Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 149, views: 50.735 •
Bron: Geek Patrol

Sinds twee weken is het mogelijk om Linux op de PlayStation 3 te zetten, maar de prestaties lijken zacht gezegd nogal tegen te vallen. Een bezoeker van het Duitse Heise Online beweert dat de PS3 te vergelijken is met een Pentium III op 800MHz onder Linux.

Cell-processor grotendeels onbenut onder LinuxSony's krachtpatser maakt gebruik van een processor met acht cores en daar komt het eerste euvel al boven water. Linux op de PlayStation 3 herkent namelijk maar één van de acht cores, waardoor veel rekenkracht verloren gaat. De 3,2GHz tellende Cell-processor van de PS3 legde het in tests dan ook meermaals af tegen een Apple iMac G5 met 1,8GHz-chip of was niet noemenswaardig sneller. De hoeveelheid geheugen speelde de console ook parten: 256MB bleek te weinig te zijn om het besturingssysteem soepel te laten lopen. OpenTTD, een doorontwikkeling van het spel TTD uit 1995, was volgens Heise dan ook praktisch onspeelbaar. Van welke software en distributie van Linux er verder precies gebruik is gemaakt, is helaas niet bekendgemaakt. De meest voor de hand liggende optie is Yellow Dog Linux, dat in oktober voorgesteld werd voor de PlayStation 3.

Reacties (149)

Reactiefilter:-11490149+1114+234+310
wat een succes die PS3 :+
Een PS3 is dan ook niet gemaakt om Linux op te zetten. Als Linux volledige ondersteuning had voor alle hardware van de PS3 dan zou het wel een stuk sneller zijn.

Probeer maar eens games van de PS3 op een PC te spelen met HD kwaliteit.... precies hetzelfde.
Ja fout dus !

de PS3 is wel gemaakt om Linux op te kunnen draaien.
dat heeft Sony zelf gedaan en als verkoop argument gebruikt. Sterker nog de Linux die je op de PS3 draaid is een speciale aangepaste versie.
Dan kan je wel sprekendat de prestaties tegen vallen en onbegrijpelijk is dat er maar van 1 core gebruik gemaakt kan worden.
Dat komt natuurlijk omdat ze straks met hun eigen distributie gaan komen die wel de cores ondersteund.
Lijkt me niet zo slim voor Sony om dit te doen, omdat mensen die een PS3 alleen voor als Linux server kopen alleen maar geld kost voor Sony.

Handig voor Sony dat deze linux beperkt is zodat er nu geen PS3's als server wordten aangeschaft.

Misschien dat Sony een geoptimaliseerde linux versie uitbrengt wanneer de tekorten weg gewerkt zijn, en hier een (paar) honderd dollar voor vragen omdat de eigenaren van de PS3 geen spellen kopen maar de PS3 als server gebruiken.
Dat is denk ik de meest verstandige optie voor Sony.

@chesta:
Omdat er zoveel cores opzitten en het niet een duur is vergeleken met andere servers.
@redstorm:
Waarom zou je een PS3 als server willen gebruiken? Leuk om een keer te proberen maar is verder totaal niet praktisch lijkt me.
denk het niet... die cores zijn een soort DSPs en niet geschikt voor normale applicaties
de PS3 is wel gemaakt om Linux op te kunnen draaien.
Kan zijn, maar Sony heeft het verhinderd dat de Linux kernel (niet afkomstig van Sony) direct de hardware kan aansturen zonder Sony daar toestemming voor geeft, en daardoor zijn de 7 SPE eenheden in Linux niet bruikbaar.

Waarschijnlijk komt er een versie van Linux die door Sony wordt uitgegeven als Linux voor de PS3, en blijkbaar heeft Sony alvast verhinderd dat andere distributies ernaar geport kunnen worden.

Mogelijk hebben ze ongeveer hetzelfde grapje als de Tivo uitgehaald: Dat alleen een Linux-kernel met een door de PS3 geverifieerde hash directe hardware toegang heeft; en daardoor andere kernel's niet fatsoenlijk bruikbaar zijn.

Edit: Deze resultaten zeggen (waarschijnlijk) ook een heleboel over de ontoereikendheid van benchmarktools voor het testen van nieuwere architecturen van vandaag de dag.

