Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

Google heeft aangekondigd te stoppen met het aanbieden van de foto-applicatie Picasa. In de komende maanden wil het bedrijf volledig overgaan op de Google Photos-dienst. Alle inhoud van huidige Picasa-gebruikers is inmiddels ook in Photos aanwezig, zo laat het bedrijf weten.

google photosGoogle geeft aan op deze manier een betere ervaring te kunnen leveren aan zijn gebruikers. Zo zou Photos meer functionaliteit bezitten en beschikbaar zijn op zowel mobiele als desktopapparaten. De overgang zal niet meteen plaatsvinden, maar gaat van start vanaf 1 mei. De Picasa-desktopapplicatie zal niet meer ondersteund worden vanaf 15 maart. Dat betekent dat deze nog wel zal blijven werken, maar geen updates meer zal ontvangen.

Gebruikers die niet automatisch naar de nieuwe dienst over willen gaan kunnen gebruikmaken van een aparte functie, waarmee zij nog wel hun oude Picasa-inhoud met tags en ondertitels kunnen gebruiken. Zij kunnen dan alleen geen nieuwe inhoud aan hun albums meer toevoegen of bestaande inhoud bewerken, aldus Google. Picasa Web Albums blijven onaangetast door de veranderingen en sommige functies van de Picasa-api zullen verdwijnen.     

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

jammer, als enig sinds op de functionaliteit moet lijken moeten ze echt opschieten.
Probleem met google ze maken iets leuks en vervolgens stoppen ze er zomaar mee.
Waardoor ze onbetrouwbaar worden
Probleem met google ze maken iets leuks en vervolgens stoppen ze er zomaar mee.
Waardoor ze onbetrouwbaar worden
Alhoewel ik je stelling snap, ben ik het er niet mee eens. Picasa was en is een pracht van een applicatie. Superfijn, redelijk snel, lekker betrouwbaar. Het was echter ook primair geschreven voor Windows en Mac gebruikers. Alhoewel deze twee wel samen driekwart van de desktopmarkt in bezit nemen, is dat wel direct het probleem: het is nog steeds voor desktops.

Sinds Google Picasa in 2004 overnam is er ontzettend veel veranderd. In 2004 printte je opa nog steeds foto's uit bij de fotograaf, terwijl je zelf met geheugenkaartjes liep te pielen in camera's om ze aan het einde van de dag op je pc te zetten en met Picasa uit te lezen. Wilde je een foto delen, dan stuurde je die door via e-mail of plaatste je een gallery online.

Tegenwoordig hebben pubers van 12 al meer foto's op hun mobiel dan je opa in z'n hele leven heeft geschoten. Die foto's worden automatisch gebackupped in de cloud, gedeeld via Twitter, Facebook of WhatsApp en eventueel bewerkt via Instagram. Voor die pubers de normaalste zaak van de wereld: ze lachen jou en mij recht in ons gezicht uit als we zeggen dat we daar een mooi tooltje voor hebben genaamd Picasa.

Feit is: de wereld verandert en in die wereld zal de desktop in populariteit verder afnemen. En daarmee dus ook het bestaansrecht voor Picasa als applicatie. Toch wel jammer.
Denk dat het gebrek aan kennis is als zo n persoon jou uitlacht. Ik lach ze harder uit als ze hun fotos kwijt zijn omdat een diens ophoud met bestaan of omdat hun fotos plotseling copyright verliezen.

Er wordt gedaan alsof cloud(bij derden) de toekomst is, echter hangt daar een redelijk duur prijskaartje aan naast alleen euro's.
Altijd leuk, dat Cloud.

Totdat ze een keer geen internet verbindign hebben of dat een dienst met Cloud opslag wordt gehackt en alles open en bloot op internet wordt gezet.
Dan komen de tranen.
Bij bijna alle clouddiensten wordt er een kopie lokaal én in de cloud gemaakt. Dus ook zonder internetverbinding kan je bij je bestanden. Probeer eens een clouddienst voordat je oordeelt. ;)

Ten tweede is hacken natuurlijk een gevaar, maar als je tweestapsverificatie aanzet is dat minimaal. Het gevaar van kapotte harde schijven als je geen gebruik maakt van clouddiensten lijkt me veel groter, en pas dan komen er écht tranen, want dan ben je je foto's echt kwijt.

