Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 67, views: 19.572 •

Gran Turismo-ontwikkelaar Polyphony Digital heeft gezegd dat Gran Turismo 5 wordt voorzien van een schademodel. Volgens hoofdontwikkelaar Kaz Yamauchi zal de studio 'binnenkort' schade in de succesvolle franchise implementeren.

Gran Turismo 5 PrologueIn een interview met Audi, dat in een Audi-promotieboekje is gepubliceerd, zei Yamauchi dat fans in GT5 niet alleen kunnen rekenen op veranderende weersomstandigheden, maar ook dat de auto's in het spel voortaan zichtbare schade kunnen oplopen. Het ontbreken van een schademodel is een van de redenen dat Gran Turismo 5 Prologue, ondanks de overtuigende graphics, door veel racefans nog als onrealistisch wordt gezien.

Polyphony heeft al eerder beloofd om een schademodel in de franchise te verwerken. Damage modelling zou eerst in GT5: Prologue worden geïntroduceerd, en toen dat uitbleef, werd gamers een download in het vooruitzicht gesteld die de brokstukken alsnog zou toevoegen. Ook die download is nog altijd niet verschenen. De verwachting is nu dat Polyphony de nog te verschijnen volledige versie van Gran Turismo 5 van een schademodel zal voorzien. Wanneer deze game moet verschijnen is echter nog niet bekend.

Reacties (67)

Reactiefilter:-167057+120+211+30
denk dat we nog wel even moeten wachten helaas :( ik heb een heel sterk vermoeden dat hij pas Q1/Q2 2010 zal uitkomen. maar goed, we wachten af :D meer kunnen we niet doen. ik kijk echt heel erg uit naar de volledige game, de prologue heeft me niet langer dan een uurtje of 15 weten te boeien door het aantal banen.
Achja, een beetje zoals DNF : When it's done.
Duke Nukem Forever.

Onder welke steen heb jij geleefd? :X

[Reactie gewijzigd door RobIII op 12 mei 2009 14:59]

Het wordt wel tijd voor schade, want het maakt de game imo ook onrealistisch. Kan dus ook niet wachten tot de nieuwe game uitkomt.

PS DNF betekend in de racewereld inderdaad Did not finish dus zo dom is het niet want ik denk dat er genoeg gamers zijn die alleen racegames spelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/DNF

(Staat gelijk onder Duke Nukem Forever)
Meer als StarCraft II...
Probleem is waarschijnlijk aan de kant van de autofabrikanten. Zoals EA ook heeft/had aangezien (zeker de dure) merken liever niet hebben dat hun 'shining' bolides aan gort worden gereden. Dat ziet er niet zo aantrekkelijk uit zeg maar.
Jaja, vaak gehoord argument, alleen vreemd genoeg heeft Forza Motorsport 2 helemaal geen problemen met de autofabrikanten, en daar zitten ook gewoon alle officiele merken in, en die kan je aardig kapot rijden in dat spel....

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 12 mei 2009 16:51]

Volgens mij heeft Yamauchi een keer aangegeven (na GT3 ongeveer, of GT4) dat ze eerst het daadwerkelijke racen en het gedrag van de auto zo realistisch mogelijk wilden maken voordat ze zich zouden gaan storten op het schademodel.

Ik vind dat opzich nog geen slechte gedachte. Uiteindelijk draait het voor de meeste racegamers toch om het realisme van het rijden (de mensen die van realisme houden dan). En bovendien is het ook wel weer fijn dat je auto niet aan gort gereden kon worden, dan heb je in ieder geval geen last van DNF ;)
Eerlijk gezegd vind ik dit maar weinig belangrijk. Serieuze racefanaten zullen niet willen kijken hoe hun bolides in stukjes worden gereden maar het liefst gewoon snel gaan. Zolang Polyphony de methodes om sneller te gaan door de muren te raken (Ik weet twee tracks waar dit secondes scheelt) weet tegen te gaan, hoeft alles van mij niet op dat vlak realistisch te zijn.

