Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 70, views: 37.874 •

Asus liet op de CES geen Series 7-moederborden voor Ivy Bridge-processors zien, maar hield het bij borden voor processors die al op de markt zijn. Wel liet het een workstation-moederbord voor twee Sandy Bridge EP-processors zien.

Het dualsocket workstation-moederbord is geschikt voor Intels nieuwste Xeons uit de Sandy Bridge EP-serie. Het bord doet denken aan het SR-2-bord van EVGA dat geschikt was voor 1366-processors. Naast de twee cpu's ondersteunt de Z9PE-D8 maximaal 128GB ddr3-geheugen in zijn slots en telt het zeven pci-express-x16-slots. Drie daarvan zijn elektrisch als x8-slots uitgevoerd. Verder zijn veertien sata-poorten en vier usb 3.0-poorten aanwezig. Prijzen en beschikbaarheid van het uitgebreide bord zijn nog niet bekend, wel liet Asus een systeem met twee quadcore-Xeons, goed voor zestien threads, draaien.

Asus Z9PE-D8 threads

Asus Z9PE-D8Asus Z9PE-D8Asus Z9PE-D8

Naast het extra grote workstation moederbord showde Asus ook zijn matx-bord met X79-chipset aan boord: de Rampage IV Gene uit de RoG-serie. Gezien de beperkte ruimte zijn vier geheugenslots aanwezig, maar toch telt het bord drie x16-slots voor videokaarten en een x4-slot. Er zijn zes sata-poorten beschikbaar, net als een header voor twee usb 3.0-poorten en nog twee usb 3.0-poorten op het i/o-shield. Daar zijn ook acht reguliere usb-poorten, een gigabitnetwerkpoort, audio-aanslutingen en een esata-poort te vinden. Het Gene-bord is voorzien van een SupremeFX III-geluidschip en Intel netwerkchip.

Asus Rampage IV GeneAsus Rampage IV Gene

Asus werkt ten slotte aan RoG Exchange, waarmee uefi-instellingen gedeeld kunnen worden met andere RoG-eigenaren. Via een Windows-applicatie kunnen de instellingen van een ander, waarmee bijvoorbeeld een hoge overklok werd behaald, automatisch worden ingeladen.

Reacties (70)

Wat zijn die twee poorten rond die toslink op de 5e foto?
Dat is e-Sata:

Sinds 2004 is ook een externe variant ontwikkeld voor het extern aansluiten van SATA-schijven.[1] Daarvoor zijn aparte (S)ATA-kaarten verkrijgbaar voor een uitbreidingsslot die ook de data-kabelaansluitpunten direct aan de buitenzijde van de computerkast biedt. De andere verschillen ten opzichte van de interne variant zijn:

Edit: laat maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet 8)7

[Reactie gewijzigd door TheUnknownZodia op 15 januari 2012 11:56]

Bij mij ziet e-sata er toch echt anders uit, volgens mij is dat die rode aansluiting boven die twee blauwe USB-poorten
Dat is volgens mij esata usb combo poort
Hallo zijn allemaal blind :+

Het zijn helemaal geen porten maar een resetknop, en knopje voor wat anders. ;)

[Reactie gewijzigd door player-x op 15 januari 2012 13:16]

Het is een Bios switch knop. Hier kan je tussen de 2 switchen mocht de ene niet goed werken :)
@daimondback het klopt wat je zegt, de e-sata aansluiting zit boven de twee 3.0 USB poorten
De e-sata zit boven de blauwe USB poorten.
die linker lijkt mij op een reset knop die rechter zou ik zo niet durven zeggen mischien een om de bios te resetten.

Ik zie niet echt het nut in van de dual xenon bord, ik zou eigenlijk altijd een server bord pakken voor zo iets
Wat is het verschil dan tussen dit bord en een server-bord?
Volgens mij zit er weinig verschil in?
Workstation borden zijn ingericht voor het draaien van (zware) desktop applicaties. Denk 3d modelling, simulatiesoftware, videobewerking, dat soort spul. Deze borden hebben dus mogelijkheden voor dikke grafische kaarten, ze hebben audio outputs, veel mogelijkheden voor het aansluiten van extern spul (eSATA/USB3).

