Hoofdcategorieën
Device Settings

Retailer neemt failliete e-readerproducent over - update

Door Joost Schellevis, dinsdag 17 januari 2012 12:07, views: 22.854

BAS Group, onder meer eigenaar van de winkelketens Dixons, MyCom en Dynabyte, neemt de activiteiten van het bedrijf achter de BeBook-e-reader over. Begin dit jaar verklaarde de rechter de e-reader-fabrikant failliet.

De activiteiten van het Utrechtse bedrijf Endless Ideas, dat zijn producten onder de naam BeBook verkoopt, worden overgenomen door de eveneens Nederlandse BAS Group, maakte het bedrijf vanmorgen bekend. BAS Group is vooral bekend van de Dixons-, Mycom- en Dynabyte-winkels, maar produceert en assembleert ook ict-accessoires en pc's onder eigen naam. "De overname past daardoor meer bij ons dan op het eerste gezicht misschien lijkt", aldus woordvoerster Dominique de Thouars.

Twee weken geleden sprak de Utrechtse rechtbank het failliet van Endless Ideas uit. Dat lag niet aan het product, stelt De Thouars. "Daar is niets mis mee." Het bedrijf bracht in 2008 een eigen e-reader op de markt, waarna verbeterde modellen volgden met onder meer een touchscreen, 3g en wifi. Ook volgde in 2011 een eigen tablet met een Cortex A8-cpu en een 7"-touchscreen.

Update, 12:28: In tegenstelling tot wat eerder werd gemeld, wordt het volledige bedrijf niet door de BAS Group overgenomen. Alleen de activiteiten van Endless Ideas worden overgenomen. Dat betekent dat de BAS Group de productie van de hardware op zich neemt, maar niet de rest van het bedrijf. De meeste werknemers worden ontslagen; een 'klein deel' gaat over naar de BAS Group.

bedriDominique de Thouars
Volgende 13:50 'Apple gaat tool voor interactieve e-books aankondigen'
Vorige 11:27 Murata demonstreert fietsende robot
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

De e-reader markt is in een stroomversnelling geraakt.; ze worden steeds goedkoper. Kijk maar naar de Sony PRS-T1 en Amazon vraagt ook steeds minder voor zijn hardware. Ik verwacht dat er nog meer kleine producenten (mogelijk) zullen omvallen.

Amazon vraag weinig omdat amazon winst pakt op de content. Content is het sleutelwoord voor die markt.

Alleen een reader produceren is leuk maar moeilijk als bedrijven als amazon ze tegen kostprijs of misschien zelfs lager aanbieden.

Met als verschil dat je met die Amazon reader vrijwel alleen content kunt lezen die van Amazon afkomstig is (bedoeld als klantenbinding maar voor mij een reden om dat apparaat niet te kopen) en omgekeerd dat Amazon content mogelijk alleen op de Amazon reader te lezen is. Gezien de interesante Engelstalige content, vaak Amerikaans van oorsprong, bij Amazon meestal niet beschikbaar is buiten de USA, m.n. niet in Nederland/België terwijl veel van die werken via andere kanalen hier wel beschikbaar zijn is dat laatste niet echt zo'n probleem. Concluderend kun je stellen dat de Amazon spullen voor mensen hier weinig praktische waarde hebben.

denk niet dat dit een slimme zet is geweest, tablets kunnen alles wat een e-reader ook kan en meer. ik zie het alleen al in mijn kringen, iedereen moest een e-reader hebben maar niemand gebruikt hem.

Dat is voor een tablet hetzelfde.

Het nuttige van een ereader is dat je ogen niet moe worden als je langere tijd leest. En dat gebeurt op een pc/tablet/laptop wel. Kwestie van het speeltje te gebruiken waarvoor het hoort!

Lezen vermoeid, niet het scherm op zich. Althans, dat is mijn ervaring bij het lezen van de meest ultieme methode: papier.

Tarkin drukt zich niet helemaal goed uit. Een e-book straalt zelf geen licht uit, in tegenstelling tot een tablet. Dat uitgestraalde licht, vermoeid je ogen als je langer leest.

Dat word vaak beweerd door e-reader fabrikanten maar ik vraag me af hoe veel invloed dit werkelijk heeft. Papier straalt ook licht uit alleen dan door omgevingslicht te reflecteren. Waarom zou omgevingslicht minder vermoeiend zijn dan lcd backlight licht? Volgens mij heeft het vooral energie voordelen. Ook het contrast speelt misschien een rol.

[Reactie gewijzigd door Vleer op dinsdag 17 januari 2012 12:55]


Reflecteren en uitstralen is een erg groot verschil.

De e-reader is "gebaseerd" op de eigenschappen van papier... een tablet niet.

De praktijk is het bewijs. Voor mij is het dan ook bewezen dat het echt werkt. Heb zelf een tablet: moe na lezen 1-2 uur. Keek laatst naar een e-reader en dat was een veel rustiger beeld.

Ik geloof best dat een e-reader fijner leest maar ik betwijfel met af of het aan de backlight ligt. Wat is het verschil tussen reflecteren en uitstralen RutgerM?

Zou een stukje bedrukt papier met een lamp erachter vermoeiend zijn? Komt dat door het verschil in licht-intensiteit tussen het voorwerp en de omgeving? Vragen vragen..

Er is 0,0 verschil. Licht = Licht, het enige wat verschilt is de golflengte (en dus kleur) en intensiteit. Een e-reader absorbeert gewoon veel licht en reflecteert een gedeelte, waardoor je gewoon naar minder fel licht zit te staren, maar dit kan je prima instellen op een LCD.

Het maakt wel uit, een eBook heeft een scherm refresh rate van 0 (behalve bij omslaan van bladzijde) en een tablet/beelscherm heeft wel een refresh rate wat vermoeiender is voor je ogen.

ook direct vs indirect licht maakt uit denk ik.. een papiertje met backlight voelt minder prettig aan dan een gewoon papiertje als is het maar omdat de omgeving anders verlicht is en je dus een contrast krijgt..

