Hoofdcategorieën

Internetaansluiting 900 scholen op de tocht

Door Mark Oosterveen, dinsdag 29 juli 2003 00:08
Bron: Trouw, submitter: Longbeard, views: 801

Op de website van Trouw lezen we dat als het aan het ministerie van onderwijs ligt, volgend jaar ongeveer negenhonderd scholen zonder enige vorm van internet komen te zitten. In het huidige vergoedingsstelsel worden scholen die zich niet in de regio van een voor ADSL- of kabelinternet geschikt gebied bevinden geholpen in het financieren van de kosten van duurdere internetoplossingen zoals een telefoonlijn of sattelietinternet. Het ministerie van onderwijs wil deze kosten volgend jaar echter niet meer vergoeden. Momenteel zijn bijna alle scholen op internet aangesloten via Kennisnet, de kosten hiervoor bedragen een slordige honderd miljoen euro. Deze kosten worden voor het grootste gedeelte door het ministerie vergoed.

Internet op schoolUit berekeningen volgt dat volgend jaar tachtig miljoen euro benodigd is, waarvan vijftien miljoen euro naar scholen in "minder rendabele" gebieden zou gaan. Voor ICT binnen het onderwijs is volgend jaar echter maar vijfenveertig miljoen euro uitgetrokken. Uit een vraaggesprek met scholen volgt dat sommige providers de scholen tegemoet willen komen in de tarieven, maar dat er ook een aantal providers zijn die scholen als normale, zakelijke klanten behandelen. Minister Van der Hoeven wil zich allereerst beraden over de vraag of een breedbandnetwerk tussen scholen daadwerkelijk noodzakelijk is.

Volgende 09:48
Vorige 23:44

Reacties

«  1  2  3  4  »

belachelijk!
Je kunt op dit moment gewoon niet meer zonder internet op school. En als er dan geen internet is wordt er zeker van je verwacht dat je thuis een internet aansluiting hebt! Gelukkig hebben wij dat wel, maar ik denk een hoop mensen nog niet!

idd zoals ik van veel mensen hoor heb je internet nodig voor verplichte vaken zoals CKV.
En ik vind het nog steeds belachelijk dat er vanuit gegaan word dat je een computer thuis hebt.
Als je er geen hebt zou je op school gebruik moeten kunnen maken van een computer en internet om je huiswerk te maken.
Als dit ook nog belemmerd gaat worden, is voor sommige mensen het eind zoek.
Denk aan minderheden die een computer niet kunnen betalen.
Zo zullen hun kinderen ook nooit uit het slop komen.
Doordat de staat ze eigenlijk belemmert in hun leercapaciteiten.

dan moeten SOMMIGE minderheden maar eens minder geld besteden aan gouden kettingen, dure kleding en dure, hippe mobieltjes en dit eerst maar eens in de opleiding cq. toekomst van hun kinderen stoppen.
Maar er zullen zeker veel gevallen zijn (denk aan alleenstaande bijstandsmoeders) waar dit de zoveelste achterstand wordt die de kinderen oplopen

offtopic:
Voor deze oude lul: wat is CKV?
edit: thnx TomR :)

Culturele Kunstzinnige vorming was het dacht ik.

Was bij ons op school een combinatie van handvaardigheid en musea/theater bezoeken.

Waarom heb je internet nodig voor het vak CKV :?
Volgens TomR is CKV een combinatie van handvaardigheid en het bezoeken van culturele instellingen.

* 786562 tomatoman

Ik heb me pc ook zelf gekocht van geld verdiend met werken,

en dus niet van zakgeld.

Wat een onzin... vroeger (nog geen 10 jaar geleden) kon ook gewoon zonder internet en mobieltjes gewerkt worden.. nu dus ook.. Goh dan moeten ze ineens echt werken/leren.. Bibliotheek is voor de veel jongeren tegenwoordig een onbekend begrip.
En wat zouden die lui dan zeggen als er bv een grote stroomstoring is.. Tja ik kon mijn huiswerk niet maken? bullshit...

Erhm zoiets heet met de tijd meegaan. Ik vind het zelf heel erg belangrijk dat het onderwijs met de tijd meegaat, zoniet voorloopt, aangezien ze wel ons opleiden tot de volgende generatie. Als ze nooit wat vernieuwen, dan zouden de kinderen nog steeds geslagen worden met spaanse rietjes en zouden er geen ICT opleidingen zijn en had Nederland geen exportproduct: Kennis(economie)
Dus het is juist heel erg belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd bekend worden met internet en de moderne wereld.


