Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 120, views: 28.882 •

Sony gaat het UMD Passport Program niet in Europa aanbieden. Dat betekent dat Europese gamers hun oude games op umd niet kunnen omzetten in een download voor de PlayStation Vita. Er is volgens Sony geen behoefte aan de dienst.

Volgens Shuhei Yoshida, hoofd van Sony's Worldwide Studios, is er in Europa geen belangstelling voor het UMD Passport Program. Het zou niet rendabel zijn om de dienst hier aan te bieden. Europese gamers kunnen de games die ze op umd hebben dus niet online laten omzetten in een versie die ze kunnen downloaden naar hun PS Vita. Sony koos de umd als drager voor games die verschenen voor de PlayStation Portable, de voorganger van de PS Vita, die vanaf vandaag in de winkel ligt. Sony biedt de dienst ook niet aan in Noord-Amerika. In Japan is de service wel beschikbaar. Het overzetten naar de Vita is niet gratis. Sony rekent een bedrag dat per game verschilt en kan variëren van 1 tot 23 euro.

Volgens Yoshida is de dienst in Japan wel rendabel, omdat de PSP in het thuisland veel populairder is dan daarbuiten. Er verschijnen nog steeds games voor de PSP. Ook in de voorgaande jaren zijn er in Japan veel meer games voor de PSP verschenen dan in het buitenland. Europese gamers die een game willen spelen die ze op umd al in bezit hebben, moeten die nu opnieuw aanschaffen als Sony de game als download beschikbaar heeft.

UMD Passport

Reacties (120)

Reactiefilter:-11200119+154+25+30
Grappig hoe Sony altijd voor iedereen beslissingen maakt.
Het zal hun waarschijnlijk meer geld kosten dan het ze gaat opleveren dus het is niet rendabel voor ze ;)
Het is een stukje service, een woord wat de afgelopen paar jaar bij Sony is verdwenen.
Niet vergeten welk probleem de PSP heeft gehad hier in Europa. In Europa zijn verreweg de meeste spellen voor de PSP gepirate. Waarschijnlijk telt dit mee voor Sony in de keus om deze dienst hier niet aan te bieden. Het lijkt me geen goedkope service en als het niet rendabel is (vanwege de tegenvallende verkopen van de UMD's door Piraterij) waarom zou Sony dan deze keus moeten maken? Niet vergeten dat deze bedrijven een winstoogmerk hebben. Service is altijd goed, maar het moet wel wat opleveren.
Het lijkt me geen goedkope service en als het niet rendabel is (vanwege de tegenvallende verkopen van de UMD's door Piraterij) waarom zou Sony dan deze keus moeten maken? Niet vergeten dat deze bedrijven een winstoogmerk hebben. Service is altijd goed, maar het moet wel wat opleveren.
Service levert alleen indirect wat op. Grappig dat je het hebt over piraterij: waar denk je dat mensen nu naar terugvallen als ze niet mogen betalen om hun games over te zetten? Gaan die hun spellen weer opnieuw kopen, of dan toch maar even downloaden -- er is immers al een keer voor betaald. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht waar je steeds minder service levert vanwege piraterij, waardoor piraterij steeds meer toeneemt.
Het is natuurlijk de vraag of dat de piraterij gaat toenemen. Als Sony het voor elkaar heeft om de piraterij enigszins een kop weten in te drukken. (Ik denk dat dit met bijvoorbeeld de PS3 toch redelijk gelukt is.) Mensen zullen de spellen die ze hebben niet opnieuw kopen. Daarnaast vraag ik me af hoe groot daadwerkelijk het aantal gebruikers is van een vergelijkbare service. Je koopt immers een Vita niet om je PSP spellen op te spelen, dit is een leuke extra, maar nooit een reden om het apparaat aan te schaffen. Als Sony deze service dus in overige landen niet had aangeboden, zou men het ook niet cht gemist hebben.
Als je het spel al eens hebt gekocht lijkt het me dan ook geen piraterij ;-)
Omdat sony nu de betalende consument dupeert en de piraten niet. Ik heb voor een stapel games betaald. En die wil ik gewoon kunnen blijven spelen (dat vind ik overigens van de PS2-PS3 ook) Echter Sony besluit voor mij dat ik geen interesse heb in het omzetten van mn games naar de vita.

