Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties

Apple, Samsung en Sony zijn als winnaars uit de bus gekomen bij de Gouden Steeksleutel Awards. De drie fabrikanten wisten in maar liefst zeven categorieŽn hun nominatie te verzilveren. In totaal zijn er bijna 220.000 stemmen uitgebracht.

Tweakers.net organiseerde dit jaar voor het vijfde jaar op rij de Gouden Steeksleutel Awards. Deze publieksprijs wordt toegekend aan fabrikanten of technologie- en elektronicaproducten die door bezoekers van Tweakers.net zijn verkozen.

Bezoekers van Tweakers.net konden in november in diverse categorieën hun stem uitbrengen op het in hun ogen beste product. In totaal zijn er 25 categorieën waarin op producten kon worden gestemd, variërend van laptops en processors tot televisies, digitale compactcamera's en mobieltjes.

Samsung heeft in maar liefst drie categorieën zijn nominatie weten om te zetten in winst. Met zijn Galaxy S II wint deze fabrikant in de categorie smartphones. Ook in de categorieën monitor en televisie won Samsung, met respectievelijk zijn Syncmaster 2443BW en UE D8000. Apple heeft met zijn MacBook Pro 15" en iPad 2 gewonnen in respectievelijk de categorieën laptops en tablets. Sony wint in de categorieën systeemcamera en compactcamera, met respectievelijk zijn Alpha NEX-7 en Cybershot DSC-HX9V.

Net als Samsung heeft ook Google in drie categorieën gewonnen: met Chrome in de categorie beste browser, met Google Maps bij beste draagbare navigatie en met Android als beste mobiele besturingssysteem, al hebben andere fabrikanten daar ook aan bijgedragen. Ook diverse andere bekende fabrikanten hebben een Gouden Steeksleutel in de wacht gesleept. Zo pakt Linksys met zijn E4200 de categorie wifi-router en wisten Intel en Sapphire hun nominaties in de achtereenvolgende categorieën processor en videokaart eveneens in winst om te zetten.

Op gamegebied gaat EA met twee prijzen aan de haal. Deze uitgever is als beste game-uitgever uit de bus gekomen en is ook de uitgever van Battlefield 3, dat tot beste game is verkozen. Als beste gameplatform is de pc verkozen. Blizzard kwam als beste ontwikkelaar uit de bus.

Provider Ziggo heeft gewonnen in de categorie internetprovider; Vodafone in de categorie mobiele operator. Bol.com is verkozen tot beste webwinkel.

Het volledige overzicht met alle winnaars en een korte toelichting daarop is te lezen in een uitgebreid achtergrondartikel.

BesteWinnaar
beveiligingssoftware Microsoft Security Essentials
browser Chrome
compactcamera Sony Cyber-shot DSC-HX9V
draagbare navigatie
Google Maps
dslr-camera Canon EOS 550D
e-reader Amazon Kindle
game Battlefield 3
gameplatform pc
gamedeveloper Blizzard
game-uitgever EA
mediaspeler Popcornhour C-200
internetprovider Ziggo
laptop Apple MacBook Pro 15"
mobiele besturingsysteem Android
mobiele provider
Vodafone
moederbord Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
monitor Samsung Syncmaster 2443BW
processor Intel Core i7 2600K
smartphone Samsung Galaxy S II
systeemcamera Sony Alpha NEX-7
tablet Apple iPad 2
televisie Samsung UE D8000
videokaart Sapphire HD6950
webwinkel Bol.com
wifi-router Linksys E4200
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

zeker een mooi lijstje.

alleen de webwinkel snap ik niet zo goed?
Bol.com heeft toch een hoop computer dingen niet?
ook is de verpakking van boeken meestal gebrekkig, de boeken schuiven in de doos en zijn dus al beschadigd.

ook de mobile provider vind ik een vreemde keuze. Vodafone heeft redelijk slecht bereik, daarin is kpn stukken beter.

voor de rest een mooi lijstje waar ik het ook op veel punten mee eens ben. Leuk om te zien dat toch een hoop tweakers op 3 punten voor android kiezen
Gelukkig bestellen tweakers ook nog andere dingen dan pc-onderdelen. Bol.com is natuurlijk ideaal als je nog even snel iets moet hebben. Snelle levertijd + groot assortiment. Daarnaast denk ik dat heel veel mensen wel van Bol.com gebruik maken om bijvoorbeeld boeken te bestellen en daar over het algemeen tevreden over zijn.

