Door , , 67 reacties

In computergames vertolken mannen doorgaans de hoofdrol en worden vrouwen meestal als stereotypes afgebeeld. Eind dit jaar laten virtuele dames gelukkig weer van zich horen, middels titels als Velvet Assassin, Mirror's Edge en natuurlijk via de ongekroonde koningin Lara Croft, in Tomb Raider: Underworld.

Lara is terug: TRU

Wie een vluchtige blik op de screenshots werpt, kan geneigd zijn te denken dat Lara's kersverse avontuur weinig nieuws gaat bieden. Wederom reist Lara de wereld af, op zoek naar mythische artefacten en klimt, klautert, springt en zwemt ze dat het een lieve lust is. Inderdaad, er is niet zo heel veel veranderd, maar dat is in dit geval helemaal niet erg.

In 2006 zette Tomb Raider: Legend de serie rond Lara Croft opnieuw op de kaart. Legend bracht de bekende Tomb Raider-gameplay in een next-gen jasje, met een goed verhaal, mooie graphics en een goede besturing. In 2007 kwam Anniversary uit. Hierin werd het eerste Tomb Raider-spel opnieuw tot leven gewekt, met de technologie van Legend. En komend najaar, in november om precies te zijn, is het de beurt aan Tomb Raider: Underworld.

Lara is terug: TRU

In Underworld draait alles om de Noorse mythologie, maar dat betekent niet dat Lara alleen maar in ScandinaviŽ ronddoolt. Mythen van heinde en verre hebben raakvlakken met elkaar, en dat gegeven wordt door de makers gebruikt om tot de verbeelding sprekende locaties van over de hele wereld in stelling te brengen. Zo bezoekt Lara onder andere de Maya-tempels in Mexico en speurt ze rond in ruÔnes in Thailand. Doel van haar speurtocht is het vinden van de Hamer van Thor, de god van de donder en het weer. Deze hamer is volgens de overlevering krachtig genoeg om goden mee om zeep te helpen.

Lara is terug: TRU

Leuke bijkomstigheid voor mannelijke spelers is dat ze wederom naar het bevallige kontje van Lara mogen kijken. Hoewel Lara opnieuw onder het mes is gegaan, oogt ze nog behoorlijk hetzelfde als in de laatste twee games. Toch is de technologie waar de game op draait weer hoogwaardiger dan voorheen, met als resultaat nog meer details in texturen, animaties en licht. De makers noemen het een nieuwe feature dat Lara vies kan worden. Dat is een vreemde belofte, want dat kon ze ook al in Legend, maar Lara wordt wel smeriger dan ooit. Rol je haar door de modder, dan blijft de aarde aan haar benen plakken. Diezelfde aarde kan worden weggespoeld als ze door de stromende regen loopt. Een doorweekte Lara oogt 'natter' dan ooit en pubers zullen weinig hebben te klagen over de looks van onze favoriete archeologe.