Ps superdre: je klinkt alsof je 60 bent.... Die goede oude tijd.... Tijden veranderen, kan je niets aan doen. De bibliotheek om de hoek zal verdwijnen, aangezien die minder nodig zullen zijn.
Waarom zou ik naar een bieb gaan om informatie te zoeken als ik lekker op internet vele malen meer kan vinden?

Internet is zeker een belangrijke en onuitputtelijke bron van informatie. Het probleem met informatie die je van het internet haalt is dat deze informatie bijna geen autoriteit heeft. Dat komt voornamelijk door het low cost free-speech karakter van het net. Iedereen kan wel een pagina online gooien. Dat betekend echter nog niet dat het waardevolle en waarheidsgetrouwe informatie is.

Met name dat laatste maakt internet eigenlijk een waardeloze bron van informatie voor willekeurig welke academische publicatie. Op de universiteit, en in het bedrijfsleven, zal je later toch ook echt naar de bibliotheek moeten om informatie van enige waarde te vinden.

De opkomst van internet op middelbare scholen heeft enerzijds geleid tot meer ICT-ervaring, maar anderzijds de intrinsieke waarde van werkstukken aangetast. En geloof me die ICT-ervaring komt niet uit alleen uit het surfen, die komt voornamelijk uit het gebruik van Office producten.

Het verdwijnen van internet op de middelbare school zal de kwaliteit van het onderwijs niet aantasten, en misschien zelfs verbeteren.


Edit:
Okay, ik zeg het wat ongenuanceerd. Natuurlijk is er informatie te vinden die net zo waardevol is als de hard copy publicaties. Zij het in de vorm van online journals, of intranet achtige databanken als Kluwers jurisprudentie en wetteksten.
Maar de gemiddelde scholier zal die informatie vaak niet gebruiken. Het is erg verleidelijk om de eerste tien hits van google te pakken, en niet na te gaan hoe betrouwbaar het daarin aangebodene is. Vooral ook omdat de non-info vaak beter te lezen is dan een gedegen journal.

Dit is absolute onzin.
Nog nooit een online journal bekeken zeker?
Bijna al mijn artikelen haal ik van het internet en die zijn zeker even wetenschappelijke als de journals die niet op internet te vinden zijn. Literatuur onderzoek gaat nu veel sneller. Toen ik nog in het eerste jaar zat van mijn studie en er nog niet veel journals volledig online waren moest ik vaak naar bibliotheken, dit kosten me heel veel tijd. Elke bibliotheek heeft weer zijn eigen ordening, manier van codering, opzoeken etc. En ik moest er natuurlijk naartoe. Soms duurde het wel een hele dag voordat ik dat artikel had wat ik zocht.
Als je dan heel druk bent heb je al gouw, ach laat dat onderzoekje maar zitten, ik heb er al genoeg over dat onderwerp en ik moet er zoveel tijd in steken, dat is me het niet waard. Ik zie het al om mij heen gebeuren dat journals die niet online zijn gemeden worden.
Dit is natuurlijk niet wetenschappelijk verantwoord. Je zou all de over het onderwerp bekende informatie moeten vergelijken, maar als je daar geen tijd voor hebt kies je al snel voor de wat makkelijkere manier.

En wat dacht je van online kranten etc.

Internet neemt niet weg dat er mensen moeten zijn die informatie moeten ordenen en het kaf van het koren moeten scheiden. Daar zal je voor moeten betalen. Maar dat neemt niet weg dat internet geen online bibliotheken zou kunnen bevatten. Het heeft dus niet zozeer te maken met het online zijn dan wel met de beheerders van de informatie en de manier van aanbieding.

Scholen zouden dus meer geld moeten krijgen om ook lid te kunnen worden van online aangeboden informatie systemen zoals journals en kranten. Ik geloof dat kennis net dit al deed. Maar dat weet ik niet zeker?

En dat is volgens mij juist waarom school een uitstekende plek is om je te verdiepen in internet. juist het feit dat er (veel) (des)informatie op het internet is, zorgt er voor dat scholieren de informatie leren kwalificeren. en dat is een belangrijke vaardigheid.

Ik weet het nog wel (het was ooit in de tijd van de Gulden) dat we overal met paard en wagen naar toe moesten. Dát waren nog eens tijden.

Nu alles met die saaie auto, nergens voor nodig lijkt mij. Ik wil er best een week over doen om naar belgie te rijden hoor!

Ja, vroeger waren er ook geen schriften en pennen.
De maatschappij draait (steeds meer) op internet. Zonder internet, minder kennis.
Internet in de Bieb kost je pas een fortuin, kunnen leerlingen die dan bij de school verhalen, en de scholen weer bij het ministerie??
Wat is nou honderd miljoen, voor een land dat zegt een kennis economie te hebben...