[Reactie gewijzigd door TMC op 13 februari 2016 13:22]

Mijn Vader is oudgebruiker van Picasa. Maar na wat middagjes klooien en een nieuwe manier van denken wat betreft zijn photo's is hij maar al te blij om ze ook beschikbaar te hebben op zijn tablet of telefoon.
Dan hang je er meer schijven aan, zelf draai ik met 3 x 2 terrabyte schijven als backup en de losse D schijf in de computer is het origineel, heb in al die jaren geen schijf verloren door crashes of andere ongein, er draait zelfs nog een oude schijf uit 1992 van wel 80 megabyte in een externe case en die rammelt nog steeds door met oude Wp files :)
Dat is zeker een optie, maar 99,9% van de mensen is dit natuurlijk een brug te ver. Vraag eens aan een paar willekeurige mensen op Utrecht CS of deze zijn foto's van 10 jaar geleden nog steeds netjes georganiseerd heeft en zonder problemen terug kan vinden? No way dat iedereen dat allemaal zo netjes bijhoudt en backups maakt op extra harde schijven etc.
Deels komt dit ook door de overdaad aan digitale informatie. 'Vroeger' moest je twee keer een bewuste selectie maken: je had geen oneindige opslag en je gaat geen 260 foto's per vakantie in een boek plakken.

Tegenwoordig worden veel sd kaarties gewoon 1-op-1 op een harrdisk gesmeten en wordt er nooit meer naar gekeken. Volgens mij weet 90% van de mensen niet eens meer waar men allemaal foto's van heeft. De vraag is dus of we dat wel moeten willen. wat voor toegevoegde waarde heeft het om in je hele leven 100.000'en foto's te bewaren en er nooit meer iets mee te doen. Als mensen al hun blikjes cola bewaren die ze ooit hebben gedronken vinden we dat wel vreemd.
Vroeger?
Ten eerste had je wel "oneindige opslag", met 10 foto's op een floppy en 20GB aan schijfruimte kon je best veel bewaren.
En 260 foto's in een album kan best, heb er een kast vol mee liggen.

Maar dat 1 op 1 is wel waar, als je duizenden foto's maakt op vakantie dan kost het uitzoeken zoveel tijd. En vaak maak je er een paar tegelijk van 1 object, welke is dan de beste?
Maar terugkijken doet iedereen toch wel een keer?
Yep, maar 10 jaar geleden hadden foto ' s nog niet zo' n vlug genomen op telefoontoestellen, bij camera's had je een scanner nodig voor je oude materiaal, dus die zouden in een negatief archief kunnen zitten.
Google photos geeft als optie aan om foto's ouder dan 30 dagen van je telefoon te verwijderen als deze vol raakt. Goed plan! heb je nog maar 1 exemplaar en in de cloud.
Dat is toch best een goed plan? Beter dan een foto verwijderen omdat je te weinig ruimte hebt zónder dat er een extra kopie in de cloud is, zoals men vroeger deed.

Ten tweede is het een optie, niemand verplicht je daadwerkelijk die foto's te verwijderen.

Ten derde zijn je foto's veel veiliger in een cloud van Google dan een harde schijf die persoonlijk beheerd wordt en vroeger of later een keer moet worden over gezet waarbij geheid vroeger of later data verloren gaat.

Mijn oma had nog foto's van haar kindertijd in een album zitten die ze zo kon vinden. Foto's van 80 jaar oud. Foto's van kinderen worden tegenwoordig gemaakt met abonimabele camera's en slecht opgeslagen, no way dat die foto's over 70 jaar nog steeds bewaard zijn als mensen zelf aan de slag moeten met mapjes heen en weer slepen en backups maken.

[Reactie gewijzigd door TMC op 14 februari 2016 21:39]

[...]

Het was echter ook primair geschreven voor Windows en Mac gebruikers. Alhoewel deze twee wel samen driekwart van de desktopmarkt in bezit nemen, is dat wel direct het probleem: het is nog steeds voor desktops.
Ik denk wel meer hoor.
Google heeft Picasa niet gemaakt, ze hebben het een aantal jaar geleden gekocht.
Dat is standaard bij google. Ze kopen het, stoppen het vol met reclame. En als dat niks oplevert, gaat het naar de google graveyard.
Een lijst met meer vermeldingen en die ws wel actueel wordt gehouden https://en.wikipedia.org/...ued_products_and_services
Mijn foto's zitten in Picasa Web en dat werk ik bij op mijn desktop. Het heeft alle eigenschappen op album- en fotoniveau die je als gebruiker zelf kan instellen wat Photo's vaak mist. Als je in Photo's bijvoorbeeld een nieuwe foto toevoegt aan een oud album staat dat album bovenop, je hebt daar geen controle op. Ik heb duizenden digitale en ingescande oude foto's en plakboeken in honderden Picasa Web albums netjes op volgorde wat me in Google Photo's echt niet lukt. Die laatste bepaalt me veel te veel zelf, is net een wizzard.