Serverborden hangen normaliter in een rack, daar heeft een dikke videokaart weinig nut (hoewel dat begint te veranderen met CUDA voor simulaties b.v.). Meer focus op remote beheer (IPMI b.v.), nog meer focus op stabiliteit, over het algemeen meer dan 1 netwerkaansluiting, mogelijkheid voor veel en stabiel geheugen. Vaak een onboard grafisch kaartje, geen audio.
Klopt, al ben je denk ik iets teveel gefocust op grafische applicaties. Ook voor zware berekeningen (FEM, CFD...) is een workstation een goede keus. Het is vaak hardware die op serverhardware gebaseerd is, met betere (betrouwbaardere) componenten, geschikt voor 24/7 onder 'full load' draaien. Wat me ook opvalt is dat de fans in onze HP Workstations (XW4400, XW4600 en Z400) ook na jaren draaien nog stil zijn. Geen versleten lagers ofzo, gewoon goed werkend. Enige wat kapot gaat (vrij massaal) zijn de hdd's, maar gelukkig draaien we raid1, dus de gevolgen zijn beperkt als je snel genoeg ingrijpt.

Het zal wel weer veel te duur zijn, maar ik zou dolblij zijn met een moederbord als deze met 2 vette Xeons en een sloot geheugen erop.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 16 januari 2012 08:57]

Ik zie niet echt het nut in van de dual xenon bord, ik zou eigenlijk altijd een server bord pakken voor zo iets
Het is workstation bord, en sommige bedrijven gebruiken dergelijke borden voor speciale systemen.
A workstation is a high-end microcomputer designed for technical or scientific applications. Intended primarily to be used by one person at a time
http://en.wikipedia.org/wiki/Workstation
Zullen wel Bios lock en backup zijn of iets in die functie.
Een reset bios knop en/of PC-Reset knop?
Althans dat denk ik aangezien ze er meestal op zitten bij RoG moederboardjes ;)
Dat zijn geen poorten, maar knoppen, de ene is voor de reset, de andere is mij onbekend.
Is een BIOS switch, wat je ook op sommige GPU's ziet.
Als je BIOS A verkloot, switch je naar BIOS B, en kan je BIOS A weer recoveren.
Dat zijn knopjes, 1 voor bios reset en 1 voor een of andere link functie gok ik.
Dat zijn 2 knoppen, geen poorten.

De bovenste is om de CMOS te clearen
De onderste is de usb bios flashback rog connect
De ene is inderdaad voor een CMOS reset, de ander is voor RoG Connect ;) Daarmee kan je je moederbord via de witte usb poort overclocken door een male naar male usb kabel te gebruiken naar een Laptop
Bedoel je dan dat je via je laptop de cpu kunt overclocken die op dat moederboord is geplaatst ?

Zou ik hier een bron van mogen hebben ?

Heb het zelf kunnen vinden :
http://www.tweaktown.com/...y_overclocking/index.html

[Reactie gewijzigd door Miauw op 15 januari 2012 13:50]

De eerste is een bios reset knop (factory defaults) en de 2e is om je speciale ROG Connect USB port te activeren. Daarmee kun je overclocken via een laptop.
Rampage Gene Z _O_

Heb hem zelf, meesterlijk goed bord. I7 2700K erop met een El cheapo Arctic freezer 13 extreme erop:

4.7 GHz !! en zonder overvolting of wat dan ook.
das je bios reset knop en de rog connect knop
Ik denk, maar weet niet zeker, dat het een reset en een bios switch knopje is.

Maar misschien ook niet.
Dat zijn denk geen poorten maar drukknopjes...
Dat is ook mijn idee, hoop wel dat het niet kwaad kan om ze per ongeluk in te drukken als je probeerd een kabel te plaatsen in die toslink. :p
Geen toslink kabel plaatsen terwijl je pc draait dan maar? Sowieso laat je een toslink kabel best zoveel mogelijk steken, is niet goed om altijd in en uit te pluggen zoals usb. Althans dat is mij toch verteld, dat het fragieler is.
Waarschijnlijk zou je zoiets een x aantal seconden in moeten drukken. Minimaal 5 seconden verwacht ik. Anders kan je naar staan te kijken als je zit te gokken waar je kabeltje ook al weer in moet.

