Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 112, views: 20.550 •

Microsoft heeft tijdens de MIX 2011-conferentie in Las Vegas de bta van Silverlight 5 vrijgegeven. Het vernieuwde framework voor rich internet applications weet onder andere de gpu beter te benutten bij het afspelen van hd-video's.

Een van de belangrijkste vernieuwingen in Silverlight 5 is de ondersteuning voor hardwarematige versnelling bij het afspelen van h.264-video's met behulp van de gpu. Ook worden 3d-graphics via de grafische processor afgehandeld, terwijl met de Trickplay-feature video's versneld kunnen worden zonder dat de audio-pitch wordt verstoord. Verder zouden Silverlight 5-applicaties via een afstandsbediening aangestuurd kunnen worden, terwijl Microsofts framework voor rich internet applications ook 64-bit browsers moet gaan bedienen.

Silverlight-ontwikkelaars kunnen verder met versie 5 hun creaties eenvoudiger testen als zij Visual Studio 2010 gebruiken. Ook kunnen data-binding expressions beter gedebugd worden in Silverlight-applicaties door het plaatsen van breakpoints. De final van Silverlight 5 moet later dit jaar uitkomen.

De release komt niet als een verrassing; op het Silverlight-blog werd de aanstaande release van Silverlight 5 bèta al aangekondigd. Volgens de softwaregigant heeft Silverlight ondanks de toenemende belangstelling voor html 5 nog steeds een zonnige toekomst voor zich, omdat er geen webtechnologie is die geschikt is om in alle scenario's voor webtoepassingen gebruikt te worden. Zo biedt Silverlight bijvoorbeeld net als Adobes Flash de mogelijkheid om video's te beveiligen met drm, terwijl de video-tag van html 5 deze feature nog niet heeft. Daarnaast ziet Microsoft Silverlight samen met XNA als een sleutelplatform voor Windows Phone 7-applicaties.

Microsoft heeft met de ruime aandacht voor html 5 en aanverwante technologieën, en de presentatie van de IE10-preview, opnieuw laten zien dat het bedrijf zich meer en meer richt op het toepassen van open standaarden. De softwaregigant gaf dit eerder al aan tijdens de ontwikkeling van Internet Explorer 9. Volgens Microsoft wordt html 5 in hoog tempo door de software-industrie omarmd en is dit ook noodzakelijk om ook de diverse mobiele platformen goed te kunnen bedienen.

Reacties (112)

Reactiefilter:-11120105+162+20+30
Onderbouw eens...

Ik heb zelf maar bar weinig ervaring met Silverlight, maar voor mijn gevoel heeft het ook niet heel veel toekomst meer door de opkomst van HTML 5.
Silverlight is niet meer dan DRM. Voegt verder niks toe en heeft alleen maar nadelen ten opzichte van het afspelen in een normale player. Op www.uitzendinggemist.nl kun je bijvoorbeeld alle files bekijken via WMP. Op http://beta.uitzendinggemist.nl moet je verplicht Silverlight gebruiken. Daardoor is het beeld een grote stotterbende.

Vergelijk maar een video op de normale www.uitzendinggemist.nl via het ingebouwde wmp venster. Die loopt veel vloeiender dan dezelfde video via Silverlight op http://beta.uitzendinggemist.nl. Vooral bij camera pans merk je dat.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 14 april 2011 06:45]

Ju kunt ook voor Flash kiezen op de beta site. Rechts boven op instellingen klikken.

Verder ben ik wel benieuwd naar Silverlight , heb er nooit wat mee gemaakt. Misschien dat ik het nog wel is een keer ga proberen.
rtl gemist - maar eens proberen dan, de helft van de tijd crasht de boel, met chrome firefox EN ie8. en met moonlight (de linux port) kun je het natuurlijk helemaal vergeten

het had naar mijn idee MS gesiert als ze van de drm boeren haden geeist om hun drm in een soort binaire blob aan te leveren als plugin voor silverlight, (en dus ook gelijk moonlight... ). of liever nog, helemaal geen drm..
Bij mij werkt Silverlight anders prima.. beter dan Flash in ieder geval.
Was inderdaad iets sneller, of dat nog steeds zo is in FP11 die molehill api enz gaat krijgen weet ik niet, maar FP werkt tenminste ook op linux en dat doet silverlight niet.
Wat is nou de reden dat silverlight op de RTL site het meestal niet doet? Ligt dat aan silverlight? of aan slechte implementatie door RTL?

edit: zelfs als het aan RTL ligt, dan zou de silverlight plugin (in chrome bv) niet zomaar daardoor mogen crashen...

