Hoofdcategorieën
Device Settings

'Graphics van smartphones binnen drie jaar op niveau PS3'

Door Bauke Schievink, donderdag 11 maart 2010 16:27, views: 28.236

Imagination Technologies claimt dat mobiele telefoons en smartphones over drie jaar dezelfde grafische mogelijkheden als de Playstation 3 hebben. Volgens de maker van de PowerVR-chip zijn de benodigde chips al in ontwikkeling.

Imagination Technologies vertelde aan Gizmodo dat over drie jaar de eerste telefoons verwacht worden met een nieuwe chip, die momenteel bij het bedrijf in ontwikkeling is. Met de hardware van Imagination Technologies krijgen mobieltjes de grafische kracht van een PlayStation 3, zo claimt het bedrijf. De chip zou echter wel beperkt zijn tot een output van 720p over hdmi, terwijl de Sony-console 1080p aankan. Welke naam de nieuwe hardware krijgt, is niet bekend, maar Imagination Technologies zegt dat het gaat om een multiprocessor-chipset.

Naast de aankondiging van de nieuwe chipset heeft de hardwaremaker ook bekendgemaakt dat de huidige reeks producten extra functionaliteit krijgt. De huidige PowerVR-gpu, die bijvoorbeeld in de iPhone en de Motorola Milestone draait, wordt voorzien van OpenCL-ondersteuning waarmee gpgpu mogelijk moet worden. Ook moet een software-update voor de PowerVR-chip betere prestaties in onder meer Flash-applicaties tot gevolg hebben.

Volgende 16:49 Sony toont menu 'ultracompact' Alpha-cameraontwerp
Vorige 15:48 Kabelaars moeten netwerk binnen twaalf weken openstellen
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Yeah sure... krijg je er een rugtas met accu bij zeker ;)

Idd lijkt mij mooi staaltje marketing. Zonder concreet inhoudelijk bekend te zijn met de HW. Denk ik stellig te kunnen zeggen: bullshit :X - Een PS3 in zakformaat muahhahahahah kijk dat die graphics mooier en beter worden, klopt, maar binnen 3jr een PS3 in je broekzak ... :N

Sowieso wordt het in het artikel zelf al ontkracht; De chip zou echter wel beperkt zijn tot een output van 720p over hdmi, terwijl de Sony-console 1080p aankan.

^- dus ....

[Reactie gewijzigd door himlims_ op donderdag 11 maart 2010 16:35]


PS3 Launch: Eind 2006
Nieuwe telefoon chip launch: 2013
Verschil: 7 jaar

PS2 Launch: Midden 2000
iPhone launch: Midden 2007
Verschil: 7 jaar

Ik denk dat het graphics niveau van de iPhone toch zeker op PS2 niveau ligt. Dus waarom zou een grafische chips voor telefoons in 2013 geen PS3 niveau hebben?

damn dat ik ooit nog eens de iPhone als argument zou gebruiken

PS2 niveau? Niet echt. Eerder op een verbeterde PS1 niveau. Voor Windows Mobile is er bijv. een PS1 emulator die aardig stabiel kan draaien. En graphics van 3D iPhone games zijn beter, maar niet veel beter. Denk je echt dat je een spel als Grand Theft Auto 3/VC/SA op een iPhone of andere high-end telefoon kan spelen?

Edit (reactie @ hieronder): Ik snap dat een emulator slechter draait dan een native game. Maar ik bedoelde het meer positief dat het de PS1 met stabiele fps kan emuleren (en dan normale games ook goed). Maar geen GTA series of andere games die relatief gezien wel aardig wat kracht nodig hebben. GTA: Chinatown Wars heeft slechtere graphics e.d. dan op de PSP.

[Reactie gewijzigd door Ywa op donderdag 11 maart 2010 22:54]


Ja maar nu ga jij dus een emulator vergelijken met normale games die ervoor gemaakt zijn.

Die playstation emulator gebruikt nog niet eens de gpu van de smartphone alleen maar de cpu en is die emulatie code nooit zo goed als de native playstation hardware.

Dus volgens mij kan het makkelijk dat de nieuwe power vr chips ps3 achtige spellen aankan.

Maar wil je dus zulke spellen hebben dan mag je wel een flinke hardeschijf in je telefoon hebben :P (over 3 jaar verwacht ik niet dat we 100gb sdmicro kaartjes krijgen.)

ik ook niet :)

die komen namelijk volgend jaar al...
http://www.physorg.com/news143893844.html

Wow .. maar dat wist ik niet :P

Maar is dat wel compatible met de huidige smartphones/telefoons?

Ik dacht dat micro sdhc maar tot 32gb ging en dat er daarna een ander formaat kwam.