Als ik een hele dag naar een LCD scherm staar, dan heb ik s'avonds enorme last met mijn ogen. Als ik een hele dag een boek lees heb ik dit niet. En laat een e-reader nu net zoals een blad zijn, inkt op een papier (simpel uitgedrukt). Een LCD is dit niet, dit ververst zijn beeld 60x per seconde (voorbeeld) en heeft een backlight.

Als je je afvraagt hoeveel invloed dat dat heeft, dan heb je wss nog nooit met een e-reader een heel boek gelezen. En IMHO weet je dan niet waar je over spreekt

Ik vraag me af of je echt kunt zeggen dat een LCD zijn beeld zoveel keer per seconde ververst. Met uitzondering van de moderne LED backlights blijft de backlight constant branden en ik vraag me af of een LCD bij een stilstaand beeld echt iets doet.

Met de nieuwe LED backlights kunnen ze het beeld heel snel laten knipperen, waardoor voor het oog bewegingen soepeler moeten lijken. Maar dat is iets wat ik tot nu toe alleen bij TV's ben tegengekomen en nog niet bij tablets.

Je hoeft het je niet af te vragen, het zijn feiten die je kan opzoeken.

Ik heb beide en E-ink leest echt wel VELE malen beter. Zolang je beide niet hebt kan je geen oordeel vellen vind ik. Ik lees best veel boeken (voor ontspanning) en een e-reader is echt niet te vergelijken met een tablet. Alle mensen die zeggen dat een tablet net zo goed leest, lezen of niet veel of hebben nooit lang op een e-reader gelezen.

En de markt voor E-readers is echt niet dood, iedereen die veel leest zal uiteindelijk zo'n ding kopen. Het probleem is alleen dat mensen die veel lezen vaak juist de a-technische mensen zijn en liever een fysiek boek hebben, dus huiverig zijn voor een overstap naar de e-reader.

[Reactie gewijzigd door shenr op dinsdag 17 januari 2012 13:31]


@shenr:
Ik heb ook beiden (gehad) en ik vind een backlit scherm juist fijner. Mijn ervaring met een e-reader was dat het juist vervelend was dat het ding zelf niet voor zijn licht zorgt, ik moest altijd zorgen dat ik bij een lamp zat of dat ik in bed zo lag dat de lamp op mijn nachtkastje de ereader goed kon verlichten. Gevolg was dat ik juist vermoeid werd, weliswaar niet in mijn ogen maar wel in andere delen van mijn lichaam omdat ik me in specifieke houdingen moest houden om het scherm te kunnen blijven lezen.
Nu heb ik een galaxy note met een scherm ongeveer even groot als die ereader (ereader was 5") en dat is VEEL fijner (overigens heb ik destijds de ereader al aan de kant gelegd om op het 3,7" scherm van de desire z te lezen). Wel moet je goed opletten op hoe je de boel instelt, zo heb ik de kindle app altijd op nachtmodus staan waarbij de achtergrond zwart is en de letters wit en stel ik de brightness heel laag in. Daarop kan ik rustig uren lezen zonder dat het vermoeit.
Ik denk dat wat vaak het probleem is bij backlit schermen dat de brightness te hoog staat, als het beeld veel lichter is dan de omgeving dan ervaar je dat wel snel als iritant en vermoeiend.

@Tarkin (hieronder): Bullshit, de refreshrate op een LCD wordt uit historisch oogpunt zo genoemd. Het is eigenlijk geen refreshrate maar een framerate. Als elk opeenvolgend frame hetzelfde is dan is het beeld op een LCD scherm rocksolid en knippert niet. Dat is bij TV's zelfs juist een probleem omdat je hersenen daardoor minder goed beweging waarnemen en dat is precies waarom sommige fabrikanten nu knipperende backlights gebruiken.

Ik heb beiden gehad en voor mij was het lezen van e-ink ook wennen. Het is een kwestie van gewenning, maar ik had bij zowel e-ink als een gewoon LCD scherm niet meer of minder last ergens van. Ik word op den duur altijd moe als ik lees, ook met een echt boek. En direct en indirect licht is natuurlijk precies hetzelfde, het enige verschil is dat het weerkaatste licht op een e-reader, minder fel is. Maar dat kan je dan weer prima instellen op een LCD en dat leest dan nog steeds uitstekend. Wanneer de resolutie van m'n iPad hoger wordt, zie ik het al helemaal als een uitstekend lees-medium.

Toen ik mijn kindle net had ben ik best veel aangesproken door mensen die me vroegen of het nou wat was (wat in het stugge engeland al heel appart is) en veel van die mensen waren op het eerste gezicht vrij a-technische mensen..

ELK traditioneel beeldscherm heeft een verversing frequentie. Dit geldt voor TV's, Tablets, Monitoren, Telefoons enz enz enz Dit komt omdat ze naast tekst ook bewegende zaken moeten kunnen laten zien.

Staat verder los van de backlight volgens mij

Nu heb je bepaalde technieken die het voordeel van e-readers en normale schermen combineren (volgens mij de notion inkt) maar dat is nog niet gemeengoed

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op dinsdag 17 januari 2012 13:35]


Aangezien je nog steeds een refreshrate kan instellen op LCD, knippert het nog altijd. Je merkt het misschien niet, maar het is juist dat wat je ogen zo vermoeid

Sorry hoor maar dan zou ik maar snel een afspraak gaan maken bij je huisarts.
Zou toch wat zijn als iedereen die werkt met een scherm s'avonds enorme last zou hebben van zijn ogen. Ik kan op vakantie prima de hele tijd van mn tablet lezen.

Dat jij het misschien prettiger vind is prima maar ga er niet gelijk vanuit dat iedereen daar ook last van krijgt.