[Reactie gewijzigd door Maarten21 op 13 april 2011 21:40]

Ik zie in silverlight wel potentie. Over het algemeen vind ik Silverlight vloeiender lopen dan flash. Heb nog nooit crashed gehad met Silverlight terwijl dat bij Flash wel anders was. Wat ik ook opmerk of wat ik zelfs raar vind is dat ik de kwaliteit van bijv. een film beter in silverlight eruit dan in Flash. Microsoft is nu op de goede weg. IE10, Silverlight 5, Windows 8. Ga zo door.
Zolang Silverlight niet draait op een meerderheid van de telefoons / tablets (die nu op Android / iOS / Symbian / BlackBerry draait), denk ik anders dat er vrij weinig toekomst voor is.

Flash draait op veel meer platformen, is ook al aangepast voor ARM en mobiele apparaten. Ontwikkelen voor Silverlight is een keuze voor ontwikkelen voor het 'conservatieve desk/laptopformaat' en een kleine minderheid van de mobiele apparaten - waar juist zo de groei in zit.
Silverlight is er al wel een tijdje voro Symbian...

http://www.silverlight.net/getstarted/devices/symbian/
bij mij werkt zowel uitzending gemist en rtl gemist met silverlight perfect. beeld kwaliteit is ook erg goed te doen op mijn tv moet ik zeggen.
Ik heb het even uitgeprobeerd, maar het stottert dus echt niet. Licht het misschien aan je internetverbinding? Of gebruik je het nog op een P4? Met mijn e8300 en 4gb lukt het iig makkelijk.
Met een T2300@900Mhz doet alle publieke Silverlight het gewoon,ten minste al ze bij de openbare omroep eens mensen in dienst zouden nemen,die naast de vormgeving en factureren,ook eens naar de correcte werking zouden kijken van hun websites.
Die rammelen aan alle kanten.
Vergelijk maar een video op de normale www.uitzendinggemist.nl via het ingebouwde wmp venster. Loopt veel vloeiender. Vooral bij camera pans merk je dat.
uhh.. Silverlight is niet meer dan DRM? WTF... je hebt dus totaal geen idee wat Silverlight nu werkelijk inmiddels allemaal kan.. video's afspelen is daar maar een heel klein onderdeeltje van...
Uhm uh uh uh...

Silverlight is er puur om de originele video url te beschermen. Meer is het niet. Gewoon pure DRM, net als CI+ En video's die je erin afspeelt lopen lang niet zo vloeiend als met de oude www.uitzendinggemist.nl via het ingebouwde wmp venster.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 14 april 2011 07:04]

Silverlight is er puur om de originele video url te beschermen. Meer is het niet. Gewoon pure DRM, net als CI+ En video's die je erin afspeelt lopen lang niet zo vloeiend als met de oude www.uitzendinggemist.nl via het ingebouwde wmp venster.
Zoals SuperDre al zei: geen idee waar je het over hebt. Met een beetje logisch beredeneren was je er vast zelf ook wel uitgekomen dat dit niet het geval is. For starters, ... waarom zouden ze een complete .NET subset als framework meeleveren als ze enkel een ActiveX component nodig zouden hebben voor DRM?
@SuperDre
Zulke comments kan je beter negeren. Silverlight is heus meer dan enkel DRM, je kan er inderdaad veel meer dan gewoon een filmpje streamen. Microsoft heeft Silverlight dan ook ontwikkeld om een stukje van de Flash-taart te hebben, ik denk dat ze zeer goed op weg zijn. Zoals een andere tweaker heeft aangehaald, met Silverlight nog nooit geen stabiliteitsproblemen gehad, wel zo met diverse Flashplayer versies.
Het enige wat mis is met je commentaar is alles. Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.mashooo.com/ of zoek eens rond op het web. Dan krijg je misschien een idee wat silverlight is.
Hoewel ik merk dat de discussie een beetje afdrijft moet ook ik onderkennen dat silverlight helemaal niet overal zo vloeiend loopt. Met name op sommige oudere computers (Pentium D en Athlon 64) heb ik genoemde problemen gehad, maar lang niet altijd. Na een herinstall en met een vergelijking naar andere oude computers (athlon xp) kom ik tot de conclussie dat die storing daar hardware afhankelijk zijn.
Maar het gaat wel om meerdere computers waar verder geen andere problemen zijn.

