Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 17.069 •

Tijdens de Cebit heeft hardwarefabrikant Scythe een prototype van een nieuwe koeler getoond. De opvolger van de bekende Mugen 2 krijgt de weinig ge´nspireerde naam Mugen 3. De koeler zou binnenkort op de markt verschijnen.

De Mugen 3 is opgebouwd rond een koperen koelblok waarin zes heatpipes steken. De heatpipes worden drie aan drie door vier gescheiden koeltorens gestoken, waar een 120mm-ventilator lucht doorheen blaast. De Mugen 2 had nog vijf heatpipes die door evenzoveel koeltorens worden gevoerd. Het koelblok van de Mugen 3 is voorzien van aluminium ribben om het oppervlak te vergroten. De 825 gram zware koeler wordt met de moutingkit geleverd die ook al bij de Mugen 2 RevB zat, en is geschikt voor alle courante AMD- en Intel-sockets.

Scythe heeft de heatpipes van metalen uiteindes voorzien om voor een nette afwerking te zorgen. De meegeleverde ventilator zou met 300 tot 1600rpm een iets groter toerentalbereik krijgen dan de Mugen 2-fan. Scythe gaf tegenover Tweakers.net te kennen dat het getoonde exemplaar nog een handgemaakt prototype betrof: de koelresultaten waren dan ook nog niet vergelijkbaar met die van zijn voorganger. Wel zou de prijs identiek worden, maar wanneer de Mugen 3 gereed is voor introductie kon Scythe nog niet aangeven.

Scythe Mugen 3Scythe Mugen 3Scythe Mugen 3Scythe Mugen 3Scythe Mugen 3

Reacties (52)

Toch maar even wachten met mijn systeem waarin ik een mugen 2 stop. Ziet er uit als een smakelijke koeler.

[Reactie gewijzigd door BeefHazard op 2 maart 2011 17:39]

tijdelijk gewoon stock cooler gebruiken?
Ligt het aan mij of lijkt de Mugen 3 veel kleiner dan Mugen 2?

Nu wachten op de prijs ervan en hoe hij koelt :D

@hieronder, zou te geweldig zijn dan, denk wel dat ie iets meer zal kosten, prijzen veranderen snel

[Reactie gewijzigd door yzx op 2 maart 2011 17:44]

Nu wachten op de prijs ervan en hoe hij koelt :D
Uit het stukje...
Wel zou de prijs identiek worden
Ik heb maar al te vaak gezien dat op internet door de leverancier gezegd wordt: prijs identiek.
Maar in de winkel zit er dan ineens 10 euro verschil tussen de versie 2 en versie 3.
Kan dus idd interessant zijn om even te wachten.


Waar ik echter meer nieuwsgierig naar zou zijn is het prestatieverschil.
Is de M3 echt beter dan de M2?
En is het dan die 10 euro waard?
Is het het waard om langer te moeten wachten op levering?
De M2 ligt nu in de winkel en kun je morgen halen, de M3 kan misschien nog een paar weken duren.

Dat soort vragen :)
als versie 2 dan 10 euro goedkoper word heb ik daar niet zoveel problemen mee.
Dat betreft waarschijnlijk de adviesprijs dus zal hij in de winkel enigsinds duurder zijn bin introductie.
Kleiner, ja. Veel kleiner, nee
op deze foto (van HWI) is het duidelijker te zien:
Kleiner, ja. Veel kleiner, nee
op deze foto (van HWI) is het duidelijker te zien:
Bedankt. Hij is duidelijk wat minder diep en zal daardoor waarschijnlijk minder snel in conflict komen met RAM (vooral als er heatspreaders op zitten).
Hoewel de Mugen 2 best wel een "bang for buck " koeler is, onderscheid Scythe op dit moment niet echt van zijn concurrenten met de Mugen 3 vind ik.
Hoewel de Mugen 3 nog niet getest is etc, verwacht ik niet een enorme performance boost.
Of die ene extra heatpipe moet het verschil gaan maken.
Niet vergeten dat de Mugen 2 nog steeds in de top/sub top van de lucht koelers mee draait en dit al enorm lang voor een zeer scherpe prijs waar zo goed als geen andere koeler aan kan toppen.
En ik verwacht ook niet direct 10 graden verschil nee aangezien dat in de top van dit segment ook niet aan de orde is.. alles zit vaak binnen enkele graden van elkaar af,echter verwacht ik wel enkele graden verbetering waardoor de mugen 3 ook weer bovenaan mee draait.

