Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 122, views: 50.905 •

T-Mobile gaat in Nederland ook de opvolger van de iPhone 3G verkopen. Dat zou althans blijken uit een screenshot van het T-Mobile-systeem voor telefoonwinkels. In het screenshot staat de nieuwe iPhone genoemd als 'iPhone 2009'.

Apple iPhone 2009 bij T-Mobile

Het screenshot is gemaakt door tweaker, die de iPhone 2009 tegenkwam in het T-mobile Activatie Systeem (TAS). Dat het toestel opduikt in het systeem van T-Mobile, duidt erop dat de provider na de iPhone 3G ook de nieuwe iPhone zal verkopen in Nederland.

Algemeen wordt verwacht dat Apple komende maandag nieuwe iPhones gaat aankondigen. Over de nieuwe versie gaan al maanden geruchten. Het screenshot lijkt enkele geruchten te bevestigen: de nieuwe iPhone zou, als dit klopt, komen in zwart en wit en met 16GB en 32GB opslaggeheugen. Daarnaast komt er een derde nieuwe iPhone, die iPhone 3G 8GB V2 wordt genoemd in het systeem.

Of de nieuwe naam ook iPhone 2009 zal worden, valt te bezien. Screenshots uit systemen van buitenlandse providers hadden het eerder over iPhone 32GB en iPhone Video. T-Mobile bleek niet op korte termijn bereikbaar voor een reactie op dit gerucht.

Update 18:56: Ook Tweaker Nickienick kwam de nieuwe iPhones tegen in het T-Mobile-systeem. T-Mobile zou tot 2012 het alleenrecht hebben voor de iPhone in Nederland.

Reacties (122)

Reactiefilter:-11220104+114+29+30
Als je hem perse met een andere provider wilt hebben haal je een een simlockvrije in Belegie?
Tegenwoordig is koppelverkoop ook in België toegestaan, dus kun je nu niet meer stellen alsof dat zo vanzelfsprekend zou zijn.
Koppelverkoop is nog steeds niet toegelaten. In belgie klappen we veel, maar als het op wetten wijzigen komt duurt het nog wel even hoor.
Dat is waar, het is nog steeds verboden maar de bedrijven kunnen gewoon hun gang gaan want we kunnen de wetten niet tegen hen gebruiken vermits de wetten strijdig zijn met regels van de EU.
Dat laatste aspect kan jij waarschijnlijk beter beoordelen dan ik, maar dat doet niets af aan het feit dat koppelverkoop, in tegenstelling tot wat jij beweert, nu wel degelijk is toegestaan:
"De wetgeving is nog niet veranderd, maar dat maakt niets uit. Belgische rechters mogen het verbod op koppelverkoop niet meer toepassen."
Koppelverkoop is gewoon verboden in Nederland hoor. In België is men echter wat concreter en stelliger in het stellen en toepassen van de wet rondom de koppelverkoop. Maar kennelijk is nu dus bepaald dat het vraagstuk rondom een dergelijke situatie, niet meer illegaal is. Voor België betekent dat dat koppelverkoop (waar dit in België onder geschaard wordt, en in Nederland niet) niet meer verboden is, zij het waarschijnlijk onder bepaalde voorwaarden uiteraard.
Is dat echt heel belangrijk? Ik heb gewoon de iPhone van T-mobile, maar heb hier nog geen problemen mee gehad eigenlijk.
Concurrentie is altijd wel goed voor de prijs, maar ik denk dat het niet veel goedkoper zal worden.
Ja dat kan voor sommigen belangrijk zijn. Het bereik van T-mobile is o.a. hier in de Brabantse plaggenhutten (omg. Mill) lang niet altijd geweldig. Enige optie hier is KPN of Vodafone (helaas).
Van mij mogen ze de netwerken van T-mobile en Vodafone gauw integreren.
Dan hebben we mischien een iets betere dekking. Beter twee goede netwerken en een duopolie als drie, of vier netwerken met allemaal matige dekking.

