Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties, 16.825 views •

Nintendo heeft op de E3 het langverwachte nieuwe deel in de Zelda-serie uit de doeken gedaan. Zelda: Skyward Sword zal volgend jaar uitkomen en speelt zich wederom af in Hyrule. De graphics doen denken aan Wind Waker.

Op de E3-persconferentie van Nintendo werd de nieuwe Zelda-titel gepresenteerd, iets waar fans van de serie op al hadden gehoopt. Zelda: Skyward Sword maakt gebruik van de Wii MotionPlus-addon, die de besturing van de Wiimote nauwkeuriger maakt. Met de Wiimote wordt het zwaard van Link bestuurd; de Nunchuck wordt gebruikt voor acties met het schild. Met het schild kunnen aanvallen worden geblokt of worden gecounterd.

Tijdens de persconferentie was te zien dat het spel nauwkeuriger kon worden bestuurd dan Twilight Princess, waar bewegingen grofweg werden herkend als bijvoorbeeld een slagbeweging. Wel verliep de bewegingsherkenning stroef, maar dat was volgens Nintendo te wijten aan de openstaande wifi-verbindingen van journalisten.

Skyward Sword wordt gekenmerkt door cell-shaded cartoon-achtige graphics, die doen denken aan Wind Waker voor de GameCube. Ogenschijnlijk is Link jonger dan in het meer realistische Twilight Princess, de eerste Wii-Zelda. Het spel zal volgend jaar uitkomen; eerder werd verwacht dat het spel dit jaar nog in de winkelschappen zou komen te liggen.

Net als veel eerdere Zelda-titels speelt het spel zich af in Hyrule. Een groot deel van de eerdere games, waaronder Spirit Tracks, Twilight Princess en de eerste Zelda-game, speelde zich ook al in Hyrule af. Het is echter ook voorgekomen dat Link buiten Hyrule kwam; onder andere in Phantom Hourglass en Majora's Mask werden andere gebieden betreden.

Opvallend was dat dit de eerste 3d-Zelda was waarbij harder kon worden gerend door op een knop te drukken. Ook was er in de presentatie een nieuw item te zien dat tijdens het spelen kan worden gebruikt: een soort vliegend insect dat kan worden gebruikt om gebieden te verkennen.

Meer details over het spel zijn er nog niet. Zo is nog niet bekend of het Master Sword in het spel verwerkt zal zitten; eerder waren er geruchten van niet. Ook is nog niet bekend of het karakter Ganondorf, in veel Zelda-games de bad guy, zijn opwachting maakt.

Dat de nieuwe Zelda werd aangekondigd, is geen verrassing. Al in 2006 waren er geruchten dat er speciaal voor de Wii een Zelda-game werd ontwikkeld. Daarbij zou het niet gaan om Twilight Princess, dat niet exclusief voor de Wii werd ontwikkeld en oorspronkelijk zelfs een GameCube-game was. Dat het spel zou worden getoond op de E3 van dit jaar, werd ook al langer verwacht.

Nintendo gaf zoals gebruikelijk weinig prijs van het spel, behalve hier en daar wat hints en één stukje artwork. In januari doken meer geruchten op over de nieuwe Zelda-game. Zo werd er gemeld dat de gebruikelijke 'kerker-veld-kerker'-gameplay op de schop werd gegooid, en er zou geen Master Sword in het spel zitten. Of dat zo is, moet nog blijken.

Reacties (80)

Reactiefilter:-180080+130+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Blijven geniale spellen, maar zitten we nou echt te wachten op Wind Waker-achtige graphics?!

Als ze de graphics nou wat volwassener maken, dan wordt het een stuk beter spelen volgens mij!
Ik vond de windwaker echt geweldig, voelde niet echt ala zelda natuurlijk. Maar de gameplay mocht er zeker wezen.
Ik zie ook liever de graphics zoals in Twilight Princess. Heerlijke Zelda die.
(Al moet ik Ocarina of Time nog bemachtigen)
Gaan we nou alweer die "Cell shaded graphics = kiddy" klucht aanzwengelen? Als je dan nog aan zou komen met het argument dat de Wind Waker matig was omdat de helft van de game niet af was toen het verscheen, dan had je nog een punt gehad, maar om nou alweer over de graphics te gaan beginnen is wel erg afgezaagd.
Ik vind die graphics juist ontzettend leuk :D
Ik vind dit wel wat hebben! Link ziet er bijna uit als in Twilight Princess, maar dan cell shaded. Toon Link (zoals in Wind Waker) vond ik iets minder geslaagd, maar zo is het een mooie combinatie.
MUST BUY ZELDA....

