Door Sim Kranenburg

TCL C825-qled-tv Review

Hét alternatief voor Samsung met topgeluid

02-09-2021 • 06:00

109

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

De televisies van TCL zijn bij ons relatief onbekend en bovendien voeren weinig winkels het merk. Wat ons betreft is dit onterecht, want de C825 biedt veel waar voor z'n geld. Alle hdr-formaten worden ondersteund en ook zijn alle belangrijke audioformaten beschikbaar, waaronder Dolby Atmos en DTS-HD. De beeldkwaliteit is goed, maar op dit vlak presteert een oled-tv wel wat beter, zeker als je in een relatief donkere ruimte kijkt. De geluidskwaliteit is echter met afstand de beste in deze prijsklasse, waardoor dit model een echte aanrader is.

Er worden op dit moment twee verschillende schermtechnieken gebruikt voor televisies: oled en lcd. Alle oledschermen in televisies komen uit de fabrieken van LG Display en ze worden door bijna alle grote merken verkocht. Om tegenwicht te bieden tegen al het oledgeweld, bedacht Samsung qled. Dat is een schermtechniek die gewoon gebruikmaakt van lcd om het beeld weer te geven, maar met een backlicht met alleen blauwe leds waarvan het licht naar wit wordt omgezet door middel van quantumdots. Het resulterende witte licht is samengesteld uit drie mooie pieken bij rood, groen en blauw. Hierdoor hebben qledtelevisies een groot kleurbereik en, doordat er minder nauwkeurige kleurenfilters voor de lcd kunnen worden gebruikt, een hogere helderheid dan lcd-televisies met een witte backlight.

Het Chinese TCL is bij ons nog niet zo'n bekend merk, maar het is wereldwijd een zeer grote speler die, op Samsung na, de meeste lcd-televisies ter wereld produceert. Ook TCL maakt qled-televisies en wij hebben voor deze review het 4k-topmodel bekeken: de C825. We hebben de grootste maat getest met een beelddiagonaal van 65", maar er is ook een 55"-versie beschikbaar. Dat deze tv niet onderdoet voor de modellen van Samsung, blijkt uit de technische specificaties.

Niet alleen maakt dit model gebruik van quantumdots voor een groot kleurbereik, maar ook het contrast van het 11bit-VA-paneel wordt vergroot door het gebruik van een full array local dimming backlight met duizenden microleds. Ook is er ondersteuning voor HDR10, HDR10+, Hybrid Log-Gamma en Dolby Vision. Dat zijn dus alle op dit moment gangbare hdr-formaten.

Daarnaast is de C825 voorzien van een onder het scherm geïntegreerde soundbar van Onkyo. Dit audiosysteem bestaat uit twee naar voren en dus op je oren gerichte luidsprekers van 15W, die worden bijgestaan door een 30W-woofer aan de achterkant van de tv. Niet alleen wordt het bij de streamingdiensten populaire Dolby Atmos-formaat ondersteund, ook DTS-soundtracks worden keurig afgespeeld.

De televisie draait op Android TV van Google. Van alle smart-tv-platforms biedt dit besturingssysteem verreweg de meeste apps. Je kunt gebruikmaken van de spraakassistent van Google door middel van de, uitschakelbare, microfoon in de tv. Er worden twee afstandsbedieningen meegeleverd: een kleine met een beperkt aantal toetsen en ingebouwde microfoon, en een gewone infraroodafstandsbediening met veel toetsen. Ook zit er een webcam in de doos. Op het moment van schrijven stond ons 65"-testmodel in de Pricewatch voor zo'n 1390 euro en was de 55"-versie voor 1195 euro te koop.

Uiterlijk en aansluitingen

Over smaak valt niet te twisten, maar wij vinden het ontwerp van de C825 niet zo mooi als dat van sommige concurrenten. Het is wat minder ingetogen en strak dan de andere modellen in deze prijsklasse. Dat gezegd hebbende vinden we het zeker niet lelijk en bovendien zijn er mooie materialen gebruikt. Hierdoor heeft deze tv een zekere luxe uitstraling. We kunnen het in ieder geval zeer waarderen dat het geen dertien-in-een-dozijndesign is, maar zich weet onderscheiden van de rest.

TCL C825
TCL C825TCL C825

In tegenstelling tot de andere merken heeft TCL er niet voor gekozen om de randen zo dun mogelijk te maken. Geheel tegen de huidige trend in zijn de randen rond het scherm behoorlijk diep. Ze zijn wel mooi afgewerkt met geborsteld metaal. Ook is er een mooi detail in de vorm van een ingeslepen randje dat bij de geïntegreerde soundbar overgaat in een dunnere rand. Hierdoor is het, kwalitatief hoogwaardige, luidsprekerdoek ies verder naar achteren onder het beeldscherm geplaatst.

VoetTCL C825

De voet is gemaakt van eveneens prachtig geborsteld afgewerkt metaal. Aan de achterkant van de tv is hij voorzien van een uitsparing waarmee kabels op hun plek, en uit het zicht, kunnen worden gehouden. Uniek is de sleuf achter het scherm waarin de meegeleverde webcam kan worden gestoken. Deze is voorzien van contacten, zodat het voor de camera niet nodig is om kabels aan te sluiten.

Aansluitingen

Het twee meter lange netsnoer is afneembaar. Hierdoor kun je het eenvoudig vervangen als je een langer snoer nodig hebt. Dit kan vooral bij muurmontage erg handig zijn. Aan de achterkant zit een knop waarmee de ingebouwde microfoon is uit te schakelen. Zo hoef je niet bang te zijn dat je tv je afluistert. Als je daar toch al niet bang voor bent, kan het alsnog handig zijn om de microfoon uit te zetten, zodat de spraakassistent niet telkens reageert als je iets zegt dat te veel op 'hé' of 'oké Google' lijkt.

AansluitingenAansluitingen

Alle aansluitingen van de C825 zitten aan de zijkant, zodat ze relatief makkelijk te bereiken zijn als de tv aan de muur is opgehangen. Bovenaan zit een enkel USB-slot en daaronder zit de netwerkaansluiting. De bovenste twee HDMI (2.1)-poorten zijn geschikt om 4k-beelden met 120fps naar de tv te sturen. Daaronder zitten de antenne- en satellietaansluiting. Daarop volgt een Toslink-optische, digitale audio-uitgang. De onderste twee HDMI (2.0)-aansluitingen kunnen 4k-beelden met maximaal 60fps aan. Er is een aansluiting voor composietvideo en analoge audio aanwezig, iets wat je tegenwoordig nauwelijks nog ziet op televiesies. Het benodigde verloopkabeltje wordt overigens niet meegeleverd. Onderaan zit een 3,5mm-koptelefoonaansluiting.

Interface, webcam en afstandsbedieningen

De TCL C825 draait op Android TV versie 11 van Google. Zoals helaas altijd het geval is bij televisies, is de onderliggende hardware allesbehalve indrukwekkend. Hij is wel goed genoeg om de interface vlot te laten reageren op je commando's. Alle televisies met Android TV maken gebruik van een soc van MediaTek en in het geval van deze TCL is er een mt5889 ingezet. Deze is voorzien van 3GB ram en vier ARM Cortex-A73 rekenkernen die draaien op maximaal 1370MHz.

Android TV

In totaal is er 24GB flashopslag, waarvan zo'n 20GB beschikbaar is voor de gebruiker. Dat is flink meer dan je bij de concurrentie krijgt, maar als dat niet genoeg is, kun je altijd nog extra opslag toevoegen via USB. De gpu is een Mali-G52, die de interface rendert in 1080p. Hoewel 4k-televisies al jaren de norm zijn, is er tot nu toe geen een geweest waarbij de interface ook daadwerkelijk in 2160p wordt getoond. We vermoeden dat 2022 weleens het jaar kan worden waarin we voor het eerst 4k-televisies met 4k-menu's gaan zien.

Er zijn niet veel aanpassingen gedaan aan de interface en dus ziet alles er grotendeels hetzelfde uit als op de andere televisies met Android TV. Als we wat dieper het instellingenmenu in duiken, komen we hier en daar kromme Nederlandse vertalingen tegen, maar bij normaal gebruik zie je die niet. De elektronische programmagids is helaas niet voorzien van een inzet met het lopende programma, maar verder doet de interface niet onder voor die van andere merken.