Leuke quote:
Your comparison is just about as crazy as it would be to compare the picture quality on a 1080P HDTV to that of a ten year old SD TV when an SD signal is run into both of them (pretty pointless). But, you could conclude that the old SD TV looks better.
lastig hoor want, tis maar wat lastig om dan de gnu beperkingen voor te blijven, kortom om je broncode niet vrij te moete geven..

lukt 't ze wel dan is 't nog vrij 'makkelijke' ook rev- engenearing toe te passen, immer kun je de kernel dodelijke gemakkelijk alles laten loggen... wat die ' waarschijnlijk ps3 driver-module' allemaal doet...
Maar komt Sony dan niet in de knoei met de GPL?
Linux is Open Source en valt onder de GPL alles wat daar van afgeleid wordt hoort daar ook onder te vallen. Lijkt me dat als Sony een eigen versie wil gaan uitbrengen dit dus ergens op wat flinke vraagtekens gaat komen te staan!

Ik denk eerder dat dit gedaan is om idd de mogelijkheden beperkt te houden om toch de winst van al die spellen te kunnen opstrijken. Dat is immers waar het uiteindelijk om gaat!
Sony heeft gewoon een fout gemaakt door te beweren dat Linux op de PS3 gedraaid kan worden. Aan de ene kant willen ze hiermee klanten trekken, aan de andere kant toch maar weer niet omdat een hoop mensen de PS3 dan alleen maar daarvoor koopt en ze verlies lijden. Dit resulteert in een halfzachte oplossing waardoor Linux wel draait op een PS3, MAAR erg crappy.

Als je iets doet, doe het dan goed. Het is een lachertje dat de 'powerhouse' onder de next-gen consoles reclame maakt voor iets dat beter draait op een PC van 4 jaar oud. Had het dan gewoon weggelaten. Sony gooit teveel zijn eigen ruiten in door iedere keer te laten zien dat de power van de PS3 veelal niet benut wordt.
tenzij ze een bsd kernel gaan ombouwen ;)
Precies, de het is zeker dat de Linux-community geen compiler bezit met alle optimalisaties voor de Cell. Vraag trouwens af of ze dieooit zullen krijgen, denk dat Sony dat soort zaken zo lang mogelijk "onder de pet houdt" om eenvinger in de pap te kunnen houden.
Ehm...als Sony Linux wil gebruiken zullen ze het toch echt onder de GPL licentie moeten uitgeven, wat dus betekent dat die optimalisaties gewoon bekeken kunnen worden.
De cell SDK wordt anders wel meegeleverd met yellow dog linux hoor... . Aub verspreid geen FUD want dat is er al genoeg. Zeker op Tweakers.

Het enige wat crippled is is de toegang tot de RSX.
Ze moeten de source van hun distributie vrijgeven, maar niet de source van de compiler waarme ze die distributie gecompileerd hebben, volgens mij.
compiler bouwen is tegenwoordige een kwestie van een dag een computertje laten kraken. Dat is lang geen handwerk meer zoals dat vroeger was.

Sterker nog op de vu hebben ze een compiler compiler die voor elk willekeurige taal die je bedenkt een compiler compiled :) dat duurt echt nietzo lang als je zou verwachten.
Sterker nog op de vu hebben ze een compiler compiler die voor elk willekeurige taal die je bedenkt een compiler compiled
Het punt is hier niet dat ze geen compiler hebben voor de programmeertaal, maar voor het platform.
Of in elk geval geen geoptimaliseeerde compiler die op de hoogte is van alle instructies die de CPU kan verwerken en ook niet hoe lang elke instructie duurt, zodat optimalisaties ook verkeerd uit kunnen pakken.
Compiler compilers (zoals yacc) bestaan al lang; je kunt daarmee makkelijk een parser voor een bepaalde grammatica maken. Behalve het parsen, moet/wil je (afhankelijk van de taal) bijv. ook nog identifiers resolven, constant expressions evalueren, types checken, run time type information en debug info toevoegen, optimizations uitvoeren en executable code genereren. Overigens is het schrijven van een goede 'grammar' voor bijvoorbeeld yacc soms ook nog een hele kunst.

Hebben ze bij de VU een 'plug-en-play' programma waarmee je behalve de parser-generator ook kant en klare componenten hebt voor de andere taken van een compiler?
De cell processor is niet van sony, maar van IBM en IBM gaat echt de community niet dwars liggen. Er komt een compiler en optimalisaties voor de PS3 let maar op!
de compiler compiler compiled een compiler voor elk willekeurig nieuw platform, zolang je de specs maar hebt van de processor.

Wordt vrijwel automatisch gedaan. Ik verwoorde het misschien verkeerd, maar hij compiled dus een compiler voor een bepaalde taal naar een willekeurig platform.
De het is zeker dat de Linux-community geen compiler bezit met alle optimalisaties voor de Cell.
In de Gentoo overlay zit er al een:
[url=http://overlays.gentoo.org/dev/lu_zero/browser/sys-devel/gcc-cell][LINK/url]
Waarschijnlijk hebben die Heise knakkers niet hun eigen Linux gecompileerd; dan is het ook geen worder dat het traag werkt.