Pc-onderdelen kunnen bij heel veel verschillende shops gekocht worden, welke per onderdeel variŽren in prijs. Veel verschillende shops die allemaal redelijk vergelijkbaar presteren zorgt dan voor een te grote verspreiding van de stemmen voor die shops om te kunnen winnen.
Op basis van jouw persoonlijke mening over bereik, kun je niet direct conclusies gaan trekken? Waar baseer jij op dat Vodafone een slecht bereik heeft? Heb je ooit wel eens aan een verkiezing meegedaan? Zo tellen er bijvoorbeeld meerdere punten waar op beoordeeld kan worden, weliswaar niet kunnen invullen op de pagina, maar tijdens het kiezen denkt men niet uitsluitend na over ''bereik'' natuurlijk. Noem bijvoorbeeld eens prijs/kwaliteitsverhouding, service, garantie, reparatieprocedure, etc. etc. Je hoeft het met al deze punten niet eens te zijn, maar het zijn wel de punten waarvoor men blijkbaar toch voor Vodafone heeft gekozen. Daarbij was Vodafone zeker niet mijn persoonlijke keuze, dus je hoeft je standpunt niet te verdedigen op de bovenstaande punten die ik net genoemd heb, ik heb namelijk voor een andere provider gekozen.
het slechte bereik is eigen ervaring.
en het feit dat het hele bedrijf van vodafone naar kpn is overgegaan.
Welke garantie heb je dan bij vodafone?
sim kaarten e.d. moet je allemaal kopen en telefoons gaan via de fabrikant.
Ik kreeg juist een gratis microsimkaart voor mijn iPhone4 bij Vodafone terwijl ik alleen een sim-only pakket op dat nummer heb. Ik betaal daarvoor 11,99 per maand voor 400min/sms en onbeperkt internet nog. Daarnaast waren ook de normale abonnementen bij telefoons nog erg voordelig bij Vodafone(tot de laatste wijzigingen dan). Daarnaast tevreden over bereik. Ik heb 2 abonnementen bij Vodafone, dus reden genoeg voor mij om op Vodafone te kiezen. Maarja sowieso blijft het een populariteit onderzoek (bijna) niemand heeft alle providers gehad dit jaar natuurlijk.
Ik begrijp de keuze voor Vodafone echt niet.

Als ik tegen een andere Vodafone gebruiker vertel dat ik geen gesprekken langer dan 10 minuten kan voeren zonder verbroken verbinding (ook naar vast), hoor ik meestal: oh, dat heb ik ook, met Vodafone

De klantenservice gooit het standaard op: Dat probleem wordt veroorzaakt door uw iPhone

Vriendin heeft met t-mobile met iphone geen last van verbroken verbindingen en daarnaast in Amsterdam een 3G verbinding. Met Vodafone heb ik enkel een 3G op de dam. Daaromheen moet ik het met -waar die O dan ook voor staat- doen.

Maar goed, dit is mijn persoonlijke ervaring met Vodafone in Amsterdam. Ik weet niet hoe het in de rest van NL is.

Daarnaast is er gewoon geen mobiele provider die met kop en schouders boven de rest uitsteekt zoals dat tijden geweest is met xs4all als internetprovider.
Jouw ervaringen zijn niet zomaar te vergelijken met die van anderen. Ik heb ook vodafone en het enige probleem dat ik heb is dat mijn ouwe desire eens per 5-6 weken spontaan reboot. Dat is zo infrequent dat ik twijfel of het aan vodafone ligt. Nooit problemen gehad met de helpdesk, nooit problemen met de verbinding (naja, 3G niet altijd even goed maar dat kan als je in de trein zit..). Met t-mobile had ik meer problemen, anderen blijkbaar niet.

Maar je zegt het zelf al: er is er geen die duidelijk beter is dan de rest. En dit is een "wat heb jij?" verkiezing waarbij mensen vaak stemmen op wat ze zelf hebben (al was het maar om voor zichzelf niet toe te geven dat ze een verkeerde keuze hebben gemaakt in het verleden).
Waarom scoort Ziggo zo hoog, hebben zij een erg groot marktaandaal of is dit daadwerkelijk een goede provider?
Je ziet in een aantal categorien dat het niet zozeer een verkiezing is van: dit is de beste, maar meer een verkiezing van: die heb ik. En soort populariteits verkiezing, en er zijn dus een heleboel mensen die Ziggo hebben (en niet zo boos zijn op de service dat ze 'voor straf' op een andere provider stemmen). :)
Je ziet in een aantal categorien dat het niet zozeer een verkiezing is van: dit is de beste, maar meer een verkiezing van: die heb ik.
Tweakers hebben toch alleen spullen (en diensten) waarvan ze vinden dat het (voor hen) het beste is?

Ik heb ook Ziggo, omdat hun 120mbps met 90% uptime mij beter bevalt dan Xs4all's 8 4mbps met 99% uptime (en crap helpdesk). Vind je het erg dat ik dan op Ziggo stem?
Je illustreert dus precies wat het punt is. Ik was bijvoorbeeld maar al te blij toen ik van het storingsgevoelige serviceloze Ziggo kon overstappen naar een glasvezelmaatschappij met een fatsoenlijke upload tegen een fractie van de prijs. Dat er providers zijn die nog slechter zijn betekent niet dat Ziggo het beste is.

Idem voor alle andere categorieŽn. Een Samsung monitor met TN panel, een mid-end consumerspiegelreflex uit begin 2010, Google Maps waarbij je internetbereik moet hebben om te navigeren, Microsoft Security Essentials... Allemaal producten die populair zijn, maar niet per definitie het beste.