Aber... Geen Wii...


Geen zin om een Wii te kopen voor 1 spel, helaas...
Gelukkig zijn er zometeen dus twee Zelda games voor de Wii? :+

Edit: Nog wel meer als je de downloadables voor de Wii ook mee telt...

[Reactie gewijzigd door E.Ross op 15 juni 2010 19:13]

En die Wii Zapper demo, natuurlijk. Link's Crossbow Training geloof ik. Technisch gezien wel een Zelda game - al kan ik erin komen dat je die even buiten beschouwing laat.
Je kunt een 2ehands GC kopen (25 euro ofzo op Marktplaats) en Twilight Princess daarop spelen natuurlijk.
Wat is de status van de Gamecube emulator "Dolphin" ?
Werkt dat ding al een beetje?
Yup draait helemaal perfect op mijn op 3.2Ghz OC'ed Q6600'tje
advies wel de 64bit binaries, er is sinds vorige maand ofzo weer een stabiele public release

alhoewel ik zelf elke SVN versie test :D (ja helaas tijd teveel ivm ziekte :()

Maar heb wel een Wii en GC gekocht beide speciaal voor Mario's + Zelda's,
denk ook maar een DSi te halen ivm de hourglass series, die spelen niet lekker op Emu

voor meer info kun je PM'n laterzz
Speelde Ocarina of Time zich niet gewoon af in Hyrule?
Ja en nee. Je kwam ook buiten Hyrule zoals het Zora damain ( water ) en de vulkaan en in de woestijn. Ieder met zen eigen leiders / koninklijke familie.
Dat is allemaal in Hyrule hoor. Het zijn wel andere gebieden maar ze vallen binnen Hyrule.

Link's Awakening speelt zich bijvoorbeeld af op Koholint Island, wat geen onderdeel is van Hyrule.
en majora's mask in een andere dimensie :9
wat was dat spel vet trouwens. Was iets totaal anders dan de vorige delen, net als Wind Waker. Bij TP gingen ze helaas weer terug naar de oude formule die inmiddels al aardig uitgekauwd was en ik hoop dat ze die fout hier niet weer herhalen.
Speelde Ocarina of Time zich niet gewoon af in Hyrule?
Wat Kinnie zegt. Fixed
Ik ben zeker geďnteresseerd in deze game, maar ik heb nog mijn twijfel over de stijl van de graphics. Ik vind de stijl van TP veel mooier dan wat ik in het artikel lees: cell-shaded cartoon achtige graphics...

Ik vind gameplay altijd belangrijker dan graphics (lijkt me logisch), maar als over een bepaalde stijl gesproken wordt, kijk ik er altijd wat kritischer tegenaan dan als er gesproken wordt over de kwaliteit op zich.
The Wind Waker was verreweg het leukste 3D Zelda spel op de consoles tot nu toe. Ik ben blij dat ze terug gaan naar die stijl :)
Ik persoonlijk juist niet. Ik vond TP erg fijn en vond The Wind Waker juist te makkelijk en te kinderachtig. Hoewel ik de style van deze nieuwe Zelda wel kan waarderen
Ik ben diep teleurgesteld, ik had er tot de rumoeren van kort geleden nog vol vertrouwen in dat ze weer iets op het niveau van Twilight Princess zouden maken.
Maar:

-De gameplay lijkt nu heel erg gefocust op de leuke dingen die je met een Wiimote kunt doen in plaats van de 'oldskool' gameplay. Besturing met zoveel ingewikkelde bewegingen gaat zeker ten koste van de actie, omdat het simpelweg niet zo snel kan werken als het bijvoorbeeld bij Twilight Princess was.
Ik vind dit dus een heel slechte keuze voor een Zelda game, en het lijkt erop dat de volgende Zelda een verzameling minigames wordt in plaats van een action-adventure.

-Van wat ik tot nu toe heb begrepen gooien ze de oude dungeon-overworld formule overboord, en wordt het meer een lineare game waar het niet veel te zien valt als je nog een keer terug wilt komen naar eerder bezochte gebieden.