Android TVAndroid TV
Android TVAndroid TVAndroid TV

Webcam

Een aantal jaren geleden kwamen we op de wat duurdere televisies nog weleens een webcam tegen, maar het grote publiek zat niet te wachten op ingebouwde webcams. Wellicht dat de covid-19-pandemie de vraag naar webcams heeft aangewakkerd, want TCL levert er een mee met de C825. Hij is eenvoudig in een gleuf boven op de tv te steken en kan, net als de ingebouwde microfoon, met een fysieke schakelaar aan de achterkant worden uitgeschakeld.

WebcamWebcamWebcamWebcam

De webcam is voorzien van een elektrisch klepje dat automatisch opengaat als je Google Duo start en weer sluit als je de app verlaat. Dat is overigens de enige videobel-app die wordt ondersteund, want de meeste andere beeldbel-apps zijn niet op Android TV beschikbaar. De webcam stuurt 1080p-beelden uit, maar de resolutie van de sensor is een flink stuk lager. De kwaliteit is dan ook niet geweldig en als er weinig omgevingslicht is, krijg je bovendien veel ruis in beeld te zien. De automatische belichting van deze webcam is wel goed voor elkaar, waardoor hij onder alle overige omstandigheden een acceptabel beeld oplevert.

Afstandsbedieningen

Je krijgt van TCL twee afstandsbedieningen meegeleverd: een kleine zonder cijfertoetsen en met een microfoon voor spraakopdrachten, en een grote met veel knoppen, maar zonder microfoon. Beide zijn 4cm breed en maken gebruik van twee AAA-batterijen. De grote is 23cm lang en weegt 96g, en de kleine weegt 70g en meet 15cm. Ze zitten stevig in elkaar, maar door het lage gewicht voelen ze wat goedkoop aan. Dit was eenvoudig te voorkomen geweest door twee AA-batterijen boven elkaar te gebruiken.

Afstandsbedieningen
AfstandsbedieningenAfstandsbedieningen

De afstandsbedieningen hebben een afgeronde achterkant, waardoor ze prettig in de hand liggen. Ook het knopgevoel is goed en de indeling is logisch, waardoor iedereen er direct mee overweg kan. Het plastic aan de achterkant biedt wel wat weinig grip. Als je ze echter onverhoopt laat vallen, is het risico dat ze kapot gaan klein, dankzij de lichte batterijen. We vinden het eigenlijk geen handige keuze van TCL om twee afstandsbedieningen mee te leveren. Twee afstandsbedieningen zijn duurder om te maken dan een en de gebruiker wordt erdoor gedwongen om te kiezen voor veel knoppen of een microfoon. Als je (bijna) geen lineaire televisie meer kijkt en uitsluitend videodiensten gebruikt, is de kleine afstandsbediening ideaal. Als je nooit gebruikmaakt van spraakcommando's, zul je de grote remote wellicht kunnen waarderen.

Gaming en chroma-subsampling

Als je graag games speelt op je tv, is de TCL C825 een goede keuze. Dankzij de twee HDMI 2.1-ingangen kunnen 4k-beelden met 120fps worden weergegeven en bovendien is er ondersteuning voor variabele framerates met 48-120fps. Sommige concurrenten doen het op dit vlak nog beter en ondersteunen variabele framerates vanaf zo'n 24fps, maar desondanks valt er op deze tv prima te gamen.

InputlagInputlag

Dat blijkt ook uit de inputlag, de tijd die de tv nodig heeft om de beelden van je gameconsole of pc die via HDMI binnenkomen, daadwerkelijk weer te geven. Bij 60fps, zowel in 2160p als 1080p, bedraagt de inputlag volgens onze Leo Bodnar lagtester zo'n 13ms. De op dit moment beste televisies op dit vlak hebben een inputlag van zo'n 10ms, dus de TCL is slechts een klein beetje trager. Bij 60fps krijg je elke 16,6ms een nieuw beeldje te zien en dus is de vertraging minder dan een enkel frame. Bij 120fps bedraagt de inputlag zelfs maar 5ms.

Chroma-subsampling

Er is veel bandbreedte nodig om uhd-beelden met 60fps of hoger te verwerken. De meeste uhd-tv's gebruiken dan ook een truc die chroma-subsampling heet, om bandbreedte te besparen bij de interne verwerking van beelden die via HDMI binnenkomen. Helaas kost dit wat beeldkwaliteit doordat de resolutie van kleur in het beeld afneemt. Bij het weergeven van videobeelden is dat niet erg, omdat alle codecs die voor videodistributie worden gebruikt, dezelfde truc toepassen om bandbreedte te besparen. Bij door een computer gegenereerde beelden kunnen echter kleurartefacten in beeld zichtbaar worden. Dit is bijvoorbeeld goed te zien bij kleine, zwarte letters op een witte achtergrond.

Met de standaardinstellingen past de C825 4:2:0-chroma-subsampling toe op 2160p60-beelden die met 60fps worden aangeboden. Hier is in het instellingenmenu eenvoudig wat aan te doen door te navigeren naar Systeem > Geavanceerde instellingen. Vervolgens kun je daar 'Geavanceerd HDMI standaard' aanzetten. Hierna zal de tv nog wel chroma-subsampling toepassen, maar doordat het nu 4:2:2-subsampling betreft, ziet het beeld er een stuk beter uit. Hierdoor valt de lagere kleurresolutie bij verreweg de meeste beelden nauwelijks op.

Energiegebruik en geluid

Per 1 maart van dit jaar zijn er nieuwe energielabels voor televisies en andere huishoudelijke apparaten, zoals koelkasten en stofzuigers. Om de fabrikanten aan te moedigen almaar zuinigere apparaten te ontwerpen, zijn de regels flink aangescherpt. Dit heeft tot gevolg dat zo goed als alle televisies dit jaar energielabel G dragen. Daarmee is de letter op het energielabel op dit moment een minder handig hulpmiddel om een energiezuinige televisie uit te kiezen. Als het goed is, komt daar in de toekomst verandering in, als het verbruik van televisies verder is teruggedrongen. Meer over dit onderwerp lees je in dit artikel.

EnergielabelOok de TCL C825 draagt dus energielabel G, maar ondanks de rode kleur op het label verbruikt dit model niet veel meer dan andere televisies met dezelfde beeldmaat. In de standaardmodus, zoals de tv uit de doos komt, verbruikt de door ons geteste 65"-beeldmaat zo'n 133W gemiddeld. Dat is stevig, maar in deze stand produceert de C825 dan ook een helderheid van 355cd/m². Als we het scherm afstellen op 250cd/m², daalt het energiegebruik naar 107W. Als we het scherm terugdraaien naar 120cd/m², een helderheid die 's avonds bij gematigd licht nog een goed beeld oplevert, zakt het verbruik naar een keurige 70W.

In de Film-modus levert de tv het beste beeld en als we de C825 daarop instellen, verbruikt hij 134W. Het verbruik is in deze stand dus nagenoeg gelijk aan dat in de standaardmodus. De helderheid is dan wel een stukje lager en komt uit op 244cd/m². De televisie is voorzien van een sensor die de hoeveelheid omgevingslicht meet. Hiermee kun je de helderheid van het scherm automatisch aan de omstandigheden laten aanpassen. Zo krijg je altijd een goed beeld te zien zonder dat de tv onnodig veel energie gebruikt.

Geluid

Het luidsprekersysteem van de C825 is van audiomerk Onkyo en bestaat uit een tweekanaalssoundbar onder het scherm en een woofer die in de achterkant van de behuizing is geplaatst. Het opgegeven vermogen van de twee luidsprekers onder het scherm bedraagt 15W per stuk. De woofer achterop is goed voor 30W voor een totaal van 60W. Het opgegeven vermogen zegt over het algemeen niet zoveel over de geluidskwaliteit of het maximale volume, zeker niet als er niet bij gespecificeerd is hoeveel vervorming er bij dat vermogen optreedt en wat het rendement van de luidsprekers is.

Normaal gesproken wordt het vermogen door fabrikanten behoorlijk overdreven, maar in dit geval zijn we ervan overtuigd dat alle 60 watts daadwerkelijk worden gehaald en dat het rendement van de luidsprekers ook nog eens prima in orde is. De TCL C825 kan namelijk enorm hard, veel harder dan de gemiddelde televisie. Een hoog maximaal volume is voor de meesten helemaal niet interessant, maar het feit dat het audiosysteem over flinke reserves beschikt, heeft wel degelijk een voordeel. Het zorgt er namelijk voor dat de luidsprekers en versterkers niet hard hoeven te werken op een normaal volume en dat vertaalt zich in een goede geluidskwaliteit.

