Hoofdcategorieën
Device Settings

Ensemble Studios sluit pc-versie Halo Wars uit

Door Jurian Ubachs, dinsdag 18 november 2008 13:48, views: 7.399

De ontwikkelstudio achter Halo Wars, Ensemble Studios, sluit uit dat Halo Wars ooit op de pc zal verschijnen. Het strategiespel wordt exclusief voor de Xbox 360 ontwikkeld, en leent zich volgens de ontwikkelaar niet voor de pc.

Halo WarsHoewel Ensemble al vaker liet doorschemeren dat Halo Wars niet voor de pc beschikbaar zal komen, was dat nog niet officieel bekendgemaakt. Ensemble-hoofdontwikkelaar Greame Devine maakte op een evenement vorige week in Londen, waar ook Tweakers.net bij aanwezig was, echter een eind aan de onzekerheid: "Halo Wars komt niet uit op de pc. Bij het ontwikkelen hebben we alleen naar de Xbox 360-controller gekeken en totaal niet naar een systeem met toetsenbord en muis, wat gebruikelijk zou zijn voor een rts-game. Halo Wars is bedoeld en geperfectioneerd om op een console gespeeld te worden."

Wel wees Devine erop dat uitgever Microsoft zelf interesse zou kunnen hebben een pc-versie uit te brengen. Dat hangt ermee samen dat Ensemble Studios na de ontwikkeling van Halo Wars zijn deuren zal sluiten, zodat een eventuele pc-versie, of zelfs een tweede deel voor de Xbox 360, in ieder geval niet door Ensemble Studios zal worden gemaakt. De aanstaande sluiting heeft de relatie tussen de werknemers van de studio en de uitgever geen goed gedaan. "Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de studio dicht moet", zei Dave Pottinger, verantwoordelijk voor de technologie in Halo Wars, tegen Shacknews. "Onze Age of Empires-spelserie heeft in totaal meer dan 700 miljoen dollar opgebracht."

Sinds aangekondigd werd dat Ensemble Studios de deuren moet sluiten, werd al duidelijk dat de studio werkte aan een Halo-mmo. Volgens Pottinger was dat project al in een vergevorderd stadium. "Het ontwikkelteam was al uitgebreid naar veertig mensen. Ensemble wilde al heel lang een mmo maken en de Halo-franchise was daarvoor erg geschikt, zeker omdat Microsoft zelf niet veel expertise met het genre heeft. Het project had al groen licht van Microsoft gekregen, maar nadat een reorganisatie plaatsvond en andere mensen de lijnen gingen uitzetten, werd dat weer teruggedraaid", aldus Pottinger.

Met het einde van de ontwikkelfase van Halo Wars komt voor Ensemble Studios ook het einde van de eigen studio in zicht. Een deel van de studio wordt ondergebracht in een nieuwe studio, die belast zal worden met de ondersteuning voor Halo Wars. Welke ontwikkelaars daar precies in zitten en in hoeverre die aan een tweede deel zullen gaan werken, is nog niet bekend. Greame Devine wil in elk geval games blijven maken, en ziet zichzelf niet in een ondersteunende rol. "Als Halo Wars aanslaat, zal Microsoft onze expertise wellicht bij de ontwikkeling van andere strategiespellen willen gebruiken. Ik weet niet of ik een dergelijke rol zou ambiëren, want ik vind het veel te leuk om zelf iets te maken", aldus Devine tegenover Tweakers.net.

Halo Wars
Volgende 14:38 Divx klaagt Yahoo aan wegens contractbreuk
Vorige 13:16 Gartner: 85 procent bedrijven gebruikt opensource-software
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

"Halo Wars komt niet uit op de pc. Bij het ontwikkelen hebben we alleen naar de Xbox 360-controller gekeken en totaal niet naar een systeem met toetsenbord en muis, wat gebruikelijk zou zijn voor een rts-game. Halo Wars is bedoeld en geperfectioneerd om op een console gespeeld te worden."
Xbox Controller op de pc ?