Al met al vind ik het eigenlijk best teleurstellende resultaten voor een site als Tweakers. Ik denk dat je op FOK oid niet eens zulke andere resultaten krijgt. Misschien het gameplatform en de smartphone.

Zou liever zien dat de redactie de beste producten van het jaar kiest. Die hebben meer vergelijkingsmateriaal en waarschijnlijk een betere kijk op welke zaken werkelijk innovatief zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door BarŰZZa op 1 december 2011 10:32]

Groot gelijk. Hetzelfde geldt voor de verkiezing van het beste boek of zo (door het publiek). Ik heb er dan misschien een gelezen, dus hoe kan ik oordelen of het beter is dan de andere? Ik heb toevallig een SGS2, en ben er tevreden over, hoewel ik vrienden zie met de iPhone 4s, en dat doet me toch twijfelen. Maar meer kan ik er echt niet over zeggen.

Nou weet ik ook niet hoe die poll is opgezet. Misschien vragen ze: heb je een SGS2? Zo ja, ben je er tevreden over? Of: heb je ooit langere tijd met een SGS2 gewerkt? etc...
Je moet het allemaal relativeren. Ik heb nog nooit noemenswaardige problemen gehad bij Ziggo. In de vele jaren dat ik daar klant ben heb ik 1 Š 2x uitval gehad vanwege werkzaamheden.

Wel krijg ik (tot nog toe-) ieder jaar een kosteloze upgrade van mijn internetverbinding en behaal ik de down- en uploadsnelheden altijd.

Je mag dan wel een veel hogere upload-snelheid hebben bij glasvezel, maar ik vraag me af in hoeverre je die ook effectief gebruikt. Bij mijn Alles-in-1 "Plus" bij Ziggo heb ik een 40Mbit download / 4 Mbit upload. Het zal een enkele keer zijn geweest dat ik die 4 Mbit upload ook daadwerkelijk gebruikt heb. Zoveel upload ik niet.

Maar je hebt wel gelijk; de resultaten van de Gouden Steeksleutel zijn niet representatief. Ik vond de Linksys E4200 als "beste" router echt lachwekkend; het is een veel te duur apparaat met firmwarebugs en prestatie-issues. Sinds Linksys door Cisco is overgenomen (vanaf de WRT54GL) is het een rommeltje geworden op hun router-afdeling.
Deze uitslag toont gewoon weer eens pijnlijk aan naar welk niveau tweakers aan het afzakken is. Idd zou je deze resultaten ook zo op FOK kunnen verwachten.
normaal gezien is wat jij hebt voor jouw toch ook prijs-kwaliteit het beste? verkoopcijfers zeggen meer en zijn objectiever dan fanboyisme
verkoopcijfers komen natuurlijk voort uit fanboyisme. Er is altijd sprake van minimaal een van de volgende punten:
1) gunningsfactor ("ik vind het een sympathiek bedrijf", bijv. "ik koop AMD ipv Intel omdat ik David graag steun ipv Goliath")
2) populariteit ("mijn beste vriend heeft ook een Android toestel" of "iedereen op Tweakers zegt dat Symbian verouderd en onbruikbaar is en dat Android de heilige graal is, dus het zal wel zo zijn")
3) prijs/prestatie ("ik krijg waar voor mijn geld")
4) prestatie ("ik lees uit testen x, y en z dat product A beter is dan product B op voor mij belangrijke aspecten")

De Gouden Steeksleutelaward test momenteel eigenlijk alleen de eerste twee punten.

Op veel computer(gerelateerde) fora is het verboden om te vragen naar 'wat is het beste' omdat daar altijd een nuance in zit. Daarom is het eigenlijk verwonderlijk dat je bij deze award gewoon een lijstje krijgt om te kiezen. Je zou eigenlijk verwachten dat er iets meer differentiatie ingebracht wordt.

Wat mij betreft wordt de enquete dan ook aangepast met een drietal prestatiecategoriŽn (prestatie, prijs/kwaliteit, gebruiksgemak bijv.) en een fabrikantenbeoordeling (kwaliteit van producten in de betreffende productcategorie).
Op die manier kun je resultaten met een veel hogere kwaliteit weergeven. Ja, je hebt misschien minder respondenten omdat de vragenlijst langer is, maar dit is wel Tweakers, niet computeridee. Zeker omdat andere media hier ook over zullen berichten als "Tweakers, de site van de mensen die verstand hebben van electronica en computers" hebben we hier wat mij betreft een naam hoog te houden.
misschien omdat ze de beloofde snelheden wel kunnen aanleveren en mocht je ontevreden zijn over de dienst of lijn, of je woont anti-kraak/tijdelijk mag je een maand later je aansluiting opzeggen en zit je er niet meer aan vast.

dat zijn ook de redenen waarom ik ziggo heb gekozen :)
Waarschijnlijk omdat ze >100Mbit halen, terwijl Xs4all vast zit aan ADSL op veel plaatsen (hier maximaal 6Mbit)
ik denk dat het iets met de 120mbit verbinding te maken heeft
Ziggo heeft een groter gebied in Nederland als UPC, aangezien je geen keus hebt om Ziggo of UPC te pakken waar je woont, stemmen de meeste mensen natuurlijk op ziggo die in een ziggo gebied wonen aangezien ADSL gewoon niet meer van deze tijd is met 20mb waar je niet eens de helft van haalt in de meeste gevallen.
Omdat het daadwerkelijk een goede provider is :). Nooit problemen, wordt altijd netjes geholpen. Vandaar dat ik voor ziggo heb gestemt.
Ziggo is gewoon een goede provider. Mensen met ervaringen uit het verleden en sowieso mensen die problemen hebben schreeuwen altijd het hardst.