"Er verschijnen nog steeds games voor de PSP. Ook in de voorgaande jaren zijn er in Japan veel meer games voor de PSP verschenen dan in het buitenland. "

JA sony. En wellicht is het feit dat wij een groot deel van de games hier in europa niet te zien krijgen ook wel onderdeel van de reden waarom de PSP hier minder populair is. Regelmatig merk je dat er redelijke vraag is naar games die wel in japan uitkomen en hier niet. En toch worden ze hier niet uitgebracht. Sommige van die games wel in de VS, maar niet in europa.. Hoe veel moeite is het om een game die je toch al hebt laten vertalen voor de VS ook gewoon hier in het engels op de markt te zetten? desnoods via PSN?!

De laatste keer dat hier een (PSP) game uitkwam waar ik interesse voor had was toch alweer een jaar of meer terug...

Sony is echt de weg kwijt imho, en als ze daar niets aan doen ben ik bang voor ze dat ze mij als klant straks ook kwijt zijn.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 22 februari 2012 17:03]

Helemaal mee eens! Ik heb Nintendo ook flink wat boze mails gestuurd. Ik heb verdorie alle Mario games voor de NES en SNES op cartridge en ik moet ook opnieuw betalen voor de Virtual Console versies. Wat een schandalige manier om met je klanten om te gaan! Totaal geen service!
Je bedenkt je blijkbaar niet dat Nintendo ook de maker van het spel moet betalen hiervoor. Nintendo heeft een licentie gekregen voor de NES of SNES, niet voor de Wii of een ander apperaat. Dat betekend dat ze een nieuwe licentie moeten kopen.

Daarnaast moet het spel code-technisch vaak ook nog een klein beetje aangepast worden. Het kost dus geld all over. Ook voor nintendo is het niet gratis. Dat geld wat je er destijds aan het uitgegeven is al lang weer op.

je hebt betaald voor het gebruik op een NES of SNES, niet voor het gebruik op een Wii.
Ik doelde op de Mario games, waar Nintendo zelf de rechten op heeft getuigende de vele her-releases. Daarnaast was het geheel sarkastisch bedoeld.
Echter was het wel mogelijk een Gameboy Color Mario game op de GBA te spelen, en een GBA game op de DS en een DS game op de 3DS. Backwards compatible. Ik had begrepen dat de Vita dat ook was, maar blijkbaar niet dus.
Ik had begrepen dat de Vita dat ook was, maar blijkbaar niet dus.
er is een lijst van 600 PSP games van het downloadable type, die je gewoon op de Vita kunt spelen. Als je die reeds gekocht hebt, kun je die zonder meer op je Vita zetten, zonder extra kosten.
je hebt betaald voor het gebruik op een NES of SNES, niet voor het gebruik op een Wii.
Correctie: je hebt betaald voor het eigendomsrecht. Dat dit in ULA's vaak wordt uitgelegd als "gebruikersrecht" is in strijd met de Nederlandse wet. Zelfs het maken van kopin voor eigen gebruik mag niet worden tegengehouden. En dus mag je je als klant wel degelijk bekocht voelen als je twee keer moet betalen voor n en dezelfde applicatie.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 22 februari 2012 16:15]

Correctie: je hebt betaald voor het eigendomsrecht.
je hebt bij software nooit het eigendomsrecht verworven. Nooit en te nimmer.
beetje makkelijk dit. Alsof je ook recht hebt op de cd als je ooit een lp of cassette hebt gekocht?
Daarnaast is het voor Nintendo absoluut onmogelijkheid om te checken of iedere game daadwerkelijk in het bezit is van degene die zegt de rechtmatige eigenaar te zijn.
Mijn inziens had je je dus de moeite kunnen besparen van zo'n brief. Vooral omdat je aangeeft er verschillende te hebben gestuurd met een boze toonzetting. Dit zegt meer over jou dan over Nintendo
(offtopic) in de homebrew-browser zijn d'r tig emulators voor je wii.... nes, snes n64 etc.. (zelf vindt ik de msx1 emu wel cool voor nostalgische redenen...)