RTS speelt het lekkers met toetsenbord en muis :S waarom alleen een controller?
mijn mening is rts moet op de pc :)

[Reactie gewijzigd door Baazie op dinsdag 18 november 2008 13:51]


Daarmee is iedereen met je mee eens. Stel dat het ook voor de pc uit zou komen dan zouden gamers minder op de xbox 360 spelen en minder dlc kunnen kopen dus minder winst voor Microsoft.

Microsoft Xbox 360 Wireless Controller for Windows

[Reactie gewijzigd door Vonturk op dinsdag 18 november 2008 13:55]


DLC kunnen ze ook voor de PC aanbieden, en ook voor geld.

Ik denk eerder dat ze het niet op de PC willen aanbieden (met Xbox-controller-besturing) omdat ze daarmee de concurrentie met andere RTS'en (met keyboard/muis-besturing) lastig aankunnen.

Ja RTS in al hun veelzijdig gameplay stylen is de PC keyb/muis platform en highres screens veel beter voor. Maar deze xbox360 exclusive RTS hebben ze 'n RTS gameplay style controler friendelijke variant gekozen uit de grote heap van rTS gameplay stylen. Dus ja RTS kunnen ook op console maar beperkt en zwaar aangepast. Kan een top game zijn. Tenzij je de meer puur Pc game stylen prefereerd. Zoals resource managing gerichte RTS games.

xbox360 controler is ook zeldzaam bij PC. En PC gamers pushen voor zo'n controler aanschaf zien ze ook niet zitten. Maar de weg naar keyb/muis support is geen grote stap, moet uiteraard wel goed gedaan worden.

Voor mij games zat op PC. Als ze ons distrimineren omdat hun een platform willen pushen doordat MS hun in de nek hijgt. Geloof ik sowieso hun PR al helemaal niet.
Games worden op PC developed ook met een xbox360 developers kit. Crossplatform tussen PC en xbox360 is stuk eenvoudiger dan als er ook 'n Ps3 of wii versie zou moeten komen. Zeer grote kans dus dat het weer zo'n eclusive smoes is.

Volgens mij is het antwoord veel simpeler.
De toko gaat dicht en een bedrijf dat dicht is kan geen games meer ontwikkelen. Ookal is het een kleine aanpassing. Er wordt dan ook wel gezegd dat het mogelijk is dat een ander het werk voortzet en er alsnog een PC versie komt, maar van hun hoef je het niet te verwachten omdat ze de deuren dicht doen.

Inderdaad...er staat dat bij de release van halo wars de ontwikkelaar (ensemble) zijn deuren sluit, er is dan dus simpel weg geen tijd meer voor een PC versie......tevens staat er dat microsoft wel graag een PC versie wil, het lijkt dus een questie van tijd tot dat de PC versie word aan gekondigt.


Helaas niet meer voor mij ik heb liever een console voor mijn spellen omdat ik dan zeker weet dat ik het spel kan spelen.

Daarbij gelaten vind ik wel nog steeds dat een RTS op een PC thuis hoort en niet op een console.

Uhm ja, heel veel mensen hebben een xbox gekocht speciaal voor Halo 3.

het zou wel jammer zijn ik persoonlijk vind het lekkerder spelen op de pc

misschien dat ze achteraf toch weer van plan wijzigen (net als met GTA4)
we zullen het zien


Ensemble kan zich nu naast Westwood scharen, een andere geweldige RTS maker waar niets van over is gebleven na overname :'(

En dat is toch jammer. Want de games die ze geleverd hebben zijn keigoed op de PC.

Hopelijk gaan ze Age of Empires 5 niet zo verneuken door die enkel op de Xbox the lanceren. Anders zie ik weer een goeie titel verdwijnen.