Belangrijker is dat die banden niet meer zo absurd snel kapot gaan, en niet zo vreselijk veel effect hebben. Als ze eenmaal geel zijn weet je nauwelijks meer een rechte lijn te volgen.
Er zijn al meer dan genoeg arcaderacers waar je lomp moet rijden om te winnen. GT is een simulator dus ook schade en banden die je in het oog moet houden.
Ik zal wel weggemod worden, maar goed.

GT is geen simulator, hoe hard de makers dat zelf ook beweren. Daar doet bandenslijtage niks aan af. Zolang de physics als een l*l op een drumstel slaan, en mede daardoor dingen als wallriden nog steeds sneller zijn dan 'netjes' rijden, is het niet meer dan een arcade game. En dan nog 1 die ik persoonlijk vrij matig vind, al is de hoeveelheid content van de full games (niet de betaalde prologue demos) lovenswaardig.
Wat is er zo slecht aan de physics? Ik vindt het één van de realistische physics vergeleken met andere race game's, elke auto rijd anders, elke auto heeft zijn voor en nadelen. Het verschil in gewicht, de verschillende instellingen voor de versnellingen etc. zijn duidelijk merkbaar tijdens het rijden. Wallriden wordt al sinds het begin van de prologue behoorlijk afgestraft, tenminste ik kon er geen enkele race mee winnen! Zodra je een muur ook maar lichtjes aanraakte schoot de snelheid al uit je auto en werd je snel ingehaald door 3 a 5 AI's. Op internet wordt je op dezelfde manier afgestraft en krijg je zelfs een penalty als je tegen andere auto's aan rijd.

Al met al blijft dit een discussie punt wat altijd draait om meningen. Ik vindt persoonlijk dat GT het dichts bij een simulatiespel komt zonder saai te worden, en dat vindt ik een behoorlijk + punt van GT.

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 12 mei 2009 15:17]

Ik heb prologue al even niet gespeeld, maar de laatste keer dat ik het online speelde op Suzuka heb ik diverse spelers gezien die direct na de haarspeld bocht na de start aan de buitenkant over het gras de opvolgende s bocht afsnijden. Inclusief het krijgen van een penalty ben je dan toch nog sneller. Ik ben groot fan van de GT series maar dat zijn wel dingen waar ik me aan kan ergeren (en cheaten is dus wel degelijk mogelijk).. Jammer dat op het echte suzuka daar niet een muurtje staat, hadden ze die mooi neer kun zetten ;-)
Dat zijn dingen die in de final gewoon op te lossen zijn met een drive trough penalty, mits genegeerd diskwalificatie.
in de realiteit kan je ook over het gras krossen en sneller zijn dan de rest.
zodra er een schademodel in het spel verwerkt zit is het wallriden ook afgelopen.
En ik ben van mening dat de physics wel degelijk realistisch zijn, zeker als je een fatsoenlijk racestuur gebruikt.
Ik vraag me af of mensen die blaten over de physics van GT het vergelijken met andere spellen of dat ze zelf wel eens in een echte auto over een circuit hebben gereden, ik heb dat wel iig, in meerdere zelfs, en ik kan je garanderen dat de physics van GT erg realistisch zijn, het enige nadeel is dat je moeilijk aan kan voelen wanneer je wielen geen grip meer hebben, dat is in een echte auto makkelijker.

als Polipony slim is dan brengen ze het spel voor de kerst uit, dat is naar mijn idee nog best realistisch namelijk.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 13 mei 2009 01:23]

Nouja het is misschien niet zo goed als GTR of R-Factor op de PC wat toch echt wel een simulator game is maar het komt wel aardig in de buurt.
Het zit denk ik op zo'n 75% simulation en 25% arcade.
Het schade model vind ik niet echt nodig maar het word daardoor wel weer een beetje meer een simulator.

