Door Hielko van der Hoorn

Cooler Master Silent Pro M 600W-voeding getest

14-06-2008 • 10:02

40

Multipage-opmaak

Inleiding

Silent Pro M 600W aankondigingspicjeCooler Master komt met een nieuwe serie voedingen op de markt die een stevig vermogen combineren met een hoge efficiëntie en een lage geluidsproductie. Tweakers.net ontving een exemplaar van de Silent Pro M 600W die we in de ring hebben geplaatst met de populairste psu van dit moment, de Zalman ZM600-HP.

* Specificaties

Voordat we beginnen met het bespreken van de voeding nemen we eerst een kijkje naar de specificaties van de voeding zoals die zijn opgegeven door de fabrikant. Ter vergelijking hebben we ook de specificaties van de Zalman ZM600-HP opgenomen in de tabel.

Silent Pro M 600W ZM600-HP
Input voltage 90~264V 100~240V
Input stroom 8A@115V/4A@230V 10A@115V/5A@230V
Input frequentie 47~63Hz 47~63Hz
PFC Ja (>0,9) Ja (0,99)
Efficiëntie 85% 84%
Ventilator 135mm 120mm
Vermogen
+3,3V
20A

165W







600W
24A

155W







600W
+5V
20A
24A
+12V1
40A
480W
16A



504W
+12V2


N/A
16A
+12V3
16A
+12V4
16A
-12V
0,5A
6W
0,5A

18,5W
+5Vsb
2,5A
12,5W
2,5A
Aansluitingen
20/24-pins ATX 1x 1x
4/8-pins cpu 1x 1x
6/8-pins pci-e 2x 2x (1x modulair)
3x serial ata 3x 2x
3x molex 1x 1x
3x molex+floppy 1x 0x
2x molex+floppy 0x 2x

De Silent Pro M 600W

De voeding wordt geleverd in een nette kartonnen doos waarin we naast de voeding zelf verschillende kabels, vier schroefjes en een handleiding op cd vinden. De Silent Pro M is een modulaire voeding wat betekent dat alle kabels – met uitzondering van de 20/24-pins en 4/8-pins atx-stekkers – los worden meegeleverd. De voeding bevat zes aansluitingen voor kabels terwijl er zeven worden meegeleverd waardoor de gebruiker kan kiezen tussen meer kabels met sata-aansluitingen of meer kabels met molex-stekkers.

Cooler Master Silent Pro M 600W

Cooler Master heeft er voor gekozen om gebruik te maken van platte zwarte kabels voor alle type aansluitingen, in plaats van de gebruikelijke losse gekleurde kabels. De platte kabels hebben als voordeel dat ze flexibeler zijn dan de standaard kabels waardoor ze makkelijker in de kast zijn weg te werken. Een klein nadeel is dat het niet meer mogelijk is om in één oogopslag te zien welk voltage op welke kabel staat door het missen van de standaard atx-kleurcodering.

Cooler Master Silent Pro M 600W kabels

Een van de sterke punten van de Silent Pro M moet – zoals de naam al impliceert – de lage geluidsproductie zijn. Om dit te bewerkstelligen bevat de voeding een grote ventilator die op een laag toerental zijn werk doet. Deze ventilator heeft een diameter van 135mm en is daarmee groter dan onder andere de Zalman ZM600-HP die het moet doen met een 120mm-exemplaar. Door de grotere afmetingen kan de ventilator in theorie op een lager toerental dezelfde koelprestaties leveren, hetgeen tot een lagere geluidsproductie moet leiden.

Cooler Master Silent Pro M 600W

Naast een grote ventilator heeft de voeding een tweede troef. De randen van de Silent Pro M zijn namelijk bekleed met rubber om te voorkomen dat vibraties die veroorzaakt worden door de voeding doorgegeven worden aan de behuizing. Bij harde schijven blijkt een dergelijke maatregel om de geluidsproductie te beperken effectief te zijn, maar het is de vraag of de voeding er ook baat bij zal hebben. In het verleden heeft Tweakers.net de Sharkoon Anti-vibe voor voedingen getest. Dit apparaat maakt gebruik van hetzelfde principe, maar bleek de geluidsproductie niet te verlagen.

