Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 78, views: 22.552 •

Een Japans bedrijf heeft op de Ceatec-beurs in Japan een notebook getoond met twee 10,1"-schermen. De 'ultraportable' biedt de mogelijkheid het ene scherm achter het andere te schuiven. De notebook bevat een AMD Neo-cpu.

Het bedrijf Kohjinsha toonde op de Ceatec-beurs die deze week in Japan plaatsvindt een notebook die twee schermen naast elkaar heeft. De 10,1"-schermen bieden afzonderlijk een resolutie van 1024x600 of 1366x768 pixels en kunnen over elkaar geschoven worden als de gebruiker maar een enkel scherm nodig heeft of de laptop wil dicht klappen. De 'houder' van de schermen zou kunnen draaien.

De laptop bevat een AMD Athlon Neo MV-40-cpu die op 1,6GHz loopt. Kohjinsha voorziet het model verder van maximaal 4GB ddr2-667-geheugen. Ook bevat het model een 2,5"-hdd met 160GB opslagcapaciteit en is er bluetooth 2.1 + edr, een tv-tuner, vga-out en een drietal usb-interfaces aan boord. Het zou om een prototype gaan en Kohjinsha zou nog niet besloten hebben of het product daadwerkelijk uitgebracht gaat worden. Een maand geleden toonde de Amerikaanse computerbouwer gScreen een laptop met twee 15,4"-displays die nog dit jaar op de markt moet komen.

Kohjinsha dualscreen notebook Kohjinsha dualscreen notebook Kohjinsha dualscreen notebook Kohjinsha dualscreen notebook Kohjinsha dualscreen notebook

Reacties (78)

Ik zie hier zeker toekomst in!
op deze manier heb je zeker een efficiënte laptop qua formaten!

edit:
ik ben trouwens heeeel erg benieuwd hoeveel stroom dit gaat trekken!
*no-go om ff een filmpje te kijken in de trein zonder een dual-accu*!!

[Reactie gewijzigd door Limaad op 6 oktober 2009 14:53]

Alleen als je ze nu haalt, hangt er een leuk prijskaartje aan :P Dus zal nog niet aantrekkelijk zijn voor de meeste mensen. ;)

What's next?
Nog 2 schermen die uitschuiven naarboven? Het zou me niks verbazen.

[Reactie gewijzigd door iPims op 6 oktober 2009 14:42]

Dat is met alles...
De eerste modellen zijn nooit mooi, goedkoop, zonder kinderziektes, etc...
dat hoort er bij!

De ontwikkeling is zeker wel goed. Al zie ik voor deze laptop enkel de oplossing om aan de rechterrkant je MSN neer te zetten en links je youtube :O
Hoezo denken aan entertainment?
Bekijk deze is zakelijk, in de trein je mail met een spreadsheet ernaast.
Noem maar op. Zakelijk dualscreen gebruiken werkt zo heerlijk. Doe mij maar zo'n laptop ik weet zeker dat ik binnen de kortste keren niet meer zonder kan.
hoezo niet mooi, ik vind dit een prachtig ontwerp!!!
Ik heb op mijn laptop een 2e scherm aangesloten! Ik heb zoveel dingen die ik tegelijk of op de achtergrond laat lopen en dan toch in de gaten kan houden!
Bijv. Dreamwaever met rechts een test scherm, of links CAD met rechts de specs die ik in de tekening moet verwerken, of links tekstverwerken en rechts stiekum op een openbaar netwerk wat films binnen trekken :P
of een projector en een doek :+
Ik zie hier eigenlijk niet zoveel toekomst in.

Een notebook is voor mij een klein compact ding wat je makkelijk kan meenemen en ff snel kan gebruiken.

Straks krijg je een notebook met Dual screen, uitklapbaar 5.1 geluidsinstallatie, en supersize toetsenbord. Zit ik in de trein moet ik eerst een half uur mijn laptop uitklappen / opstarten voor ik kan beginnen.