Verder is de DRM van de implementatie op verschillende sites vreselijk en is die niet cross platform, terwijl die van flash dat wel is.

Ook vind ik het als tweaker natuurlijk achterlijk om een techniek te gebruiken die niet 100% cross platform is, en zoals vele anderen voor mij al gezegd hebben, silverlight draait gewoon niet of niet goed op telefoons en op de meeste *nix platformen.
Als microsoft zelf persoonlijk zou zorgen dat het gepoort werd naar alle platforms en/of moonlight en mono echt 100% toegang geven tot hun broncode, pas dan is er toekomst voor silverlight imho.

Hopelijk komt de flash ontwikkeling weer een beetje op stoom, want ook dat is een draak qua performance.

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 14 april 2011 07:51]

Sorry maar een pentium D is nu 8 jaar oud, en ik kan me niet voorstellen dat de laatste Flash varianten daar lekker op lopen. Ja Silverlight is zwaarder als een video-url openen in Windows Media Player, maarja Silverlight is dan ook iets heel anders.
Ik werk dagelijks met een AMD Ahtlon uit 2004. PC sinds 2008 geen herinstal gehad en deze loopt als een zonnetje. Silverlight, geen enkel probleem. Flash meestal niet.
Adobe is nu met FP11 bezig, daar zit de nieuwe MoleHill API in waarmee via GPU 3D graphics kunnen worden gerender, Via DirectX9, geen DirectX dan naar OpenGL, geen OpenGL dan pas naar CPU (Mischien nog meer er tussen)
http://www.youtube.com/watch?v=hCXxCD_GYTA
Silverlight is zo ongeveer de pluginversie van WPF (Windows Presentation Foundation), een onderdeel dat draait op .NET. Wat Silverlight eigenlijk doet, is .NET-code uitvoeren (of beter, laten uitvoeren). Dit is vergelijkbaar met Flash, die ActionScript uitvoert.
Met 1 belangrijk verschil: het werkt niet of nauwelijks op niet Micrsoft OS'en en/of browsers. Zelfs MS heeft aangegeven dat Silverlight voor een niche bedoelt is bij monde van Bob Muglia. Hiermee is Silverlight direct een dead-end voor serieuze internet ontwikkelingen (wat je op je intranet doet moet je zelf weten, maar met de hele reeks aan bedrijven die maar niet van IE6 afkomen omdat men hier zo speciaal gebruik van heeft gemaakt, zou het ontwikkelaars sieren klanten dit af te raden).
Het werkt anders perfect op mac osx en ook in firefox en chrome...
Het werkt anders perfect op mac osx en ook in firefox en chrome...
Idem en onder OSX is de performance is stuk beter dan Flash.

Ik begrijp die negatieve reacties niet zo (waarvan de argumentatie ook niet eens klopt). Doet me een beetje denken aan Apple versus Windows discussies wat uiteindelijk in een kinderachtig fanboy-nietuswellus-deadlock loep eindigt.

Waarschijnlijk zal de onderliggende emotie wel weer HTML5 vs Silverlight zijn.
nou perfect... niet op mijn mac.
Kan bepaalde filmpjes op rtlgemist regelmatig niet kijken door storingen met silverlight, reboot in windows kan het wel.
Op http://beta.uitzendinggemist.nl moet je verplicht Silverlight gebruiken. Daardoor is het beeld een grote stotterbende.
Ik heb anders met mijn 100kb/s internetlijn met IE9, geen enkel probleem met het afspelen van rtl via silverlight.
Het loop iniedergeval beter dan flash.