Cooler Master Silent Pro M 600W kabels

Het laatste aspect van de voeding dat het vermelden waard is, is het feit dat de voeding beschikt over een enkele 12V-rail die – in het geval van het 600W-exemplaar – 40A kan leveren, oftewel 480W. De meeste voedingen maken gebruik van meerdere 12V-rails die elk een deel van het maximale vermogen kunnen leveren. Het voordeel van de Cooler Master-aanpak, is dat het bijna onmogelijk is om teveel stroom te vragen van de enkele rail, hetgeen bijvoorbeeld een probleem kan worden als een enkele rail een zwaar overgeklokte processor van energie moet voorzien. Een nadeel heeft de aanpak echter ook, aangezien een zware belasting op de cpu nu ook invloed kan hebben op de energievoorziening van bijvoorbeeld de videokaarten. Dit is echter meestal al het geval aangezien alle energie uiteindelijk toch van een enkele spoel moet wegkomen.

Prestaties

Om de voeding te testen hebben we gebruikgemaakt van het onderstaande testsysteem. We hebben gekeken naar de geluidsproductie, de energieconsumptie en de waardes van de geleverde voltages. We hebben de energieconsumptie getest met de processor overgeklokt naar 3,2GHz om zo de voeding harder aan het werk te zetten, maar desondanks vraagt deze opstellingen niet het maximum van de voeding. We hebben de Silent Pro M vergeleken met de Zalman ZM600-HP – die gebruikmaakt van een 12cm-ventilator en heatpipes voor de koeling – en de Cooler Master Real Power M620.

Specificaties testsysteem
Processor
Intel Core 2 Duo E6600, 2,4GHz @ 3,2GHz
Geheugen
2x 1GB Kingston DDR2 PC2-6400
Moederbord
Asus P5B Vista Edition
Videokaart
Asus GeForce 8800 GT Top
Harde schijf (primair)
Western Digital Raptor, 74GB
Harde schijf (opslag)
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB
Voeding
Cooler Master Silent Pro M, 600W
Cooler Real Power M620, 620W
Zalman ZM600-HP, 600W
Dvd-drive
Lite-On 16x48x IDE

* Energieconsumptie

Als eerste hebben we gekeken naar de energieconsumptie. We hebben het energieverbruik van het complete systeem gemeten met behulp van de Voltcraft Energy Check 3000. Deze meet het verbruik van het systeem bij het stopcontact en neemt dus ook het verbruik van de computervoeding mee. We hebben de test in twee verschillende toestanden uitgevoerd. Als eerste hebben we de energieconsumptie gemeten terwijl de computer alleen de Windows-desktop weergaf. Vervolgens hebben we de energieconsumptie gemeten terwijl de computer druk bezig was met het draaien van Orthos. Om tot betrouwbare resultaten te komen hebben we voor elke meting tien samples genomen en daar het gemiddelde van berekend.

Energieconsumptie, idle (watt)
Silent Pro M 129,3
Real Power M620 130,3
ZM600-HP 131,5
Energieconsumptie, load (watt)
Silent Pro M 186,1
Real Power M620 188,6
ZM600-HP 189,4

Zoals blijkt uit bovenstaande grafieken zijn er geen grote verschillen tussen de verschillende voedingen wat betreft efficiëntie. De Silent Pro M is de efficiëntste voeding, maar het verschil tussen de Real Power M620 en de ZM600-HP is minimaal. Desondanks is elke watt die de computer minder verbruikt mooi meegenomen. Als je er van uit gaat dat je de voeding vijf jaar gebruikt en de computer gemiddeld acht uur per dag aan hebt staan resulteert het ruwweg in een besparing van tien euro op de energierekening.