Huidige telefoon? Het gaat over telefoons die over 3 jaar gaan uitkomen.
Je huidige telefoon heeft ook niet de grafische kracht van een PS3.

Eerder PSP kwaliteit: PS2 kwaliteit met iets lagere settings. (iets lagere textures, lagere resolutie, iets minder nauwkeurige models and minder krachtige CPU)

zo is mijn ps1 ook een ps3 met lagere textures, resolutie, minder nauwkeurige models en minder krachtige cpu?

Tuurlijk niet, de PS3 gebruikt dynamische lichteffecten, renderd anders etc.
Appels en peren zijn gewoon niet hetzelfde...

Emulator is iets anders dan een game native draaien vriend.

iPhone 3GS is echt minstens ps2 of beter. Installeer maar is Dungeon Hunter bijvoorbeeld.

Denk je echt dat je een spel als Grand Theft Auto 3/VC/SA op een iPhone of andere high-end telefoon kan spelen?
Heb je "Gangster" al eens gezien op de iPhone? Komt aardig in de buurt van GTA3 imho.

Bij lange na niet zeg.

Nu ik het verschil zelfs persoonlijk in mijn handen heb gehad, durf ik zelfs
ronduit met gemak te zeggen dat de iphone de PSP niet eens voorbij streeft.

Begrijp me niet verkeerd, 3D doet de iphone heel leuk, maar hou het op NDS kwaliteit.

En ja, ik heb een PS1, PS2, PS3, PSP en iphone in bezit (gehad).
Ik weet waar ik het dus over heb en ben het, nogmaals, sterk met je oneens.

Bovendien, de enorme hoeveelheid aan detail die d'r aan verloren gaat, 720p of 1080p op je telefoon... Ik heb verschrikkelijk veel moeite dit bericht op waarde te schatten. PR-praat.

@ cpt capslock:

niet extreem bijzonder meer? Je moet ook zoiets inconsistent zijnde als een PC ook niet gaan vergelijken met een constante zoals een console. Appels en peren.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op donderdag 11 maart 2010 17:49]


Ik denk dat de iphone het wel aankan, maar het budget van de developers te laag ligt aangezien de iphone al dezelfde gpu heeft als een intel gma500.

Begrijp me niet verkeerd, 3D doet de iphone heel leuk, maar hou het op NDS kwaliteit.
Overdrijven is ook een vak... Een NDS doet ~120k triangles/second en 30 MPixel/seconde, de GPU van de iPhone 3GS doet ~7 miljoen triangles/second en 250 MPixel/seconde.

Een PSP zit daar net iets boven, volgens opgave 30 miljoen triangles/second en 600 MPixel/seconde. Maar die heeft wel een iets hogere resolutie, geen programmeerbare shaders, en een veel zwakkere CPU. Daarbij staat Sony er ook wel een beetje om bekend om zijn performance cijfertjes nogal te overdrijven.

Kwa specs zit de GPU in een PSP dus waarschijnlijk hoger dan een iPhone, maar ik denk op basis van wat ik van de iPhone 3GS hardware weet dat je daar meer uit kan halen dan een PSP.

Dat de games op de PSP er veel mooier uitzien komt natuurlijk vooral omdat daar vele malen meer geld en development tijd in gaat dan iPhone games, dat staat momenteel echt nog in de kinderschoenen.

Het is niet overdrijven, het is een beetje een vergelijking zoeken die ik niet hard maak met specs. Je moet ook de hele ervaring, de overtuiging meenemen.

Iedereen is verzot op het strooien met specs, maar goed.... Waar het op neer komt, in mijn mening, over 3 jaar valt een smartphone gewoon echt niet te vergelijken met een PS3. Wat heb je aan haarscherpe textures als je de verfijnde details niet zal kunnen zien op dat 3.4 inch of 4.1 inch schermpie.

Het gaat hier om een chipset fabrikant, die hebben het niet over mening of feeling maar over specs :).

Lezen: HDMI output!

Het gaat mij niet om de HDMI output, het gaat mij om het scherm op de telefoon zelf.

Denk je nou echt dat iedereen constant dat ding op de TV gaat aansluiten? Ik durf mijn handen in het vuur te steken voor de uitspraak: "vrij weinig", dan doe je het hele effect van al die kracht al te niet. Pure overkill.

Nou, 720p schermpjes zijn er echt gewoon al. En dat ziet dan in je hand net zo mooi uit als je flatscreen aan de muur.

[Reactie gewijzigd door RielN op donderdag 11 maart 2010 23:06]


Je gaat wel erg kort door de bocht.

Alsof een spel geen enkele waarde meer heeft als je de details niet kan zien.

Met al die kracht kan je heel veel dingen doen, bovendien begrijp ik niet waarom je de details niet zou kunnen zien?

