Hoofdcategorieën
Device Settings

JVC voegt handclap-modus toe aan drietal 'retro-tv's'

Door Dimitri Reijerman, zondag 15 maart 2009 10:21, views: 21.825

Elektronicafabrikant JVC heeft een drietal lcd-tv's aangekondigd in de DV1-lijn. Deze televisies, met volgens de fabrikant een 'retro-ontwerp', kunnen dankzij de 'handclap mode' deels zonder een afstandsbediening worden aangestuurd.

De DV1-toestellen zijn verkrijgbaar in 37", 42" en 47"-formaat, en kenmerken zich volgens de elektronicafabrikant door de smalle, matte lijst rondom het panel. Verder zouden de kruisvormige voet en de witte achterzijde moeten bijdragen aan een retro-uitstraling van het toestel. De drie lcd-tv's hebben de full hd-resolutie van 1080p, een beeldverversingssnelheid van 100Hz en een 12-bits signaalgenerator voor 36bit-kleurweergave. De contrastverhouding zou 1300:1 bedragen, terwijl de kijkhoek 178/178° bedraagt.

Aardig in de DV1-serie is de zogeheten handclap mode. Wanneer de kijker driemaal in zijn handen klapt, signaleert een kleine microfoon dit en gaat het toestel in of uit standby-modus. Bij een dubbele handklap wordt het geluid gedempt. Meer handelingen zijn tot nu toe nog niet mogelijk en JVC benadrukt dat deze functie desgewenst is uit te schakelen.

Het toestel verstookt in standby-modus 0W. Ook de eco-modus zou het stroomverbruik terugdringen, maar cijfers hierover heeft de fabrikant niet vrijgegeven. De lcd-tv's beschikken verder over drie hdmi-poorten, een usb-ingang, een s/pdif-uitgang en een dvb-t-tuner, terwijl de twee boxen een vermogen hebben van 2x 10W. De LT-37DV1, LT -42DV1 en LT-47DV1 zijn volgens JVC deze maand verkrijgbaar en hebben adviesprijzen meegekregen van respectievelijk 1399, 1499 en 1999 euro.

JVC DV1-serie JVC DV1-serie JVC DV1-serie
Volgende 11:39 Microsoft schikt in rechtszaak Xbox-patentbreuk
Vorige 16:35 Sidn en Fraudemeldpunt waarschuwen voor Network Mediagroup
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

De 'handclap mode' zal problemen geven bij het beluisteren van concerten. Aan het eind van een concert wordt doorgaans een groot applaus gegeven :)

of muziek video's waarin geklapt wordt, maar ik denk toch echt dat hier wel rekening mee is gehouden met het ontwerp. Ze zullen het apparaat wel goed getest hebben voordat ze het op de markt zullen brengen en aangezien dit het eerste is waar jij en ik aan dachten zullen ze hier zelf ook wel aan gedacht hebben.

waar ik veel meer van onder de indruk ben is dat de tv in standby modus 0W verbruikt, ik ben niet helemaal thuis in tv's maar ik had altijd de impressie dat de meeste tv's in standby nog altijd 3W ofzo verbruikte.

Mwa... mijn 6 jaar oude Sony 80 cm CRT bak gebruikt in standby ook al 0W :). Dit is ook duidelijk te horen als de TV in standby gaat met een "klik" van een relais. Maar sterker nog, mijn Pioneer DV-600 dvd speler gebruikt in standby ook al 0 W.

Het begint dus echt wel de goede kant op te gaan hiermee :D.

Wat zegt dat relais dan?? Dat het hoogspanningsgedeelte wordt uitgeschakeld.. maar als jou tv op infrarood signalen scant, dan is het stanby verbuik niet 0.. er is toch nog electronica actief..

ze mogen het 0W noemen als het afgerond maar 0 is. In dit geval zal het dus minder dan 0,5W moeten zijn. Als je het vergelijkt met vroeger, waar alleen al het lampje voor standby 7W verbruikte, is dit echt wel een heel stuk zuiniger.

...of minder dan 5W
't is maar net hoe grof je afrondt

Als de "0" als "0E+1" hadden geschreven dan had je gelijk gehad.

