Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

Asus heeft tijdens de Computex een concept-moederbord getoond dat het Zeus noemt. Het bord is gebaseerd op een X79-moederbord, maar Asus heeft twee gpu's op het systeem ge´ntegreerd. Welke grafische chips dat zijn, vertelde Asus niet.

De X79-chipset, die bedoeld is voor Sandy Bridge E-processors op de lga2011-socket, ondersteunt normaal geen video, zoals de Ivy Bridge-chipsets. De technici van Asus hebben desondanks een op de X79-chipset gebaseerd moederbord geproduceerd waarop twee gpu's zijn verwerkt. Waar normaal een pci-express-slot zit, heeft Asus nu een enorme heatsink aangebracht, waaronder de twee gpu's schuilgaan. Onder aan het moederbord zijn de geheugenchips te zien waarmee de gpu's communiceren.

De gpu's zouden, gezien de pci-express 3.0-specificatie en het gebrek aan sli-certificering van het platform, heel goed HD 7970-gpu's kunnen zijn die direct op de pci-express-lanes zijn aangesloten. De gpu's hebben vrm's die op de plek zitten waar vroeger de northbridge te vinden was en worden gevoed door acht- en zespinsstekkers. De video wordt via een displayport of een hdmi-poort uitgevoerd; bovendien zijn er twee Thunderbolt-poorten met displayports aanwezig.

Verder heeft het concept-bord acht sata-600-poorten, waarvan zes door losse controllers worden bestuurd. Er zijn twaalf usb 3.0-poorten, waarvan vier als headers, op het bord aanwezig. Zeus heeft acht ddr3-geheugenslots, goed voor maximaal 128GB geheugen. Naar alle waarschijnlijkheid komt het bord niet voor de gewone consument beschikbaar, maar is het puur een technische demonstratie.

Asus Zeus
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

De gpu's zouden, gezien de pci-express 3.0-specificatie en het gebrek aan sli-certificering van het platform, heel goed HD 7970-gpu's kunnen zijn die direct op de pci-express-lanes zijn aangesloten.
Lijkt me sterk gezien het verbruik, HD 7970M's maybe?

Voor degenen hieronder, met verbruik doelde ik dus ook op de beperkte koeling. 1 Tahiti chip zou je al niet eens met zo'n blok fatsoenlijk passief kunnen koelen, laat staan 2.

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 5 juni 2012 16:34]

worden gevoed door acht- en zespinsstekkers
Door deze stekkers kan men best genoeg stroom leveren voor een HD 7970. Op zich wel een mooi bordje en ondanks het gebrek aan uitbreidingssloten zijn er nog genoeg mogelijkheden om je computer van disks en andere troep te voorzien.

Jammer dat het niet gebouwd wordt, maar ik denk dat de oplage niet echt voldoende zal zijn.
Gezien alle extra controllers voor usb 3.0 en sata 600 en ingebouwde gpu's wil je denk ik het prijskaartje ook niet weten.

Trouwens denk ik niet dat voeding voor de gpu's het probleem niet zal zijn, maar koeling wel.
Ik denk dat ze dit passieve koelblok erop hebben gezet om te laten zien dat het wel mogelijk is ( wie weet hebben ze de GPU's wel vastgelijmd ).

Zo iets zou ik meteen aanschaffen mocht het uitkomen, echter denk ik dat dit nog best lang kan duren...
En daarnaast ook de koeling. Met een simpele heatsink koel je geen twee HD7970's. Zelfs twee mobiele varianten onder een (flinke) sink lijkt me om een degelijke airflow vragen.

Maar goed, als het alleen maar voor de show is.. Misschien belooft het iets voor toekomstsystemen, ook al kan ik me slecht voorstellen dat er veel mensen zijn die zitten te wachten op het meest high-end systeem met een ingebakken videokaart (of twee) zonder de optie hier zelf iets aan te veranderen.