Op een PSP kan je die toch ook zien?

Is een PSP nu nutteloos omdat je de kleinste details niet ziet?

Vergeleken met de Playstation 2 tijdperk denk ik dat we zelfs veel verder zullen zijn in 2013.

In 2013 zitten fabrikanten waarschijnlijk al op 16 nanometer, en dan heb ik het niet eens over de andere ontwikkelingen op het gebied van techniek zoals verbeterde accu's, OLED schermen en snel en zuinig flash geheugen en wie weet wat nog meer.

en als het meezit worden de beelden tegen die tijd draadloos verzonden naar de flatscreen :Y)

Misschien leuk met wat stats te strooien:

PS3:------------275M P/s----4GPix/s 550mHz--90/65nm
XBox 360:------500M P/s---1GPix/s 233mHz---150nm
SGX543MP4---133M P/s----4GPix/s 200mHz---4-core
SGX543MP8:---532M P/s--16GPix/s 400mHz---8-core
SGX543MP16:- ???? P/s--???? ????? --------16-core
Sorry voor de tabel, Tweakers wil geen UBB tab doen
De SGX'en gebruiken Tile based deferred rendering in plaats van de inefficiënte Immediate Mode Rendering gebruikt door 'de rest van de wereld'.
Global Foundries zal vanaf volgend jaar ARM-chips bakken op 32/28nm voor bedrijven die de RTL's voor de CPU's bij ARM kopen en de RTL's voor de GPU's bij Imagination Technologies, dus men kan zich voorstellen dat er heel wat mogelijk is.

ed: En misschien handig toe te voegen dat de PSP2 vermoedelijk de MP4 gaat gebruiken, en MP8 / MP16 waarschijnlijk niet voor smartphones geschikt zijn omdat ze te zwaar zijn.

[Reactie gewijzigd door kidde op donderdag 11 maart 2010 23:58]


Bovendien, de enorme hoeveelheid aan detail die d'r aan verloren gaat, 720p of 1080p op je telefoon... Ik heb verschrikkelijk veel moeite dit bericht op waarde te schatten. PR-praat.
Alsof detail voor die doelgroep een selling point is..zolang de chip goed bloom effecten aan kan zal het toch niet opvallen ;)

Je kunt het ook met de PSP vergelijken ipv de aaifoon, die doet wel mobiele PS2 graphics.

Nooit! Een iphone op niveau van ps2? Ps1 heel misschien ja, dit is toch wat sterk...

PS3 niveau, hoop dan niet dat we ook overheating issues krijgen
Waar willen ze heen gaan met de hitte in de phones?

Mini fans ofzo?

Onze CPU's nu lopen ook op 3-4GHz zonder teveel moeite. Toch worden ze niet zo heet als wanneer je een Pentium 2/3 zover zou overklokken...

Misschien de graphics van de 3GS, maar niet de eerste, die komt niet eens in de buurt. overigens geloof ik wel dat het kan. Kijk maar naar wat ze vroeger voorspelden.
De directeur van de IBM heeft ooit gezegd: "Er is maar markt voor een handjevol computers" En Bill Gates heeft ook ooit gezegd dat er misschien ooit wel computers zouden komen met meer dan 32Kb geheugen. En een voorbeeld van mezelf: 7 jaar geleden zei ik tegen mijn broer:"Misschien hebben we ooit wel internet in heel Nederland." Mijn broer lachte me vierkant uit en verklaarde me voor gek. En raad eens... ze hebben alledrie de snelheid waarmee het zich allemaal ontwikkeld gruwelijk onderschat. Het zou best kunnen. Kijk bijvoorbeeld naar de Samsung Jet: 1Ghz duo processor. Hij is wel teruggeklokt en misschien langzamer dan een core 2 duo met hetzelfde aantal Ghz,maar het kan wel. Over 3 jaar hetzelfde niveau als de PS3? Ik weet het niet, maar het zou me niks vebazen.

Sinds wanneer is de PS3 eind 2006 uitgekomen dan? o.O

Sowieso wordt het in het artikel zelf al ontkracht; De chip zou echter wel beperkt zijn tot een output van 720p over hdmi, terwijl de Sony-console 1080p aankan.

^- dus ....
Ik denk eigenlijk dat dit het juist iets aannemelijker maakt:
Door deze beperking van te voren aan te geven ligt de lat iets lager dan zonder deze uitspraak.

Ik heb zeker mijn twijfels of dit daadwerkelijk gaat lukken, maar het zou maar zo kunnen. 3 jaar is lang, zeker in de hardware industrie.

Bovendien is de PS3 niet extreem bijzonder meer qua graphics: een mooie game-pc tovert tegenwoordig betere beelden tevoorschijn.

serieus, zie jij jouw mobieltje over 3jr dit weergeven?