Afgezien daarvan zal IBM juist WEL een compiler beschikbaar gaan stellen voor de Cell processor.
er is een mogelijkheid, en dat is die van een driver,
net als dat nvidia haar eigen drivers niet vrij hoeft te geven.
Er is wel een compiler voor de CELL, deze is niet specifiek van Sony maar ook van IBM. en die hebben inmiddels al netjes een redelijk fatsoenlijke SDK..
@justice strike
Je hebt de klok wel horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.

Als er software zou bestaan die automatisch gegeven software op een willekeurig hardware platform binnen 10% van de optimale performance zou laten draaien, dan zou er niemand meer een compiler schrijven. Compiler compilers(voor een general purpose taal) is meer een theoretische constructie gerelateerd aan partiele evaluatie die in de praktijk ook wel werkt, maar die zorgen niet magisch voor een hoop performance.
Hmmm... Hoor ik hier BISON of YACC?

Muah, om even een compiler te bouwen is het niet veel werk nee. Of die goed geoptimaliseerd is is vers 2.
Ehm...als Sony Linux wil gebruiken zullen ze het toch echt onder de GPL licentie moeten uitgeven, wat dus betekent dat die optimalisaties gewoon bekeken kunnen worden.
Dat heeft Sony dan ook gedaan, dus het core-probleem van de kernel zal binnenkort wel verdwenen zijn.

http://git.kernel.org/git...b1b09190427e6c28c6118703e
Jongens laten we parsers niet verwarren met een compiler. De parser is het simpelste onderdeel.

Nou is het natuurlijk wel zo dat C (de meest gebruikte programmeertaal, en in iedergeval de taal waar de linux kernel is bijgehouden wordt) zo dicht op de meeste proccessors zit, dat de vertaling naar machiene-code bijna 1-op-1 zit.

Een compiler compiler gebruiken om een haskell of prolog compiler te schrijven is andere KOEK.

Aan de andere kant is het ook weer zo dat compilers steeds meer 'gestacked' worden. Er is een haskell -> gcc compiler, er is een prolog -> gcc compiler. De Ruby interpreter is zelf in ml geschreven. ML is voor GCC geschreven. Of te wel, zodra GCC een platform ondersteund, zul je ook gemakkelijk haskell/ruby/prolog kunnen porten.

Dat neemt niet weg dat de Linux kernel HERSCHREVEN moet worden om efficient met de CELL proccesor om te gaan.

Dit vereist niet perse een bijzondere compiler, maar wel een totaal andere kernel. De huidige linux kernel kan dan wel meerdere proccesors aan, de manier van samenwerking er tussen is in de PS3 wel totaal anders.

Je zult meer dan een kernel-module nodig hebben wil je meerdere CORES kunnen gebruiken.

EN DAT IS HET SNELHEIDS PROBLEEM VAN DE PS3

Het heeft niks met de compiler te maken. En praten over compiler compilers zonder te beseffen waar je het dan over hebt lijkt mij nogal zinloos. Het is een ding dat je de syntax van de meeste programmeertalen in een gemakkelijke syntax (BNF) kunt vangen. Dat betekent nog niet dat je ook de semantiek van een programmeertaal zo gemakkelijk in een abstractie kunt vangen. De enige talen die dat kunnen, die noemen we programmeertalen. En in die context bekeken is elke compiler een compiler compiler. Immers je kan er een compiler inschrijven. Waarschijnlijk doel je op een taal die daar specifiek voor bedoeld is en mogelijkerwijs iets gemakkelijker is voor dat doel-einde. Dat betekent nog niet dat je ff gemakkelijk de performance kunt aanpassen.

Zowieso geven de meeste programmeertalen de programmeur de vrijheid om zelf het gebruikte algoritme te dicteren. Maar welk algoritme het snelsts binnen bepaalde domeinen is wel degelijk hardware specifiek. En dus betekent dat ook dat zo'n programma herschreven moet worden om efficient op andere hardware te draaien. Wat nou als je exponentieel meer geheugen dan CPU hebt? Of precies andersom? Wat nou als elke thread door een aparte CPU uitgevoerd kan worden? Wat nou als die CPU's opeens geen geheugen meer kunnen delen, en het verplaatsen van geheugen van de ene CPU naar de andere een hele dure operatie is? In al deze gevallen is het meest efficiente algoritme om bijvoorbeeld een lijst van getallen te sorteren een andere.
Aan de andere kant koop je voor de prijs van 1 PS3 toch een aardige PC met meer geheugen, dual core etc. wat wel soepel draait.
van de andere aknt met deze pc draai je de nieuwere spellen niet echt soepel ;) zeker niet op HD (wanneer Sony deze daadwerkelijk aan de praat krijgt dan) kwaliteit...
en je pc moet je constant blijven upgraden he dat hoeft bij een console niet....
het is en blijft een viceuze cirkel van pc -> console dilemma...
@Briandewis:
de PS3 is wel gemaakt om Linux op te kunnen draaien.
Nou, dat klopt dan toch? De PS3 draait linux gewoon. Alleen vraag niet hoe ;)
Het is hetzelfde als dat bijv. Microsoft zegt dat XP ook gewoon draait op 64 MB. Tja, het draait...
Misschien is de gebruikte linux variant in deze opstelling niet goed geoptimaliseert om met de enorme bandbreedte om te gaan van de cell processor gekoppeld met een relatief kleine hoeveelheid geheugen. Ik heb van deze bron dat het een grote uitdaging is om successvol de kracht van deze processor te benutten.

