Harde schijf Playstation 3 te upgraden naar groter exemplaar

De website Joystiq bericht dat het vervangen van de meegeleverde schijf van de Playstation 3 door een groter exemplaar een fluitje van een cent is. De Playstation 3 is standaard uitgerust met een 2,5 inch harde schijf met een capaciteit van 20 of 60GB. In de meegeleverde handleiding wordt beschreven hoe deze harde schijf vervangen kan worden door een willekeurige 2,5 inch Serial ATA-schijf waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is om een 160GB-schijf in het systeem te plaatsen zonder de garantie te verliezen. De Xbox 360 is standaard uitgerust met een 20GB-schijf die niet geüpgrade kan worden door de gebruiker hetgeen vaak krapjes is aangezien er standaard al 7GB gebruikt wordt. Het is dan ook de verwachting dat Microsoft binnenkort met een grotere harde schijf voor de Xbox 360 zal komen, maar voorlopig is het enige mogelijkheid het aanschaffen van een tweede 20GB-schijf.

Deel van de PlayStation 3 handleiding over het vervangen van de harde schijf

Door Hielko van der Hoorn

13-11-2006 • 17:39

117

Bron: Joystiq

Reacties (117)

117
116
60
17
4
35
Wijzig sortering
DE HANDLEIDING staat gewoon online...

http://manuals.playstatio.../current/manualindex.html

Daar staat bijvoorbeeld ook de instructies voor het installeren van een ander dualboot OS..

BOVENDIEN kun je op de PS3 WEL HOMEBREW draaien:

http://www.playstation.com/ps3-openplatform/index.html

PLAYSTATION®3 allows any desired third-party system software to be installed on it besides its system software provided by Sony Computer Entertainment Inc

Alleen daarom al is de PS3 10x vetter dan de 360. De PS3 is een echte homecomputer, niet alleen gamesconsole. Wie nu nog huilt over de PS3 dat zn Xbox beter is, is niet goed wijs.
According to arstechnica, Yellow Dog Linux 5.0 will be made publicly available two weeks after the console's launch. Terrasoft stated the installer "enables absolutely anyone to install without instruction."
Interessant!

Vooral voor virusschrijvers....... Dat wordt straks nog lachen in de toekomst voor de PS3
nu kan je excact dezelfde redenering gaan volgen voor de computer ... en als ik me niet vergis is dat toch ook een vrij succes geworden !
Goh, bij de eerste Xbox zat iedereen te janken dat het een halve pc was, met z'n harde schijf en netwerkaansluiting. En nu doe je alsof Sony de heilige graal heeft gebracht met een machine die "een echte homecomputer" is. Ik wil gewoon een spelletjesconsole.

3rd party is trouwens niet hetzelfde als homebrew.
Anoniem: 171759 13 november 2006 17:51
het laten links liggen van homebrew en thuisknutselaars is een van de slechtste beslissingen die microsoft kon maken.

Natuurlijk wordt het dan weer gevaarlijker ivm kraken en kopieren van spellen...

en ja de ps3 zie ik ergens daar nog flexibel in worden... We zien wel.
links laten liggen? met XNA studio kunnen ontwikkelaars (voor ik geloof 99 euro per jaar) applicaties ontwikkelen voor de 360... dat vind ik toch wel een grote stap... bij sony gaat dat ook wel gebeuren met linux dr op... maar dat is toch een heel wat minder ontwikkelde SDK denk ik die daar voor gebruikt gaat worden....
links laten liggen? met XNA studio kunnen ontwikkelaars (voor ik geloof 99 euro per jaar) applicaties ontwikkelen voor de 360... dat vind ik toch wel een grote stap...
En hoe moeten de gebruikers die games kunnen gaan spelen?
Q: How exactly can I share my 360 game to other 360 users? Will my game only be available to people with the XNA "Creators Club" subscription? Will it be available to all 360 users that have an Xbox Live account?

A: There is currently no supported way to share binaries on the Xbox 360. Currently, there are four requirements that must be met in order to share a game targeting Xbox 360 which is developed with XNA Game Studio Express.