(ontopic)
Hiermee lijkt de psp vita gedoemd te falen.... en dat ze moeten betalen om de al gekochte games om te zetten in downloadable... een woord : fail...

zo blijkt sony weer es super klantvriendelijk te zijn...
pas maar op straks halen ze wat knoppen of wifi - functionaliteit weg op de vita....
Ik vind dat Nintendo aardig zijn best doet hoor. Je kan altijd terug naar games van een generatie terug.

GameBoy Color: GameBoy Classic Soort 1 & 2
GameBoy Advance: GameBoy Color, GameBoy Classic Soort 1 & 2
GameCube: GameBoy Color, GameBoy Advance, GameBoy Classic Soort 1 & 2 (Dit met een addon)
Super Nintendo: GameBoy Classic Soort 1 & 2 (Dit met een addon)
DS (Oud) -> GameBoy Advance
3DS -> DS games

Wii -> GameCube
Wii U -> Wii

Sony doet dit kennelijk alleen bij hun main console.
PS2 -> PS1
PS3 Gen 1 -> PS1, PS2
PS3 Gen 3 / Slim -> PS1
Al gaat 1 generatie terug straks denk ik niet meer voldoende zijn. Die oude systemen blijven doorgaans wel werken. Maar al die "moderne" dingen met optische media... dat is een ramp. De loopwerken gaan kapot en over een jaar of 10 is er gewoon geen fatsoenlijke mogelijkheid meer om de games nog te kunnen spelen als er geen emulatoren gemaakt kunnen worden (en doordat de machines steeds complexer worden gaat dat ook steeds minder makkelijk)
Ik vind het vooral typisch dat ze er pas op launchdag mee komen. Ik zat te overwegen om 'm te halen, maar dit is toch wel een behoorlijke aanvulling op de tegen-lijst, die met name gevuld is met negatieve Sony ervaringen..
  • Gratis volledige games en PS+ tijdelijk gratis na uitval van het netwerk
  • constante upgrades van het systeem waardoor 3D Bluray ondersteuning.
  • Exclusieve gratis DLC voor toptitels zoals Arkham Asylum.
  • Exclusieve chars in games zoals Kratos in Mortal Kombat en Pacman, Megaman en anderen in SF x Tekken.
Sony levert wel degelijk service, al is dat lastig te zien voor Sony-bashers die zich blindstaren op het verdwijnen van linux.
Gratis exclusieve content bij SR3? Gratis BF1942 bij BF3? Gratis games, ja, dat mag ook wel als je sommige games een paar maand niet eens kan spelen. Linux is natuurlijk wel een optie die er van het begin in zat. En natuurlijk die hele E3 van 2005: dual HDMI en levensechte graphics werden ons beloofd. Release vlak na de 360. Allemaal niks van waar...
Garantie heb ik ook goede ervaringen mee.
Hoezo? Als je 23 euro kan vangen voor het beschikbaar stellen van een umd-image zal dat best nog wel willen.
Errr hun product toch? Ik neem aan dat ze onderzoek gedaan hebben.
Als 1.000 man het graag zou willen, en ook zal gebruiken, maar 1.000.000 man het niet veel boeit, wat moeten ze dan? Een bedrijf zoals Sony Entertaiment is er om winst te maken, valt er geen winst met iets te maken in een bepaald gebied, tja, dan is het gewoon pech voor de mensen die het wel graag hadden gewild in dat gebied.
Dat is ff te makkelijk door de bocht als je de geschiedenis van Sony kent.

Ze duwen DRM (inclusief backdoors) door je strot heen, zodat je gekochte audio/games niet/moeilijk kunt converteren/kopieeren. Maar tegelijkertijd maken ze wel reclame met het kunnen spelen van 'legacy' formaten op nieuwe systemen om zo de verkoop te stimuleren.