* Geluidsproductie

Een van de features van de Silent Pro M is de rubberen rand die vibraties moet dempen. We hebben hier rekening mee gehouden bij de geluidsdruktest door de voedingen in een stalen Chieftec Dragon-behuizing te monteren. We hebben de geluidsdruk gemeten met een Voltcraft 322, een digitale geluidsdrukmeter. Per meting hebben we het gemiddelde genomen van 300 samples die gemeten zijn met een samplesnelheid van 0,1 seconde. De metingen zijn op een afstand van 30cm aan de voorkant van de behuizing gedaan.

Geluidsproductie (dB(A))
Silent Pro M 40,8
Real Power M620 41,6
ZM600-HP 39,6

De Silent Pro M blijkt niet de stilste voeding te zijn. De metingen laten zien dat hij net iets meer geluid produceert dan de ZM600-HP. De ventilator van de Silent Pro M maakt een laag en een beetje brommend geluid, terwijl de ZM600-HP alleen een licht gezoem produceert. De Real Power M620 produceert ook een licht zoemend geluid, maar wel net een niveau hoger dan dat van de concurrentie. Dat wel niet zeggen dat het een luidruchtige voeding is, dat is verre van waar, maar de andere twee exemplaren zijn nog stiller.

* Voltages

Als laatste hebben we een blik geworpen op de voltages die de voedingen leveren met behulp van de geïntegreerde voltagesensors van het moederbord. Heel veel kan hier niet van afgeleid worden, maar eventuele grote missers zijn wel zichtbaar. Alle drie de voedingen leveren voltages die ver binnen de marges vallen. Helaas hadden we niet de beschikking over professionele apparatuur om hier dieper op in te gaan, dus kunnen we niet controleren of de voedingen inderdaad keurig 600W kunnen leveren, zoals de fabrikanten beloven.

Voltages 3,3V 5V 12V
Silent Pro M 3,26V 4,94V 12,35V
Real Power M620 3,25V 4,91V 12,14V
ZM600-HP 3,26V 5,01V 12,35V

Conclusie

De Silent Pro M 600W en de Zalman ZM600-HP zijn aan elkaar gewaagd. Het zijn allebei modulaire, stille en efficiënte voedingen die een respectabel vermogen kunnen leveren. De Silent Pro M 600W weet echter op een aantal terreinen de tegenstander af te troeven. De voeding biedt net iets meer aansluitingen en de kabels zijn flexibeler. Daarnaast is de voeding een tikje efficiënter en biedt Cooler Master vijf jaar in plaats van drie jaar garantie.

Coolermaster logo op witte achtergrondDe geluidsproductie is ironisch genoeg het enige onderdeel waarop de voeding zijn meerdere moet erkennen in de Zalman ZM600-HP. Hierbij moet wel als kanttekening geplaatst worden dat het waarschijnlijk is dat het plaatje bij een hogere belasting van de voeding verandert. De 12cm-ventilator van de Zalman ZM600HP heeft een topsnelheid van 2050rpm, terwijl de Silent Pro M niet voorbij de 1200rpm gaat. Bij een lage belasting – en dat zal het merendeel van de tijd zijn – is de Zalman-voeding in ieder geval marginaal stiller.

Hoewel het jammer is dat de Silent Pro M niet op alle fronten beter is dan de Zalman ZM600-HP verdient deze het toch om als winnaar, al is het met een haarlengte, aangewezen te worden. Wat prijs betreft zal er ook weinig verschil zijn. De adviesprijs van het 600W-model is 99,95 euro en hiermee is deze waarschijnlijk in eerste instantie iets duurder dan de Zalman ZM600-HP. Het 500W- en 700W-model hebben een adviesprijs van respectievelijk 88 en 115 euro. De verschillende modellen zullen naar verwachting volgende week in de winkelschappen verschijnen.

Dankwoord: Met dank aan Cooler Master voor het beschikbaar stellen van de Silent Pro M en Space Promotion voor het leveren van de Zalman ZM600-HP.

Reacties (40)

40
37
13
7
0
0
Wijzig sortering
Leuke review, alleen beetje jammer dat jullie zo'n 'licht' systeem gebruikte (qua energieverbruik).