Onkyo 2.1-systeemOnkyo 2.1-systeem

Het Onkyo-audiosysteem klinkt veruit het beste van alle televisies in deze prijsklasse en kan zich zelfs meten met dat van televisies die twee à drie keer zo duur zijn. Het laag loopt redelijk ver door naar beneden en is bovendien erg strak. Doordat de luidsprekers op je oren zijn gericht, is het stereobeeld schitterend en is de verstaanbaarheid van stemmen erg goed. Elk audiosysteem klinkt het best als je recht voor de luidsprekers plaatsneemt, maar ook als je niet midden voor de tv zit, krijg je een prachtig ruimtelijk geluid te horen.

Alle wat duurdere televisies zijn uitgerust met de nodige dsp-trucs om het geluid te verfraaien, maar meestal wordt het daar niet of nauwelijks beter van. Ook hierin onderscheidt het Onkyo-audiosysteem zich van de rest, want alle geluidsinstellingen leveren een prachtig resultaat op. Zo kun je het geluid met de zevenbandsequalizer volledig aan je smaak aanpassen en doet de automatische volumeregeling voor 's nachts voorbeeldig z'n werk.

Er zijn verschillende modi die het geluid nog ruimtelijker maken. De spelstand levert een duidelijk vergroot geluidsbeeld op en de filmmodus doet daar nog een schepje bovenop. De sportstand levert een dusdanig ruimtelijk effect op dat je je haast in een stadion waant. Zoals gebruikelijk in deze prijsklasse is er ondersteuning voor Dolby Atmos geluid, maar daarnaast is ook DTS-HD beschikbaar. Daarmee biedt TCL een duidelijk voordeel ten opzichte van de meeste concurrenten, die in de afgelopen jaren een voor een DTS-ondersteuning hebben laten vallen om licentiekosten te besparen. Al met al zijn we zeer te spreken over het geluid van de C825. Zeker in deze prijsklasse is er geen andere tv te koop die ook maar in de buurt komt van deze geluidskwaliteit.

Beeldeigenschappen

Een belangrijk nadeel van de lcd-techniek is dat het beeld er onder een hoek niet zo mooi uitziet als recht van voren. Er worden voor televisies twee typen lcd gebruikt: ips en VA. De kijkhoeken van ips-panelen zijn het over het algemeen beter dan die van VA-schermen. Om de invloed van kijken onder een hoek duidelijk zichtbaar te maken, hebben we twee foto's gemaakt met identieke belichting. De ene recht van voren en de andere onder een hoek van 45 graden.

KijkhoekenKijkhoeken

De C825 is voorzien van een VA-paneel en dat betekent dat de kleuren onder een hoek wat minder verzadigd worden weergegeven. Wat nog veel meer opvalt, is dat de helderheid flink terugloopt als je niet recht voor de tv zit. Bij de meeste lcd's is er een verschil in helderheid te zien, maar bij de C825 loopt de helderheid onder een hoek dusdanig terug dat het echt duidelijk opvalt bij het kijken. Ook ziet het beeld er wat warmer uit.

Een andere uitdaging van de lcd-techniek is om de backlight zo uniform mogelijk het scherm te laten verlichten. Doordat de C825 is voorzien van een miniledbacklight, die gebruikmaakt van een grote hoeveelheid kleine leds, hoeft het licht van een enkele led maar over een relatief kleine oppervlakte te worden verdeeld en kan de behuizing wat platter worden gemaakt.

Uniformiteit backlightUniformiteit backlight

We hebben een wit scherm gefotografeerd waarbij we hebben belicht voor middengrijs. Hierdoor zijn verschillen in helderheid duidelijker zichtbaar dan wanneer je normaal televisie kijkt. De uniformiteit is voor een lcd-tv erg goed voor elkaar en we zien nauwelijks helderheidsverschillen. Alleen het verschil in helderheid en kleurtemperatuur valt opnieuw erg op.

De zwartweergave is traditioneel een zwak punt van lcd's, waarbij VA-panelen wel duidelijk beter presteren dan ips-schermen. Doordat deze tv is voorzien van een miniledbacklight met full array local dimming, kan de tv gedeelten van het scherm minder fel verlichten om zo de zwartweergave te verbeteren.

ZwartweergaveZwartweergave

We zien dat dit goed werkt bij het weergeven van een volledig zwart scherm. Het scherm is verdeeld in 16 horizontale en 10 verticale zones voor een totaal van 160 afzonderlijk dimbare zones. Hierdoor zien we een halo rond de witte tekst boven in beeld. Deze wordt onder een hoek nog duidelijker zichtbaar. Door het lage aantal zones neemt het lokale contrast niet toe. Bij het kijken naar een donkere film met ondertitels zie je door de fald duidelijk het gedeelte rond de ondertitels oplichten als ze in beeld verschijnen en weer donker worden als ze weer verdwijnen.

Beeldverwerking

De beeldverwerking van de C825 draait volgens TCL op de 'AiPQ 2.0 Engine', waarmee de fabrikant, geheel volgens de huidige trend, aangeeft dat er kunstmatige intelligentie wordt ingezet om het beeld te verbeteren. Zoals altijd nemen we dit soort uitspraken met een flinke korrel zout en bovendien zijn we van mening dat als de bekeken beelden van goede kwaliteit zijn, er helemaal niets te verbeteren valt. We willen dat de beelden simpelweg zo nauwkeurig mogelijk worden weergegeven zoals ze bedoeld zijn.

Dynamisch contrastWe raden dan ook aan om 'beeldverbeteraars' alleen in te zetten als je naar beelden kijkt waarmee iets mis is. Zo kan de functie 'Dynamisch contrast' gebruikt worden om het contrast in beeld te vergroten. Door de lichte delen van het beeld lichter en de donkere delen donkerder te maken maakt de tv de beelden contrastrijker. Het probleem is dat hierdoor bij beelden waaraan niets aan mankeert, details in de hooglichten en schaduwpartijen verloren gaan.

Door 'Zwarte Stretch', een nogal rare vertaling, te gebruiken kun je eveneens het contrast vergroten, maar dit algoritme beïnvloedt alleen de donkere delen. Hierdoor blijven de lichte delen van het beeld intact, waardoor het effect minder opvalt, maar alsnog gaan er details in de schaduwen verloren. Met 'Dynamische helderheid' kunnen sdr-beelden worden weergegeven met een pseudo-hdr-effect. Dit ziet er best goed uit, maar je krijgt zo dus wel meer contrast in beeld te zien dan de bedoeling van de makers is.

Dynamische kleurAls je van veel kleur in beeld houdt, kun je 'Dynamische kleur' inschakelen. Deze functie levert meer kleurverzadiging op, maar net als bij de contrastverhogende algoritmen gaan hierdoor details in beeld verloren en bovendien kunnen beelden er nogal onnatuurlijk gaan uitzien als er veel kleur in het bronmateriaal zit.

Met een beeldinterpolatiealgoritme wordt de framerate effectief verhoogd doordat tussenliggende beelden worden berekend. Ook de C825 is van die functie voorzien en het effect ervan is een soepeler en scherper beeld bij veel beweging. Helaas is het onmogelijk om in real time perfecte beelden te berekenen en dus leveren dit soort algoritmen bij gecompliceerdere beweging altijd artefacten in beeld op. Bij de meeste beelden werkt de interpolatie prima, maar vooral als een object op het scherm zich voor een bewegende achtergrond langs verplaatst, gaat het mis en verschijnen er storende artefacten.

Metingen en hdr

Het contrast is een van de belangrijkste eigenschappen als het om beeldkwaliteit gaat. Beelden met een hoog contrast maken meer indruk en een hoog lokaal contrast levert, bij gelijke resolutie, meer scherpte in beeld op. Het eigen contrast van het lcd-paneel kan worden verhoogd door een local dimming backlight toe te passen. De miniledbacklight is verdeeld in 160 zones, een te laag aantal om het contrast in beeld veel te helpen. Met veel licht in de kijkruimte word je wel geholpen door de antireflectielaag, die zijn werk beter doet dan die van de meeste oledtelevisies.