Koop dan een gewone computer met deze funtie voor thuis, en laat een notebook lekker simpel (waar die voor bedoelt is)
Dan koop jij em lekker niet... Voor de ander is dit misschien ideaal..
Dankzij de netbook is die minimale functie net een beetje opgelost. Dus de notebooks kunnen terug een beetje groeien naar de middenmarkt en ook meer als desktop replacement.
Er zijn miljoenen mensen die vandaag een pc in de winkel toegestopt krijgen, terwijl ze veel beter af zouden zijn met een laptop. Kunnen ze mooi opruimen, ze kunnen aan de tv of op het terras iets doen en ze gaan veel minder stroom verbruiken. Overgrote deel van de wereld moet gewoon over op een laptop :)
Eigenlijk is dit ook een netbook, aangezien deze ook maar 10,1"-schermen heeft :)
offtopic:
Ik zie anders het omgekeerde gebeuren. Vrienden die een laptop kopen terwijl ze in de tuin van de zon genieten, in de trein naar buiten kijken of een boek lezen en voor de tv, je bedenkt het niet, tv kijken. Achter hun bureau echter zitten ze met een onergonomisch toetsenbord in een ongemakkelijke hoek te staren naar een scherm dat voor hetzelfde geld een paar inch groter had kunnen zijn.
Ja, je kan er een full-size toetsenbord en beeldscherm op aansluiten en een fatosenlijke muis nemen en/of een ergonomische laptopsteun, maar dat is symptoombestrijding.
Thuis dockingstation?
Zo werkt het bij ons op het werk in ieder geval wel. Iedereen een laptop om flexibel te kunnen werken, en op onze vaste werkplek overal een dockingstation met scherm / toetsenbord/ muis.
Werkt prima hoor.
Zoals met alles is het maar helemaal de vraag waar je het voor nodig hebt. ALs je om de een of andere reden een dubbel scherm nodig hebt en je moet dat ook nog op verschillende plaatsen, omdat je geen vaste werkplek hebt, of omdat je meerdere dagen in de week in een hotel overnacht, dan kan dit wel degelijk een goede oplossing zijn.
Waar zie jij staan dat je het 2e scherm (of alle mogelijkheden in de toekomst) MOET uitklappen?
Lijkt mij juist ideaal! In de trein snel even openklappen (het enkele scherm dus) en wat tikken en op locatie gewoon een volledige dual-scherm desktop-oplossing. Dan worden het meer portable desktops :D

[Reactie gewijzigd door Nicked op 6 oktober 2009 14:56]

Zoiets inderdaad. Als programmeur is dit ook ideaal om als je veel op reis bent toch een dual screen opstelling te hebben.
Mwoah. Ik denk dat een 17" of zelfs 20" laptop dan een veel aantrekkelijker variant is van een portable desktop. Je zit niet met 2 schermen achter elkaar, dus het ding is minder dik en zwaar omdat het geen 2 schermen plus de techniek die je nodig hebt om ze achter elkaar en naast elkaar te kunnen zetten in je schermcasing hoeft te bouwen. Je sleept dus minder gewicht mee, minder dik apparaat, een apparaat met een complex scherm (met een grotere kans op defecten) en je hebt minder gedoe als je naar een groter schermoppervlak wil switchen. Misschien dat de toekomst wat meer technologische ontwikkelingen met zich meebrengt waardoor zo'n dual screen dan wel handzamer is en een echte meerwaarde biedt tov zo'n 17" laptop.
jij denkt dat een 20"laptop MINDER zwaar is dan een 10,1" met 2 schermen? Echt waar?
Tja, en voor mij is een notebook een apparaat dat ik op het werk gebruik, in mn tas laat zakken, achterin de auto gooi en thuis weer opstel om daar ook wat werk te verrichten... Een dual screen zou dan juist weer wel gewaardeerd worden.

Er is voor iedereen een andere reden om iets juist wel of niet te kopen / gebruiken. Gelukkig is er voor nagenoeg iedereen ook een item dat qua functionaliteit én prijs bij die persoon past ;)
Voor mijn studie zou het ideaal zijn.
  • Altijd je eigen programma's bij de hand.
  • Altijd de laatste versie van je werk bij je. Al kan je dat ook op een USB zetten, maar het kost je toch meer tijd om alles op gang te krijgen (compatibiliteit e.d.)
  • Op de ene scherm je opdracht en op de andere scherm waar je productief bezig bent. Nou is dit een hele luxe oplossing, want nu los ik het op door de opdrachten uit te printen wat ook werkt.
Ik wil niet je argumenten aanvallen, maar de eerste twee verschillen niets van een normaal laptop/netbook