Het lezen vanaf een lcd-scherm is in elk geval vervelend genoeg om ervoor te zorgen dat de meeste mensen een document dat wat langer is dan een paar pagina's meteen uitprinten....

fijn voor jou dat jij er geen enkele last van hebt! Maar ik vrees dat je toch in de minderheid bent. Niet voor niets wordt er zoveel pdf's uitgeprint, omdat het allemaal net wat makkelijker leest dan op een scherm.

maar ik hou je zeker niet tegen, als je liever leest op een tablet, doe maar! zolang er maar gelezen wordt

Dit komt omdat het meezeulen van een laptop niet prettig is en vaak trager omdat het simpelweg geen directe interactie is met hetgeen je leest. Hier gebruiken mensen tegenwoordig juist weer meer tablets dan prints...

En er zijn echt niet zoveel mensen die ontzettende last krijgen van hun ogen in de avond, dit zou ik dan alom om mij heen moeten zien en niemand die het er ooit over heeft. Wel dat ze vermoeid zijn, maar wat wil je als je zo lang uberhaupt aan het lezen bent. Lezen is vermoeiend.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op dinsdag 17 januari 2012 16:18]


Dat hangt sterk van de persoon af, denk ik. Gereflecteerd licht is strooilicht dat is veel zachter. Fotografen weten het verschil wel. Juist bij langdurig leeswerk kan dat best een verschil maken als je daar gevoelig voor bent.

De gevoeligheid van mensen wordt vaak buiten beschouwing gelaten maar is juist een belangrijke factor hoe dingen ervaren worden. Ongevoelige mensen merken de verschillen nauwelijks op en verklaren dan ook met veel overtuiging dat het er niet toe doet. Inderdaad, voor hen maakt het ogenschijnlijk geen verschil.

Of dat ook werkelijk zo is, is nog de vraag, want veel effecten zijn zo subtiel dat je ze slecht merkt door opeenhoping en dan is het nog maar zeer de vraag of je ze dan nog kan herleiden naar alle oorzaken, want meestal is er niet een oorzaak, maar werken de dingen op elkaar in.

Er zijn echter zoveel mensen die een voorkeur voor de passieve ereader schermen hebben dat je rustig mag concluderen dat deze voor het lezen geschikter zijn, als je een grote lezer bent. Een ander groot voordeel van de ereaders is het gewicht. Wat ik het grootste nadeel vind is het omslaan van de pagina's. Sommigen vinden dat flauwekul maar het onderbreekt net weer de rust die het passieve scherm biedt.

Voor hyperactieve en gestreste mensen maakt het allemaal niet veel uit, die merken sowieso niet veel meer op tussen alle prikkels waardoor ze gebombardeerd worden. Prikkels die ze zelf zoeken. Het kan ze niet hard, kleurig, flitsend genoeg zijn. Dan hoef je inderdaad geen ereader te nemen. Je neemt liever een tablet waar nog honderdduizend andere verleidingen in zitten.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op dinsdag 17 januari 2012 13:46]


Kijk dat klink interessant. Hoe is strooilicht anders? Zou je een backlight kunnen maken die strooilicht uitzend?

Meestal wordt strooilicht juist gezien als nadelig, het idee is om alles zo gestoken scherp mogelijk weer te geven zodat het met de minste inspanning kan worden gelezen. Dat geldt zeker als men kleine details wil kunnen onderscheiden. Als de letters echter voldoende groot zijn en te onderscheiden, dan gaan andere aspecten een rol spelen. Hoe hard straalt het geheel, hoe rustig is het voor het oog. Het is inmiddels duidelijk geworden dat zelfs de kleine smartphone schermpjes zoveel licht stralen dat ze de melanine productie in gevaar brengen en leiden tot slapeloosheid. Laten mensen nu net graag lezen voor het slapengaan.

Ik lees vandaag "'Sony werkt aan smartphones met extreem helder scherm". Leuk maar in de natuur is alles strooilicht tenzij je rechtstreeks tegen de zon inkijkt. Zeer onverstandig want zelfs bij een zonsverduistering kan dat al oogschade geven. Wij kijken eigenlijk nooit recht tegen het licht in, daar zijn we me begonnen met de TV maar dat was op afstand, nu gaan we schermpjes op leesafstand, dus vlak bij ze ogen houden. We kijken recht tegen het licht in.

Het effect van al deze technologisch revoluties is een geleidelijke afstomping van onze zintuigen. Zicht, gehoor, gevoel, smaak, en reuk nemen voortdurend af en mensen zoeken daarvoor compensatie in nieuwe meer indringende effecten.

Dat lijkt fantastisch tot je realiseert dat je bezig bent je gevoeligheid te verminderen. Is dat erg? Ja want ook je geluksgevoel hangt daarmee samen. Zonder gevoeligheid verliest het leven zijn nuances, zijn eindeloze schakeringen en wordt saaie en grauw tenzij je steeds nieuwe heftigere kicks kan scoren. Daarom wil je zintuigen liever niet overbelasten., Hier iets over de effecten

[Reactie gewijzigd door Magalaan op dinsdag 17 januari 2012 15:40]


Ik heb sinds 4 januari een E-reader met E-inkt. Het leest zoals een echt boek. Naar mijn mening fijner zelfs omdat het makkelijker in de hand ligt en je hoeft de pagina's niet tegen te houden. Een Tablet met een LCD scherm is echt niet zo fijn om op te lezen, zeker niet in de zon. Daarbij heb ik hem bij ontvangst opgeladen en al ruim 1000 pagina's gelezen en het ding is nog steeds 3/4 vol.

