Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Bron: LinuxDevices, submitter: Boreras

Op 4 december is een aantal patches van Sony aan versie 2.6.20 van de Linux-kernel toegevoegd, waardoor de PlayStation 3 vanaf heden door Linux ondersteund wordt. De ontwikkeling van PS3-Linux-distributies is hierdoor veel eenvoudiger geworden.

De allereerste support voor de Cell-processor van de PlayStation 3 werd eind medio 2005 al aan versie 2.6.13 van de Linux-kernel toegevoegd. Deze code was echter zeer basaal en ondersteunde slechts één van de acht beschikbare processorcores. De door Sony gedoneerde code voegt onder meer ondersteuning voor de geheugenarchitectuur, het dma-model en het smp-model van de PS3 toe. Concreet zou dit onder meer moeten betekenen dat alle cores van de Cell-processores herkend worden. Het is dan ook aannemelijk dat de werkelijke performance een stuk beter is dan die van een Pentium III 800MHz, zoals eerder deze week gemeld werd, als alle cores van de Cell worden ingezet.

Tux speelt met de PlayStationAl sinds oktober biedt Yellow Dog Linux via een samenwerking met Sony volledige ondersteuning voor de PlayStation 3 aan in zijn distributies. Het zal nu echter niet lang meer duren voordat ook andere distrobouwers dit voorbeeld zullen volgen. Zij hoeven namelijk niet langer zelf patches toe te passen op de kernelcode om hun distributie te laten werken op Sony's nieuwste gameconsole. Versie 2.6.20 van de Linux-kernel zal naar verwachting begin volgend jaar worden vrijgegeven. Wie zelf graag echter een aangepaste kernel wil bakken, kan de patches via de git-repository van de Linux-kernel downloaden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Dus de playstation 3 is nu feitelijk een pc met hele goeie graphics en een blu-ray speler (die al even duur is als een ps3)... in dat geval ga ik maar m'n pc niet upgraden en een ps3 met toetsenbord en muis kopen. Een vergelijkbaar systeem met blu-ray speler zit al snel rond de 1500/2000 euro

Edit: Ben ook zeer benieuwd hoe de 8-cores zich houden tegen Intels nieuwe quad-core...
Dit is erg leuk van Sony, maar als je plannen hebt om je Linux@PS3 ergens voor in te zetten moet er wel rekening mee houden dat er geen x86 basisprocessor is. Geen enkele propertary binary zal dus werken. Geen Flash, VMWare, Quake, Real of WMV support. Ook zal niets dat normaal goed onder Wine/Cedega/XoverOffice werkt kunnen worden gedraait, zoals Shockwave, Photshop, win32 spellen of whatnot.

je KAN wel een x86 nabootsen met Bochs, maar dat is volledige emulatie en dus erg, erg traag.
quake is open source tegenwoordig, en de nieuwste VLC kan native WMV9 decoderen, oftewel ook op cell processors :+
Over het algemeen is zo'n project grotendeels, zoniet geheel in (portable) C of C++ geschreven. Als er inline assembly wordt gebruikt voor de kritieke delen lijkt het me ook niet zo'n probleem vanwege de kleine omvang van dergelijke delen, maar vooral vanwege het feit dat er al een PowerPC branch van VLC is (Mac versie).

Alleen de Cell's afwijkende subprocessoren en parallelle architectuur moet apart rekening mee gehouden worden, maar het grootste gedeelte daarvan doen de compiler en kernel al.
moet de x86 code alleen nog wel cell code worden... lijkt me zo?
Maar dan heb je wel een Pentium 3 800 MHz mét support voor proprietary binaries :+
euh - wel een octa-core p3 800 dan he.....

niet erg geschik voor, gewoone shit, mare,
je kunt de cell voor meer dan alleen maar word gebruiken.

enkele voorbeelden ... - OSS-PS3 games.
en redenring servertje voor thuis, - want ik vermoed dat dit phisX naar een HEEL nieuw level kan brengen.
Ik moet op het moment stromingsberekeningen doen die op een 2GHz pentium 4 ongeveer een maand duren. Als ik die op die PS3 kan doen door er linux op te knallen en er een zelf gecompileerd CFD pakket op te zetten ben ik daar wel heel blij mee op zich :)
Ik moet op het moment stromingsberekeningen doen die op een 2GHz pentium 4 ongeveer een maand duren.
Zal vast wel Comflow zijn.
Dat is in Fortran geschreven. Lijkt me niet dat dat de eerste compiler is die geoptimaliseerd is voor die processor.
VMWare Server...? Emuleren maar met die hap :9
Houd er wel ff rekening mee dat de Cell CPU niet voor dit soort taken bedoelt is. Het is bedoelt om ingewikkelde (3D) rekenmodellen op te lossen, niet om een besturingssysteem te draaien.