Ja, eigenlijk wel...

De telefoons van tegenwoordig kunnen ookal youtube weergeven dus over 3 jaar kan dat vast ook nog wel :+

Lol.
En over 3 jaar kunnen ze dat dus op 720p in plaats van 480p..

Er zijn alleen bar weinig spellen die ook intern op 1080p gerenderd worden hoor.

Rub a dub wel bijvoorbeeld. :+

Dat de chip "maar" 720p over hdmi aan zou kunnen is dikke bull. Als die 720p aankan kan die ook 1080p aan, zeker te weten.

Of dit echter binnen 3 jaar gebeurd weet ik niet. Wel weet ik dat binnen een jaar al vreselijk snelle smarties uit gaan komen met wellicht dikke duals.

Het batterijvermogen zal dan echter wel flink omhoog geschroeft moeen worden denk ik....

Duals? De geruchten gaan dat de PSP2 uit zal komen met de SGX543MP4 @ 200mHz, dat is een "quadcore GPU".

Er zit een flink verschil tussen 720p en 1080p als je daarbij ook als vereiste hebt dat het stabiel draait. Voor video zou het waarschijnlijk geen issue zijn, maar als je het gaat vergelijken met een spelconsole dan scheelt het toch aardig wat in prestatie of je nu speelt op 1366x768 vs 1920x1080.

Zelfs op PC heb je daarbij al een aanzienlijke fps drop te pakken, laat staan met een smartphone waarbij ze waarschijnlijk richten op 24-30fps stabiel in 720p; een drop naar 12-18fps in 1080p dan bijvoorbeeld zou onacceptabel zijn.

Ik ben zelf ook een beetje sceptisch. Het artikel gaat ook niet in op de details, maar meer dat er een native van 720p zal zijn. Kwa shaders/flops etc denk ik niet dat er in 3 jaar tijd zoveel kan veranderen.

ach de technologie van de PS3 is al een paar jaar oud dus zoiets
zat er aan te komen.
Misschien is dit wel iets om de netbooks goedkoop grafisch op te krikken zonder
al te veel stroom gebruik.

Bedenk wel dat de hardware in de PS3 helemaal niet zo modern meer is.
De hardware kwam in 2006 al op de markt
Een smartphone die in 2013 op de markt gezet wordt is dus 7 jaar jonger!

Zeg maar een eeuwigheid op ICT gebied. :-)

[Reactie gewijzigd door procyon op donderdag 11 maart 2010 16:49]


Nouja, het is ook maar net hoe je de paystation 3 interpreteert, als namelijk Imagination Technologies alleen kijkt naar de halfbakken grafische chip in dat apparaat, dan is 't allemaal heel zo raar niet, da's gewoon een soort van mindere Geforce 7800 met een 256MB aan videogeheugen. Mijn oudere smartphone komt daar niet direct bij in de buurt, maar heeft al wel 64MB videogeheugen en wat pixel en vertex shaders. Dat was twee jaar geleden.

Als Imagination Technologies nu kijkt naar de volledige PS3, inclusief cell processor, dan is 't een ander verhaal, maar ze zeggen hier toch echt specifiek graphics.

Ik bedoel, we zitten nu al op Wii niveau; http://www.brightsideofne...ul-than-nintendo-wii.aspx

Een smartphone met 64 mb videogeheugen? Jij bent in de bibelebab gevallen zo te horen. 64 mb ram geheugen mogelijk ja maar niet dedicated videogeheugen.

En die snapdragon wint het in kloksnelheid misschien maar hij verslaat de PowerPC processor van de Wii in performance echt niet.

Er is echt geen telefoon met gelijke videokracht aan een GeForce 7800 over 3 jaar onder andere om de reden dat er geen behoefte is aan dergelijke rekenkracht en het veel te duur zou zijn. Daarnaast zou het verbruik en dus accu duur er nodeloos onder lijden.

Ze bedoelen gewoon dat je telefoon straks net zulke video af kan spelen als de PS3, waarbij de prutsers een kantekening plaatsen dat ze beperkt zijn op 720p.
Terwijl de ARM mali tegen die tijd wel 1080 doet en imagianition zichzelf dus uit de markt aan het werken is.

64MB grafisch geheugen is niet onmogelijk. dan wel shared(maar dat heb je denk ik altijd bij telefoons)
als voorbeeld, de HTC touch diamond heeft 192MB RAM geheugen, waarvan 128MB naar de gebruiker/windows mobile gaat.
zou best kunnen dat de overige 64MB naar grafische verwerking gaat(er worden voor telefoons helaas erg weinig specs vrijgegeven)

de HD2 zit al op 128MB voor graphics.