[Reactie gewijzigd door Hannely op 14 februari 2016 22:21]

Okay, bij mij op de zaak werken velen met Picasa in de gedeelde foto-/videodatabase. We hebben een kleine 50.000 bestanden. Iemand een alternatief? Ik weet niet hoe ik in Google Photo's zo snel zou kunnen taggen e.d. als in Picasa. Plus een fantastisch gezichtsherkenningssysteem (wat een woord). Ik heb nog totaal geen waardig alternatief gezien dat op meerdere systemen de tags synchroniseert uit een gedeelde (offline) database...
Ik ben op zoek gegaan naar een alternatief. Voor mij is het niet zozeer belangrijk dat ik er foto's mee kan bewerken. Wel vooral dat de catalogusfunctie goed is, dat het crossplatform werkt en geen geintjes zoals foto's die fysiek in een database geïmporteerd worden. Gewoon inlezen van mijn NAS en dan overzichtelijk weergeven. Importeren van een SD-kaartje en automatisch in een goed genummerde map zetten is helemaal mooi.

Het programma XNview MP kan dit. Het is op OS X nog niet 100 procent stabiel maar het komt in de buurt.

Op Alternativeto.net staan nog andere alternatieven.

Edit: Photoscape is er voor Windows en OS X en ziet er erg gelikt uit.

[Reactie gewijzigd door Octopuz op 13 februari 2016 21:16]

Ik gebruik photofiltre Pro en de freeware versie, doe er letterlijk alles mee, het leuke is dat de plugins van photoshop er ook in werken, ik heb photoshop 6 op de machine staan maar doe er helemaal niets mee., gebruik ook mijn Wacom intuos tablet op photofiltre en dat werkt als een trein.
Ik sla de site alternativeto.net op, handig voor later. Maar ik vind Photoscape of XNviewMP nog geen alternatief.

De kracht van Picasa lag bij ons vooral in het tag-systeem. Ik kan per machine een tag aanmaken en als deze machines nu op verschillende projecten worden ingezet, kan ik toch middels (meerdere) tags de machines achteraf terugzoeken. Op één foto kunnen vele machines staan welke onder hun tags prima terug te vinden zijn. Met andere systemen moet ik hier kopieën van draaien (of online doen wat geen alternatief is).

Ik ga toch de voorstellen testen of dit mogelijk vervangend kan werken. Dank voor het aandragen ook @Athalon1951

[Reactie gewijzigd door Duke-it op 15 februari 2016 15:03]

Dat is trage Adobe meuk en het kost nog geld ook.
Gewoon blijven gebruiken?
Updates zijn toch niet nodig? Wel licht even in de firewall het hele programma blocken voor in en uit gaan verkeer.
Maar Google Photos is geen desktop applicatie waarmee je foto's kan bewerken toch? Dit lijkt me geen goede vervanger voor mensen die foto's bewerken met Picasa.
Maar wél een website waar je in kan werken: https://photos.google.com/
Maar wél een website waar je in kan werken: https://photos.google.com/
Lijkt me totaal niet handig voor de oudere generatie die nu gebruik maakt van Picasa. Naar mijn idee hebben die nog steeds wat schrik om op internet te gaan en hebben ze het liefst hun foto's + programma op de PC zelf geïnstalleerd.

Kom regelmatig tegen bij verkoop van een nieuwe PC: "Picasa 3 moet er ook op!" - Oudjes die de werking gewend zijn en er soms beter mee uit de voeten kunnen dan ikzelf (gebruik t niet).

Wanneer ze eerst naar een webpagina moeten (kan met een snelkoppeling natuurlijk), waarschijnlijk in moeten loggen (kan onthouden worden totdat ze de inloggegevens niet meer weten) en dan pas bij hun foto's kunnen, zal dat voelen als een flinke omweg. Daarnaast werkt niet elke browser even soepel, zeker niet op wat tragere/oudere systemen.
Weer wennen.

Komt dan ook automatisch alles in Google Drive te staan? Of kan men ook de offline foto's bewerken? - moeten die dan eerst geüpload worden?