Op dit moment heeft alleen KPN in deze regio vrijwel overal dekking. Volgens Vodafone's eigen dekkingskaartje is de dekking westelijker als Middelburg/Vlissingen op z'n best 'wisselend' en in het gebied dat behalve westelijker als Middelburg/Vlissingen ook nog ligt ten zuiden van de lijn (Neder)Weert-Luyksgestel-Sluis geeft Vodafone's eigen kaartje aan blanko, dus geen dekking. Toch liggen er in dit gebied vijf dorpen en een stadje (de oudste stad (stadsrechten sinds 1187) van Zeeland, in de Romeinse tijd 'Castellum Rodanum' genaamd). Dat is alles bij elkaar toch een best groot gebied. Er is wel bereik daar met Base, Proximus en Mobistar maar het is toch echt Nederland.

Orange was in deze regio nog bruikbaar tot het overgenomen werd, maar het gebied zonder dekking was toen nog groter als bij Vodafone, ondanks dat dit op hun kaartjes stond ingekleurd als volledige dekking. Dit geld nog sterker voor t-mobile, volgens hun kaartjes hebben ze ook overal perfecte dekking terwijl het slechter is als Kpn, Vodafone en zelfs slechter als Orange vroeger.

Simlock vrij (België ligt om de hoek, 20km van hier) vind ik de Apple toch te duur.
Sorry dat ik zo negatief doe, maar ik raak zwaar gefrustreerd als ik denk aan de dekking van t-mobile hier in de regio. Orange beviel me wel, maar is echt huilen sinds de overname. Van mij mag t-mobile zo gauw mogelijk overgenomen worden.

Als ik de keus heb, koop ik trouwens ipv de Apple liever een Palm Pre. Helaas is de G1 met Android ook exclusief T-mobile. Een combinatie van een LG KS360, Renoir en Arena is trouwens ook niet verkeerd.

edit: typo+aanvulling

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 7 juni 2009 13:10]

De G1 is weliswaar exclusief T-Mobile. Maar Vodafone biedt met de HTC Magic ongeveer hetzelfde toestel aan (maar dat iets wat upgraded).

Verder zit het natuurlijk niet zo inelkaar dat dat ten behoeve van de consument, commerciele bedrijven samen gaan werken.

En T-Mobile dat overgenomen moet worden...tsja, daar kun je lang op wachten. Je woont nu eenmaal in een gebied dat niet bepaald prioriteit geniet bij dienstverlenende bedrijven (al moet dan ook gezegd worden dat T-Mobile het in Amsterdam ZO ook nog altijd dramatisch schijnt te doen).
Maar de HTC Magic draait op Windows Mobile, en volgens wat ik daarover gelezen heb tot nu toe, draait dat niet lekker, langzaam, bloated.

Nee ze moesten pan-EU netwerken maken, zodat je in heel de EU hetzelfde tarief betaald en het niet uitmaakt in welk land of regio je woont. Kpn-abonnement in België, Base abonnement in Duitsland... Een tariefplan voor heel Europa.
Integreren... de twee grootste netwerken, right.
Ik hoop dat je gelijk hebt! Als KPN/Hi hem ook gaat verkopen ben ik er op launchday bij.

[Reactie gewijzigd door MarcoC op 6 juni 2009 16:44]

Mjah, screenshot. Op Digg staat een "screenshot" van AT&T waar de nieuwe iPhone de "iPhone Video" wordt genoemd. Hier staat ie als de "iPhone 2009". Ik vraag me sterk af wat de traceerbare waarde is van dergelijke bronnen. Leuk dat iemand van het forum dat zo plaatst, maar voldoende kennis kun je die screenshot ook zelf in elkaar knutselen.

Bovendien. T-Mobile is nu de exclusieve iPhone-dealer. Het is dus heeeeel voor de hand liggend dat T-Mobile ook de nieuwe gaat verkopen.
Dat wel, maar het is voor mij en veeeeele anderen toch de vraag: Alleenrecht of niet?
Ga er niet vanuit dat T-Mobile alleen het alleenrecht voor de 3G heeft, zou een beetje zinloos zijn want wie koopt er over een jaar nog een 3G als er dan allang weer een nieuw model is?
Misschien dat je de nieuwe krijgt als je verlengt bij een éénjarig abonnement?
Dan nog niet te spreken in deze Screen Shot van de melding met iPhone 2G :+
Oeh, spannend. Nu maar even de echte KeyNote afwachten! Want dit is nog geen nieuws, dit hoort in de geruchten sectie thuis.
Om eerlijk te zijn niet zo verwonderlijk... Het zou me verbazen als T-mobile de opvolger niet zou verkopen; het lijkt me logisch dat ze ook de opvolger gewoon verkopen.
Ik hoop voor die ene tweaker dat hij niet bij de T-Mobile aan de Van Boetzelaarstraat 47 - 47a in z'n woonplaats werkt; zoiets als dit waarderen ze veelal niet. :/

Maargoed; bevestigt dus al een aantal geruchten wat te verwachten viel. Ben benieuwd of hij inderdaad niet T-Mobile only is omdat er geen (T-Mobile) achter de naam staat. Time will tell.