De ANSI-contrastmeting, waarbij een schaakbordpatroon met acht witte en acht zwarte vlakken wordt gemeten, leverde dan ook een contrast op van 4409:1. Dat resultaat is ook prima te behalen met een VA-paneel zonder fald. TCL had de aansturing van de local dimming wat meer kunnen laten reageren op de beeldinhoud, maar de keerzijde daarvan is dat de afzonderlijke zones meer gaan opvallen. Het aantal van 160 zones is dan ook simpelweg te laag om het beeld veel mooier te maken. Een groter aantal is bij een miniledbacklight relatief makkelijk te realiseren, maar de complexere aansturing daarvan zou de prijs te veel opjagen.

We hebben de kleurweergave gemeten aan de hand van een serie grijstinten en met onze SpectraCal C6-colorimeter en Portrait Displays Calman Ultimate-analysesoftware. Deze meting zegt meer over de kleurweergave dan metingen aan zeer verzadigde kleuren. Zolang de grijstinten de juiste helderheid hebben en geen kleurzweem vertonen, wordt het grootste deel van de kleuren immers correct weergegeven.

Grayscale

De preset 'film' leverde de beste resultaten op. We zien dat het beeld wat te warm wordt weergegeven; de gemiddelde kleurtemperatuur is 6100 kelvin, terwijl dit rond de 6505 kelvin hoort te zijn. De helderheid loopt echter wel keurig op. Hierdoor blijft de gemiddelde afwijking, met een ΔΕ2000 van 2,5, nog onder de grens van 3, waarbij de kleurfouten gaan opvallen.

De wat verzadigdere kleuren meten we aan de hand van de kleuren van de ColorChecker-kaart, die sinds jaar en dag in de fotografie wordt gebruikt om de kleurweergave te controleren.

Colorchecker

We zien wat afwijkingen, die worden veroorzaakt door de te lage kleurtemperatuur. Daardoor vallen ze met het blote oog nauwelijks op. De gemiddelde ΔΕ2000 bevestigt dit en komt uit op 2,4. Alles bij elkaar is de C825 eigenlijk prima afgesteld, maar dus wel een tikje te warm.

Hdr

Wat hdr-weergave betreft is er ondersteuning voor alle formaten die ertoe doen: Hybrid Log-Gamma, HDR10, HDR10+ en Dolby Vision. Dit is een belangrijk voordeel ten opzichte van Samsung en LG, die respectievelijk Dolby Vision en HDR10+ achterwege laten. Als je overdag wilt kunnen genieten van hdr, heb je een zeer hoge piekhelderheid nodig.

Piekhelderheid

We hebben de preset Imax gemeten, omdat deze de beste beeldkwaliteit opleverde. Bij een wit vlak dat 25 procent van het scherm beslaat, maten we een piekhelderheid van 1125cd/m². Dit is meer dan wat een oledtelevisie haalt, maar door de als het ware logaritmische manier waarop onze ogen helderheid waarnemen, is dit verschil in de praktijk helemaal niet zo groot. Bij een volledig wit scherm is er met 602cd/m² wel flink meer helderheid beschikbaar. Een oledscherm haalt dan nog maar een helderheid van rond de 150cd/m² en dat verschil is wel goed te zien.

Bij het meten van hdr drukken we de afwijkingen niet meer uit in ΔΕ2000, maar gebruiken we ΔΕITP. Hiervoor is gekozen omdat ΔΕ2000 nooit is ontworpen om afwijkingen van licht uitstralende beeldschermen uit te drukken en er bij hogere helderheden grote afwijkingen optreden. Meer over dit onderwerp lees je hier.

HDR grayscale

Bij het weergeven moeten hdr-beeldschermen helderheidspieken die boven het maximaal mogelijke liggen, afkappen en weergeven met de piekhelderheid van het scherm zelf. Daarbij gaan er dus details in de hooglichten verloren. Om wat meer detail in de helderste delen van het scherm te behouden, passen veel televisiefabrikanten een bepaalde mate van roll-off toe bij het knikpunt in de electro-optical transfer function. Dat is de functie, vergelijkbaar met gamma bij sdr-beelden, die bepaalt hoe fel een bepaalde signaalwaarde daadwerkelijk moet worden weergegeven.

TCL past, in de Imax-stand, nauwelijks roll-off toe, maar we zien bij het kantelpunt wel wat grotere afwijkingen. De middelste grafiek laat een gemiddelde ΔΕICtCp van 3,4 zien. Doordat de afwijkingen worden veroorzaakt door helderheidfoutjes, vallen ze met je eigen ogen nauwelijks op. In de bovenste grafiek zie je de afwijkingen waarbij de helderheidsfout buiten beschouwing is gelaten. Door de schaal van de grafiek lijken de afwijkingen nog steeds flink, maar met een gemiddelde ΔΕICtCp van 2,8 is de C825 prima afgesteld in de fabriek. Door het hoge lokale contrast is de hdr-weergave van een oled duidelijk mooier, maar al met al presteert deze TCL zeker niet slecht op dit vlak.

Conclusie

De TCL C825 is geen goedkope televisie en dat betekent dat je voor een vergelijkbaar bedrag ook een oledtelevisie kunt kopen. Als je iemand bent die de absoluut de beste hdr-weergave wil en die daarvoor de hoeveelheid licht in de kijkruimte kan en wil verminderen, ben je beter af met een oled-tv. Kijk je veel overdag en wil je gewoon een goede hdr-weergave, dan is deze tv een goede keuze. Niet in de laatste plaats omdat alle hdr-formaten worden ondersteund en omdat oledtelevisies over het algemeen meer last hebben van reflecties in beeld.

TCL geeft hoog op over het feit dat de C825 is voorzien van een backlight met minileds, maar door het lage aantal dimbare zones ervan levert het niet veel zichtbare winst in beeld op. Desondanks is het contrast van deze tv dankzij de inzet van een VA-paneel zeker niet slecht. Wel valt op dat het beeld een stuk donkerder is als je niet recht voor de tv zit. Wat kleurweergave betreft doet deze tv het goed en bovendien is het scherm in de filmstand prima afgesteld.

De interface werkt prettig en doordat de C825 op Android TV draait, is er een zeer ruim app-aanbod. De twee meegeleverde afstandsbedieningen werken prima, al hadden wij liever een enkele remote gehad, zodat we niet hoeven te kiezen tussen numerieke toetsen en spraakbediening. De meegeleverde webcam heeft geen geweldige beeldkwaliteit, maar zal voor velen een nuttige extra zijn.

Waar de TCL C825 echt in uitblinkt, is geluidskwaliteit. Het geluid van de ingebouwde Onkyo-soundbar klinkt met afstand het beste van alle televisies in deze prijsklasse en kan zich zelfs prima meten met dat van televisies die veel meer kosten. Bovendien worden alle belangrijke audioformaten ondersteund, waaronder die van Dolby en DTS. Daardoor blijft er wat geluid betreft weinig te wensen over. Al met al zijn we dus zeer te spreken over deze TCL. De beschikbaarheid valt nogal tegen, maar dat is naar ons idee volledig onterecht.

Reacties (109)

109
106
56
1
0
39
Wijzig sortering
Bij de afstandsbediening valt me vooral op dat er geen play en pauze knoppen op zitten... Met Netflix geen probleem, die pakt de middelste menu knop als play/pauze, maar met Disney plus werkt dat niet. Dan moet je specifiek op het scherm naar de pauze knop navigeren, of naar de vooruit/achteruit knoppen als je dat wil (want die missen ook op de afstandsbediening). Dat zou ik veel meer missen dan cijfers denk ik...

Overigens vind ik het erg lastig in te schatten of ik de hogere helderheid van een tv als dit (en de mindere reflectie) boven een oled zou plaatsen... Ik heb nu een Philips 65pus7354 die op zich helemaal niet slecht is... Maar overdag een donkere game spelen is soms toch best lastig, dan moet ik toch het gordijn wat dicht doen om mezelf en de bank niet al te erg in de spiegeling te zien. En dan kijkt mijn appartement nog op het noorden, dus het is niet dat ik invallend zonlicht heb. Maar ja, het is niet dat je makkelijk even zo'n tv uit kunt proberen in de eigen huiskamer...
Maar overdag een donkere game spelen is soms toch best lastig, dan moet ik toch het gordijn wat dicht doen om mezelf en de bank niet al te erg in de spiegeling te zien.
Maar dat geldt toch voor elke TV. Ja het is bij OLED een fractie meer. Maar laat je bij LCD wel de gordijnen open?
Je levert hoe dan ook in op beeldkwaliteit, dus ik snap daar echt niks van.

Bij mij is er echt maar 1 optie. Direct licht op TV -> verduisteren.
Enige reflectie -> verduisteren.