Misschien een goeie zet voor de 'cloud-jeugd' maar niet direct voor de 'offline-50+-er'.

Overstappen op bijv. Photo Gallery zal ook niet alles zijn, want Microsoft gaat stoppen met de ondersteuning van Windows Live Essentials - althans, Windows Live Mail.

Stopt Movie Maker en Photo Gallary ook?

*edit*
Ik lees hierboven en hieronder dan de software wel blijft werken. Maar voor hoe lang..? Zal ook niet eeuwig zijn.

[Reactie gewijzigd door HetGezegde op 13 februari 2016 08:20]

Picassa blijft eeuwig werken maar krijgt straks geen updates meer.
NB. Live Essentials is al een poosje geleden gestopt.
Live Essentials is inderdaad al een tijdje gestopt, de 2012 versie is de nieuwste. Werkt nog steeds, maar daar wordt de stekker uitgetrokken.

Kan dus bij Picasa ook zo zijn. Nu geen updates, later helemaal niet werkzaam.
Het programma zelf (Picasa) werkt volledig offline, dus er is geen reden om aan te nemen dat het er ooit mee zal ophouden. Je kan bij wijze van spreken ook nog altijd Photoshop 1.0 draaien vandaag. Wat betreft organiseren en bewerken van foto's op je PC en de Picasa Viewer moet je je dus geen zorgen maken.

Wel kan het zijn dat het programma in de toekomst (bv. binnen drie jaar) moeilijker te vinden is online (qua installatiebestand) en natuurlijk zullen de online componenten (Picasa Web Albums, face recognition, etc.) langzaam maar zeker "kapot" gaan door server-side veranderingen die in het programma zelf niet meer worden doorgevoerd.
in de installer (bij windows) word er gekeken of het een 16 of 32 bit programma is, aangezien de meeste computers tegenwoordig 64 bit zijn en daar hele andere geheugen allocatie word gebruikt dan bij 8, 16 of 32 bit. hebben ze bij windows dus besloten om bij de 64 bit alleen nog de api van 32 bit mee te leveren, de installer zal dus wel degelijk gaan klagen dat het geen goede versie van het programma is als dit is geschreven in 16 bit code, daarom moet je dus de 32 bits versie van win10 nemen op het moment je bedrijfskritische programma's hebt geschreven voor windows 95 en of dos. dan zal het nog wel te emuleren zijn voor het besturingssysteem, echter schijnt het te veel moeite te zijn om van 64 naar 16 bit terug te gaan.
echter zijn er een hoop virus sites, die ik toch vanwege nostalgie nog af en toe op mn beelscherm tover, Corel Planperfect, PC-tools, denk je dat je die op je native 64 bit kan draaien??
Net voor de grap even geprobeerd: Picasa installeert nog steeds perfect met mijn oude setup-bestand van jaren terug, zonder internetverbinding en op een Win10 Pro 64b. Dus ja, Picasa zal nog jaren werken. Zeg nooit nooit, maar de overstap naar 128b-computers is op z'n minst nog even van ons verwijderd, dus ik ben er even gerust in dat Picasa nog tot 2020 gebruikt kan worden. En dat is meer dan tijd genoeg om op je gemak een goeie vervangtool te vinden of desnoods zelfs een nieuwe te maken ;)

Wat betreft de reference naar Photoshop 1.0: Je kan nog steeds een oude PC booten met Windows 95 of 98 als je dat wilt, en daar zal die Photoshop-versie nog even goed op draaien als 20 jaar geleden. Dat een softwareprogramma niet meer ondersteund wordt door de ontwikkelaar betekent niet dat dat programma plots onbruikbaar wordt, dat is enkel zo bij cloud-diensten die stopgezet worden.

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 14 februari 2016 10:49]

Maar die heeft toch op lange na niet alle functies die in Picasa zitten?
Nóg niet.
Google geeft aan op deze manier een betere ervaring te kunnen leveren aan zijn gebruikers. Zo zou Photos meer functionaliteit bezitten en beschikbaar zijn op zowel mobiele als desktopapparaten.
Komen die er dan? Picasa heeft wel veel functies hoor. Heb je enige bron hiervoor?
Staat in de quote. Als ze net zoveel functionaliteit willen bieden als Picasa, mogen ze wel opschieten. Wat ik goed aan Google vind, is dat ze hun apps regelmatig updaten.
Dan maar voorgoed naar Windows Gallery .Daar is de fotobewerking min of meer gelijk aan Picasa. Google Photo ervaar ik als "minder " prettig.
Ik vind het een mooie en logische zet van Google. Desktopapplicaties zijn mooi, maar wel direct beperkend als je geen Windows of Mac hebt. Google Photos komt ook met de nodige beperkingen, maar feit is wel dat elke nitwit met internet er direct mee aan de slag kan.

