Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties
Submitter: Touchdomex

Valve heeft een Steam-app uitgebracht voor Android- en iOS-apparaten. De applicatie bevindt zich nog in een gesloten bètafase. Met de app kunnen gebruikers chatten, nieuws lezen en winkelen op het digitale distributieplatform.

Volgens Gabe Newell, ceo van Valve, hebben klanten vaak gevraagd om een Steam-app voor mobiele apparaten. Met de app kunnen geen spellen voor de mobiele apparaten worden gekocht, maar is het wel mogelijk om te chatten, nieuws te lezen en games voor de pc en Mac aan te schaffen.

Geïnteresseerde Steam-gebruikers kunnen de applicatie downloaden voor Android en iOS. Na een poging tot inloggen verschijnt de melding dat het account is toegevoegd aan de lijst van potentiële testers en dat er binnenkort meer gebruikers aan de test kunnen meedoen.

Steam-app voor iOS en Android

Reacties (60)

Reactiefilter:-160059+129+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik heb zelf toegang tot deze beta, het werkt tot nu toe zeer goed.

Het is zeker fijn dat je tegelijk als mobile & pc/mac kan inloggen op steam.

Voor wat screenshots zie ook:
http://imgur.com/a/Y84jv

een kleine update, wat extra screenshots toegevoegd (profile view).

[Reactie gewijzigd door Kinsmir op 27 januari 2012 10:29]

Tof, bedankt voor de screenshots :)
Super, bedankt voor de info en screenshots.

Het tegelijk inloggen is trouwens wel heel erg fijn. Ik zat me al af te vragen hoe dat zou gaan.
Zie er goed uit. Erg handig om goede Steam deals te scoren.
De eerste stap naar een distributieplatform voor games? Op zich wel mooi, want ik ben nogal gecharmeerd van het concept van Steam, maar dat gaat dan weer botsen met het ecosysteem van apps dat Apple en Google opgebouwd hebben.
Ja ik hoop wel dat dit de eerste stappen zijn om een Steam variant op mobile OSs te krijgen. De vraag is, wat biedt het meer dan Market en App Store? De link met gamen op je PC is duidelijk een voordeel, zoals het kunnen kopen van PC games en kunnen chatten. Ik hoop op wat meer cross plaform geschikte games, de eerste stappen zijn gezet met Dungeon Defenders (zowel op PC via Steam als Android/iOS speelbaar). Ik zou het geniaal vinden om op de trein te gamen en dan thuis gewoon verder gaan!

Verder heb je gelijk, sowieso Apple zal moeilijk doen over game distributie via een 3rd party platform....
Ik zie geen meerwaarde voor Steam boven de App Store (of de Android Market) op mobile devices.

Steam voor de PC is juist ontstaan omdat zo'n platform er niet was. Daar haalt het ook zijn waarde vandaan, voor mij althans: één plek om met groot gemak games (en automatische updates daarvoor) te halen.

Op mijn iOS devices vervult de App Store die rol, dus ik zie daar geen rol voor Steam (nog los van het feit dat Apple dit inderdaad niet gaat toestaan).

Een app die integreert met de community-features van Steam is natuurlijk prima.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27 januari 2012 10:27]

Op de PC heeft Steam natuurlijk ook méér voordelen dan alleen een content delivery platform. De steamcloud is ook een geweldig iets. En hoeveel alt-tab bespaart het niet? Ook voor developers is het eenvoudig omdat steam sommige VOIP taken kan overnemen. En om van Game A naar een gebruiker in GameB te kunnen chatten en er achievements in te gooien (Steam trophy's) is ook érg leuk.

Wat dat betreft is er maar een concurrent. Als Steam voor Android ook een shift-tab functie krijgt (of een XPeria Play stijl phone met een steam-knop á la HTC Chacha's facebook knop), waardoor je in-game kunt browsen en chatten met vrienden op wát voor platform dan ook, dan is dat helemaal leuk!

Ik denk inderdaad dat Apple wanhopig aan hun eigen game-achievement platform blijft vasthouden, maar zolang Steam (PS3, PC en evt. ook Android) en Microsoft (PC, XBox360, Windows Phone) multi-platform blijven denk ik dat Apple eenzaam blijft. Als ze slim zijn zullen ze de samenwerking met Steam juist opzoeken, voordat ze, ondanks de "superieure" GPU in hun hardware, het B-game platform worden. En de beste game-hardware hoeft niet noodzakelijk het meest succesvolle platform te zijn.