[Reactie gewijzigd door Sunbeam-tech op 13 mei 2009 00:17]

Ik vind het wel een toevoeging voor het realisme. Als je in het echt op het circuit 'een foutje' maakt (wat in het echt doorgaans een hele dikke fout is) dan beland je mogelijk in de vangrail. Dan heb je vaak een zeer beschadigde auto hebt, waardoor je de race niet eens kunt uitrijden omdat je linkervoorwiel niet meer rechtdoor kan oid.
In het spel kan je dan gewoon de grindbak uitrijden en weer verder gaan. Veel minder spannend naar mijn idee. En ik denk dat je er ook beter/realistischer door zult gaan rijden op lange termijn.
Serieuze racefanaten hebben wel degelijk wat aan het schade model. Als je bij Forza 2 je spoiler erafrijd heb je minder neerwaardse druk wat je direct merkt in de bochten. Als je echte racefanaat ben wil je graag dat schade aan je auto voelbaar is. Tot hoever de schade effect realistisch is in Forza 2 weet ik niet, maar ik vind het wel leuk dat je niet stuiterend door de bochten kan (of moet) rijden voor snelle tijden.

Ik hoop dat ze naast schade ook nog het schademodel implementeren in rijeigenschappen zoals Forza 2, anders blijven ze achter de feiten aanlopen.

[Reactie gewijzigd door dokzero5 op 12 mei 2009 14:20]

Naast wat !null al zei is het zo dat tot en met GT4 (GT5 prologue weet ik niets van) de AI elkaar behoorlijk ramt, en als jij in de weg rijdt heb je ook gewoon pech. Of Polyphony -moet- nu de AI beter maken (iets wat ze al eerder beloofd hebben) of je zult regelmatig AI's langs de baan zien staan. Dit nodigt als speler natuurlijk alleen maar meer uit tot realistisch racen. Het is echter wel zuur als een AI juist jou van de baan rijdt door zijn onbeleefde rijstijl.

Hopende dat ze de AI ook meteen opknappen denk ik dat dit echt een heel grote verbetering gaat zijn.
In GT5:P ramt de AI elkaar niet. Wel zie je dat er soms eentje de bocht uitvliegt, zoals het in het echt ook gebeurt. :+
Een goeie ontwikkelaar geeft de speler de mogelijkheid om het spel te spelen zoals deze wil, zoals schade aan/uit zetten etc etc. Verder zou dat ook wat beter kunnen in SP shooters.

Door de jaren heen wbt. games vind ik het sowieso summier wat gamedevvers doen voor de gamers qua mogelijkheden, behalve moeilijkheidsgraden. Het word tijd dat de ten dens gaat worden dat een speler steeds meer optie's krijgt daarin waardoor een game voor een ieder wat beter/leuker speelt induvidueel :)
nout daar ben ik t echt niet mee eens dat de gebruikers zelfs kan kiezen. Bij een shooter kan je toch ook niet instellen dat je niet dood kan?? :? Het is juist realistisch dat schade standaard aanstaat ook al zal dit niet het geval zijn...
begint ook een DNF te worden , als ze nu nog moeten beginnen met het schademodel te implementeren , dan kan je nog wel jaartje wachten,(misschien wel 2) want het schade model moet er natuurlijk net zo goed uitzien als de game zelf,
Het artikel is uit november 2008.

Trouwens, zo DNF is het niet, aangezien men ons af en toe voorziet van zoethoudertjes.

Q2 2005: online tests met GT4
Q4 2006: next-gen engine af, GTHD als preview (1 track, 10 auto's, time trial)
Q3 2007: demo GT5 Prologue (1 track, 10 auto's, race)
Q4 2007: GT5 Prologue (7 tracks, 50 auto's, race, time trial, splitscreen, online)
Q2 2008: GT5 Prologue spec II (extra track, 20 extra auto's)
Q4 2008: GT5 Prologue spec III (3 extra auto's)
Forza is wellicht te vergelijken met GT, maar PGR is toch echt een hele andere game. PGR is meer arcade dan een realistische racer.
Heb je in PGR ook 700 auto's? Nee. PGR4 heeft er rond de 100. In Forza 2 zijn het er al een heel aantal (~300) maar toch nog steeds minder dan in GT4. Ik heb me in GT4 enorm vermaakt door gewoon willekeurige straatauto's te kopen en ze volledig te pimpen.