Google Photos zou uiteindelijk Picasa functionaliteiten moeten kunnen bevatten. Met de huidige webstandaarden kan men in ieder geval een heel eind komen. De vraag is wel in hoeverre het noodzakelijk is om alle functionaliteit van Picasa te gebruiken. Ik heb dat zelf - ondanks m'n 18.000 foto's - namelijk ook nog nooit hoeven te doen.
Jij bent niet die andere miljoenen gebruikers die dat wel gebruiken, waaronder ik. Google knalt nu iedereen het web op zodat ze straks geld kunnen gaan vragen voor wat nu nog gratis is! Denk je dat onbeperkte opslag blijvend is? Ik geloof er niets van...
En is dat dan heel raar? Voor niks gaat de zon op is het gezegde.
Daarom zijn er nou aanhangers van open source. Blijft gratis te gebruiken, zonder restricties in het gebruik.
Een fundamenteel verschil. Kan ook in het bedrijfsleven erg goed van pas komen, als je niet weil herinderhandelen over jaarlijkse licenties als je bedrijf eenmaal is ingericht op die mooie software.
Open source != gratis software.
Dat ligt nog steeds aan de licentie. Er is gewoon open source software waar je gewoon moet aftikken voor het gebruik...
In dit geval zijn bijvoorbeeld Piwigo (deze gebruik ik) en ZenPhoto mogelijke open source alternatieven voor Picasa, mits je ergens een hostingaccountje hebt of een eigen VPS natuurlijk.

Verder kun je als je een Synology NAS hebt Photo Station gebruiken.
Ook al iemand die niet kan lezen!
Het gaat hier over de desktop aplicatie Picasa! Niet over de (online) opslag :-(
Ik heb goede ervaringen met closed-source pakketten en slechte met opensource.
En vice versa.
Het is niet zwart -wit. Overal zit crapp tussen
Tja, en ik heb slechte ervaringen met closed-source en goede ervaringen met opensource... Pfff
Wat ik goed vind aan de Google diensten is dat ze er een punt van maken, dat al je data kunt downloaden, als je van Google af zou willen. Er is dus altijd een uitweg.
Een van de redenen dat ik paradoxaal genoeg nog altijd gebruik maak van Google diensten ;)

Ben het trouwens helemaal met je eens dat het zonde is als Picasa niet meer onderhouden wordt.
Uhhh, dat is met letterlijk ALLES, iets dat je in de cloud zet moet je er ook weer af kunnen halen...
Voor mij dus alles BEHALVE een reden om Google te gebruiken, maar gebruik het wel net als vele andere merken...
Maar wie heeft er geen Windows of Mac? Tuurlijk, er zijn ook nog een handvol Chromebooks, maar Picasa was al niet mogelijk daarop.

Ze doen dit echt niet voor de server admins met een Linux bak.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 13 februari 2016 00:19]

https://picasaweb.google.com/home

welles dus, en hoewel ik niet in hun hoofd kan kijken acht ik het niet onmogelijk dat zij dit juist specifiek voor linux server admins doen :Y)

[Reactie gewijzigd door snaf op 13 februari 2016 00:41]

Ik heb geen Windows of Mac.
If you can't beat them, join them }:O

http://ubuntugnome.org/

[Reactie gewijzigd door snaf op 13 februari 2016 00:47]

Tsja, kennelijk valt het jou wat op en denk je dat je wat mist. Anders zou je er niet over komen klagen. Ik gebruik Windows op de desktop, maar ik weet uit ervaring dat Linux daar ook uitstekend werkt. Juist ook voor de wat lichtere gebruikers niet zijnde tweakers. Dat mag best zo nu en dan gemeld worden.

Van Google probeer ik ver te blijven, dus opzich sluit ik me verder ook niet aan bij het verhaal van mind123, maar jouw motivatie slaat kant noch wal. Dreamvoid is alleen maar slecht geïnformeerd dat hij denkt dat Linux alleen voor servers is.
Daarvoor moet je wel even AL je foto's bij google plaatsen alvorens je wat kan bewerken, bij picasa was dit niet nodig
En inderdaad, daar gaat het dus om, al je foto's bij Google neerzetten. Dat maakt het makkelijker om reclames te 'personaliseren'.
Tegenwoordig is er wél een desktop programma voor Photos

Alleen niet direct een link beschikbaar...
Iets met een telefoon ...