Ik zie de cell een beetje als een tripplecore GPU achtige cpu met dus een hele brede bus. En je kan dus ook wijnig terugkoppeling naar paralel verwerkte data gebruiken die in bijvoorbeeld een x86 veelal serieel wordt verwerkt want als je dit doet moet je deze hele brede bus veelal uit zen neus laten vreten terweil je een relatief kleine hoeveelheid informatie uitspuugt.
Latency-optimalisatie en paralelle berekeningen is is dus het hele eieren eten. En die 2 andere cores gebruiken zou waarshijnlijk het werk makkelijker/efficiënter maken omdat je dan 3 losse processen kan draaien die data kunnen delen.
Ergo exotisch is een understatement voor dit geëtste stuk steen.
ik kan het -weinig- laten, -terwijl- ik -waarschijnlijk- niet eens docent Nederlands ben
-Zijn- -triplecore- is -waarschijnlijk- niet goed -geoptimaliseerd- om -parallelle- data te verwerken.
@jornt:
Ten eerste moet je hier niet verbeteren (daar zijn andere draadjes voor). Ten tweede: als je wilt verbeteren, gebruik dan op zijn minst interpunctie. Ten derde: denk nu niet dat ik beweer dat ik hier niet óók een tikfout gemaakt kan hebben (ik klaag niet dat je fouten maakt, maar dat je anderen wilt verbeteren terwijl je zelf ook lelijke fouten maakt).Ten vierde: ook deze post is overbodig :P.
@ Dennahz:
Een PS3 is dan ook niet gemaakt om Linux op te zetten.

Niet geheel waar. Sony heeft Terra Soft Solutions de mogelijkheid gegeven om een Linux versie voor de PS3 te maken. Deze dedicated Linux versie voor de PS3 heet "Yellow Dog Linux". Zie trouwens in de link hierboven onder het woord voorgesteld

Edit: dubbel, gelijk met Briandewis...
"Een PS3 is dan ook niet gemaakt om Linux op te zetten"

.. uuhm.. het lijkt mij eerder dat die Linux niet gemaakt is om goed op een PS3 te draaien..

Buiten dat heeft Sony natuurlijk baat bij het feit dat er beperkingen zijn.
Heb me vergist dan, ben nog niet erg bekend met de PS3. Het lijkt mij nu gewoon een geval dat ze nog veel aan het testen en doen zijn en dat het over een aantal maanden wel lukt om alle cores mee te laten draaien.

Best tof ! :)
Neen want het zijn geen echte cores maar eerder eens soort van co -processoren voor floating point berekeningen.
Handig voor games, nutteloos voor een operating system.
uhm,
volgens mij is UNIX (dus ook linux) gemaakt om op ALLE platforms te draaien.
Dat het ergens op kan draaien wil niet zeggen dat het er ook snel en stabiel op kan draaien....
Het draait ook, maar het benut gewoon niet de volledige capaciteit van de PS3. Dit heeft naar mijn mening Sony bewust gedaan, omdat anders de PS3 wel een hele goedkope Linux Server/Workstation is. Aangezien ze verlies maken op de hardware is dit natuurlijk niet de bedoeling.
@Boner, beetje kort door de bocht. Als *nix opensource is, dan kan iemand het geschikt maken om te draaien op ieder platform.

Je kan echt niet zomaar een *nix variant op een TV installeren. Dit is in feite ook gewoon HW met SW erop.

Sony is er trouwens helemaal niet bij gebaat, dat het allemaal optimaal werkt. Ze moeten namelijk aardig wat geld bij leggen bij iedere PS3. Zou wat zijn als je gigantische vector berekeningen kunt doen, dan kan je een Renderfarm bouwen met die dingen.