OT:

Geweldig dat het mooi doorontwikkeld word. Stilstand is achteruitgang.
Bied akamai trouwens ook silverlight ondersteuning?
Ook ik gebruik de service van uitzending gemist erg veel, en ik gebruik gewoon Silverlight... werkt uitstekend!
Daarnaast slaat je DRM verhaal natuurlijk niet echt ergens op.. dat is meer een stuk implementatie die met Silverlight mogelijk gemaakt wordt. Silverlight is geen "player" zoals je het noemt, maar een framework voor online (rich)applicaties.
Een framework zodat je niet zo makkelijk achter de originele video url kan komen. Het is gewoon verkapte DRM in een modern jasje. Voegt echt niks toe ten opzichte van de ingebouwde wmp die bij de oude uitzendinggemist gebruikt wordt. Vergelijk maar een video op de normale www.uitzendinggemist.nl via het ingebouwde wmp venster. Loopt veel vloeiender. Vooral bij camera pans merk je dat.
Hou toch eens op met dat gezeik en ga eens kijken wat Silverlight echt is man.
Dat je er ook DRM mee kan implementeren wil nog niet zeggen dat Silverlight dan maar helemaal DRM is.
silverlight geeft bij mij nooit problemen, doorgaans beter kwaliteit dan flv en stottert minder
Klopt, heb het ook even getest en had het zelfde probleem. Hopelijk fixen ze dit nog voordat de nieuwe site live gaat
Ware het niet dat het ook Out Of Browser werkt, dus als een desktop applicatie en ook op WP7. Denk zelf wel dat het op het web een wat mindere rol gaat krijgen op den duur.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 13 april 2011 20:44]

HTML5 staat nog in de kinderschoenen, voor Silverlight en Flash zijn er prima ontwikkelomgevingen en kan je er zeker van zijn dat het op elk platform werkt zoals het hoort te werken. Bij HTML5 en CSS3 zijn er toch verschillende implementaties per browser.

@latka: werkt op mijn Mac anders aardig... En op mijn Android telefoon draait Flash ook prima.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 13 april 2011 23:18]

Hmm, Silverlight doet het alleen op Windows (niet op MacOSx of Linux, moonlight doet het anders dan silverlight dus is geen optie). Flash probeert men nog wel maar doet het niet op de iPhone/iPad en is erg vaak brak op Linux. Het enige wat een beetje werkt is een applicatie met HTML5 in een fatsoenlijke browser bekijken.
Flash beta 64 bit draaid als een zonnetje op ubuntu... dus waar je die wijsheid vandaan haalt is een raadsel... Moonlight tja niks werkt er nog op.. O-)
is idd slechter geweest op linux maar flashplayer draait ook 32 bit als een zonnetje :)
Silverlight werkt wel op mac osx
Even kijken op de Silverlight download pagina (System requirement.) leert je anders dat MacOSx wel degelijk ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door Kalix op 14 april 2011 09:11]

Windows? Check. Mac? Check. Linux? Check. Silverlight works on all major OS's plus all major browsers, including Firefox, Google Chrome, Safari, and yes, Internet Explorer. << dit staat ook op diezelfde website, Linux is daarvan niet waar, daarvoor moet je moonlight gaan gebruiken.. wat niet goed werkt.
Silverlight is nog steeds aanwezig op Windows Phone dus een toekomst zal het zeker nog hebben. Of het een toekomst heeft op het web is dan weer het grote debat: een utopisch open vrij web met HTML5, een gesloten internet met Flash en Silverlight of een eerder realistisch web met de 3?
In die 2 laatste heeft natuurlijk Flash het voordeel van een veel grotere voorsprong te hebben. Het is zo ingeburgerd en wijdt ondersteund dat Silverlight nog steeds geen volwaardig alternatief is voor Flash. De vraag is natuurlijk of er mensen zijn die Silverlight willen gaan aanleren terwijl de kritiek op Flash (en gelijksoortige) op het internet alsmaar groter wordt.
Ja inderdaad. Nu kan ik eindelijk colleges bekijken van Collegerama met videoversnelling. Normaal volg ik colleges van 2uur maar dat gaat op een snelheid van 1x - Om een beetje sneller te gaan in de collegestreams is videoversnelling echt een must.

Vroeger kon men met Flash(+versnelling) de colleges volgen op Collegerama maar helaas hebben ze dit omgegooid naar Silverlight (zonder versnelling)
Dan mag je tien x proberen Silverlight aan de praat te krijgen op mijn linux machine, en dan zien we wel of het beter is of niet.
*kuch* MoonLight, Silverlight is er voor gemaakt om cross-platform te zijn, MS levert zelf Windows en Mac versies en Silverlight draait zelfs op niet x86 hardware (WP7).