Ziggo is de laatste jaren keihard aan het werk geweest om hun service en imago los te weken van het casema verleden en dat begint nu vruchten af te werpen.
De kwaliteit van Ziggo is inderdaad een stuk beter dan in het verleden (@home tijdperk). Ben er zeer tevreden over. Webcare teams, gratis helpdesk (voor telefonie klanten), internetverbinding is zeer stabiel, goede service als er wat fout gaat (althans in 9 van de 10 gevallen), veel innovatieve producten, mooi tv aanbod.

Hiervoor zat ik bij XS4all, maar heb geen spijt van mijn overstap. Had ik eigenlijk eerder moeten doen.
Inderdaad, Ikzelf heb slechte ervaringen met Casema (1 van de fusiepartners van ziggo). ik heb voor xs4all gekozen
Offtopic:

Ik heb momenteel Ziggo (vroeger casema). We hadden een Alles-In-een plus. en we zijn naar Extra gegaan zonder verdere problemen.

Heb ook weinig storingen (regio Breda), en de telefoonbereikbaarheid vindt ik 100% beter dan die van KPN.


Maar het is zoals met meerdere dingen, als je slechte ervaring hebt met KPN, dan kies je ook nooit meer voor KPN. Terwijl iemand anders problemen heeft met Ziggo en dus ook nooit meer voor Ziggo kiezen.

Zo gaat het met meerdere dingen in het leven.

Ontopic:
Ik ben in ieder geval zeer tevreden met Ziggo, dus ben blij dat ze hebben gewonnen.

over de monitor kan ik sommige reactie's wel begrijpen, maar Samsung maakt nu eenmaal goede beeldschermen (heb zelf een SA350) (ben geen fanboy ! :)

Maar 1 ding dat ik niet kan gebruiken, Sony wint van Canon ? Dat had ik nou niet verwacht eigelijk, maar ja, het is maar waar mensen op hebben gestemd met verschillende ervaringen.

Overall. leuke lijst met Golden Awards :)
Maar 1 ding dat ik niet kan gebruiken, Sony wint van Canon ? Dat had ik nou niet verwacht eigelijk, maar ja, het is maar waar mensen op hebben gestemd met verschillende ervaringen.
Waarom kun je dat niet gebruiken? Aparte uitdrukking in deze context overigens...

Canon maakt goede lenzen voor hun topsegment D-SLR's, en ook hun top D-SLR's zijn goed. Laat daar geen discussie over zijn.

De D-SLR die heeft gewonnen, de Canon 550D, is ook een goede camera. Maar deze camera is in zijn segment niet onderscheidend, en kan worden vervangen door een willekeurige Nikon / Pentax / Sony / Olympus / ... uit hetzelfde segment. Als je naar leeftijd, techniek en innovatie kijkt (dit is een tweakers site, toch?!?!), dan had de Sony A65 / A77 moeten winnen.

Op ILC / EVIL / systeemcamera gebied heeft Canon nog niks uitgebracht, dus daar is het logisch dat Canon daar niet bij staat.

Ooit was Canon toonaangevend bij de compacte camera's. Je had de zeer compacte Digital Ixus, en de zeer goede Powershot G serie. Echter, dat is lang geleden. Canon heeft al een hele tijd niks meer gepresteerd op compact camera gebied.

Met andere woorden: Canon heeft geluk gehad met hun enige award, de ILC award kunnen ze niet winnen omdat ze daar geen camera voor hebben, en qua compacts presteren ze al jaren niks meer.

Met andere woorden: Canon mag van geluk spreken met hun enige award!
Ik denk dat het niet alleen aan een groot marktaandeel hoeft te liggen, als veel mensen ziggo hebben maar er niet tevreden over zijn (hypothetisch) en minder upc, maar die zijn wel heel tevreden, wint upc nog steeds (lijkt mij...)
Waarom scoort Ziggo zo hoog, hebben zij een erg groot marktaandaal of is dit daadwerkelijk een goede provider?
Dit is een populairiteits-test ;) Niet wie de beste is
Jammer dat de Samsung 2443BW EOL is verklaard.
Snap niet dat een TN scherm hier wint, als je het tegenover een U2412M zet die maar 50 euro duurder is maar wel een mooi IPS scherm heeft en hoogste verstelbaare voet.

Zou nooit meer een tn scherm willen met de kijkhoek en slechte kleurweergave.
Simpel als het ging om welk scherm technisch het beste was dan hadden ze het niet aan ons gevraagd he ;) Dan konden ze gewoon de specs vergelijken...