Even de verklaring van de 2 knoppen:

Links is de USB Bios flashback
Dit lijkt mij een manier om je bios settings vanaf een usb stick terug te plaatsen.
Rechts is Rog Connect.
Zie artikel
"Asus werkt ten slotte aan RoG Exchange, waarmee uefi-instellingen gedeeld kunnen worden met andere RoG-eigenaren"

1e resultaat op Google....
http://nl.hardware.info/n...rampage-iv-gene-in-detail

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 15 januari 2012 19:37]

Dat zijn geen poorten maar knoppen. Instant-access vwb een reset enzo. Handig voor overklokkers :)
beetje zwak, dat er een paar x8 zijn uitgevoerd... :+

dat RoG exchange weet ik niet of dat wel zo handig is, zeker als overclocker als je zoveel moeite hebt gedaan om eea te halen dat "iemand anders dat zomaar overneemt".
Zo kan er best wel eens wat potentie verloren gaan tussen de OC'ers. (men gaat lui worden).
Hoop dat je het voor jezelf wel kunt afschermen ofzo

Ok, voor iemand zoals ik is dit een leuke oplossing om "vanaf daar" verder te gaan (lig je er een genetatie of twee cpu's uit dan valt t bijna niet meer bij te halen :P )

Dat dualsocketbord.... is dat overclockbaar?

[Reactie gewijzigd door KaWaReZ op 15 januari 2012 11:59]

beetje zwak, dat er een paar x8 zijn uitgevoerd... :+
Tja, je moet de lanes ergens vandaan halen. Je kunt er ook een hele sloot NF200 bridgechips opzetten (of soortgelijke chips), maar of je daar nu echt vrolijk van wordt valt te bezien natuurlijk.
eerste ingeving bij mij was bios terug naar fabrieksinstellingen en een knop bios recovery vanaf 2de bios..
Zie ik het nu goed, is er een reep weg daaronder in die workstation moederbord?
Vraag me af waarom dat zo is. Nu heb je dan 2 van die hoeken die nogal vatbaar zijn voor afbreken. Niet erg handig gedaan. De plaats van de atx connector is ook niet erg handig, zo aan de rand.
Er ontbreekt niets, volgens mij is het een houder waarin het moederbord steunt.
Zal onderdeel zijn van de display waarin het bord staat.
De ATX connector zit wat mij betreft ook op een vreemde plek.
Steeds meer kasten hebben de voeding onderin liggen, nou moet je dus het complete bord oversteken om je ATX connector aan te sluiten....is niet echt bevorderlijk voor de air-flow en/of je kabelloop....
Steeds meer kasten hebben ook de mogelijkheid de ATX voedingskabel achter de moederbord tray door te trekken. ;)
Of je die kabel dan naar de zijkant van het bord of naar de bovenkant door moet trekken maakt dan vervolgens weinig uit imho.
Het is wat lastig te vinden, maar dit lijkt mij het eerste relatief betaalbare realistische octo-channel memory board. Het lijken me namelijk LGA2011 sockets met Xeon 2643's er op. En dat wil zeggen: quad channel per CPU. QPI (net zoals hypertransport) en de geheugencontroller on-die wil dus zeggen: een NUMA architectuur. Dit is héél goed nieuws voor geheugen intensieve multi-threaded applicaties: 8*DDR3 1600 tot je beschikking, naast natuurlijk de niet geheel zwakke CPU's zelf uiteraard.
Het is wat lastig te vinden, maar dit lijkt mij het eerste relatief betaalbare realistische octo-channel memory board. Het lijken me namelijk LGA2011 sockets met Xeon 2643's er op. En dat wil zeggen: quad channel per CPU. QPI (net zoals hypertransport) en de geheugencontroller on-die wil dus zeggen: een NUMA architectuur. Dit is héél goed nieuws voor geheugen intensieve multi-threaded applicaties: 8*DDR3 1600 tot je beschikking, naast natuurlijk de niet geheel zwakke CPU's zelf uiteraard.
En combineer dat met een installatie van OSX86 en een paar fikse videokaarten, en je rent rondjes om elke Mac Pro die er nu op de markt is.