Alleen al het lampje voor standby heeft nooit 7W verbruikt, dat was doorgaans gewoon een LED (dus ongeveer 0,03W)... Wel veel (de meeste oudere en de meeste moderne el-cheapo) TV's waar dezelfde voeding zowel voor standby als normaal bedrijf gebruikt werd, die kon niet zo efficient helemaal teruggeschroefd worden.

als ze even vergelijken wat er op de disc staat ( oftewel de audio die hij zelf genereert) emt het omgevings geluid kan hij simpel verschil maken.

echter geklap op de radio / om een comedy. dat is een groter probleem.
al ga ik er alsnog vanuit dat je de modus uit kan zetten, en dat de tv niet aangaat door klappen ( zou irritant zijn.)

Gewoon het geluid dat afgespeeld wordt aftrekken van het opgenomen signaal en je houdt het omgevingsgeluid over.

Er is altijd nog een verschil tussen "0" en "0" hè. Ze hebben de <0.5W gewoon naar beneden afgerond.

Ach.. stel dát het 0.5 is..
What's the big deal? :)

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op zondag 15 maart 2009 11:34]


Honderdduizend van deze TV's met 0.5W = 50 kW. Dat is toch niet misselijk.

Honderdduizend van deze TV's met 0.5W = 50 kW. Dat is toch niet misselijk.
Maar moet je eens kijken hoeveel TV's er nodig zijn om die 50kW(/h?) mee te halen. ;)

Er zijn in Nederland 7,2 miljoen huishoudens. Als er in elk huishuiden gemiddeld 3 apparaten stand-by staan met het lage verbruik van 0,5W per stuk, dan heb je het dus over bijna 11 MW aan vermogen, voor alleen de standby apparaten. Dat is best een significant vermogen al met al toch?

7,2 miljoen * 1'5W is ongeveer 11 miljoen Watt. En dat is 11GW. Toch een factor 1000 verschil.

Kilo = 10^3
Mega = 10^6 (miljoen dus)
Giga = 10^9
11 miljoen Watt is dus wel degelijk 11 MW.

Ach 100.000 keer 3W is toch altijd nog vele malen meer.

Precies, dat stand-by ledje moet namelijk wel van stroom worden voorzien :P

Het zou me zelfs niets verbazen als "minder dan 1" afgerond word naar "0".

Mij wel, ik meen dat <0,5W in bepaalde normen genoemd wordt. Ik heb het zelf nog nooit naar 0 afgerond zien worden, maar altijd met deze notatie gezien.

nouja wat knirfie244 bedoelt is dat er een verschil zit tussen "0,00000" en "0" ;) of mss zelfs tussen "0*10^-7". Jaja statistiek gehad en morgen weer school :P xD. (sorry kon het niet laten :P)

0 watt standby gebruik is niet zo moeilijk hoor!

Gewoon een kleine accu in het apparaat plaatsen, en voila, 0 watt standby gebruik.

Maar dat is nep. Je kan wel een daadwerkelijk verruik van 0W krijgen, alleen moet je de TV dan op het toestel weer aanzetten.

Tot aan het faillisement in 2003 fabriceerde Grundig dergelijke TV's. In de jaren '80 was het idee al eens eerder toegepast door een goedkope Italiaanse TV-fabrikant (ben de naam ff kwijt).

Ik denk dat het wel meevalt, de microfoon zal gewoon 3 pieken signaleren in de buurt van een "klapfrequentie", als je een concert hebt is het klappen constanter en zijn pieken slechter te detecteren.

De signaal DSP zal het geluid van de TV zelf weg filteren, en zodoende alleen het geklap uit de woonkamer opvangen..

Ik hoop inderdaad ook dat het eerder zoiets zal worden: en de TV weet welk geluid hij zelf veroorzaakt en kan dat dus aftrekken van het geregistreerde geluid (om het maar heel simpel te stellen; in de praktijk zit je met auto-correlators te werken voor dat gebruik, zodat je ook reflecties van het geluid kan aftrekken van het stuursignaal).