Het is populariteits wedstrijd meer niet (wel leuk hoor daar niet van)!

PS grappig dat Google niet onder de grote winnnaars valt, als nominatie gelijk staat aan winnen (blijkbaar) waar is die goude steeksleuten dan voor nodig? Google heeft duidelijk meer steeksluitels ontvangen als Apple, en Samsung en Sony zijn wel duidelijk winnaars met (net als Google) 3 steeksleutels!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 december 2011 09:48]

Google staat er 'maar' 2 keer in: jij telt de Galaxy S II als een Google-product, maar dat is het niet: het is een Samsung-product. Samsung levert de hardware, support en (of je dat persoonlijk een voordeel vindt of niet, ik niet, daarom heb ik ook een custom ROM) heeft ook nog een aanzienlijk deel van de software aangepast.

Net zoals een Windows-laptop ook niet als een overwinning voor MS zou worden gerekend, is dit een punt voor Samsung, niet Google.

[Reactie gewijzigd door kiang op 1 december 2011 11:56]

Google Maps, Google Chrome en Android.. Zie toch 3 producten.
Google staat er 3x in Samsung staat er 3x in oftewel dat zijn gewoon de 2 grote winnaars :)

Apple, Sony staan er 'maar' 2x in en verdienen gewoon de 2de plek :)

edit: ik kan dus prima tellen! Beter als tweakers blijkbaar....

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 december 2011 13:21]

Misschien tellen ze android niet mee omdat veel fabrikanten daar aan meewerken.
Ach, tellen=rekenen, als/dan meuk=taal, tweakers horen geweldig te zijn in het eerste en slecht in het tweede :+

Maja, blijft een feit dat het vreemd is dat tweakers nog steeds niet het artikel heeft aangepast.
Gaat ook niet gebeuren, sommige dingen gaan niet per ongeluk ;)
Reclame maken voor Apple valt daar ook onder...

@lars
Je hebt trouwens helemaal gelijk, ik kan voor geen meter typen, helaas pindakaas!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 december 2011 18:04]

Kooknie. Heb de U2412M gestemd, want dat is echt het beste wat je voor relatief weinig geld kunt krijgen op het moment.
Ik werk hier op kantoor met een 2443BW en een U2710, en ik moet zeggen dat het TN-panel van Samsung ook echt voordelen heeft. Hoewel ik meteen toegeef dat gamen en video er op de Dell mooier uitziet, is de tekstrendering (Windows 7 incl. ClearType) echt beter op de Samsung, omdat je gewoon minder ziet van de subpixels.
Waarom? Goede producten zijn goede producten. Alleen vind ik de lijst in technisch opzicht discutabel:
Het lijkt er op dat populaire modellen winnen, tewijl ze in technisch opzicht niet superieur hoeven te zijn. Dan noem ik Amazon Kindle, Apple Macbook, Android (MeeGo is beter), Samsung UE D8000 (kleurechtheid kan beter).
Dan hou ik rekening met prijs, maar dit is voor mij meer een representatieve lijst met marktaandeel in plaats van producten voor enthousiasts/tweakers....
Het lijkt er op dat populaire modellen winnen, tewijl ze in technisch opzicht niet superieur hoeven te zijn.
Klopt, ik denk dat prijs/kwaliteit en met name bekendheid een grotere rol speelt dan het beste product. Veel mensen zullen niet in alle categorieŽn een product hebben, en kiezen dan voor een product wat bekend is (SGSII en iPad 2). De Gouden Steeksleutel Awards zijn eigenlijk een populariteitsprijs.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 1 december 2011 08:56]

Dus niet representatief over de daadwerkelijke kwaliteit van een product. Als je dus wilt weten of een product daadwerkelijk goed is moet je dus de individuele reviews bekijken.

Een MacBook Pro 15" als winnaar ? Niet in de categorie prijs/prestatieverhouding. Geef me eens drie concrete punten waarop de MacBook beter zou zijn dan een niet-Apple product.

MacOS valt al af; in een eerdere test van Tweakers werd al aangetoond dat er qua performance weinig verschil zit en het een kwestie van smaak is. Bovendien kun je MacOS ook op een standaard Intel-laptop installeren (hackintosh). Service valt ook af, want daar moet je een duur contract voor afsluiten. Prijs valt af, omdat je voor 1/3 van de prijs een laptop krijgt die betere specificaties heeft. Kwaliteit valt af, omdat er in een MacBook exact dezelfde hardware zit als in een Dell / HP / ander A-merk. Hoe lang een laptop mee gaat hangt voor het grootste deel van de gebruiker af.