Lekker nuttig. Een 1080p scherm wordt 4x zo groot als een touch diamond en dat is al een akelig grote 'pixeldichtheid'. 720p is ... zat. Tegen die tijd.

Dat zei iedereen ook over camera's op de telefoon, maar, die zijn nu ook voor velen onmisbaar. Zo zijn er honderden dingen. Je moet niet vergeten dat die telefoons allemaal HDMI-out krijgen, hebben er nu al een paar, maar als die HDMI-out op 1080p aangestuurd kan worden, of op 720p zelfs, kan dat best interessant zijn. Als je dan ook grafisch wat leuks kunt laten zien of met de motion controller in de telefoons en het multitouch schermpje een spelletje kunt spelen, terwijl je beeld mooi gerenderd wordt op je televisie, dan kan dat weleens het einde betekenen van de consoles.

De HTC Diamond heeft inderdaad 64MB dedicated videogeheugen voor de ATi Imageon chip die erin zit. Hij mist dan wel wat drivers daarvoor, maar de hardware is er. Dat toestel is ook al redelijk oud. De Dell Axim X51 uit 2005 (5 jaar geleden), bevatte al 16MB dedicated videogeheugen voor de grafische chip. Als je het artikel had gelezen waar ik naar link, dan had je duidelijk kunnen zien dat het grafische gedeelte in de HTC HD2 niet onder doet voor dat van de Wii.

Dat het voor jou, Stevendefeij, een beetje lastig te bevatten is allemaal, kan best zo zijn, maar ik stel voor in het vervolg toch je feiten even te controleren, want je hebt volledig de strekking van dit artikel gemist en je zegt dingen die, gewoonweg, niet kloppen.

Over drie jaar kan er heel makkelijk een telefoon zijn die een grafische processor heeft die gelijk presteert aan een Geforce 7800, die zijn er nu zelfs al, maar da's alleen nog maar proof of concept. Het energiegebruik van die apparatuur gaat ook rustig naar beneden. Vergeet niet dat de RSX in de PS3, al 5 jaar oude techniek is. Zelfde geld voor de PS3 zelf, die er ook al meer dan vier jaar is. Lastig bij te benen, die snelle ontwikkelingen in de techniek, dat geef ik toe.

Overigens spelen de meeste toestellen op dit moment zonder problemen 720p video af.

Over behoefte gesproken, die is er wel zeker, op heel veel verschillende gebieden. Waaronder het aansturen van grote schermen. Vergeet ook niet dat die techniek niet alleen naar telefoons gaat, maar dat er veel meer branches in geïnteresseerd zijn, de medische wereld bijvoorbeeld.

Dat concludeert mijn les beste Stevendefeij, ik hoop dat je er wat van opgestoken hebt en je in het vervolg nadenkt met het plaatsen van een reactie die begint met; "Jij bent in de bibelebab gevallen", want dat slaat, gezien de inhoud van je reactie, werkelijkwaar alle planken mis.

Jammer. Ik had gehoopt op het niveau van de Xbox360. Die is in veel gevallen toch net even mooier dan de PS3. In de Xbox360 zit namelijk een krachtigere GPU dan de PS3, maar de CPU van de PS3 is juist weer krachtiger dan die van de Xbox360. Mahja, over 4 jaar zullen we dan wel het niveau van de Xbox360 gfx kunnen evenaren.
zucht.. je begint vervelend te worden met je reacties.

in de x360 zit geen krachtigere gpu. op zn best zeg ik dat ze gelijkwaardig is aan de ps3. let wel: de x360 zit al bijna op zn max terwijl de ps3 nog op 100% power moet komen.

over 3 jaar hebben wij zeker geen x360 kwaliteit. al is het wel vet te beseffen dat de huidige iphone3gs gewoon de UE3.0 engine kan draaien.
Ik ben zelf ook een beetje sceptisch. Het artikel gaat ook niet in op de details, maar meer dat er een native van 720p zal zijn. Kwa shaders/flops etc denk ik niet dat er in 3 jaar tijd zoveel kan veranderen.
kan het niet meer mee eens zijn. technologie gaat snel, maar zo snel is niet te doen.

dan zouden over 3 jaar er consoles moeten zijn die real time fotorealisme kunnen draaien, als we het even doordrukken.

Je haalt wat dingen door elkaar. De GPU in de xbox360 is theoretisch wel degelijk sterker, het is alleen de processor bij de PS3 die het verschil maakt. De grafische processor in de PS3 is gewoonweg minder geavanceerd. De xbox360 grafische chip, is een generatie nieuwer.

Dat de consoles zelf wel of niet aan hun max zitten, is nog maar de vraag, maar dat heeft in beiden gevallen weinig met de grafische chip te maken, maar des te meer met de processoren, de hoeveelheid geheugen en de aansturing hiervan.

