Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 185 reacties

Apple heeft de populaire indiegame The Binding of Isaac: Rebirth de toegang tot de App Store geweigerd. Op Twitter toonde ontwikkelaar Tyrone Rodriguez dat Apple de game niet toestaat vanwege het tonen van geweld tegen kinderen.

Apple IsaacThe Binding of Isaac: Rebirth is al beschikbaar op onder andere apparaten van Microsoft, Sony en Nintendo, maar Apple vindt dat de game te veel geweld tegen kinderen bevat om te worden gespeeld op zijn apparaten. Hiermee zou het een van de regels breken die Apple hanteert voor het plaatsen van apps in zijn winkel. De oprichter van Nicalis, de uitgever en ontwikkelaar van de game, laat op zijn Twitter weten het niet eens te zijn met de beslissing en toont voorbeelden van andere games die wel zijn toegestaan. Wat het bedrijf tegen het besluit gaat doen is nog onbekend.

Eerder werd de originele The Binding of Isaac ook geblokkeerd, toen door Nintendo. De reden daarvoor was de aanwezigheid van dubieuze religieuze content. Waar het voor Nintendo een zeldzaamheid is om een spel rechtstreeks te blokkeren, is het voor Apple minder ongewoon. Tijdens de discussie in Amerika over de confederatievlag als symbool van het slavernijverleden werden games die gebruikmaakten van de vlag geblokkeerd.

De game heeft in de hoofdrol een jongen genaamd Isaac, die probeert te vluchten van zijn moeder, omdat zij hem wil offeren aan haar god. Het is los gebaseerd op het Bijbelse waarin Abraham zijn zoon Isaac moet opofferen om zijn geloof in God te tonen. Waar in het Bijbelverhaal de opoffering wordt tegengehouden door een engel, staat Isaac er in de game alleen voor.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (185)

En dan komt de discussie weer over hoe streng en onrechtvaardig Apple wel niet is.
Tja, het is de keuze van hen om content te weigeren voor de gebruikers. Als gebruiker heb je daar niets meer over te vertellen als je een iPhone koopt.
Dat de keuring soms een beetje scheef lijkt is dan natuurlijk wel gek. Aan de andere kant, omdat het zo'n gevoelig onderwerp is, heb ik ook wel eens het idee dat het een soort van leuke promotie stunt is: eerst afgewezen worden, app aanpassen en tadaa: iedereen wil je app.
Waarom zou het hun keuze mogen zijn? Mogen Apple en Google zo machtig zijn dat zij kunnen bepalen wat jij wel en niet mag spelen/lezen op je telefoon? Het is schandalig dat legale spullen geweerd worden door Apple en Google uit hun stores. Wie zijn zij om te bepalen wat jij met je apparaat mag doen?
Ze blokkeren het niet op je apparaat, ze weren het uit hun winkel. Dat daaruit volgt dat je het niet normaal kunt kopen/installeren staat daar in principe los van.

Het is heel normaal dat de eigenaar van een winkel mag bepalen wat er wel en niet verkocht wordt. Daarnaast mag het toch algemeen bekend zijn dat Apple wat stricter is dan bijvoorbeeld Google of Steam.
Een winkel mag inderdaad bepalen wat ze verkopen of niet.
Probleem in dit geval is dat je maar de keuze hebt uit 1 winkel, en je dit spel dus niet kan spelen op je I-Device. Als een app illigaal is, ok dan kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar dat is in dit geval niet echt aan de orde.
Zoals al eerder vermeld, die keuze heb je al gemaakt toen je Apple kocht. Dit is echt niet nieuw, het is al vanaf de eerste iPhone zo.

Koop dan gewoon een andere telefoon, windows phone bijvoorbeeld, zodat er een goede derde optie is en er concurrentie en keuze blijft op de telefoonmarkt.

De grootste speler op de markt is google met diverse leveranciers met waardeloos update beleid en verouderde software, maar met de mogelijkheid om zelf te bepalen wat je met dat toestel doet.

En de tweede speler heeft een relatief goed updatebeleid, maar je hebt werkelijk niets te vertellen over wat er op je telefoon gebeurt. De druppel bij mij was een verplichte iOS update om de store te kunnen gebruiken die de tethering optie verwijderde. Wie is Apple om te bepalen of ik mag tetheren met mijn telefoon?

Windows 10 mobile ondersteunt sideloading en heeft (sinds windowsphone 8) een fatsoenlijk updatebeleid, alleen de appstore laat voor sommigen nog te wensen over. Als maar genoeg mensen met hun voeten stemmen, is dat probleem zo opgelost.
Ik heb een Windows Phone, ik ben niet zo van de apps, een stabiel OS en goed updatebeleid vind ik belangrijker.

Dat neemt niet weg dat het bij de 3 grootste aanbieders al lastig is om je software ergens anders vandaan te halen. Je bent gebonden aan hun eco systeem. Bij Android kan je nog terecht bij alternatieve appstores, maar daar moet je ook weer mee oppassen.

Het open karakter van de aloude pc zie je steeds meer verdwijnen. Als dit er voor zorgde dat malware infecties door software ook niet meer bestonden dan diende het nog een goed doel, maar helaas de reden voor de gesloten eco systemen zullen wel anderen zijn.
Als dit er voor zorgde dat malware infecties door software ook niet meer bestonden dan diende het nog een goed doel ,...
Kun jij mij dan een stuk malware noemen voor iPhones en iPads? Bij Android zijn die er genoeg, mijn vriendin en broertje hebben allebei om de haverklap ads die overal maar oppoppen omdat ze een keer wat uit bijv. Aptoide hebben gedownload. Windows Phone durf ik niet te zeggen aangezien ik daar te weinig ervaring mee heb.

En laat iOS dan nou net het enige systeem zijn waar je officieel niet kunt sideloaden. Ik heb zelf een jailbreak en kan dus wel doen wat ik zelf wil, maar ik heb dan weer de kennis om geen rotzooi binnen te halen.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 8 februari 2016 16:11]

als je gewoon binnen de play-store blijft (zoals elke normale gebruiker doet) dan ben je bij google net zo veilig als op windows phone en iOS (die het beide niet toestaan apps buiten de store te downloaden) google geeft je echter wel de vrijheid om die beveiliging uit te zetten, waarom zou je vriendin/broertje ooit apps uit aptoide nodig hebben?
als je uit cydia apps download dan heb je ook de kans dat daar malware tussenzit, net zoals bij vage 3rd party stores bij android zoals aptoide.

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 8 februari 2016 16:31]

...waarom zou je vriendin/broertje ooit apps uit aptoide nodig hebben?
Omdat bepaalde apps geld kosten en er genoeg mensen zijn die gaan googlen "Hoe kan ik gratis apps krijgen" en dan bij zaken als Aptoide uitkomen. Zowel mijn vriendin als mijn broertje hebben mij niet om advies gevraagd en dachten zelf wel even wat te kunnen installeren, want ja "het zijn toch maar apps?".

Heel veel gebruikers zien de gevaren niet in en volgen gewoon een filmpje op Youtube waar ze niet gewezen worden op de implicaties.

Ik heb mijn ouders laten overstappen van hun Android telefoontjes (die zoals standaard bij Android amper een update kregen) en ik heb nooit meer een klacht gehad. Die dingen werken gewoon.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 8 februari 2016 16:35]

Sideloaden staat bij zowel andoid als windows 10 mobile standaard uit. Als je niet weet wat je doet, moet je met je tengels van die instelling afblijven en gewoon in de store blijven of anders niet janken.

Maar het is voor mij onacceptabel dat iemand die wel weet wat hij doet van de fabrikant niet de mogelijkheid krijgt om met zijn bezit te doen wat hij wil.
Als een ding mij duidelijk is geworden door de jaren heen is het dat gebruikers niet lezen. Zelfs al geef je ze nog een extra waarschuwingsvenstertje, klikken ze gewoon weg.

Laat sideloaden er lekker in, maar zorg dat je het niet zomaar kunt aanzetten. Dat je developertools moet downloaden op je PC en pas via die tools het aan kunt zetten. Heel omslachtig, zeker waar, maar dan ben je wel van een groot deel van het gezeik af.
Als een ding mij duidelijk is geworden door de jaren heen is het dat gebruikers niet lezen. Zelfs al geef je ze nog een extra waarschuwingsvenstertje, klikken ze gewoon weg.

Laat sideloaden er lekker in, maar zorg dat je het niet zomaar kunt aanzetten. Dat je developertools moet downloaden op je PC en pas via die tools het aan kunt zetten. Heel omslachtig, zeker waar, maar dan ben je wel van een groot deel van het gezeik af.
Ik geloof er niks van. Standaard staat het uit en aanzetten vereist voor leken nu al vaak een "howto". Die kun je dan ingewikkelder maken, maar als men niet wil betalen voor apps en het uit illegale bron wil downloaden, gaat men er toch wel moeite in steken, desnoods doet een ander het.

Uiteindelijk is dat net zoals gratis/illegale software op je PC/laptop. Veel van die cracks zijn ook niet te vertrouwen, laat staan de websites waar de software aangeboden wordt. Je krijgt een duidelijke waarschuwing als je "sideloaden" inschakelt en als je dat niet leest (het is een kort stukje tekst, geen gebruikersvoorwaarden die iedereen ongelezen accepteert), moet je zelf maar op de blaren zitten :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 9 februari 2016 07:17]

Kun jij mij dan een stuk malware noemen voor iPhones en iPads? binnen te halen.
XCodeGhost?

En... nieuws: Beveiligingsbedrijf: malware voor OS X maakt grote groei door
XCodeGhost is wel een valide punt, maar dit is een enkele instantie terwijl er buiten deze vrijwel geen zijn.

Het artikel dat jij linkt gaat over OSX, niet iOS.
Ook in de Apple store is als eens malware verschenen, al was dat voornamelijk op china gericht. Dat kwam toen doordat er een niet officiele versie van het programma om de app te ontwikkelen gebruikt was.

Eerder zijn er ook wel is incidenten geweest als ik me niet vergis, maar het gebeurt niet vaak in de Apple store
Ik heb zelf een Lumia 930 en 640, in de familie nog een 930, 535 en 530 (die heeft mij niets gevraagd, voor 5 euro meer had ze een 535). Windows phone is heerlijk, ik van geen van deze personen vragen gekregen hoe ze iets moesten doen, toen ze nog android hadden moest ik regelmatig langskomen om problemen op te lossen.
Ik heb zelf een Lumia 930 en 640, in de familie nog een 930, 535 en 530 (die heeft mij niets gevraagd, voor 5 euro meer had ze een 535). Windows phone is heerlijk, ik van geen van deze personen vragen gekregen hoe ze iets moesten doen, toen ze nog android hadden moest ik regelmatig langskomen om problemen op te lossen.
Ik ben zelf overgestapt van Android 6.x naar Windows Phone op een Lumia 640. Ben niet laaiend enthousiast tot nu toe. De snelheid is prima, maar veel zaken zijn nog veel te onlogisch ingedeeld. Zo moet ik om mijn GPS aan te zetten meerdere menu's door en naar beneden scrollen. Ik verwacht gewoon dat als ik Maps start dat de app dan aanbiedt om de GPS aan te zetten zonder dat ik handmatig allemaal menu's door moet. Dat soort dingen zijn gewoon behoorlijk slecht geregeld in Windows Phone tot nu toe. Hopelijk brengt 10 wat welkome verbeteringen op usability.
GPS ("location") kun je in W10M gewoon via je action center uitzetten. Even naar beneden swipen en dan staan daar de door jouw gekozen 4 a 5 (afhankelijk van je resolutie) favo opties, en als je op "expand" klikt dan zie je vervolgens alle dingen die je met een druk op de knop aan en uit kunt zetten (denk aan wifi, bluetooth, rotation lock, etc.).

Maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het überhaupt uit wil zetten. Het is niet dat omdat de optie aan staat hij ook continu die gegevens bijhoudt. Dat doet ie alleen als er ook daadwerkelijk een app gebruik van maakt. Voor dingen als Find My Phone zal hij periodiek even een meting doen, maar that's it.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 februari 2016 00:45]

GPS ("location") kun je in W10M gewoon via je action center uitzetten. Even naar beneden swipen en dan staan daar de door jouw gekozen 4 a 5 (afhankelijk van je resolutie) favo opties, en als je op "expand" klikt dan zie je vervolgens alle dingen die je met een druk op de knop aan en uit kunt zetten (denk aan wifi, bluetooth, rotation lock, etc.).
Dat heb ik toevallig gisteren gevonden :)
Maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het überhaupt uit wil zetten. Het is niet dat omdat de optie aan staat hij ook continu die gegevens bijhoudt. Dat doet ie alleen als er ook daadwerkelijk een app gebruik van maakt. Voor dingen als Find My Phone zal hij periodiek even een meting doen, maar that's it.
En hoe weet ik wanneer een app of Windows zelf mijn GPS gebruikt?
Die location knop in het action screen ingedrukt houden, dan ga je automatisch naar de location settings en dan zie je onderaan een lijst met apps met toestemming voor het gebruiken van je locatie :). Maar goed, apps die toestemming hebben draaien nog niet per se in de achtergrond, welke dat zijn kun je weer ergens anders in je settings instellen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 11 februari 2016 11:49]

Bedankt voor de tip! Dat lange ingedrukt houden werkt helaas niet bij mij.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 11 februari 2016 16:41]

Dat het updatebeleid op Android waardeloos is, valt moeilijk te ontkennen.

Dat het updatebeleid van Apple goed is, valt wel te betwisten. Van de ene kant heel goed dat modellen veel langer en consequenter updates krijgen. Van de andere kant lijken oude modellen daar wel steeds trager van te worden, met altijd de verdenking dat dat expres is.
Dat is een vermoeden wat ik deel, maar zolang ik dat niet kan bewijzen houd ik mij stil met de beschuldigingen. In ieder geval kan je als je een iPhone koopt een twee jarig contract vol maken met updates gedurende de looptijd. Met veel (ook duurdere) android telefoons ben je dan al aangewezen op de mod-scene.

[Reactie gewijzigd door Omega Supreme op 8 februari 2016 16:33]

ben ik niet eens met je, ben zelf een gebruiker van een HTC one m8. En ik krijg nog steeds updates. Januari nog een update gehad naar de nieuwste android.

Daarnaast geeft Google fabrikanten dus veel vrijheid, dat zij het update beleid bepalen. Het update beleid van Google zelf valt weinig op aan te merken vind ik.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, ik kocht zelf ooit een Galaxy S2 als vervanging van mijn iPhone. Na iets meer dan een jaar kreeg ik de laatste (jelly bean) update, daarmee was het wel gedaan met de officiele updates. En toen ik dat toestel kocht werd die nog actief gemarket door Samsung.

HTC gaat niet zo heel goed, misschien wel een heel slimme zet van ze om naam te maken met goede updates.
Dat het updatebeleid op Android waardeloos is, valt moeilijk te ontkennen.
Als je een Google phone hebt is het updatebeleid prima. Met mijn Nexus ben ik van 4 naar 6.x gegaan zodra de update er was. Terwijl het toch al een redelijk oud toestel is.
Nu overgestapt naar een Lumia 640, maar de beloofde Windows 10 is al weer maanden uitgesteld. Voor de rest redelijk tevreden over Windows als mobiel OS.
Je kunt ook gewoon een Nexus kopen dan heb je wel updates. Dan heb je net zoveel keuze uit apparaten als bij iOS ongeveer en kun je ook buiten Google Play om apps installeren.
Zoals al eerder vermeld, die keuze heb je al gemaakt toen je Apple kocht. Dit is echt niet nieuw, het is al vanaf de eerste iPhone zo. Koop dan gewoon een andere telefoon, (...)
Was het maar zo makkelijk. Er is hier duidelijk sprake van een oligopoly, waarbij we geen echte keuze hebben. Je moet 1 van de 3 grote aanbieders gebruiken, anders heb je helemaal niets.
Het is gewoon te zot dat je niet zelf software van anderen op jouw mobiel mag zetten. Een groepje uit Californie bepaalt of wij iets mogen zien of niet. Ze laten Grindr (=gay sex app) toe, maar je mag geen naakt fotos laten zien.
Een sinterklaas-selfie-app mag uberhaupt niet omdat het racistisch zou zijn.

Derde partijen moeten de mogelijkheid krijgen om hun eigen appstore te installeren. Niet omdat ik dat zo graag wil, maar omdat ze nu de markt domineren en er geen ruimte is voor anderen.

[Reactie gewijzigd door Rex op 8 februari 2016 23:03]

De nummers twee en drie van de markt staan je gwoon toe om buiten de store om te installeren. Ik zie geen enkele reden om een iPhone te kopen.

De voorsprong in usability zijn ze al lang kwijt, de prijs is nog steeds te hoog voor de geboden hardware en ze zijn nog steeds te bemoeizuchtig.
En dat is niks anders dan dat je iets op je playstation, xbox, nintendo, etc wilt spelen; de enige manier waarop dat kan is door het te jailbreaken (kan ook met de iphone).
Nee hoor, je mag ook op Android en andere hardware providers die winkels hebben je game verkopen. Maar wil je het bij Apple doen, dan moet je gewoon hun regels volgen. Simple as that. Te zetten dat er maar 1 winkel is, is niet echt waar.
Is het "heel normaal" dat MS geen Chrome of Safari toestaat op hun Windows software? Het is "hun" software, jij mag het alleen gebruiken (zie EULA). De EU heeft alvast geoordeeld van niet en met hen heel wat gebruikers ook.
Maar als Apple bepaalt wat er op hun telefoons komt te staan, of via hun platform te koop is, vinden we dat prima.
Twee maten en 2 gewichten?

Zie ook het gedoe rond "een blote borst" voor borstvoeding enzo. We vervangen het religieuze keurslijf door een conservatief keurslijf van vooral niemand voor het hoofd te stoten.
Dat is dus heel wat anders. Het gaat er niet om dat ze het weren uit een winkel. Het gaat erom dat ze het weren uit de enige winkel die er is. De keuze om naar een andere winkel te gaan is er dus niet.

In die zin gaat de vergelijking met Google een beetje mis, want daar kan je nog buiten Google om apps installeren.
Ach laten we het maar niet hebben over kinderarbeid bij apple producten.

als apple net zo fair als fairphone voor kinderen wil zijn hebben ze nog een lange weg te gaan. Gezien de marges bij apple moet dat geen probleem zijn maar ja geweld tegen kinderen in een video game, viturlee geweld is natuurlijk veel erger dan uitbuiting van kinderen voor het maken van een apple en ander merken elektronica producten.
Apple is niet de enige smartphone fabrikant die dan kinderarbeid gebruikt om smartphones in elkaar te zetten. En dit zijn berichten van inmiddels een paar jaar oud, en Apple is een van de weinige fabrikanten die dit ook rapporteren.

https://www.apple.com/sup...sibility/progress-report/

Pagina 14 van het 2015 rapport (pdf) geeft wat informatie over hoe Apple omgaat met kinderarbeid.

AUB wat meer recentere informatie en inzichten gebruiken.
Heb je ook een link of bron dat Apple aan kinderarbeid doet?
Zomaar iets roepen is leuk, maar zulke beweringen zou ik toch graag onderbouwd zien.
Als het al gebeurt zonder dat Apple daar vanaf weet, dan weet ik zeker dat Apple alles zal doen om dat te stoppen. Apple tolereert nl. geen kinderarbeid.
Als jij voor mij een statement van apple heeft waarin ze verklaren voor al hun producten geen gebruik te maken van kinderarbeid dan zou dat mooi zijn.
Dit betreft dan natuurlijk voor alles wat in hun apparatuur gebruikt wordt, inclusief de edele metalen en andere zaken.

Let wel dit is niet specifiek een apple probleem ook andere merken hebben er last van.
Ik geef alleen maar aan dat het typisch hypocriet gedrag is Het is daarbij ook typisch hypocriet Amerikaans gedrag.
Apple/Sony/HTC/Zo'n beetje elke elektronica-fabrikant-leverancier Foxconn geeft kinderarbeid toe.

There, I fixed it.
Oh gelukkig, dat maakt het natuurlijk een stuk minder erg....
Dat zeg ik niet. Het lijkt echter een populair spelletje te zijn geworden om Apple in een slecht daglicht te zetten, door wat er in Foxconn gebeurt. Het aantal artikelen met "Apple-producent Foxconn *verzin maar iets negatiefs" overstijgt alle artikelen waar Foxconn gewoon los als bedrijf genoemd wordt.

Hoe vaak ik heb gelezen dat er weer een zelfmoord was in Apple-producent Foxconn's fabriek, is niet meer op één hand te tellen. Dit terwijl diezelfde fabriek ook produceert voor andere giganten als Google, HTC, Samsung, Sony, maar dat levert niet genoeg klikjes op.

Zelfde met die cobaltmijnen nu, waar schijnbaar kinderen werken. Apple (en ook andere bedrijven) wordt er op aan gekeken, terwijl er minstens 3 bedrijven tussen het mijnen van cobalt en het verkopen van telefoons zitten. Als we zo gaan redeneren, zijn wij als consument net zo schuldig aan kinderarbeid in cobaltmijnen.

Wat veel mensen (en helaas ook journalisten) niet vermelden, is dat Foxconn niet van Apple is en nooit van Apple zal zijn en dat het dus informatie is die niets toevoegt voor het artikel (afgezien van klikjes).
Dat neemt echter niet weg dat Apple (en de andere techgiganten) erg weinig moeite doen om naar betere alternatieven op zoek te gaan. Kijkend naar de winst marges die Apple hanteert zou je ook kunnen stellen dat het een grof schandaal is dat Apple nog steeds zaken doet met partijen als Foxconn. Het weerwoord van de meeste fanboys is echter, ja maar hallo, Foxconn maakt ook producten voor X, Y en Z. En ja, wij als consumenten zijn indd netzo schuldig aan het in stand houden van deze kinderarbeid (ikzelf inclu).
Je vergeet dat er geen alternatieven zijn; 500.000 telefoontjes per dag produceren kan alleen in china.

Er werken tussen de 250-450 duizend mensen, zijn grote getallen.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 8 februari 2016 17:03]

Gezien de kasreserves van Apple en de wereldwijde werkloosheid (ook in de VS) zijn er natuurlijk wel alternatieven, er zijn alleen geen financieel aantrekkelijke alternatieven... klein nuance verschil.
Mooi link. Foxconn is werelds grootste OEM producent en fabriceert ook voor Google, HP, Dell, Acer, Cisco, Miscrosoft, Sony, Toshiba, Xiaomi, Huawei, Nintendo en nog veel meers kleinere bekende.

Prachtig stukje journalistiek waarbij ze veruit de populairste pakken uit het hele rijtje.

Kijkend naar de werkomstandigheden van bijvoorbeeld een Amazon warenhuis in Engeland zijn slechte werkomstandigheden echt niet iets wat alleen in Azië voorkomt hoor.
Diezelfde leverancier waar Apple onderzoek naar is gaan doen en die aan heel veel merken hun service verlenen.

Begint een beetje een uitgemolken verhaal te worden, Foxconn is een losstaand bedrijf en Apple is een van zijn klanten, helaas heb je (net als de kwestie in het artikel/ gebruiker van Apple) als afnemer vaak weinig inzicht in de werk ethiek van je leverancier.

On topic: ik vind het meest vreemde nog dat er spellen zijn die veel gewelddadiger zijn en waar volgens mij ook kinderen in voorkomen die hier wel gewoon doorheen komen...
Grappig dus als afnemer heb je geen invloed en ben je niet verantwoordelijk. Gelukkig kan de kledingindustrie die ook alleen met sub contractors werkt met die motivatie ook hun handen aftrekken van kinderarbeid.
Invloed heb je volgens mij inderdaad heel weinig en de verantwoordelijkheid kan je vraagtekens, met die beredenatie zouden de klanten van Apple ook verantwoordlijk gehouden kunnen worden (of werkt het dan maar tot een bepaald niveau)

Daarnaast zijn er zoveel fabrikanten klant van Foxconn maar is het gewoon jammer dat dit bij elk Apple topic naar voren komt.

Het staat in ieder geval vast dat er wel iets mee moet gebeuren maar dit lijkt me meer iets voor internationale toezichthouders dan voor een klant van een bedrijf, hetzelfde geld voor de kledingindustrie, het in in mijn ogen niet de verantwoordelijkheid van de de afnemers van de kleding (mits het een losstaand productiebedrijf is, volgens mij was het Nike die op n gegeven moment een eigen productielijn had met kinderen in Afrika o.i.d.).

Als er 1 merk is die een standpunt neemt en een andere leverancier neemt zullen ze daarvoor ook weer hun verkoopprijs aan moeten passen om de aandeelhouders tevreden te houden, waardoor je het risico loopt dat je verkoopt inkakt.

Uiteindelijk is dus de kern van het probleem de alombekende geld kwestie, aandeelhouders (van elk bedrijf) willen geld zien en zullen het niet accepteren dat een bedrijf overstapt op een leverancier waarbij ze een groot gedeelte van hun winst moeten inleveren (al verdienen ze nog zoveel)
Invloed heb je als apple heel veel alles heeft het met centjes te maken.
als jij je leverancier uitknijpt en niets wil betalen zal deze dat ergens toch van moeten doen.

Fairphone bewijst dat het kan, zo zijn er fairtrade producten waar het werk en dat zijn qua grote zoutkorreltjes vergeleken met apple.

Het enige verschil is dat ze niet beursgenoteerd zijn en dus niet gedreven op winsten voor de speuclant en analisten die meer en meer willen.

Dus ja apple kan als ze willen iets doen, het geld hebben ze er voor.
Even voor de mensen hier. Hier heeft appel dus idd werk van gemaakt. Er wordt nu regelmatig in de fabrieken van foxconn gechecked door appel of deze misstanden dus niet meer plaatsvinden. Overigens is appel de enige die er wat mee gedaan heeft. Samsung, lg enz. Heb ik niks over gehoord
Hoe wil jij elektronica gaan krijgen dan als je tegen kinderarbeid bent. Je tv, zelfde laken en pak, wss ook onderdelen langs foxconn geweest om te assembleren, je computer denk dat meer als de helft van de onderdelen kinderhanden hebben aangezeten. Hoe nobel je streven ook klinkt nu, hier ontkom je gewoon niet aan, zeker niet als je tweaker bent.

En om dit alles nu weg te schuiven bij apple, wat er hier nu gebeurt klopt niet.
Dan maak je de keuze om geen iPhone toestel te kopen. Klaar is kees.
Ach gut.

Je vergeet heel even de kleine feitjes van een winkeltje met regels ?
Je eigen winkel mag je hopelijk toch wel je eigen regeltjes voor stellen ?

Of mag dat niet ? Laat jij alles toe in je huis ?
Monopolie op wat ? Op hun eigen winkel ? Dus als jij vind dat ze pornofilms of auto's moeten verkopen, dan moeten ze dat gewoon doen want "monopolie" ?

Denk nu even na zonder Apple-haat.
Maar waarom mag google dan niet de zoekresultaten naar eigen voorkeur aanpassen (bijvoorbeeld concurrenten niet meer op de eerste pagina van de zoekresultaten tonen). Dat is dan "censuur" en "misbruik maken van monopolie (die ze niet hebben, er zijn vele goede alternatieven. Die van hen is gewoon populairder)" terwijl als apple hun appstore, waar geen alternatief voor is op een idevice, dan wel censureert is het gewoon goed?
Bedrijven kunnen natuurlijk prima bepalen wat ze zelf in hun Store zetten. Het is hun Store, hun regels.
Bedrijven kunnen natuurlijk prima bepalen wat ze zelf in hun Store zetten.
Zo lang je het elders wel kunt kopen is er niks aan de hand. Iets anders is het als je het alleen maar via de Store kunt bemachtigen en deze even voor jou bepaalt wat jij zou kunnen aanschaffen.
Feitelijk doet de Nederlandse staat niets anders. Door zaken als PEGI worden sommige games verplicht gecensureerd of van een 18+ rating voorzien. Het kan zelfs voorkomen dat een spel al helemaal niet door de rating komt. Dan kan je het spel ook nergens kopen.

Apple is bij wet verplicht om er voor te zorgen dat spellen niet in strijd zijn met deze Europese regelgevingen.
De PEGI rating is een vrijwillige rating. hij wordt helemaal niet opgelegd. En winkel zijn volkomen vrij om spellen zonder rating, of met 18+ rating te verkopen.
Vaak dat supermarkten geen 18+ verkopen, net zoals ze geen porno verkopen. Dat is normaal, aangezien er zat andere verkoop kanalen zijn waar je dergelijke spellen/films wél kunt kopen.
De keuze om iets niet in het assortiment op te nemen zorgt dus niet voor een effectief verkoopverbod. Hetgeen wél het geval is met de appstore. Groot verschil dus.
Probeer maar eens een 18+ spel te kopen wanneer je niet 18+ bent.. ;)
Feitelijk doet de Nederlandse staat niets anders.
Doch de Nederlandse Staat is er voor alle ingezetenen. Overkoepelend dus.
Dat is voor Apple (gelukkig) niet zo.
Klaarblijkelijk wel. Dit geldt immers voor alle "ingezetenen" van Apples App store.
Precies, en de Apple-liefhebbers op dit forum weten nu ook welke regels de winkeleigenaar hanteert. Dat wisten ze vast al, maar dit is toch een alleraardigste anecdote.
Dat weten alle smartphone gebruikers. Het is niet enkel in de App Store zo maar ook in de Play Store en en de winkel van Microsoft. Welke smartphone je ook koopt, de winkel eigenaar bepaald wat er verkocht zal worden.

Ik heb meer sympathie voor dit voorbeeld van censuur dan het voorbeeld van Google dat ad-blockers censureert zodat gebruikers hun privacy niet kunnen reclaimen op hun toestellen.

Het eerste is een ethisch bezwaar, het tweede pure machtswellust.
Nadeeltje is dan toch wel dat Apple volledig bepaald wat een gebruiker op zijn of haar telefoon zet.

Op andere platformen installeer je het gewoon buiten de store om.
Bepaalde platformen; de gameconsoles zijn ook allemaal gesloten platforms. Steam heeft ondertussen ook zodanig veel invloed / marktaandeel dat als je game niet op Steam staat, de verkopen flink beinvloed worden - Steam is bijv. ook verantwoordelijk voor de populariteit van Binding of Isaac, als het op Newgrounds gebleven was was het nooit zo groot geworden. Als Steam het afgewezen had (zoals ze bijv. met porno doen) dan was het er ook niet van gekomen.
Daar zit een wezenlijk verschil tussen, je hebt namelijk alternatieven op de PC. Zo is gog.com een goed voorbeeld.

Wat betreft gameconsoles, volledig mee eens.
En wat merk je als je mensen laat side loaden? Massa's malware! Side loaden is gewoon een veiligheidsprobleem. Het is een bewuste keuze en voor veel iPhone gebruikers is iOS ook een bewuste keuze.
ik kan al raden hoe het komt dat het geweerd werd, want het heeft er toch eerst een hele tijd ingestaan..;

zoonlief speelt heel de tijd dit populaire spelletje op de ipad, mama wordt curieus (mama uit the midwest in de vs (bijbelgordel)) en wil weten wat de zoon speelt en wil het ook wel eens proberen... tot haar jezus grote ontsteltenis merkt ze dat het thema van het spelletje kindermishandeling bevat (je speelt tenslotte met een baby die niet goed verzorgd werd); al mishandel je zelf totaal geen kinderen in het spel ofzo... je probeert telkens te ontsnappen bij isaac.

verontruste mama belt meteen naar de priester en vraagt wat ze moet doen, grijze oude priester die niet eens weet wat een ipad is zegt; als eht mishandeling is moet je het altijd melden... waarop de niet-zelf-denkende moeder een klacht bij apple aanmeldt omdat het spel kindermishandeling IS; Apple blokkeert het spel maar meteen nadat ze effe de intro hebben bekeken en denken van "ok, we hebben genoeg gezien" ...

1 priester tevreden, 1 mevrouw tevreden, haar kind kan het nog altijd spelen want het is reeds aangekocht geweest, 100.000'en mensen ontevreden omdat ze het spel niet kunnen kopen ondanks dat het populair is, developer ontevreden omdat hij inkomsten ziet verdwijnen.
Oplossing? stop met games publiceren op ifohn, op android kan je je games altijd kwijt; zelfs als ze niet in de google store worden toegelaten kan je ze nog altijd verkopen (bv via humble bundle store, indiegala store, amazon store, etc etc... Hopelijk start steam straks ook met een mobile variant (en dan bedoel ik niet enkel de client want die bestaat al, maar een mobiele store aan hun mobiele client gekoppeld zodat je ook vanuit 1 punt je mobiele games kan beheren en er dus ook weer een manier bijkomt om aan isaac te komen, al dan niet met veel korting tijdens een sale!)

al denk ik dat vooraleer we een mobiel gameplatform van steam krijgen op android, ze eerst een van hun games zullen moeten converteren naar mobile; portal is daar ideaal voor (puzzelspelletje dat je effe kan spelen en weer neerleggen; al dan niet in een 2.5D conversie ofzo om de controls te vergemakkelijken)
is wel nuttig, want waarom wordt het spel NU pas verwijderd nadat het eerder al voorbij de apple-commissie is gepasseerd?

dat is gewoon hoe het zo vaak gaat in amerika; er klaagt iemand over iets zinloos en plots wordt het verboden/gewist/verwijderd.. maar ondertussen mogen kinderen wel met echte geweren schieten..
bovendien ishet niet consequent want ze halen er 1 game uit en de rest laten ze staan (bv the walking dead van telltale)
Het is schandalig dat legale spullen geweerd worden door Apple en Google uit hun stores.
Dat ligt er allemaal maar net aan tot in hoeverre dit "legaal" is. Ik kan me best voorstellen dat dit soort spellen niet overal toegestaan zijn en in landen als de VS (waar iedere lidstaat er soms bizarre regels op na houd) is dit helemaal geen slechte zet.

Als ik zie hoeveel kinderen spelletjes spelen op een iOS apparaat kan ik me indenken dat geweld tegen kinderen niet echt bedoelt is voor kinderen, terwijl de meeste games dit tegenwoordig wel zijn. Daar heb je natuurlijk parental controls voor, maar dat dat wordt ingeschakeld is naar mijn weten echt vrij zeldzaam. Uiteraard is het de verantwoordelijkheid van ouders om er voor te zorgen dat je kinderen hier niet mee in aanraking komen (als jij dat wil), maar door dit soort dingen is het een stuk eenvoudiger.
heb je al eens the walking dead (telltale) gespeeld; daar wordt een kind belaagd door zombies

mensen HET IS EEN VIDEOGAME, geen realiteit! in GTA kan je ook dingen doen die verboden zijn in real life, laten we dat spel ook maar verbieden?
jah, gaan we weer die toer op, die strijd is nu al 1000x gestreden en telkens verloren door de klagers...
de makers van het spel zouden een klacht moeten indienen vind ik; wegens winstderving...

in the simpsons wordt bart ook gekeeld door zijn vader, da's ook kindermishandeling, verbieden dan mar ???
Wie zijn zij om te bepalen wat jij met je apparaat mag doen?
Een fabrikant kan zijn spullen aanbieden met de voorwaarden die hij wil (en in dit geval zijn de voorwaarden niet in tegenspraak met onze wetgeving), op de manier die hij wil tegen de prijs die hij wil. Jou enige recht is die spullen niet te kopen. Niets meer.

Ik ben verbaasd over het feit dat veel tweakers bedrijven willen dwingen bepaalde dingen te doen. De planeconomie was nu niet echt iets om je op te verheugen.
Of 'n zeteltje in de top bemachtigen bij Apple. Ik ben het er niet mee eens maar het klopt wel.
Enige manier is boycot maar de grijze massa doet daar niet aan, het wordt idd een aparte discussie over hoe en of je bedrijven wilt verplichten bepaalde dingen te doen als alle bedrijven wel een zwarte bladzijde in hun voorwaarden/verleden hebben zitten.

Ff doortrekken naar politiek. Je recht is niet op een partij te stemmen maar als je het met geen enkele meer eens bent wordt het lastig.
Jij mag best meer met je apparaat. Zeker met een Android telefoon is het eenvoudig apps buiten de markt om te installeren. Zij bieden enkel een platform aan om apps via te verspreiden, dan mag je toch best zelf bepalen wat je er op wilt hebben?
Jumbo mag toch jouw producten niet meer verkopen. Bevalt het niet kan je naar een andere winkel. MS/Sony bepalen toch ook al een tijd wat er op hun consoles draait.
Het is hetzelfde als een boekenwinkel die geen bladen met naakt of sexueel getinte inhoud wil verkopen.
Het verschil is dat je in dat geval naar een andere winkel kunt gaan, waar je die bladen wél kunt kopen. Dat is hier niet mogelijk. Groot verschil!
Wanneer je de volgende keer een toestel aanschaft kun je dit in je keuze meenemen.
volgens mij moet je een EULA accepteren alvorens jij hun producten gebruikt waarin staat dat zij deze recht hebben.
Tja, het is de keuze van hen om content te weigeren voor de gebruikers. Als gebruiker heb je daar niets meer over te vertellen als je een iPhone koopt.
Misschien dat er mensen zijn die juist een Apple-product kopen omdat ze er zeker van kunnen zijn dat de software gemodereerd wordt?
Ik bedoel het ook niet negatief hoor.
Ik heb ook een iPhone en vind het wel prettig dat de store niet vol staat met seks-getinte apps enzo.
Die heb je op de Play Store ook niet...

Dat terzijde, deze spel is niet seksueel getint en als zelfs Nintendo zo'n spel goedkeurde kan ik alleen concluderen dat een bepaalde medewerker bij apple op die dag een slecht humeur had...
Nintendo keurde de vorige game ook niet in een keer goed hoor. ;)

'At the time, McMillen tweeted that Nintendo decided not to allow the game on 3DS because of its "questionable religious content."'

Oeps, dat stond al een beetje in het artikel. 8)7

[Reactie gewijzigd door Benji87 op 9 februari 2016 08:00]

Tja, als er zoveel vraag zou zijn naar seks-getinte apps, wie is apple dan om ze te verbieden. Waarom dan ook niet alle oorlogs/strategiespellen blokkeren, die zijn net zo 'verachtelijk' (in de ogen van genoeg mensen) als bv deze nu geblokkeerde game..
Maargoed het is apple's goed recht, maar wel een reden waarom ik geen appletroep koop.. Als er ergens een stel hypocrieten zijn, dan is het wel Apple, developers laten betalen om hun app te laten certificeren, dan op de store beschikbaar stellen om later ineens vanwege zogenaamde regels weer te verwijderen, hallo daarvoor is die certificering..
Kunnen ze toch een apart gedeelte van maken afgeschermd met een wachtwoord of iets dergelijks.
En waarom niet ineens een aparte afdeling voor ISIS propaganda?

Ik kan me volledig in leven in de gedachte van IamRenzo. Ik had er zelfs nog niet bij stil gestaan maar inderdaad het zou mij ook storen. En waar is de oplossing met dat wachtwoord eigenlijk voor. Waarom zou je het plots wel wensen als je er een wachtwoord voor nodig hebt? Dit zit sowieso al in iOS ingebakken.

Het gaat hem gewoon over de filosofie. Je kan met veel zaken de mensen voor het hoofd stoten. En het is maar gemakkelijk tegenwoordig om te roepen dat alles moet gezegd mogen worden maar dat is niet zo. Wat je bijvoorbeeld niet hoort maar wel gebeurd is dat Apple ISIS propaganda apps afwijst en dat is evengoed het geval voor de andere winkels maar onder het principe "everything goes" moet dat dan ook moeten kunnen. Er zijn altijd grenzen waar je niet over kunt en ik vind dat Apple die grenzen tot nu toe perfect bewaakt heeft.
Omdat ISIS propaganda verboden is in Nederland en vele westerse landen.
-Je redenatie is circulair.
-Generalisatie uit een voorbeeld.
-Het "voorbeeld" is een valse vergelijking.
Maar daar bestaan andere systemen voor. Je kan filtering gaan gebruiken bijvoorbeeld. Laat een app een tag hebben voor bijv. dit geweld en maakt het mogelijk om die content te gaan blokkeren.
Dit is al mogelijk. Sinds iOS 6 als ik me niet vergis. Punt is dat het niet gebruikt wordt en er vervolgens wel op gewezen wordt als dit soort games negatief in de media komen door massale kindermishandeling (nieuwe trend ofzo). Ik bedoel shooters staan ook al bekend als probleem gevallen. De laatste aanslagen in de VS met excessief wapen gebruik door scholieren waren ook allemaal "gamers". Achteraf zeggen ja de optie om het te blokkeren zit al 3 jaar in onze besturingssystemen werkt dan echt niet.
Werden ze agressief door het gamen of juist door hun agressie naar het gamen getrokken?

Er zijn veel lange basketballers dus van basketbal wordt je lang?

Hypothetische massale kindermishandeling?
Door porno komen massa aanrandingen en een jointje loopt gauw op tot een spuit heroïne per dag of niet?

Lijken mij van die uitspraken die gedaan worden door mensen die niet hun verantwoordelijkheid willen nemen.
In plaats van "ik zat fout" is het de schuld van de alcohol, porno, games of wat dan maar nodig is om maar niet de hand in eigen boezem te steken of als ouder de verantwoordelijkheid nemen.

Hoeveel van die shootings werden nou gepleegd door personen die opgegroeid waren in een gezond en sociaal milieu?

Geen/nauwelijks psychologische hulp door het gebrek aan zorg zoals wij dat kennen.
(zou volgens mij sinds Obama verbeterd zijn, dacht ik?)
Ook werd vaak bij zo'n shooting "stelselmatige pesterijen" genoemd maar een school kan moeilijk toegeven dat wegkijken bij pesten de norm is of dat ze tekort zijn geschoten bij het een of anders omdat niemand zit te wachten op ontslag, aanklachten of erger.

Scholen en universiteiten zijn daar STUKKEN verotter als de onze.
Een voorbeeldje.
John Oliver over het basketball op scholen:
https://youtu.be/pX8BXH3SJn0
Ik geef je absoluut 100% gelijk. Ook ik vind een potje BF of COD hartstikke leuk, maar ik ben dan toch ook niet direct een massa moordenaar?

Maar dat is wel hoe er (met name in de VS) tegen aan wordt gekeken. Dus is het als Amerikaans bedrijf misschien slim om dergelijke toestanden te voorkomen.
Die massale schietpartijen lijken eerder verband te houden met medicatie voor psychische problemen. Als je gaat lezen in forums van verschillende van dergelijke medicijnen kan je dat terug lezen.
Dingen zoals normaal liefdevolle partner werd gewelddadig naar partner en eigen kinderen, of moord of zelfmoordneigingen.
Dat in combinatie met veel schietspellen spelen is een hele gevaarlijke combinatie vermoed ik, en dan nog is het maar een enkeling die zo door draait en een school overhoop schiet. Maar ik moet de eerste schutter nog tegenkomen die geen verleden had met psychische medicatie. En er zal ongetwijfeld een hoop minder zwaar leed door veroorzaak worden.
In de VS krijgt meen ik iets van 35% van de bevolking medicatie voor een psychisch probleem. Onder bijvoorbeeld politieagenten ligt dit percentage nog wat hoger, en daar zijn dan ook heel vaak incidenten.
Maar het is een miljarden business dus geld zat om de boel om te kopen/campagne te sponsoren.
The Binding of Isaac aanpassen lijkt me een beetje raar. Het hele spel is gebaseerd op hetgeen waarvoor Apple het uit de store gehaald heeft. Isaac is nu eenmaal een baby. Het verhaal is dat zijn moeder hem achterlaat in de kelder, omdat een stem haar vertelt dat te doen.

Jammer is het wel, het is een goed spel.
Nha, het verhaal is dat de moeder Isaac achterlaat in de kelder, maar daarna van diezelfde stem te horen krijgt dat ze Isaac moet offeren. Isaac is trouwens geen baby in dit spel, eerder een kind zou ik zeggen.
Dat de keuring soms een beetje scheef lijkt is dan natuurlijk wel gek. Aan de andere kant, omdat het zo'n gevoelig onderwerp is, heb ik ook wel eens het idee dat het een soort van leuke promotie stunt is: eerst afgewezen worden, app aanpassen en tadaa: iedereen wil je app.
In dit geval denk ik niet dat het een promotie stunt is, The Binding of Isaac is al op 1001 platforms gereleased, en overal is het hetzelfde spel. Dat Apple het niet wil toestaan vanwege het 'tonen van kindergeweld' is gewoon een grote flater, ten eerste omdat het voor dit spel ontzettend vergezocht is, en ten tweede omdat er ik weet niet hoeveel andere spellen in de iOS app store staan die vanwege dezelfde redenering ook geblokkeerd hadden moeten worden (denk aan bioshock bijvoorbeeld).

Ik denk eigenlijk dat ze na deze ophef heel snel alsnog het spel zullen toelaten, zonder verdere opgaaf van reden. Zou niet de eerste keer zijn...
Ik heb het spel zelf ook gekocht voor een 9-jarige en ik vond de intro met name vrij ver gaan voor kinderen. Ik kan me zelf wel herinneren dat sommige Commodore 64 spelletjes (sex games of Aliens) een heftige indruk maakten, dus realistisch hoeft het niet te zijn.
Dat kan, alleen is dit spel niet van de store geweerd omdat het niet geschikt is voor kinderen, daar heeft de app store al een M-rated categorie voor met apps die je alleen kunt installeren en starten als je apparaat niet in kindveilige mode staat. Dit spel zou gewoon prima met een M-rating in de store kunnen.

Het probleem dat Apple ziet is dat het los van de leeftijdsrating niet aan een van hun zelfgekozen regels voor *alle* app store content voldoen. Ik ben er op zich niet op tegen dat ze ergens een grens trekken en regels opleggen wat er wel en niet in de store kan, bijvoorbeeld racistische apps, kinderporno, verheerlijking van geweld en dat soort dingen. Maar in het geval van dit spel is 'geweld jegens kinderen' echt veel te ver gezocht, het is een spelletje, cartoon stijl, waarin het doel iets compleet anders is dan 'geweld tegen kinderen', echt totaal geen relatie met de realiteit.
De cartoon stijl is echt niet van belang, zeker niet voor kinderen. Ik heb echt niet het idee dat ik op echte mensen aan het schieten ben in Rainbow Six of zo omdat het er zo realistisch uit ziet, het gaat veel meer om een emotionele binding die je hebt.

Ik ben er ook niet voor dat het niet toegelaten is in de app store, maar ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen die dit reviewen echt op zoek zijn gegaan om zoiets "walgelijks" te verbieden.

Zoals ik al zei, ik heb het dus wél gekocht, ik verplaats me alleen in een ander.
[...]


In dit geval denk ik niet dat het een promotie stunt is, The Binding of Isaac is al op 1001 platforms gereleased, en overal is het hetzelfde spel. Dat Apple het niet wil toestaan vanwege het 'tonen van kindergeweld' is gewoon een grote flater, ten eerste omdat het voor dit spel ontzettend vergezocht is, en ten tweede omdat er ik weet niet hoeveel andere spellen in de iOS app store staan die vanwege dezelfde redenering ook geblokkeerd hadden moeten worden (denk aan bioshock bijvoorbeeld).
Je bekijkt het vanuit de verkeerde hoek. Het is juist wel een promotiestunt. Het laat aan ouders zien: "Kijk eens hoe verantwoordelijk wij omgaan met ons app-beleid. U kunt uw kind met een gerust hart hier achter laten. Wij beschermen uw kinderen."
Ok, voor de gebruikers is het misschien jammer dat ze op die manier sommige content niet kunnen hebben op hun iDevice.
Maar je zal maar een ontwikkelaar zijn die tien- tot honderdduizenden dollars in een iOS project geinvesteerd hebt, om dan op deze manier van de tafel geveegd te worden. Anderzijds moet je natuurlijk als app ontwikkelaar je je er terdege van vergewissen dat je app niet indruist tegen de regeltjes die Apple oplegt, al kan ik me inbeelden dat er wel een serieuze grijze zone is, waar je dan uiteindelijk wel afhankelijk zult zijn van de willekeur van Apple.
Tja, waarschijnlijk is het bijbelverhaal, waar het spel (zeer losjes) op is gebaseerd wel goed gekeurd. Dat daar geweld tegen kinderen in zit maakt kennelijk niet uit.

Ze zijn gewoon rete hypocriet naar mijn idee.
Je kan het alsnog downloaden als je een jailbreak hebt dus mensen hebben het toch al!
Maar zoveel mensen hebben nu ook niet een jailbreak. Dus dat is verwaarloosbaar.
Wel als ze een iPad hebben want die updaten ze niet zo vaak dus kans dat ze daar wel een jailbreak op hebben voor games :p.
Ja dat blijft een nadeel van Apple, bekrompen en overdreven moderaties van content gebaseerd op Amerikaanse hysterie mbt PC en ook maar de suggestie van iets illegaals heel erg ver de kop indrukken. En helaas kan je niet sideloaden, dus zit je vast in die dictatuur van Apple USA.

... Gelukkig hebben we de jailbreak nog als t echt nodif wordt. :P
Voor een game niet interessant om te doen, voor vele andere content wel.
Op zich is het juist opmerkelijk dat een Amerikaans bedrijf een spel gebaseerd op de bijbel weigert. Dat had ik toch niet verwacht.

Over dubieuze moraal gesproken. Ik kan me bijvoorbeeld prima voorstellen dat Facebook geen enkel probleem heeft met geweld zolang het maar op de bijbel gebaseerd of alleen tegen vrouwen gericht is. Zoals bijvoorbeeld filmpjes van vrouwen die worden onthoofd op Facebook geen probleem zijn, zolang er maar geen borst zichtbaar is tijdens de onthoofding.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 8 februari 2016 13:51]

Amerika heeft in mijn beleving zo nu en dan juist last van dubbele standaarden links en rechts.
Een zekere mate van geweldverheerlijking is bijvoorbeeld bijna een cultuureigenschap maar als je iets hebt dat vaag lijkt op een vrouwenborst moet je dat censureren want stel je voor dat een kind dat ziet...

Je weet nooit wat ze vinden daar van het één of ander. Geen rechte lijn.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 8 februari 2016 13:35]

Ja, Amerikanen hebben geen moeite met geweld, wel met naakt. Bij Europeanen is het eerder andersom.

Ik vind het ook geen prettig idee dat Amerikaanse waarden op deze manier geëxporteerd worden naar de rest van de wereld. Als je dan bedenkt dat clubs als Facebook hun 'abuse' reports moeten outsourcen naar lage lonen landen krijg je er bovendien de moraal van bijv. de Filipijnen op de koop toe aangezien er daar iemand voor $2 per uur bepaalt of een gerapporteerde foto aanstootgevend is.
maar als je iets hebt dat vaag lijkt op een vrouwenborst moet je dat censureren want stel je voor dat een kind dat ziet...
En laat dat nou het eerste zijn wat de meeste kinderen zien in hun leven :)
Denk dat een hoop kinderen dagelijks vrouwentepels te zien krijgen en ze mogen er nog aan zuigen ook. O-)
Ik weet ook niet of het 'Amerikaans zijn' hier iets mee te maken heeft. Ook Valve heeft haar hoofdkantoor in Amerika en The Binding of Isaac is gewoon te koop via Steam.