Enkele voorbeelden:

ATARI Lynx VS Nintendo Dot Matrix with Stereo Sound ("Gameboy")
Gamecube VS PS2/XBox Vanilla
Sega Game Gear VS Nintendo Dot Matrix with Stereo Sound
PSP VS Nintendo DS
iPhone/iPod VS Android (?).

Ik moedig Valve en Steam dus juist aan om verder te gaan, en gezien de hoeveelheid popcap/casual en simpele games die er al zijn in steam, zie ik ook voor niet serieuze games (ik zie het zomaar gebeuren dat er ook wél multi-million budget titels komen echter) een steam-tablet market een succes worden. Terraria op m'n tablet lijkt me leuk!
Als Steam mobiele versies van bepaalde games ook gaat uitgeven (bvb koop de PC-versie, ontvang ook de mobile versie) dan kan dit best interessant zijn.
Ik zie geen meerwaarde voor Steam boven de App Store (of de Android Market) op mobile devices.

Steam voor de PC is juist ontstaan omdat zo'n platform er niet was. Daar haalt het ook zijn waarde vandaan, voor mij althans: één plek om met groot gemak games (en automatische updates daarvoor) te halen.

Op mijn iOS devices vervult de App Store die rol, dus ik zie daar geen rol voor Steam (nog los van het feit dat Apple dit inderdaad niet gaat toestaan).

Een app die integreert met de community-features van Steam is natuurlijk prima.
Met de features die de mobile Steam App nu heeft, gaat het zeker toegestaan worden; het is geen directe concurrentie voor de bestande app stores of markets. Wellicht gaat in de huidige beta Steam niet veel meerwaarde bieden, maar dat kan altijd komen. Denk bijvoorbeeld aan mobile varianten van games (op te halen uit de normale app stores of markets) met een koppeling naar de PC of Mac variant. Dan kan je dus middels 1 API (die van Steam) een dergelijke koppeling leggen en dus 1 plaats hebben voor bijvoorbeeld screenshots of achievements e.d.
Het is eerder dat je via de App te chatten, nieuws te lezen en games voor de pc en Mac te kopen. Het is geen App market voor Android of iOS.
Maar dat zou nog kunnen komen. Eerst eens kijken of gebruikers het gaan gebruiken en dan een roadmap voor meer features opstellen.
Maar dat zou nog kunnen komen.
Hoogst waarschijnlijk verdwijnt de iOS versie dan sneller als het licht uit de App Store, Apple duldt geen concurrentie op haar devices.
Of het zou kunnen leiden dat de Android versie uitgebreider wordt dan de iOS versie.
Het heeft absoluut geen zin voor Valve om Steam als een gameplatform naar iOS te brengen. Toch niet in de huidige vorm. Steam op PC werkt omdat het een allesomvattend platform is dat alles voor je regelt + een volle store heeft. Op iOS heeft Apple daar al een monopolie op en gaan ze dat niet vlug afgeven. En al laten ze Steam toe: Steam heeft geen meerwaarde t.o.v. de App Store. Ze kunnen niet concurreren met betere prijzen omdat ze sowieso al heel laag liggen en zekers sinds het hele iCloud gebeuren is het hele anywhere, anytime concept van Steam ook al geen meerwaarde meer. Steam wilt altijd online zijn en dit is ook geen zekerheid op mobiele toestellen. Als Steam in een game verwerkt zit zal die game sowieso op performance inboeten. Thuis op wifi zal het allemaal wel leuk werken, maar onderweg wanneer de meeste mobiele games gespeeld worden is er ofwel geen internet, ofwel 3G wat veel geld kost EN battery life zuipt.

Als sociaal platform en extensie van hun PC dienst heeft het natuurlijk wel zin. Chatten met mijn Steam vrienden via mijn iPod Touch is iets waar ik al lang op zit te wachten en ook games kopen vanop afstand zal ik waarschijnlijk wel enkele keren gebruiken. Dit zijn dingen die perfect via deze app kunnen en dankzij de multitask mogelijkheden van iOS/Android "voelt" het dan ook ongeveer aan als de overlay die we kennen vanop de PC.
offtopic

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 januari 2012 11:02]

Ik denk dat Steam Apple heel weinig te bieden heeft, op Android zouden ze in principe wel kunnen distribueren, maar op iOS gaat het sowieso niet lukken.
Apple kan het game stuk van de App Store wel Steam gaan noemen bijvoorbeeld, maar wat schieten ze daar mee op?
Sommige games op steam ondersteunen ook Mac hoor ;)

Het probleem is dat Apple geen concurrentie zal dulden (omdat ze dan geen 30% krijgen), voorlopig gaat het nog goed en wel en zie je langzaamaan het distributiemodel van de Mac ook veranderen naar een app store.