Komt het vervolgens puntje bij paaltje, dan moet je als consument toch gewoon je portomonnee opnieuw trekken. Als je al 60 euro voor een game hebt betaald, ga je toch niet weer ff 23 euro aftikken voor dezelfde game ? Natuurlijk is er dan geen animo !
Maar vergeet dan niet hoeveel werk het is (en hoe veel kosten ze moeten maken) om als er toch al een US versie op PSN is ook het vinkje voor de EU PS store even aan te zetten zodat mensen het hier ook kunnen gebruiken. Het is niet zo alsof ze het risico lopen met gigantische hoeveelheden games te blijven zitten + de kosten van het verspreiden naar de winkels etc.

Het heeft er puur meer te maken dat sony geen respect heeft voor de europese consument en het idee heeft dat we de games toch wel weer kopen en trouw onze creditcards er wel weer bijpakken.

Dat geeft ook al aan hoe groot het piraterij probleem hier in europa is. Als er werkelijk zo veel piraterij zou zijn waar ze zich zorgen om maken, zou het aantrekkelijker zijn om die games goedkoop te verspreiden en de betalende consument te belonen voor het eerder al gekocht hebben van de games. In plaats daarvan gaat sony er kennelijk vanuit meer te kunnen verdienen met het compleet opnieuw verkopen van de games voor de volle mep.

nuff said...
Volgens mij onderschat je nu echt hoeveel piraterij er was bij de PSP. Ik ben er vrij zeker van dat er vele malen meer PSP games zijn gepirate dan dat er zijn verkocht in Europa, werkelijk iedereen die ik ooit gezien heb met een PSP had custom firmware draaien zodat hij gepirate games kon draaien. De mensen die niet zo computervaardig zijn lieten het gewoon doen door een vriend/kennis die het wel kon en het was zo simpel dat je altijd wel iemand kende die dat voor je kon doen.
Zeker, Ps3 is in de westerse wereld ook succesvoller tot nu toe hier in Europa, Maar raar dat deze regeling hier niet komt. Beetje service is wel gewenst in dat opzicht.

Plus dit vergroot niet echt de kansen voor een succes van de Vita.
Sony heeft de laatste 2 jaar al slechte PR
Ja doet me denken aan het Linux - PS3 verhaal :(
Ook voor ons beslist, terwijl daar toch wel degelijk animo voor is.

[Reactie gewijzigd door bonus op 22 februari 2012 13:25]

De enige reden dat Linux verwijderd is doordat mensen er verboden, piraterij-gerelateerde dingen mee begonnen te doen. Diezelfde mensen die te ver gaan klagen vervolgens over het weghalen bij Sony.
Dus dan hoeft niemand het meer, dat is dus typisch Sony.
Kort door de bocht, helemaal als er in hun ogen geen geld aan valt te verdienen.
Idd service / added value , wat is dat ?
Of niemand het hoeft is een tweede. Als mensen de vrijheid die ze krijgen misbruiken waardoor Sony grote inkomstendelvingen zal krijgen dan is het een logische beslissing om het af te sluiten.
Dat is precies hoe sony de minidisc ook kapot heeft gemaakt. Te lang volledige controle over de apparaten willen hebben dmv vreemde software met DRM achtige restricties etc terwijl de competitie gewoon lekker toeliet dat iedereen zn muziek als MP3 gewoon als USB drive op de mp3 speler gooide.

Sony zn zwakte zit hem in het feit dat ze zelf te groot zin. Ze proberen hun eigen film, muziek en games afdelingen te wanhopig te beschermen waardoor ze uiteindelijk hun eigen hardware ook de grond in gaan boren met allerlei restricties en rare sprongen die ze maken om hun andere "takken" te beschermen.
Quote : "Sony rekent een bedrag dat per game verschilt en kan variren van 1 tot 23 euro"

Of te wel; koop je games gewoon ng een keer. Vind dit net zo'n lauwe actie als het aan banden leggen van 2e hands games d.m.v. online passport.

