Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Asus liet op de CES geen Series 7-moederborden voor Ivy Bridge-processors zien, maar hield het bij borden voor processors die al op de markt zijn. Wel liet het een workstation-moederbord voor twee Sandy Bridge EP-processors zien.

Het dualsocket workstation-moederbord is geschikt voor Intels nieuwste Xeons uit de Sandy Bridge EP-serie. Het bord doet denken aan het SR-2-bord van EVGA dat geschikt was voor 1366-processors. Naast de twee cpu's ondersteunt de Z9PE-D8 maximaal 128GB ddr3-geheugen in zijn slots en telt het zeven pci-express-x16-slots. Drie daarvan zijn elektrisch als x8-slots uitgevoerd. Verder zijn veertien sata-poorten en vier usb 3.0-poorten aanwezig. Prijzen en beschikbaarheid van het uitgebreide bord zijn nog niet bekend, wel liet Asus een systeem met twee quadcore-Xeons, goed voor zestien threads, draaien.

Asus Z9PE-D8 threads

Asus Z9PE-D8Asus Z9PE-D8Asus Z9PE-D8

Naast het extra grote workstation moederbord showde Asus ook zijn matx-bord met X79-chipset aan boord: de Rampage IV Gene uit de RoG-serie. Gezien de beperkte ruimte zijn vier geheugenslots aanwezig, maar toch telt het bord drie x16-slots voor videokaarten en een x4-slot. Er zijn zes sata-poorten beschikbaar, net als een header voor twee usb 3.0-poorten en nog twee usb 3.0-poorten op het i/o-shield. Daar zijn ook acht reguliere usb-poorten, een gigabitnetwerkpoort, audio-aanslutingen en een esata-poort te vinden. Het Gene-bord is voorzien van een SupremeFX III-geluidschip en Intel netwerkchip.

Asus Rampage IV GeneAsus Rampage IV Gene

Asus werkt ten slotte aan RoG Exchange, waarmee uefi-instellingen gedeeld kunnen worden met andere RoG-eigenaren. Via een Windows-applicatie kunnen de instellingen van een ander, waarmee bijvoorbeeld een hoge overklok werd behaald, automatisch worden ingeladen.

Reacties (70)

Reactiefilter:-170069+144+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Wat zijn die twee poorten rond die toslink op de 5e foto?
De ene is inderdaad voor een CMOS reset, de ander is voor RoG Connect ;) Daarmee kan je je moederbord via de witte usb poort overclocken door een male naar male usb kabel te gebruiken naar een Laptop
Bedoel je dan dat je via je laptop de cpu kunt overclocken die op dat moederboord is geplaatst ?

Zou ik hier een bron van mogen hebben ?

Heb het zelf kunnen vinden :
http://www.tweaktown.com/...y_overclocking/index.html

[Reactie gewijzigd door Miauw op 15 januari 2012 13:50]

die linker lijkt mij op een reset knop die rechter zou ik zo niet durven zeggen mischien een om de bios te resetten.

Ik zie niet echt het nut in van de dual xenon bord, ik zou eigenlijk altijd een server bord pakken voor zo iets
Wat is het verschil dan tussen dit bord en een server-bord?
Volgens mij zit er weinig verschil in?
Workstation borden zijn ingericht voor het draaien van (zware) desktop applicaties. Denk 3d modelling, simulatiesoftware, videobewerking, dat soort spul. Deze borden hebben dus mogelijkheden voor dikke grafische kaarten, ze hebben audio outputs, veel mogelijkheden voor het aansluiten van extern spul (eSATA/USB3).

Serverborden hangen normaliter in een rack, daar heeft een dikke videokaart weinig nut (hoewel dat begint te veranderen met CUDA voor simulaties b.v.). Meer focus op remote beheer (IPMI b.v.), nog meer focus op stabiliteit, over het algemeen meer dan 1 netwerkaansluiting, mogelijkheid voor veel en stabiel geheugen. Vaak een onboard grafisch kaartje, geen audio.
Klopt, al ben je denk ik iets teveel gefocust op grafische applicaties. Ook voor zware berekeningen (FEM, CFD...) is een workstation een goede keus. Het is vaak hardware die op serverhardware gebaseerd is, met betere (betrouwbaardere) componenten, geschikt voor 24/7 onder 'full load' draaien. Wat me ook opvalt is dat de fans in onze HP Workstations (XW4400, XW4600 en Z400) ook na jaren draaien nog stil zijn. Geen versleten lagers ofzo, gewoon goed werkend. Enige wat kapot gaat (vrij massaal) zijn de hdd's, maar gelukkig draaien we raid1, dus de gevolgen zijn beperkt als je snel genoeg ingrijpt.