Verder is de spec is zelfs open dus iedereen kan Silverlight ook nog eens zelf implementeren. Door licentie geneuzel kan MS niet zelf een variant voor Linux maken maar het MoonLight team, die de OS/Linux versie van Silverlight maakt, ook nog eens gesteund door MS (krijgen vroege toegang tot specs, weizigingen, bug fixes etc..). Ok MoonLight loopt wel ongeveer een maand of 9 achter per versie (wat ook logisch is), maar geen Silverlight op Linux is dus echt onzin.
Beetje jammer alleen dat moonlight standaard een versie achterloopt op silverlight en dat de sites waarbij je silverlight graag wilt gebruiken niet werken met moonlight vanwege DRM of omdat ze graag de laatste versie van silverlight gebruiken.

Op mijn telefoon en tablet (android) werkt het uberhaupt niet en volgens mij op de ipad en iphone ook niet. Ofwel, microsoft maakt een 'standaard' net als flash maar zorgt er vervolgens voor dat er maar 2 besturingssystemen ondersteund worden, sorry maar dat kan ik niet serieus nemen als alternatief voor flash wat wl overal op werkt.

En waar iedereen de wijsheid vandaan haalt dat flash zo brak is en brak presteert weet ik niet maar misschien werken die mensen nog op een pentium 2 ofzo? Zelfs op mijn netbook (de grootvader van de netbooks, de EEE701) en op mijn intussen antieke laptop (celeron 1,6Ghz) draaien flash dingen gewoon prima.

[Reactie gewijzigd door Metro2002 op 14 april 2011 08:53]

Silverlight is net zo cross-platform als Flash dat is. Onder Mono heb je Moonlight, die codecs van Microsoft kan downloaden en gebruiken.
Mja, is toch niet echt alles. Ik heb het hier ook. En als ik een silverlight website tegen kom ( publieke omroep meuk ) dan is het altijd maar 50/50 of de applicatie gaat draaien. Mono zal in de toekomst ongetwijveld beter en beter worden, maar ze lopen toch altijd weer achter de feiten aan.
Niet klagen, coden! Moonlight is open source, hoe sneller de community meehelpt hoe minder het achterloopt. De specs worden gewoon door MS op tijd vrijgegeven, het is puur een kwestie van hoe snel de community het oppikt.
Een bedrijf wat miljarden per jaar verdient en te beroerd is een paar miljoen te laten steken in een fatsoenlijke cross-platform product helpen? Ik kan mijn tijd wel zinniger besteden dan dat.
Mee eens, te meer daar ik er van overtuigd ben dat Microsoft Mono niet meer zal tollereren zo snel het Microsoft's belangen schaadt. Nu hobbyen ze nog een beetje in de marge, en kan Microsoft er mooie sier mee maken.
... Ja want alle miljarden die MS verdient gaan naar Silverlight. MS kan Silverlight niet uitbrengen voor Linux (tijd/geld/licenties..) maar ze ondersteunen wel actief het Moonlight team, verder is de Silverlight spec ook nog eens open.
Maar microsoft hft waarschijnlijk al een tijdje een interne Linux build die uptodate wordt gehouden. Anderhalf jaar geleden kondigden ze nog aan dat ze Silverlight op Moblin zouden gaan ondersteunen in samenwerking met Intel. Maar Moblin is een volledige Linux distributie.
http://www.eweek.com/c/a/...t-on-Moblin-Linux-436718/
Dit zal dit wel weer zijn afgekaatst toen bleek dat Moblin niets werd.
Ook waren ze bezig om Silverlight op Symbian te krijgen: er was zelfs al een beta. Maar met de nieuwe samenwerking met Nokia hebben ze op het mobiele vlak straks een breed genoeg bereik. Dus zullen ze denk ik voorlopig geen volledige Symbian of zelfs maar een Android versie meer uitbrengen.
Silverlight is gewoon een strategie van Microsoft om mensen aan het Windows platform te binden.
Het hele idee van de strategie van Microsoft is juist dat de Linux-port altijd achterloopt op Windows!

Flash brengt Linux/ Windows versies tegelijk uit, en maakt die allebei zelf! Microsoft wil dit natuurlijk niet, want dan is Silverlight geen extra reden meer om Windows te gebruiken. Ik - als Linux gebruiker - ga geen technologie gebruiken die bedoeld, bedacht en ontworpen is om Windows aantrekkelijker dan Linux te maken, maw met als doel een besturingssysteem lock-in! Die tijd hebben we wel gehad.