Edit voor de link:

HTTPS://photos.google.com/apps

[Reactie gewijzigd door CuBras op 12 februari 2016 21:36]

Het enige wat dat programmatje doet is al je foto's uploaden. Is toch echt iets anders dan een desktop applicatie voor foto's te bewerken.
Goed dat je dat er even bij meldt, bartmatsko!
Ik had de e-mail gezien, maar nog niet getest.
Jammer van de desktop applicatie, toch wel een van de fijnere foto-viewers en managers. Zonder dat je meteen alles in de (google) cloud hoeft te zetten. Dat je ook meteen licht kon editen maakte het voor mij wel af. Heeft Google daar eigenlijk nog geen alternatief voor? Of werkt dat alleen als je alles in de cloud zet?

De desktop applicatie werd toch al zeker een jaar of 2 niet meer geupdate, 3.9 is al zo lang de versie die je kunt gebruiken. Dus de updates vallen ook dus wel mee :P. Hopelijk houden ze die link gewoon nog online.

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 12 februari 2016 21:27]

Zoals in de bron staat blijft de desktop applicatie wel functioneren.

it will continue to work as it does today, but we will not be developing it further, and there will be no future updates.

[Reactie gewijzigd door anessie op 12 februari 2016 22:20]

Er zijn al sinds 2013 of zoiets geen updates meer geweest, dus wat dat betreft maakt het allemaal weinig uit. En ik zet alleen maar foto's op Google+ omdat er een handig knopje in de desktop app zit, maar als dat straks ook niet meer kan dan hou ik het verder wel bij Facebook. Er zit toch geen hond op G+...
Zeker versie (ik dacht) 3.9.137 build 81? Tja, misschien zelf een keer een update moeten downloaden, want inderdaad, een versie zorgde er voor dat Picasa zichzelf niet meer update, maar er zijn nog meer dan genoeg updates uitgekomen de laatste jaren.

Check je info voor je post, het klopt i.i.g. totaal niet!
Da's lekker makkelijk, gelijk maar roepen dat mijn info totaal niet klopt terwijl Google er alles aan gedaan heeft om mensen op het verkeerde been te zetten. Want, gek misschien, ik had dus voor ik postte daadwerkelijk mijn info gechecked: ik had de update functie in Picasa zelf geprobeerd (deed niets) en de download site gecheckt (gaf aan dat de meest recente 3.9 was, en dat is wat ik draai). Sorry, maar dat zou toch ruim voldoende moeten zijn...
Je geeft zelf het antwoord al :-( NEE dus!
3.9 is niet het volledige versienummer, 3.9.141 build 259 is de laatste versie.
Dus je moet toch echt gaan leren verder te kijken dan alleen de 1e 2 cijfertjes en gewoon de nieuwste versie moeten downloaden lange tijd geleden, dan had je al die tijd weer netjes updates gehad...
Natuurlijk heeft google liever dat je alles uploadt. Bovendien heeft de Google Photo's web applicatie (en bijhorende apps) een aantal interessante/unieke features die lokaal amper haalbaar zijn. Ik denk aan de geautomatiseerde voorstellen voor albums, collages, panoramas, filmpjes,... en het herkennen van locaties zonder gps data.Een rudimentaire editor is overigens inbegrepen, zelfs voor filmpjes.
Mijns inziens past deze in het plaatje van volwassen wordende technologie. Minder detaillistische gebruikersopties, maar een generieke low effort service die voor het gros van de gebruikers aan de vereisten moet voldoen. Zoals ook bij autos je niks meer van techniek moet begrijpen, maar anderzijds ook bijna niet meer de mogelijkheden hebt om eigenhandig te repareren of te tweaken.
Of we daar nu echt _allemaal_ blijer van worden doet er niet toe, feit is dat de meeste consumenten liever wat magie zien dan een resem mogelijkheden om voor magiër te spelen.
Dat terzijde is Microsoft Live Photo Gallery, zover ik weet een van de belangrijkste alternatieven al langer op sterven na dood. Op zijn minst biedt Google met Photos meer dan Microsoft met Onedrive kan laten zien.