Maar goed, het geheugen zal bij lange na niet voldoende zijn voor dit soort berekeningen. Ik denk dat Sony, IBM en Toshiba (toch?) er wel baat bij hebben dat de Cell een succes gaat worden, om zich zo een plaats te verwerven in de CPU industrie. (IBM heeft natuurlijk de Power serie, maar is een grote klant, die voor goede publiciteit zorgde, kwijt geraakt.)
unix is gewoon één van de eerste compileerbare OS-sen geschreven in C, wat toen (70er jaren) betekende dat het als een van de eerste hardware onafhankelijk was, niet meer direkt gekoppeld aan één specifieke machine/processortype....

Linux daarentegen was als 'privé projectje bewust ontwikkeld voor één type processor, omdat die persoon ook geen zin en tijd had op veel verschillende soorten computers te testen (Linus Torvalds dus)
Linux was dus enkel geschikt voor 386-ers en in de eerste Usenet-posting meldde Torvalds ook dat het volgens hem nooit veel meer zou gaan ondersteunen:
"It is NOT protable (uses 386 task switching etc), and it probably never
will support anything other than AT-harddisks, as that's all I have :-("
http://groups.google.de/g...inix/msg/b813d52cbc5a044b

Wat dat betreft is er weinig te beklagen, als je de maker toen uitgelegd had dat 15 jaar later er zelfs veel publiciteit is over hoe het op de een of andere proprietaire spelcomputer met 8 cores zou kunnen draaien, zouhij je niet gelofd hebben ;) dan zou hij misschien geantwoord hebben: "wow, op een Atari?" ;)
NetBSD zou wel moeten werken, dat kan je zelfs op een broodrooster installeren heb ik begrepen :7
Ach ja, het is de eerste ronde nog maar, er is vast momenteel al een fanaat bezig die andere 7 cores aan te sluiten, beetje kort door de bocht, maar een PIII 6.4Ghz zou dan het resultaat kunnen zijn en da's toch lekker om naar uit te zien...
Maar een dekstop CPU is een out-of-order cpu.
De PS3 zijn cores zijn allemaal in-order execution.

Die twee vergelijken is zoals appelen met peren vergelijken.
YDL5.0 / PS3 video
http://www.youtube.com/watch?v=U4Wul8MLM6E&NR

Review (OpenOffice.org, Firefox, GIMP, etc screenshots):
http://ps3.ign.com/articles/748/748255p1.html

"3D stuff is entirely unsupported at this point. Full support is said to be in the works, however, so we'll see how that goes.""
Je kunt al minstens een jaar gewoon echte Cell blade servers kopen bij IBM, deze draaien wel 100% onder linux, en zijn dus wel erg snel.

Net als bij de ps2 worden er op de ps3 verschillende software matige laagjes tussen linux en de hardware gedraaid waardoor onder andere de grafische chips, en de 8 extra cell cpu's niet beschikbaar zijn.

eigenlijk heb je met linux op de ps3 alleen toegang de centrale powerpc core die zich in de cell cpu bevindt.
Mja, meerdere cores niet herkend (nog)... Msschien omdat het systeem fout als uniproc systeem herkend wordt? Met wat kernel modificaties moet het toch mogelijk zijn om alle 8 cores te gebruiken...
Wanneer de PS3 in europa uit komt is de pc sneller.
door de volgende onderdelen
- pentium dualcore
- nivida 8800 GTS

en dan zijn de consoles weer achterop
je vergeet een ding..neem jij die PC mee overal naar toe? Kun je er op zijn minst 4 controllers op aansluiten en het werkt goed?

Lijkt me niet, mijn pc, geen eens de zwaarste..maar toen ik hem kocht koste 2000 euro. Maar hij blijft gewoon op mijn desk staan. NO WAY that ik hem verplaats..veel te gevaarlijk.
kan er niet op een later tijdstip meer geheugen bijgeplaatst worden?
Dit is weinig zinvolle info. Maak me wakker als alle 8 cores meedraaien :z
De andere cores zijn zogeheten SPU's; die zijn wel aan te sturen maar werken anders dan de hoofd core. Dus je ziet ze niet als extra processors maar als een specifiek /dev/... device waar je code en commando's heen kan sturen.