Dacht dat de laatste aflevering in AoE was AoE III? Vond deze overigens bijlange niet zo goed al AoEII... Speel nog steeds Cossacks I beste RTS voor mij :)

Microsoft zal ook wel willen dat mensen dit spel op de xbox360 gaan kopen en niet voor de pc (dan heeft 90% van de spelers hem illegaal gedownload). Zeker omdat ze willen dat RTS'en ook door gaan breken op de consoles. Ik kan zo alleen lotr:bfme bedenken (TC: Endwar niet meegerekend), en volgens mij was dat niet echt een groot succes.

Dus als ze zo mensen kunnen "dwingen" het op een console te spelen, gaat men vaker RTS kopen op de xbox360.

We spelen juist RTS op de PC omdat de gameplay beter is dan een kut controller in je handen te hebben.

Nu nog wachten op een RTS game op ps3 waarmee je een muis en toetsenbord kan aansluiten.

Om dan met je muis en keyboard in de zetel te zitten ?? :X ik denk het niet!!

Als een spel van de grond af gemaakt is voor controller en de traditionele rts controls overboord gooit kan dit perfect!
Als je een 1:1 conversie van een muis besturing doet ja dan zal je er niet komen met een gewone controller...

Bfme I & II, C&C3 en RedAlert3 zijn trouwens ook op Xbox te verkrijgen...


Je had op 'vorige generatie' consoles ook Goblin Commander, een uniek rts met eigen controls, werkte vond ik zeer goed!

C&C3, Kane's Wrath, Red Alert 3 en Supreme Commander zijn ook naar de Xbox geport.

Alleen de eerste was dacht ik wel goed, de rest heeft de portering niet goed doorstaan.


maar niet game fabrieken die 700 miljoen verdienen aan een trilogie.. zelfs de beste gameontwikkelaars verdwijnen omdat wij geen spellen kopen maar downloaden.. Dus ze brengen het liever uit op een gameconsole en groot gelijk hebben ze het ook wel. Vooral nu de recessie komt. Neemt iedereen een stapje terug.

Erg jammer dat Esemble Sudios gaat sluiten, hebben goeie games gemaakt (age of empires, Halo etc). Maar komt er dan nog wel een Age of EMpires 4? :P

Erg jammer dat Esemble Sudios gaat sluiten, hebben goeie games gemaakt (age of empires, Halo etc). Maar komt er dan nog wel een Age of EMpires 4? :P
Ensemble is van age of empires en age of mythology hoor. Halo is van Bungie.
Misschien dat Big Huge Games de fakkel overneemt van Ensemble. Zij hebben The Asian Dynasties, 2e uitbreiding van aoe 3, ontwikkeld.

Ik hoop van harde dat Big Huge dat gaat doen :D m ben zeer grote RTS fan, AoE2, AoM, Rise of nations. Allemaal zeer goede games. En ik denk dat Big Huge de taak van ensamble studio's goed kan overnemen, misschien nog wel beter....

Maar de vraag is hoe lag dit gaat duren uiteraard ;) , Dynasty is vorig jaar net uigekomen, dus dat zal nog wel minimaal 2 jaar op zich waten :(

Het strategiespel wordt exclusief voor de Xbox 360 ontwikkeld, en leent zich volgens de ontwikkelaar niet voor de pc.
dat is echt het belachelijkste wat ik in tijden gehoord heb... een RTS die zich niet leent voor de pc.

oke ze hebben het voor een controller ontwikkeld, maar ik vraag me dan af wat je met de controller kan doen, wat je niet veel makkelijker met een muis kan doen

belachelijke uitspraak dit!

btw wel jammer dat ES de deuren moet sluiten, ben altijd fan geweest van Ages of Empires

Grappig die reacties "RTS is alleen voor PC" "RTS werkt niet consoles" etc. Vroeger zei iedereen dit ook voor de FPS genre. PC was het platform voor FPS en zou nooit gaan werken op een controller. Ondertussen steekt het platform het schraal af tegen consoles, zelfs met shooters als Call of Duty 4 die hun roots hebben van PC platform. De 360 versie alleen al is meer verkocht als de PC versie, zelfs als die 75% die een pirated copy speelt het wel gekocht zou hebben.