Het is niet dat ik tijdens het game ineens super veel behoefte heb om de hele tijd naar buiten te kijken.
En met direct licht bedoel je dan dat de zon er direct op schijnt? Want dat heb ik dus niet aangezien mijn ramen op het noorden zijn. Het gaat er bij mij om dat het licht op mij en mijn bank valt (strooilicht, niet direct zonlicht) en dát zie ik weer in de tv.

En ja, als ik overdag wil gamen dan wil ik niet met de gordijnen dicht zitten. Gaat me er niet om om naar buiten te kijken, maar het wordt gelijk zo somber met alles dicht. Ook voor mijn huisdieren niet leuk. En de buren vragen zich af of ik ziek ben (of dingen doe die het daglicht niet kunnen verdragen :+).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 14:06]

Nah, hier is het niet perse direct licht op het scherm hoor. Dat is maar een fractie van de dag.
En als ik aan de ene kant van het huis de gordijnen dicht doe, heb ik aan de andere kant nog een hele pui die open is op dezelfde woonkamer. Dus echt een doodskist gevoel is het nou ook weer niet :P
Wat de buren erven vinden heb ik gelukkig nog geen 10 seconden van mn leven aan gespendeerd, dus dat helpt wellicht.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat overdag de TV hoofdzakelijk kortstondig aangaat voor de kleineren in huis. Overdag gamen heb ik weinig mogelijkheid toe. Want ja... werk :P Maar ik voel me ook echt bezwaard als ik het doe.

Maar goed, of het nou een game, film of serietje is. Het scherm gaat aan. En ik moet echt zeggen dat het me op de LG G1 enorm meevalt. Misschien moet ik er nog eens kritisch naar kijken. Het is niet dat ik het niet WIL geloven of zien.
Ja als je aan de andere kant ook nog ramen hebt dat helpt. Mijn appartement heeft een erker die bijna helemaal raam is over de hele breedte naast de tv, maar dat is het dan ook, de rest is dicht. Wat de buren denken is ook geen grote factor hoor :+ maar vind het zelf niet fijn, en zoals gezegd voor mijn dieren is het ook niet fijn. Ik woon alleen en heb vrij flexibel werk dus soms wil ik gewoon overdag gamen (en in het weekend kan dat sowieso ook). Of nu met thuiswerken zet ik geregeld even Netflix aan in de lunch pauze.
Ik heb een hele tijd een beamer gehad waar echt de gordijnen voor dicht moesten en daar merkte ik gewoon aan mijn hond dat die wat neerslachtig werd als ik de gordijnen te veel dicht had. Naar buiten kijken is zijn primaire hobby (buiten zelf met mij naar buiten gaan).
Ja daar heb ik niks tegen in te brengen :)
Dat is een zeer duidelijke en begrijpelijk use case
Wat betreft jouw AB verhaal, dat lijkt helaas een trend te worden onder de fabrikanten. Mijn LG G1 kwam ook met een AB waarbij je in apps eigenlijk alleen een OK, Terug en Vierpuntdruktoets hebt.

De native apps zullen hierop aangepast zijn, maar vooral bij apparaten die je met HDMI CEC bedient is dit een pijnlijke ontwikkeling.
Ik zou al blij zijn met een Disney+ app op de Philips van m'n vriendin (eigen systeem, geen Android TV)... Netflix is er, en goed ondersteund/geïntegreerd. Disney+ heb ik gewoon een Chromecast voor moeten kopen om het dan maar via de iPad enigszins gebruiksvriendelijk te kunnen doen.

Punt is dat Disney nog wat werk te verzetten heeft hier en daar.
Dat is het zelfde met OLED, je kan films (overdag) als Pirates amper kijken. Tenminste, je ziet je zelf dan op de bank zitten :)
Ik denk dat dat meer met jouw opstelling/kamer/raam situatie te maken heeft dan dat het komt door je OLED tv.

Ongetwijfeld zal een oudere veel helderder LCD tv dat beter doen, maar dat is echt vanwege jouw opstelling en niet iets van OLED zoals jij beweert ;)
Correct. Bij ons schijnt de zon keihard en direct de kamer in en kan je geen tv kijken, maakt niet of het LCD of OLED is. Ik heb zelf OLED tv omdat ik contrast en oneindige zwart super belangrijk is en heb er niet voor niets verduisterende gordijnen aangeschaft en kan je zonder problemen van OLED tv genieten. Voor mijn kamer op mijn bureau wacht ik geduldig af op de 42" OLED.

Máár, ik heb de LG A7V en deze kan verbazingwekkend genoeg heel fel zijn. Ik heb het OLED lampje daarom ingesteld op 27 want dat is nog steeds beetje fel.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 22 juli 2024 14:06]

Heb zelf een OLED. Als de zon erop staat met donker beeld zie je geen hol.
Is gewoon een bekend minpunt van OLED, overdag heb je er niks aan tenzij gordijnen dicht.
Overdrijven is ook een kunst. Mijn OLED van jaren oud is prima te gebruiken op een zonnige dag zonder gordijnen dicht te doen. De nieuwste generaties zijn nog feller waardoor ze prima zijn voor gebruik overdag.

Ik ga niet ontkennen dat een moderne Samsung niet een stuk feller is, maar mijn Dell LCD monitor is minder fel dan mn LG OLED en toch kan ik die gebruiken overdag op kantoor en thuis naast een raam.
Ter info, 300-400cd/m2 is normaal voor een Dell LCD monitor.
Sterker nog, volgens wikipedia "A typical computer display emits between 50 and 300 cd/m2. "
Deze TCL zit op 1000cd/m2 volgens de spec.

Gelukkig zijn je ogen extreem goed in licht opvangen en zijn je ogen extreem nonlinear want de zon is nog eens een miljoen keer feller dan deze tv.

[Reactie gewijzigd door StelioKontos op 22 juli 2024 14:06]

Onzin. Met een fellere LED kan je de belangrijke delen nogsteeds zien.
Onzin, staat toevallig in elke review en vergelijking..
Ik zie gewoon een play en een pauzeknop op het plaatje van de afstandsbediening hoor, mis ik iets?
Op de grote zonder microfoon wel inderdaad, maar niet op de kleine met microfoon.
Nog steeds fabrikanten die LCD TV's in de markt zetten boven de 1000 euro? Kopen mensen dat nog?

Als je voor 1200 euro een OLED hebt, dan is LCD toch volstrekt niet meer interessant? Tenzij je urenlang gamed of alleen maar dezelfde sportzender kijkt in een zonovergoten land, is OLED altijd de betere keuze.
Ook als je TV naast een enorme ramenpartij op het zuiden komt te staan?

[Reactie gewijzigd door JDx op 22 juli 2024 14:06]

Dat is ongeacht welke TV je koopt niet verstandig. Ook een VA of IPS zal dan niet echt lekker kijken. Vooral met donkere scènes heb je dan alsnog niks aan de hogere piek helderheid van deze panelen, want bij donkere scènes zul je reflecties altijd blijven zien.
Kan hier niet anders, of de gordijnen moeten al dicht. Jaren 60 woning, 2 muren en voor en achter kozijnen.

https://i.imgur.com/duXvzrJ.jpg?1

[Reactie gewijzigd door JDx op 22 juli 2024 14:06]

Tja en toch valt het nog wel mee met OLED op het zuiden. Als je veel overdag kijkt, kan ik mij voorstellen dat het vervelend is. Maar in de namiddag en avond is het prima te doen met OLED.
Ja maar bij ons met een enorme grote pui op het westen heb je juist in de avond enorm last van de zon, zeker omdat hij dan ook veel lager staat dan overdag op zuid en dus veel verder de kamer in komt.
Ik wil je geen gordijn aansmeren maar is een tweede rails met verduisterende gordijnen niet sowieso handig? Kan me voorstellen dat thuiswerken overdag vermoeiend is met al dat lichtinval.
Ik heb een zonwering (45 graden), wil uiteindelijk een vaste overkapping/overhang van ca. 2 meter.
Reflecties zal je inderdaad altijd blijven zien.

Maar! Wij hebben 2 grote schuifpuien (haaks in een hoek) met aardig wat binnenkomst van zonlicht. Precies de reden waarom ik onze oude tv heb vervangen voor een Samsung QLED (65" 2021). De reflecties zijn echt minimaal, zelfs overdag, met volop zon. Het beeld blijft enorm helder en goed zichtbaar vanuit diverse kijkhoeken.

