Door Jurian Ubachs

Redacteur

GC: Empire - Total War

Gouden Eeuw

Pc gameThe Creative Assembly bewees al jaren geleden dat het weet hoe een goede strategiegame moet worden gemaakt. De Total War-serie van deze studio domineert het strategiegenre al sinds Shogun: Total War acht jaar geleden verscheen. Het half-Engelse, half-Australische bedrijf introduceerde destijds grootschalige gevechten, waarbij duizenden soldaten elkaar tegelijk te lijf gingen. Dat massale karakter is altijd een van de handelsmerken van de spelserie geweest, net als de sterke afwisseling tussen turn-based en real-time gameplay. Fans van de Total War-serie zullen verheugd zijn dat het in februari 2009 te verschijnen Empire: Total War hierin de lijn van de serie volgt.

Empire Total War

Met Empire zet The Creative Assembly wederom een stap op de tijdslijn van de geschiedenis. Eerder in de serie kwamen de Japanse oudheid, het Romeinse rijk en de middeleeuwen aan bod, en in Empire komen we terecht in de achttiende eeuw. Een tijd waarin handel hoogtij vierde en het onderhouden van winstgevende zeelijnen net zo belangrijk was als het winnen van veldslagen. De op de Games Convention aanwezige ontwikkelaars van The Creative Assembly lieten doorschemeren dat het goed onderhouden van je economie inderdaad heel belangrijk wordt in een campagne, maar ze gingen daar verder nog niet op in. Informatie over de campagne-modus volgt later, zo stelden ze. Ook de lijst met speelbare landen is nog niet bekendgemaakt. Slechts een paar landen, waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Pruisen zijn bevestigd, en het ligt voor de hand dat naties die in de 18e eeuw een grote rol speelden, zoals Frankrijk en Spanje, speelbaar zullen zijn. De ontwikkelaars lieten in het midden of dat ook met enige zekerheid voor Nederland geldt. "We doen daar nog geen uitspraken over, maar het is zeer waarschijnlijk", klonk de uitleg waar we het mee moeten doen.

De studioleden van The Creative Assembly wilden wel iets kwijt over het real-time gedeelte van het spel. De grootste, al enige tijd bekende, vernieuwing in dit onderdeel is dat het voor het eerst in de spelserie mogelijk wordt om zeeslagen uit te vechten. Deze gevechten werden vroeger op basis van berekeningen gesimuleerd, maar nu kun je zelf je boten aansturen. Daarbij spelen verschillende elementen een belangrijke rol. Allereerst is het belangrijk dat je genoeg schepen hebt en dat die schepen vuurkracht hebben. Als je het met een paar kleine bootjes opneemt tegen tien galjoenen, wordt het een korte zeeslag.

Empire Total War

Verder spelen ook technische en tactische aspecten een rol. Voor zeilschepen is de wind natuurlijk van essentieel belang. De wind bepaalt of je snel of langzaam naar je tegenstander vaart. Maar de windrichting bepaalt ook vaak of je kans maakt om te vluchten als je een slag dreigt te verliezen. Goede wind kan dus behulpzaam zijn bij zeeslagen. Maar ook je tactiek is belangrijk. Een belangrijke afweging hierbij hangt samen met het soort munitie dat je gebruikt. Er zijn standaardkogels om een boot 'gewoon' mee te beschadigen, maar je beschikt ook over munitie om mensen mee te verwonden en er is munitie die meer geschikt is voor het neerhalen van een mast, waardoor de snelheid uit een vijandig schip wordt gehaald.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee