Tomb Raider - Underworld, Windows

€ 8,99
Specificaties PC • Actie, Avontuur, Platform, Shooter • 16 jaar - Bekijk alle specificaties

Tomb Raider - Underworld, Windows Review

TERW_DAN 30 mei 2009, 3.959 views

Tomb Raider - Underworld, Windows

Pluspunten

• Lara
  • Beeldkwaliteit
  • Gameplay
  • Verhaallijn
  • Geluid/muziek

Minpunten

• Camera positie
  • Besturing op de motor
  • Sommige dingen ietwat minder realistisch

Gameplay Score: 4
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 4
Tomb Raider: Underworld

Ik had de game al een tijdje liggen (sinds kerstmis) maar er nog niet aan toegekomen om het spel te spelen en daar ben ik afgelopen week maar eens aan begonnen. Omdat ik nog niet eerder een gamereview had geschreven leek me het leuk dat eens te doen van deze game.

Het mag duidelijk zijn dat ik een groot Tomb Raider fan ben, de reden dat ik de game vrijwel gelijk heb gekocht (ook al is het er nooit echt van gekomen het spel goed te spelen tot een paar dagen terug). Ik heb er destijds rond de 30 euro voor betaald. Ik weet niet meer waar ik het spel precies heb gekocht, maar het was of play.com of ebay.co.uk. Games koop ik vrijwel nooit meer in Nederland, omdat de prijzen zo absurd hoog zijn. Als je in Engeland kijkt zit ja vaak op een bedrag van GBP25 tot 35 voor nieuwe games, terwijl ze hier tussen de 50 en 60 euro op mogen leveren.

Systeemeisen
Het spel is op de meeste systemen wel te draaien, al merkte ik wel dat het op hogere resoluties wat zwaarder kan worden bij sommige systemen.

CPU3GHz Intel
256MB geheugen
GeluidskaartDX9.0 compatible
HDDruimte8GB
OSXP of Vista

Zelf heb ik het gespeeld op een E6600 met 4GB ram, een 9600GT en XP 32b icm een 24" monitor (1920*1200). Daar merkte ik dat het allemaal net niet soepel liep, tenzij ik de texture kwaliteit naar beneden schroefde en geen antialiasing gebruike. Omdat dat toch de PC op m'n werk was heb ik het spel ook thuis maar geïnstalleerd.
Dat is een E8400, 4GB ram, een HD4870 met 1GB ram en Vista 64b en dat in combinatie met een 30" monitor (2560*1600).

prestaties en kwaliteit
Met mijn E8400 kon ik alle settings op high zetten en had ik 2x AA aanstaan en dat liep allemaal soepel, zelfs op een resolutie van 2560*1600.
Een van de leuke aspecten van deze game is dat het overweg kan met meerdere cores. Daardoor heb je bij Tomb Raider Underworld daadwerkelijk profijt van een multicore cpu, al lijkt hij zich nog maar te beperken tot het gebruik van 2 cores (getest op de Q9450 quadcore van een vriend).
Op internet zijn er de nodige bugs te vinden in de game, maar ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk geen last van heb gehad. De game is 1 keertje vastgelopen waarna ik voor de zekerheid de 1.1patch heb geïnstalleerd, waarna ik verder geen problemen heb ondervonden (ook al was ik continu aan het alt-tabben, zoals ik vaker doe tijdens games).
De enige glitch waar ik echt tegenaan gelopen ben is dat Lara af en toe net in een randje blijft steken van een object en daardoor niet meer kan bewegen. Meestal is dat maar voor een paar seconden, zodra je de controls loslaat en/of even de grapple gebruikt kun je weer gewoon doorspelen. Vervelend, maar niet direct irritant.
Het laden duurt even waarbij de tekst die in beeld verschijnt aan de trage kant gaat. Wat ik vreemd vind, omdat het grafisch gezien bijna niets nodig heeft (geen 3d achtergrond ofzo) en de array waarop de game geïnstalleerd staat toch zo'n 400MB/s aan bandbreedte weet te halen. Maar al met al is dat niet echt storend, gezien de laadtijden niet meer dan een paar seconden in beslag nemen.

update:
Uit nieuwsgierigheid even getest wat mijn bakkie zou doen als ik het spel zou gaan spelen met 8xAA en verder alle opties op high. Gemiddeld zit ik rond de 50 frames per seconde (gemeten met FRAPS), en draait alles ook soepel.
Ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat je ingame het verschil niet echt heel goed ziet tussen 2x AA en 8x AA, misschien dat dat ook komt door de hoge resolutie waar ik het op draai, ik ga er vanuit dat de gemiddelde persoon dit spel niet op een 30" paneel zal gaan spelen (hoewel dat wel goed aan te raden is).

Het spel zelf
In Tomb Raider Underworld gaat Lara op zoek naar haar moeder, die blijkbaar in Helheim, een Noorse onderwereld' zou leven. Het verhaal brengt je echter weer naar diverse locaties over de hele wereld, van Thailand naar zuid Mexico en de arctische zee. Aan te raden is wel eerst Tomb Raider Legend gespeeld te hebben om het verhaal wat beter te begrijpen (en dan met name de personages die erin voorkomen), al is het ook prima te spelen als je dat niet hebt gedaan, alleen zijn sommige punten dan wat minder duidelijk.
Hoe het verhaal verder afloopt ga ik natuurlijk niet spoilen.
In TR:U is geen traininglevel in de vorm van Croft Manor zoals we dat in de meeste andere Tomb Raiders wel hadden. Nu is dit ook niet echt nodig, want het spel is vrij vlot onder de knie te krijgen en je kunt hints aan laten staan mocht je dat willen.

Deze hints aanlaten staan is iets dat ik wel aan zou raden. Dit omdat in sommige gevallen het nog wel eens lastig kan zijn om dingen te doen als je het uit hebt staan. Bij sommige schakelaars is het niet echt duidelijk of je er nu goed voorstaat of niet. Heb je de hints aanstaan dan zie je vanzelf een handje verschijnen op het moment dat je er goed voorstaat. Dit kan een hoop frustraties schelen tijdens het gamen.

Level design
De levels zitten best leuk in elkaar, maar er zijn ook zeker wat minpunten. Het is redelijk duidelijk welke kant je op moet, zonder dat het te simpel is. Wat niet het geval is is dat je echt 20 minuten op zoek bent naar een richeltje waar je toevallig aan kan gaan hangen dat bijna niet zichtbaar is, of dat je een sprong moet doen die onmogelijk lijkt, maar het net niet is.
Lara is erg vergevingsgezind in deze Tomb Raider en dat vind ik wel prettig. Je hoeft niet meer exact recht voor een richeltje te gaan staan om goed te kunnen springen. Zodra je de juiste kant op springt spring je gelijk naar iets toe dat je vast kunt grijpen. Natuurlijk moet je nog steeds wel de goede kant op gaan en kun je nog steeds te pletter vallen als je echt goed misspringt. Het vervelende aan sommige andere Tomb Raiders vond ik dat als je net een paar pixels te ver naar links of rechts zat je gelijk naar beneden donderde en je weer opnieuw kon beginnen. Dat is vrij vervelend omdat je de puzzel in principe opgelost hebt, weet waar je naar toe moet maar dat net niet lukt omdat je net iets te ver naar links of rechts springt. Dat maakt dat het leuk blijft om het te spelen.
Wat ik minder vond was de manier waarom secrets weg zijn gewerkt. In de eerste Tomb Raider had je er hooguit een handje vol in iedere level, nu heb je levels (of liever gezegd locaties, want de levels vloeien vrij soepel in elkaar over) waar je meer dan 50 secrets kunt vinden. Nu is dat ook nog niet zo erg, maar ze zijn op zulke duidelijke plekken verstopt dat het geen secrets meer zijn. Het grootste gedeelte zit in aardewerken vazen verstopt die je kapot moet trappen en die zie je werkelijk overal staan, gewoon op paden waar je langs loopt. Of ze liggen aan het eind van de gang waar je niet moet zijn omdat je een halve meter daarvoor een afslag moet hebben en de gang verder doodloopt. Wat mij betreft hadden ze de secrets helemaal weg mogen laten en alleen de relics erin laten zitten. De relics zijn in de meeste gevallen wel al direct zichtbaar, alleen gaat het erom dat je moet uitvogelen hoe je er moet komen, iets dat ietsje meer puzzel vermogen vraagt dan de puzzels die je moet doen om het spel door te komen.