Het enige nadeel dat ik ervaar (aangezien wij de gordijnen bijna nooit dicht doen) is dat je een soort van ghosting krijgt van de tuinlamp 's avonds. Waarschijnlijk door de reflectie filter. Maar goed, die lamp kunnen wij gelukkig op afstand bedienen ;)

Edit: het geluid is overigens ook meer dan prima!

[Reactie gewijzigd door JR-Dept op 22 juli 2024 14:06]

Dat wordt zo overdreven OLED is veel helderder dan een LCD van 5 jaar geleden. Die stonden ook naast een raam.
Ja, maar dat is mat, OLED is een glasplaat toch?
Klopt, alhoewel ik niet zeker weet of mijn OLED een glasplaat heeft, het reflecteert wel. Zijn er helemaal geen matte OLED schermen?
Zelf heb ik een LG G1 op 2 meter naast een raampartij van ongeveer 7 meter breed staan. Nog geen moment spijt gehad om een OLED scherm aan te schaffen. Ja, je hebt wel reflecties, maar bij hogere helderheid is dit minimaal.

Met echt donkere scenes is veel daglicht niet ideaal. Maar dat zijn lampjes in je woonkamer ook niet die reflecteren (storender als daglicht omdat dit vaak een gefixeerd punt is). Maar voor gewoon gebruik heb ik er echt geen last van.
als je tv op het zuiden kan staan, kan het ook op het noorden :)
Ook als je TV naast een enorme ramenpartij op het zuiden komt te staan?
Daar zijn toch prima oplossingen voor. Gordijnen, jaloezieen, lamellen, noem nog eens wat.

Recent van mn Sony Trumiluminoninos LCD naar LG G1 overgestapt. Ik heb helemaal niet de indruk dat dit veschil zo immens groot is.
Bij de Sony deed ik ook de gordijnen dicht als er direct licht op het scherm viel. Wellicht reflecteerde het minder, maar het is nog steeds irritant.

Dus zelfs als het probleem met LCD iets minder groot is, in mijn situatie moet ik nog steeds naar dezelfde oplossingen zoeken als voor OLED.
Mijn tv was zo'n 1200 euro en heeft QLED. Mijn eisen waren diepe zwartwaardes en goede reflectie handeling aangezien ik veel ramen heb in mijn woning. De zwartwaardes zijn absoluut van OLED niveau en de reflectie wors bijzonder goed voorkomen. OLED was bij mij in de woonkamer niet te doen op klaarlichte dag. Je wilt niet met goed weer alle gordijnen dicht hoeven doen.
Ik weet niet precies welke tv je hebt dus misschien dat jij er eentje hebt, maar alle QLEDs die ik tot nu toe hebben gezien zijn de zwartwaardes absoluut niet van OLED niveau. Beter dan voorgaande generaties, ja...absoluut OLED niveau, nee.

Ik probeer hier niet te zeggen dat die QLED tv niet goed is, dat is ie zeker en heeft argumenten voor en tegen...maar het enige argument wat niet staat is dat de zwartwaardes overeenkomen met die van OLED.
'Absoluut' was niet het juiste woord, je hebt gelijk. Voor LCD was ik erg positief verrast over de zwartwaardes. Dat is een betere omschrijving. Als je OLED en QLED naast elkaar zet zat je ongetwijfeld verschil zien. Mijn punt was meer dat het simpelweg goed genoeg is voor mijn wensen.

Daarom vond ik de opmerking, waarom mensen nog steeds LCD kopen, een rare vraag. In sommige situaties of omgevingen kan het zeker een betere optie zijn.
Ik denk dat je ze niet naast elkaar hoeft te zetten om dat verschil te zien, maar ik snap je punt.

Zo ben ik het overigens verder inderdaad wel eens met je. :)
Ben alsnog wel benieuwd welke TV je hebt.
De Samsung Q90. Ik wou graag een 65 inch en ik vond de OLED modellen in die grootte simpelweg te duur. Dat is waarom ik voor dit model ben gegaan, en ik heb er absoluut geen spijt van.
Goed om te horen dat het bevalt. Zal zeker een mooie TV zijn. Zelf heb ik laatst de TCL 65C715 QLED TV gekocht, maar die staat nog ergens in de opslag.
Is ook totaal niet nodig met OLED, gordijnen elke keer dicht. Dat is je eigen perceptie en subjectief. Geen één tv kijkt lekker met totale lichtinval in huis, led of oled maakt niet zoveel uit.

Het luxueuze uitstraling van een glasplaat wat oled heeft is echt een eye catcher tov matte scherm LED.
Niet iedereen kan of wil zijn woonkamer volledig verduisteren. Een LCD met miniled heeft een hogere helderheid dan OLED waardoor er een anti-reflectie laag toegepast kan worden.
Wie had het over verduisteren? Dat is echt onzin. Ik heb de OLED naast een schuifdeur over de hele breedte van de kamer. Lekker de avondzon naar binnen. Prima te doen, zelfs met helderheid niet op maximaal.

Het zijn vooral de duistere momenten waarop de reflecties hinderlijker zijn, en daar gaat een QLED ook nat, want dan heb je niks aan die 1000+ nits peak brightness.
En schijnt de avondzon op de TV of niet? Zeker nu staat de zon in de avond al wat lager.

De OLEDs die ik gezien heb hebben allemaal een spiegelend scherm en beschikken tevens niet over een anti-reflectie coating.
Ik ben toch echt voor een FALD gegaan omdat deze tv naast een raam staat. Oled is echt niet altijd heilig hoor.
En de filmkijker die niet van stutter houdt? 24p content is altijd nog bijna niet om aan te zien op de OLED schermen, ook niet met beeldinterpolatie. Wat dat betreft Plasma >> LCD >>>>> OLED.

Een ander bijkomend voordeel van dit soort dikkere Mini-LED LCD schermen is dat er ook weer wat meer ruimte komt voor betere speakers. De trend bij TV’s is steeds dunner, en dat komt het geluid niet ten goede.
Huh, waar heb jij het over ?
Ik kijk hier zowel naar een Plasma als een OLED TV, zie geen verschil met 24p content qua stuttering ed. Beiden TV's ondersteunen native 24fps, bron (Shield TV) ook.
Misschien ben je er minder gevoelig voor? Het is best een bekend probleem, en de reden is de lange frame hold time van OLEDs, omdat de OLED pixels bijna instant verversen is er tussen de frames een vrij harde overgang. Dit zorgt stutter bij vooral panning shots. In mijn geval heb ik ervaring met een LG C8.

Zoals je ook hier kan zien, alle OLEDs scoren enorm slecht op het gebied van stutter: https://www.rtings.com/tv/tests/motion/stutter
De LCDs van Samsung kosten ongeveer evenveel als de equivalente LG OLED tvs. En ja, LCD is zeer relevant en nee OLED is zeer zeker NIET altijd de betere keuze. Even LG vs Samsung doen?
  • OLED spiegelt als de pest in vergelijking tot Samsung QLED.
  • OLED heeft een beter "near-black"
  • Samsung QLED heeft een veel helderder scherm en geeft juist de lichte scenes beter weer
  • Voor HDR10 (de enige HDR standaard die beide TV merken ondersteunen) is Samsung over het geheel beter. Wanneer je heldere scenes hebt, spat het echt van je scherm. OLED kan gewoon niet helder genoeg om met de beste HDR weergaves van LCD schermen mee te komen.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 22 juli 2024 14:06]

Ik snap je punt van near black niet voor OLED. Los van elke argument waar je iets van kan zeggen is _het_ onbetwiste punt voor OLED dat zwart _echt_ zwart is, niet "near black". En als je het als punt voor QLED bedoelde is het dus geen pluspunt omdat zoals gezegd OLED echt zwart produceert.
Ik denk dat er vooral bedoeld wordt dat er ergens een schakelpunt is waar OLED van uit naar aan gaat.

Simpel gezegd heb je met OLED een schakelpunt tussen 0% en 1% en als ik foto's online mag geloven is het verschil tussen die twee soms pijnlijk merkbaar, ook omdat bij dusdanig lage helderheid de uniformiteit niet geheel vlekkeloos is. Zit je dus in een perfect donkere kamer denk ik dat dit best wel zichtbaar zal zijn.

Bij LCD is het verschil tussen 0% en 1% licht niet merkbaar, simpelweg omdat die geen perfect zwart weer kan geven.

