Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Sony kondigt aan een bedrijf op te zetten met de naam ForwardWorks, dat zich gaat richten op het ontwikkelen van games voor 'slimme apparaten' zoals smartphones. Het gaat volgens Sony om volwaardige games, gebaseerd op bestaande PlayStation-titels.

Sony zegt dat het nieuwe bedrijf game-apps gaat maken voor smartphone-gebruikers in Japan en Azië, zowel voor Android als iOS. Of de PlayStation-games ook naar mobiele apparaten in andere werelddelen komen is nog niet bekend.

Voor het ontwikkelen van de mobiele games gaat het bedrijf gebruikmaken van de intellectual property van PlayStation-titels, ook zullen gamepersonages uit bestaande games terugkomen in de apps. Sony stelt dat het doel is om volwaardige games te maken. Ook gaat ForwardWorks werken aan een netwerk of dienst voor mobiele apparaten. Waarschijnlijk doelt Sony daarmee op verdere ontwikkeling of uitbreiding van het PlayStation Network voor de mobiele markt.

ForwardWorks heeft een vestiging in Tokio die begint per 1 april, als het nieuwe financiële boekjaar van Sony en veel andere Japanse bedrijven van start gaat. Wanneer de eerste mobiele PlayStation-games uitkomen is nog niet bekend.

Het is niet voor het eerst dat Sony zich mengt op de markt voor smartphonegames. Zo bestond al het PlayStation Mobile-platform en was er een Android-app, die werkte op een select aantal telefoons, waarmee met name indiegames gespeeld konden worden. Die dienst werd echter in 2015 gesloten en ook de app verdween.

Jaren eerder, in 2011, bracht Sony een PlayStation-smartphone op de markt: de Xperia Play. Een opvolger van dat toestel is nooit verschenen. Met deze eerdere initiatieven poogde Sony vooral om bestaande games naar smartphones te brengen. Met de oprichting van het nieuwe bedrijf lijkt die strategie te veranderen en komt de focus te liggen op het ontwikkelen van opzichzelfstaande games voor de mobiele markt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

De mobile gaming markt is te groot om te negeren... zelfs Nintendo is ingestapt met hun IP's. Verbaast me niets dat Sony volgt

Ik voorzie mooie mogelijkheden als er bij grote titels aanvullende mobile games worden uitgebracht met connectiviteit tussen de twee. Een beetje zoals Commander Mode op tablets bij Battlefield 4. Of mini-games waar je bonus items kunt verdienen voor je character op je PS4. Maar helaas zit er bij dat laatste een dunne lijn tussen optionele leuke toevoegingen en nutteloos grinden voor credits. Of nog erger... het bijna forceren van het spelen van een mobile game zoals Mass Effect 3 dat deed. Daar kon je niet de maximale "Galaxy Readiness" behalen zonder de mobile game te spelen.

Hoop valkuilen dus! Maar wellicht dat het gewoon op zichzelf staande titels worden.
Nintendo is ingestapt met hun IP's. Min of meer ja. Verwacht geen echte games voor telefoons en tablets. Ze gaan hun 3DS lijn niet beschadigen en zie het vooral als een heel leuk reclame middel voor Nintendo zodat ze meer Nintendo hardware gaan verkopen.
Natuurlijk gaat Nintendo "echte" games maken voor telefoons en tablets. Ze zullen ook wel moeten. De mobiele markt is veel te groot om links te laten liggen en de verkoop van handhelds neemt behoorlijk af, zeker in het westen. Veel jeugd van tegenwoordig zit helemaal niet meer op een handheld te wachten en vaak zelfs ook niet meer op "echte" games maar wil af en toe een casual game spelen. En laat dat nou juist een gebied zijn waar nintendo goed in is! De meeste die hard gamers kiezen toch al niet voor Nintendo.

Om een soortgelijke reden stapt Sony nu ook in. De mobiele markt is booming en zal alleen nog maar groter worden ten koste van de handheld markt. De Vita die Sony in de markt heeft doet het (behalve in Azie) tochniet heel erg goed en de mobiele markt snoept alleen maar meer aandeel (en hiermee omzet) weg.

Het instappen op de mobiele markt is in mijn ogen niet meer dan logisch in een tijd waarin je een verschuiving ziet van handhelds en consoles naar meer en meer mobiel gebruik.
Zolang de Nintendo handheld (deze generatie de 3DS) nog zo goed verkoopt als nu het geval is (deze generatie de best verkochte console tot nog toe met een voorsprong op nummer 2 van zo'n 20 miljoen units) zal dat niet gaan gebeuren.