Maar hem als een single-processor machine benchmarken is inderdaad niet eerlijk.
Aangezien er vooral compiler support voor het ding gebouwd wordt is de vraag of we straks met een hercompilatie niet al een heel eind kunnen zijn. Het blijft me verbazen dat een state-of-the-art 3,2 GHz chippie niet sneller aanvoelt dan een 800MHz P3 van 6 jaar terug... het zijn beiden slechts 1 chip en het rekenvermogen van de PS3 is veel meer dan 8 keer zo groot als dat van een P3-800, het is zelfs onwaarschijnlijk hoog. Ik hoop maar dat het komt door brakke emulatie of compilatie voor dat ene coretje dat gebruikt wordt, anders gaat het er wel verdomde slecht uitzien voor die gehypte PS3 zo onderhand. Te duur, te laat, te weinig games, te weinig development support en dan mogelijk nu ook nog toch wat weinig CPU power, om het zo maar te noemen :(
Een 8800GTX heeft een state of the art CPU nodig om er het maximale uit te halen, en hoewel de Cell anders werkt vind ik dit toch een veeg teken, zeker zolang er geen goede compiler is die dit probleem van de programmeur/gamedeveloper wegneemt.
Andere architectuur maakt wel uit denk ik.

Heb er weinig verstand van, maar ik kan me voorstellen dat een P4 voor heel andere doeleinden geoptimaliseerd is dan een Core processor. Ook grappig dat ze een G5 tegenover een Core zetten. Tuurlijk de Core heeft dezelfde roots als de G5, maar dat maakt ze absoluut nog niet vergelijkbaar. Ga een power5 chip maar is met een G5 vergelijken. Het is ook IBM, maar toch totaal andere koek.

Bedenk wel dat console bouwers graag met heoretische cijfers gooien. Die max prestaties zijn puur theoretisch, er zitten bottlenecks in de chaching, geheugen, executie flows, etc etc... De effectieve performance zal een stuk lager zijn dan wat Sony loopt te schreeuwen (zelfde geld voor je nieuwste graka, 360, whatever).

Hell zelfs de vermogens opgave van auto fabrikanten is bullshit, dat wat er aan vermogen op de nokkenas komt is niet wat er werkelijk op het wegdek komt, zit veel verlies in de bak, differentieel en overige draaiende delen na de motor. (Heb ik me laten vertellen. :+)
Die compiler support is er allang, waarmee denk je dat de gamedevelopers hun code compileren? :). Maar reken maar niet dat de compiler je code wel even verdeelt over de main core en de 7 SPEs, zo werkt het simpelweg gewoon niet.

Daarnaast is die main core helemaal niet zo state of the art. Het heeft slechte branch prediction en een hele hoge memory latency (610 cycles als het zowel de L1 en de L2 cache mist). De ALU, FPU en VMX128 zijn weliswaar erg snel en er zijn voldoende registers aanwezig, sharing tussen deze units is echter niet mogelijk anders dan via memory stores/loads. Dit alles vereist dat je je code op een speciale manier moet opbouwen voor de beste performance (en als je dat doet dan gaat het ook wel erg rap), en ik gok dat dat bij de huidige linuxversie van de PS3 verre van het geval is, resulterend in een reteslechte performance.
Waarschijnlijk is de Cell juist zo verschrikkelijk snel omdat de branch prediction simpel is en natuurlijk krijg je een hoge miss panalty in cycles met zeer snelle processoren.

Wat is de miss penalty in tijd?
Worden cache misses zoveel mogelijk voorkomen?
Inderdaad, het nieuwsbericht is dan ook misleidend. Er zou moeten staan: "1 core van de PS3 is in Linux niet sneller dan een P3"
Of je kan het omdraaien: "PS3 8x sneller dan P3" want als 1 core evensnel is, zijn 8 cores 8x sneller.
Als die 1,8Ghz iMac een Core 2 Duo is is t zo slecht nog niet..
Er staat niet voor niets G5 voor he
:( en dat wil jij vergelijken met een Pentium III 800 ???
Niet echt slecht als alles verder geëmuleerd wordt.

Bovendien, als je nu een pc had met 8 x PIII 800Mhz dan heb je ook een krachtpatser!
Inderdaad erg sumiere post met een minimale hoeveelheid aan informatie. Zou misschien leuk zijn als we wisten welke variant ze draaide en hoe het draaid. Er zijn ook opstellingen geweest waar het wel fatsoenlijk draaide dus ik kan me neit voorstellen dat dit een euvel is, lijkt me eerder een incompetente opstelling van Heise. Iets wat me erg tegenvalt aangezien zij normaal wel grondig te werk gaan.
Maar er is helemaal geen emulatie ;)

Ze draaien gewoon echt op de hardware.

Verder was dit resultaat wel te verwachten. Compilers en software zijn verre van geoptimaliseerd voor dit platform. De PS3 is gemaakt voor games, en niet om een OS te draaien.
Tja hoezo PS3 niet sneller dan PIII?