Het zal wel weer veel te duur zijn, maar ik zou dolblij zijn met een moederbord als deze met 2 vette Xeons en een sloot geheugen erop.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 16 januari 2012 08:57]

Ik zie niet echt het nut in van de dual xenon bord, ik zou eigenlijk altijd een server bord pakken voor zo iets
Het is workstation bord, en sommige bedrijven gebruiken dergelijke borden voor speciale systemen.
A workstation is a high-end microcomputer designed for technical or scientific applications. Intended primarily to be used by one person at a time
http://en.wikipedia.org/wiki/Workstation
Zullen wel Bios lock en backup zijn of iets in die functie.
Een reset bios knop en/of PC-Reset knop?
Althans dat denk ik aangezien ze er meestal op zitten bij RoG moederboardjes ;)
Dat zijn knopjes, 1 voor bios reset en 1 voor een of andere link functie gok ik.
Dat zijn 2 knoppen, geen poorten.

De bovenste is om de CMOS te clearen
De onderste is de usb bios flashback rog connect
Dat is e-Sata:

Sinds 2004 is ook een externe variant ontwikkeld voor het extern aansluiten van SATA-schijven.[1] Daarvoor zijn aparte (S)ATA-kaarten verkrijgbaar voor een uitbreidingsslot die ook de data-kabelaansluitpunten direct aan de buitenzijde van de computerkast biedt. De andere verschillen ten opzichte van de interne variant zijn:

Edit: laat maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet 8)7

[Reactie gewijzigd door TheUnknownZodia op 15 januari 2012 11:56]

Bij mij ziet e-sata er toch echt anders uit, volgens mij is dat die rode aansluiting boven die twee blauwe USB-poorten
Dat is volgens mij esata usb combo poort
Hallo zijn allemaal blind :+

Het zijn helemaal geen porten maar een resetknop, en knopje voor wat anders. ;)

[Reactie gewijzigd door player-x op 15 januari 2012 13:16]

Het is een Bios switch knop. Hier kan je tussen de 2 switchen mocht de ene niet goed werken :)
@daimondback het klopt wat je zegt, de e-sata aansluiting zit boven de twee 3.0 USB poorten
De e-sata zit boven de blauwe USB poorten.
Dat zijn geen poorten, maar knoppen, de ene is voor de reset, de andere is mij onbekend.
Is een BIOS switch, wat je ook op sommige GPU's ziet.
Als je BIOS A verkloot, switch je naar BIOS B, en kan je BIOS A weer recoveren.
De eerste is een bios reset knop (factory defaults) en de 2e is om je speciale ROG Connect USB port te activeren. Daarmee kun je overclocken via een laptop.
Rampage Gene Z _O_

Heb hem zelf, meesterlijk goed bord. I7 2700K erop met een El cheapo Arctic freezer 13 extreme erop:

4.7 GHz !! en zonder overvolting of wat dan ook.
das je bios reset knop en de rog connect knop
Ik denk, maar weet niet zeker, dat het een reset en een bios switch knopje is.

Maar misschien ook niet.
Vraag me af of zo'n dual sock echt een groot verschil maakt in bijvoorbeeld Autodesk Beast, of dat het net zoiets is als SLI/CrossFire wat meer problemen oplevert dan dat het waard is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 januari 2012 12:48]

of dat het net zoiets is als SLI/CrossFire wat meer problemen oplevert dan dat het waard is.
Nee, het is totaal niet vergelijkbaar. De reden dat multi-GPU voor real-time rendering relatief slecht werkt is juist omdat het real-time is en er interactie met de gebruiker plaatsvindt. Hoe het bij een game typisch werkt is dat de GPU bezig is met het renderen van een frame terwijl de CPU alweer de boel aan het klaarzetten is voor de volgende frame. Als je dus 2 GPU's hebt die in parallel de frames om en om renderen dan loopt de CPU dus eigenlijk nog verder voor. Daarnaast zijn er vele processen binnen een frame en zelfs tussen frames die van elkaar afhankelijk zijn. Denk aan het renderen van een shadowmap voor een licht die vervolgens ook wordt toegepast op de geometrie, of een feedback effect waar het resultaat van de vorige frame wordt gebruikt om in de huidige te blenden. Dit zijn allemaal processen die niet zo goed werken in een multi-GPU setup omdat de verschillende GPU's in principe niet zomaar bij elkaars data kunnen. Vandaar dat er specifieke game profiles zijn voor de drivers zodat ze weten wat de game allemaal wil doen, en dan kunnen ze de workload zo optimaal mogelijk verdelen, maar het zal nooit 2x zo snel worden ivm een enkele GPU.