Ben ook erg benieuwd naar reviews van dit product, verwacht er gezien de naam die scythe op dit gebied heeft hoog te houden enorm veel van.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 2 maart 2011 17:45]

Ik denk eigenlijk dat door het nieuwe ontwerp van de lamellen op deze koeler, hij relatief beter zal gaan presteren op lagere toerentallen, zoals de Megahalems. De Mugen 2 had nogal high-rpm fans nodig voor maximale prestaties door de hoge findichtheid en dicht op elkaar gepakte lamellen, en dit model lijkt door de hogere doorlaatbaarheid met minder te kunnen doen. De aan het nieuwe ontwerp inherente vermindering in koeloppervlak wordt hopelijk gecompenseerd met die extra heatpipe.

All in all, als 'ie ook maar een klein beetje een verbetering op zijn voorganger is, wordt dit niet de beste koeler op de markt, maar wel een betaalbare, met topklassement-prestaties en hopelijk ook een goede keus in stille systemen.
Ik ben heel benieuwd naar de benchmarkprestaties van de nieuwe Mugen. De vorige twee zijn toch heel lang de standaard geweest om mee te vergelijken. Hij is wel weer een tikje breder dan de Scythe Mugen II, aan de fan te zien, dus ik ben nogal benieuwd naar het gewicht. De hoogte is vrijwel gelijk, zo te zien. Het ziet er al met al netjes uit, nu hopen dat het gewicht en de prestaties meevallen. Met dat laatste zal het wel goed zitten.

@yzx: "Wel zou de prijs identiek worden", zeggen ze in het artikel. Een euro of 40-45 bij introductie, later 35, schat ik.
Ietsje korter en met de heatpipes wat beter verdeeld over de ribben. En een fan met een hogere topspeed. Hij zal wel weer een half graadje beter koelen dan de 2 :)

Mijn mugen 1 begon toch wat minder te koelen laatst, ik heb toen de half versleten originele fan vervangen door de pwm fan die ook op de mugen 2 zit, dat scheelde 7 graden.
Ziet er goed uit! hij lijkt inderdaad ook ietsjes kleiner.
wel hoop ik dat ze ook iets aan de montage hebben gedaan, dit vond ik erg onhandig!
Ik moet zeggen dat, nu ik met meer verschillende koelers gewerkt heb, de installatie van de Mugen nog best mee viel, mits je kast een cutout achter het MoBo had waardoorheen je de backplate vast kon draaien. Je drukt het ding op z'n plaats, schroeft 4 schroefjes vast en bent klaar. Door de universele backplate heb je ook geen 10 kilo accessoires nodig en dat drukt de kosten. Ik heb de Mugen 2 in 3 systemen gehad en zeker 20x geremount, en het is een halve minuut werk.

Vergeleken met Thermalright retention kits die ik niet zonder handleiding heb kunnen doorgronden, Coolermaster push-pin opstellingen die loslieten zodra de kast een millimeter werd verschoven, Tuniq towers die enkel pasten bij gebruik van een verhuisdoos aan accessoires en precisiegereedschap, en zogenaamd universele klemaansluitingen van Zalman die uitsluitend middels toepassing van grof geweld en obsceen taalgebruik effectief bleven zitten, vind ik dat Scythe het zo slecht nog niet doet met de Mugen rev. B bracket...
Ben nu egt wel is benieuwd of dit zoveel betere koelprestaties gaat geven als de mugen 2 .
Volgens mij gaat het niet veel meer uitmaken.