Maar ik zie zelf eigenlijk weinig nut in die klapfuncties: zet 2 toestellen met klapfunctie bij elkaar en dan krijg je toch problemen. En hier in Europa is dat toch niet zo populair die klapfuncties (nog nooit ergens gezien, terwijl er in Amerikaanse films wel vaker op gealludeerd wordt).

Handig toch? Dan is het concert toch al afgelopen.


Dan ben je verplicht om op de gaan ook te gaan klappen, dat verhoogt je betrokkenheid bij het concert
:-)

Applaus van publiek lijkt in de verste verten niet op één persoon die twee/drie keer in z'n handen klapt. Applaus lijkt meer op ruis dan op klappen. De TV zal dit echt niet detecteren.

ik zie niet helemaal in hoe het moderne design van deze lcd tv's retro genoemd kan worden eigenlijk. verder is met audiosignalen je tv bedienen wel ideaal(mits het een beetje practisch en bugvrij gemaakt wordt.

ik zou er echter niet het geld voor over hebben :P

+ foto nr 3 is een fotoshop
dat landschap is dus gewoon een foto ipv het echte beeld
(zie de anti aliassing aan de randen)
Bedenk maar wat voor shit kwaliteit het wel moet zijn als ze dit doen...
waar zitten de eerlijke bedrijven?

verder is handjeklap totaal nutteloos. de afstandsbediening is een goede uitvinding omdat je zo je zetel niet uit hoeft voor het veranderen van je tv. echter wanneer je je tv aan of uit wil zetten, start je of heb je gedaan met tv kijken. En guess what, dan zit je meestal nog niet in je zetel of ga je dan ook uit je zetel..
Als je van zender wil veranderen of luider wil instellen, moet je toch nog de afstandsbediening.
Op 500 drukken om naar zender 500 te gaan, is vlugger dan 500x handje klap te doen (...) of 500 uit te spreken als commando. Zappen zou ook tof worden als je telkens moet klappen of iets zeggen. Mensen zijn lui en spreken of klappen is intensiever dan op een knopje drukken met je vinger.
Maar tegenwoordig heeft elk merk mooie tv's, dus moeten ze er van deze onzin in stoppen. Net zoals het ambient light van philips. Daar zitten mensen echt op te wachten.

[Reactie gewijzigd door Fastman op zondag 15 maart 2009 11:02]


En jij denkt dat je van een foto, op je monitor no less, af kunt leiden of het toestel een mooi beeld geeft? Kom op zeg, als dat het enige is wat je kunt vinden om JVC oneerlijk te noemen dan is het blijkbaar het eerlijkste bedrijf te wereld :).
Overigens is het volgens mij eigenlijk vrij normaal om het beeld er los in te plakken, al is het wel origineel het display. Dit omdat het erg lastig is (zo niet onmogelijk) om een foto te maken die zowel precies goed belicht is voor het deel om het scherm heen, alsook het beeldscherm goed kan vast leggen.

edit: reactie op jouw edit ook gelijk :). Als je de afstandsbediening geheel wil vervangen heb je gelijk denk ik, maar die mute optie lijkt me persoonlijk echt wel handig. Op het moment dat de deurbel of telefoon gaat hoef je alleen even twee keer te klappen ipv de afstandsbediening te pakken (ik zit niet altijd met het ding in mijn handen) en de mute knop te zoeken (ik gebruik em niet vaak genoeg om em blind te vinden).

[Reactie gewijzigd door finraziel op zondag 15 maart 2009 11:42]


ik weet niet of je het doorhebt, maar alle foto's zijn door photoshop gezwierd, of dacht je werkelijk dat er een gewichtloze witte ruimte was waar TV's perfect belicht worden en de camera geen last heeft het contrast tussen de helderwitte achtergrond en de donkere tv vast te leggen zonder over/onderbelichting?

Leuk voor mijn vader.
Als hij ons naar tafel wou dirigeren, terwijl de rest nog TV zat te kijken, ging hij het 'accentueren' met klappen (in zijn handen ;) ). Hierdoor zou gelijk de TV uitgaan en wij (gedwongen) aan tafel gaan.