De enige reden die ik kan bedenken dat Apple hier vermeldt wordt is vanwege de populariteit. Een MacBook Pro is populairder en een groter hebbeding dan een laptop van andere fabricaat. De technische onderbouwing hiervan is dus geheel afwezig.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 1 december 2011 13:28]

Dus niet representatief over de daadwerkelijke kwaliteit van een product. Als je dus wilt weten of een product daadwerkelijk goed is moet je dus de individuele reviews bekijken.
Hoewel strict gezien waar is 't veilig om te stellen dat populaire producten meestal niet compleet kut zijn. Windows 7 is de uitzondering die de regel bevestigt.
Een MacBook Pro 15" als winnaar ? Niet in de categorie prijs/prestatieverhouding. Geef me eens drie concrete punten waarop de MacBook beter zou zijn dan een niet-Apple product.
[..]
De enige reden die ik kan bedenken dat Apple hier vermeld wordt is vanwege de populariteit. Een MacBook Pro is populairder en een groter hebbeding dan een laptop van andere fabricaat. De technische onderbouwing hiervan is dus geheel afwezig.
Ja, zeg, je noemt drie van de vier belangrijke zaken waarmee Apple zich onderscheidt (de laatste is design) en zegt vervolgens dat die afvallen omdat jij 't er niet mee eens bent. Een ervan zelfs omdat de software ook illegaal op andere computers te installeren zou zijn. Dat is niet netjes natuurlijk.

Anyway, dit soort awards zijn inderdaad een populariteitsverkiezing. En die hoeven niet technisch onderbouwd te zijn. De technisch beste laptop is aan de hand van de specs uit te kiezen namelijk en dus ook afhankelijk van de release-schedule van fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 2 december 2011 07:41]

Omdat door deze verkiezingen wellicht een hoop mensen interesse krijgen in dit scherm. Beetje jammer als hij dan niet meer volop geproduceerd wordt en lastig te verkrijgen is.

En vergeet niet dat beste product door veel meer factoren bepaald wordt dan enkel technische superioriteit. Kennelijk is MeeGo niet beter dan Android op de vlakken waar het echt telt en wat Tweakers gebruiken als basis om hun stem op te baseren. Het gaat er ook helemaal niet om of Android of MeeGo technisch het beste smartphone OS is, het gaat er om welk OS jij op je smartphone wilt zien en van welk OS jij nu het snelste blij wordt.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 1 december 2011 08:24]

Hmmm ik vindt meego technisch gezien beter, waarschijnlijk net als vele anderen, maar...
MeeGo ligt op sterven, (GRRRRRR dank nookiaaaah), en met de juiste tools heb je net zoveel vrijheid op android als op meego... moet ik wel zeggen dat het porten van onder andere openoffice zonder linux de chrooten, nagenoeg niet mogelijk is zonder zware veranderingen, maar je komt al een heel eind...

Hetzelfde als met de macbook pro... ik heb hier een 2010 model, en is idd erg fijn, maar persoonlijk gezien, icm met t os, zou ik zelf een asus gekozen hebben (prijs-technisch gezien)

"Het lijkt er op dat populaire modellen winnen, tewijl ze in technisch opzicht niet superieur hoeven te zijn."
idd... mbpro veeel populairder dan een asus (mbpro is dan ook esthetish beter afgewerkt ), android > meego, etc
De Linksys E4200 als beste router ? In welk universum vraag ik me af. Als ik kijk naar mijn klanten die het laatste jaar problemen hebben gehad met hun router, zijn de Linksys-gebruikers in de absolute meerderheid. Oplossing was simpel; overstappen op D-Link (DIR655). Sinds dien nooit meer langs hoeven te gaan.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 2 december 2011 04:20]

Ervaringen zijn steeds bepalend en kunnen soms totaal verschillend zijn. Ik heb alleen nog maar problemen gekend met D-Link routers en deze steeds moeten vervangen door Linksys modellen waarna ik nooit meer hoef langs te gaan.
Moet wel zeggen: met de nieuwste reeksen van D-Link heb ik geen ervaring aangezien ik in het verleden er nooit goede ervaringen mee had.
Toch grappig dat de kindle wint voor E-Reader (en terecht) terwijl deze niet in de nederlandse winkels te koop zijn.
Amazon.com verscheept hem gewoon naar Nederland.
Ja klopt, ik heb er zelf ook een kindle en ben er erg tevreden over, sommige epub bestanden zet ik gewoon om naar mobi via calibre.
Toch grappig dat de kindle wint voor E-Reader (en terecht) terwijl deze niet in de nederlandse winkels te koop zijn.
tweakers reizen graag, en doen nog liever aan grijze import :) Opzich, gezien de doelgroep, geen bijzondere conclusie, toch?
Euhm, Blizzard bestaat niet, misschien Activision-Blizzard van maken?
Euhm, Blizzard bestaat niet, misschien Activision-Blizzard van maken?
blizzard bestaat wel degelijk. De gamestudio Blizzard is onderdeel van de uitgever activision-blizzard.
Ja, maar bij de uitgeversverkiezing hoort Blizzard dus niet in het rijtje.
Hij staat daar toch ook niet?
Blizzard staat als beste ontwikkelaar genoemd.