[Reactie gewijzigd door the_stickie op 13 februari 2016 07:42]

kan aan mij liggen maar ik zie al die optie niet meer in photo's
Dat is vrij irritant, betekent dit ook dat API niet meer zal reageren?

Ik heb namelijk een JS plug-in: http://nanogallery.brisbois.fr/ die zijn data uit Picasa haalt.
toegevoegd!
Die API werkt ook voor Google +
Heb toevallig een klant gehad laatst, die helemaal gek werd van dat Picasa. Alles bleef maar door-synchroniseren. Hij wist uiteraard niet hoe 'ie dit moest uitzetten.

Maarja, dat nieuws zat er natuurlijk wel aan te komen.. kunnen ze het niet beter verkopen? Levert ze tenminste nog wat geld op. Alhoewel ze dan meer concurrentie krijgen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 12 februari 2016 21:14]

De vraag is wat ze moeten verkopen? Gratis software met een gebruikersbase die niks oplevert? Geen reclame, geen gebruikersdata, geen geld.
Maar het kost wél om de software te onderhouden, een online patform te voorzien. En dat terwijl de smartphone generatie helemaal niet zit te wachten op een pc applicatie om fotos te beheren.
Ik zit ook niet op de smartphone generatie te wachten, maar je hoort mij niet argumenteren om ze dan maar allemaal af te schieten...

Als "verkopen" een argument is dan kunnen ze ook wel met al hun andere diensten stoppen en puur als advertentiebedrijf verder gaan.
Niet al hun diensten brengen niks op.
Search, mail,... Die hebben reclame én Google kan de hand leggen op een hele hoop gebruikersdata. Bovendien zijn dat louter webapplicaties. Hoewel die infrastructuur duur is, is het veel gemakkelijker om je gebruikers op de voet te volgen. De waarde van de userbase is dus een stuk waardevoller.
Ik vind wel dat Google er een zootje van gemaakt heeft. Jarenlang al snapt mijn vader niet dat hij voor z'n Windows binnen Picasa moest werken en met zijn tablet met google+/photo's. Als hij dan zijn smartphone foto's wil bewerken is het helemaal een soepje omdat sommige op google+ staan en andere op zijn google drive of een Picasa album. Een deel van die android platformen was bewust onder gebracht op google drive om geen kwaliteitsverlies te hebben tov google photo's albums. Dat is ondertussen zo'n zootje geworden dat het niet eens duidelijk is welke foto's van welke bron nu waar in de cloud staan.

Ongetwijfeld zijn er nog veel mensen die hun desktop Picasa concept hard gaan missen omdat er weer 'iets nieuws' is om hetzelfde te doen.

[Reactie gewijzigd door anessie op 13 februari 2016 02:31]

Nadat google het ruim 10 jaar geleden heeft gekocht hebben ze het wel redelijk goed onderhouden.

Wat ik niet begrijp is dat ze het nooit verder hebben uitgebreid. De software is goed en doet wat het moet doen. Don't fix what ain't broken zou je kunnen zeggen, maar hoeveel zou het extra hebben gekost om een Android-app uit te brengen.

Ben het helemaal met je eens dat in de diensten van google veel te weinig consistentie zit, en ze slagen er in om het ook zo te houden. Google+ is een voorbeeld van een vage dienst die dus iedereen heeft, maar waar maar een enkeling gebruik van maakt. Photo zal ongetwijfeld ook een twijfelachtige dienst worden waar foto's van oa je mail en misschien telefoon automatisch worden gesynchroniseerd zonder duidelijke communicatie.
Google heeft wel een redelijk goed foto bewerk app hoor: Snapseed
Lezen blijft moeilijk :-(
Men praat hier over een DESKTOP programma... Dat is niet te vergelijken met een app die alleen op Android werkt...
Ik had het over deze zin:
maar hoeveel zou het extra hebben gekost om een Android-app uit te brengen.
Edit: quote tag

[Reactie gewijzigd door bartmatsko op 13 februari 2016 00:53]

Door hun applicatie in de cloud te draaien hoeven ze hun code niet ter beschikking te stellen, dus kan ook niemand hun code stelen.
Picasa ondersteunt taggen van mensen... photos.google.com NIET i.v.m. privacy wetgeving die in NL dit niet mogelijk maakt.... komt dit er wel aan?
Ik hoop van niet. Ik wil niet getagged, niet in mijn eigen en ook niet in andermans foto's.
ik snap je argument maar ik wil het voor mijn eigen foto's wel kunnen. Ik vind het wel handig om zoals ook Adobe Photoshop dit kan aangeven in een filter om alle foto's waar ik op sta met iemand in 1 oogopslag te vinden. Ik heb 100.000'en foto's, handmatig doorzoeken is niet te doen, filteren op meerdere personen zo teruggevonden. Adobe Photoshop Elements is me helaas te instabiel geworden de laatste tijd. Picasa kan er wel mee omgaan.
Dit nieuws had ik al enige tijd verwacht.
Deels zal het in de versnelling zijn gekomen, doordat een grote hoeveelheid "Streaming sites" gebruik maken van de embed mogelijkheden voor videos uit Picasa.