Het kunnen weergeven van perfect zwart kan dus ook een nadeel zijn wanneer de minimale weer te geven helderheid een te groot contrast geeft.

(disclaimer: Ik volg het onderwerp al tijden met grote interesse, maar heb zelf geen hands-on ervaring thuis)
Samsung ondersteunt geen Dolby Vision, een zeer groot gemis. Dit is alleen een reden om niet voor een Qledje te gaan.

Dat het niet te doen is overdag met OLED is ook zwaar overdreven. Ik game overdag met gemak, kan alles zien, totaal geen isseu. Gewoon muggenzifterij.

Niets kan op tegen het oneindige contrast van een OLED. Daar verandert een hogere piekhelderheid van een LED tv niets aan.
OLED heeft toch altijd een glasplaat? Glas spiegelt altijd, een LED tv maakt geen gebruik van glas. Dus volgens mij heet @pepsiblik een valide punt hier.
HDR10? Die niet gebruikte standaard? En de standaard die toevallig Samsung niet heeft is Dolby Vision? Die wél relevante standaard?
Volgens mij is HDR10 nou juist de standaard die het meest gebruikt wordt. Wellicht dat jij je vergist met HDR10+?

LED en OLED hebben allebei hun eigen problemen. Met FALD heb je nog steeds blooming en bij OLED is dit niet aanwezig omdat elke pixel zelf licht geeft.

OLED heeft weer het probleem dat het mogelijk kan inbranden, tuurlijk zijn er technieken om dit grotendeels tegen te gaan. Maar het risico is er nog steeds.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 14:06]

Hoe relevant is het geluid bij een TV? Op een slaapkamer oid is het wel fijn, maar de meeste TV's in de ~800 euro en hoger prijsklasse hebben wel voldoende geluid daarvoor. In de woonkamer zit je weer met dat mensen die geld uit willen geven aan geluid snel voor een soundbar gaan, en mensen die goed geluid willen (waarbij prijs minder relevant is) een echte hifi set neerzetten.

Niet dat ik wil zeggen dat het geen meerwaarde heeft, maar ik zie niet in hoe het geluid de besluitende factor kan zijn voor een TV van boven de 1000 euro
Ik had graag geen soundbar hoeven kopen. Ook nu ik er al een heb, zou ik maar wat graag van het geklooi met synchronisatie af zijn.
Wat loop je te synchroniseren dan? Aansluiten met S/PDIF en niet meer naar omkijken?
SPDIF heeft alleen maar stereo, en ik gebruik dus hdmi-ARC. Daar moet ik op de soundbar ongeveer 300 ms delay instellen zodat het beeld synchroon loopt. Als het beeld niet 24 maar 60 FPS is, moet ik iets minder delay instellen. Er zijn veel mensen die deze problemen hebben.
Ah zo, dat probleem ervaar ik niet met mijn LG 65C9 icm Samsung HW-Q90R. Gebruik ook ARC.
Ik denk relevant om twee redenen:
1. Het gemak van een TV aanschaffen en niet ook nog een soundbar erbij uit hoeven zoeken. Wanneer je bij een TV van 1000 euro een soundbar van 500 euro aanschaft kan je net zo goed dit ding kopen toch?
2. Weten dat het geluid en het beeld altijd samenwerken in een mooi pakketje (plus het niet hoeven plaatsen van een woofer omdat die achter het scherm zit, al zal die minder laag kunnen dan zo'n bijzettafeltje)
Ik denk relevant om twee redenen:
1. Het gemak van een TV aanschaffen en niet ook nog een soundbar erbij uit hoeven zoeken. Wanneer je bij een TV van 1000 euro een soundbar van 500 euro aanschaft kan je net zo goed dit ding kopen toch?
Prijs is echt het enige zinvolle argument dat ik tot nu toe heb gehoord. Als je dus je hele geluidsinvestering in de TV steekt om daar ook echt een flinke upgrade te doen in beeldkwaliteit.
2. Weten dat het geluid en het beeld altijd samenwerken in een mooi pakketje (plus het niet hoeven plaatsen van een woofer omdat die achter het scherm zit, al zal die minder laag kunnen dan zo'n bijzettafeltje)
Weten dat het altijd werkt -> Is dat serieus? Voor mensen die 80 zijn en per ongeluk kabels eruit trekken of klooien met instellingen?
Zelfs mijn hele surround setup is letterlijk 1 druk op de knop. Aan/Uit en ook volume kun je gewoon met TV afstandsbediening doen, vanwege HDMI.
En een soundbar is eigenlijk hetzelfde, maar oogt wellicht nog iets makkelijker. Dit is gewoon plug & play.

Mooi pakket -> Maar wat betekent dit precies? Want een TV is tegenwoordig hoofdzakelijke een grote zwarte plaat. En dan is deze TCL helemaal niet mooi. Verre van zelfs. Sony's accoustic surface is dan een 'mooiere' oplossing.

Woofer -> een TV heeft sowieso niks dat ook maar in de buurt komt van een woofer, dus daarmee zoek eigenlijk elementen die een externe setup mooielijker doen klinken. Je hebt niet perse een woofer nodig om op TV geluidsniveau te komen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 22 juli 2024 14:06]

Even voorop gesteld: het is ook geen toestel voor mij omdat ik de boel ook op een receiver heb aangesloten op dit moment. Het is verder denk ik altijd beter om apparaten zo min mogelijk in elkaar te integreren zodat je dingen los van elkaar kan vervangen/verbeteren, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat er een grote doelgroep is die het fijn vindt om maar één product uit te hoeven zoeken.

Met weten dat het werkt bedoel ik vooral dat er juist geen kabels zijn die je (groot)ouders van 80 er per ongeluk uit kunnen trekken, omdat die in het apparaat zelf zijn verwerkt, super makkelijk. Als je (groot)ouders eerst het toestel open schroeven om vervolgens die kabel eruit te halen vind ik het volledig terecht dat ze geen geluid meer horen :+ En in een TV met "normaal" geluid kan je de instellingen net zo goed zo aanpassen dat het ineens stil wordt.

Dat het geluid van deze TV niet in de buurt komt van een "echte" subwoofer lijkt me niet meer dan logisch, maar dat lijkt me ook niet het doel geweest. Een soundbar doet dat namelijk ook niet, tenzij je er zo'n bijzettafel bij koopt. Dat jij het geen mooi apparaat vindt betekent natuurlijk niet dat iedereen die mening deelt, niks zo subjectief als smaak ;)
Ja het is ook niet dat ik het met alles oneens ben. Ik denk alleen dat minder argumenten echt relevant zijn.

Prijs, absoluut een goed argument.
Gemak bij aanschaf... Nah... Twijfel ik wat over. Dan zou het gaan over de tijdsinverstering hierin. Vind het niet heel sterk, maar er zal iets in zitten.

Die doelgroep die gewoon maar kabels ergens uittrekt om er dan achter te komen dat het niet meer werkt. Is dat echt relevant ja? Wat is dat? 0.01 promille ofzo? Dat is dezelfde doelgroep die bij de TV op mute drukt en er nooit meer achterkomt wat er niet klopt.

En ja, net als de TV haalt ee soundbar het woofer niveau niet. Maar dat betekent dat heel die woofer er niet toe doet in de discussie. Dat is extra bagage om het te doen lijken dat extern geluid nog meer gedoe is en nog meer plek inneemt
Dat jij het geen mooi apparaat vindt betekent natuurlijk niet dat iedereen die mening deelt, niks zo subjectief als smaak ;)
100% eens. Maar jij begon over mooi :P Ik vroeg me vooral af wat dit betekent in deze context. Maar net als de woofer heeft dat in de discussie niet zoveel toegevoegde waarde.
Ik zou toch liever geen soundbar nemen en direct goed geluid vanaf de tv willen.
Dit dus. Ik zou het geluid op een TV-toestel nooit laten meewegen in het besluit welk model te kopen. Ik heb al boxen en een versterker voor de radio en muziek, dus daar is uiteraard ook mijn TV op aangesloten.
Ik zet er toch een versterker onder met 2.0 audio. Beetje old school misschien, maar komt massive geluid uit en door de insellingen op de versterker kan ik het geluid eenvoudig aanpassen aan wat ik luister.
Wij doen exact hetzelfde...zo hoeven we ons bij een tv alleen op de beeldkwaliteit te focussen. Heb je ook gewoon hifi voor je muziek etc. en dat laat je bij een nieuwe tv gewoon lekker staan.