Eerst 'geen ondersteuning' voor andere platformen, nu 'een jaar achterlopende ondersteuning': De tactieken worden wat 'milder' (door de markt/rechters gedwongen), maar zolang het doel hetzelfde blijft, ga ik het niet gebruiken. Laat staan dat ik er aan ga meewerken, om zo te zorgen dat andere Linux-gebruikers langzaam richting Windows geduwd worden!
Je verhaal gaat niet op, want ze brengen gewoon een officile Mac versie uit. ;) Misschien dat ze aan een Linux werken wanneer het meer dan een paar procent marktaandeel verdient.
Je verhaal gaat niet op, want ze brengen gewoon een officile Mac versie uit. ;) Misschien dat ze aan een Linux werken wanneer het meer dan een paar procent marktaandeel verdient.
Sowieso is het niet om het Windows platform te promoten maar het .NET framework.

Blijft weinig van het verhaal over, op het punt na dat hij (kidde) het niet gaat gebruiken omdat
... andere Linux-gebruikers langzaam richting Windows geduwd worden!
IT'S A CONSPIRACY!!!

(sorry ... kon het niet laten)
Mac zijn ze niet bang voor want kunnen ze tegen concurreren op prijs, of gewoon de bloggers omkopen.

En conspiracy: Staat gewoon zwart op wit in het Microsoft strategie-documentje "Evangelism is WAR" ("Iowa hearings"). Verdiep u er eens in voor te roepen, zou ik zeggen.

Iets wat in "vertrouwelijke" Microsoft documenten zwart op wit staat, noem ik geen conspiracy maar algemeen gangbare Microsoft-strategie.
Dan toch veel liever Java waar de ontwikkeling juist in een open JDK gebeurt en de state-of-the-art dus open is. En nog meer cross-platform bovendien.

De openheid van .NET vind ik een wassen neus.
LoL gooi het maar op -1
Maar wat ik hierboven beweer wordt door anderen later ook gezegd met jawel een +2
Mods laat na je kijken censuur is zo 1981
Silverlight is niet cross-platform.. moonlight komt nog niet eens 1% in de buurt
Ik ben allang blij dat ze eindelijk 64-bits ondersteunen... Daar had Silverlight tot voor kort nog flink wat moeite mee. Vooral in Firefox 4 op OSX. Ik kreeg zelfs de melding. "Deze oude plug-in werkt alleen in 32-bit modus". Ja doei!
Ben vooral benieuwd als deze versie het CPU gebruik echt omlaag kan brengen door beter gebruik van de GPU. Maar goed, daar vast pas bij installatie achter te komen.
Zo jammer dat Microsoft geforceerd van alles een concurent wil zijn
Vergeet google niet...
Uhhh, dat is niet alleen Microsoft, en overigens ondersteund microsoft de opensource community heel goed met door de moonlight en mono developers heel veel toegang te geven tot hun faciliteiten..
Het zou nog beter zijn als ze gewoon een paar paid developer die code lieten ontwikkelen ipv. met specs te zwaaien. Uiteraard wel OSS houden, dan weten we ook direkt of de specs en de realiteit in sync zijn.

[Reactie gewijzigd door latka op 13 april 2011 22:46]

Ja, ze ondersteunen ze heel goed om een eeuwig achterlopende (dus belabberde) gebruikservaring voor Linux te leveren, waardoor Linux-gebruikers wensten dat ze Windows hadden. Die onzin trappen we anno 2011 echt niet meer in! Gelukkig zijn er alternatieven die Linux gebruikers (ook Android-gebruikers dus) wl serieus nemen!
MS en open source? het is dat ze moeten met open standaarden.. anders krijgen ze op hun onderbroek van de E.C

Moonlight en Mono , kuch kuch.. moonlight werkt niet en mono was een domme deal van Novell en een ex collega van microsoft die nu bij ubuntu zit... en ik voel daar toch wat kriebelen van een rechtzaak over mono binnenkort... :O

[Reactie gewijzigd door demilord op 14 april 2011 00:15]