Ik zie graag dat iedereen aan het internet gaat. Maar niet meer zonder kunnen vind ik een harde statement. Het is tenslotte maar een medium net zoals een boek.

En idd het is een prettig alternatief/aanvulling op het boek maar ik zie de noodzaak niet 1,2,3.

Alle informatie die jij nodig om aan je dagelijkse portie educatieve behoefte te voldoen kan je uit leraren/boeken halen.

Maar hoor ik graag van je als de middelbare school tegenwoordig dramatisch is veranderd.

En als reactie op mechtron/ bierings, minderheden?? Laten we het dan gewoon over armen hebben. En deze ongefortuneerde mensen kunnen alleen uit de slomp worden getrokken door ervaring te hebben met internet, nee een computer is niet voldoende, deze moet internet hebben? Ik geloof niet dat hun positie te danken is aan het ontbreken van internet.

Al met al zie ik internet niet als aanvulling maar niet aan noodzaak.

Reactie op it0:

Minderheden zijn niet automatisch etnische minderheden; minderheden zijn gewoon groepen die in de minderheid zijn. En aangezien de hoeveelheid mensen die zich geen computer kunnen veroorloven kleiner is dan de mensen die dit wel kunnen, is het dus een minderheid.

Ik dacht dat het hier specifiek om basisscholen ging?
Het gaat ook specifiek om kabelinternet en adsl aansluitingen welke worden gebruikt voor kennisnet. Op een basisschool heeft Internet een totaal andere waarde (vele malen lager) als bijvoorbeeld binnen het hoger onderwijs.

En wéér dreigt het onderwijs de aansluiting met de dagelijkse realiteit te verliezen... Dit kabinet is lekker bezig zo, nog even en het onderwijs heeft alleen spullen die in de rest van de wereld in het museum staan.

Misschien kan de overheid providers die scholen matsen een handje helpen?

Het is inderdaad een achteruitgang.
Maar als wij met z'n allen niet méér belasting (of schoolgeld e.d.) willen betalen, hoe komt het kabinet dan aan het geld voor dit soort projecten?

Wéér lenen, nee, laten wel eerst onze oude schuld maar eens afbetalen.

Afgezien van het feit dat ik te weinig verdien om belasting te betalen:

Als het nodig is om 1% meer belasting te betalen dan is dat zo. Jammer maar helaas. Het is immers niet de regering die die aansluitingen moet betalen maar *wij*, de burgers.

Zal ze leren die lui die CDA/VVD hebben gestemd }>

Inderdaad betalen "wij" alles.
Maar die 1% meer, willen wij niet betalen.

PRI-ORI-TEI-TEN.

Die andere 45 miljoen is er wel, maar die word opgemaakt aan externe adviseurs of andere dingen die IMHO 9en in de M van vele anderen) niet zo belangrijk zijn als dit. Heeft niets met je stemkeuze te maken, kom op zeg.

offtopic:
Ja, das lekker makkelijk gezegd wanneer je geen belasting betaalt! De mensen die in de 42% of 52% belastingschijf zitten staan echt niet te springen om 1% extra belasting, die dragen al genoeg af t.o.v. mensen die helemaal niks bijdragen.

Het moet dan ook zijn: wij, de belastingbetalende burgers!

Beiduwee, wat er dan gestemd moeten worden? PVDA? Ja, die hadden het goed met ons voor: geen bezuinigingen, gewoon op dezelfde voet verder en het begrotingstekort nog groter laten worden :r
Het "aansluiten" van de scholen had natuurlijk al een paar jaar geleden moeten gebeuren, toen we het met zijn allen nog zo goed hadden, en niet nu nog eens wanneer er een recessie aan de gang is.

Trouwus ik dacht dat de hedendaagse ouders hun kinderen het liefst (weer) achter/voor de PC weg wilde hebben :?

De burgers betalen immers altijd alles, da's nogal logisch... De "regering" heeft buiten belastingen nl. erg weinig inkomsten...

En BTW, je verdient nooit te weinig om belasting betalen. Behalve als je niks verdient.

Beiduwee, wat er dan gestemd moeten worden? PVDA? Ja, die hadden het goed met ons voor: geen bezuinigingen, gewoon op dezelfde voet verder en het begrotingstekort nog groter laten worden
Een land runnen betekend ook verlies draaien. Da's een gouden regel die altijd zal blijven gelden. Er is werkelijk geen land in de wereld die geld over kan houden aan het runnen van het land.

ik heb liever een groter begrotingstekort dan dat de waarde van het land daalt t.o.v. de rest van de wereld, en dat doet het nu. (gedeeltelijk ook omdat buitenlandse bedrijven niet meer wilden investeren in een land dat zonder regering was na twee vallende kabinetten).

