Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 100 reacties, 27.867 views •
Submitter: Hasse

Tweaker Hasse Muller heeft een Gamecube-controller zo aangepast dat alle controls die met de linkerhand bediend moeten worden, zijn vervangen door een bewegingssensor. Hierdoor kan ook een eenhandige de controller gebruiken.

Muller bouwde de controller voor zijn broer, die maar één hand kan gebruiken. Na het bestuderen van de interne hardware van een aantal Gamecube-controllers, kwam hij op het idee om de linker analoge joystick en de digitale joypad te vervangen door een bewegingssensor. Dit zou mogelijk zijn omdat vrijwel alle games slechts één van deze twee aanstuurmogelijkheden gebruiken. Wel moest de linker schouderknop naar rechtsonder worden verplaatst om bruikbaar te blijven.

Door de controller uit te rusten met een bewegingssensor, een microcontroller en een dac kon de digitale joypad vervangen worden. Leds die in de behuizing zijn verwerkt, geven de gekozen richting aan als de controller wordt bewogen. Op de plaats van een analoge joystick plaatste Muller een switch waarmee ook een digitale modus kan worden gekozen. Het verplaatsen van de linker schouderknop naar de rechteronderkant had nog wat voeten in de aarde, maar met behulp van een dremel en een lijmpistool wist Muller deze button op de gewenste plek te monteren.

De laatste stap was het programmeren van de microcontroller die bewegingen van de speler moet omzetten naar spelacties. Het finetunen nam nog de nodige tijd in beslag, zo laat Muller aan Tweakers.net weten: "Met behulp van een plank kon ik de benodige hoeken vinden. Zo zal de joypad pas een beweging doorgeven als deze minimaal 11 graden is gekanteld".

Uiteindelijk was Muller tien dagen aan het project bezig. De kosten bleven binnen de perken; de 60 euro voor een AVR Dragon Programmer bleek de grootste kostenpost. Zijn broer bleek er prima mee te kunnen gamen en Muller hoopt dat zijn project navolging krijgt, zodat ook voor andere mensen met een handicap aangepaste controllers beschikbaar komen.

Reacties (100)

Reactiefilter:-1100095+160+26+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
Wat leuk om je eigen project hier zo terug te zien. Bedankt voor de vele leuke reacties ook! :)

Om er een product van te maken moet er nog wel het nodige gebeuren. Meest belangrijke is dat er iemand een marktkanaal voor dit soort producten heeft om er voldoende van te verkopen. Dan is de benodigde investering voor de ontwikkeling ook niet zo'n groot probleem. Zelf twijfel ik of er voldoende afzet potentie voor is. Maar dat was ook niet het doel van dit project natuurlijk.

Ik heb vooraf ook een marktonderzoek gedaan naar bestaande producten (ik wilde het wiel ook niet 2x uitvinden) en daarbij ook de BenHeck controller gezien. Die is ook best origineel maar leek me in het gebruik toch minder handig.

Mijn game skills zijn inderdaad niet echt goed. Ik heb ook nooit tijd om te gamen... was best lastig om tegelijk op het schermpje van de camera en de controller in beeld te houden en dan ook nog Mario kart te spelen. Doel was om te laten zien dat het werkt, niet om te Mario Kart te demonstreren...

Enige oefening maakt het met deze controller zeker mogelijk om met 1 hand de games probleemloos te spelen.

Het leuke hieraan is dat ook voor mensen die 2 handen kunnen gebruiken dit best handig is. In de ene hand een biertje en met de andere lekker gamen. Eigenlijk zouden alle producten voor mensen met een handicap zo ontworpen moeten zijn dat mensen zonder handicap ze ook graag zouden willen gebruiken. Op dit gebied zou ik ook zakelijk graag met mensen in contact komen.

Op mijn website heb ik nog wat meer details staan dan in het filmpje overigens. En als er vragen zijn, stuur gerust een mailtje.
En ik je eerst maar verwijten dat die motion controle niet echt goed werkte, maar het lag dus gewoon aan jou :P. Maar ik blijf er wel bij dat ik knoppen of een joystick wel fijner blijf vinden dan motion-controle, maar dat is misschien ook een kwestie van smaak.
En wat ik mij ook nog afvraag, of het ook mogelijk zou zijn voor een tweaker om een PS3 of een Xbox360 controller zo om te bouwen, of zou die elektronica daarvoor te ingewikkeld en/of te gevoelig zijn?