Als laatste optie zouden het natuurlijk MXM-insteekkaarten kunnen zijn, dan heb je zelf de mogelijkheid later de chips te vervangen.
Aan de anderenkant kan het natuurlijk ook zijn dat ze een mooi uitziende koelblok er ophebben gezet om te showen, en als ze dit bord echt uitbrengen ze er een veel efficiŰntere heatpipe oplossing op plaatsen.

Op zich is dit best een interessante oplossing om een heel slank systeem te kunnen maken.

Maar waarom een socket 2011 oplossing, als socket 1155 al meer dan voldoende zou zijn.
Maar aan de anderenkant zal het vast niet zo veel extra werk zijn om een prototype van een S2011 bord te maken over een S1155.
Voor zo'n demonstratiebord wil je vaak de beste hardware gebruiken om indruk te maken. En als het echt 2 HD7970's zijn dan hoef je tenminste niet moeilijk te doen met switchchips om de 16 lanes te verdelen.

Verder lijkt het mij heel erg onpraktisch. Een desktop heeft nog maar twee voordelen tov notebooks: meer power en beter upgradebaar. Door alles vast te solderen verlies je al de helft van de voordelen. Dus zelfs al zou het wel voor consumenten beschikbaar zijn zou ik het toch niet overwegen omdat je dan over zo veel jaar weer een nieuw moederbord moet kopen.
Je moet toch af en toe je moederbord vernieuwen om een betere cpu te ondersteunen maar zeker qua gaming verouderen videokaarten veel sneller dan processors.
Ik zie wel extra voeding stekkers. 2x 8-pin en 2x 6-pin als ik het goed zie.

Alleen jammer dat er geen extra pci sloten bij zit.
Er zijn onderaan nochthans voldoende PCIe power connectoren voorzien opdat dit 7970 kaarten kunnen zijn.
Ook met 2 x 7970M onboard zou ik tevreden zijn. DIt zou eens wat zijn voor een 32 inch iMac? Maar goed, dromen kun je altijd. :9
Hangt er van af als ik er twee gebruik die ik minder hoog klok om op die manier de warmte te beperken en toch redelijk hoge prestaties te halen dan zou het koelen eventueel wel kunnen. Daarnaast is het een demo bord en waarschijnlijk gaat het nooit in productie genomen worden wat natuurlijk ook de koeling op een langere termijn minder relevant maakt. Je moet niet vergeten dat een GPU die ~75 graden is totaal niet anders presteert als een GPU die maar 28 graden is. En dus kun je als je het bord toch niet uren achtereen zwaar grafisch werk wilt laten doen simpel weg de koeling minder goed maken, want dat de levensduur van de chip er niet op voor uit gaat als het ding erg warm is geeft niet zo veel je hoeft toch geen garantie te geven op het ding.

Ik denk dat het misschien niet een paar 7970's maar eerder een langzaam lopende 7950's is simpel weg omdat er op het moment weinig andere processoren zijn die een relatief laag verbruik hebben (en dus weinig warmte op leveren) die ook pci-e 3.0 ondersteunen en die daar naast in een multi processor opstelling kunnen draaien. Er zijn simpel weg erg weinig andere kandidaten met deze specs
Ik heb zelf al heel veel over het concept gefilosofeerd en ben blij dat een fabrikant inziet dat het ook zo kan. Stiekem hoop ik toch dat dit op de markt komt, dan alleen maar om kleine, krachtige pc's te maken.
Ik denk juist dat de markt voor onboard GPU's bijna niet meer bestaat. De IGPs in huidige systemen worden dermate krachtig, dat je daar vrijwel alles al mee kan, behalve de echt zware grafische applicaties. Wil je dit onboard doen, dan zit je gelijk op een nichemarkt, de meeste mensen zullen de voorkeur hebben voor een losse videokaart, zo kun je tenminste nog eens upgraden, zonder gelijk het bord te vervangen.