Een leuke overgeklokte Q6x00 (niet de de nieuwere die zijn zuiniger) of een Phenom, die kunnen ook lekker wat slurpen en dan ook nog even een of twee Geforce 8800GTX erin en dan had je die voedingen al gelijk stukje meer laten slurpen. Nog even aanvullen met bijvoorbeeld 6 harde schijven in raid zodat ze allemaal de hele tijd moeten werken... Gok dat je dan wel tussen de 400 en 500 watt zou belanden.

(ow kleine typo in de tabel met voltages is een komma vergeten, erg leuk 325 volt op je 3,3 lijn en dat noemen jullie geen noemswaardige afwijking :P)

Kan iemand mij eigenlijk uitleggen hoe het kan dat in de eerste tabel (die over het vermogen per lijn gaat) dat de Cooler Master meer watt kan leveren op de 3,3 en 5 volt rail terwijl ze maar 20A leveren per lijn en de Zalman 24A per lijn?

Is het soms zo dat ie niet op elke rail het maximale kan leveren tegelijk? Want zoja dan kunnen ze ook meer Watt leveren dan die 600 die ze zeggen.
Het is inderdaad zo dat niet alle rails tegelijkertijd het maximale vermogen kunnen leveren. Hetzelfde geldt ook voor de 3,3V en 5V: deze kunnen ook niet tegelijkertijd maximaal belast worden. Daardoor kan het bijv voorkomen dat De Zalman voeding een hoger maximaal vermogen kan leveren op de 3,3V en de 5V, maar de Cooler Master kan gecombineerd net iets meer vermogen leveren.
Vaste versus gesplitse 12V lijnen.

Even een kleine opmerking over het gebruik van één 12V rail. Je geeft aan dat één rail een voordeel boven verschillende lijnen biedt, omdat deze een hoger vermogen kan leveren dan een gesplitste 12V lijn. Nu is dit maar gedeeltelijk waar omdat er zeer weinig (lees bijna geen) voedingen bestaan met een echte gesplitse 12V lijn. De 12V lijn komt ook bij een gesplitste 12V lijn altijd van dezelfde transformator. Alléén is bij een gesplitste 12V lijn, bij iedere lijn een maximale stroomsterkte (I) beveiliging ingebouwd. De reden hiervoor is dat je minder dikke kabels hoeft mee te leveren...Dit is dus een veiligheidsfunctie.
Hier vanuit gaande zou ik kunnen concluderen dat deze CM voeding waarschijnlijk zeer dikke kabels meelevert(die in staat zijn om 40A zonder noemenswaardige warmteontwikkeling) te vervoeren. Echter lijkt me de kans hierop zeer klein omdat je zelf al aangeeft dat de kabels "makkelijk zijn te buigen".

Kortom; het splitsen van lijnen levert alleen een voordeel op het gebied van veiligheid. Het is niet juist om te beweren dat een voeding met één 12V lijn zijn vermogen moet delen tussen verschillende componenten en dat een voeding met gesplitste 12V lijnen dit niet doet. (am I making any sense? :) )
Het is zelfs zo dat ik wil beweren dat een voeding met één enkele 12V lijn (die 40A levert) meer vermogensverlies heeft dan een voeding met gesplitste lijnen.

Natuurlijk is het wel zo dat een voeding met gesplitse 12V lijnen goed aangesloten dient te worden (dwz; geen 4hd's, een supervideokaart én een processor op één lijn)

O-)
ik ben ook voor gesplitste lijnen. Dit betekend namelijk dat als een component een piekstroom vraagt, de andere lijnen er geen last van zouden moeten hebben. Maar verder zal het misschien niet zoveel uitmaken. Gewoon even goed nadenken voordat je zomaar overal stekkertjes in plugt bij een modulaire voeding met gesplitste lijnen.
Ik weet dat 20 dBa echt muisstil is maar hier in de test staat het voor rond de 40! dat is voor zover ik weet niet stil maar gewoon lawaaierig.