Je weet toch dat Steve Jobs nog plannen had voor enkele jaren ver?

Wees er maar zeker van dat het omvormen van het distributiemodel van apps op de Mac er ook mee te maken heeft.

My 2'cts
Zoiets is er al maar dan van voormalig direct2drive nu Gamefly

http://www.gamefly.com/mobile/
Waarom is een app die zich in een gesloten betafase bevindt al openbaar te dowloaden in de Market en Appstore dan? Lijkt een beetje tegenstrijdig :+ want zo denken mensen die dit niet weten dat ze de app downloaden dat het werkt, en dan krijg je dus een berichtje dat je mogelijk mag testen na xxx dagen...
Zo heb je wel in één klap een idee van hoeveel mensen geïnteresseerd zijn; Iedereen die de app vast heeft geinstalleerd.

Als maar 100 mensen dit doen, denk ik dat verdere ontwikkelingen per direct worden stil gelegt. Al 95% van alle actieve accounts direct de app download, kan er wat extra capaciteit naar de doorontwikkeling.
gesloten
Dat slaat idd nergens op ;)
He, als ik eens wat verder denk: Android = Linux based.
Zou er binnenkort een Steam Linux versie aan zitten te komen??

Er waren een tijdje terug toch al wat verwijzingen waargenomen naar Linux in sommige steam bestanden??
Linux is een kernel waar wel meer OS-en op gebaseerd zijn, zoals Ubuntu, Fedora, Debian, etc.

Wat je heel erg ziet tegenwoordig is dat de distributies, met Android ver voorop, zich steeds meer gaan onderscheiden. Je ziet dat bij Ubuntu gebeuren met Unity en binnenkort: hun HUD. Dat zijn distributie-specifieke eigenschappen, die er voor zorgen dat je steeds minder vaak KUNT zeggen: "Ik maak software voor linux", maar dat je moet zeggen: "ik maak software voor Ubuntu", net zoals je nu zegt dat je software voor Android, MacOS, iOS, Windows of de Nintendo 3DS maakt.

Vooralsnog zijn "desktop" operating systems die Linux als kernel gebruiken nog wel gebaseerd op X11, met GTK/QT als framework voor applicaties (of apps), net zoals Windows gebaseerd is op Win32, met DirectX/3D/.Net voor applicaties, en MacOS op Darwin/NeXT is gebaseerd met Cocoa.

Hoewel je kunt zeggen: Android gebruikt Linux, lijkt het echter in de verste verte op de andere distributies (ik zeg bewust niet desktop, voor mij is er geen verschil, ARM/X86: het is een computer!). Er is geen X11, geen GNU en geen GTK of QT aanwezig, en andersom: er is ook geen Dalvik aanwezig in je Ubuntu of Fedora.

Effectief kun je bij Android, ondanks dat de versienummers verwarrend kunnen zijn, spreken van een fork.

Dit artikel is wel érg goed: http://www.zdnet.com/blog...droid-the-linux-fork/9426

Een citaat: "eventually Android and Linux would come back to a common kernel, but it will probably not be for four to five years".

Ik weet eigenlijk niet of dat gaat gebeuren, er is wat onenigheid geweest tussen de Android devvers, en Greg Kroah-Hartman die de Kernel onderhoud. Hij was nogal beschermend geweest tegenover bijdragen van Google in 2010, en heeft Google opportunistisch genoemd (doh, elke devver devt uiteindelijk omdat hij het zelf ooit wel zal gebruiken, of omdat hij er geld aan verdient). Het kán gebeuren dat de fork verder gaat, of dat Google misschien zelfs tegen Apache of BSD aan gaat hikken. Vooral Apache hebben ze veel mee gedaan, en een OS/Kernel heeft Apache nog niet. En Linus heeft het eerder fout gehad.

Om je antwoord te geven: vind het maar niet zo vanzelfsprekend dat Steam naar Linux komt, omdat het naar Android komt. Vind niks vanzelfsprekend op Linux-desktop land, want er zitten grote verschillen tussen Android, en andere operating systems die hun roots in de GNU/Linux kernel hebben. Je ziet CentOS nu al gek doen met kernel-backports, je ziet Canonical/Ubuntu zich steeds meer distancieren (en er bedrijfsmodellen omheenzetten waardoor ze op den duur misschien idd richting Android gaan), als ik één voorspelling WEL aandurf, dan is dat deze: Linux zal steeds meer fragmenteren en uiteindelijk voor de gebruiker aan de UI-kant veranderen in een oligopolie van twee, misschien drie distributies. Een daarvan is Android. Ik geef UbuntuOS een kans, en het zal me niet verbazen als Fedora de derde is "voor de rest". Alle drie echter wel met een andere kernel-fork.
Voor de mensen die graag deze App ook op Windows Phone zien...