Daarbij moet ik wel zeggen als je niet veel leest is het ding waardeloos. Mensen die meer dan 5 boeken per jaar lezen kan ik een e-reader (met E-inkt) zeker aanraden.

dan heb je nog nooit een e-reader in handen gehad geloof ik
sinds ik mijn kindle heb wil ik echt geen boeken meer!
dat ding is veel lichter, je neemt veel meer boeken mee, en de batterij gaat itt tot mobiele telefoons tegenwoordig wél lang mee (lees: een aantal boeken zonder op te laden(pun intended :P))

het scherm lijkt echt enorm op papier, het spiegelt nauwelijks en leest enorm fijn
pagina's "omslaan" gaat ook snel tegenwoordig, tegen de tijd dat je ogen van het einde naar het begin van de pagina zijn gegaan is de pagina refreshed

lezen vermoeid van zichzelf idd al, maar heb je wel 'ns geprobeerd een boek te lezen op je computer? dat vermoeid nog veel meer dan een boek, na een klein uurtje max heb ik er iig al genoeg van

e-readers kan je echt niet met tablets vergelijken, het is een compleet ander apparaat bedoeld voor een totaal andere doelgroep

trouwens, de prijzen zullen niet perse zo laag zijn als kindles e.d.
die zijn zo laag omdat amazon zelf een boekenwinkel erbij heeft, en daar word de meeste winst gemaakt
op de apparaten zelf pakken ze verlies geloof ik

[Reactie gewijzigd door godofal op dinsdag 17 januari 2012 12:58]


Niet waar. Flikkeringen van een scherm met backlight vermoeien. E-reades zijn gelijk aan papier, je ogen worden er niet moe van. Tuurlijk als je 8 uur achter elkaar leest gaan je ogen ook pijn doen maar een e-ink display is vele malen rustiger en beter voor je ogen. Ik heb dit bij zoveel mensen getest en iedereen is helemaal weg van e-ink schermen, jammer dat zo weinig mensen hiervan op de hoogte zijn. Die denken nu e-reader = ipad.

Een backlight wordt aangestuurd met een wisselspanning van 30kHz tot 50kHz. Dat kun je echt niet meer waarnemen.

Sorry maar dat is onzin. Als wat jij beweerd waar is dan zouden computermonitoren heel anders werken dan dat ze nu doen.

Ik heb gisteren toevallig bij de MM met wat e-readers staan spelen maar ik ben er niet van onder de indruk. De e-ink schermen zijn bedoeld voor een laag energieverbruik maar daar krijg je een hele trage en rommelige manier van het wisselen van pagina's voor terug. Even snel heen en weer bladeren is niet goed mogelijk.

Tablets zijn wel hebbedingetjes ja ;)
Maar ik merk in mijn omgeving dat ze wel steeds meer gebruikt worden. Vooral omdat je niet het apparaat hoeft op te starten, je kan er meteen mee aan de slag.. en je kan hem makkelijk op de bank gebruiken.. laptops voelen ineens als lompe en trage dingen aan..

Was dat niet hetzelfde wat ze vertelden over de netbooks? Een enorme hype en dan snel veel kleiner (ok een tablet is nog handiger, maar het nut is hetzelfde)

Omgekeerd wordt ook meer en meer waar, een Sony PRS-T1 (die ik heb) heeft een browser en kan je rooten (waarna je gewoon android en bijhorende apps erop kan draaien). Het enige nadeel is het zwart-wit en de lage refreshrate van het scherm, wat om boeken te lezen geen probleem is. Als gekleurde e-ink op grote schaal op de markt komt en de refreshrate hoger kan, zouden klassieke tft-tablets het nog moeilijk kunnen krijgen vanwege de belachelijke batterijduur en de superieure leeservaring op e-paper (volgens mij).

refreshrate hoger, dan haal je juist het voordeel van een e-reader weg!

Waarom moet het tegenwoordig alles in 1 zijn? Een tablet waar je op kan surfen, bellen, boeken lezen, films kijken,...

Sommige zaken hebben ook nog een enkel nut

@hieronder

Hmm verkeerd gelezen dan! Maar een coulor e-ink scherm zou wel heel ideaal zijn, kan je ook gemakkelijk strips lezen!

[Reactie gewijzigd door Tarkin op dinsdag 17 januari 2012 13:44]


Ik drukte me misschien verkeerd uit. Ik bedoelde de snelheid waaraan een scherm gerefresht wordt als het nodig is, dus je behoudt het voordeel van laag batterijverbruik maar als het nuttig is kun je ook sneller bewegende beelden weergeven.

Ik zeg ook niet dat een e-reader alles-in-één zou moeten zijn, het is een mogelijke evolutie waardoor een e-reader interessanter of toch even interessant als een tablet zou kunnen worden.

edit @ hierboven:
inderdaad een mooie toepassing voor een kleurenscherm, ik heb ook vakliteratuur met tabellen en afbeeldingen in mijn achterhoofd. Grote handicap van de huidige e-readers tegenover tablets imo.

[Reactie gewijzigd door Evapor op dinsdag 17 januari 2012 14:30]


Hier ook 2 Sony PRS-T1's in huis. Ideaal.
Het enige dat me erg stoort is de traagheid. Scrollen in de bibliotheek, bladzijden omslaan, functies aanroepen. Het ervaart als een ultiem trage computer. (Browser wil je al helemaal niet op deze eReader, maar daar is hij ook helemaal niet voor bedoeld)

Dit zou veel sneller moeten kunnen zonder meteen een hoge refresh rate in te voeren.

Probeer meer ePub-bestanden te gebruiken, bij deze gaat het omslaan van een pagina even snel als de refreshsnelheid van het scherm toelaat volgens mij (in elk geval veel sneller dan bij pdf-boeken). Wat de menu's betreft is het inderdaad wennen. Maar ik heb de indruk dat als ik iets intik op mijn schermtoetsenbord het toestel het wel allemaal registreert en ook uitvoert, maar het scherm niet altijd feedback weergeeft als ik sneller typ.
Daarom hangen refreshrate en soort processor die ze erin steken samen. Als een scherm sneller reageert is dit ook een incentive om een krachtigere processor erin te steken (dan wel eentje met zo'n companion core waarmee het batterijverbruik niet ongelofelijk oploopt als je gewoon aan het lezen bent). E-Readers zijn volgens mij gewoon nog geen volkomen volwassen techniek (natuurlijk, wanneer is een techniek volwassen te noemen). Nog veel leesplezier gewenst!