En dan vind Sony het gek dat hackers alles in het werk stellen om het apparaat te kraken ? Logisch gevolg van dergelijke klantonvriendelijke acties ...
Als de EU nou eens zou zeggen dat er in Europa geen interesse voor Sony is, en dat we de poorten gewoon dichtgooien :r

Ik heb Sony al jaren geleden afgezworen, en bovenstaand verbaast me gewoon totaal niets. Nooit meer Sony voor mij.
Omdat jij Sony hebt afgezworen moet heel Europa Sony afzweren? Die begrijp ik ff niet.
Dit is exact hetzelfde als wat Sony nu flikt. "Hmmm, volgens mij is er in Europa geen behoefte aan een download programma voor UMD's... weet je wat? We brengen het daar gewoon niet uit, ze willen het toch niet!"

Sony beslist hier even voor behoorlijk wat mensen dat ze geen behoefte hebben aan een dergelijk programma, wat imo nogal lomp is.
weet je wat? We brengen het daar gewoon niet uit, ze willen het toch niet!"
het is een kosten/baten analyse. Als de kosten veel hoger worden dan de baten, dan zal geen enkel commercieel bedrijf het doen. Als de kosten iets hoger zijn willen ze 't nog wel eens overwegen, maar als ze er serieus geld aan gaan verliezen?

Vergeet niet dat Sony een licentie heeft voor het uitbrengen voor de PSP/UMD. Niet voor het uitbrengen als digitale download voor de PS Vita. Dat geld zijn ze dus ook nog eens kwijt. Als er dan te weinig vraag naar is, dan zijn de baten gewoon niet hoog genoeg om de kosten te rechtvaardigen.
Wat een bullshit kraam jij er toch weer uit. Kom op zeg kosten baten analyse, humbug!!!!
De service is toch in Japan aanwezig?
Jij denkt dat het omzetten van games iedere keer weer opnieuw geld kost, humbug!!!!
Nou doe je je toch echt als een domme gans voor.
Kom op zeg is er n keer een image gemaakt, dan is die image beschikbaar voor alle PSVita klanten Japan of waar ook ter wereld.

Kom op zeg een image trekken van een umd wat kost dat nou voor moeite voor een bedrijf als Sony.
Sony wil gewoon dat je de games opnieuw koopt, it's as simple as that.
Omdat jij Sony hebt afgezworen moet heel Europa Sony afzweren? Die begrijp ik ff niet.
Dan leg ik het toch even uit? Je begrijpt het niet omdat je het verband verkeerd legt:
Europa zou Sony moeten afzweren omdat Sony Europa (bij wijze van spreken) reeds heeft afgezworen.
Omdat er een dienst niet naar de EU komt? Nogal overdreven stelling, vind je niet?
Europa heeft naast geen intresse voor het omzetten van UMD in download ook geen intresse in de Playstation Vita.

Als dat de redenering is van Sony, dan is dit inderdaad een goede keuze.
Precies wat ik dacht lol.

Ding verkoopt al nauwelijks in Japan en daar hebben ze nota bene die omzet service voor PSP games. Ik denk ook eigenlijk dat een gedeelte van de mensen die er over dachten een Vita te halen in het westen het niet doen door deze shitty backwards compatability. Dus nog minder Vita's verkocht.

Geld vragen voor het omzetten van een PSP game die je al hebt gekocht, vind ik op zichzelf al gestoord. Dit is alleen maar meer reden een custom firmware op je Vita te zetten en dan zo de spelletjes die je al gekocht hebt over te zetten.

Beetje dom Sony.
Geld vragen voor het omzetten van een PSP game die je al hebt gekocht, vind ik op zichzelf al gestoord.
Sony heeft alleen de rechten om het spel uit te brengen voor de PSP, niet voor de Vita. zo zitten licenties in elkaar. Voor iedere omzetting moeten ze dus geld neerleggen. Als die kosten te hoog zijn, dan is het domweg niet rendabel, en dat is dan gewoon jammer.
[...]