Als dit artikel zo de nadruk legt op de grafische capaciteiten en puur praktisch kijken naar de specificaties van die RSX chip, dan klinkt 't allemaal zo gek nog niet. Dat ding is namelijk heel zo bijzonder niet en toch al 5 jaar oud.

Qualcomm/ATi verkoopt/gebruikt op dit moment al Imageon chips met unified shader architectuur, en dat is al een generatie nieuwer dan de klassieke RSX, want die maakt nog gebruik van losse vertex en pixel shaders en staat gelijk met de generatie die in de Xbox360 zit.

hmm. interesting point.


ik zie echter niet in dat omdat iets nieuwer is (unified shader architecture) per definitie ook meteen sterker is. plus, de x360 kwam al in 2005 uit, in een tijdperk dat USA (lol :+ ) nog iets experimenteels was.

de RSX heeft dan wel veel gemeen met de Geforce 7 serie, ik vind dat deze ook zeker meespeelt in het grafische geweld. de Cell processor is zeker sterk, maar dat kan van de RSX ook gezegd worden.

dat van die consoles is niet de vraag. de x360 is al 5 jaar oud en dus hebben developers er het nodige uit weten te persen. de ps3 is pas 3 jaar oud, hence the difference.

je kan het nu al bij sommige spellen zien die voor x360 en ps3 uitkomen. nu ben ik hier zeker geen fanboy hierin trouwens.

Je slaat de spijker op zijn kop.

vast met 320*480 resolutie...

De chip zou echter wel beperkt zijn tot een output van 720p over hdmi, terwijl de Sony-console 1080p aankan

dat hij 1080p aankan wil niet zeggen dat er op die resolutie word gegamed

dat gaat zo'n ding nevernooit aankunnen, ze kunnen doom niet eens draaien op een smartphone, al helemaal niet in 1080p.

Doom doet het makkelijk op mijn iPhone. Alsmede een paar andere shooters en de unreal engine 3 van Epic. Onderschat de kracht van een goede smartphone niet, want deze gaat zeer veel sneller omhoog dan desktops ook maar van kunnen dromen. Dubbele kloksnelheid in 2 jaar? Snapdragon erin, klaar. OpenGL? Ik ben vergeten of het er al is maar anders duurt dat niet lang meer.

Ik speel quake 1, 2 en 3 op een PDA van 5 jaar oud, denk dat ze wel wat meer kunnen hoor, doen ze alleen niet, omdat de doelgroep er nog niet naar was. Maar de hardware in vele smartphones kan je nogeens verbazen.

Doom loopt als een tiet op m'n iPhone, geen framedrops of niks.
En dan heb ik nog een 3G, niet de krachtigere 3GS!

Er staat toch met een output van 720P dus 1280×720.

Toevoeging:

en aangezien je op een 3" schermpje toch never een verschil gaat bespeuren tussen 720 en 1080 is dat dus ruim voldoende

Toevoeging:
De huidige smartphones zitten bij 4 inch in de buurt hoor ;) Niet dat dat het verschil gaat maken in het herkennen van 720p en 1080p maargoed...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op donderdag 11 maart 2010 16:52]


Er staat output naar HDMI op 720P. Output naar het scherm zal zeker afhankelijk zijn van het type scherm en KAN een 320*480 scherm zijn.

Met mijn n96 met een resolutie van 240 x 320 px kijk ik haarscherp TV. Zelfs de ondertitels zijn duidelijk leesbaar dus waarom niet.

Ik denk eerder ps2 niveau.

PS2 niveau zitten we nu al bijna aan. De huidige iPhone is technisch al echt wel instaat om games als Brothers in Arms op 480i te outputten. Dan kom je aardig dicht in de buurt van PS2 niveau, nog niet helemaal, maar wel een heel eind. De PS1 zijn we in ieder geval al ruim voorbij.

Ja maar 480i=0.15MP en 720p=0.9MP dat is 6 keer zo veel pixels ;) Dat is toch wel een onwijs verschil hoor ;)

Dat komt toch redelijk mooi uit met de wet van Moore. :)
Als smartphones nu 0.15MP aankunnen, zal dat over 3/4 jaar ongeveer 2 maal verdubbeld zijn, dus ongeveer 0.6MP, wat toch redelijk in de buurt ligt van 0.9MP.
Bovendien gaat het in smartphoneland misschien wel sneller dan één verdubbeling per 2 jaar, dus ik zie het nog best gebeuren.

Dat is met iPhone al bijna te halen, shader etc. met lage fps natuurlijk.
Ik heb nu wel gemengde gevoelens na het lezen van Onlive, wat eigenlijk snelle GPU overbodig maakt.

