag een 2D viewport of 2* 2D viewport (wat we dan zogenaamd '3D' noemen) van gemaakt.

Een andere technologie lijkt mij simpeler en een stuk goedkoper te realiseren. Brilletjes met twee ingebouwde monitoren (desnoods licht direct via laser in de ogen projecteren maar die technologie moet nog uitontwikkeld worden) die aangestuurd worden door een computer die je de modellen toont aan de hand van de positie die je in een kamer staat. Als sensorinvoer gebruik je een gyroscoop in de bril om de richting waarin je kijkt en de kijkhoek (schuin kijken) vast te leggen, de kinekttechnologie om te kijken wat je met je handen doet en assisted GPS om je exacte positie in de scene vast te leggen. Dan kan je echt een immersive 3D wereld maken... Nadeel daarvan is dan weer dat iedereen die naar de zelfde scene kijkt zo'n bril nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door jiriw op 9 januari 2012 16:23]

Zo'n "aktieve"bril, in feite een hud met aparte displays voor beide ogen, is volgens mij het enige wat goed werkt voor mensen met een oogafwijking omdat beide displays afgeregeld kunnen worden om te compenseren voor de oogafwijking.

Ik zelf bijvoorbeeld ben licht verziend aan één kant en sterk bijziend aan de andere kant.
Daar heb ik in het dagelijks leven totaal geen last van. Mijn hersenen compenseren hier automatisch voor.
Maar ik heb nog nooit een 3D effect kunnen zien. Ik krijg er onmiddellijk barstende koppijn van, ongeacht welk systeem er ook wordt gehanteerd.

Wellicht dat zo'n aktieve bril bij mij wel werkt.
Nah, zo'n vaar zal het niet lopen!
ik denk dat de flikkering voornamelijk komt door het filmen (je weet wel, net als wanneer je een crt scherm filmt, omdat de refresh rate van beide anders is)
Ze integreren dus Kinect met bestaande technologie?

Als ik het zo lees is het eerder "Hologram dat kan worden bestuurd via Kinect" i.p.v. hologram dat kan worden aangeraakt...
De grap is dat normaal het hologram in de tafel zit tussen de bewegende onderdelen en dat je dus je vingers kwijt raakt. Nu is het hologram boven de tafel te zien en niet bij de bewegende onderdelen. Je kunt je vinger dus plaatsen op dezelfde plek als het hologram zonder deze te verliezen. Natuurlijk is het hologram nogsteeds maar gewoon licht dus moet je iets gebruiken om te bepalen waar de vinger is (het is niet aanraakgevoelig) een willekeurige dieptecamera zoals die van MS (Kinect) lost dat probleem op. Het is dus zowel een nieuwe techniek als een combinatie met iets bestaands.
De beste toepassing die ik hierbij kan bedenken is knoppen voor het openmaken van een deur (in bijv. een ziekenhuis) zodat geen virussen e.d. worden overgedragen via veel gebruikte oppervlakken. Ook in een lift, toilet etc lijkt het me geweldig.

Verder zijn toepassing op mobiel en gaming ook leuk, maar ik heb mijn twijfels bij de toegevoegde waarde daar.
Waarom zou je daar hologrammen voor gebruiken, en niet gewone licht-brekings detectors die al decennia lang gebruikt worden in automatische deuren?
ben ik de enige die dit niet echt een HOLOgram vind?

het hologram zit hier nogsteeds achter een stukje glas en niet in de open lucht.

dan zie ik meer holo inovatie in het bericht van paar maande terug dat ze een echte hologram in de luch hadden,dan dit.
Het hologram lijk zich voor het oog wel in de openlucht te bevinden dmv de gebruikte spiegels. Daardoor kun je je ook niet verwonden aan het draaiende deel van het apparaat omdat deze zich onder de bovenste spiegel bevind. Of heb ik het nu verkeerd begrepen.

Het meest innovatieve vind ik de manier van weergave van het hologram en minder de interactie techniek omdat dit de al verkrijgbare Kinect sensor betreft en hier (misschien) alleen software matig wat aan hoefde te worden verandert om samen te werken met het geprojecteerde beeld.
Het is gewoon een optische illusie die algemeen bekend is en ze detecteren m.b.v. een kinect camera of de persoon in de buurt komt.

En ik zou hem ook niet graag AANRAKEN, want het lijkt een schijfje dat heel hard rond aan het draaien is. pijnlijk.

edit typo.

[Reactie gewijzigd door DutchReaper op 9 januari 2012 15:32]

dat tafelmodel heeft niet zo'n draaiend ding erboven
Misschien weer een techniek waar de xxx-industrie wat mee kan :) Voor de eenzame medemensch
Dit is pas innovatie!
Dit is ook interessant om te zien:

http://www.youtube.com/wa..._detailpage&v=IxFAcfwivyg


En stel je voor wat zulke technologie in de toekomst kan betekenen in bijvoorbeeld de gezondheidszorg.

Stel je voor dat ze dan een 3D foto kunnen maken van je (hart ,hersenen) en deze kunnen ze dan direct projecteren. Als je dan bijvoorbeeld kanker hebt kunnen de doktoren zich goed voorbereiden en weten ze precies waar ze moeten zijn.
En mogelijk nog verder in de toekomst nemen computers dat werk over waardoor het allemaal nog preciezer en nog geavanceerder wordt.
Prima ontwikkeling dit!
en deze

Japanese Scientists Create Touchable Holograms
http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=3seTlvQtIgc

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True