×

GC: Empire - Total War

Door , 26 reacties

Gouden Eeuw

Pc gameThe Creative Assembly bewees al jaren geleden dat het weet hoe een goede strategiegame moet worden gemaakt. De Total War-serie van deze studio domineert het strategiegenre al sinds Shogun: Total War acht jaar geleden verscheen. Het half-Engelse, half-Australische bedrijf introduceerde destijds grootschalige gevechten, waarbij duizenden soldaten elkaar tegelijk te lijf gingen. Dat massale karakter is altijd een van de handelsmerken van de spelserie geweest, net als de sterke afwisseling tussen turn-based en real-time gameplay. Fans van de Total War-serie zullen verheugd zijn dat het in februari 2009 te verschijnen Empire: Total War hierin de lijn van de serie volgt.

Empire Total War

Met Empire zet The Creative Assembly wederom een stap op de tijdslijn van de geschiedenis. Eerder in de serie kwamen de Japanse oudheid, het Romeinse rijk en de middeleeuwen aan bod, en in Empire komen we terecht in de achttiende eeuw. Een tijd waarin handel hoogtij vierde en het onderhouden van winstgevende zeelijnen net zo belangrijk was als het winnen van veldslagen. De op de Games Convention aanwezige ontwikkelaars van The Creative Assembly lieten doorschemeren dat het goed onderhouden van je economie inderdaad heel belangrijk wordt in een campagne, maar ze gingen daar verder nog niet op in. Informatie over de campagne-modus volgt later, zo stelden ze. Ook de lijst met speelbare landen is nog niet bekendgemaakt. Slechts een paar landen, waaronder de Verenigde Staten, Groot-BrittanniŽ en Pruisen zijn bevestigd, en het ligt voor de hand dat naties die in de 18e eeuw een grote rol speelden, zoals Frankrijk en Spanje, speelbaar zullen zijn. De ontwikkelaars lieten in het midden of dat ook met enige zekerheid voor Nederland geldt. "We doen daar nog geen uitspraken over, maar het is zeer waarschijnlijk", klonk de uitleg waar we het mee moeten doen.

De studioleden van The Creative Assembly wilden wel iets kwijt over het real-time gedeelte van het spel. De grootste, al enige tijd bekende, vernieuwing in dit onderdeel is dat het voor het eerst in de spelserie mogelijk wordt om zeeslagen uit te vechten. Deze gevechten werden vroeger op basis van berekeningen gesimuleerd, maar nu kun je zelf je boten aansturen. Daarbij spelen verschillende elementen een belangrijke rol. Allereerst is het belangrijk dat je genoeg schepen hebt en dat die schepen vuurkracht hebben. Als je het met een paar kleine bootjes opneemt tegen tien galjoenen, wordt het een korte zeeslag.

Empire Total War

Verder spelen ook technische en tactische aspecten een rol. Voor zeilschepen is de wind natuurlijk van essentieel belang. De wind bepaalt of je snel of langzaam naar je tegenstander vaart. Maar de windrichting bepaalt ook vaak of je kans maakt om te vluchten als je een slag dreigt te verliezen. Goede wind kan dus behulpzaam zijn bij zeeslagen. Maar ook je tactiek is belangrijk. Een belangrijke afweging hierbij hangt samen met het soort munitie dat je gebruikt. Er zijn standaardkogels om een boot 'gewoon' mee te beschadigen, maar je beschikt ook over munitie om mensen mee te verwonden en er is munitie die meer geschikt is voor het neerhalen van een mast, waardoor de snelheid uit een vijandig schip wordt gehaald.

*