Met deze heb je misschien wel minder last voor het plaatsen van een fan boven je geheugen met grote heatsink.
Ben nu egt wel is benieuwd of dit zoveel betere koelprestaties gaat geven als de mugen 2 .
Volgens mij gaat het niet veel meer uitmaken.
Hoeveel verschil zat er tussen de Mugen 1 en 2? Waarschijnlijk ook niet zo heel veel. Een nummertje hoger is dus een evolutie en geen revolutie. Kleine uitbereidingen en optimalisaties.
Als het installatie gemak niet verbeterd is zie ik geen reden om een Mugen 3 aan te schaffen -.-' God wat was het een hel om de Mugen 2 te installeren.
Het is wel te doen opzich maar altijd gemakkelijker om je bord uit je kast te halen.
Dat is wel een nadeel dat je je bord er uit moet halen om cpu koeler te verwisselen
dat ligt ook maar weer net aan je kast heb hoor, ik kan mijn mobo er gewoon in laten zitten (CM Storm Sniper).

instalatiegemak... tjsa, ik heb er niet zo veel ervaring mee, en het is niet zo makkelijk als het bij de stock koeler zou zijn, maar echt een probleem vind ik het niet, gewoon je mobo op 2 planken leggen, koelpasta erop, mugen erop zetten, en dan de backplate vasthouden en voorzichtig de schroefjes vast draaien vanonderen.
Hangt weer van de moederbord af.... Zelf heb ik een ASRock P55 Deluxe3 en nu blijkt: De heatsink voor north/southbridge (wat normaal toch wel heel fijn kan zijn) maakt het vastschroeven in die hoek een verschrikkelijke nachtmerrie.... Ik heb nog vrij dunne vingers (19 jaar oud dus worden nog wel dikker denk ik...) en zelfs ik kan amper mijn wijsvinger tussen de Mugen 2b en de heatsink krijgen... En dat was de enige optie waar je nog bij de schroef kon komen.
Volgende moederbord waar ik een scythe mugen 2b op doe wordt zeker niet met heatsink op north en southbridge (en ik denk ook met de 3 dat het dezelfde verhaal wordt).
Ik heb de backplate van mijn mugen2 moeten modden met de dremel omdat er een schroefje te dicht bij de cpu zit... voor de tweaker zoals ik niet echt erg maar wel weer beetje jammer van asus dan, die had dat ding ook wel iets verder er vanaf kunnen vastzetten.
[off-topic] Blij dat ik dan toch maar gekozen heb voor een Noctua [/off-topic]
Mee eens. Met de prijs en prestatie had je met de Mugen niets te klagen. De installatie is echter een groot minpunt. Dat hadden ze moeten aanpakken.
Ik heb laatst nog een Mugen 2 rev b geinstalleerd op een mobo die juist ui de verpakking kwam.
En mijn god wat een k*t manier om installeren.
Als je koelblokken van het mobo langs de socket hebt is het echt de grootse miserie.
Ze kunnen op dat vlak iets leren van Thermalright.
Echt mee eens, vooral op de ASRock P55 Deluxe3. Volgende keer beter kijken voor een koeler die dat probleem niet heeft.
'weinig ge´nspireerde naam'

Het zal niet meevallen om inzichtcijfers te krijgen in verkochte CPU-koelers (nogal een niche-markt lijkt me). Maar vermoedelijk zal de Mugen 2 daar heel erg hoog in staan, en al voor langere tijd. Ding staat al weet ik hoe lang in de BBG. Ze zouden gek zijn als ze de naam zouden laten vallen.
Misschien niet in aantal verkochte CPU-koelers maar wel hoe populair die is bij tweakers ;) . Ik heb hem zelf ook maar kan er nog niks over zeggen want mijn pc is nog niet klaar want ik wacht op Bulldozer.
http://tweakers.net/price...rclocking-en-cooling.html

Ontopic: Had ik toch beter kunnen wachten want dan had ik misschien een paar graden Celsius winst gehad. Sorry dat ik het zeg maar ik hoop dat die slecht koelt. :o

[Reactie gewijzigd door tweakerss op 2 maart 2011 18:37]

Erg nice! ik heb de Mugen 2000 2,5 jaar gebruik en pas 2 weken geleden vervangen voor een Thermalright Archon. Het is nog steeds een super cooler. En qua prijs prestatie nog steeds nummer 1!!!

Ben benieuwd hoe deze cooler het gaat doen tegen over de Mugen 2000.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013