Op dit moment is het al zo dat de sociale voorzieningen in Amerika van alle landen beter zijn dan hier in Nederland! Als dat geen schande is weet ik het ook niet meer.

Als we onze kinderen niet goed meer opleiden, hoe ziet onze toekomst er dan uit?

Gewoon meer kopen. Wel eens van BTW gehoord? Je betaalt dus wel degelijk belasting. Ga maar roken ofzo, dat levert flink op...

Klinkt wel leuk....1% meer betalen, maar dat is het grote probleem: als er te weinig is, moet het ergens vandaan komen. En als ze dat geld ergens anders weghalen, beginnen ze daar nét zo hard te steigeren omdat 'dat ook niet kan'. Ergo: het is nooit goed. Ik hoop dat in ieder geval wél duidelijk is dat we de broekriem moeten aanhalen. En het is iets te gemakkelijk om daar deze Heren de schuld van te geven, want zoals onze vrind Zalm al opmerkte, had er veel eerder drastisch bezuinigd moeten worden. Heel naar dat sommige scholen dan zonder internet komen te zitten. Hopelijk kan er iets geregeld worden met de providers. Misschien is sponsoring door het lokale bedrijfsleven wel iets. In magere tijden is het misschien wel goed om andere, creatieve, oplossingen te zoeken voor deze problemen en niet standaard naar DH kijken. Als er geen geld is...

ik heb liever een groter begrotingstekort dan dat de waarde van het land daalt t.o.v. de rest van de wereld, en dat doet het nu.
Op dit moment is het al zo dat de sociale voorzieningen in Amerika van alle landen beter zijn dan hier in Nederland!

Een grote begrotingstekort is op zich niet zo heel erg, maar als er geen zicht is op economisch herstel moet je niet al te avontuurlijk doen natuurlijk. Er zijn experts die denken dat we nog niet eens op de bodem zitten, dus wat moet je dan doen als regering? Juist, een beetje op safe spelen. Wat dat betreft kunnen we geen betere als Mr.Zalm aan het economische roer hebben. Het is misschien dan wel een smerige rat, maar rekenen kan ie wel. Ik zou het niet aandurven om lekker weer geld uit te geven alsof we al uit de recessie zijn, want herstel is nog geenszins zeker.

En ik weet niet waar je die crap van de VS vandaag hebt, maar als je werkelijk denkt dat de in de VS op dit moment betere sociale voorzieningen hebben adviseer ik je een andere krant te nemen. Of er eens op bezoek te gaan. Zo'n waanzin heb ik nog nooit gehoord. Dat land is het meest asociale land ter wereld wat sociale voorzieningen betreft. Wat er nu is, is kinderspel. Ze zijn er nog lang niet.

Op dit moment is het al zo dat de sociale voorzieningen in Amerika van alle landen beter zijn dan hier in Nederland! Als dat geen schande is weet ik het ook niet meer.
Nu moet je niet gaan overdrijven. De sociale voorzieningen staan in Nederland op een dusdanig hoog peil dat er maar weinig landen bovenuit springen. Een van die landen is Zweden en de rest ligt ook allemaal in Europa en dan het Noordelijke gedeelte.
Zo'n vangnet als ze hier hebben met de WW enzovoorts daar hebben ze in de VS nog nooit van gehoord... Daar moet je alles zelf regelen.

Ja, das lekker makkelijk gezegd wanneer je geen belasting betaalt! De mensen die in de 42% of 52% belastingschijf zitten staan echt niet te springen om 1% extra belasting, die dragen al genoeg af t.o.v. mensen die helemaal niks bijdragen.
Je kunt het ook omdraaien: zij houden sowieso al meer over dan mensen die niets afdragen ;)Bovendien zijn managers en bedrijfsleiders degenen die het meest profiteren van goed opgeleide werknemers.