Het is inderdaad een mooi systeem. Ik denk echter dat de prijs niet tegen de koop op kan.
Niet te vergeten de straalmotoren aanzetten de brandstofcell uit je klapjap tas te pakken en aan te sluiten, de cocpit-landingsgestel-verlichting-vleugels en stuurinrichting uit te klappen. 8)7

Sorry kon het even niet laten vond je reactie wel grappig.
Gelukkig is de markt flexibel, waar jij er geen nut in ziet, zie ik een machine die het mij mogelijk maakt nog efficienter bij een klant op locatie te werken, ik merk namelijk nogal wat verschil als ik met meerdere schermen werk op kantoor, of dat ik met een enkel scherm werk.
Nou ik zie wel een toekomst in ;)

Ik zelf bv heb een 18.4" inch Laptop 8-) met 7.1 geluidsinstallatie en een volwaardig toetsenbord. Ik heb zelfs ruimte over, waardoor het toetsenbord kleiner lijkt dan een 17" laptop bv.

Hij start ook best snel op :9 ( 4GB ddr3, 2 hdd in raid0 ).

En als die ook nog eens 2 18.4" schermen had :9~ dan zou ik dus bv Supreme Commander Forged Alliance op 2 schermen kunnen afspelen. Full HD natuurlijk }>

Of op de een filmpje en op de ander gamen of *kuch* huiswerk maken *kuch*.

Het enige wat ik dan mis is eindelijk die gast verslaan en een keer winnen, maar jah je kan niet alles hebben he :( :'( :+
Ziet er wel strak uit maar lijkt me onhandig voor dingen bewerken want dan wil je altijd een groter beeldscherm als je mij vraagt en de prijs zal wel hoog gaan liggen maar blijft wel strak idee
In eerste instantie lijkt het onzin maar ik vind het eigenlijk nog niet eens zo gek! :) Al ben ik bang dat het een duur grapje gaat worden (mits hij uitgebracht wordt)
Zou leuk zijn als de randen in het midden nog een stuk dunner worden, dan kun je het scherm uitbreiden zonder een zwarte band in het midden :)
best wel een lelijk design, vooral de dikke plastic rand die eigelijk in het midden van je gezicht zit, dankzij de randen van de schermen :P
Hoe is dat anders dan normale dual screen desktop setups dan? Het is niet dat je het moet zien als 1 monitor. Het is gewoon een dual screen laptop.
Er zit wel degelijk verschil met dual screens desktop setups. Bij mezelf, en nu ik er op let, ook bij mijn collega's, staat het toetsenbord meestal voor één monitor, en staat de andere monitor er meer naast.

Er wordt dus vaak een (onbewust) onderscheid gemaakt tussen de primaire en secondair monitor. En als er dan veel getyped wordt, dan zit je toch recht voor één monitor te werken, waarbij er dan af en toe even opzij wordt gekeken naar de ander.

En dat heb je hier dus niet... Je toetsenbord zit precies recht voor de scheiding. Of dat in de praktijk uitmaakt zal de toekomst moeten uitwijzen...
Of dat in de praktijk uitmaakt zal de toekomst moeten uitwijzen...
Niet dat ik Joe Average ben, maar ik heb zowel op m'n werk als thuis een dual monitor setup (nou, ok, op m'n werk heb ik een triple, maar die derde is voor de Xbox/PS3 dus die telt niet), en in beide situaties heb ik het toetsenbord in het midden staan. Het klopt idd dat 1 monitor de primaire is, maar het boeit mij totaal niet hoe het toetsenbord tov die monitor staat.

Dat het toetsenbord voor 1 monitor staat heeft denk ik vooral te maken met gewenning van vroeger toen je nog maar 1 monitor had. Maar ik denk niet dat het heel veel uitmaakt als het toetsenbord naar het midden verschuift (voor mij iig niet)
Ik ben bang dat hier ook nogal wat gewicht in gaat zitten.. een Notebook moet draagbaar blijven, maar het ziet erg erg mooi uit, zeker wel een makrt voor lijkt me.
het eerste dat ik bedenk is... "ai... zoiets zo bij mij snel kappot gaan..."

zal vast niet de enige zijn.

voor films enz... heb ik liever 1 scherm dat het juiste formaat heeft dan 2 kleine wat te breed is voor native schermvullende film...

maar het is een mooi alternatief voor de ik wil groot... maar licht

[Reactie gewijzigd door mm_the_matrix op 6 oktober 2009 14:41]

wah dit is handig als je 1 verschillende documenten open wilt hebben
vb 1 mail client & andere word document waaruit je iets wilt citeren bv ik noem maar wat.