[Reactie gewijzigd door kwinvdv op 10 augustus 2010 14:51]

Over het wiel 2x uitvinden: Er zijn volgens mij al controllers die precies dit doen. Ik heb deze controllers gevonden. Een gyroscopische controller voor pc,ps2, en ps3 is daar al voor 15$ te koop. Draadloos voor 35$.
Misschien een tip voor mensen die de skills niet hebben om dit te doen
Ook uitvoerbaar voor de linkshandige eenhandige?

Dat is namelijk waar ik tegen aanloop bij de meeste muizen/trackballs..... Alles is rechtshandig-georiënteerd
Dat lijkt me een stuk lastiger, want al die knopjes zitten rechts... Je zou dan uit moeten gaan van een linkshandige controller waarbij alle knopjes links zitten en dan de zelfde mod maken. Linkshandige controllers bestaan wel als het goed is (heb er even op gegoogled en in ieder geval één voor xbox gevonden). Ik zou zeggen: hobby-ze! :)
Wel tof gedaan, benjamin heckendorn (http://benheck.com/) de maker van oa. de xbox en ps laptops. Heeft ook enkele 1 hand controllers ontwikkeld. Er is wel een kleine markt voor, er zijn mensen die hun hand bijv zijn verloren in de oorlog. Als je dan zo;n controller voor ze maakt ben je wel een beetje een held ;)
Zie hoe beroerd hij rijdt... die bewegings sensor is een wel of niet knop...en dus heeft dus niet de hoeveelheid/gevoeligheid van rechts en naar links. Het idee is er wel.
Hij heeft wel degelijk gevoeligheid die afhankelijk is van de hoek! De micro verdeelt 12 bits van de versnellingssensor lineair tussen de minimale en maximale hoek naar de joystick uitslag (0V - 3,3V). Ik kan daar aan software nog heel wat een bijschaven als het moet.

Dat ik er direct bij de eerste keer testen nog niet zo handig mee ben, dat klopt! ;) Ik speel ook bijna nooit games....geen tijd voor...

[Reactie gewijzigd door Hasse op 10 augustus 2010 14:35]

Dat ik er direct bij de eerste keer testen nog niet zo handig mee ben, dat klopt! Ik speel ook bijna nooit games....geen tijd voor...

Je moet je niet verdedigen om je gaming-skills; degenen die daar over miepen missen eigenlijk compleet waar 't over gaat, ondanks dat ze daarna altijd nog je complimenteren over het idee.

[Reactie gewijzigd door Little Charlie op 10 augustus 2010 14:54]

Ik leg graag uit dat de hoek van de gamecontroller gekoppelt is aan de uitslag van joystick en dat het dus niet alles of niets is. Ik kan door het kantelen van de controller alle spanningen tot 2 cijfers achter de komma maken van 0V tot 3,3V. Dat is heel relevant voor het spel plezier want er zat niet voor niets een analoge joystick in.
Veel tweakers in het nieuws deze week, vind ik wel leuk :)


Maar verder leuk projectje! Ook leuk om te zen dat mensen dit thuis ook gewoon kunnen.
ik vind het ook tof om te zien dat er zoveel tweakers in het nieuws komen, creëert nog meer het gevoel er bij te horen, tweakers.net voor en door tweakers.

kan dit idee niet officieel uitgebracht worden voor mensen met handicap?
het lijkt me dat er meer mensen met een handicap zijn die niet kunnen gamen.
en uitbreiden naar andere platformen?

heel mooi gedaan!
een tweaker, niet iemand van tweakers.net volgens mij...
Echt wel: gallery: Hasse, zoals ook in de bron van het artikel vermeld staat.

Klasse hoor Hasse!