Nice work, ASUS. Ik ben benieuwd naar de (waarschijnlijk niet bescheiden) adviesprijs.
Mooie bord van Asus weer de Dual Socket.
Dit bordje zal het ook goed doen als workstation hoor. Naast je VGA kun je natuurlijk ook gewoon USB3 kaarten, RAID kaarten,enz erop prikken. Als je niet zoveel nodig hebt dan kun je uiteraard af met een goedkoper bordje.

Maar goed, tweakers zijn wel veranderd door de jaren heen, vroeger was overkill gerechtvaardigd en zelfs heilig, nu is het al beklagenswaardig als er een PCI-e slot teveel opzit.
Noem mij van de oude stempel, maar ik heb liever een feature teveel dan te weinig.
Zelfs een COM port header is nog een plus voor mij :)
Zoveel cores en 128GB geheugen, ideaal als ESXi whitebox servertje, en dan ook nog eens genoeg PCI-E sloten voor een paar dikke RAID controllers :)
Alleen jammer dat ESXi licentietechnisch beperkt is tot 32GB.. Anders was ik ook geinteresseerd.
Vraag me af of zo'n dual sock echt een groot verschil maakt in bijvoorbeeld Autodesk Beast, of dat het net zoiets is als SLI/CrossFire wat meer problemen oplevert dan dat het waard is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 januari 2012 12:48]

Ik heb niet uitgebreid met SLI en Crossfire gespeeld, maar dual CPU werkt erg fijn, zeker als je een enorme bak threads of losse processen gaat draaien. Ik ga er vanuit dat Autodesk Beast gebruik kan maken van meerdere threads, dus dan zul je hier waarschijnlijk wel winst mee zien.
dual socket helpt heel erg in raytracing global illumination en videobewerking,
alles wat makkelijk opgedeeld kan worden levert bijna 100% schaling op.

beast en lightmass zijn ook distrubuted renders en kunnen dus ook over het netwerk renderen.

hier meer info over beasts multi CPU rendering: http://gameware.autodesk.com/beast/features/distrib
Ja, maar ik heb geen beast license en Unity heeft geen distribeast. Verder maakt hij wel duidelijk gebruik van meerdere cores. Maar goed, gewoon nieuwsgierig. Performance word toch een stuk beter als ik mijn Core 2 Duo inruil.
of dat het net zoiets is als SLI/CrossFire wat meer problemen oplevert dan dat het waard is.
Nee, het is totaal niet vergelijkbaar. De reden dat multi-GPU voor real-time rendering relatief slecht werkt is juist omdat het real-time is en er interactie met de gebruiker plaatsvindt. Hoe het bij een game typisch werkt is dat de GPU bezig is met het renderen van een frame terwijl de CPU alweer de boel aan het klaarzetten is voor de volgende frame. Als je dus 2 GPU's hebt die in parallel de frames om en om renderen dan loopt de CPU dus eigenlijk nog verder voor. Daarnaast zijn er vele processen binnen een frame en zelfs tussen frames die van elkaar afhankelijk zijn. Denk aan het renderen van een shadowmap voor een licht die vervolgens ook wordt toegepast op de geometrie, of een feedback effect waar het resultaat van de vorige frame wordt gebruikt om in de huidige te blenden. Dit zijn allemaal processen die niet zo goed werken in een multi-GPU setup omdat de verschillende GPU's in principe niet zomaar bij elkaars data kunnen. Vandaar dat er specifieke game profiles zijn voor de drivers zodat ze weten wat de game allemaal wil doen, en dan kunnen ze de workload zo optimaal mogelijk verdelen, maar het zal nooit 2x zo snel worden ivm een enkele GPU.

Daarentegen, bij een offline proces zoals bij Beast is er geen interactie en dus geen vaste volgorde van de berekeningen. Alles kan mooi worden opgedeeld in kleine stukjes en naar de verschillende CPU's worden gestuurd, die gewoon bezig gaan met de data. Hierdoor wordt een extra CPU dan ook vrijwel ten volle benut, en 2x zoveel CPU's betekent dan ook grofweg dat de boel 2x zo snel klaar is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 januari 2012 01:44]