Daarentegen, bij een offline proces zoals bij Beast is er geen interactie en dus geen vaste volgorde van de berekeningen. Alles kan mooi worden opgedeeld in kleine stukjes en naar de verschillende CPU's worden gestuurd, die gewoon bezig gaan met de data. Hierdoor wordt een extra CPU dan ook vrijwel ten volle benut, en 2x zoveel CPU's betekent dan ook grofweg dat de boel 2x zo snel klaar is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 januari 2012 01:44]

Ik heb niet uitgebreid met SLI en Crossfire gespeeld, maar dual CPU werkt erg fijn, zeker als je een enorme bak threads of losse processen gaat draaien. Ik ga er vanuit dat Autodesk Beast gebruik kan maken van meerdere threads, dus dan zul je hier waarschijnlijk wel winst mee zien.
dual socket helpt heel erg in raytracing global illumination en videobewerking,
alles wat makkelijk opgedeeld kan worden levert bijna 100% schaling op.

beast en lightmass zijn ook distrubuted renders en kunnen dus ook over het netwerk renderen.

hier meer info over beasts multi CPU rendering: http://gameware.autodesk.com/beast/features/distrib
Ja, maar ik heb geen beast license en Unity heeft geen distribeast. Verder maakt hij wel duidelijk gebruik van meerdere cores. Maar goed, gewoon nieuwsgierig. Performance word toch een stuk beter als ik mijn Core 2 Duo inruil.
Die CPU sockets op dat dual socket board zijn niet handig geplaatst .
De 2e CPU krijgt de warmte van de eerste in het koelblok geblazen , dat vind ik een serieuze faal
Een fan aan de andere kant zetten is geen oplossing , dat verziekt de airflow in de server behuizing.
Op zich heb je gelijk, maar daar kan dat een waterkoelingset een oplossing bieden ;)
Waar, maar zeker geen fail.

Deze opstelling is al jaren veelvuldig in gebruik en zo ook bij mijn dual opteron systeem.
De 2e CPU word desondanks maar een paar graden warmer dan de 1e dus het is totaal geen issue.

De engineers die dit soort borden designen zijn echt niet achterlijk hoor, daarom is het best vermakelijk dat een tweakertje ergens het design wel weer even als fail wil afdoen :z
Ik kan er zo 1-2-3 niet achterkomen welke sockets er nu op dat dualsocket bord zitten... Is dit socket 1366 zoals vernoemd wordt in de verwijzing naar het EVGA bord, of moeten dit weer andere zijn?

Het dualsocket ding ziet er wel heel aantrekkelijk uit voor een stevig workstation waarmee je ook nog eens leuk kunt gamen :)
Nee, is een Xeon board. Zou ook liever 2 i7's zien, die zijn in zo'n beetje alle gevallen beter dan de Xeon's tegenwoordig en een stuk goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 15 januari 2012 13:32]

De nieuwste socket 2011 i7 zijn anders een variant van de aankomende xeons die wel 8 cores krijgen ipv de 6 die de i7 versie heeft. Dus hoezo beter?

Onwijs mooi bordje van Asus, maar er moeten dan inderdaad wel 2 dure xeons op.
Ja, maar over een paar maandjes komen de Ivy Bridge i7's weer uit en loopt Xeon weer achter. Daarnaast betaal je voor Xeon de hoofdprijs.
Ja, maar over een paar maandjes komen de Ivy Bridge i7's
Ook wanneer die Ivy Bridge i7's uitkomen zullen er parallel daaraan Xeons die gebruik maken van die vernieuwde architectuur. Waarschijnlijk zelfs eerder, aangezien de Xeons de laatste jaren voorop lijken te lopen.
Zou ook liever 2 i7's zien, die zijn in zo'n beetje alle gevallen beter dan de Xeon's tegenwoordig en een stuk goedkoper.
Xeons zijn vrijwel gelijk aan i7's hoor. ;)