Ik heb de Ipad 2 en de BeBook Neo en gebruik de BeBook Neo meer dan de Ipad. Eén keer begonnen in een boek op de Ipad, en dat was een stuk minder prettig dan op de Ereader. Ik zie nog wel een markt voor een goedkope Ereader naast de tablets.

Mee eens. Elektronische inkt leest o-zo-veel beter dan een iPad of welke tablet dan ook.

Omgekeerd heb ik naast een Amazon Kindle 3 en Sony PRS-T1 ook een iPad en een iPhone. En ik lees mijn boeken alleen op de iPad en iPhone omdat ik die weer prettiger vind lezen door het hoge contrast en verlichting.

Tis maar wat je eigen preferentie is. Het is dan ook een dit of dat markt. Je kan prima allebei hebben

Je hebt 2 e-Readers, en je gaat lezen op je iPad?

Hehe zoiets had ik niet verwacht. Vind zelf de e-Readers echt 10x beter lezen als welke tablet ook.

Het gaat verder dan dat. Ik was een van de eersten in NL die een ereader had. Ik heb/had de eerste generaties readers van eink en nu dus ook de nieuwere generaties.

Er zijn genoeg voordelen van eink, maar ook genoeg nadelen. Datzelfde geldt voor LCD-schermen.

En voor mij is het zo dat voor de situaties waarin ik boeken lees, een iPad en iPhone lekkerder leest dan een eink-reader.

Als ik kmf's posthistorie bekijk dan denk ik dat de iPad nog steeds zijn voorkeur zou hebben, ook al woog het apparaat een kilo en had het een groen scherm met gele letters :P (Hij zou op T.Net zelfs niet de enige zijn.)

k kan begrijpen dat het lezen van sommige documenten op een iPad prettiger is. (kleur en een flink stuk groter dus voor PDFs prettiger ) Maar een iPhone? Dat is een ramp qua zoomen en over de pagina bewegen. Nee, ik lees niets meer op een telefoon.

we hebben het over boeken. Er is dus sprake van reflow. En het scherm van de iPhone 4S is wel heel prettig te lezen vanwege de hoge resolutie.

De letters zijn dan ook extreem scherp zijn.

Ben ik het niet helemaal mee eens. In heb nu zo'n 2 jaar een e-reader, en 1 jaar een tablet (ipad 1).

De ipad is ideaal voor tijdschriften, en andere documenten, met name PDFjes, maar e-boeken lezen gaat toch echt 10x beter op een ereader. Sterker nog, ik zit er aan de denken om een nieuwe ereader to kopen, omdat degene die ik nu heb te grijzig is en te veel reflecteerd (sony PRS-600 touch).

Een e-reader is ideaal omdat de accuduur veel beter is en het gewicht een stuk lager is (ipad 1 vind ik persoonlijk te zwaar om boeken op te lezen).

Maar de grote kracht van een e-reader is het scherm. Dat is niet erg veelzijdig door de trage refreshrate en het feit dat je enkel grijstinten hebt, maar het verbruikt wel erg weinig stroom en leest véél prettiger dan een scherm met backlight. Met andere woorden, een dedicated e-reader met e-ink scherm kan zijn corefunctie "apparaat om boeken op te lezen" veel beter vervullen dan dat huidige tablets dat kunnen.

Ik ken dan ook veel mensen in mijn omgeving met een e-reader die hem dagelijks gebruiken. Maar goed, persoonlijke kenniskring is natuurlijk niet representatief voor de gehele populatie :)

Het risico met een dedicated e-reader is dat je dus wel boeken digitaal moet gaan lezen. Als je dat niet doet kan je er niets meer mee. Met een tablet kan je nog veel andere dingen. Als het misloopt met een e-reader is dat meestal omdat men niet genoeg leest, het papieren boek niet kan loslaten, of te veel problemen ondervindt met DRM en het nog altijd te beperkte aanbod aan e-books.

Mocht de bibliotheek beginnen met het aanbieden van uitleenbare e-books zou het al véél populairder worden denk ik. En dan niet alleen de collectie boeken waarop het auteursrecht allang vervallen is.

Nee, dat is een leugen.

Het scherm van een ebook kan echt niet worden vergeleken met een tablet. Een e-reader is een boek en daar moet je hem dan ook voor kopen en gebruiken. Internet toegang, muziek, spelletjes, die horen niet op een ereader thuis en wil je dit wel, DAN is een tablet waar je voor moet gaan.

Heel veel mensen hebben inderdaad e-readers gekocht terwijl ze een tablet wensten maar als je ooit beide heb gebruikt om gewoon een boek te lezen dan zul je hebben gemerkt dat een e-reader veel dichter bij een boek komt dan een tablet. Kan een e-reader echt makkelijk in de zon lezen of in het half-donker, een tablet is of niet helder genoeg of juist weer te helder.

Waar e-readers eigenlijk het meest falen is dat voor boek liefhebbers, prijs niet het boek gevoel vervangt. Ik gebruik de mijne naast papieren boeken, puur om boeken die bijna niet meer te krijgen zijn toch te kunnen lezen en als ik ver moet reizen en papier gewoon echt te veel weegt om mee te slepen.

Tablets zijn mooie apparaten en ik denk dat ik de opvolger van de Asus Prime ga kopen maar voor totaal andere vorm van gebruik. E-reader voor text, tablet voor film en durf ik het te zeggen, interactive media.

De meeste mensen in mijn omgeving die een e-reader hebben, hebben ondertussen ook een tablet gekocht omdat die veel veelzijdiger zijn.