Ja want concurrentie is slecht! :(
Gelukkig worden Silverlight en Flash met de dag minder relevant nu html een sterke ontwikkeling doormaakt.
Alsof je met HTML 5 alles kan. Ik heb zaken in Silverlight 5 gezien waar html van kan dromen.
Ik heb zaken gezien in HTML5 waarvan Silverlight alleen maar kan dromen (bijv. op een Android je app zien). Er is momenteel een flinke shift aan de gang waarbij alles wat plugins vereist eindelijk niet meer relevant aan het worden is. Tuurlijk kan het altijd beter/mooier etc. maar het is gewoon niet relevant voor meer dan 90% van de content die aangeboden wordt. Een niche houd je altijd en daar vind je dan fat-clients/plugin based sites whatever men de afgelopen 10 jaar verzonnen heeft.
Ik heb zaken gezien in HTML5 waarvan Silverlight alleen maar kan dromen (bijv. op een Android je app zien). Er is momenteel een flinke shift aan de gang waarbij alles wat plugins vereist eindelijk niet meer relevant aan het worden is. Tuurlijk kan het altijd beter/mooier etc. maar het is gewoon niet relevant voor meer dan 90% van de content die aangeboden wordt. Een niche houd je altijd en daar vind je dan fat-clients/plugin based sites whatever men de afgelopen 10 jaar verzonnen heeft.
Tuurlijk is het geweldig om een framework te hebben wat cross browser cross platform cross everything else werkt, maar het zal altijd net een stukje minder performen dan iets wat dedicated voor een target is gemaakt.
Dit geld ook voor de snelheid waarmee nieuwe feautures aan het framework worden toegevoegd: Alles gaaf aan een open standaard zoals OpenGL maar de afgelopen 10 jaar is DirectX erover heen gewalst omdat het gewoon te lang duurde met extensions of het uitkomen van versie 2.x. Hetzelfde geld natuurlijk ook voor andere zaken zoals CSS en HTML interpretatie tussen de verschillende browser.
In het bericht staat XNS volgens mij moet dat XNA zijn.
Microsoft gaat sneller met Silverlight versie nummers dan Adobe met Flash. Nog even en we hebben Silverlight 12 en nog "maar" Flash 11. Naar mijn inziens zou MS langzamer naar nieuwe frameworks moeten bewegen. Het heeft mij persoonlijk meer tijd gekost om Visual Studio 2008 onder de knie te krijgen dat MS Visual Studio 2010 op de markt heeft gekregen. Heb je net een workaround onder de knie, wordt deze onderuitgehaald door de nieuwe versie! Zo blijf je bezig als ontwikkelaar.
Helemaal mee eens!
(ik zat het net te denken, bij het lezen van dit artikel :) )
Niemand dwingt je om over te stappen op 2010. Als het handige nieuwe features heeft die jij zou willen gebruiken kun je het natuurlijk overwegen.
1 versie per jaar vind ik niet eens zo snel?
Ik vind het eigenlijk nog wel meevallen die overgangen naar nieuwe Visual Studios. Meeste wat je in je vorige versies kan kan je nog steeds en word vaak alleen maar beter. Ik ga graag over als ik eerlijk ben.
misschien dan maar stoppen met ontwikkelen als je het allemaal niet meer bij kan houden... ;)
over bijhouden gesproken, visual studio 2010 is zelfs nog trager geworden ook, nog makkelijker voor je dus....

nee even serieus, gewoon aan het stoken hierboven, maar feit blijft nog steeds stilstand is achteruitgang...

dus of het nou een strak plan is om ipv elke 2 jaar een grote update te doen, elke 4 jaar
ik denk dat microsoft dan niet goed kan concureren met open-source initiatieven die in principe elke dag aan hun taal kunnen sleutelen en uitbrengen

ontopic:
silverlight is mede dankzij xaml wel wat vervelend om te schrijven.
Ik heb het ook gewoon niet op xml syntax, zo verboos, zo tijdrovend.
het is in iedergeval mooi dat ze zorgen dat de data binding expressions eindelijk knap gedebugged kunnen worden
ook goeie 64bit support is
Ik vind het juist met XAML en MVVM heerlijk om voor te ontwikkelen. Scheelt mij uiteindelijk bakken met tijd.
uhh.. hoe vaak moet je xaml schrijven dan? we gebruiken toch gewoon de designer of Expression blend...
Wij bouwen de GUI's in de XAML editor. Styling word wel met Expression of iets gedaan. Maar labels, textboxen incl bindings, noem maar op tikken wij in XAML.
misschien dan maar stoppen met ontwikkelen als je het allemaal niet meer bij kan houden... ;)
Ja, dat werkte ook zo goed voor IE6 ;)
Microsoft is weer lekker bezig! :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013