Bovendien is het aanbod aan circuits in GT4 bijna 4 keer zo groot als in Forza 2 (50 tegenover 14). Bij 14 circuits zou ik me toch een stuk sneller vervelen.

Het aanbod aan muziek zal vast ook wel groter zijn gezien de grootste opzet van GT4.

Nu ze schade willen implementeren zie ik zo op het eerste gezegd niet wat Forza en PGR boven GT5 te bieden gaan hebben, misschien kun je het bijstaven met argumenten ipv lukraak afkraken.
Hoe zie jij dat pimpen dan? Je kan nergens ins GT4 het uiterlijk van een auto veranderen. J e kan natuurlijk ook bedoelen dat je alle prestatiebevorderende onderdelen gekocht hebt en dan de settings aangepast, dan heb je ze getuned, niet gepimpt. In pimpen is naar het schijnt Forza wel heer en meester.
Qua pimpen zou ik toch zeggen dat NFS het verst gaat; daar kan je per millimeter elk wielspaakje aanpassen.
Tegen de tijd dat GT5 goed en wel uit is, is er een nieuwe Forza en PGR. Kijken wat de fanboys dan te melden hebben.
En dan nog zullen beide games slechter zijn dan GT5. ;)
PGR is té arcade (bots, bots, bots en finish ...) en Forza is veel te onrealistisch wat betreft schade, het topic gaat ook alleen over de schade ...
Achja ... MS kon GT niet kopen he ;(
Ik heb een aantal auto ongelukken gezien (zowel in het echt als op tv in een race) en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit een racespel gezien heb waar realistische schade in zat.

Forza2 heeft volgens mensen realistische schade:
http://www.youtube.com/wa...cSszo&feature=related
In dit spel kan je na een head-on collision gewoon nog de race uitrijden. Je kan zelfs nog winnen!
Nu heeft grid in mijn ogen wel realistische schade: na een botsing is het game over. Je kan wel de tijd terugspoelen en hiermee de crash voorkomen.
Of het spel even leuk is zonder het terugspoelen?

Terug op Gran Turismo 5, de maker heeft gezegd dat ze enkel schade zouden invoeren wanneer het realistisch weergeven kon worden. Dat is dus de reden waarom we zo lang hebben moeten wachten :)
En omdat niet elke autofabrikant zo gelukkig is met realistische schade. Kan slecht zijn voor het imago wanneer een concurrent veel meer kan hebben bij een zware crash.

Daarom dat vooralsnog enkel de échte racers schade zullen hebben. Straatauto's niet.
Wat dat betreft waren oude racegames 'mooier'. Wou jij gewoon auto's A t/m Z in je spel? Dan zette je ze er gewoon in. Niks geen aanvragen, niks geen betalingen over-en-weer, niks geen exclusiviteits deals ("Ferrari? Prima, en voor $100k extra ga je niet ook nog naar Lamborghini "), etc. etc.
En ging zo'n auto naar de mallemoer - so what, dat gebeurt nu eenmaal als je crasht.

Zelfde geldt voor voetbal. Alle spelersnamen stonden er gewoon in.. niks geen wereldvoetbalbond danwel lokale clubs die dat liepen te verbieden. Nu mag je in sommige games met niet-bestaande (althans, in 't voetbal) namen spelen.
Waar haal je vandaan dat alleen de racewagens schade hebben en de straatauto's niet? In het bericht zie ik dit nergens staan? Of begrijp ik je verkeerd?

Lijkt me ook erg vreemd om het alleen bij bepaalde auto's te hebben. De kwaliteit van GT kennende zal dit denk ik niet zo zijn.
Ik speel GRID altijd zonder flashbacks, en da's veel leuker :) Je gaat er veel voorzichtiger en dus ook enigszins realistischer van racen. In "het echt" neem je als coureur ook geen vrijwel zeker sudden death risico's ;)
Ook Burnout Paradise niet?
Vind die crashes van dat spel best realistisch overkomen
Ik ben ook best race fanaat, maar schade hoeft van mij niet zo....krijg je online nog meer beukers die t dan lekker voor je gaan vergallen.
GT5 is mijns inziens singe player veel meer waard dan online, beetje het Forza gebeuren.