//offtopic
Een land runnen betekend ook verlies draaien. Da's een gouden regel die altijd zal blijven gelden. Er is werkelijk geen land in de wereld die geld over kan houden aan het runnen van het land.
Sorry, maar ik weet nu niet van buiten welk land, maar ik dacht één van die Noorderlanden zoals Finland of Zweden of was het Noorwegen? die zelfs een begrotingsoverschot hadden... dus het is wel mogelijk! (ok, nog steeds schuld, maar het bestaat!, en dat moet ook kunnen....)

on-topic:
Het gaat hier niet zozeer over internet, maar over een internnetwerk! tussen alle scholen die dan zou worden aangesloten worden op het internet! Wat een goed, maar duur id is in deze moeilijke economische tijd! Ikzou dat plan maar eventjes uitstellen. maar ja, ik ben dan ook maar een Belg hé! //offtopic Wij zijn de enigsten die zelfs in deze tijd meer belastingen betalen! :? |:(

Een grote begrotingstekort is op zich niet zo heel erg, maar als er geen zicht is op economisch herstel moet je niet al te avontuurlijk doen natuurlijk. Er zijn experts die denken dat we nog niet eens op de bodem zitten, dus wat moet je dan doen als regering? Juist, een beetje op safe spelen. Wat dat betreft kunnen we geen betere als Mr.Zalm aan het economische roer hebben. Het is misschien dan wel een smerige rat, maar rekenen kan ie wel. Ik zou het niet aandurven om lekker weer geld uit te geven alsof we al uit de recessie zijn,
Nooit van trendmatige begroten gehoord? Die zalm verlicht lasten als het goed gaat en bezuinigd als het slecht gaat
In plaats daarvan had hij geen lasten moeten verlichten in goede tijden (oververhitting economie), maar hij had beter dat geld opzij kunnen zetten om in een recessie toch nog geld te kunnen inversteren, maar ja, dat is niet gebeurt dus kun je in een recessie beter gewoon een hoger begrotingstekort accepteren en dat in de hoogconjunctuur weer terugsluizen.

maar ja, dat is langetermijn denken en dat vind je niet in de huidige regeringspartijen (hoogstens bij d66)

Wwe kunnen die 100 miljoen bijvoorbeeld makkelijk bij die 2 miljard extra voor asfalt vandaan halen ,investeringen in meer asfalt leveren namelijk geen rendement op.

Kwootje en recactie van/op blouwe kip:
We kunnen die 100 miljoen bijvoorbeeld makkelijk bij die 2 miljard extra voor asfalt vandaan halen ,investeringen in meer asfalt leveren namelijk geen rendement op.
Wat denk jij dat die files per jaar het bedrijfsleven kost? Die kosten drukken natuurlijk ook op het resultaat van het bedrijf, en dus ook op de hoeveelheid belasting ze moeten betalen.
Verder is het fileleed in nederland zo groot dat het een grote groep mensen vrijwel dagelijks treft.

Ik geef liever die 2 mld aan iets wat een groot probleem is voor veel mensen, dan aan een nieuw vliegtuig voor ons leger, wat nog steeds in ontwikkeling is.

Wat denk jij dat die files per jaar het bedrijfsleven kost? Die kosten drukken natuurlijk ook op het resultaat van het bedrijf, en dus ook op de hoeveelheid belasting ze moeten betalen.
Verder is het fileleed in nederland zo groot dat het een grote groep mensen vrijwel dagelijks treft.

Ik geloof dat dat becijferd was op een miljardje ofzo, 2 miljard eraan uitgeven terwijl al is aangetoond dat extra asfalt eventuele schade door files nauwelijks naar beneden brengt is weggooien van geld dat dus aan dingen kan worden uitgegeven die wel rendement opleveren, extra asfalt is alleen belang voor kiezers van vvd en cda voor wie kun auto meer is dan alleen een vervoermiddel

Rekeningrijden (het belasten van schaarste naar tijd en plaats, dus gewoon marktwerking op de weg) is een veel betere oplossing, autokilometers die de gebruiker op dat moment meer kosten dan dat ze opleveren zullen minder worden gemaakt en op die manier krijg je en als overheid geld binnen om de gigantische mileuschade engizions te beperken en tegelijk verbeterd het de doorstroming zodat de economische schade door files kleiner wordt, de enige manier om mensen te sturen is via geld.

Files zijn alleen een groot probleem omdat autorijden verhoudingsgewijs nog te goedkoop is (de bezineprijzen zijn reeel gezien gedaald het afgelopen decennium), zowel de pvda maar in meerdere mate de vvd en cda zijn verantwoordelijk voor de onttakeling van het OV en dus ook voor meer verkeer op de weg, balkenende II bezuinigd weer flink op het OV dus het zal zonder rekeningrijden alleen maar drukker worden (maw, de vvd en cda houden het fileprobleem in stand om de pro-auto kiezers te behouden, gooi er een "beetje" asfalt tegen aan en iedereen is weer blij ondanks het gebrek aan effect)

Het rendement op internet op scholen is ook moeilijk te kwanitficeren maar het kan niet lager zijn dan dat van extra asfalt, dan geeft ik liever geld uit aan de toekomstige werknemers van dit land dan aan wat zeer kortetermijn projectjes voor extra asfalt

btw dan betaal je altijd nog BTW!

by the way vs. BTW belasting.