-Grafische stijl ziet er ongeďnspireerd uit. Wind Waker en Twilight Princess waren zeker geen technische hoogstandjes, maar ze hadden ieder wel een unieke stijl waardoor ik er goede herinneringen aan overheb.
Wind Waker had een heel karakteristieke cartoonstijl, terwijl Twilight Princess juist een wat 'duistere' sfeer neerzette.
Skyward Sword daarentegen ziet er een beetje uit als een goedkope poging tot een cartoonstijl, zonder enige persoonlijkheid.

OK, dit is pas een aankondiging, maar toen ik voor het eerst TP zag was ik meteen onder de indruk, en dan ook behoorlijk. De stijl, de duistere sfeer, gewoon perfect...
Dit lijkt meer een beetje op de aankondiging van Wii Sports Resort of een andere 'techdemo voor de Wiimote', maar dan in een Zelda-jasje.
Dit lijkt meer een beetje op de aankondiging van Wii Sports Resort of een andere 'techdemo voor de Wiimote', maar dan in een Zelda-jasje.
Deze trend is precies waarom ik de Wii zo erg haat. Die hele beweging naar domme Wii Sports Resort achtige games waar Oma wat dom met die Wiimote moet kunnen wapperen om 'de game op gang te houden' is geen goede zaak.

Het is het tegenovergestelde van wat de gamer wil, maar paradoxaal staat de gamer juist bij Nintendo helemaal achteraan. Dit is eigenlijk gek voor een bedrijf wat alleen games als business model heeft. Maar Nintendo heeft ontdekt dat de echte gamer lang niet zoveel oplevert als al die wapperende oma's, dus hebben die voorrang en heeft de echte gamer het nakijken.

Zelda blijft echter wel een brilliante serie. Als deze echt de 'wapperende oma threatment' heeft gekregen dan zou dat echt een heel, heel, heel erg triest dieptepunt zijn voor Nintendo. Ik hoop het van harte niet en kan het me ook bijna niet voorstellen, maar gezien de recente ontwikkelingen is het inderdaad niet ondenkbaar :(
Ik heb nog nooit Zelda gespeeld, maar dat het al ZO lang meegaat, MOET het wel een groot publiek aanspreken.

Ook ongelofelijk om te zien is dat één franchise zo lang kan meedraaien in game-land.

Ooit speel ik het nog wel eens :)
wel aan het begin beginnen :)
bijvoorbeeld met a link to the past, of als je persé 3d wilt ocarina of time.
prachtige games! maar dat zijn vrijwel alle delen! :)
het is nog altijd een van de betere rpg's,wat de haters ook zeggen
tis een role playing fantasy
Nee hoor, de Legend of Zelda franchise is toch voor 95% een adventure game.
Een van de kenmerken van een role-playing (game/strategy/etc) is het bestaan van een systeem met diverse klassen welke gerelateerd zijn aan elkaar via een puntensysteem.
Of het nu soldaatjes, autootjes of warriors of mages zijn maakt niet zoveel uit. Dit is echter niet de basis van Zelda games.

Ook heeft behalve Zelda II heeft de hele franchise bijvoorbeeld geen EXP (experience points).

Het wachten is in ieder geval begonnen. Gezien onderstaande reacties ben ik in ieder geval blij een Wii gekocht te hebben voor Twilight Princess :p
Beetje vergelijkbaar met "Final Fantasy" franchise.
Het spel telkens weer opnieuw uitvinden en aanpassen aan nieuwe technology/inzichten.
Meh... na Spirit Tracks en phantom hourglass op de DS was ik eigenlijk wel weer toe aan een realistische insteek. Jammer maar wederom geen rede tot op heden om een wii aan te schaffen.
Zelda is echt een TOP serie.

Ik haat de Wii (console voor huis moedertjes/vadertjes en oma die games spelen die amper skills vereisen), maar speciaal voor Zelda (en stiekum ook Mario) ga ik dan toch maar een Wii kopen.
Zelda is echt geweldig, een rede om een Wii te kopen!
Waarom had je hem dan al niet bij de vorige gekocht?
De vorige was oorspronkelijk een GameCube versie en is later ook voor de Wii uitgekomen. Misschien had die de GameCube versie al en om hem dan nog een keer aan te schaffen :-)

ontopic: Kan ik mijn Wii tegen die tijd ook weer onder het stof vandaan halen. Is waarschijnlijk nog een van de weinige spellen die ik er op zal spelen.
De reden waarom ik een wii gekocht heb. Ik kan niet wachten tot ik dit deel kan spelen. :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True