In een benchmark komt de Cell er ivm een G5 echt niet slecht vanaf.....
Maar zo'n kop als dit scoort natuurlijk beter. Typisch Tweakers nieuws. Hoe anti-PS3 kun je zijn.
Yellow Dog......die is nog niet eens uit! |:( Verdiep je eens een beetje in de materie voordat je een nieuwsbericht plaatst.

Weekje geleden al een benchmark op geek patrol tegengekomen:
Bron
De totale scores kwamen neer op
PlayStation 3: 105,2
Power Mac G5: 106,9
Setup
PlayStation 3: Cell Broadband Engine @ 3.2GHz, 256 MB RAM, Fedora Core 5, Geekbench 2006 (Build 243)
Power Mac G5: PowerPC G5 @ 1.6GHz, 1280 MB RAM, Fedora Core 4, Geekbench 2006 (Build 243)

Integer Performance
Emulate 6502 (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 42.1
Power Mac G5: 73.9
Emulate 6502 (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 57.3
Power Mac G5: 73.8
Blowfish (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 118.7
Power Mac G5: 107.0
Blowfish (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 165.6
Power Mac G5: 107.0
bzip2 Compress (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 89.8
Power Mac G5: 162.8
bzip2 Compress (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 124.1
Power Mac G5: 168.4
bzip2 Decompress (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 76.6
Power Mac G5: 129.9
bzip2 Decompress (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 99.5
Power Mac G5: 133.1

Floating Point Performance
Mandelbrot (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 49.0
Power Mac G5: 100.0
Mandelbrot (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 72.1
Power Mac G5: 100.0
Dot Product (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 120.0
Power Mac G5: 100.8
Dot Product (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 119.3
Power Mac G5: 100.3
JPEG Compress (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 70.7
Power Mac G5: 103.0
JPEG Compress (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 94.8
Power Mac G5: 103.0
JPEG Decompress (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 61.6
Power Mac G5: 119.0
JPEG Decompress (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 72.9
Power Mac G5: 119.2

Memory Performance
Read Sequential (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 51.9
Power Mac G5: 116.7
Read Sequential (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 56.9
Power Mac G5: 116.0
Write Sequential (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 194.6
Power Mac G5: 104.7
Write Sequential (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 191.4
Power Mac G5: 112.7
Stdlib Allocate (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 43.4
Power Mac G5: 56.4
Stdlib Allocate (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 51.2
Power Mac G5: 55.6
Stdlib Write (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 331.5
Power Mac G5: 92.7
Stdlib Write (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 365.9
Power Mac G5: 94.7
Stdlib Copy (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 64.5
Power Mac G5: 63.5
Stdlib Copy (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 102.1
Power Mac G5: 72.7

Stream Performance
Stream Copy (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 89.7
Power Mac G5: 114.1
Stream Copy (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 109.9
Power Mac G5: 111.8
Stream Scale (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 69.2
Power Mac G5: 118.3
Stream Scale (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 101.4
Power Mac G5: 120.1
Stream Add (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 62.6
Power Mac G5: 123.0
Stream Add (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 93.2
Power Mac G5: 118.0
Stream Triad (single-threaded scalar)
PlayStation 3: 62.7
Power Mac G5: 122.8
Stream Triad (multi-threaded scalar)
PlayStation 3: 102.2
Power Mac G5: 118.6
misschien had je ook wat beter moeten lezen;). dr staat dat ie onder linux te vergelijken is met een PIII 800. En hebben het daarbij niet over reken testjes maar puur het werken onder linux.
Hoe het 'voelt'?
Lekker objectief
Toch vreemd dat elke post die het nieuwsbericht ontmaskert als anti-sony propaganda naar beneden wordt gemod.
toch vind ik het tegen vallen dat een 8 x 3200 mhz uiteindelijk dan presteerd als een 8 x 800 mhz pentium 3,.

en als nog 8 x pentium 3 800 mhz legt het hard af tegen een Intel Core 2 Extreme QX6700 dus zo super vind ik het niet =),..
zie reply boven je, heise wil gewoon 'shocking' nieuws


edit: I stand corrected, iemand op heise maakt kabaal en dit komt terecht op een toch redelijk hooggeachte nieuws site tweakers.net en iedereen maakt er nog een groter verhaal van :P waarom houden we het niet gewoon op de performance van een G5 1,8ghz , dat komt veel dichterbij
Het is helemaal geen nieuws van Heise. Het is iemand op hun forum die dit beweert!
:) Als de Playstation 3 straks in Europa komt , en dus ook in nederland :7 . Dan is er vast wel iemand op Tweakers.Net die dit gaat testen ;) en dan weten we zekker of dit zo is :P
Meepster: (In de reactie nog onder mij)
"Sjees mijn bmw-5 serie heeft benzine nodig om lekker snel te presteren.... nu even een testje.. ik stop er diesel in en zomg.. hij ontploft!! Neen! Wat een tegenvaller zeg!"