Al lijkt me Onlive al helemaal moeilijk te bewerkstelligen op een mobiel platform, puur door de lag die met draadloos internet gepaard gaat..

Met iphone bijna, maar met snapdragon toestellen ga je er al ruim overheen.

PS2 geloof ik zeker weten, maar PS3.. ik sta er nog een beetje Skeptisch over. Al zeiden ze 5 jaar geloofde ik het al meer.

[Reactie gewijzigd door Son Goku op donderdag 11 maart 2010 16:31]


Het is nu al bijna op het niveau van de PS2. Over 3 jaar geloof ik best dat het op PS3 niveau is, maar de accuduur is meer iets waar ik me zorgen om maak.

Wat je vooral nodig hebt zijn zuinige en supersnelle chips op miniatuur niveau met zeer laag energie-gebruik. En ontwikkeling kost erg veel tijd, dus of men is al een heel eind of het is wel erg rooskleurig voorgesteld (managers doen dit vaker). Het is vooral leuk om te zeggen, want verder is het niet bepaald boeiend, tegen die tijd heb je de PS4 aangezien technologie op alle fronten natuurlijk vooruit gaat.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op donderdag 11 maart 2010 17:40]


Ach, iedereen kan een voorspelling doen over wat er over 3 jaar kan. Dat is iedereen over hoogstens 1 jaar alweer vergeten. Naar mate 2013 steeds dichterbij komt worden de verwachtingen steeds accurater en realistischer.

Wow! Als er tegen die tijd ook "volwaardige" games gemaakt worden om te draaien op een telefoon kun je hem mooi aansluiten op een groot scherm of beamer, dán maak je nog eens de blits op feestjes!

Er zijn nu al vrij aardige volwaardige games beschikbaar voor de iPhone hoor. Monkey Island, GTA, Brothers in Arms, Need for Speed, Fifa 10, etc zijn toch allemaal behoorlijk volwaardige games, met zeker aardige graphics op die resoluties.

Alleen zien die games er niet uit als je het zou laten zien op een full-hd televisie

Of FPSece, Playstation-Emulator voor windows mobile. PS spellen kunnen al makkelijk gespeeld worden op telefoons met snapdragon-processor.
FPSece downloaden, PS-ROMs downloaden, bluetooth-gamepad koppelen en voila:
http://www.youtube.com/watch?v=_667zwB3nLE

Ja, want mensen die willen gamen op een feestje zijn cool.

Je hebt feestjes en feestjes he :) Dat verschilt toch per feest of zoiets leuk is ;)

Dat kan nu ook al. N900, Quake 3, TV-uitgang naar de beamer. Kun je hem besturen met de ingebouwde bewegingssensor of een bluetooth controller van PS3.
Wat helemaal leuk was, ik had laatst een portable mini beamertje met ingebouwde accu te leen. Dát is pas de blits maken: N900 -> portable beamer :D

[Reactie gewijzigd door Shadow op donderdag 11 maart 2010 16:37]


Het zal nog wel een jaartje of 8 duren voordat de gemiddelde consument dit kan betalen. Daarnaast zal de ontwikkeling van een nieuwe console ook niet zo lang op zich laten wachten. Ik verwacht dat de consoles echt nog wel voor blijven liggen.
Het zou wel relaxed zijn overigens als je je phone kan aansluiten op flink scherm en er vervolgens met een controller op kan gamen. De toekomst klinkt weer als muziek in de oren!!

Jammer. Ik had gehoopt op het niveau van de Xbox360. Die is in veel gevallen toch net even mooier dan de PS3. In de Xbox360 zit namelijk een krachtigere GPU dan de PS3, maar de CPU van de PS3 is juist weer krachtiger dan die van de Xbox360. Mahja, over 4 jaar zullen we dan wel het niveau van de Xbox360 gfx kunnen evenaren.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op donderdag 11 maart 2010 16:33]



Uhu, alle game-reviews die ze naast elkaar houden van games. Zie je het verschil bijna niet. Ik durf wel te beweren dat als ik dezelfde titels op een scherm plaats, zonder dat jij ziet dat het een PS3 of een Xbox is je het verschil niet ziet.

Hij liegt niet. Het grafische deel van de xbox360 is velen malen geavanceerder dan dat van de ps3, het is bij de ps3 de cell processor die dat verschil goed moet maken. Soms lukt dat, maar vaak ook niet.

Dit fanboy-isme (is dat een woord) begint bijna op dat van voetbal supporters te lijken. Wat is de volgende stap, rellen tussen Xbox360 en PS3 fans? 8)7

Speel gewoon lekker het spel, geniet ervan en ga niet vechten om welke console de langste e-piemel heeft.