Onboard VGA is wat dat betreft echt verleden tijd, je ziet het nu enkel nog eens op een verdwaalde ITX, of op een bordje zoals dit, verder is het voor consumenten helemaal de moeite niet meer om onboard VGA te hebben.
Wat je nu beschrijft geldt voor de meeste tweakers, niet voor de meeste mensen. De meeste mensen weten geeneens wat een GPU is.... Die kopen na 3 of 4 jaar gewoon een nieuwe computer omdat de vorige te langzaam lijkt.
Dan is een IGP dus al krachtig genoeg, precies wat TERW_DAN zegt.
Ja en die mensen kopen nou juist dit bordje niet.

Die mensen die jij beschrijft hebben niets aan een lga-2011 en 8 geheugensloten.
En als je al zoveel geld uitgeeft aan dat soort dingen wil je denk ik ook wel je eigen videokaart uitzoeken.
Ook als deze videokaarten niet meer meegaan is het zonde zo een dure bord weg te moeten gooien.
Dit board lijkt mij ook niet voor de meeste mensen. Het punt dat voor die mensen juist de IGP's voldoende zijn is daarom zeer valide.
Waar dit zou werken zijn HPC servers, die hebben op die manier bakken met GPGPU performance zonder met losse kaarten te hoeven klooien.
Op zich inderdaad leuk dat een fabrikant bedenkt dat een dergelijke GPU ook op een moederbord zelf kan, in plaats van op een apart pcb.

Toch had ik liever (en al veel langer geleden) gezien dat Nvidia en AMD net zoals bij CPU's, GPU's voor in een socket op 't moederbord hadden gemaakt. Dat scheelt nogal veel ruimte, en dan kun je veel plattere en kleinere behuizingen in elkaar zetten, omdat je niet met de haaks geplaatste videokaart zit.

En als 't toch in een socket zit, kun je 't ook vervangen als je wilt.

Maar ja... Voor zo'n dergelijke verandering is nu eigenlijk toch al geen tijd meer omdat de IGP's steeds krachtiger worden en op termijn (hopelijk) losse videokaarten overbodig maken.
Het is jammer dat is product niet gelijk op de markt komt, maar die is[b][de/b] toekomst...

Het alles in een concept, en zoveel mogelijk in zo'n in 1 ding proppen is een trend van de afgelopen jaren wat je op veel verschillende markten ziet terug komen...
Wat ik me nu echt af vraag is wat dit gaat doen met het energieverbruik van dit geheel concept.

sowieso is amd al bezig om je eigenlijk cpu te maken.
Je kan dan "blokjes" toevoegen van onderdelen die jij wilt, als je 30 blokjes hebt, 5 core's 4 gpu blokjes etc.

Ik kan 1-2-3 de bron niet vinden als ik die vind post ik die nog eventjes :)
Dit is niet de toekomst. Dit concept is al minstens 10-15 jaar oud (IGP op het moederbord).
Het is eigenlijk alweer outdated: de IGP zit tegenwoordig op de CPU.

De mainstream markt wil geen monsterachtige energie-slurpende GPU op het moederbord, die vinden een IGP a la ivy bridge meer dan genoeg.

En de mensen die wel interesse hebben (willen betalen) voor extra performance?
Die willen knutselen, uitbreidbaarheid , vrijheid.
Dat kan je niet met dit ding..
niet mee eens gpu op het moederbord heeft meer toekomst dan gpu op de cpu wat mij betreft.
de prestaties van een losse gpu zullen gewoon veel hoger zijn dan een ingebouwde gpu op de cpu.
ik heb een winky bord van msi met een amd 3300 ingebouwd op het moederbord maar dat gputje blaast iedere gpu op cpu na bijna 3 jaar nog steeds van het veld!
(waarschijnlijk doordat het ook dedicated video ram op het moederbord heeft zitten)

