Hoofdcategorieën
Device Settings

Google verwijdert links naar Kazaa Lite

Door Arthur Scheffer, maandag 1 september 2003 11:40
Bron: Chilling Effects, submitter: WhiteDog, views: 3.246

Google logoDe eigenaar van Kazaa, Sharman Networks, heeft zoekmachine Google verzocht een aantal links naar het bekende Kazaa Lite te verwijderen. Kazaa Lite, een door gebruikers aangepaste versie met extra functies en zonder advertenties, pleegt volgens Sharman inbreuk op de auteursrechten van het bedrijf. De omstreden Digital Millennium Copyright Act zou Sharman hierbij in het gelijk stellen. Gebruikers die nu op Google zoeken naar 'Kazaa Lite', krijgen het bericht dat een aantal resultaten in verband met een klacht onder de DMCA, niet getoond wordt. Desalniettemin blijven pagina's over waar de software nog gewoon gedownload kan worden. Het is niet de eerste keer dat Google beter zoekt dan copyrighthouders graag zouden willen. Nog niet zo lang geleden werd bekend dat de cache van het bedrijf nog wel eens juridische problemen op zou kunnen leveren, door ongewenste pagina's beschikbaar te houden nadat deze zijn verwijderd

Volgende 11:54 Vivendi sluit Europese websites MP3.com
Vorige 22:11 Dell komt met gratis tool voor netwerkmanagement
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  »

De omstreden Digital Millennium Copyright Act zou Sharman hierbij in het gelijk stellen.
Pas op dat de stok waarmee je je hond slaat jezelf niet harder kan terugslaan.

T'ja je zou ook kunnen denken dat Sharman hiermee riskeert hun populariteit te verliezen aan iets waarvan niemand je het gebruik kan ontzeggen.. namelijk iets waarover jezelf de broncode ter beschikking hebt.
http://opennap.sourceforge.net/

Dit klopt niet, want het Kazaa netwerk is niet gebaseerd op Napster/OpenNap en werkt daar ook niet mee samen.

Daarin heb je gelijk maar ik wilde stellen dat precies kazaa moet opletten dat gebruikers niet omschakelen naar een ander platform, bij deze een platform waar geen enkel instantie controle over heeft omdat alles openbaar is..

alleen jammer dat ze in 2001 zijn gestopt met ontwikkelen en nieuwe features toevoegen

Google zoeken op "kazaa lite" of "kazaalite" levert anders genoeg hits... Of gaat het alleen om de "officiele" KazaaLite website?

http://www.chillingeffects.org/dmca512/notice.cgi?NoticeID=789

het gaat dus om een aantal kazaa-lite gerelateerde pagina's, maar dat is maar een beperkt aantal

Het 7e resultaat bij die zoekactie leverd al een "officiele" kazaa lite pagina op..

verder staat de melding dus onderaan |:( de pagina ipv boven aan...

melding:
Dankzij een klacht van Digital Millennium Copyright Act, hebben we 11 resultaten verwijderd van deze pagina. Indien gewenst, kun je de DMCA klacht lezen voor deze verwijderde resultaten.
[edit]
in linkje uit melding staat dat de volgende adressen eruit gefilterd worden:
[quote]
a. http://www.kazaagold.com
b. http://mp3download.com
c. http://www.kazaalite.tk
d. http://www.kaaza.com
e. http://doa2.host.sk
f. http://www.k-lite.tk
g. http://www.kazaa-file-sharing-downloads.com
h. http://www.kazaalite.nl
i. http://home/hccnet.nl/h.edskes/mirror.htm
j. http://www.kazaa-download.de
k. http://www.zeropaid.com
l. http://www.kazaalite.nl/downloads.htm
m. http://kazaa.infos-du-net.com
n. http://www.kazaa-lite.tk
o. http://www.kazaa-lite.info
[/quote]

sorry hoor, maar hoort http://www.kazaalitekpp.com/ niet ook in dit rijtje thuis?
notabene zelf met google gevonden |:(

[edit2]
en ze hebben nog een typo gemaakt ook... een : bij de http:// vergeten bij punt L

http://www.k-lite.nl/ staat nog steeds tussen de resultaten...maar nu op ip adres:
http://130.89.126.208:43561/downloads_nl.html

Da's toch mooi? Ze laten geen hits meer zien van de betreffende links en vervolgens vermelden ze nog even welke links dat dan wel niet zijn.