Het zal dus echt niet een normale pc kunnen vervangen...
"The Cell processor consists of a general-purpose POWERPC processor core connected to eight special-purpose DSP cores."

http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-1.ars

zou dus vrij goed moeten kunnen werken als normale PC
tenzij die powerpc core gescrapt is uit de PS3 versie van de chip natuurlijk.
Het is bedoelt om ingewikkelde (3D) rekenmodellen op te lossen, niet om een besturingssysteem te draaien.
Niet correct, de Cell is voor een groot deel door IBM ontworpen, _juist_ om in (Linux)servers te functioneren.

Waarschijnlijk ben je in de war met de PS3: De overige hardware van de PS3 is niet al te geschikt om een algemene computer van te maken. Echter, als aan de Cell andere hardware wordt toegevoegd (ander RAM, mobo etc.), zoals in IBM servers zal gaan gebeuren, zal hij ook prima in staat zijn als server te functioneren.
Je hebt idd gelijk dat de Cell perfect als server te gebruiken is. Maar ik denk dat (zelfs met ander mobo en ram e.d.) je er toch niet echt goed standaard taken (PC-games e.d.) mee kunt uitvoeren.
Lees jij dit nieuwsbericht wel? Daar staat namelijk in dat de ondersteuning nu bijna volledig is...
Over niet lezen gesproken, begin zelfs eens met deze post te lezen |:(
PS3 heeft toch maar 256 MB geheugen? Lijkt me niet optimaal voor Linux.
Het is wel 256MB XDR RAM @3.2GHz. Het vereist misschien anders optimalisaties binnen de kernel maar het is wel super snel!
Het is wel 256MB XDR RAM @3.2GHz. Het vereist misschien anders optimalisaties binnen de kernel maar het is wel super snel!
En wat ben je met super snel geheugen als je geheugen super snel vol zit? :)

Je OS gaat al direct lopen met een deftig deel van die 256MB, zodus, als je een beetje zwaar programma's open doet, en bingo... Daar gaat je memory.

In geval van games die je puur draait in console mode ( waarvoor het ding DESIGNED voor is ), dan kan het constant nieuwe data inlezen, en heeft het geen overhead van een full blown OS. De Shell etc worden uit het geheugen geladen voor het meeste deel, en je geheugen wordt maximaal gebruikt. En bij een game komt dat super snel geheugen idd goed van pas. Maar niet als je een full blown OS draait, en programma's.

Door het geheugen gebrek worden de mogelijkheden van het OS enorm beperkt. Komt erop nee, ja, men kan claimen dat je een linux os erop kan draaien, maar je moet niet verwachten dat het een PC gaat vervangen. Misschien goed voor een beetje te brouwsen, en andere lichte spullen, maar de meeste zaken kan je al via de ingebouwde shell ( die waarschijnlijk zoals bij de PSP, nog enorm uitgebreid zal worden ).
Linux hoeft niet zo phat te zijn als Vista. 256MB blijft hoe je het ook bekijkt RIANT veel ram.

Dat de computerbouwers je nou willen laten geloven dat je minimaal 2GB ram nodig heb betekent niet dat het waar is.
Perspectief. 256MB is méér dan zat voor een OS.
Ik heb twee jaren lang Linux op 256MB@333mHz met grafische omgeving gedraait, en nooit problemen gehad; werkte prima. Geloof het of niet, maar ik draaide er zelfs WinXP zonder al te veel problemen op.
Dus? Alsof het nu ineens genoeg is, 256 is _weinig_ snelheid boeit niet als het te weinig is.
vreemd. in mijn ervaring kan linux juist beter overweg met minder geheugen dan de laatste incarnaties van Microsoft.

