Door Jan Meijroos

Freelancer

Vooruitblik: The Godfather II

Zaken en gebouwen overnemen

Toen uitgever Electronic Arts de eerste beelden van het originele The Godfather liet zien, stokte de adem van de gamepers. Ook de - zij het beperkte - medewerking van kopstukken als James Caan en Robert Duvall versterkte het gevoel dat het hier om iets heel bijzonders moest gaan. Marlon Brando zou zelfs, al rochelend vanaf een ziekenhuisbed, zijn tekst voor Don Vito Corleone in de game hebben ingesproken. Helaas waren die opnames te slecht, een voice-alike moest het daarna overdoen.

EA's Godfather II

EA's The Godfather viel uiteindelijk wat tegen. Menig gamer stond het spel Mafia van Illusion Softworks nog helder voor de geest als de ultieme Cosa Nostra-game, en daar kwam The Godfather niet overheen. Het spel hinkte een beetje teveel op twee gedachten. Enerzijds moest het een maffioso-variant zijn op GTA en anderzijds wilde EA de Mafia-sfeer in beeld brengen, waabij de bekende filmmomenten moesten worden herbeleefd.

EA's Godfather II

Voor The Godfather II is een duidelijker concept gekozen. Het is niet zozeer de zoveelste sandbox-game, het is een 'organised crime empire building game' waarbij het overnemen van zaken en het vergroten van je macht een centrale rol speelt. Grootste vernieuwing is de Don's View, een strategische map waarop je precies ziet welke zaken en gebouwen in jouw bezit zijn en hoe de concurrentie ervoor staat. Het uiteindelijke doel is alle concurrerende misdaadfamilies uit de weg te ruimen en hun zaken over te nemen. Zo vergroot je je macht en kun je meer mensen aannemen die vuile zaakjes voor je opknappen.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3