1. The individual you are planning to share the game with must be logged in to Xbox Live and have an active subscription to the XNA Creators Club

2. The receiving user must have downloaded the XNA Framework runtime environment for the Xbox 360

3. The receiving user must have XNA Game Studio Express installed on their own development PC

4. The game project, including all source and content assets, must be shared with the receiving user. The receiving user then compiles and deploys the game to their Xbox 360.
En 3x raden wat een XNA subscriptie ook nog eens kost? Dus nee..homebrew uitwisselen is alles behalve makkelijk op de Xbox360 (de ander moet OOK een mem bership hebben a $100 dollar p/jaar..en shit op zn PC geinstalleerd hebben staan en zelf compileren etc).
Even voor de duidelijkheid: wat Cowboy_Bebop beschrijft is de situatie zoals ie nu, in de beta-fase, is. Binnenkort komt de definitieve versie van XNA studio uit en zal ook duidelijk worden hoe de gebruikers ervan hun werk verder kunnen verspreiden. Het is niet gezegd dat dit beperkt zal blijven tot de omslachtige methode die hier beschreven is.
Maar er is door MS al duidelijk gezegd dat de games/programma's alleen beschikbaar gesteld kunnen worden aan ander XNA-leden..
Sony had destijds al een uitgebreid programma voor de PS1 met de black (developers) edition. Heb zelfs ooit een demo disk gehad met een home-brew erop. Was wel interessant.

Toch heeft het juist ook veel voordelen dat de producenten van de console controle uitoefenen op de games die ervoor worden uitgebracht, want daardoor is de kwaliteit van de spellen en de ervaring als geheel 'gegarandeerd' op een bepaald niveau. Toegegeven, ook consoles lopen vast en ik heb ook wel eens een soort blue screen gezien op de PS, maar over het algemeen ervaar ik het toch als een duidelijk niveautje hoger dan de PC.
Ja want linux bied op vlak van ontwikkeling helemaal geen mogelijkheden
Volgens mij snap je het verschil niet tussen 'minder' en 'geen', losgezien van of het ook waar is of niet sla je wel erg door met die opmerking.
"Oh er wordt weer wat over linux gezegt, snel even een opmerking maken"
En daarnaast geloof ik zo dat de XBOX betere ontwikkeltools heeft, Linux is niet heilig oid, en Sony al helemaal niet.
eigenlijk hebben de Sony playstation 1 en 2 zijn succes te danken aan het kunnen afspelen van gekopieerde spellen.

mocht dit echter niet meer mogelijk kunnen zijn bij de playstation 3 dan denk ik persoonlijk dat de consument voor een gehackte of gemodde xbox 360 gaat
Dit is een fabeltje dat ik altijd weer terug zie.

Consoles zijn winstgevend doordat er spelen *verkocht* worden, op de hardware wordt het grootste deel van de levensduur van een console verlies gedraaid.

De meeste uitgevers ontwikkelden exclusives voor de PS1/2. Dat deden ze niet omdat iedereen gratis hun games speelde. Die games kosten nu namelijk miljoenen euro's om te ontwikkelen.

De gemiddelde consument blijft erg ver van modchips. Als de piraterij zo erg hoogtij vierde zouden er niet eens nieuwe consoles uitkomen.
Ja idd. Sony heeft veel geld verdiend met de PS1 en PS2 omdat er op die 150 miljoen ofzo consoles die ze verkocht hebben veel legale spellen zijn gespeeld. Als iedereen illegale spellen had gespeeld was Sony nu zowat failliet en was de PS3 er nooit gekomen...

Ik hou niet van piraterij en al helemaal niet van het doen alsof je daarmee de fabrikant/artiest helpt. Iedereen beweerde dat artiesten er ook baat bij zouden hebben dat hun muziek werd uitgewisseld op bijv. Napster, maar grote artiesten zoals Madonna of bands zoals Metalica hebben wel in de pers geprotesteerd. En terecht, want het is gewoon broodroof.
Dit is serieus het eerste goede wat ik over de PS3 hoor, als ik het vergelijk met de X360.
Tis me een raadsel waarom de X360 HD zo moeilijk is te upgraden.
Dat zal MS wel uit veiligheids overwegingen hebben gedaan. Bij de xbox 1 zat ook een ingebouwde HDD die je vrij makkelijk kon vervangen, wat resulteerden in Xbox Media Center. Tjsa ik denk dat zij dat voor de Xbox 360 wilden voorkomen.
ik denk niet dat ze een speciale harde schijf voor de xbox hebben ontworpen die totaal anders gefabriceerd wordt. Kost namelijk veel te veel geld.
Geen speciale hdd, maar wel een eigen encryptie en speciale boot-sectoren die vervanging vrijwel onmogelijk maakt.
Zelfs de beter computerzaken zullen je moeten teleurstellen als je een grotere hdd in je xbox wil zetten.