[Reactie gewijzigd door BabyXL op 10 augustus 2010 14:57]

Waarschijnlijk vergt dat nogal wat R&D werk voor een goed idee. Dit werkt natuurlijk mooi, maar is nog verre van perfect. De kosten hiervoor moeten gedeeld worden over een heel beperkte afzet. Hoeveel mensen kunnen slechts hun rechterhand gebruiken én zijn bereid hier een stevige prijs voor te betalen én willen gamen? Ik ken ook mensen met een handicap die mij ownen op de PC, en dat is dan niet een vingerkootje eraf. Die mensen passen zich over het algemeen aan.

Daarnaast is dit ook maatwerk. Conclusie is dus dat het achterlijk duur gaat worden.
Afgezien van het feit dat dit natuurlijk een erg mooi project is voor eenieder die ook een handicap heeft, blijft het natuurlijk wel komkommertijd, ook voor t.net :)
Gelukkig heeft dit met komkommertijd niets te maken. Dit is altijd nieuws voor ons :)
Hmm, moet ik mijn hobby-projecten ook maar aanmelden?
als het ook maar enigsinds 'a nuttige info opleverd' of een behoorlijke 'because it can be done'-factor heeft, ga je gang, in elk ander geval stop met janken en 'ga leven'
heb je veel leuke (anders dan midi??) projecten gemaakt dan?
Midi is lang geleden inderdaad. Toen had ik nog tijd om te hobbyen. Nu leef ik me af en toe nog uit. Afgelopen weekeinde heb ik mijn oscilloscoop voorzien van een LCD scherm i.p.v. CRT. What the heck: hier is de link: http://forum.sparkfun.com/viewtopic.php?f=14&t=23147

[Reactie gewijzigd door ncoesel op 10 augustus 2010 15:31]

Vind ik ook knap.. kan niet wachten tot ik met VHDL aan de gang kan gaan dit jaar. Ik moet maar eens ff op zoek gaan naar wat toturials ervoor.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 augustus 2010 10:07]

maar helaas geen directe koppeling met 't forum/tweakers :(
Alleen moet ie nog wel flink oefenen. Een betere motion sensor was gepast geweest. Maar ideaal project.
12 bits gevoeligheid niet genoeg dan? Deze 12 bits worden lineair verdeeld tussen de minimale en maximale hoek. Kleiner dan minimaal wordt behandeld als horizontaal en groter dan maximaal als volledige uitslag.

Maar als je bedoelt dat mijn gameskills niet echt super zijn... dat klopt... ;)
Het is dus een hellings-hoek sensor, geen accelerometer als ik het juist heb.
Daar is mischien ook nog iets mee te verzinnen.
Echt respect dat je dit hebt gedaan. Niet voor de technische uitdaging (wat ook respect verdient), maar voornamelijk dat je dit voor je broertje wilt doen.
Kun je vertellen welke accelerometer je gebruikt hebt? Ik zie op je site wel welke microcontroller en DAC je gebruikt hebt, maar niet de accelerometer.
Dat noem ik een hele mooie ontwikkeling. Het is natuurlijk wel zo dat een dergelijke oplossing alleen werkt in een controller die er ongeveer hetzelfde uitziet, de Wii is namelijk al met één hand te bedienen.
Maar met die bewegingssensor er is heeft als iets weg van een wii-controller wat ik er wel jammer aan vind, want als je naar eind einde van het filmpje kijkt zie je wel dat je hierdoor wel minder snel kan reageren.
Maar dit is eigenlijk een gat in de markt, want er zijn aardig wat mensen in de wereld die maar een hand kunnen gebruiken bij gamen. Maar dan zou er zowel een linkshandige versie moeten komen als een rechtshandige versie.
je zal iets minder snel kunnen reageren, maar het zal deels ook wel met oeffening te maken hebben, als je weet welke bocht gaat komen kan je van te voren al beginnen met sturen, andere spellen vereisen minder snelle reacties op de Dpad, bijvoorbeeld een RPG waarbij het meer aan komt op rondlopen en wat turn based gevechten enz, dus er zijn veel spellen die dan wel kunnen worden gespeeld.