maar een losse gpu op het moederbord bied gewoon veel meer wat mij betreft.
Ehm de doelgroep volledig mis slaan? Ik zou me niet voor kunnen stellen dat dit product echt zal verkopen, juist omdat juist dit platform voor hardcore tweakers is , Ja er zit een videokaart onboard en dat is juist wat mensen niet willen in dit segment... dit is meer iets voor lage segment
En in 't lage segment krijg je dit ook niet gesleten, het is veel te duur. Waarom zou je voor een simpel PCtje een onboard GPU willen hebben? Dat brengt toch flink wat extra kosten met zich mee, die helemaal niet nodig zijn.
Als je iets als dit wilt doen, dan moet het juist belachelijk highend zijn, dan mik je je in elk geval opd e mensen die de kracht nodig hebben, en ervoor willen betalen. Tante Toos gaat echt geen Ą300 extra neertellen om te kunnen facebooken :P
vreemd 4 stroomstekkers voor de vga maar een pasiefe koeling...

die combinatie gaat gewoon niet samen.
voor zover ik gezien heb heeft iedere vga kaart met een aparte stroomvoorziening een actieve koeling nodig....
dus met zoveel stroomtoevoer zou er echt zeer veel koeling nodig moeten zijn.
ook get grafische geheugen is ongekoeld wat ook niet kan tenzij dit zeer low end geheugen is.

en dat van die technische demonstratie neem ik dus ook met een kilotje zout dit bord kan wat mij betreft niet werken tenzij alles naar beneden geklokt word tot een aar honderd mhz wat die extra stroomtoevoer weer onnodig maakt.

het lijkt mij een beedje een fabeltjesbord er klopt gewoon iets niet.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 5 juni 2012 17:48]

Zoals al eerder vermeld in de comments kan dit prima. Het is zo simpel als een goeie case samen stellen met zeer goeie airflow. Wat niet zo moeilijk hoeft te zijn zonder een videokaart die weer uitsteekt van het moederboard.
Hier zouden ze een soort pc achtige console van kunnen maken in een mooie behuizing, die je gewoon in de woonkamer naast je tv hebt staan.

Edit
Dat zou beter passen bij een 1155 dan bij een 2011.
Bij zo een high-eens setup zou ik alles zelf willen kunnen bepalen.
Dit zou perfect zijn op een 1155 zodat je je pc lekker stil kan houden met toch goede graphics ( ga ervanuit dat hij goede graphics heeft omdat ze er twee gebruiken.)

[Reactie gewijzigd door churchill9 op 5 juni 2012 16:41]

Het is misschien het nieuwe moederbord voor de steambox O+
of Xbox ;)
leuk systeempje voor de wii dolphin emulator :P 1080p wii gamen.

nu alleen nog betere dolphin ondersteuning maar zodra deze volledig op zo goed als iedere game werkt ga ik zeker weten een dolphin pctje bouwen.
Steambox is een hoax en voor de Xbox zou dat betekenen dat de volgende console zo'n 1000 euro mag gaan kosten. Nee en nee dus.
waarom niet een goede game pc kost dat ook en die gaat geen 5 jaar mee.

en mischien kunnen de de games dan weer 45 euro maken op 65 omdat de hardware niet meer met verlies verkocht word.
Naar alle waarschijnlijkheid komt het bord niet voor de gewone consument beschikbaar, maar is het puur een technische demonstratie.

Jammer maar helaas, gelijk mooie droom aan duigen. Vet bord zeg. Het is alleen wel zo dat als er iets stuk gaat je vast duurder uit bent met zo'n "alles in ÚÚn" constructie dan met losse onderdelen. Toch blijft het een gaaf bord zo op het eerste gezicht. Erg bruut uiterlijk.
Naar alle waarschijnlijkheid komt het bord niet voor de gewone consument beschikbaar, maar is het puur een technische demonstratie.
Dat vindt ik nou jammer, dit was een mooi bord geweest voor een gamer die toch iedere 2/3 jaar zijn systeem vervangt..
Toch wel leuk idee want ook de kast zou stuk kleiner kunnen terwijl hopelijk goede graphics haalbaar zijn.
Wauw, dat ziet er high tech uit, over hoog nerd gehalte gesproken :D Wat een ding! Ben benieuwd naar welke GPU's het zijn..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True