Maar een speciaal luikje (en een format-functie?) inclusief handleiding zodat iedere consument het zelf kan doen, is ook weer het andere uiterste.
Anoniem: 146396 @illstid13 november 2006 18:38
Waarom zouden ze willen tegenhouden dat je van je xbox een mediacenter maakt?
Beetje domme zet van microsoft als je het mij vraagt.....
DaMarcus Admin Harde Waren / Consumentenelektronca @Anoniem: 14639613 november 2006 18:53
De XBox 360 is oorspronkelijk bedoeld om er mee te gamen, niet om hem om te bouwen tot een mediacenter.

Je vind het zeker ook vreemd wanneer je word aangehouden door de KLPD als je 200km/h over de Nederlandse snelweg heen rijd. :+
@De XBox 360 is oorspronkelijk bedoeld om er mee te gamen, niet om hem om te bouwen tot een mediacenter.

onjuist..
Muziek, films, afbeeldingen, streaming video:met de Xbox 360™ beschik je over een indrukwekkend multimediacentrum wanneer je de console aansluit op een pc met Windows XP en Media Center Edition 2005
(zie xbox.com)
DaMarcus Admin Harde Waren / Consumentenelektronca @DaMarcus13 november 2006 19:06
Nee, maat ik heb het over XBox Media Center. Dat is andere software dan waar XBox 360 mee wordt afgeleverd.

Check dit linkje.

Maar dan de XBox 360 versie ;)

Dit mag IMO toch niet?
e vind het zeker ook vreemd wanneer je word aangehouden door de KLPD als je 200km/h over de Nederlandse snelweg heen rijd.
Hmm.. Ik zie het anders..

Voor zover ik weet, heeft microsoft er qua multimedia -lang- niet zoveel uit kunnen halen als XBMC doet.
Dus ik zie het niet als te hard rijden, maar het ding optimaal tunen en echt waar voor je geld krijgen. Ik heb nu 2 xbox'en (oude types) die als geen ander dienst doen als mediacenters.
Omdat de 360 sowieso als media extender kan fungeren, samen met MCE. Verder, als iets als XBox Media Center erop zou kunnen draaien, wordt het natuurlijk ook simpel om illegale games te draaien.
Ni echt, die illegale windows games draaien niet op een windows versie met die cpu, er zit nl geen intel of amd proc in.
Zolang je zo'n ding als Media Center gebruikt speel en koop je geen spellen. En daar verdient Microsoft niets aan. Sterker nog: het kost ze alleen maar geld want op de hardware van de 360 leggen zij geld toe.
Anoniem: 152481 13 november 2006 17:43
Dit is serieus het eerste goede wat ik over de PS3 hoor, als ik het vergelijk met de X360.
Tis me een raadsel waarom de X360 HD zo moeilijk is te upgraden.
Misschien omdat Sony zijn verkoop successen over het algemeen heeft behaald met de PS1/2 doordat er te gemakkelijk gekopieerde spellen op gespeeld konden worden.

Zo ook was dat het geval met de Xbox.

Wat men vaak dan wel vergeet is dat veel game fabrikanten een hoop inkomsten mislopen. Misschien 1 van de redenen dat veel game ontwikkelaars van het PS kamp zijn overgegaan naar het Xbox360 kamp, om zo hun materiaal wat beter veilig te stellen.

En zeg nu eerlijk, ergens als je erover denkt, is het absurd dat je gemodde Xbox'en of PS2 met een grote harde schijf voor weinig kan kopen met vrijwel alle games erop. Dat is winst voor de console bouwer, maar ik denk dat de game ontwikkelaar zich dan in zak en as voelt zitten.

Denk mede dat het 1 van de gevaren is voor continuitijd van de console's, het valt of staat met de games die er op komen. Als het bij deze generatie console's weer gebeurt dat er massaal kopieen op gespeeld kunnen worden dan is het maar de vraag of er nog een volgende generatie komt ;)
Misschien 1 van de redenen dat veel game ontwikkelaars van het PS kamp zijn overgegaan naar het Xbox360 kamp, om zo hun materiaal wat beter veilig te stellen.
Ik heb zelde 'n console gezien waar je zo snel gekopieerde spellen op kon spelen als op de XBOX360.

