Door , , 36 reacties

Met The Godfather speelde Electronic Arts heel handig in op het sentiment dat nog altijd rond de legendarische filmtrilogie leeft. De uitgever maakte een sfeervolle teaser met Don Vito Corleone in de hoofdrol, waarbij de stem van de acteur was ingesproken door Marlon Brando, kort voordat hij overleed. De allure van de merknaam bleek voldoende om voor een succesvolle game te zorgen, zonder dat het spel echt fantastisch was. The Godfather blonk uit in repetitieve gameplay, waardoor veel mensen het spel niet hebben uitgespeeld.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

*Minder gebonden aan de films

Het spel liftte ook in zoverre mee op de filmlicentie dat het verhaal in de game, afgezien van wat vertakkingen, trouw bleef aan dat van de films; van de moord op Luca Brasi, tot het tijdelijke verblijf van Michael op Sicilië nadat hij wraak heeft genomen op Sollozzo. The Godfather II laat de banden met de films echter voor een groot deel los. Weliswaar komt een aantal gebeurtenissen uit de films terug in het spel, maar het zijn slechts losse banden. Wel komen de personages, zoals Hyman Roth en Fulgencio Batista, aardig overeen.

The Godfather II

In The Godfather II is de voorganger van de game voor een belangrijk deel duidelijk te herkennen. De engine lijkt grotendeels gelijkgebleven en ook een aantal aspecten in de gameplay komt overeen. Neem bijvoorbeeld het overnemen van een winkel. Net als in het eerste deel ontdoe je jezelf eerst van de bewakers van de andere familie, waarna je de winkelier mag bewerken om hem geld af te persen. Dat werkt allemaal volgens hetzelfde systeem als in het eerste spel.

*Don van je eigen familie

The Godfather II schotelt de speler echter niet het typische 'begin als low-life crimineel en werk je op naar de top'-senario voor, maar zet de speler meteen neer als Don van zijn eigen familie, binnen de Corleone-familie. Dit houdt in dat de speler gaandeweg een familie van Soldiers, Capo's en een Underboss om zich heen verzamelt. Van deze familieleden kun je er drie constant met je meenemen, en je kunt ze inzetten om vijandige winkels aan te vallen of op te blazen, of om jouw handeltjes te verdedigen tegen de aanvallen van vijanden.