Even offtopic; wij hebben altijd direct aanstaan juist zodat de versterker zicht niet gaat bemoeien met hoe het geluid "zou moeten" klinken. Misschien ook eens proberen om te zien wat je er van vindt?
Dat blijft een eeuwig dilemma / eeuwige discussie. De ene partij zal zeggen dat je bij direct / pure direct niet naar je speakers luistert maar naar je kamer. De andere dat je bij een naar de ruimte geoptimaliseerde instelling niet naar je speakers luistert maar naar je versterker.

Lastige materie :D

Verder niks dan eens. Fijn dat er weer degelijke TV speakers worden meegeleverd om de aanschaf van soundbars te kunnen voorkomen. Maar als je reeds fatsoenlijke speakers hebt ga je niet terug naar zoiets.
Helemaal gelijk en de waarheid zal waarschijnlijk gewoon een gevoel/preference zijn. Daarom zei ik ook: try it and see :)

Maar het is idd lastige materie. Eigenlijk alles wat met audio te maken heeft. Er is gewoon echt smaak verschil in wat iemand wel of niet goed vindt klinken en dan wordt het moeilijk om te discussiëren. Je kan alleen proberen zo goed mogelijke omstandigheden te creëren en je voorkeur vinden :)
Ik vind het er redelijk uit zien. Wel veel geld voor een (B-merk)? Beetje slechte kijkhoeken, dat wel.

@Tweakers Met topgeluid, waar moet ik dan aan denken? Verslaat deze TV de oudere Philips 903 OLED? Hier wordt gesproken over het beste ooit.

reviews: Philips 903 - Het beste tv-geluid ooit

[Reactie gewijzigd door Macboe op 22 juli 2024 14:06]

ach B-merk kan me eigen nog een tijd herinneren toen ik een LG kocht en ook iedereen riep B-merk en kijk nou :P

maar goed voor de prijs laat ik deze ook staan al ziet die er wel goed uit
Het is geen B merk. Zijn nog niet zo lang actief op de westerse markt, maar zijn de tweede grootste fabrikant van tv’s ter wereld. Ze maken ook onderdeel uit van de Qled alliantie samen met Samsung en Hisense. Ze produceren zelfs panelen voor Samsung.
ik zeg ook niet dat het een B-merk is :) al moet je maar afwachten hoe de service is als de tv mankementen heeft

ik heb Laats een HKC tv gekocht voor op de slaapkamer niks mis mee
Sorry, ik quote de verkeerde. Mijn reactie was op @Macboe
B&W audio verslaan is vrij lastig, Onkyo is degelijk maar toch uiteindelijk meer een merk van de versterkers en receivers. Wanneer je puur voor audio gaat zou ik voor de philips 903 gaan, al heb ik deze TCL nog niet gehoord.
Wanneer je puur voor audio gaat zet je er volwaardige speakers naast. Ik heb niet de illusie dat Philips' B&W reep kwaliteit levert die in de buurt komt van hun volwaardige speakers. Ik zou vooral kijken naar welke TV het beste aansluit bij je wensen qua beeld, connecties en features.

Voor een TV met geïntegreerd geluid staan ze beiden op afstand van andere TV's. Maar het blijft een sprint tussen een Golf GTI en BMW 140i. De BMW is wellicht iets sneller, maar het is nog geen M5 ondanks het logo :)
Mee eens. En dan is er ook nog wel wat verschil in een goede set stereospeakers voor wanneer je audiofiel en muziekliefhebber bent of wanneer je een surround sound wilt vanwege films/series wat vaak bij een TV natuurlijk het geval is. B&W heeft in ieder geval bewezen dat het met minimale ruimte toch goed geluid kan creëren.

Je zult dus een afweging moeten maken wat voor jou het belangrijkste is. Puur voor muziek zou ik altijd voor een goede set stereospeakers gaan (B&W is dan een goede optie).

Alleen bij TV is natuurlijk vaak het geval dat men Films en series wilt kijken met goed geluid, dan zul je moeten afwegen; Wil je overal speakers plaatsen -> 7.1/5.1 set, zo nee soundbar/projector? zo nee, dan pas kom je uit bij dit soort TV's imo.

Ik persoonlijk wilde absoluut geen speakers meer overal ophangen en plaatsen dus heb uiteindelijk na lang wikken/wegen en luisteren bij een audiozaak gekozen voor een soundprojector van Yamaha (YSP-2700) en tot nu toe geen spijt van. De bar hangt met een special beugel mooi onder de TV en de subwoofer staat wireless uit het zicht achter de bank.
Ik was eerst dat gekloot met 5.1 zat, toen de achterspeakers nooit meer aagesloten in mijn nieuwe huis, toen was ik die subwoofer zat, van 3.1 naar 2.0 gegaan (2 zuilspeakers), nu ben ik dat gedoe met een versterker eigenlijk wel zat, wil gewoon goed geluid bij een serie. Alleen muziek mag via de speakers.

Ben toevallig op zoek naar een TV, heb een 55 inch Sony, maar wil graag naar 43 inch voor wat meer rust in de woonkamer, de TV hoeft niet meer het middelpunt te zijn van mijn huis, maar wel goed. TCL viel mij inderdaad op bij de reviews, normaal sorteer ik TCL, Beko, Salora en alles al weg, maar dit merk krijgt vooral erg weinig negatieve reviews.

[Reactie gewijzigd door JDx op 22 juli 2024 14:06]

Vergeet Hisense niet ;) zeer vergelijkbaar met tcl. maken hele mooie tv's voor relatief weinig geld.
Op de slaapkamer heb ik Salora (gekregen), aan de ene kant doet ie wat ie doen moet, serie kijken vanaf USB stick en super snelle en simpele besturing, play, pauze, next. Heb een LG op proef gehad met magic remote en alles, wil gewoon een play/pauze knop en geen scroll wieltje, scrollde elke keer ipv klikken.

Aan de andere kant is ie weer wat beperkt in opties als ondertiteling en decoders van video en audio.
Welk gedoe? Mijn budget onkyo gaat gewoon netjes aan en uit samen met de tv, ook het volume bedien ik met de afstandsbediening van de tv. Lijkt me een no brainer dat als je dan toch zuilen hebt staan, je ze ook voor tv gebruikt.
Is 50 inch ook een optie? Anders zou je deze kunnen overwegen? TCL 50C715 50" 4K UHD Smart QLED TV voor €466 (ik stuur je via PM)

[Reactie gewijzigd door doobieters op 22 juli 2024 14:06]

Waarom een 11-bit panel?
Ik weet dat de standaard (PC)monitoren 8-bit zijn, dan een intermediate van 10-bit wat eigenlijk 8 is, en dan de native 10-bit panels. En dan heb je dacht ik de prof. broadcast wat ook 12-bit kan zijn(?)

Is 11 dan niet een vreemde? Bij die waarde lijkt mij dat kleuren altijd geinterpoleerd moeten worden.
Iemand die hier meer over kan vertellen?

Stel, ik sluit mijn PC op deze monitor, zijn er monitor-drivers die 11-bit uit kunnen sturen??

[Reactie gewijzigd door zojammerhe op 22 juli 2024 14:06]

Het kan zijn dat calibratie van het scherm de waarden wat verandert. Als je 11 bit heb zouden daar na calibratie nog 10.5 effectief van over kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 22 juli 2024 14:06]

Het is een 8 Bit paneel met FRC, ik denk dat Tweakers een tikfout van TCL heeft overgenomen.
Ik wil geen losse oplossing voor het geluid en daarom zou dit juist de oplossing zijn. Nu aan het kijken voor een 55 inch, maar dit is zeker een kanshebber.
Helaas zijn de video’s (op mijn mobiel) niet beschikbaar.
Bij BCC krijg je trouwens 200 euro extra kassakorting op het 55 inch model: https://www.bcc.nl/televi...-qled-4k-tv-55c822/309964
Bovendien heb je dan niet die kansloze dozenschuivers van Max blij gemaakt. Dat is ook zeker wat waard.
Ik had even naar deze tv zitten kijken door een review bij Linus Tech Tips. Die was erg te spreken over de miniled technologie. En erg positief over de beeldkwaliteit. Ik had alleen gehoopt dat deze schermtechniek qua prijs tussen lcd en oled zou zitten. Als goedkoop alternatief voor oled. Helaas zijn ze bijna net zo duur.

Als je deze tv zoekt dan kun het beste de grens overwippen. In Duitsland is hij goed verkrijgbaar bij de Mediamarkt en Saturn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.