Geeft ook een leuke hulpmiddel bij het vechten om de AB. Is de ander het er niet mee eens, dan drastisch; TV uit. :)

Dus, leuke feature, maar totaal geen nut.

Leuk, geen dealbreaker, maar absoluut een nuttige extra. Zie het maar al te vaak dat ik 's avonds te lui ben om de AB te pakken en de TV uit te doen. Lijkt me geweldig om gewoon weg te kunnen lopen, handjeklap, en tv uit!

Ik denk dat 99% van de mensen tv kijkt danwel met de AB in de hand, danwel binnen
handbereik. Voor die ene procent die dat niet heeft, is deze tv gemaakt.... :P

Hoe doen ze dat nou weer?

a) De televisie gebruikt 0W in standby en is middels drie handklappen weer uit standby te halen.

b) Een retro-look voor een lcd? hebben ze ern een bakbeest van een houten kast omheen gebouwd?

a) Het zal wel afgerond 0W zijn ;) Zo'n klein microfoontje zal wel niet zo veel verstoken denk ik..
b) Kijk maar naar het plaatje.. Retro? Ach, als je even denkt dat die voet in de vorm van een kruis wat retro toevoegt kun je misschien wel een situatie bedenken waarin een designer van JVC heeft besloten dat het retro is..
Ik vind het gewoon modern verder.. }:O

die 0W zal dus afgerond zijn, het is dus zeker 'minder dan 0,5W' :)

Leuke ontwikkeling, volgens mij heeft het wel iets om niet meer te hoeven zoeken naar die afstandsbediening om de TV even aan te zetten of op geluidloos voor de reclame.
Ook die 0W standby is een goede vooruitgang, maar wel jammer van de prijs en die (toch wel wat matige) 1300:1 contrastratio (laat ik er maar vanuit gaan dat dat typisch is, want als dat dynamisch is wil ik er helemaal niet naar kijken).

Wat ik me afvraag is hoe ze dit realiseren.
In het artikel wordt duidelijk vermeld dat het stroomverbruik in standby 0W bedraagt. Het is dan echter ook mogelijk om hem op te wekken dmv 3 klappen..
Denk ik nou niet logisch na als ik zeg dat voor die sensor ook energie nodig is, waarbij het standby verbruik van 0W dus niet heel logisch is?

Gewoon 0,5 watt ofzo, en dat ze het maar gewoon als 0 watt schrijven.
Net als dat volgens een frisdrank fabrikant 8 kcal 0% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid is O-)

misschien zit er wel een soort cmos batterij in die een heel klein cirquitje nog laat lopen. De batterij laad op wanneer de tv aan staat. 0W is dan niet zo moeilijk te bereiken omdat het " klap" cirquit eigenlijk bijna niets is.

Nu zal Logitech wel komen met een programmeerbare AB die ook hand-klap geluidjes kan produceren ;)

en met "retro' bedoelen ze hier begin jaren '00?
leuk toch altijd, die slijllabels :)

ik denk dat ze het geluid wat ze uit de boxen laten komen aftrekken van wat er binnenkomt in de mic, en dat gebruiken om handklappen te detecteren.. dus geen problemen met concerten, maar wel met irritante broertjes/huisgenoten :P

Tja echt retro is natuurlijk er een dikke kast omheen bouwen met een bolle glasplaat er voor en dikke toeter er achter met een low resolution modus en en een 4:3 scherm. Maar ze zullen wel bedoelen dat ze geen zwarte vingerafdruklak gebruiken.

Vraag me af of je dan niet irritante toestanden krijgt dat je de tv uit wil zetten maar dat ie dan alleen het geluid dempt omdat ie maar 2 claps heeft geregistreerd terwijl je toch echt 3x hebt geklapt, maar wat te zacht één keer.

[Reactie gewijzigd door alexvkan op zondag 15 maart 2009 10:54]

«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:39 Microsoft schikt in rechtszaak Xbox-patentbreuk
Vorige 16:35 Sidn en Fraudemeldpunt waarschuwen voor Network Mediagroup
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011