Overigens waarom is er voor EA als beste uitgever gekozen?
Ik ben wel benieuwd naar de motivatie daarvoor.
Als beste ontwikkelaar ja! Daarnaast is Blizzard 2e geworden als uitgever en Activision is 4e. 8)7
Dat is waar Edoras aan refereert. Dat is feitelijk gewoon onjuist.
Dus eigenlijk moeten die scores bij elkaar opgeteld worden en dan is Activision-Blizzard met 29.7% de winnaar!
Er is besloten om dat apart te doen. Ik denk omdat sommige mensen bij 'Activision' een nare smaak in de mond krijgen. Maar je hebt gelijk - het is ťťn uitgever en dit is een vreemde vertekening van de feiten.
Voor mij persoonlijk zijn dit best tegenvallende uitslagen, haha. Bijna op elk product waar ik op heb gestemd heeft het tegenovergestelde product gewonnen. Ik vind het ook raar dat PC als beste gameplatform is gekozen, ik dacht juist dat dat steeds minder populair werd en dat het een strijd tussen Xbox 360 en PS3 zou worden. Hier heb ik me dan toch in vergist blijkbaar.
Met battlefield en skyrim (die allebei geprezen werden voor de pc) die uitkomen net toen je kon stemmen is het niet zo raar. Ook worden veel consoles gezien als outdated tegenwoordig (verouderde hardware).
volgens mij is skyrim in de eerste plaats een console game, althans zo voelt het spel aan op pc (key bindings zijn pover)
''Verouderde hardware'', maar wel de meeste en beste titels. Dus ik snap het eigenlijk ook niet echt waarom de PC zou winnen, voor die 1 of 2 titels die op de consoles ook te krijgen is. Daarbij komen de meeste games sowieso voor consoles en ook qua exclusieve titels.

Maargoed op een site als Tweakers zitten diehard pc gamers die na jaren nog steeds Blizzard kiezen vanwege WOW of een andere titel die nog niet eens uit is. Consoles zijn dan misschien niet te upgraden, maar uiteindelijk wel meer waar voor je geld omdat hier echt goed gebruik gemaakt wordt van de hardware. Qua games loopt de PC gewoon achter en ik kan me daarom ook niet voorstellen wat je alleen met een PC zou moeten als het om gamen gaat.
Het is subjectief. Wat jij "de beste titels" noemt vind ik misschien geen flikker aan. En tweakers is meer een algemene techsite dan een gamingsite dus niet heel vreemd dat de demographic meer met pc's doet dan met consoles.

Daarnaast: ze zijn onderhand echt verouderd naar mijn mening.
Met 5/6 jaar zijn de huidige consoles op leeftijd, maar er word nog steeds aan de firmware gesleuteld, en de spelervaring vind ik, al jaren leuker dan op de PC.
Ben jaren een console gamer (Xbox 360) geweest maar heb na een update van mijn pc de console amper meer aangeraakt. Met toetsenbord en muis heb je een superieure besturing voor shooters, games als die uit de Total War serie komen enkel uit voor de pc (wederom toetsenbord+muis) en grafisch gezien stelt een xbox of ps3 nog maar weinig voor in vergelijking met de pc waarvan BF3 dan weer een goed voorbeeld is.

De enige console die ik nu nog af en toe aanraak zijn mijn Wii (Zelda: Skyward Sword) of N64 (Zelda: Ocarina of Time)
Al gaat de PC-industrie op z'n kop staan, mijn volgende gameplatform wordt gewoon weer een Sony Playstation. Altijd goede ervaring mee gehad. Wel wat aan de prijzige kant maar je krijgt dan ook hardware die werkt.

Ik heb sinds de aanschaf van de PS3 geen geld meer uit hoeven te geven aan hardware (in tegenstelling tot PC-gamers). Goed, de grafische kwaliteit ligt nu wel duidelijk achter maar dat neem ik voor lief. Die honderden euro's die ik bespaard heb aan hardware kan ik voor andere leuke dingen gebruiken.
Volgens mij is PC gaming is populairder onder Tweakers.

Maar een mooi lijstje snap alleen de beveiligingssoftware niet helemaal
grappig dat Apple met Macbook 15" wint. De Macbook Pro update was leuk, maar niet revolutionair te noemen. Gewoon een update.

Ik had echt verwacht dat ze met de nieuwe Macbook Air zouden winnen. Was natuurlijk ook een update, maar wel 1 die de Macbook Air meteen sneller maakte als de Macbook Pro van 2010. Bovendien een in mijn ogen veel innovatiever product, dat de standaard heeft gezet voor ultrabooks en alle toekomstige laptops.

@bakman: ja dat begrijp ik ook wel.

[Reactie gewijzigd door badflower op 1 december 2011 09:10]

De reden dat een MacBook wint, is gewoon omdat er zo weinig keuze is. Bij andere merken heb je veel meer verschillende modellen, met slechts kleine verschillen. Dat is prettig voor de consument, omdat je dan het model kan afstemmen op je wensen.

In deze verkiezing is dat echter nadelig, omdat dat allemaal telt als een ander model, en je daarmee dus de stemmen over meerdere modellen verdeeld.

Een groot deel van deze verkiezing is niet echt serieus te nemen...
Deze publieksprijs wordt toegekend aan fabrikanten of technologie- en elektronicaproducten die door bezoekers van Tweakers.net zijn verkozen.