De puzzels zijn niet al te moeilijk, maar wel leuk om te doen. Bij geen enkele puzzel was het dermate frustrerend dat er niet uit te komen was, maar wel leuk genoeg om te kijken hoe ze nu weer opgelost moesten worden.

Lara
Ik geloof dat ik ook voor Underworld gelezen had dat Lara wat kleinere borsten zou krijgen, maar als ik kijk naar de strakke pakjes die ze aanheeft lijken ze net zo groot als dat ze in alle delen al geweest zijn. Wat natuurlijk prima is, Lara wordt nou eenmaal getypeerd door een uiterlijk dat eigenlijk niet kan.
Aan het begin van ieder level kun je haar outfit kiezen, waarbij je de keuze uit outfits hebt die redelijk op elkaar lijken (jungle shorts en jungle pants bijvoorbeeld).

Nieuwe moves
Lara heeft er een paar nieuwe moves bijgekregen, waardoor de mogelijkheden wat uitgebreider worden.
Een van de moves is dat ze nu tegen de muur op kan klimmen. Nu kon dit al als je richels had en dan van de ene naar de andere klimmen, nu is het iets uitgebreider geworden.
Lara kan over de uitstulpsels klimmen die in bovenstaande afbeelding zichtbaar zijn. Op deze manier kan ze grote verticale wanden beklimmen, en kan ze ook makkelijk zijwaarts klauteren en om hoeken heengaan.

Een andere move die ze heeft gekregen is dat Lara op richels en op uitsteeksels kan gaan staan. Op deze manier is het mogelijk wat hoger te komen als dat je hangend aan een richel of uitsteeksel ergens naar toe probeert te bewegen.
Op bovenstaande afbeelding is te zien hoe Lara op een smalle balk staat waar ze in eerdere Tomb Raiders alleen nog aan kan hangen. Deze move heb je een aantal keren nodig om naar hoge richtels en dergelijke te springen.
En hier staat Lara op een richel (waar ze in vorige delen alleen aan kon hangen om vanaf hier naar de tegenover gelegen object kan springen.

Verder kan ze nu ook een zo genaamde 'chimney jump' doen. waarbij ze van de ene naar de andere muur springt, ook al heeft ze hier geen houvast. Deze move moet je wel snel doen, anders valt Lara weer naar beneden (en dat kan soms veel pijn doen).
Lara springt hier met armen en benen tegen de muur om zich op deze manier af te kunnen zetten. Als ze dit doet tussen twee muren kan ze op deze manier omhoog springen.

Vijanden en aanvallen
Ook in Tomb Raider Underworld zijn er de nodige vijanden. Een groot voordeel is dat ze nu een healthbar hebben, zodat je kunt zien hoe vaak je er nog op moet schieten.
Het aanvallen van vijanden is een stuk verbeterd. Zo kan Lara nu ook schieten terwijl ze aan een richel hangt om op deze manier een vijand vanaf wat meer afstand kan raken.

En is het mogelijk om meerdere targets tegelijkertijd te beschieten op het moment dat ze haar trademark dual pistols gebruikt.
Dit heeft als voordeel dat zodra je simpele vijanden hebt (zoals vleermuizen en spinnetjes) je ze per twee kunt uitschakelen. Ze vallen meestal in flinke groepen aan, dus is het makkelijk er snel vanaf te zijn.
Bij grotere vijanden heeft het nut omdat als Lara schiet en raakt vijanden niet direct terug kunnen schieten, waardoor de keren dat Lara geraakt wordt minimaal blijven.