Zoiets als bellen met de nummerinformatie van KPN en te horen te krijgen "Dit is een geheim nummer en kan niet worden vrijgegeven. De eigenaar van 06-123 456 78 wil niet dat zijn nummer bekend is." :+

Ze hebben hemzelf ook uit de lijst gegooid. www.kazaa.com.

De meeste weten het anders toch wel te vinden.

eerste link die ik krijg is een mirror site van kazaa lite!!

http://home.hccnet.nl/h.edskes/mirror.htm

Moeten ze dan ook alle mirror sites eraf beuken?!

jammer dan edskes een frontpage ban heeft, anders had ie hier ongetwijfeld op gereageerd

Lees nou niemand de brief van dat bureau?

Er staat dat ze niet willen dat wanneer je de zoekterm kazaa invoert, dat je dan links krijgt naar kazaa-lite.

Naar kazaa lite of kpp of wat dan ook hoor je gewoon te kunnen zoeken. Helaas blokkeert google (voor de zekerheid?) alle "kazaa"-varianten.

als je kazaa intypt bij google, krijg je op de 7e en 9e plaats toch echt links naar kazaa lite

ik weet niet op welke google jij zoekt, maar die van mij lijkt niet veranderd...

Kazaa Lite, een door gebruikers aangepaste versie met extra functies en zonder advertenties, pleegt volgens Sharman inbreuk op de auteursrechten van het bedrijf.
Hmmm interessante opmerking van Sharman over de auteursrechten. Kazaa zelf (eigenlijk de gebruikers) doet niet anders.

Haha jah indd, alsof ze zelf zo goed zijn omdat ze een paar banners hebbe staan ofzo ;)

kazaa verbreekt geen ateurs rechten, dat doen de gebruikers, het enige wat sharman doet is gebruikers de megelijkheid geven bestanden met elkaar te delen

Juist, en dat doet Google dus net zo min. Het zijn de 'gebruikers' van Google die zorgen dat er illegale content opkomt (de aanbieders van de illegale content zelf dus), niet Google.

het probleem is er eentje van juridische terminologie:

het linken naar copyright-beschermd materiaal is niet toegestaan, en een licentiehouder die die link aantreft kan een verzoek opstellen aan de eigenaar van de database om deze illegale link te verwijderen.

Google is dus niet zozeer strafbaar omdat ze de links geindexeerd hebben, maar dienen wel het verzoek tot verwijdering uit te voeren.

Kazaa kan niet door de copyright-houders verzocht worden om illegaal materiaal uit een onder hun beheer vallende database te verwijderen, omdat zij die databases niet zelf beheren

Dat is juist het punt waarom Napster wel deze verplichting opgelegt kreeg, maar een programma als KazaA vervolgens hieraan ontsnapte; Kazaa profiteert van een maas in de wet.

@ RM-rf

Waarom niet linken naar copyright protected materiaal. Dat ziet de robot van google niet...

Als je niet wilt dat je materiaal op i-net komt, moet je het niet plaatsen op i-net. En als anderen dat voor jou doen (bv. anderen vs. Playboy) dan kun je verzoeken dat te verwijderen, eventueel zelfs via de rechter.

het linken naar copyright-beschermd materiaal is niet toegestaan
Is het neerzetten van een non-clickable IP-adres hetzelfde als linken, vraag ik mij dan af. Als dat niet zo is dan kun je dat met een gerust hart doen.

het linken naar copyright-beschermd materiaal is niet toegestaan

Je linkt ook gewoon naar een pagina waar je geen conrtole hebt over de content. Wat je meteen een vrijbrief geeft als jouw volgende argument hun eigen verklaring zou zijn.

Kazaa kan niet door de copyright-houders verzocht worden om illegaal materiaal uit een onder hun beheer vallende database te verwijderen, omdat zij die databases niet zelf beheren

gelukkig hebben we altavista nog.... :P

Vreemd, als ik op die link in het nieuws klik dan krijg ik een hoop resultaten inclusief een hoop download links. zo effectief is het blijkbaar dus nog niet :P

deze dus: http://www.google.nl/search?q=kazaa+lite&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

112.000 results zelfs

Nog niet zo lang geleden werd bekend dat de cache van het bedrijf nog wel eens juridische problemen op zou kunnen leveren, door ongewenste pagina's beschikbaar te houden nadat deze zijn verwijderd

Dankzij een klacht van Digital Millennium Copyright Act, hebben we 11 resultaten verwijderd van deze pagina. Indien gewenst, kun je de DMCA klacht lezen voor deze verwijderde resultaten.
er is dus wel iets aan gedaan (niet veel maar wel wat)

dan gebruik je toch gewoon kazaa om kazaa lite te downloaden :+

grappig, dan kun je kazaa ook gelijk gebruiken om adaware en search & destroy te downloaden want dan heb je alsnog alle sh!t op je pc :r

Wat een onzin, als Sharman Networks er op tegen is dat een programma als Kazaa Lite bestaat, dan moeten ze de makers daarvan aanpakken.