Hier zie je een mooi lijstje: http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.html

Ik heb nu zelf een voeding van 26dBa en die maakt het meeste lawaai in me pc. Zo'n voeding als dit zou naar mijn idee stiller moeten zijn alleen al omdat ie de naam "silent" gebruikt. Maar als ik naar de dba's uit de test kijk is die dus "not silent". Is de naam "silent" dus niet waard!

Kijk dit is stil: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3285&p=6
alleen niet in nederland te krijgen :( (of niet gevonden)

En dan heb je ook nog de Modu serie van Enermax die vergelijkbaar zijn als die SA 700.
Anoniem: 129588 @markg8514 juni 2008 18:03
Ik wacht liever af op een review waar deze voedingen tegenover elkaar gezet zijn in een zelfde testomgeving voordat ik ga zeggen wie er stiller is.
Ik vind het in ieder geval een uitstekende review al had ik zelf liever ook een vergelijking met meer load gezien.
We meten de geluidsdruk niet in een labopstelling, maar gewoon in een normale kamer met de overige onderdelen van de computer ook aangesloten (harde schijven ed). Het geluidsnivea is zonder dat de computer aan staat al ruwweg 30 dB(A). Als je kijkt naar de link die je post dan zie je ook dat die geluidsdruk overeenkomt met een stille ruimte (Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio).
Wat ik me afvraag, hebben jullie ook gemeten wat het systeem trekt als de pc uit staat. Wat mij is opgevallen bij verschillende metingen is dat de stroom die een systeem trekt dat uitstaat nog wel eens kan verschillen per voeding. Als dat verschil meer is dan het verschil onder load dan zou het zowaar interessanter kunnen zijn om voor de Zalman te kiezen ipv de Coolermaster, als we kijken naar stroomverbruik.

Mooie review verder :)

[Reactie gewijzigd door TERW_DAN op 22 juli 2024 19:46]

Dat is niet getest, maar je hebt gelijk dat het opzich wel interessant is: wellicht dat ik dat nog even test en het artikel update met deze info. Het kan namelijk idd wel verschillen, denk aan iets in de range tussen de 1,5 ~ 4 Watt.
Stel dat het inderdaad 4W verschil zou zijn dan klopt de conclusie mogelijk ook niet helemaal meer, omdat het verschil dan meer is dan het verschil tussen idle en load. Niet om de conclusie aan te vechten natuurlijk ;) maar meer om het van 2 kanten te bekijken.

De verschillen heb ik zelf ook al gemerkt tijdens het meten van de P45 borden, daar zit ook nog een aardig verschil tussen.
Anoniem: 4629 @TERW_DAN15 juni 2008 07:05
Er zit op de achterkant een mooie powerknop. Uit is uit. Sowieso is het niet onverstandig om daadwerkelijk de stekker uit de PC te halen als je 'm uit hebt staan. Zoals met alle apparaten die anders op standby / slaapstand staan en sluipverbruik hebben. Uiteraard geen optie als je de machine als wekker gebruikt oid maar verder wel.
Let op: Als je de PC consequent uitzet met de powerknop of door de aan/uit knop op de verlengkabel (bijvoorbeeld) te gebruiken creeër je soms een probleem.

Na verloop van tijd start je pc een keer op met de melding: "Bios defaults loaded...."
Dan is de batterij op het bord leeg - afhankelijk van je moederbord kan dit al binnen een jaar gebeuren. (record bij mij is 9 maanden- een of ander Abit of MSI bord (socket A) dus alweer wat ouder).

En vervolgens krijg ik als "pc-dokter" dan paniektelefoontjes dat de pc het niet meer doet (pc probeert van de verkeerde harde schijf op te starten (IDE eerst ipv SATA bijvoorbeeld) --> Aangezien zo'n CR302 een euro of 3 a 4 kost is je besparing dan ook wel weer weg.

Het lijkt mij dat de stroom die getrokkken wordt als de pc uit staat dus niet alleen afhankelijk is van de voeding maar ook van het moederbord. Dus alleen tests op hetzelfde bord zijn dan vergelijkbaar.