Naast schieten heeft Lara nu ook de mogelijkheid om van zich af te trappen. Spinnetjes die aanvallen kunnen overal op Lara springen en die kan ze nu van zich afgooien en kapot trappen, maar ook grote vijanden kunnen worden neergetrapt.
Bij sommige vijanden, zoals de diverse 'thralls' die je tegenkomt is het zelfs nodig. Deze mytische beesten kunnen herrijzen op het moment dat je ze na het doden niet uit elkaar hebt getrapt. Een andere oplossing is er een granaat naar toe te gooien en als je beschikking hebt over je motor kun je ze ook gewoon platrijden (Lara goes Carmageddon).

Wapens
De wapens zijn in Underworld wat beperkter geworden. Je kiest in het begin welke guns je mee wilt namen naast de standaard dual pistols. De 5 guns die je kunt kiezen zijn een tranquilizer, speargun, machine geweer, dubbele uzi's en een shotgun. In het spel zelf zul je geen wapens of munitie vinden, op Mjölnir na. Mjölnir is de hamer van Thor en speelt een belangrijke rol in het spel. In de latere levels kun je deze zelf ook gebruiken.

Realisme
Op sommige punten is Tomb Raider niet bepaald realistisch. Om te beginnen heeft Lara de lenigheid waar een gemiddelde acrobaat jaloers op zou worden. Maar dat mag de pret natuurlijk niet bederven.
Verder is het zo dat Lara in de loop van het spel bepaalde artefacten in handen krijgt waardoor ze in staat is zeer grote objecten te verplaatsen, de objecten die in het spel blauw oplichten als Lara in de buurt komt.
Echt realistisch is het niet, maar het klopt wel met het verhaal van de hele onderwereld. Verder zijn de diverse thralls niet wezens waarvan je verwacht dat ze echt bestaan en is het gebruik van Mjölnir is eveneens een beetje over de top.
Maar het past wel in de lijn van Tomb Raider games, waarin er toch vaak wordt gerefereerd naar het bovennatuurlijke en mythische, wat het wel een echte TRgame maakt.
Verder zitten er in het Thailand level vogels. Leuk gerendert en zien er best realistisch uit, maar ze vliegen weg zodra je in de buurt komt. Tot zover klopt het nog. Echter, als ik op 2 meter afstand van zo'n vogel een geweer afschiet (richting vogel) dan blijft hij gewoon zitten. Dat is wel een beetje jammer.
Verder is het zo dat Lara in scubasuit in de arctische zee duikt. Iets dat niet helemaal realistisch lijkt, gezien ze blote benen heeft en haar top ook niet dichtgeritst is.

Besturing
De besturing is op sommige punten een stukje makkelijker geworden, doordat Lara vrij makkelijk rondbeweegt, maar er is 1 ding extreem irritant en dat is de camera. Dat ding gaat vrij vaak op een onmogelijke plek zitten, waardoor het erg lastig is de situatie fatsoenlijk te kunnen overzien.
Verder is het zo dat het rijden met een motor wat je in een paar levels doet knap irritant kan zijn. Ik had liever gezien dat net als bij GTA je de camera bestuurt onafhankelijk van het voertuig. Maar dat doet het niet helemaal, de camera blijft de motor volgen, ook al probeer je iets verder te kijken. Hierdoor krijg je een erg onrustig beeld en ik moet zeggen dat dat op een 30" monitor niet fijn speelt. Met een beetje geklooi kun je de camera wel een beetje laten doen wat je wilt, maar het is niet de fijnste manier om er mee te spelen.

Gameplay
De gameplay zit best leuk in elkaar, het spel is leuk om te spelen, ondanks de paar minpuntjes die erin zitten. Ik denk niet dat het echt een game is die je kan blijven spelen. Als je een beetje doorspeelt en niet per se alle secrets wil hebben dan ben je er in een dag of 3 wel doorheen. Ik denk niet dat ik het spel snel nog een keer zal spelen, net als de meeste Tomb Raiders laat ik ze meestal weer een paar maanden liggen om ze nog eens te spelen.