Ik denk dat de PS3 juist lastig te kopieren zal zijn. Of dat positief voor 't succes van de console is betwijfel ik.
jahoor winst voor de fabrikanten ? de consoles worden met verlies verkocht dus als jij een xbox of playstation koopt en gaat kopieren kunnen de fabrikanten je haast wel killen
ze verdiennen het juist terug aan de verkoop van de games
Precies,

Dit is één van de redenen waar Commodore destijds aan onderdoor is gegaan.

Speldevelopers stapten op een gegeven moment massaal over naar de PC omdat op dat moment PC spelletjes veel moeilijker te kopieren waren.

Veel C64 en later Amiga gebruikers hadden duizenden games op hun schijfjes staan...
het eerste goede hoorde ik al toen ze dit ding met blue ray gingen introduceren.

het is niet het eerste goede nieuws maar het is idd wel lang geleden dat we goed nieuws over de ps3 hadden
Als het XBox 'OS' op die disk staat, dan kan ik dat prima gegrijpen. Sony heeft waarschijnlijk een extra OS disk of veel NAND geheugen aan boord.
Het OS zit in het apparaat. De 360 werkt perfect zonder HDD. Het is zelfs spijtig dat men dan nog eens 7GB opoffert die je bij elke schijf zowiezo verliest. Naar ik vernomen heb staat op die 7GB een herwerkte versie van de Halo serie.
Op die 7gb staat een XBOX 1 emulator en de daarbij behorende code om de meeste spellen ook op de 360 te laten lopen.
Dordat je LINUX kunt draaien incl allerlei mediaplayers is de HDD zeer handig voor als je je PS3 ook gaat gebruiken als HTPC. Daarnaast nog het rijtje dat Cowboy_bebop opnoemd
Toch wel leuk om te zien, eerst een hele hoop negatief nieuws, en nu stromen de goede berichten binnen.
De hdd kan veranderd worden (beter en goedkoper dan xdoos), de prijs valt best mee (500 euries hier ongeveer, wat niet zoveel duurder is dan de xbox destijds, en je hebt onmiddelijk blu-ray, bij de xbox moet je een aparte hd dvd doos kopen).
Als je der divx en xvid en H264 op kunt kijken alla media center dan wil ik best een PS3 halen.
Ondersteunde Formaten volgends de handleiding zijn nu nog:
* Memory Stick Video Format
* MPEG-4 SP (AAC LC)
* H.264/MPEG-4 AVC Main Profile(AAC LC)
* MPEG-1 (MPEG Audio Layer 2)
* MPEG-2 PS(MPEG2 Audio Layer 2, AAC LC, AC3(Dolby Digital), LPCM)
* MPEG-2 TS (MPEG2 Audio Layer 2)

http://manuals.playstatio...rent/video/filetypes.html

Maar Linux werd der toch bij gelevert, kun je hier geen leuk home center van maken? Ik ben (nog) niet echt bekent met Linux, maar zoiets lijkt me toch wel mogelijk?
Anoniem: 130302 @Apoca13 november 2006 19:33
Zelfs 50mbps HD H.264. (8>
h.264/avc en andere mpeg4 varianten net als de PSP ;)
Anoniem: 162373 13 november 2006 17:41
Hmm das opzich niet gek, echter vraag ik me af is het dan niet alleen maar aantrekkelijker dat apparaat te cracken en dan games op te slaan.....
ik veronderstel (en hoop) voor Sony dat het OS niet op de hd staat, zodoende is eigen software op de hd plaatsen nogal gelijkaardig aan een zelf gebrande dvd gebruiken, je wint er dus niet veel mee denk ik
Anoniem: 112334 @catfish13 november 2006 19:20
nee, tuurlijk staat het niet op de hd... anders zou de PSP het ook niet doen als je de MemoryStick eruit haalde he? de firmware staat in een klein geheugen van de machine zelf... geheugen van ca. 1 GB ofzo :Y)
Sony weet dat er met de tijd toch zal 'gefoefeld' worden met de PS3. Eigenlijk slim gezien om hier zelf mee op de proppen te komen.