Apple is gewoon erg bang voor negatieve publiciteit / pers: zo min mogelijk risico lopen dat er ergens ophef over ontstaat. Maar goed, juist door dit soort zaken ontstaat in andere kringen weer ophef.

Ik verwacht dat het publiek dat gebruik maakt van de App Store wel wat breder is dan dat van Steam en dat willen ze blijkbaar zo houden.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 8 februari 2016 13:51]

Ja maar dat is met alles in Amerika, inderdaad.
Extreem gestoord geweld is helemaal prima op TV en voor jeugdige kijkers... Zolang er maar niet bij gevloekt wordt, want daar worden ze kwaadaardig van. :')

Maar op dat vlak is er wel meer mis met Facebook hoor. Die houden ook nog steeds niet van plaatjes van zoenende mannen bijvoorbeeld... Al is dat een deel omdat allerlei gestoorde gristenen op "Report" klikken waardoor het automatisch verwijderd wordt; en Facebook vervolgens rustig twee tot drie weken de tijd neemt om de "appeal" te behandelen.
Tja, ik heb lang geleden al bepaald dat ik niet van een jailbreak afhankelijk wil zijn, maar gewoon baas over mijn eigendom wil zijn.

Zolang mensen zo denken als jij en Apple blijven kopen, ondersteunen ze financieel de erosie van het eigendomsrecht.
Verbieden ze nu ook Bijbel lees-apps, omdat in de bijbel ook nogal wat geweld tegen kinderen en vrouwen in voorkomt?
Je wilt ook de geschiedenisverhalen verbieden omdat er nogal wat geweld tegen kinderen en vrouwen in voorkomt?
Ik niet, maar ik wil ook geen apps verbieden waarin dat fictief beschreven wordt.
Geschiedenis is gebaseerd op feiten.
Hiermee zou het een van de regels breken die Apple hanteert voor het plaatsen van apps in zijn winkel.
Dus een regel die berust op het bespelen van de maatschappij met het think of the children argument. Aan de ene kant belachelijk, aan de andere kant is het natuurlijk aan Apple om te bepalen wat ze wel en niet accepteren.
Wat het bedrijf tegen het besluit gaat doen is nog onbekend.
Het is Apple's closed garden. Je speelt volgens de regels (als ontwikkelaars en gebruikers), of je speelt niet. Dat is de beperking die je accepteert als je voor Apple's ecosysteem kiest.

Ik heb zelf geen iSpul, maar is het niet mogelijk om tegenwoordig programma's te sideloaden als (gratis) geregistreerde ontwikkelaar? Mogelijk kan Rodriguez op die manier alsnog The Binding of Isaac voor iOS verkopen. Denk aan hoe Humble Bundle werkt met Android spellen: (ook) direct de APK aanbieden.

Even een leuke vergelijking maken: de mensheid (volwassenen en kinderen) afmaken door het verspreiden van de meest gruwelijke ziektes is wel OK. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 februari 2016 13:40]

Het beleid is enorm ruim en moeilijk op voor te bereiden. Bij mijn vorige bedrijf is een keer een app geweigerd in de app store omdat Apple vond dat het niet genoeg waarde toevoegde voor de (onze) user base. Hoe Apple dit kan bepalen is mij een raadsel.

Ik heb Binding of Isaac een keer kort gespeeld en nooit beseft dat je met een kind liep en uberhaubt ligt het zo ver in de fantasy sfeer dat je het nauwelijks meer violence against children kan noemen, maar eerder gewoon fantasy violence.
De oprichter van Nicalis, de uitgever en ontwikkelaar van de game, laat op zijn Twitter weten het niet eens te zijn met de beslissing en toont voorbeelden van andere games die wel zijn toegestaan.
Misschien mis ik iets, maar volgens mij toont hij maar één voorbeeld.
speel het spel zelf ook, maar of er nou te spreken is over serieus kindergeweld, daar ben ik het niet mee eens in ieder geval.
Tyrone Rodriguez had toch beter moeten weten voordat die z'n game naar het Apple platform port?

Het is geen geheim dat Apple (en andere bedrijven die een app store bezigen) apps en games voor de meest banale bullshitreden blokkeert en/of uit de app store haalt.

True, je mist wat publiek. Maar je bespaart zo wel tijd, geld en energie die je dan kan gebruiken voor het porten naar minder restrictieve platforms.
iOS is het belangrijkste platform voor inkomsten, nogal logisch dat developers dolgraag voor iOS ontwikkelen.
Heb je enige bronnen daarvoor?

Tyrone Rodriguez had budget genoeg dankzij zijn vorige game (Super Meat Boy). Geld was zijn probleem en reden niet om voor iOS te releasen.
Bijvoorbeeld: http://www.androidauthori...e-apple-app-store-601836/ Ik had echter een bericht op Tweakers in het hoofd maar kan het zo snel niet terugvinden.
Apple’s App Store continues to generate more revenue than Google’s Play Store for developers.
(...)
This lack of direct sales revenue has resulted in more ad-supported apps on Android. In fact, the perception that Android doesn’t generate as much money in sales or in-app purchases may mean that many developers just go straight for ad-support apps on Android without even trying to monetize their apps in other ways. As a result it skews the statistics and perpetuates the idea that Android apps only make money via adverts.
Dan gaat Nintendo nog flinke problemen krijgen met Zelda & Pokémon, zodra ze apps gaan uitbrengen.
wat heeft zelda en pokemon ooit in vergelijking met binding of isaac
ken je het verhaal van het spel uberhaupt?
Pokemon is helemaal vriendelijk, pokemons sterven namelijk niet die vallen alleen maar flauw.
dat is iets heel anders dan een extreem gelovige die haar baby in de kelder gooit in opdracht van "god"
Je snapt dat ik dit met een knipoog (wellicht zonder emoticon) zeg?

Dat ter zijde, geweld is geweld. Natuurlijk zijn er enorme verschillen tussen de 2 maar als ik kijk naar hoe makkelijk mijn dochter (2jr.) momenteel beïnvloed wordt door media (youtube and such). Hebben de leuke diertjes die gewelddadig elkaar om de oren meppen momenteel meer impact (vooral op de dagopvang) dan een horror/thriller.

Daarbij vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de ouders om dit te beslissen, niet het bedrijf die het platform levert voor het bedrijf die het spel gemaakt heeft.

[Reactie gewijzigd door McBrown op 9 februari 2016 22:20]

Apple die heeft dit soort strenge gedragsgerelateerde regels en bij Google daar mag je weer niet aan hun verdienmodel, denk downloaden YouTube video's of blokkeren advertenties, komen. Beide bedrijven verwijderen apps als het hunzelf uitkomt.
Kopers van beide merken laten zich vrijwillig in de maling nemen. Dit betuttelen is grote flauwekul. Mijn computers hebben geen externe 'baas' nodig. Mensen die het een of het andere denken te moeten verdedigen zijn imho alleen maar (kansloos) aan het proberen hun twijfelachtige aankoop goed te praten. "Mijn produkt is ethisch verantwoord en politiek correct". Tuurlijk...
binding of isaac rebirth, een heerlijke game, denk meer dan 200+ uren op mijn psvita gespeeld!!
dikke aanrader als je de game nog niet gespeeld hebt