Deze zullen zeer waarschijnlijk verdwijnen, met de verdwijning van Picasa. Dit is natuurlijk positief voor Google, en contentmakers.

De "exploit" die gebruikt wordt is het simpelweg openen van de broncode van een videopagina van picasa, en daaruit 3 lines met directe links kopiëren. Deze kun je embedden, zonder limiet op tijd of IP. Ik ga in mijn reactie geen sites linken, maar er zijn genoeg voorbeelden.

Google had een groot deel moeten herschrijven met hun platform code, echter is de software relatief "oud". Een logische stap was om te integreren met andere Google services. Dat werd uiteindelijk Google Photos.

Helaas voor de mensen die het legitiem gebruikte, want Picasa is een enorm stabiel geschreven stuk software. Ik deel de hoop dat de client beschikbaar blijft, met Google Photos als Back-end.

Edit: Lees net dat de Desktop client inderdaad blijft werken, er komen echter geen updates. Hetzelfde geldt voor huidige picasa albums en videos. Dat is wel netjes van Google.

[Reactie gewijzigd door pepijn809 op 13 februari 2016 03:08]

Op deze site staat nog eens een bevestiging van deze illegale praktijk: https://torrentfreak.com/...t-googles-servers-140417/

"“It’s unclear where the videos are hosted, but the URL above shows the googlevideo.com domain. In addition, it includes a “source=picasa” string, suggesting Google’s image hosting service has something to do with it."
"It will be interesting to see how this issue will be dealt with in the future."

Dus hebben ze picasa maar gedood, wat me logisch lijkt.
Inderdaad, al was het al jaren beschikbaar voordat TorrentFreak er ooit een artikel over schreef. Ik heb Ernesto vaker aangeschreven, maar het heeft enige tijd gekost voor er interesse was in een artikel. De bestanden staan inderdaad op Picasa, ik heb dit zelf nagebootst. Google is hierbij vrij nalatig geweest, omdat het embedden van content uit een prive collectie zeer gemakkelijk was, voor lange tijd, en enorm schaalbaar. De API die ze aanbieden is gemakkelijk te (mis)bruiken, ik ken dan ook enkele beheerders van "minder legale" sites, die eigen geautomatiseerde uploaders hebben gebouwd, puur om op grote schaal gebruik te maken van Google's nalatigheid.

Het is wel een goede stap van Google, eentje die er al enkele jaren aan zat te komen. Ik heb echter al wel gelezen dat een deel van de Picasa API blijft werken, en dat Google Photos links naar videos grotendeels hetzelfde werken, tenminste op dit moment.

Of Google dit gaat aanpassen is iets wat alleen tijd ons duidelijk kan maken.

Edit:
Google noteerde trouwens ook, in comment op TorrentFreak dat zij, Quote;
"Use of Google platforms to host infringing materials is a violation of our terms of use, and we design features into our systems to make them unattractive for this kind of abuse,” a Google spokesperson told TF.

“We also respond quickly to disable access to any materials on our platforms identified to us by copyright owners as infringing,” Google adds."


Dus misschien is dit de meer "permanente" manier is om de piraterij af te stoppen op hun platform.

[Reactie gewijzigd door pepijn809 op 13 februari 2016 12:31]

Pfff... ik gebruik Picasa (desktop app) al jaren als foto/beeldbrowser op mijn PC op het werk, waar ik snel honderdduizenden beelden (op verschillende server shares) moet kunnen doorzoeken (op bestandsnaam / tag), en die snel refresht/nieuwe aanwinsten aanvult.

Er is zo goed als geen alternatief. :/

[edit]

(@ hieronder)
Die alternatieven kunnen bij lange na niet wat Picasa biedt.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 13 februari 2016 00:50]

Lightroom, Photos.app en ACDSee zijn op zich prima alternatieven.