Vista 2GB anyone??
die slechte performance was dan volgens mij ook gewoon haat jegens sony. Je kan mij niet wijsmaken dat die PS3 net zo goed/slecht presteert als een classic XBoX.

er is gewoon nog wat meer optimalisatie voor nodig en die komt heus wel. Gamedevelopers hebben ook nooit bij launch al het onderste uit een console-kan gehaald.
Helemaal mee eens, Suse 10.1 werkt hier perfect op een Athlon XP 2200+ met 192 MB SDram terwijl ik XP er pas lekker op kan draaien met 512 MB DDR
Dat eeuwige gezeik over geheugengebruik in Vista.... Is nl. veel beter dan XP. Vista gebruikt inderdaad meer geheugen doordat ie programma's pre-fetched en hierdoor sneller kan opstarten!

Wat is het nut van 2GB geheugen als je er continu maar 512MB tot 1GB van gebruikt?
Wat is het nut van 2GB geheugen als je er continu maar 512MB tot 1GB van gebruikt?
Tja, wat is het nut van 2 gb als er maar 256 mb in je pc zit ;)
Alleen jammer dat er nauwelijks games voor linux zijn.
En daar is de ps3 zelf weer voor :z
Je kunt helaas de graphics van de PS3 nog steeds niet op linux gebruiken, alleen de processor. Dat zal waarschijnlijk ook nooit vanuit Sony komen, omdat iedereen dan gratis games gaat zitten spelen :P

Maar wel mooi dat nu alle cores ondersteund worden!
de graphics card in de PS3 is een ietwat aangepaste nvidia GPU, en omdat het geen x86 CPU is zullen de closed source linux drivers niet werken.

Met open source drivers zou het wel gewoon kunnen, en laat er nou net een hoopgevend project zijn genaamd nouveau die precies dat ontwikkelen.

@stewie:
er zijn geen gesloten drivers voor PPC, en bij open source drivers maakt het niet uit voor welke architectuur het is, als gcc er maar voor kan compileren.
nee maar PPC driver wel.
bij open source drivers maakt het niet uit voor welke architectuur het is, als gcc er maar voor kan compileren.
Ik kan heel eenvoudig een open source driver maken die platform gebonden is. (Denk aan het gebruik van APIs of assembler) Waarom denk je dat veel bedrijven hun closed source drivers enkel op bepaalde platformen beschikbaar hebben? Het porteren van een driver is wel "iets" meer dan het veranderen van het target in GCC.
Erg leuk dat Sony ook de DPCers denkt }:O
kewl, daarom ga ik een ps3 halen, puur voor het spelen met linux :D
Dat is op zich niet zo gek als het lijkt. Als de rekenkracht van de PS3 ten volle benut kan worden, heb je gewoon een goeie bak voor weinig geld. De game-consoles worden met verlies verkocht. Als je niet van plan bent (veel) games te kopen, kan het een best rendabele koop worden.

Moet de architectuur natuurlijk wel een beetje benut kunnen worden, op een overpriced Pentium 3 zit niemand te wachten.. :P
Het is dan ook aannemelijk dat de werkelijke performance een stuk beter is dan die van een Pentium III 800MHz, zoals eerder deze week gemeld werd, als alle cores van de Cell worden ingezet.
Ow nee he, gaan we weer.....

Performance ligt nu op het niveau van een G5 1.8.
Zal hier wel een stuk mee verbeteren nog.

Mooi om te zien dat Sony dus aktief dit aan het ondersteunen is. En niet zoals velen dachten alles aan anderen overlaten.
Performance ligt nu op het niveau van een G5 1.8.
Zal hier wel een stuk mee verbeteren nog.
Performance van een G5 1.8 ... met 256MB geheugen...
wat in linux voor prima resultaten kan zorgen.
Een G5 1.8 met 2GB doet in de benchmark ongeveer hetzelfde als een PS3.

Check de bron van het vorige artikel. Dat hele verhaal van die PIII is als je x86 emuleert op PPC Linux. Mja, logisch dat dat niet zo heel snel zal zijn.
Dat nu opeens alle cores gebruikt gaan worden (en dat de performance significant beter wordt) is onzin; de overige 7 cores zijn vector-units die alleen efficient kunnen werken op bepaalde soorten code (bijvoorbeeld code met weinig jumps, en waarvan het merendeel van de benodigde data in het lokale 256KB geheugen van ieder van die cores past). Totdat er een compiler komt die herkent welke code geschikt is voor de vector-units, en een loader/scheduler die ze automatisch opstuurt naar deze units, blijft alleen de PPC core al het werk doen.