Schijnbaar is de doelgroep waar Nintendo met de handheld op mikt nog prima bereid om een Nintendo handheld te kopen. De "die hard gamer" hoeft ook niet voor Nintendo te kiezen. Dat is in het totaal gezien een relatief kleine en zeer veeleisende doelgroep. Die kopen of bouwen gewoon een PC. ;)
Zolang de Nintendo handheld (deze generatie de 3DS) nog zo goed verkoopt als nu het geval is (deze generatie de best verkochte console tot nog toe met een voorsprong op nummer 2 van zo'n 20 miljoen units) zal dat niet gaan gebeuren.
Dit is een beetje korte termijn visie als je het mij vraagt. Bovendien loopt de verkoop van de handhelds hard terug (het aantal verkochte units heeft daar weinig mee van doen). Niet aanhaken op nieuwe technieken en verschuivingen betekent op lange termijn dat je de boot gaat missen.

Hetzelfde geldt voor Sony. Het is een verstandige en voor de hand liggende stap om de mobiele markt te betreden of in ieder geval een paar proeven te doen op deze markt. Vergeet niet dat de handheld markt in vergelijking tot de mobiele markt tegenwoordig peanuts aan het worden is.

[Reactie gewijzigd door Bor op 24 maart 2016 09:56]

Puur op basis van de DS kunnen ze niet door blijven gaan. Het gaat niet alleen om de handheld-business, maar ook gewoon om de kansen in de mobile-markt. Als je daar veel geld kan verdienen met volwaardige games, waarom niet? Daarnaast wil Nintendo duidelijk meer dan alleen de DS.

Ze gaan waarschijnlijk niet dezelfde games uitbrengen, maar wel gewoon hun games, die ze (hopelijk) op de mobile markt toespitsen.
je hele verhaal omtrent Mass Effect 3 slaat kant nog wal, je had niets extra's nodig buiten de game om 100% te halen.
Je moest alleen een paar potjes multiplayer doen
Van belang is het alleen om de markt goed te begrijpen. De eerdere poging betrof voor een groot deel het overzetten van oude titels naar het mobiele platform.

Daarnaast twijfel ik nog aan de geloofwaardigheid van het bericht, omdat het bedrijf een afwijkende naam heeft van de rest van Sony Playstation en de start is op 1 april...
De Xperia Play vind ik nog steeds een gemiste kans. Het was geweldig om spellen te spelen met de uitschuifbare controls, maar de specs liepen bij introductie al achter, marketing werd niet veel aan gedaan en veel spellen kwamen er ook niet voor uit hoewel ze een gigantische catalogus van PS1 spellen hebben (kan ik begrijpen als niemand dat ding koopt, maar ja, vicieuze cirkel...). Hij doet bij mij nog steeds dienst voor emulators, omdat het imho veel lekkerder speelt dan touch controls of een losse controller (dan moet je je telefoon weer ergens neerzetten). Dus Sony: breng alsjeblieft een high end versie van Xperia Play uit en wat leuke spellen!
Een Sony Xperia X Play mag wel komen
Helemaal mee eens. Het probleem met de Xperia Play was dat het scherm ondermaats was en het toestel niet bijster snel was. Maar je kon wel Crash Bandicoot spelen op je toestel met echte controls.

Sony heeft momenteel best moeite om zich te profileren op de mobiele markt waar op Android Samsung niet meer in te halen lijkt. Met een toestel dat specifiek op gamen gericht is met hardwarematige controls zouden ze zich weer meer kunnen profileren.
Uit de bron: "aimed to deploy new services toward the ever-expanding smart device market"
Dat is nogal ambitieus! Met the IOT voor de deur wordt onderhand alles wel een smart apparaat, dus om die allemaal bij games te betrekken betekent wel wat. Slimme thermostaat, slimme koelkast, slimme plantenbak, slimme verlichting, slimme airco...
Ik denk dat ze dat niet echt bedoelen, maar aan de andere kant zou het wel heel tof zijn als een spel daadwerkelijk ALLE smart devices meeneemt in de spelervaring. :D
Sta je in een sneeuw-level, gaat de airco in je huis aan. Sta je virtueel in een restaurant, springt je oven aan (waar dan hopelijk al een pizza in ligt).


Nog iets anders: een startkapitaal van 80.000 EUR lijkt weinig?!

[Reactie gewijzigd door Menesis op 24 maart 2016 08:54]

Nog iets anders: een startkapitaal van 80.000 EUR lijkt weinig?!
Dat lijkt inderdaad weinig, en het zegt nog minder. Men kan dit kapitaal aandikken met bijvoorbeeld een lening. Dat kan bij een bank of bij een andere vennootschap van Sony. Men zal boekhoudkundig wel uitgevogeld hebben wat het beste uitkomt.
Sony innovaties' relatie met Nintendo laat zich nog het beste beschrijven met: monkey see, monkey do.
Men noemt het ook wel: anticiperen op de markt.

Als je niet mee gaat met de markt dan lig je er uiteindelijk uit. Ondernemerschap 101.
Nintendo volgen gaat snel in een markt met slechts een klein aantal aanbieders.