* Rob.. heeft nu een 3G en wil graag upgraden naar de nieuwe :P

[Reactie gewijzigd door robrt op 6 juni 2009 16:19]

T is geloof ik niet ongebruikelijk dat er contractueel is vastgelegd dat je o.a. dergelijke informatie niet mag delen met een 3e partij, iets met concurrentie ofzo. In hoeverre dat rechtsgeldig weet ik niet. Ik ben wel benieuwd wat T-Mobile hiermee gaat doen eigenlijk :P
Niets, waarschijnlijk. Alle dealers, dus ook winkels die mobiel internet mogen verkopen zoals de BCC en de Media Markt, hebben toegang tot dit activatiesysteem. Het zal waarschijnlijk te veel moeite zijn om te achterhalen wie die gast is. :)
Het blijft jammer dat Apple niet stopt met de exclusiviteit. Het beperkt de consument alleen maar. Het begint echt een zorgwekkende hype te worden binnen de telefoniebranche. Ik snap niet waarom je persé gedwongen moet worden naar een bepaalde mobile operator alleen omdat je een iPhone zou willen hebben. Hopelijk blijven ze in Belgie de iPhone gewoon nog simlock vrij verkopen of dat T-Mobile alleen exclusiviteit heeft de eerste zes maanden.

Zolang het bij T-Mobile blijf je afhankelijk van een land waar ze het simlock vrij verkopen, ik wil namelijk niet alleen in de tuin van de buren gebeld kunnen worden. Of ik zou naar de grote stad moeten verhuizen. Maar ja, dat gaat ook te ver ;)

(Hopelijk geen exclusiviteitregeling voor de Palm Pre als hij naar Nederland komt)

[Reactie gewijzigd door alienfruit op 6 juni 2009 16:16]

Neem dan gewoon een HTC of bij T-Mobile the MDA serie.
De Touch Pro 2 en de Touch Diamond 2 zijn zo goed als gelijkwaardig, kosten minder bij lagere abbo`s.

Apple is over-rated.
Ik ben niet Apple aan het flamen, het is een mooi afgewerkt produkt.
Echter zijn de kosten te hoog en te veel beperkingen.
Ik zeg toch alleen maar dat ik de exclusiviteit van zulke telefoons als de Palm Pre of de iPhone gewoon vervelend vindt? Verder ben ik bezig met het ontwerpen en uitwerken van de UI voor een Android device. Dus wees gerust ik heb hier de emulator van een mooie Android-based PMP en hopelijk snel ook de prototype.
Clubmed Volgens mij begrijp je niet wat alienfruit meld: met T-mobile is er alleen dekking in de tuin van de buren, niet bij hem, niet bij de buren in huis en zeker niet bij hem in huis, of ergens anders waar hij z'n telefoon+ wil gebruiken.

Hij wil best een iPhone, maar absoluut geen t-mobile. Dat Apple overrated is, is waar, maar hij geeft zelf ook al een mogelijk alternatief: de Palm Pre (als deze naar NL komt, én niet exclusief bij t-mobile). De G1 met android is helaas ook al exclusief t-mobile.

De genoemde HTC's werken op Windows, en DAT wil hij waarschijnlijk ook niet.
Zonder de arrogantie te willen wekken dat ik weet wat alienfruit, of anderen wel en niet willen, denk ik dat er een hele grote groep mensen is die ook absoluut geen Windows-telefoon willen. Over wat ik tot nu toe (mn op Tweakers) gelezen heb over Windows-telefoons, voornamelijk HTC's is men niet echt tevreden daarover, en dat ligt niet aan de bouwkwaliteit en functies van de desbetreffende telefoons, maar puur aan Windows.