Ik heb overigens totaal geen moeite om boeken op mijn iPad te lezen. Ik heb nog nooit een boek weggelegd vanwege het scherm, wel omdat ik teveel informatie binnenkreeg...

Daar heb je gelijk in, een tablet is inderdaad veelzijdiger (en in sommige gevallen dus ook gemakkelijker omdat je een apparraat meeneemt ipv 2)

Maar! Een e-reader is de beste in zijn corebusiness en dat is en blijft toch nog steeds boeken lezen, niet surfen of films bekijken. Geen appels met peren vergelijken

Lijkt me een mooie aanwist voor de BAS groep, nu kunnen ze bij de retail stores hun eigen merk gaan verkopen en meteen het hele portfolio. Zelf de fabrikant zijn en verkopen via internet en je eigen winkels levert de beste marge op.


Was er dan een e-reader hype? Hier op tweakers zitten er veel early adopters, maar over het algemeen zie ik niet teveel e-readers in mijn ruime vriendenkring (ik denk dat ik de enige heb). Veel mensen weten zelfs maar half wat het is.

Dat zegt meer over jouw vriendenkring dan over de mensheid in het algemeen.
In mijn vrienden/kennissen kring zijn er een ruime 15 in gebruik. Ik heb zelf een Kindle, en mijn vrouw een Bebook. Vorige week kocht een collega van mijn vrouw er ook een omdat hij zag hoe prettig het lezen is op zo'n ding.
En ik heb ook al mensen gezien die een prachtige iPad hadden, daar op dachten te kunnen lezen en daarna een echte eReader zagen als een Kindle of een Sony. Nu ligt bij 3 ven die mensen de iPad stof te vangen en is de reader iedere dag in gebruik.
Maar ook dat is natuurlijk niet de hele mensheid.

Even generaliseren: Tweakers zijn zeker early adopters voor allerlei gadgets en games. Ik had mijn eerste reader, een Cybook, in 2007 al. Hij was 350 Euro en er konden maar een paar boeken tegelijk op. .
Maar de doelgroep voor eReaders zijn mensen die veel lezen en die pikken het nu pas op. Het maakt niet uit waarop, als het maar prettig en makkelijk is. En die mensen komen ook niet op Tweakers, dat vinden ze nerds die het leven veel te ingewikkeld maken. Voor die mensen is een reader geen leuk nieuw speeltje, maar een middel om letters op een comfortable manier tot zich te nemen. Bovendien kosten ze nog maar 1/3 van wat ze 5 jaar geleden kostten. Ze zien het als een staafmixer, een ding met een doel, geen gadget. Met zo weinig mogelijk opties. Die zijn aleen maar lastig, kosten stroom en hebben gewicht.

[Reactie gewijzigd door Ortep op dinsdag 17 januari 2012 15:36]


idd als ik in de metro in London kijk lopen er heel veel mensen met ene kindle rond...

Nee, zolang digitale boeken duurder zijn dan een papieren boek, het aanbod kleiner is dan in een normale boekhandel EN je ook nog een duur apparaat moet kopen: zolang zal het nooit een hype worden.

edit:
Ik heb inderdaad al een tijdje het legale aanbod niet mee bekeken.
Ik heb alleen een vrij typische smaak. Ik houd bijv van historische boeken.
In het Engels is er best een groot aanbod, maar in Nederlands vond ik het erg tegenvallen.
Als ik na een tijdje zoeken nauwelijks iets kan vinden, of alleen tegen de prijs van een papieren boek: dan bedank ik voor de eer. Dan koop ik liever een boek die ik daarna in een boekenkast kan zetten.

Ik weet dat er veel gratis boeken zijn, maar in het Nederlands zijn het er echt geen miljoen. Ik denk dat jij veel engelse boeken leest. Daar zijn hele grote gratis collecties en heel veel legaal aanbod tegen goede prijzen. Het kan dus wel.

[Reactie gewijzigd door Quacka op dinsdag 17 januari 2012 15:28]


Het is alweer even geleden dat je het aanbod van digitale boeken hebt bekeken, of niet? ;)

Meer dan een miljoen boeken zijn gratis te krijgen, waaronder alle "must read classics" van de schrijvers van weleer. Met 20 van die boeken heb je de prijs van een ereader er al uit. Veel van mijn toch wel zeer obscure boeken zijn ook al beschikbaar; de minder obscure en populaire boeken zijn zelfs in verschillende edities te krijgen.

Ik heb begin 2008 een ereader gehad. Hoewel het apparaat zeer goed beviel kon ik het papieren boek niet loslaten, mede vanwege het beperkte aanbod. Nu dat is veranderd, ga ik het weer proberen. Mijn nieuwe Reader komt vandaag binnen als het goed is.

En ja... Ik heb een tablet, en het is niet prettig om zeer lang op te lezen. Te groot, te zwaar, teveel reflectie, te vermoeiend voor de ogen. Het is wel ideaal voor websites, pdf, en multimedia, waar ereaders niet goed in zijn.

waarschijnlijk zullen kleine 7 inch tablets en ereaders in de toekomst samengaan in één apparaat, maar dat is nu nog niet het geval. Het zijn nog steeds twee zeer verschillende apparaten, beiden goed op hun eigen terrein.