Ja, als de verkoper tegen mij zei dat ik er diesel in mocht stoppen, dan is het wel een tegenvaller ja!
Ja hoor vriend, met niet-geoptimaliseerde of zelfs al zoals-bedoelde aansturing presteert hij slecht. Wat een tegenvaller zeg!

Even in jan boeren fluitjes taal:
Sjees mijn bmw-5 serie heeft benzine nodig om lekker snel te presteren.... nu even een testje.. ik stop er diesel in en zomg.. hij ontploft!! Neen! Wat een tegenvaller zeg!

Zeker in vergelijking met de SX4 diesel truc van Suzuki, die is zo snel op diesel...

Het enige wat hier tegenvalt zijn de reactie van de zgn 'tweakers' hier.. die schijnen maar bar weinig af te weten van 'prestaties halen' en veel meer van 'bashen'.

Dan mag ik ook even; de ps3 wordt koning. Met of zonder tweakers.net B-)
Dat is pas echt een slechte vergelijking. PS3 is altijd bedoeld om Linux te draaien, deze Linux is speciaal voor de PS3 aangepast. Het lijkt bovendien uit de benchmarks van Shiver23 alsof hij wel gebruik maakt van meer dan 1 core, waarom scored hij anders een stuk beter in de multithreaded tests dan in de single threaded tests? Dus hoezo een BMW op diesel rijden?

Nee hoor, de PS3 is uit, en het is zoals de meeste mensen al lang verwachtten nog een grotere hype geweest dan de PS2 met zijn fantastische "emotion engine" die ook weinig voor bleek te stellen in de praktijk. De PS3 zou zogenaamd 20 keer zo snel zijn als de allersnelste PC en zelfs vergelijkbaar met een supercomputer, nu blijkt dat hij in de realiteit in ieder geval voor deze toepassing even goed presteerd als een PC van bijna 10 jaar geleden, dat is nogal een afgang zeg! :)
Bleh, vertraging op de server ofzo? Mijn bericht was een paar minuten lang niet te zien dus ik heb hem nog een keer geplaatst.
Is het aantal cores wel de bottleneck? 256MB geheugen is natuurlijk niet erg veel. En als een spel uit 1992 niet eens wilt afspelen (het tijdperk dat we maar een paar MB geheugen hadden), dan voorspelt dat niet veel goeds.
Ik denk dat dit alleen maar zegt dat er nog veel werk aan de Linux distributie (kernel) gedaan zal moeten worden. De performance zou veel beter moeten zijn. (Volgens mij bestaan er alleen nog maar PowerPC Linux distributies maar geen Cell distributies).

Het geheugen zal waarschijnlijk wel een probleem blijven.
Volgens mij is het ook niet in het belang van Sony dat je moderne games op een Linux PS3 zou kunnen spelen.
je kan voor games alle 512MB aanspreken, met linux kan dat niet doordat er geen GPU support is.

voor games is dit probleem er niet.
er staat toch duidelijk dat dit een apple g5 is een geen intel core2duo

@dutch_razor
De meest voor de hand liggende optie is Yellow Dog Linux, dat in oktober voorgesteld werd voor de Playstation 3.
Waarom is dat de meest voor de hand liggende optie? Ik heb eigenlijk uitsluitend resultaten gezien van Fedora op de PS3 en nog helemaal niets van Yellow dog...

Het lijkt me ook dat Yellow dog het wel iets beter hoort te doen gezien het er voor gemaakt is (soort van).
Omdat Yellow Dog voor de PowerPC is geschreven (voor de Apple). :Z
Terrasoft heeft/had al een tijdje toegang to de devkits (men is zelf bezig aan een cluster als showcase)

Het is dus idd voor de meest handliggend dat Yellow Dog Linux ietsje verder staat dan andere distributies... . De rest zijn generic PPC distributies terwijl Yellow Dog... .
Ik dacht dat linux ook overweg kon met meerdere cores. Waarom niet met meerdere cores van die IBM processor? Die architectuur van PowerPC is toch al vaker gebruikt ...
Humm..omdat Sony dan over niet al teveel tijd Tig PS3's met verlies kan verkopen aan Nerds/Geeks/Tweakers en diverse universiteiten.. ?

Die kopen geen games.. maar zijn wel dolblij met een multicore linux beest als server / beestjes als clusters voor "Weinig" ;)
omdat de architectuur heel anders is, het zijn geen cores
zoals je bij de core (2) duo's ziet of AMD. Het zijn SPU's zoals eerder al aangegeven en die worden niet gezien als een extra cpu core..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Privacy Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013