Sony heeft alleen de rechten om het spel uit te brengen voor de PSP, niet voor de Vita. zo zitten licenties in elkaar. Voor iedere omzetting moeten ze dus geld neerleggen. Als die kosten te hoog zijn, dan is het domweg niet rendabel, en dat is dan gewoon jammer.
Wacht even: De softwarelicenties en -patenten voor zowel PSP als Vita zijn in handen van.... Sony.

Game-ontwikkelaars moeten zelfs een deel van hun omzetten aan Sony afdragen om spellen uit te mogen brengen op de PSP/Vita. Dus Sony hoeft niets te betalen om die ontwikkelaars toestemming te geven om op de Vita uit te brengen, die licenties verkopen ze namelijk zelf.

Het probleem is meer dat Sony niet zo happig is op het gratis weg geven van dingen, dus die licenties moeten ergens 'betaald' worden. En dan ga je gewoon bij de consument maar weer je handje ophouden... dank je de koekoek dat die daar niet voor willen betalen.

Sony wil gewoon nog een keer verdienen aan bestaande spellen en loopt nu te klagen dat niemand daar interesse in heeft.
Dat heb je verkeerd. Sommige licenties zouden gemakkelijk opnieuw uitgegeven kunnen worden ja maar veel ook niet.

Denk aan een racespel waar bijv Ferrari's in zitten. Om die er in te krijgen moet het ontwikkelteam van dat spel geld betalen aan Ferrari en bij de ontwikkeling zal alleen gesproken zijn over een release voor PSP. Willen ze die game voor PSV uitbrengen dan zulen ze opnieuw geld aan Ferrari geven mits Ferrari het uberhaupt toestaat.

Dit is ook een reden waarom Kingdom Hearts Birth by Sleep niet op PSN is gekomen; er zijn alleen rechten voor een PSP release en niet voor een digitale.

Daarnaast kan het nog ingewikkelder worden zoals bij Megaman Legends waar met alle stemacteurs ed opnieuw contracten zouden moeten worden afgeskoten om de boel op PSN te krijgen. Dat is een van de redenen waarom de game waarschijnlijk nooit digitaal zal verschijnen.
Ik denk dat je hier de ware reden te pakken hebt.
Als je voor een game die je al gekocht hebt nogeens tot 23 euro af mag gaan tikken snap ik best dat er te weinig belangstelling is. Helemaal snappen doen ze het bij Sony niet volgens mij. Als de game later als download aangeboden wordt moet er toch een mogelijkheid zijn om gamers met de game in UMD versie die game alsnog te laten downloaden tegen een geringe vergoeding van hooguit enkele euro's?
Tegenwoordig worden veel games weer opnieuw uitgebracht voor consoles. Kijk naar oude nintendo games en Ps1 games. Toch zal hier een bedrag voor betaald moeten worden, ook al heb je deze al in bezit.

Dit heeft gewoon marktwerking. Je betaald niet voor de game, maar voor het medium met de game. Als het bedrijf er vervolgens geld aan kan verdienen door deze opnieuw aan te bieden, zullen ze dat ook doen.
BS, het medium kost bijna niets. Je betaalt voor de game, punt.
Yup...En je kunt dat game ook gewoon doorspelen...Op je PSP wel te verstaan...daarvoor had je hem namelijk gekocht...Waarom zou je het ook op de PSVita moeten kunnen spelen zonder bij te betalen? Ik snap het wel dat mensen graag willen dat alle consoles/ handhelds backwardscompatibel zijn, maar zo zie ik het zelf niet..Het zou natuurlijk wel leuk zijn als het wel zo was, maar het is geen verplichting...
Waarom zou je het ook op de PSVita moeten kunnen spelen zonder bij te betalen?
Voornamelijk omdat ze dat aangekondigd hadden. Ok, het betalen gedeelte niet, maar dat is nu ook niet aan de orde buiten Japan.
Ik snap het wel dat mensen graag willen dat alle consoles/ handhelds backwardscompatibel zijn, maar zo zie ik het zelf niet..Het zou natuurlijk wel leuk zijn als het wel zo was, maar het is geen verplichting...
Nee, maar ondertussen is de PS Vita wel backwards compatible.
Toen de ps2 uitkwam, hoefde je niet extra te betalen om je psx games er op te spelen.
Bij de eerste reeks ps3's kon je ook gewoon je ps2 discs erin gooien.