Nu willen ze via Google de verspreding van Kazaa Lite terugbrengen....grappig....want Kazaa geeft je de mogelijkheid om miljoenen muziek/filmbestanden te zoeken die inbreuk kunnen hebben op de auteursrechten. Zou je Kazaa Lite via Kazaa kunnen downloaden? :+

Als we zo gaan beginnen, doek Google dan maar op, dan mogen ze alleen nog maar links tonen die over wereldvrede en warme melk met koekjes gaan.

Edit: door mijn driftige typewerk, is het grotendeels dubbelpost...oh well...

En toch klopt het wat je zegt...
Toch best leuk... hebben we een superzoekmachine...
Gaan ze zichzelf verslechteren door links niet te plaatsen.

Dadelijk gaan ze alle searches op 'diefstal' 'moord' 'inbraken' ook verwijderen.

Ik snap niet wat er illegaal is aan de actie van google: ze indexeren het internet en geven de resultaten aan de gebruikers....
Dat men dan die gegevens in de cache hebben staan daar valt dan nog over te twisten, maar het weergeven van links is IMHO niet illegaal...

In Amerika is het linken naar illegaal beschikbaar gesteld copyrighted material (op een andere site!) wel degelijk verboden.
In Nederland niet, maarja, Google is daar gevestigd dus dient zich aan hun DMCA te houden.

Gebruikers die nu op Google zoeken naar 'Kazaa Lite', krijgen het bericht dat een aantal resultaten in verband met een klacht onder de DMCA, niet getoond wordt.
ze hebben die boodschap dan toch wel heel goed weggestoken, want ik vind ze nergens bij een search naar kazaa lite...

als je naar de link in de post clickt, staat het helemaal vanonder op de pagina:
"Dankzij een klacht van Digital Millennium Copyright Act, hebben we 11 resultaten verwijderd van deze pagina. Indien gewenst, kun je de DMCA klacht lezen voor deze verwijderde resultaten." (in het nederlands zelfs)

inderdaad op een plaats waar ik niet kijk (en waarschijnlijk anderen ook niet)

want je klikt toch gewoon op de eerste de beste hit voor je verder scrolled...

Resultaten 1 - 10 van circa 112,000. Zoekbewerking duurde 0.10 seconden.

Dankzij een klacht van Digital Millennium Copyright Act, hebben we 11 resultaten verwijderd van deze pagina. Indien gewenst, kun je de DMCA klacht lezen voor deze verwijderde resultaten.
Euh, blijven er nog 111,989 links over :D

jaaaaaa, maar ze hebben d'r wat aan gedaan !! ... ahum...

En lees voor de lol die link die google geeft es :Y)
http://www.chillingeffects.org/dmca512/notice.cgi?NoticeID=789

Genoeg downloadmogelijkheden geloof ik :D

Ze hebben écht humor bij Google! :D

"Deze sites zijn illegaal en mogen we daarom niet laten zien bij een zoekactie:
illegale site1
illegale site2"

Dit lijkt me niet goed. Want waarom zou Google nu dergelijke verzoeken van anderen nog weigeren?

Inderdaad! Straks begint iedereen te zeuren en mag Google om de haverklap links gaan verwijderen. Ik vind dat Google hier niet op aangesproken mag worden, aangezien Google alleen toont (met een link) wat er wordt gevonden op het internet. Okee, over het cachen van pagina's die om juridische redenen zijn verwijderd is wel omstreden aangezien Google deze zelf host.

Niet. Ze zijn dat verplicht zijn volgens de Amerikaanse wet.

En omdat Google een Amerikaans bedrijf is met servers in Amerika zullen ook de niet-Amerikaanse Google pagina's getroffen worden door deze acties.

Breng eens een bezoekje aan http://www.chillingeffects.org , en lees de FAQ's over de DMCA enzo.
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 11:54 Vivendi sluit Europese websites MP3.com
Vorige 22:11 Dell komt met gratis tool voor netwerkmanagement
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011