edit: aanvulling

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 7 juni 2009 13:14]

er zijn genoeg concurrenten voor apple hoor en de consument heeft keuze zat. bovendien is de iphone ondertussen al erg verouderd.
de concurrenten lanceren aan de lopende band nieuwe modellen met touch screen bediening die stuk voor stuk moderner look hebben.
Uhmm, maar werken ze ook net zo lekker? En de look is alleen maar modern in jouw ogen omdat ze er lekker veel animaties in gooien, dat is net een mooi punt van de iPhone, die houdt alles simpel en overzichtelijk en toch zakelijk mooi. Uiteraard wordt er vanalles gelanceerd, maar ik moet nog de eerste telefoon tegenkomen die dezelfde mate van soepelheid (mede dankzij touchscreen en OS) en bruikbaarheid in zich heeft als de iPhone. De Palm Pre is de eerste die ik echt het iPhone gebied zie betreden. De iPhone is verre van erg veroudert... kom op zeg, na 1 jaar?

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 7 juni 2009 00:12]

Volgens mij zitten wij op één golflengte: T-mobile is waardeloos.
Zou er nog een upgrade actie komen waar je je oude toelstel inlevert en met wat bijbetaling de nieuwe meeneemt?
Is dat ooit al geweest dan, bij een goed functionerende telefoon? Ik dacht het niet...
Dat zie je wel vaker. Echter krijg je dan maar 2 tientjes ofzo voor hele goede toestellen. Zoiets is nooit aan te bevelen.
iPhone 3G abbo (om het even welk toestel/abbo/telco) voor de resterende looptijd afkopen, en dan dit jaar hoogstwaarschijnlijk weer een nieuw 2-jarig abbo afsluiten.

Oude toestel inleveren? Om er wat mee te doen?

Reken er maar niet op dat er bij eventuele upgrade actie, wat ik zeer betwijfel, je veel goedkoper uit bent dan bovenstaande optie.
Het gaat er eerder om dat er in elk geval een 2009, dit jaar dus, nieuw model aankomt, het staat immers in het T-Mobile systeem.

Volgens verwachtingen heeft deze meer opslag, een digitaal kompas, en extra hardware om video opname zonder teveel energydrain te faciliteren. Schermresolutie zou gelijk blijven.
De cameramodule krijgt mogelijk autofocus. En dat was het wel weer.

Het is raar dat de originele iphone in begin 2007 werd getoond, aan de processor en het geheugen is niets veranderd. Enkel gps en een 3g radio. Verbazend dan dat ze zelfs vandaag nog op bijna eenzame hoogte staan wat web browsing en soepelheid van userinterface betreft. Hopelijk brengt de palm pre daar verandering in. Concurrentie is goed.
Kijkend naar alle andere toestellen echter, is er nog geen reden om de hardware aan te passen, (als in: upgraden) afgezien van bijzaken als video opname en de camera
Nou, kijken naar andere toestellen zou de resolutie wel eens omhoog mogen gaan. Echter werkt het systeem van een AppStore denk ik niet meer, want dan krijg je dat Apps verschillende resoluties moeten maken. Maar ik denk dat de iPhone niet jarenlang doorkan gaan op dezelfde hardware en de relatief lage resolutie.
Wat bedoel je met lage resolutie?

Als ze de resolutie willen vergrotenben ik bang dat de telefoon ook groter moet worden letters e.d. worden anders onlees baar klein!!
O dat is zeker niet waar, kijk maar naar de telefoons met 800x480 resolutie.
Maar aangezien dit nogal persoonlijk is, kun je hier niet echt over discussieren.

Ikzelf zou graag een schermupgrade zien in de vorm van de resolutie ja :)
Ik ook. 480 X 800 graag. Op de huidige iPhone ben ik voortdurend aan het in en uitzoomen.
Als je hoge resoluties hebt moet dat nog steeds hoor, of je hebt hele scherpe ogen.
Tuurlijk niet, je ziet meer tegelijk, of dat nou ingezoomd is of uitgezoomd. Het is enkel zo dat je nog hoeft te scrollen, maar voortdurend in en uitzoomen heb je amper meer met hele hoge resoluties.
Dat is toch onzin? Als je scherm even groot blijft, maar je resolutie gaat omhoog. Dan past er meer op je scherm, wat is daarvan het gevolg? Juist ja, alles wordt kleiner op je scherm. Ik weet niet of je tweakers.net nu zonder zoomen kunt lezen op de iPhone, maar ik kan je garanderen dat je met een hogere resolutie geen letter kunt lezen zonder te zoomen.
Nee hoor, de DPI kan verhoogd worden. Hoe kan het anders dat verschillende schermgroottes dezelfde resolutie hebben. De Touch HD en Sony Xperia zijn fysiek niet groter maar hebben toch een veel grotere resolutie.
Juist door het verhogen van de DPI wordt alles kleiner.
Een plaatje van 100x100 blijft 100x100 pixels. Als je de pixels verkleind wordt dus ook de afbeelding kleiner
Ooit van schalen gehoord? Zo'n plaatje kan tegenwoordig heel goed geschaald worden. Dat gebeurt nu ook al bij het in- en uitzoomen.
maar wat heb je er dan aan?