Om de legendarische woorden van Gabe Newell te citeren: Piracy is a service problem. En met deze steeds slechtere service van Sony, weet ik wel wat ze te wachten staat.

[Reactie gewijzigd door sab.loempia.com op 22 februari 2012 14:07]

Dit heeft niets met marktwerking te maken, dit heeft te maken met uitmelken.
Net als met CD/DVD verkoop, je zou een voucher moeten krijgen om de content te kunnen downloaden, niet meerdere keren betalen voor dezelfde content.

Als je als bedrijf zegt 'we maken de oude spellen speelbaar op de nieuwe console' en je komt vervolgens met een ander medium voor de games zonder een manier voor de consument om inderdaad die oude spellen speelbaar te maken, dan doe je valse beloftes.
Ik vond het al ZEER discutabel dat er een betaalde service voor kwam (en dan niet 1 euro per game, maar 1 tot 23 euro, dus zomaar de helft van de prijs die je al betaald hebt voor een game), dit is echt een aanfluiting.
Kun je een link produceren waarin die belofte wordt gemaakt door Sony. Voor Europa welteverstaan?

Ik hoop trouwens dat nintendo reageert op mijn vraag of ze mijn snes games compatible kunnen maken met de Wii. Ik verwacht dat ze me tegemoetkomen met een kostenloze actie want ze weten toch ook wel dat de Wii die cartridges niet accepteert.

[Reactie gewijzigd door PjotrStroganov op 22 februari 2012 16:51]

Mee eens, mijn eerste gedachte bij de titel was dat ik er wel oren naar zou hebben, mocht ik een keer een PSV kopen, maar als ik voor games die ik fysiek al bezit nog eens extra mag gaan betalen dan bekijken ze het maar bij Sony.
(tot) 23 Euro vragen om een game die je al gekocht hebt om te zetten naar je nieuwe PSP.. en dan maar zeuren dat je 'service' niet van de grond komt en er geen animo voor is..
Inderdaad. Ik lig niet wakker van de beslissing van Sony omdat ik er toch geen gebruik van gemaakt zou hebben. Ik heb de games al 1x gekocht. Mocht er nu een update zijn (betere graphics etc) dan kan ik nog een beetje een kostenplaatje begrijpen (doen ze nu ook met die HD collections van God of War etc).
Maar zelfs dat was er niet.

het is overigens niet zo dat ze alle kosten zouden moeten doorberekenen, want het feit dat je oude games niet nutteloos zijn zou ook de overstap makkelijker kunnen maken en dus de hardware verkoop stimuleren.

Persoonlijk koop ik daarom voorlopig nog geen Vita, ik heb nog een mooie normale PSP en veel games. De overstap kost me nu te veel en levert nog te weinig nieuwe games die mij trekken (en ik kan mijn oude games er dus ook niet op spelen).
Waar zitten hier de extra kosten nou in dat europa en amerika ook hun downloads kunnen omzetten, als je het al in Japan doet.
Er zitten geen extra kosten in het omzetten van een systeem want dat is er al.
Nu de vraag waarom dit niet rendable zal zijn als er geen hoge kosten qua ontwikkeling gemaakt moeten worden, of zie ik dit verkeerd.
Er zullen servers opgezet moeten worden. Deze zullen onderhouden moeten worden. Op het moment dat je het geld wat je investeert niet terug krijgt...

Natuurlijk kan je je afvragen of Sony dit niet beter als een Service richting de klant zou kunnen invoeren.