Edit: ik lees uitsluitend Engels en soms Duits. (So shoot me :P) Nederlandse boeken en auteurs interesseren me niet omdat er geen auteurs zijn die (goed) schrijven in de genres die ik lees. Vertalingen zijn vaak gewoon slecht, en veel boeken die ik lees komen hier niet eens vertaald uit. Sommigen komen helemaal niet uit zelfs, en die moest ik al uit de US of UK halen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op dinsdag 17 januari 2012 23:00]


Met 20 van die boeken heb je de prijs van een ereader er al uit. Veel van mijn toch wel zeer obscure boeken zijn ook al beschikbaar; de minder obscure en populaire boeken zijn zelfs in verschillende edities te krijgen.
Met twintig van die boeken?
Een goede reader kost tegenwoordig inclusief BTW en verzendkosten nog geen 120 Euro. En boeken kosten tegenwoordig een flinke smak geld. Als je de Bruna top 10 bekijkt is het goedkoopste boek 14.95 de duurste 29.95 en de meeste zijn rond de 20 Euro. En ook een al 100 keer opnieuw uitgegeven boek als de Eline Vere kost nog 15 Euro. Een reader is de prijs van 5-6 boeken.

Ik ben uitgegaan van ereaders zoals de goedkoopste Kindle voor 120 euro, en de prijs van 6 euro die ik gemiddeld voor een mass Market paperback betaalde..... Daarom kwam ik op 20 boeken uit :)

Oh ja... Couperus. En Multatuli. De enige twee Nederlandse schrijvers die me wèl interesseren :P

Overigens, mijn Kindle Touch is binnen, en daar apparaat bevalt mr vanwege zijn bediening en het gemak van de gratis Amazonboeken veel beter dan mijn Cybook uit 2007-2008 :)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op dinsdag 17 januari 2012 23:03]


EN je ook nog een duur apparaat moet kopen: zolang zal het nooit een hype worden.
En wat doe jij met de papieren boeken die je koopt? Gooi je die na het lezen weg? of zet je die in een boekenkast? Want zelfs de goedkoopste en kleinste boekenkast van Ikea, de Billy kost een tientje of 5 en daar kunnen maar heeeel weinig boeken in. Voor een normale boekenkast ben je ook bij ikea ruim 400 Euro kwijt. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S99898254/
Laat staan als je een mooie wilt hebben die niet van kromtrekkend spaanplaat is gemaakt. Voor de prijs van een Kindle heb je net twee van die kleine Billy kastjes. En daar kan nog geen tiende in van wat er op mijn Kindle kan. En dan reken ik nog de ruimte die ze in beslag nemen niet eens mee.

Je moet een reader niet alleen zien als een lees apparaat, maar als een enorme boekenkast. En dan is hij plotseling een stuk goedkoper dan de papieren oplossing.

En het lezen is natuurlijk prachtig, vooral als je regematig reist en een stapel boeken mee wilt nemen. Een reader is heel wat lichter en eenvoudiger.

[Reactie gewijzigd door Ortep op dinsdag 17 januari 2012 15:46]


Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat er ongeveer 300 mass market pockets in en Billy passen. Als die Kindle blijft bevallen, moet ik hier van wat spul af....

Krijg jij er 300????? in een Billy?
Dat kastje is maar 40 cm breed, aan de buitenkant dus. Inwendig is dat iets van 37 cm. En hij heeft maar 5 plankjes en de bodem. Je moet er dan zeker 50 per plankje kwijt. Die boeken van jouw zijn dus minder dan 7.5 mm dik.
Meet de Elibe Vere eens op. Of de boeken van Tolkien. Of wat moderners, de Millenium Trilogie
Ik heb over de 400 boeken staan, maar daar heb ik dan ook 8 planken van 1.6 meter voor. Die planken zijn trouwens bijna 3.5 cm dik anders buigen ze door. Totaal dus bijna 13 meter plank. Een standaard Billy heeft ruim 2 meter plank.

Of heb jij de grote? Maar dan ben je dus ook dik 400 euro kwijt.

Voor het geval je het nog leest: ik heb de grote Billy's. Er gaan exact 50 dvd's op één plank, en ik heb 8 planken per kast. En nee... Deze a Billy kasten kosten iets van 50 euro in de simpelste uitvoering (ex kosten voor meer planken).

www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/93690707/

Boeken variëren natuurlijk, maar hier zitten op het moment 380 dvd's in één Billy, en 150 pockets in de andere, en die is exact half vol.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op donderdag 19 januari 2012 08:13]


Boeken (zowel papier als eBook) zijn in NL trouwens belachelijk duur als je vergelijkt met engelstalige boeken. het is al snel een factor 2 a 3 verschil. Waarom? geen idee, behalve een kleinere markt zie ik niet in waarom..

Er zijn heel wat verschillen tussen de Engelstalige en Nederlandstalige markt. Zoals je zelf al zegt: de afzetmarkt hier is gewoon veel kleiner. Je moet voor nog geen 30 miljoen mensen die boeken vertalen, opnieuw lay-outen, cover ontwerpen, verspreiden, promoten via allerlei kleinere kanalen, ...
Je moet bovendien bedenken dat voor het merendeel van die boeken, er ook maar een klein percentage van die 30 miljoen mensen, dat boek werkelijk zullen lezen. Op een groter aantal kun je dergelijk risico beter spreiden en dus moet je minder geflopte boeken compenseren.

Bovendien zijn heel wat Amerikaanse boeken gewoon erg simpel/ouderwets uitgegeven, ze zullen daar dus veel minder geld in de lay-out en materialen steken dan hier. En die Engelstalige boeken kan je niet enkel verkopen in de VS en het Verenigd Koninkrijk, maar eigenlijk overal ter wereld. Met andere talen is dat al heel wat moeilijker en zeker met het Nederlands.

Ook is het niet in de gehele boekenmarkt identiek; bij handboeken die op universiteit gebruikt worden, is het vaak andersom. De Amerikaanse versie is vaak veel duurder dan de internationale versie. En die versies zijn vaak nagenoeg identiek.

Is de e-reader hype ten einde?
ben je gek? ik zit eindelijk te overwegen zo'n ding te gaan kopen. Ik wil juist geen tablet.

Ik heb twee jaar bij Dixons gewerkt en de laatste paar maanden na de overname van BAS group waren de beste. Ik heb ook even persoonlijk gepraat met de eigenaar Steven Bakker, coole kerel.