Bezoekers van Tweakers.net konden in november in diverse categorieŽn hun stem uitbrengen op het in hun ogen beste product.
Uncharted 3 is gewoon het beste van de Consoles, daar is geentwijfel mogelijk.
De reden waarom ze Battlefield 3 is gekozen omdat het een Multiplatform is en bovendien niet mijn type genre.

PC is naar mijn mening Skyrim, zeker de winnaar van de PC gebied.
Ik verkies Sony boven Samsung, waarom omdat Sony de ware innovatie bedrijf is waar Samsung met staatssteun en techniek wat ze hebben overgenomen voor in ruil.

Camara's van Sony zijn gewoon het best, hoewel Canon aardig in de buurt komt.
Intel Processor ben ik zeker mee eens, dat zijn gewoon zeer goede kwalitatieve processors.

Sapphire HD6950, totaal niet eens met de overwinning., mijn keuze gaat nar Nvidia nooit gezeik mee gehad met Nvidia, maar wel vaker met AMD Readon.

Blizzard als beste ontwikkelaars, met alles respect Starcraft 2 noem ik niet innovatief, maar meer een remake. Ik vind dat Pirhanabyte de eer mogen halen met Risen 1 en later Risen 2 en niet te vergeten Naugthy Dog.

smartphone Samsung Galaxy S II: Vanwege de hype, maar echt niet het beste toestel. Mijn Arc is velemaal goedkoper en slechts half seconde langzamer en soms sneller. Gewoon HYPE vanwege de Dualcore en de Tegra.

Design is gewoon een regelrechte KOPIE van de Iphone 4s.
Ik snap niet waarom de Arc niet gewonnen heeft met zijn unieke Design?
Mensen laten altijd zich hypen.

Asus Sabertooth X58 maakt gehakt van Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3.
draagbare navigatie Google Maps: Dat noem ik geen navigatie, maar gewoon Maps.

Weten mensen niet het verschil tussen navigatie en maps?
televisie Samsung UE D8000: Puur vanwege de lage prijs, maar kwaliteit maakt het verschil. Mensen gaan voor kwantiteit in plaats van kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door killer1000 op 1 december 2011 10:08]

Ik weet zeker het verschil tussen navigatie en maps. En Google Maps heeft gewoon een turn-by-turn navigatie functie. Compleet met versimpelde kaart vanuit vogelvlucht-perspectief en een Engelstalige mevrouw die ernstig vreemde dingen doet met Nederlandse straatnamen. Maar de "in 800 meters, turn left" berichten komen prima door.

Misschien ben jij niet helemaal op de hoogte van de mogelijkheden in Google Maps?
Maar blijkbaar is grotendeels van de stemmers het niet met je eens dus vraag ik me af wat het nut van deze reactie is ;)
Uncharted 3 is leuk, maar bij verre niet zo'n topgame als Uncharted 2 destijds. Skyrim is (ondanks de bugs) een betere game.

Betreffende Sony ben ik het wel eens; ze zetten degelijke producten op de markt. Ik heb 2 PS3's, een Sony Bravia 40" en een PSP. Werkt heerlijk met elkaar.

Voor een camera zou ik toch voor Nikon kiezen.

Voor processors blijf ik bij AMD, die toch al jaren een betere prijs/prestatieverhouding bieden dan Intel.

Voor videokaarten ook ATI/AMD. nVidia heeft veel te veel problemen gehad in het verleden (slechte solderingen in GPU's) en biedt minder waar voor je geld dan AMD.

Voor moederborden blijf ik trouw bij MSI.
Het lijstje kon grotendeels voorspeld worden. Duidelijk aan dit lijstje te zien dat het afkomstig is van Tweakers.

Gefeliciteerd allen!
Jammer dat chrome gewonnen heeft ... wel knap dat ze met zo'n tempo het marktaandeel kunnen invullen. FIREFOX!!
Ach zo een ramp is dat niet, dit houd gewoon in dat de Mozilla devvers flink hun best moeten doen om in de top te blijven ;)
Pale moon bedoel je natuurlijk, de snelle versie van FF.
Maar die kon je geloof ik niet kiezen, dus ik ben voor de andere gebruikersvriendelijke keuze gegaan, Firefox.

Hebben zoveel mensen hier zulke kleine handjes? De Canon 550D is een goede camera, maar veel te klein voor mij. (En te beperkt, maar dat is een persoonlijk dingetje.)
De reden dat Chrome populair is, is omdat het bij iedere scheet wordt meegeÔnstalleerd. Of je nou Flash installeert, Shockwave of een ander gratis programma; ergens zit er wel Google Chrome in verwerkt.

Bij Mozilla brengen ze Firefox niet op dergelijk militante wijze aan de man. Logisch dat het aantal Chrome "gebruikers" (mensen die het ongemerkt hebben geÔnstalleerd maar nooit gebruiken-) ondertussen groter is dan het aantel Firefox gebruikers.

http://www.dailyhaha.com/_pics/women_browsers.jpg

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True