Overigens kan het best dat de overige patches (voor de geheugenarchitectuur etc) wel een verschil maken; de PPC core zou sowieso beter moeten werken dan een P3-800 :)
Totdat er een compiler komt die herkent welke code geschikt is voor de vector-units, en een loader/scheduler die ze automatisch opstuurt naar deze units
Is al in ontwikkeling; en te gebruiken:
GCC-CELL op Gentoo
zou je in theorie nou bijvoorbeeld een linux "media center" achtig programma op je ps3 kunnen zetten en in de toekomst misschein op je ps3 films kunnen downloaden via een special bittorent client en kunnen afpselen op je ps3 met een speciale xvid/mpeg/wmv codec?

dat zou dan echt ongeloofelijk vet zijn. Dan heb je voor 600 euro gewoon een volledige media center PC in huis met bluray speler en spelconsole...
Ik denk niet dat het lang zal duren voordat projecten als deze http://www.mythtv.org/ op de ps2 draaien
Domme vraag misschien, maar wie beheert op dit moment de linux kernel en wie bepaalt welke code wordt toegevoegd?
vet... en die directe toegang tot de RSX komen we ook wel achter hoor... zou me daar niet al te druk over maken... vroeg of laat lekt er wel iemand iets...

Anyway, de Cell bevat een hyperthreaded PowerPC core met dus 2 hardware threads, en 8 SPE cores, waarvan er 1 is uitgeschakelt in de PS3.

Het grootste nadeel van de SPEs is dat je ze niet zonder meer kunt gebruiken, je hebt de PowerPC core nodig om ze aan te sturen door middel van DMA transfers en event, en verder hebben ze enkel toegang tot hun lokale geheugen (die 256KB localstore). Een SPE kan dus niet gewoon lekker in main memory lopen lezen/schrijven. Dit kun je overigens allemaal op de IBM website van de cell wel terug vinden, dus daar is nixs geheims aan.

Dat is denk ik dan ook de reden dat Sony nu wat makkelijker is naar de consument toe in tegenstelling tot de PS2, het zal wel bij de deal horen die ze gemaakt hebben toen ze met IBM en Toshiba gingen samenwerken met het ontwerpen van de chip.

We zien hier momenteel op de Cell lagere performance cijfers als op de Xbox 360 PowerPC (welke afgeleid zijn van min of meer dezelfde basis), opdezelfde 3.2Ghz clock. Waar dit precies aan ligt geen idee, kan de cache zijn, ander threading model, de compiler die mindere code oplevert. We zien gemiddeld ongeveer 5-10% minder performance... MAAR, dan gebruiken we dus enkel de PowerPC cores. Xbox 360 heeft er daar 6 van, terwijl de PS3 er slechts 2 heeft. Dus als je enkel de PowerPC cores zou gebruiken is de xbox360 maar liefst 3 keer zo krachtig. De 7 SPE cores van de PS3 zijn echter vrij ingewikkeld te programmeren doordat ze geen toegang hebben tot het hoofdgeheugen, dat ik niet snel zie hoe de PS3 de Xbox360 moet gaan verslaan, maar das denk ik dan maar een ander verhaal...

Bij goed gebruik van de SPE's zit er HEEEEL VEEEL power in die PS3, om een voorbeeldje te geven, wij doen hier full screen (1280x720) HDR post processing zoals bloom filters, shadow maps, e.t.c 100% op de SPE's om zo de RSX wat minder werk te laten doen.
Grappig, op de PC willen ze net general purpose rekenwerk op de GPU gaan doen terwijl jij beschrijft dat jullie juist GPU rekenwerk van de GPU afhalen.

Als de SPEs ook in de toekomst voornamelijk gebruikt worden om de GPU te ontlasten, lijkt de PC en ook de XBOX 360 weg logischer: Gewoon de GPU voldoende rekenkracht geven zodat die naast zijn eigen werk ook nog wat gelijksoortig werk van een "ouderwetse" CPU kan overnemen. Je hebt dan twee componenten die elk geoptimaliseerd kunnen worden voor 1 soort taak in plaats van 2 componenten (Cell en RSX) die eigenlijk beide sterk zijn in dezelfde ene taak, maar relatief zwak in de andere kerntaak.
ja, das eigelijk vooral ingegeven door het feit dat die RSX zo zwaar zuigt....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True