Vooruitblik: Borderlands

Role-playing shooter

Toch is Borderlands niet zomaar een schietspel. Pandora is, zoals gezegd, vrij begaanbaar en telt bovendien zeven steden en nederzettingen waarin veel is te doen. Deze elementen passen eigenlijk beter bij een role-playing game dan bij de gemiddelde shooter. Gearbox omschrijft zijn game dan ook het liefst als een role-playing shooter. Daarmee is de vergelijking met Stalker: Shadow of Chernobyl snel gemaakt. Ook dat was een shooter die zich afspeelde in een open wereld, waarin je quests moest verzamelen voordat je de wildernis introk.

Borderlands

Borderlands verschilt wat dat aangaat niet veel van Stalker; ook in Borderlands zul je namelijk quests moeten verzamelen voor je aan het knalplezier begint. Deze quests lijken een uiteenlopend karakter te krijgen, maar desondanks niet al te vernieuwend te zijn. 'Versla dit beest hier' en 'zoek dat item daar', het zijn bekende methoden die in een spel worden gebruikt om het doel, actie voor de speler, te bereiken. Overigens lijkt het er op dat de wat herkenbaar overkomende missies vooral sidequests zijn en dat we tijdens de Games Convention nog bar weinig hebben gezien van de hoofdverhaallijn.

De lijn met rpg's houdt niet op bij de vrijheid die je hebt of bij het feit dat je personage verbetert naarmate je verder komt in het spel. Een fenomeen dat met name in mmorpg's wordt gebruikt zijn zogenaamde wapen drops; een tegenstander die door jou in de pan is gehakt laat zijn wapen achter en jij kunt het oppikken. In een spel als World of Warcraft moet je iedere keer dat je een instance speelt afwachten met wat voor items je naar buiten komt, omdat de drops niet altijd hetzelfde zijn. Dat werkt in Borderlands net zo. Doordat er ongelooflijk veel wapens in het spel zitten, heeft Gearbox een soort random drops ingevoerd. De drops hebben zelfs kleurgroepen, die corresponderen met de kleuren van items in mmorpg's. De meest zeldzame wapens vallen bijvoorbeeld in de paarse groep. De kracht van de wapens die je kunt vinden is altijd in lijn met het niveau van je personage, al zul je de de ene keer een iets sterker wapen vinden dan de andere keer.

Borderlands

De hoeveelheid wapens is het meest opvallende aspect waarmee Borderlands het afgelopen jaar het nieuws wist te halen. Werd vorig jaar nog een half miljoen aangehouden als richtlijn voor de hoeveelheid wapens in Borderlands, nu staat de teller al op 630 duizend. Het gaat daarbij om 630 duizend wapens die elk een unieke look en unieke stats hebben. Dit wordt mogelijk gemaakt door een speciaal voor Borderlands ontwikkelde generator, die alle wapens en hun verschillende versies heeft gegenereerd.