Ook een goeie verkoopstruc, mensen kopen liever zaken die ze zelf kunnen aanpassen naar wens. (lees: hogere verkoopcijfers)

Van mij mogen ze nog veel zo'n dingen doen! Maakt het alleen beter :)
neen, mensen kopen liefst van al een schijf waar mooi sony op staat geschreven, die ze in een gleuf moeten schuiven, terwijl tijdens deze procedure nix mis kan gaan. vanaf dat je een schroevendraaier nodig hebt en het sony of playstation logo'tje niet meer op het nieuwe stuk hardware staat, zijn de mensen plots een stuk achterdochtiger.
Dan heb jij vast een HP/Dell of één of andere kant-en-klare PC.. Maarja, daar heb je vast al een andere monitor op getweaked!
je hoeft je apparaat niet te cracken
je kan er gewoon linux op zetten, en die ondersteunt homebrew zooi.
Waar wordt die harddisk nou eigenlijk voor gebruikt?
- het OS (maar gezien de upgrade-eenvoud staat dat waarschijnlijk op een intern geheugenkaartje ipv de hdd)
- de savegames
- gedownloade content
- ???

Volgens mij zit er (helaas) niets in van een videorecorder of zo, en films en games zullen wel van de originele schijfjes moeten worden gespeeld (mods even buiten beschouwing gelaten). Dus alles wat je aan de console toevoegd komt over je internet-lijn binnen? Dan lijkt me 20GB wel voldoende voor de komende jaren en 60GB zeker wel genoeg, zelfs voor de zware gebruikers.

Waar kun je die hdd nog meer voor gebruiken? Blijkbaar is er iets, anders zou sony het niet zo gebruiksvriendelijk hoeven te maken om de hdd te vervangen.
@Roland: Waar kun je die hdd nog meer voor gebruiken? Blijkbaar is er iets, anders zou sony het niet zo gebruiksvriendelijk hoeven te maken om de hdd te vervangen.

Even denken hoor :Z

HD-Trailers, Muziekvideoclips, Film(pje)s etc.
Playstation 1 en 2 games die je online kunt kopen en dankzij de backwardscompatibiliteit op je systeem kunt spelen.
Caching.
Je MP3/Video Collectie.
Linux
Linux Apps
etc.
Lijkt me sterk dat iedereen elke gewenste linux app kan draaien, dan zou je zo een softmod erop kunnen zetten.
PS3 is een open platform. Doe wat je wilt doen.

En de PS3 speelt heel veel codecs vanaf de HD af.

Mensen moeten eens wat meer naar websites buiten tweakers kijken voor het goede nieuws over de PS3 want het is een veel completere machine dan de 360.
okee, dat je je eigen video/mp3 collectie er op kan zetten wist ik niet. En als je je DVD-tjes er rechtstreeks op zet (dus niet als divx) dan kan dat idd nog wel oplopen.

Maar online gekochte spullen... Ik moet er niet aan denken wekelijks een ps2 dvd binnen te moeten halen via internet. Zoals al gezegd lijkt mij daarvoor 60GB nog wel voldoende.

De mogelijkheid om Linux te draaien had ik ook even over het hoofd gezien.
ik dacht dat je games ook (gedeeltelijk?) op de HD kon zetten en zo sneller kon laden?
De hd wordt gebruikt voor tijdelijke opslag, minder swaptijden en betere laadtijden :)

Edit: Dubbelpost, nerf. :'(
De HD wordt gebruikt voor:

* Save games
* Downloadable game content (extra's)
* Demo's van spelletjes
* Trailers
* Muziekdownloads (a-la iPod)
* Filmdownloads (Warner streaming videoverhuur met tijdcode waarin je de film moet kijken voordat hij weer gelocked wordt)

Overigens is dit allemaal ook al mogelijk op de XBOX 360 (behalve films, maar dat heeft MS al aangekondigd; ook de reden waarom de 360 een HD upgrade zal gaan krijgen)
Dat is nou eens mooi nieuws. Ik zie het al voor me. Playstation Media Center. Je propt er gewoon een 500Gb schijf in, en je kunt er vanalles mee.
Ik weet niet zeker, maar volgens mij zijn er geen 500 GB 2,5 inch hardeschijven. :) En ALS ze er al zouden zijn, zullen ze verschrikkelijk duur zijn.
Externe HD via USB werkt ook. Hebben ze getest bij Engadget.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.