(Dit is btw geen reactie op Sleep0rz, maar op deze hele subthread)

[Reactie gewijzigd door RuuddieBoy op donderdag 11 maart 2010 17:29]


Denk het niet, zo extreem als het ten tijde van de SNES vs Genesis was zullen we niet snel meer zien, denk ik.

Het is een beetje vervelend want het staat een praktische discussie in de weg, de opmerking dat de xbox360 de volgende stap na de ps3 graphics zijn, is namelijk helemaal zo gek nog niet. Want de xbox360 maakt gebruik van een unified shader achtig chipje, terwijl de RSX nog de klassieke architectuur gebruikt. De unified shader architectuur was toch de opvolger van de klassieke methode, dus in die zin, klopt het wel degelijk. Is alleen wat lastig te verteren door velen, lijkt het. En velen interpreteren het dan ook als een waardeoordeel over hun ó-zo geliefde console.

Het is alleen niet te zien ;)

mwah, bij Ports is de 360 vaak in het voordeel. Bij een PS3 only titel of een titel die aanvankelijk voor de PS3 is gemaakt is de PS3 eigenlijk altijd een stuk mooier.

Bij multiplatform games is het al te verwaarlozen. Er komen nog maar enkele titels uit waar ontwikkelaars lopen te kutten met textures of shaders. Maar in de meeste gevallen zijn ze gewoon gelijk en tegenwoordig zelfs de PS3 in het voordeel. Ontwikkelaars gebruiken de PS3 meer als hoofdplatform.

Daarbij moet je de exclusieve titels eens naast elkaar leggen. Daar kan Microsoft totaal niet aan tippen.

gaat ze nog wel lukken ook denk ik als je naar 3 jaar tereug kijkt wat toen de games op telefoons waren
http://static.gamesradar..../Ridge--article_image.jpg

en dat vergelijkt me dat games van nu die voor de iphone
http://www.gametrailers.c...ut-trailer-rayman-2/62443

[Reactie gewijzigd door firefly112 op donderdag 11 maart 2010 16:34]


Het is maar net waar je naar kijkt natuurlijk. De games voor de N-Gage (ja dat oude taco geval uit 2003) zien er heel wat beter uit dan dat 'Ridge racer' uit 2007. Maar de N-gage was zijn tijd dan ook (te) ver vooruit.

Als je goed kijkt zie je dat het zo snel allemaal niet gaat. Rayman 2 dateert ook al weer van 1999... dus drie jaar geleden waren de games op de telefoon 12 jaar oude pc-games, en nu in 2010 nog maar 11 jaar oude pc-games.

Dus 3 jaar geleden had je snes waardige games op je telefoon, en nu ps1/N64. Je kan mij niet wijsmaken dat je dan over 3 jaar op een ps3 niveau zou zitten. Eerder op ps2.

PS1 games kun je op een WM telefoon spelen zonder hardware acceleratie. Dus dat niveau zijn we al ruim voorbij.

Nou dat rayman ziet er in elk geval uit als de PS1. Bijna lelijker nog, toevallig zat een huisgenootje het vandaag op de PS1 te spelen =)

Klinkt veelbelovend.
Het zou wel erg gaaf zijn natuurlijk, PS3 graphics op je smartphone :D


In dit geval heeft 'ie gewoon een geldig punt, al is het wat off-topic. Zijn punt wordt verder versterkt door de nadruk in het artikel op het grafische gedeelte in de PS3, wat gewoonweg niet zo sterk is, zoals eerder gezegd, de processor in de PS3 zou theoretisch wel beter en sneller moeten zijn dan die in de PS3, maar daar gaat dit artikel niet over. Misschien had de claim dan ook beter kunnen zijn dat ze op niveau van Geforce 7800 zaten, maar dan was het statement minder stoer en duidelijk geweest, want dat zegt veel mensen geen fluit.

PS3 grafisch niet sterk?

ik lach me hier echt rot!!!! Het is logisch dat ze een dedicated system als voorbeeld gebruiken, dan een leuk grappig grafisch kaartje omdat die niks zegt. Je graka in je PC zal nooit optimaal gebruikt worden door ontwikkelaars vanwege de miljoenen verschillende configuraties.

Het volledige apparaat is niet slecht, of zwak, maar de grafische chip van Nvidia, de RSX, is nu geen technisch hoogstandje.

En toen de PS3 uitkwam ook al niet meer, ik had toen namelijk een 7900GTO in SLI draaien :D (@GTX speeds)... Niet dat ik toen betere beelden dan een PS3 toverde op me PC maar technisch inderdaad meteen al achterhaalt!
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:49 Sony toont menu 'ultracompact' Alpha-cameraontwerp
Vorige 15:48 Kabelaars moeten netwerk binnen twaalf weken openstellen
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011