Al heeft het feit dat er een stuk software geschreven moet worden die de PSP versie compatible maakt met de infrastructuur van de software op de Vita natuurlijk ook een invloed op de beslissing van Sony.
Er zullen servers opgezet moeten worden. Deze zullen onderhouden moeten worden. Op het moment dat je het geld wat je investeert niet terug krijgt...
De passport service is (als ik me goed herinner) alleen beschikbaar voor (een subset van) de games die nu al als digitale download in de PS Store beschikbaar zijn. Waarschijnlijk zijn de games binnen deze subset zo gebouwd dat ze via high level emulatie van de oude PSP APIs ook direct op de Vita draaibaar zijn.

Extra kosten zijn dan echt verwaarloosbaar. Nee, dit is waarschijnlijk een gevalletje waarbij Sony's service een enorme flater zou slaan omdat er maar 1 of 2 echt bekende titels in Europa of de VS compatible mee zouden zijn. Net zoiets als de brakke high-level PS2 emulatie in software die in een kleine reeks PS3 consoles zat, die Sony daarna maar helemaal de nek om heeft gedraaid (in plaats van hun belofte na te komen deze emulatie ondersteuning gaandeweg te verbeteren).
Rendabel?

Het is toch per definitie onrendabel om iets dat al verkocht is, nog een keer in een ander formaat gratis weg te geven. Het gaat er dan toch ook niet om of het rendabel is, maar dat het gewoon fatsoenlijk zou zijn van Sony om dit aan te bieden.

Veel extra investeringen zijn er toch niet nodig, lijkt me, als je het in andere landen wel doet?

Oh wacht, Sony rekent hier geld voor! Dat is best vies van ze.

[edit]

Misschien een beetje te kritisch op Sony, aangezien het op zich idd. wel een extra service is die ze aanbieden. Het is alleen zo dat ze zo extreem kil met hun gebruikers omgaan en daar voor uit komen. Natuurlijk draait het bij ieder bedrijf uiteindelijk om de centen, maar het zou leuk zijn als er ook nog een paar andere prioriteiten op het lijstje zouden staan.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 februari 2012 13:09]

Het is in die zin rendabel dat je een hoop klanten zou kunnen trekken die nu geen PS Vita gaan kopen omdat ze hun bestaande klassiekers niet kunnen spelen.
Umd passport is niet gratis, maar kost 5-10 euro per game, zelfde prijs als de game in de store. Daarom dus voor consumenten niet rendabel.
Sony maakt dergelijke beslissingen echt niet op windrichtingen. Zij zullen vast hebben gekeken naar de wensen van de klant, en vervolgens gekeken wat de kosten / omzet is. Als hier winst uitkomt dan rollen ze het uit, als dit verlies betekend laten ze het zitten.

Uiteraard nemen ze ook mee dat dit een factor kan zijn waardoor de gebruikers overgaan tot het aankopen van het product.

Dergelijke bedrijven zijn niet volledig op hun achterhoofd gevallen. Uiteraard jammer dat de functionaliteit niet word aangeboden, maar vanuit Sony ook wel te begrijpen.
Ik moet zeggen dat ik dit een beetje een rare redenering vindt van Sony. De dienst bestaat en is al ontwikkeld, het enige wat hoeft te gebeuren is de boel omporten naar EU/VS standaarden, iets wat ze al doen sinds het bestaan van de Console en dat is nu opeens niet rendabel?
Maaaaarrrr de games omporten en dan opnieuw verkopen als download (Dus precies hetzelfde!) wel.....
Kopt. Belachelijk dat ze geld vragen om een game die je al in bezit hebt opnieuw (op een ander platform) in ongewijzigde vorm te kunnen spelen, zonder dat je de keus hebt dit op een andere manier op te lossen (zoals dat wel kan bij bijv. ps1 games met ps3).

Het zou leuk zijn als ze aanboden de games gratis digitaal aan te bieden (na registratie oid). Valve doet immers ook niet moeilijk als ik Half Life in de winkel haal. Maargoed, sowieso heb ik het idee dat zodra het om software gaat bij Sony er al snel een gedrocht neer wordt gezet. Het werkt, maar daar is alles mee gezegd.

[Reactie gewijzigd door Morphix op 22 februari 2012 14:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013