Gaarne hier even een berichtje plaatsen:
http://forums.steampowere.../showthread.php?t=2504563


Dankje namens alle gebruikers die deze app ook graag op WP zien verschijnen :)
Er is al wel een steam-chat-app op WP7 (die ook games, nieuws e.d. weergeeft). En uiteraard is de XBox integratie erg goed. Officiëel zou wel leuk zijn echter, alleen moet nog blijken hoe MS daar mee omgaat, eigenlijk. Ze zijn soepeler dan Apple wat betreft jailbreaken en concurrerende apps toestaan voor hun eigen diensten, maar ze hebben wel veel controle.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 27 januari 2012 14:01]

Chat app? Sinds wanneer? Dacht dat Steam die API nooit heeft uitgegeven..
Even gedownload & geinstalleerd, kijken wat het binnenkort is.
Ben toch altijd wel fan geweest van STEAM.
Makkelijke manier om games te kopen zonder allerlei gezeur met schijven of wat dan ook.
Heb sinds steam dan ook een gigantische hoeveelheid aan games gekocht.

En trouwens nog een belangrijkere vraag, waar blijft Episode 3!

[Reactie gewijzigd door tha_crazy op 27 januari 2012 10:29]

waar blijft Episode 3!
Dat dus.
Episode 3 is een mythe, zal nooit uitkomen. :+ :+ :+
Dit is handig. Ik zit nu wel eens te priegelen in de browser van mijn telefoon om op de website van Steam een aankoop te doen. Dat gaat vast beter met deze app.

Ik heb hem geïnstalleerd en helaas kan ik nog niet aan de beta meedoen, maar ik hoop op een uitnodiging!
Dit nieuws was ook gewoon verschenen op de RSS feed van Steam: http://store.steampowered.com/news/7231/, met de link naar de pagina over de mobiele versie van Steam: http://store.steampowered.com/mobile

Chatten, kopen en nieuws lezen. Nu vraag ik me af of er intern plannen zijn om het Steam-platform op mobiele apparaten uit te brengen. Natuurlijk gaan het merendeel van de spellen niet mobiel werken en moet het een apart onderdeel worden van het platform (à la ondersteuning voor Mac misschien). Dan zou deze app een mooie eerste stap zijn.

[Reactie gewijzigd door Glodenox op 27 januari 2012 10:07]

Ik vroeg het me een tijdje geleden al af wanneer dit zou komen. Namelijk zocht ik een app voor steamchat op Android, maar de mensen die iets dergelijks wouden maken kregen geen toestemming vanwege veiligheids redenen etc..

Erg leuk dat het er nu aankomt en nu maar hopen dat ze er ook mobile-platform games op gaan uitbrengen in de loop van de tijd.
Waarom niet een leuke HTML5 web-app? Ik heb geen Android/iOS. Ik baal hier altijd van. De interne Api is overduidelijk klaar, maar toch wordt er weer op een beperkte groep gefocust, terwijl deze mogelijkheden ook voor iedereen beschikbaar gemaakt hadden kunnen worden.
omdat browser-->bookmark-->website laden gewoon niet zo lekker werkt als:
appdrawer/shortcut --> programma backbone offline laden --> content ophalen --> klaar

Ik denk dat door te zeggen dat je met android en iOS een beperkte groep bereikt je een beetje overdrijft.. als je persé een Blackberry/dumbphone wil dan doe je consessions, zo simpel is het.
Je kan een bookmark gewoon op je appdrawer zetten hoor, oftewel met 1 klik zit je ook op de 'site', zo heb ik bijv de engadget site in de browser omdat de app vol met bagger-reclame zit! Beide kunnen met 1 klik op het beginscherm van een telefoon het nieuws laten zien!

Voor gebruikers dus zeker geen omweg! En je hoeft niks te installeren (dat is pas een omweg als je er over nadenkt ;))...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 januari 2012 11:04]

Omdat ze nu minder data hoeven te laden, want het is en blijft een mobiele app waarvan je niet kan verwachten dat die altijd aan een ethernet kabeltje hangt..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True