Muziek
Net zoals bij de meeste Tomb Raiders is de muziek prima in orde. Het zorgt voor een groot deel van de sfeer en spanning in het spel. Voor de liefhebbers is de hele soundtrack zo van internet te plukken. Ik ga geen link geven, maar de naam van de titel met 'soundtrack' als zoekterm brengt je een heel eind.

conclusie
Tomb Raider Underworld is zeker voor de Tomb Raider fans een leuke game, de graphics zijn prima, net als het geluid. Een leuk verhaal en Lara blijft natuurlijk leuk ;). Sommige punten zijn wat minder, met name de besturing en de camera, maar het blijft goed speelbaar. En zeker op een 30" monitor vond ik het ook grafisch ook nog heel netjes eruit zien.

Voor de liefhebbers nog wat hi-res pics (2560*1600, dus de resolutie waarop ik het spel draai).
TRU

Heb jij ook een Tomb Raider - Underworld, Windows?

Of het spel nu wel of niet leuk is, is lastig te zeggen. Iedereen heeft namelijk een andere smaak. Over allemaal hetzelfde, tsja, dat is unreal en quake ook. En die hebben ook een hoop fans hoor.

Persoonlijk vond ik het wel een leuke game. Het had voor mij niet veel vernieuwende factoren ten opzichte van TR legend, maar het is wel een heel ander verhaal. De combinatie van puzzel/avontuur/beetje actie/mysterie/ vind ik erg leuk in een game. Maar zoals ik al zei, dat is puur persoonlijk.

Ik vind het een leuke game, maar kan me goed voorstellen dat er genoeg andere mensen zijn die er niks aan vinden. Maar dat is wel met elke game vrees ik.

Edit: Ik heb hem ook gespeeld op de Wii, en daar vond ik hem ook wel een stukje minder. Het verhaal was minder gecompliceerd, net als de puzzels. Ik kreeg de indruk dat het spel enigzins ingekort was. Laat staan de graphics, maar je kan niet veel verwachten van een Wii natuurlijk...

ps. Zeer nette review natuurlijk !

[Reactie gewijzigd door Frank__B op 25 mei 2009 18:59]

0Anoniem: 301679
24 mei 2009 18:48
heb level 1 gespeeld verder niet veel... ik was niet onder de indruk
Een mooie review. Zou op mijn oude dag bijna gaan gamen door dit goed geschreven epistel. _/-\o_
je bent nooit te oud om te gamen ;)
Mooie review.

De besturing vond ook een groot min punt. Ik heb het gespeeld op een Xbox 360 en zelfs daar voelt het niet zo lekker aan. Via toetsenbord zal het wss nog moeilijker te besturen zijn.
Ik heb hem zelf niet op een console gespeeld (eigenlijk geen enkele tombraider), dus daar kan ik niet zo gek veel over zeggen.
Heb hem uitgespeeld op de PS3. Vond het nix aan, was teveel van hetzelfde. Op het eind wordt het gewoon vervelend. Allemaal hetzelfde, CONSTANT gewoon...
Nee, heb hem alweer verkocht!
wow - nice review, echt netjes uitgewerkt en all,

ik heb hem pas in de winkel gezien - en maar laten liggen. - nu (na het lezen van DEZE) review ga ik iit de t.net versie) ga ik toch eens opnieuw overwegen wat ik wil, de prijzen zijn inmiddels ook wat gedaalt - dus toch nog maar 's bedenken ...
Mooie review. Ik heb het spel zelf ook gespeeld en ik moet zeggen dat mijn ervaringen geheel overeenkomen met wat jij hebt geschreven.
Ik vond het een erg leuke game alleen die camera had stukken verbeterd mogen worden want alleen daarom had ik af en toe wat frustratie momenten.