4x zoveel pixels, elke pixel wordt geschaald naar 4 pixels van hetzelfde kleur...

enige voordeel die ik zie is wanneer je een dode pixel hebt heb je 4x minder 'last' :p
Daarbij heb je 4x meer kans op een dooie pixel ;)

Ik vind de huidige resolutie anders prima op m'n iPhone.

Iedereen lult wel over hogere res en meer dpi, maar vergeet niet dat een iPhone geen stylus heeft, en het nu zo is op de iPhone : als je een link op een website hebt op safari en je kan hem goed lezen(zo ver mogelijk uitgezoomd, maar wel leesbaar); dan kan je er ook heel makkelijk met je vinger op klikken ( ook al is de link veel kleiner dan je vinger, maar wel leesbaar dus).

Ga je nou de dpi verhogen en je hebt een lijstje links op een site staan, en ze zijn voor je leesbaar (zo ver mogelijk uitgezoomd, met hogere dpi is alles nog verder uit te zoemen en dat het leesbaar blijft), dan krijg je problemen met aanklikken van dat soort links. De resulotie van het iphone vingertop touch gebeuren is momenteel perfect afgesteld op de resolutie van het scherm.

Denk het huidige iPhone onscreen keyboard 4x zo klein voor (maar wel even veel pixels dus voor de knoppen) : dan is je vinger niet zo heel handig meer als input... dat soort problemen heb je nu niet met het aan klikken van links.

Daarbij kost zo'n scherm ook meer stroom en is het niet handig voor de appstore.
Oude apps op een nieuwe high res phone worden gescaled en zien er dus net zo 'fuzzy' uit als op de oudere modellen en speciale apps voor die resolutie lopen letterlijk miljoenen (potentieel betalend) klanten mis... ook niet handig.

Apple heeft heel goed over de resolutie nagedacht en kan zich betere op andere punten momenteel richten, punten die weer waarschijnlijk veel innovatiever zijn dan wat de (meeste) cuncurrentie momenteel doet : weer meer van hetzelfde maken.. all over again... *sign*

[Reactie gewijzigd door BaT op 7 juni 2009 04:27]

Ja, maar dan schaal je toch alles simpelweg weer op de grootte zoals het was? Dan houdt dus in dat je weer dezelfde indeling hebt. Alleen een groter scherm laat je dan beter dingen zien.
Letters worden scherper en kun je terwijl ze kleiner zijn mischien toch goed lezen.
Laatste hangt natuurlijk ook af van je ogen, bovenstaand is voor iemand met goed zicht, maar met slechte ogen (zonder bril) wil je mischien liever upschalen zodat de letters even groot of groter worden.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 7 juni 2009 12:45]

Een bron op internet zegt dat de Iphone 3Gen / 2009 op 17 juli in de USA leverbaar wordt. Wie weet in hoeverre dit waar kan zijn, en of dit ook voor NL geldt?
De releasedatum weet niemand, echter is een wereldwijde launch wel aannemelijk (gebeurde ook bij de iPhone 3G). Wij krijgen hem dus iets eerder dan de VS, vanwege het tijdsverschil :) .
Of iets later, omdat niet de datum maar het tijdstip als uitgangspunt geld.
Het moment waarop de Winkels in de VS opengaan, zijn ze hier al dicht, dus moeten wij vervolgens wachten tot de volgende dag, tenzij iemand ze 's avonds gaat verkopen, maar het zou me niets verbazen als die teruggefloten wordt ivm de winkelsluitingswet, CAO enz. Zoiets gebeurde ook met de launch van het laatste boek van Harry Potter, de Playstation 3 enz.
Niemand natuurlijk, de enige betrouwbare bron is Apple zelf.