Gewicht zal overigens wel 'ok' zijn..

Zoals hierboven opgemerkt is zou de rand tussen de 2 schermen wel 'dunner' mogen. Denk wel dat ik dit binnen een jaar of 5 zou hebben (moet het nog bestaan,bruikbaar etc)..

Ik zit stiekem te wachten op de 'uitrolbare' schermen.. dus 2 rolletjes aan elke kant waar 'niets' tussen is, en dan daarna kun je uit 1 van de kanten een 'stuk electropapier' trekken als beeldscherm.. (gsm's van japan hadden zoiets geloof ik??)
Hoezo nieuw?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nintendo_DS

Portable: check.
DualScreen: check
Japans bedrijf: check.

Toch al sinds 2004 (Japan/VS) of 2005 (EU) beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 6 oktober 2009 14:43]

laptop: no-check
laptop-functionaliteiten: no-check
etcetc: no-check
Al iets soortgelijks was er wel degelijk.

Dan wel niet met twee dezelfde schermen maar het idee blijft hetzelfde.
De Lenovo Thinkpad W700ds (17") combineert een 17" scherm met een extra 10.6" inch scherm.
Dual-screen functionality
The ThinkPad W700ds features a second, retractable 10.6” screen that expands the display area by 39 percent. Dual-screen functionality enables users to work in multiple applications simultaneously without switching views or compromising their workspace.
En die was er al voor 16 augustus jongstleden.

http://shop.lenovo.com/SE...amp;tab=2#tab-container-5

pricewatch: Lenovo W700ds 2758

[Reactie gewijzigd door Source90 op 7 oktober 2009 00:23]

Als je zo'n model op een laptop toepast (het toetsenbord op het onderste scherm), dan kun je niet gaan typen en tegelijk op twee schermen kijken.

@Appel-Banaan: dat was wat ik bedoelde, een touchscreen voor het toetsenbord.
Maar als je bijv. een tekst wil vertalen, dan zou het toch handig zijn dat je op je ene scherm de originele tekst ziet, en op het andere scherm je tekstverwerker.
Waar wou je het toetsenbord dan laten zien?

[Reactie gewijzigd door StijnH op 6 oktober 2009 14:50]

Je zou dat wel met een touchscreen kunnen oplossen onder. En dan gewoon toetsenbord weglaten als je niet typt :)

edit: heb je gelijk een oplossing voor een pen :)

[Reactie gewijzigd door Appel-Banaan op 6 oktober 2009 14:45]

Op de DS heb je ook applicaties die een touchscreen toetsenbord gebruiken. Maar ik zie zo al een leuk idee voor laptop sized DS games. Qua kracht gaat een laptop gewoonweg veel verder, dus is daar best veel mogelijk.

wel zullen ze dan een gamepad / usb toetsenbord moeten ondersteunen voor sommige games.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 6 oktober 2009 14:52]

Alleen is een nintendo ds nog geen notebook :)
Natuurlijk niet, maar er zijn wel overeenkomsten :+
Er is dan ook niet gezegd dat het nieuw was. Er is even terug zelfs al een notebook geweest die het ook had. Zie gerelateerde content ;)
Dit zijn de betere ideeen.
Hier zit zeker toekomst in, maar momenteel word je laptop er behoorlijk wat "hoger" van als die dicht geklapt zit denk ik.
De laptop wordt zeker dikker, maar dat veranderd wel naarmate de technology zich aanpast en weer dunner (en hopelijk sterker) wordt. Dat wordt afwachten!
Dit is leuk voor als je je laptop veel op een bureau of zo kunt zetten maar volgens mij toch niet praktisch op een trein of ergens in the field waar je niet veel ruimte hebt om te werken.

Misschien moeten ze één van de schermen een tablet functie geven als je je laptop dichtklapt.
Inderdaad als je in India op een trein zit wordt het lastig, maar als je er in west europa gewoon in zit (1e klas) dan moet het toch gewoon gaan, er zijn ook genoeg mensen die enorme stukken papier lezen (kranten).