Schade behoort gewoon een onderdeel te zijn van een realistische racegame, één foutje kan het einde van de race betekenen, net als in "het echt". Forza is bijv. hierdoor een perfecte, realistische racegame geworden.

Ik vond het ontbrekende schademodel in de GT serie altijd al een groot manco, en zou heel blij zijn als dit eindelijk werkelijkheid wordt. Mijn zegen hebben ze!

De dooddoener dat autofabrikanten liever niet hebben dat hun auto's schade oplopen kan vandaag de dag gelukkig direct onderuit worden gehaald, genoeg racegames hebben dit al geïmplementeerd namelijk.
Ben ik het wel mee eens. Online rijden is grappig, maar Gran Turismo speel je alleen. Niet met een ander en ik laat mijn save ook niet bespelen door een ander :)

Ik heb me jarenlang vermaakt met GT 2 zoveel mogelijk wagens zo gek mogelijk tunen....en er waren er maar 4 of 5 waar ik dan echt mee reed ;)

k hoop wel dat ze ook wat tijd steken in t geluid, want dat valt me met GT5P toch aardig tegen. Leuk al dat gezanik over weer en schade en weet ik t wat. Als t geluid neit lekker is, is t nog bagger.

Ik mis t geluid van t opspoelen van de turbo's of t fluiten van de compressors....ik hoor geen wastegates of blow-off's.....t enige wat je erg veel hoort is.....(tromgeroffel) WIND
Ook klinken sommige auto's gewoon heel erg t zelfde.....das ook erg jammer :(

En ik hoop ook dat de dragrace erin komt, met vooral de oudere bekende's
(lees: HKS R33 en de HKS 180sx en t mooist zou zijn als de Veilside en (voor sommige kenners) GTR-700 van Exvitermini erin zouden zitten)

Heb ook altijd erg genoten van de Gymkhana course in GT 3.....leuke baan om je tune toch wat te testen....

EDIT: Moet ook zeggen dat ik bang ben dat de game met al die schade rommel en weersinvloeden ook geen stabiele 30fps minimaal neer kan zetten.Waar ze full HD op 60FPS beloven....kan me niet indenken dat t haalbaar word

[Reactie gewijzigd door Lampuhkap op 12 mei 2009 14:38]

Met of zonder schade; je hebt altijd mensen die het vergallen. Geen idee hoe de PS3-community in elkaar steekt maar voor de 360 heb ik mezelf maar aangesloten bij enkele elite-racecommunities waar al een vingertje opsteken naar iemand op disqualificatie komt te staan, zeg maar. Verder ligt het niveau daar dusdanig hoog dat je ook nog eens leert racen (ondanks dat 99% van de race-gamers "denkt" te kunnen rijden) waardoor je zonder problemen elk racespel op het allermoeilijkste niveau uit kan spelen.

/edit: @ Exorcist (hierboven): Forza is niet realistisch genoeg; schade is statisch dus als je je vleugel half kapot rijdt, blijft ie half kapot. In RacePro zal een kapotte vleugel soms zelfs nog verder kapot gaan of eraf vliegen waardoor je ineens helemaal geen downforce meer hebt. Ook is Forza te forgiving op het gebied van driving assists.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 12 mei 2009 14:24]

De verknallen het dan ook voor zichzelf :)
Collisions off zetten, heb je daar geen last van :)
maar als je dan raced en schade oploopt, denken de gamers dan niet dat het in het echte leven slechte auto's zijn omdat ze zo snel kapot gaan? Of zijn gamers toch slimmer dan dat beweerd wordt door de auto fabrikanten die alleen hun auto's er in willen hebben als deze geen schade kunnen oplopen?
Dat is bij de eerste 2 series altijd het probleem geweest, aantal fabrikanten wilden dus geen schade en Polyphony (naja, Yamauchi) wilde enkel schade als het ook perfect was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013