De verkoop cijfers van LotR en C&C3 waren helemaal zo slecht niet. Er hoeft maar 1 keer een developer te komen met een goed idee en RTS is een vast genre op consoles.

Maar voor een fps heb je niet zoveel knoppen nodig. Voor een rts gebruik je zowat je hele toetsenbord. En valt er op de console gewoon een stuk van de gameplay weg, want hoe kun je dan bv micro'en.

Ehm... Voor de mainstream RTS'en heb je niet zoveel knoppen nodig, toch? Het leeuwedeel doe je met de muis, je klikt op een stuk terrein om te moven, op een vijand om aan te vallen... Je kunt wat units onder een preset stoppen, en that's it.

Een Xbox controller heeft 4 knoppen onder je rechterduim, een 4-punts d-pad onder je linkerduim, nog een rechter analoog stikje waar je wat mee kan doen, en twee triggers en shoulder buttons onder beide wijsvingers. Op zich moet daar wel een goede besturing mee te realiseren zijn.

Het enige genre waarbij je vaak wel echt je hele toetsenbord nodig hebt, zijn flight sims. De realistische soort, niet de arcades.

http://www.youtube.com/wa...QzN7M&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=I8zfFRdFeU8&NR=1

als je een rts op de pc niet als "noob" speelt, dan doe je ongeveer 66% op het toetsenbord en 33% met de muis. Natuurlijk zijn rts'en zoals c&c te spelen op de console, omdat je toch alleen maar tanks bouwt en dan attack move in de ander zijn basis doet. Maar zo'n rts mist in zijn pc al gameplay.

[Reactie gewijzigd door Baardmeester op dinsdag 18 november 2008 19:59]




ik denk niet dat Ge0force een ps3 fanboy is, maar een pc rts'er. Ga jij maar eens uitleggen hoe je met een controller zo kan spelen zoals bv grubby en moon in de wcg finale van warcraft3.

http://www.youtube.com/watch?v=_OCi-4hF4wU
http://www.youtube.com/watch?v=E0Gs0-maA2s
http://www.youtube.com/watch?v=ptOMMUBgxdk

Leer eerst maar is "console" spellen ;)
Maar dat ze dingen weglaten (weetniet of dit echt zo is, heb me niet zo erg in Halo Wars verdiept) heeft niks met de "computer chips" te maken. Ik denk eerder dat Ge0force doelde op de controls, en ik ben het daarmee eens (EndWar is daarop een uitzondering). Met een muis ben je veel sneller en preciezer dan met een x360/ps3 controller. En dat is echt wel een must om rts games een beetje goed te spelen.
En Ge0force is echt geen ps3 fanboy, maar eerder een pc fanboy (no offense ;) ).

[Reactie gewijzigd door DionZuurtje op dinsdag 18 november 2008 19:38]


Ge0force is inderdaad al 20 jaar pc-gamer in hart en nieren. Ik heb wel een PS3 om console-exclusives te spelen en een NDS voor in de trein maar game 90% van de tijd op pc.

Volgens mij heb je nog nooit een RTS op pc gespeeld special18, want jouw trailers van het grafisch ondermaatse Halo Wars tonen een tergend trage en beperkte gameplay die nog best te vergelijken is met een RTS op pc van 10 jaar geleden.

Als ik jou was zou ik dus eens dringend wat pc-replays bekijken van C&C3 of BFME2 op gamereplays.org, en dan zelf de vergelijking maken met het trage en onhandige gedoe van de consoleports. Door het gebrek aan micro-management en snelle selectie valt gewoon een groot deel van de gameplay weg. Maar vermoedelijk weet je niet eens wat micro is. In plaats van mij een fanboy te noemen zou je dus beter eens wat verder kijken dan je x360-neus lang is.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op dinsdag 18 november 2008 19:43]


Dit zijn meer RTAS= realtime action strategy :)
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 14:38 Divx klaagt Yahoo aan wegens contractbreuk
Vorige 13:16 Gartner: 85 procent bedrijven gebruikt opensource-software
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011