Just my 2 cents... O-)
Volgens mij heeft dit niets te maken met of je je PC wel of niet van de spanning haalt. Ongeveer de helft van de mensen die ik help met de computer hebben een stekkerdoos met schakelaar waarmee ze 's nachts de spanning van de computer halen, en ik heb dit probleem nog nooit gezien.

Zit er niet gewoon een soort elco in die weer oplaadt als de computer weer aan de spanning zit? Overigens starten de meeste BIOSen in "default" mode ook gewoon goed op.

Anyway, geen milieuonvriendelijke waarschuwingen geven die niet waar zijn... gewoon uitzetten die hap :P. Verder heb je uiteraard gelijk dat je de rest gelijk moet houden als je twee dingen wilt vergelijken...
Ik heb hetzelfde probleem ook wel gezien bij een paar Optiplex series van Dell. (GX50/60). Bij die machines duurt het booten ineens minuten ipv seconden als het cmos batterijtje leeg is. Met daarna een melding dat hij alle gegevens kwijt is en of je met default settings wil booten en veel mensen snappen die melding idd niet.

Maar gelukkig zijn dat makkelijk te openen systemen en vinden de meeste mensen het geen probleem om even voor een batterij naar de lokale blokker te gaan voor een nieuwe. Batterij erin en dan kan je weer voor een jaartje verder.
Maar ik denk dat er zat mensen zijn die dat niet doen (incl mezelf). Sowieso omdat het erg onhandig is om te doen als je stekkerdoos of pc niet direct in handbereik staat. Daarbij is het gewoon net zo makkelijk om de stekker erin te laten zitten.
Ik zie zo snel niet gemeten bij welke belasting de voeding het hoogste rendement heeft. Dat is juist zo interessant bij het kiezen van het vermogen van je voeding...
Vrijwel alle voedingen zijn het effeciënst bij 50% belasting. Je kunt het beste ook een voeding kiezen die toegespitst is op het systeem waarin hij komt en proberen het verbruik zo dicht mogelijk bij die 50% te krijgen.

Soms is dat natuurlijk niet mogelijk, dan is het een idee om een voeding te pakken die 80Plus bronze of beter is, die zijn over de hele range zeer zuinig.
Wat ik uit de tabellen haal (SPCR bijv), is dat de betere voedingen tussen de 20% en 80 procent van hun vermogen de beste scores halen. Sommige scoren net iets beter bij een lage belasting, ander het best zo tegen de 80%. De verschillen zijn echter marginaal, meestal binnen de 1 a 2 watts.

De meeste voefingen scoren goed bij 50% belasting, maar zeker niet altijd het best.
Ben het dan ook niet eens met jouw 50% regel.

Ontopic
Leuk om te zien dat Tweakers zich aan reviews van voedingen waagt, maar het is helaas niet van hetzelfde niveau als bijv. SilentPC Reviews. Die hebben meetapparatuur waarmee ze werkelijk alles uit de voeding kunnen halen en meten wat erin zit.

Kan de tweakers.net review dan ook niet echt serieus nemen. Dat de Zalman zo populair is, verbaast me ook niks; gezien die voeding ook in veel BBG's te vinden is. Terwijl er keer op keer gewezen word door mede tweakers, dat bijv. de Corsair HX620 beter is.
Jammer dat daar zo slecht naar geluisterd word.

Nogmaals: Leuk om te zien dat Tweakers meer aandacht aan reviews gaat geven, jammer dat ze niet altijd over de juiste apparatuur beschikken om een echt goede, gedegen review te schrijven.

ps:
Helaas hadden we niet de beschikking over professionele apparatuur om hier dieper op in te gaan, dus kunnen we niet controleren of de voedingen inderdaad keurig 600W kunnen leveren, zoals de fabrikanten beloven.
De kop "Cooler Master Silent Pro M 600W-voeding getest" lijkt mij de lading niet dekken, beter zou zijn "Cooler Master Silent Pro M 600W nader bekeken" of zoiets.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 juli 2024 19:46]

Met die opmerking doel ik niet alleen op het absolute maximum wattage wat een voeding kan leveren, maar vooral ook andere, meer belangrijke zaken als:
van Silentpcreviews

-AC ripple, measured with the benefit of a digital oscilloscope.