Behalve het ontbreken van een GPU hebben ze ondersteuning voor de interconnect die multi-socket operaties mogelijk maakt. Voor de rest is een Xeon qua performance normaal gezien vrijwel gelijk aan het consumenten-i7 equivalent. Xeons zijn relatief gezien duurder ja, maar ze presteren in géén geval slechter dan consumenten-i7's.
The upcoming Xeon E5-16xx processors follow the previous Xeon 3500/3600-series products as the high-end single-socket platform, using the LGA 2011 package introduced with this processor. They share the Sandy Bridge-E platform with the single-socket Core i7-3xxx processors. The CPU chips have no integrated GPU but eight CPU cores, some of which are disabled in the entry-level products. The Xeon E5-26xx line has the same features but also enables multi-socket operation like the earlier Xeon 5000-series and Xeon 7000-series processors.
Bron

Dus single-CPU net zo snel als een SB-E i7 3xxx CPU, waarschijnlijk zuiniger door het ontbreken van een IGP en wel een stukje duurder. Maar voor een grote onderneming is een paar duizend euro waarschijnlijk peanuts en een goede investering.

[Reactie gewijzigd door iichel op 15 januari 2012 14:22]

beetje zwak, dat er een paar x8 zijn uitgevoerd... :+

dat RoG exchange weet ik niet of dat wel zo handig is, zeker als overclocker als je zoveel moeite hebt gedaan om eea te halen dat "iemand anders dat zomaar overneemt".
Zo kan er best wel eens wat potentie verloren gaan tussen de OC'ers. (men gaat lui worden).
Hoop dat je het voor jezelf wel kunt afschermen ofzo

Ok, voor iemand zoals ik is dit een leuke oplossing om "vanaf daar" verder te gaan (lig je er een genetatie of twee cpu's uit dan valt t bijna niet meer bij te halen :P )

Dat dualsocketbord.... is dat overclockbaar?

[Reactie gewijzigd door KaWaReZ op 15 januari 2012 11:59]

beetje zwak, dat er een paar x8 zijn uitgevoerd... :+
Tja, je moet de lanes ergens vandaan halen. Je kunt er ook een hele sloot NF200 bridgechips opzetten (of soortgelijke chips), maar of je daar nu echt vrolijk van wordt valt te bezien natuurlijk.
Zie ik het nu goed, is er een reep weg daaronder in die workstation moederbord?
Vraag me af waarom dat zo is. Nu heb je dan 2 van die hoeken die nogal vatbaar zijn voor afbreken. Niet erg handig gedaan. De plaats van de atx connector is ook niet erg handig, zo aan de rand.
Er ontbreekt niets, volgens mij is het een houder waarin het moederbord steunt.
Zal onderdeel zijn van de display waarin het bord staat.
De ATX connector zit wat mij betreft ook op een vreemde plek.
Steeds meer kasten hebben de voeding onderin liggen, nou moet je dus het complete bord oversteken om je ATX connector aan te sluiten....is niet echt bevorderlijk voor de air-flow en/of je kabelloop....
Steeds meer kasten hebben ook de mogelijkheid de ATX voedingskabel achter de moederbord tray door te trekken. ;)
Of je die kabel dan naar de zijkant van het bord of naar de bovenkant door moet trekken maakt dan vervolgens weinig uit imho.
Het is wat lastig te vinden, maar dit lijkt mij het eerste relatief betaalbare realistische octo-channel memory board. Het lijken me namelijk LGA2011 sockets met Xeon 2643's er op. En dat wil zeggen: quad channel per CPU. QPI (net zoals hypertransport) en de geheugencontroller on-die wil dus zeggen: een NUMA architectuur. Dit is héél goed nieuws voor geheugen intensieve multi-threaded applicaties: 8*DDR3 1600 tot je beschikking, naast natuurlijk de niet geheel zwakke CPU's zelf uiteraard.
Het is wat lastig te vinden, maar dit lijkt mij het eerste relatief betaalbare realistische octo-channel memory board. Het lijken me namelijk LGA2011 sockets met Xeon 2643's er op. En dat wil zeggen: quad channel per CPU. QPI (net zoals hypertransport) en de geheugencontroller on-die wil dus zeggen: een NUMA architectuur. Dit is héél goed nieuws voor geheugen intensieve multi-threaded applicaties: 8*DDR3 1600 tot je beschikking, naast natuurlijk de niet geheel zwakke CPU's zelf uiteraard.
En combineer dat met een installatie van OSX86 en een paar fikse videokaarten, en je rent rondjes om elke Mac Pro die er nu op de markt is.

Nice work, ASUS. Ik ben benieuwd naar de (waarschijnlijk niet bescheiden) adviesprijs.
EVGA heeft al een tijdje zo'n dual socket moederbord. Ik vind het echt een pareltje, maar best prijzig. Tot nu toe nog nergens zien liggen voor minder dan 550 ¤.