Wow , met rekening rijden neem je dus het laatste stukje weg van de minima die met hun opeltje corsa uit 1986 niet meer op vakantietrektoch door nederland kunnen omdat de laatste 48 gulden, geloof me alle minima rekenen nog in gulden, al geleend is van je schoonfamillie.

Toe dan, het dubbelnegatieve exponentieele effect op de macro economie van Nederland, resultante van het jaarlijks meer dan een miljard netto euros uit de zak te kloppen van minimaal te hard rijders en het vervolgens te laten vervliegen als ether in de zon omdat er ALLEEN maar meer paaltjes en kastjes en lulletjesrozewater voor gekocht worden,

dat is wat we allemaal voelen op het moment....

En bedenk : Bredbandsbolaget had nog maar 20 miljoen euro nodig om heel nederland aan het glas te leggen, alleen het marktsentiment zakte in en ze bleven weg uit nederland.

Dat er dan jaarlijks hondermiljoen euro verdwijnt in een kennisnetje, dat lijkt me duidelijk een hoog gehalte van NOT @ your service. Te erg om waar te zijn toch ?

Dus er staat wel iets meer op de tocht dan een kennisnetje. Als ik me strax verkiesbaar stel dan staan er wat politici op de tocht. Iedere randidioot die kan tellen ziet dat geld met bakken verdwijnt in niks.

Sorry, maar ik weet nu niet van buiten welk land, maar ik dacht één van die Noorderlanden zoals Finland of Zweden of was het Noorwegen? die zelfs een begrotingsoverschot hadden... dus het is wel mogelijk!
Zweden heeft de hoogste belastingdruk ter wereld. Dan zou het gek zijn als ze nog eens schulden overhouden ook... Maarehhh...als ik daar zoveel belasting voor moet betalen....no thanks!

Mag ik je er effe op wijzen dat in Zweden wel heel veel gratis is. Zo kan je gratis naar school en is de zorgvoorzieningen ook vrijwel allemaal gratis.
Ook wordt er gewoon veel gesubsidieerd door de overheid.

Ja, das lekker makkelijk gezegd wanneer je geen belasting betaalt! De mensen die in de 42% of 52% belastingschijf zitten staan echt niet te springen om 1% extra belasting, die dragen al genoeg af t.o.v. mensen die helemaal niks bijdragen.
als die mensen 52% belasting betalen, dan kunnen ze vaak die 1e procent ook wel missen. het belastingstelsel werkt niet voor niets op deze manier.

Tja.... kabinet geeft liever geld aan JSF of Betuwelijn :|

Ehm laaat je beter informeren. Het ligt niet aan DIT kabinet, maar aan het vorige

Interessant, en ik maar denken dat die van der hoeven in dit kabinet zit (natuurlijk ook in het vorige)

Misschien dat d66 nu begrijpt dat ze nauwelijks iets gemeen hebben met cda/vvd

dit is, denk ik, mede te danken aan al die leerlingen die veel buitenschoolse zaken op school doen en daarmee grote hoeveelheden dataverkeer (en dus kosten) genereren (ik ken wel mensen die op school complete films downloaden omdat ze thuis een inbelverbinding of helemaal geen verbinding hebben) :(

Het is jammer, ik kan alleen maar hopen dat de school waar ik volgend jaar m'n laatste jaar van de opleiding doe niet één van de scholen is die zonder internet komt te zitten ;(

En jij denkt dat ze dan ineens weten hoe ze een film downloaden? :9

Dit denk ik niet hoor. Bij ons op school kan je nx downloaden dat groter is dan een ingestelde waarde. Enkel kleine bestanden (school-opdrachten) kan je downloaden.
En moest er toch nog een slimme bij zitten }> , wat gaat ie dan met het bestand doen? Ik vermoed dat niet op elke pc in school een cd-writer zit :)

Ik download ook films op school hoor, thuis heb ik een 256kbit verbinding en op school een 1536kbit dus raad maar wat ik doe }>

Niet altijd hoor, meestal zetten we het met de laptops over want er is bijna altijd iemand die het stukje software/film al heeft :)

Ja, maar een beetje bestuur stelt hier natuurlijk paal & perk aan. Ik denk niet dat daar de oplossing schuilt.

Eerder moet je denken aan hulp vanuit de overheid. Als wij zo graag een kenniseconomie willen zijn & blijven, zullen we daarvoor _fors_ in de buidel moeten tasten. So be it. Dat is een investering die zich altijd terugbetaalt!