-Effects of crossloading [/b]on output voltage regulation and AC ripple.

-The effects of low AC input voltage on output voltage regulation and AC ripple to examine performance during AC voltage sags and brownouts.
Verder schrijven ze:
There are two aspects of our test platform that make it unique in the world of PSU testing. They include:

- Thorough Acoustic Testing & Analysis
- Thermally Realistic Conditions
en dit zijn de punten die getest worden:
THE TESTS: ELECTRICAL PERFORMANCE

1. Power Output
2. Efficiency
3. Voltage Regulation
4. Power Factor
5. Low Load
6. Ripple
7. Low AC Input Voltage
8. Crossloading
Daarmee krijg je ook een gedegen antwoord op je laatste vraag.
Die kan ik , en ook tweakers.net niet voor je beantwoorden; wij hebben die meetapparatuur niet.

HardOcp heeft trouwens ook de nodige meetapparatuur. Er zijn eigenlijk maar weinig sites die een goede review voor voedingen kunnen schrijven; ze hebben gewoonweg niet de professionele meetapparatuur. Het kost dan ook de nodige stuivers.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 22 juli 2024 19:46]

Ik zie bij de links naar de Pricewatch de Real Power M620 staan, is dat dezelfde???
Op de website van Coolermaster staat alleen de M620 (zie: *click*) dus ik denk dat het inderdaad de M620 moet zijn, en niet de M600. Is hier misschien meer duidelijkheid over?
Nee, dat is niet dezelfde. De M620 is een van de voedingen waarmee de Silent Pro M in deze review vergeleken is: zie pagina 3.
Jullie melden dat om de demping van de rubberen rand te testen , jullie de voedingen monteren in een stalen behuizing. Maar mijn ervaring is toch dat zware stalen kasten veel minder last hebben van resonerende onderdelen dan alu kasten.

Wat betreft de voedingen dan , vind ik de laatste tijd de terminologie 'silent' toch wel wat verkracht door de fabrikanten. Silent , is silent , in mijn ogen passief gekoelde voedingen...
Een punt van kritiek:

is het mogelijk een extra meetpunt te nemen waarbij de voedingen tegen de limiet aan zitten; nu word gemeten op 20% en 30% belasting. Dit is beide in het laag belaste gebied.

Mogelijk met een paar vidokaarten in CF/SLI te belasten?

(edit)Afgezien daarvan trouwens wel een niet onaardig geschreven artikel.(/edit)

[Reactie gewijzigd door Toontje_78 op 22 juli 2024 19:46]

Ja of gewoon met wat dummy load, in de vorm van een hoop grote weerstanden. Dit is inderdaad wel een heikel punt. Een voeding met hoog vermogen kan zich dan pas een beetje fatsoenlijk bewijzen.

Daarnaast nog iets vreemds:
In de table met vermogens, klopt het vermogen bij de Zalman voeding niet. Bij 3.3V en 5V wordt bijvoorbeeld 24A stroom geleverd ipv 20A, terwijl het vermogen lager is. Hebben de 3.3V en de 5V lijn invloed op elkaar?

edit: te laat op versturen geklikt ;).

[Reactie gewijzigd door Krankenstein op 22 juli 2024 19:46]

Anoniem: 93545 14 juni 2008 11:48
Wat mij opvalt is dat bij de specificaties Zalman hogere stromen en daarbij relatief lagere vermogens opgeeft tov coolermaster.

Iemand een idee waarom dit is?
De adviesprijs van de Cooler Master Silent Pro M kan dan wel iets hoger liggen dan van de ZM600-HP, maar als ik naar de shops kijk, is ie toch 20 euro goedkoper te krijgen! Dat maakt het natuurlijk alleen maar aantrekkelijker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.