Slimme zet van sony. Met vr, console en dan ook smartphones heeft sony iig in iedere belangrijke markt een voet tussen de deur.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 25 maart 2016 08:11]

Nou dan heb je niet echt opgelet. Noem 1 ding dat Nintendo gedaan heeft dat Sony niet exact na heeft proberen te doen. Sommige zijn logisch, zoals analoge sticks en rumble packs, en die worden dan ook succesvol gekopieerd. Andere zijn minder logisch, zoals motion controls of een handheld console, en die zijn dan ook in meer of mindere mate gefaald. Daarnaast is er gewoon slap aftreksel werk, zoals 2nd screens, en waarschijnlijk dit idee, en die falen keihard.

Maar ook op gamegebied is het na aapgedrag van sony hoor. Hoe vaak zij wel niet geld gegooid hebben naar developers die een mario, mario kart of super smash bros clone moesten gaan maken.

Niks markt volgen. De markt van die games is niet zo groot. Er is geen reden voor om ze ook te hebben, behalve dan dat ze zelf geen visie hebben op hoe entertainment zou moeten zijn. Andere partijen hebben dat wel.

Monky see monkey do.
Op een of andere manier trekt mobile gaming mij helemaal niet. Ik heb Halo gespeeld en dat was wel een goeie, maar verder is het net niets.
Er zijn een, voor mij persoonlijk dan, klein aantal games dat echt wel indruk hebben gemaakt. Halo, welke je zelf al aanhaalt, is een mooi voorbeeld, maar ook de Lara Croft en Hitman GO zijn zeer goede games. Wat betreft puzzel spellen blijft Cut the Rope echt mijn favoriet. Oceanborn is ook een erg leuk spel om te spelen, maar vooral op de iPad.

Bij dit korte lijstje houdt het voor mij persoonlijk wel op met games die ik echt leuk vindt op Smartphone/Tablet. Er komt een hoop "troep" uit, helaas.
Monument Valley mag ook wel bij dat lijstje...
Prachtig spel, net als de Kingdom Rush serie, Asphalt 8, Plasma Sky, Botanicula, Rymdkapsel, Ridiculous Fishing, Out there, Plague Inc, Osmos HD en hierboven al genoemd, Lara Croft Go.

Meer OT: Er ontstaat voor de klassieke consolemakers nog een andere gevaarlijke trend, de laatste tijd zie je spelletjes opduiken voor de Chromecast (bv. Driver Speedboat Paradise, niet perse een goed spel) waarbij je je telefoon gebruikt als controller. Als de telefoons sneller worden en de in-huis kwaliteit van de streaming omhoog gaat, kan dit op een gegeven moment ook aan de onderkant van de console markt gaan knabbelen.
Het grootste probleem is dat veel bedrijven mobile niet snappen.
Ik ga echt geen Final fantasy spelen op een PSP/mobile dat is een spel waarvoor je rustig gaat zitten op een TV niet even opstarten in de bus/trein. en zo denken meer mensen erover
Nintendo snapt dit stukken beter, even een paar levels mario en je kan het zo weer uit zetten.
Niet? Dat zijn juist de momenten dat ik een RPG als Final Fantasy of Pokemon speel op mijn telefoon. Vooral tijdens de rookpauzes. Het grote voordeel van nu tegenover vroeger: je kunt de game direct wegklikken en binnen een paar tellen is hij weer terug waar je hem had achtergelaten. (Zolang de game in de background draait iig).

En zo zijn er enorm veel mensen. Hulde aan Square dat ze hun Final Fantasy games naar iOS hebben geport, en dat heeft ze ook geen windeieren gelegd.
FF 9 had ik toen digitaal aangeschaft om op mijn Vita te kunnen spelen. Tijdens het reizen zijn zulke games ideaal.
Crash Bandicoot Touch was niet de aankondiging waar men op gehoopt had Sony!
mag hopen dat die games beter ontwikkeld/bijgehouden worden dan bv. de Knack companion app. Iedere keer als je daar een level haalt crasht hij, en dat is al sinds het begin. Oplossen ho maar :(
sony heeft al een paar mini games op ios/android zoals little big planet run. logisch dat sony zich hier meer op wilt gaan richten, vooral in japan word er heel veel gegamed op de smartphone en je moet eigenlijk wel mee gaan of je loopt binnen de kortste keren achter de feiten aan.
Sony heeft duidelijk gezien dat Miitomo (eerste mobiele "game" van Nintendo / DeNA) in Japan een groot succes is geworden. Nu willen zij daar ook in meedoen.
Het is veel gedownload. Alleen, wordt het ook daarna veel gebruikt? Daar lees ik dan niks over.
Daar lijkt het wel op. Naar wat ik begrepen heb hebben ze al een eerder poging gewaagt met experia Play oid. Dat is toen gestopt. Waarschijnlijk wegens gering succes. Hoop dat ze nu wel duidelijk voor ogen hebben wat ze willen.
uhh, alleen Sony heeft al meerdere mobile games (naast hun aparte Playstation mobile SDK), maar gaat nu dus een aparte club hiervoor nog eens opzetten.
Candy Crushicoot, laat maar komen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Samsung Galaxy S7 edge Athom Homey Apple iPhone SE Raspberry Pi 3 Apple iPad Pro Wi-Fi (2016) HTC 10 Hitman (2016) LG G5

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True