Het is op zich geen probleem als er bezuinigd wordt aan internet voor scholen. Een oplossing is een langzamere verbinding want het blijkt toch wel (net zoals "nobody122" zegt) dat er erg veel misbruik wordt gemaakt van het internet op scholen.

Het grootste deel internetverkeer van scholen is toch wel fun en chat-sites. Er moet meer worden gefilterd, op die manier pak je het probleem pas echt aan. Je bezuinigd op de snelheid van de verbinding (welke je toch niet nodig hebt omdat er geen "funverkeer" meer is).

Waarom gebruiken die vergelegen scholen geen ouderwetse straal verbindingen voor de internet verbindingen?
Of Wifi hopping als het er over een tijdje wat beter wordt ontwikkeld.
Of wat hebben we nog meer voor oplossingen die via radiogolven gaan.
Ik snap het niet ... al dat geld in dure satelietverbindingen voor internet en andere dure oplossingen. Terwijl er al jaren geleden zat radiografische oplossingen zijn bedacht die ook werken. Al is het maar van lutjebroek tot de eerste gemeentelijke centrale om het signaal om te vormen naar adsl.

Het wiel moet keer op keer maar weer worden uitgevonden en nu moeten kennisnet en die scholen op de blaren gaan zitten. Ik vind het jammer dat er neit genoeg geld is, maar ik zie genoeg mogelijkheden die goedkoper zijn, maar waar tegenwoordig niet meer aan wordt gedacht.

Ja daar ben ik het wel mee eens. Alleen al die concepten van radioverbindingen moeten natuurlijk ook rendabel zijn (en dus veel afnemers hebben) anders zijn ze peperduur. Het type verbinding dat je tegenwoordig met WiFi kan opzetten zou op zich ideaal zijn maar er zijn nog niet veel automatiseerders die zich hiermee bezig houden, en de meeste sysadmins hebben het druk genoeg met het reïnstallen van pc's die door irritante kiddo's zijn gesloopt :(.

Misschien zit daar wel een markt in btw }>

druk bezig?

via een image van ghost is dat op één twee drie terug gezet, laat hun bestanden opslaan op de server met een gebruikersnaam... :Y)

Dat doen ze ook. Een groot deel van dit soort scholen heeft nu internet via de sateliet, het is dan ook geen technisch probleem, het probleem is dat het veel meer geld kost dan een DSL verbinding en de minister dit niet wil betalen. Doordat de satelietverbinding in bulk worden gekocht zijn ze niet zo duur als je zou denken maar alle draadloze technieken zijn in dit soort gevallen duurder dan gewoon een koperlijntje naar een ADSL-centrale.

Al is het maar van lutjebroek tot de eerste gemeentelijke centrale om het signaal om te vormen naar adsl.
Even nagekeken, Lutjebroek = 1614SB
zowel ADSL als kabel beschikbaar. :Y) Daar hebben ze het dus niet nodig. ;) Lijkt me trouwens dat je als onderwijzer bepaald waar de kinderen heensurfen zodat je met een telefoonlijn en een goeie proxyserver ver kan komen.

Goed plan. Enige oplossing is wel nodig: KPN aanmoedigen om in elk dorp de telefooncentrale adsl klaar te maken. We leven in de 21e eeuw, toch wel raar dat dit nog niet zover is. Laat de overheid dan 100 miljoen aan subsidie verstrekken voor kpn!!

Daarbij, als dit niet lukt, tsja, het zijn zeker geen grote scholen want die liggen centraal in een vaak groter dorp. Basisscholen hebben het zeker niet per see nodig. Zelf moet ik als docent nog steeds rekening houden met leerlingen die thuis geen pc hebben laat staan een internetverbinding. Daarom hebben ze een slordige 2000 jaar geleden boeken uitgevonden (al dan niet met de hand geschreven) Tot 10 jaar geleden hebben we ons daar best mee gered. Dus voor het voortgezet onderwijs zeker geen knelpunt. Het wordt een andere situatie als het gaat om MBO/HBO/WO maar dat lijkt me sterk. B-)

We leven in de 21e eeuw, toch wel raar dat dit nog niet zover is. Laat de overheid dan 100 miljoen aan subsidie verstrekken voor kpn!!
ik denk niet dat de EU zoiets goed gaat vinden, als geld voor scholen naar een commerciele instelling gaat
rekening houden met leerlingen die thuis geen pc hebben laat staan een internetverbinding. Daarom hebben ze een slordige 2000 jaar geleden boeken uitgevonden (al dan niet met de hand geschreven) Tot 10 jaar geleden hebben we ons daar best mee gered
ja, en dan zijn de leerlingen klaar met hun opleiding. en gaan ze werk zoeken of naar een volgende opleiding. vraagt je baas of je wat info wilt opzoeken. ren je naar de bieb en zoek je daar 2 dagen naar de juiste info. tegen de tijd dat je klaar bent kan je ander werk gaan zoeken.