Daarbij is BAS niet uit oog verloren wat er toe doet, service. Ze willen het makkelijker maken voor klanten. En laten ze liever met een goed gevoel en lege handen gaan dan met twijfel en een product waar ze misschien wel niks aan hebben (incl. verzekeringen). Want de eerste komt terug, en de tweede niet.

Ik ben dus benieuwd hoe ze dit gaan doen. Ga ook eens contact opnemen met ex-collega's, of die meer weten. BeBooks waren altijd goede ereaders, werd naast de sony's toch wel het meeste verkocht.

Er is hier nog niks bekend bij de medewerkers (waar ik werk in ieder geval). Waarschijnlijk krijgen we een deze dagen bij de dagmail hier mee informatie over.

edit:
Een comment voor tweakers.net, het bedrijf is volledig overgenomen.

[Reactie gewijzigd door vali op woensdag 18 januari 2012 14:45]


tablets leiden veel te veel af, om een boek op te lezen. Veel te veel meldingen en voor je het weet zit je weer in de mail/twitter/facebook. Ik hou het voorlopig nog bij papier.

Ik heb naast mijn eigen CyBook Opus nog een BeBook One van mijn vriendin liggen (1 van de eerste).
Supertraag maar het leesgenot ligt gewoon stukken hoger dan elke willekeurige tablet. Lezen in de volle zon? Geen probleem. Twee weken lezen op 1 batterijlading? Geen probleem. Zaken zoals MP3 spelers, Wi-Fi en andere meuk heb ik niet nodig voor een e-reader. Hou het gewoon simpel, net als een boek. Ik moet er niet meer aan denken om papieren boeken mee te zeulen op vakantie.

Hopelijk komt er nog een oplossing voor de werknemers van Endless Ideas.

BeBook is geweldig. Goed werkende e-readers tegen een niet te dure prijs. Andere enige echte concurent was Sony spul. Maar met Wifi etc erin is het geen e-reader meer. Voor mij dan.

Laten we hopen dat ze blijven uitkomen en niet compleet stopen ermee :( (Ik ken het bedrijf achter Dixons goed genoeg, ze zijn niet al te sociaal)

Tja, je kan WiFi natuurlijk ook gewoon uitzetten. Maar ik snap wel dat je er niet voor wil betalen als je het niet nodig hebt.

Ik vind het wel handig dat er een rudimentaire browser ingebouwd zit in mijn Kindle. Niet voor echt op te surfen, maar wel om op vakantie snel iets op te zoeken nog. Ook is het aankopen van boeken over WiFi handig.

Dat ben ik wel met je eens. Maar voor mij gaat het om een boek lezen, niets meer, niets minder :)

Ik heb toendertijd een e-reader gekocht omdat ik 12 delen meenemen van Wheel of time wat lastig vond (ga ik in 2 weken doorheen). En dan is dit toch wel de uitvinding.

Maar wat voor mij een toegevoegde waarde zou zijn voor WIFI:

Informatieboek voor je werk, school etc. Een linkje onderaan een pagina/hoofdstuk met een pagina met meer informatie.

Wat ik een groot nadeel vind aan ebook readers/tablets: grootte/gewicht Het is weer een ding wat je mee "moet" slepen. Geef mij maar audioboeken.

Een superlicht en klein spelertje, paar fijn zittende oordopjes, en ik kan overal genieten van een goed boek.

Voor technische boeken is een luisterboek geen oplossing.
Ik sleep de laatste tijd 'Code complete' mee (>400 pg). Denk dat ik toch een e-reader ga zoeken...

[Reactie gewijzigd door o_f_course op dinsdag 17 januari 2012 13:28]


Dit gaat even goed op voor fysieke boeken. De Sony PRS-T1 weegt maar 168 gram trouwens en past in mijn binnenzak. En audioboeken vind ik niet te vergelijken met het lezen van een boek, ze nemen ook veel meer opslagruimte in beslag.

Alleen de 'activiteiten' van het bedrijf worden overgenomen - dat betekent dat de BAS Group de productie van de hardware op zich neemt, maar niet de rest van het bedrijf. De meeste werknemers worden ontslagen: een 'klein deel' gaat over naar de BAS Group.
Wat moet ik me bij die productie voorstellen dan? Gebeurt dat in een fabriek hier in Nederland?
En als de meeste werknemers worden ontslagen, zal de productie toch ook fors krimpen?

dat hoeft niet te betekenen dat de productie krimpt, waarschijnlijk worden alle medewerkers ontslagen die niks met de productie te maken hebben.

Die productie stelt niet veel voor omdat Endless Ideas een relabeler is van Chinese ereaders, oa:
Bebook One = Hanlin v3+ (Jinke)
Bebook Mini = Hanlin v5 (Jinke)
Bebook Neo = Boox A62 (Onyx)
Bebook Club = Boox X62 (Onyx)

Wel past Endless Ideas de software aan op de ereaders.

Edit:
...De meeste werknemers worden ontslagen: een 'klein deel' gaat over naar de BAS Group.
Volgens Curatoren.nl heeft Endless Ideas B.V. 5-9 werknemers. Een "klein deel" lijkt me dan wel erg "marginaal".

[Reactie gewijzigd door hieper op dinsdag 17 januari 2012 15:03]


Er zijn zeker drie werknemers mee overgegaan naar de BAS group. Dit lijkt me, gezien de totaal bezetting, een redelijk deel...

De software op de readers wordt in overeenstemming met E.I. / BeBook door de fabrikanten aangepast / herschreven. Verder is het OEM-en ofwel rebranden van dit soort producten natuurlijk redelijk common in deze sector. Denk bijvoorbeeld aan Philips met haar monitoren die praktisch allemaal door TPV worden gefabriceerd.
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 13:50 'Apple gaat tool voor interactieve e-books aankondigen'
Vorige 11:27 Murata demonstreert fietsende robot
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011