(btw. wii is niet volledig met een hand te bedienen, sommige spellen vereisen de nunchuck, maar in de meeste gevallen kan het zonder)
Nou ken ik de gamecube controller niet zo goed.. maar heeft dat stickje wat vervangen is alleen aan of uit..? Oftewel kan je ook een beetje naar links?
Wat dat gaat na deze mod niet meer.. Vooral met racespellen is dat toch wel een enorm voordeel..
Op de plaats van een analoge joystick plaatste Muller een switch waarmee ook een digitale modus kan worden gekozen.
Hij staat dus standaard in analoge modus, dus een beetje sturen kan dan ook. Er kan dus ook omgeschakeld worden naar digitale modes.
Zou een voet controller voor de D-pad niet beter zijn? Daarmee kun je preciezer (behalve aan/uit in een richting ook een throttle achtig iets doen zoals met een normale joystick) besturen
Knap gedaan. Eigenlijk apart dat de leveranciers hier nog niet aan hebben gedacht wat er is zeker weten een markt voor dit soort producten.
Veel te duur voor een selecte groep mensen.
Dit soort initiatieven zijn erg goed, hopelijk inspireert het meer mensen om dit soort projecten op te zetten!

Echt tof gedaan! Succes met de verdere verbeteringen van het project!
Veel te duur? Als hij er 10 dagen me bezig is geweest en het binnden zijn budget heeft gehouden 150 euro ofzo, Dan valt dit echt nog mee.
Microsoft hoeft geen controllers te kopen en de software is eenmalig.
En als hij het in 10 dagen kan, dan kunnen knappe koppen bij microsft het samen wel sneller denk ik, je bent dan echt niet meer dan 2000 aan research kwijt.
Je kunt ze dan alsnog online verkopen, hoef je er ook niet veel te maken, je maakt er van te voren 2000 ofzo en die verkopen echt wel, als gehandicapte had ik echt wel 10 dagen bezorging over voor een controller, zodat ik daarna heel veel uren plezier heb voor mijn xbox.
Microsoft is zo rijk, ze stellen zich maar aan. Hiermee kunnen ze nog meer publiciteit trekken denk ik. 'je geeft immers ook om mindere mensen.' Klinkt toch goed?
Je vergeet 'n paar dingen:
die gasten die 'm moeten ontwikkelen voor (MS/Sony/wiedanook) moeten betaald worden, het ding moet aan bepaalde richtlijnen voldoen (daar gaat 'n hoop tijd en geld inzitten om daaraan te kunnen voldoen), het design komt ook nog 's kijken, enzovoorts undsoweiter and so on.... En dan heb ik 't nog eens niet over de -tig managmentlagen die er aan moeten verdienen...

Dat is het probleem met veel hele goede ideeën die er zijn en die in principe goed werken, maar daarna komt de rest erbij kijken om de zaken bedrijfsmatig aan te pakken, en dat is dan vaak de doodsteek.

En het reclame maken dat je ook voor speciale doelgroepen dingen maakt als dat niet je core business is, is heel gevaarlijk; het kan zo snel verkeerd uitgelegd worden. Daarin is marketing een maf monster....

[Reactie gewijzigd door Little Charlie op 10 augustus 2010 15:57]

Het is misschien niet haalbaar voor de bedrijven die de consoles zelf maken inderdaad maar ik zie dit wel als leuk klusje voor de makers van de 'nep controllers (logitech ed.)' die zijn namelijk toch continu met dat soort dingen bezig. Logitech maakt ook linkshandige muizen voor linkshandigen die ook met een symmetrisch model kunnen werken dus waarom zou je geen eenhandige controllers maken? Die mensen kunnen namelijk écht niet zonder dus dit zal wel verkopen.
Hulde,
en een stoer projectje en ook nog iemands leven een stuk leuker gemaakt.
+1

Dit is ontzettend mooi, goed uitgevoerd, en met de juiste motivatie gedaan! Ik hoop dat er veel mee gespeeld wordt!
Heel cool project, maar ziet er niet naar uit dat dat echt chill speelt. Misschien nog wat tweaken aan de gevoeligheid?
Misschien, maar voor een DIY project ziet het er zeker indrukwekkend uit. Bovendien, het zal stukken "chiller" spelen als zonder dit hobbygeval - dan speel je namelijk helemaal niet.
Nog even een potentiometer installeren voor de gevoeligheid van de G-sensor.
Verder wel leuk zulke projecten. Vind ik echt super leuk om te lezen!

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 11 augustus 2010 10:08]

1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True