of je koopt de verplichte laptop voor je univesitaire opleiding. en dan moet je bij de 1e les aan je prof gaan vragen hoe dat ding aan moet. |:(

om een lang verhaal kort te maken. de wereld ontwikkeld zich, als je daar niet goed op inspeeld krijg je een achterstand. als het onderwijs een achterstand heeft wil dat zeggen dat je economie op de langere termijn kapot gaat.

argh.. ik wordt hier wel moe van hoor, nou is kennisnet niet de snelste provider die jejezelf kan bedenken maar het is ruim voldoende voor een normale school

Nou moet ik wel toegeven dat ik bij ons op school amper gebruik maak van het internet, al is het alleenmaar omdat ik thuis lekker winamp kan draaien & geen half uur moet w88en voordat ik ingelogd ben..

Dit kabinet loopt echt te bezuinigen op foute dingen...

Probleem met die scholen is dat 95% van hun internet gebruik alleen maar voor de fun is en niks met de opleiding of what so ever heeft te maken.

Ik was eens een keer op een basisschool, hebben ze daar een supersnelle breedbandverbinding terwijl die leraren nog niet eens Internet Explorer konden starten :Z ja okay het gaat om die leerlingetjes maarja die zitten alleen maar te msn'en en te hotmailen.

Halveer de verbindingssnelheid voor het onderwijs maar eens flink, zal ze leren. Bespaart ook mooi kosten.

Probleem met die scholen is dat 95% van hun internet gebruik alleen maar voor de fun is en niks met de opleiding of what so ever heeft te maken
Wij hebben met ongeveer 1500 PC's een 4Mbit lijntje via Kennisnet... En op topdagen is de handel traag als dikke...... En dan is het ge-MSN nog niet eens het grootste probleem...
Halveer de verbindingssnelheid voor het onderwijs maar eens flink, zal ze leren. Bespaart ook mooi kosten
Eérst maar eens die onderwijzers opvoeden... Dat scheelt een hoop data.... |:(

MSN gebruikt vrijwel geen datastroom. Als mijn Chello verbinding op z'n laatste pootjes loopt alvoren weer een reboot van mijn server nodig is dan laad geen enkele pagina nog, maar MSN blijft prima werken.

Daarnaast is het wachten op een landelijke WiFi dekking. iSwitch is bezig een landelijk netwerk op te zetten. Rond Eindhoven, Breda, Tilburg en 's-Hertogenbosch zou het geheel al draaiende moeten zijn als ik het goed lees. En dan krijg je 11000 Mbit/s down- EN upstream voor ¤ 29,75. Nu is een school een bedrijf dus kost het meer. Maar er moet dan ook wel een mouw aan te passen zijn wanneer Kennisnet een dealtje zou sluiten.

Meer info op http://www.iswitch.nl/index.php

11000 MBit/s ? :?

Het is 11000 Kbps.

11000 MBit met WiFi??? dat wil ik ook }> dan heeft een bedraad netwerk helemaal geen voordelen meer over

Gaan we de leerlingen weer leren hoe ze moeten schrijven en leren hoe ze rooksignalen moeten maken en lezen.... 8-)

(werkzaam in 't onderwijs)

Goh wat een verrassing zeg, ik roep dus al 1 1/2 jaar dat de kosten van kennis exorbitant hoog zijn en dus nooit gehandhaaft kunnen worden. In sommige dorpen zijn meerdere scholen op satelliet aangesloten. Dus allemaal een peperdure zend/onvangst satelliet. De kosten van bijvoorbeeld 3 van dat soort installaties zijn jaarlijks meer dan de 75.000 euro die er voor nodig is op de KPN de centrale om te laten bouwen. Heeft de rest van het dorp ook gelijk snel internet !. NLtree had het gemakkelijk op een akkoordje kunnen gooien met BBned, KPN of versatel om de boel te verbouwen in dat soort gaten, maar nee het moet allemaal of via 8 (!!) dial-up lijnen of via een dure satelliet installatie.

weg belastingcenten, hadden ze beter in goedkopere schoolboeken kunnen steken :(

als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze trouwens net zo goed weer met papyrus gaan werken ipv schoolboeken :P
«  1  2  3  4  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:48
Vorige 23:44
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: