Specificaties ~600W, volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM600-HP Review

SoulShot 7 mei 2008, laatste update op 29 juni 2008, 5.505 views

Zalman ZM600-HP

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Warmteproductie
  • Modulair

Minpunten

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Ik heb deze voeding al een maandje in mijn bezit ter vervanging van mijn Cooler Master RP-650 Extreme Power, 650W. Deze deed nog uitstekend zijn werk, maar de geluidsproductie hiervan viel tegen. De geluidsproductie was aanvaardbaar, maar als je er probeert naast te slapen om je download of dergelijke 's nachts te laten voltooien, doe je geen oog dicht ;). Mijn ogen vielen direct op deze Zalman voeding, omdat Zalman bekend staat voor kwalitatief stille producten. Echter heb ik toch iets verder als mijn neus lang was gekeken bij Antec (TruePower Trio 650, 650W), OCZ (StealthXstream 600W) en Be Quiet! (Straight Power BQT E5-600W, 600W).

OCZ viel al direct af, een vriend van me had dezelfde en was van mening dat hij te luid was, wat ik ook zelf kan bevestigen toen ik er nog eens langs ging. Eerst horen dan geloven ;). Antec stond in mijn twijfellijstje omdat het bekend staat voor zijn kwaliteitsvoedingen meegleverd bij hun behuizingen. Echter vielen sommige reviews over de geluidsproductie tegen, mijn prioriteit, waardoor deze ook een streep door zijn naam kreeg. De voeding van Be Quiet! was het meest concurrerend met mijn eerste keuze. Hij kwam zeker zo goed uit de reviews als die van Zalman. Na korte twijfeling toch gekozen voor Zalman omdat dat merk bekend bij mij is en dat hij beschikt over een modulair systeem. Dat laatste was helemaal geen prioriteit, maar natuurlijk mooi meegenomen :).

Afwerking
Met zijn afmetingen van 150x165x86 is deze voeding een beetje groter dan een normale voeding 150x140x86 (OCZ StealthXStream). Hij zou een 2,73Kg wegen, wat vrij normaal is rekening houdend met de koelblok die erin verwerkt zit.

De algemene afwerking ben ik zeer tevreden over. Hij ziet er keurig uit, de modulaire kabeltjes zijn goed afgewerkt zodat ze goed blijven zitten/klemmen en zelfs alle stickertjes zijn er mooi recht opgeplakt :). De 120mm ventilator erin is temperatuurgestuurd, waarover later meer. De randjes en hoekjes zijn daarbij ook heel bot, géén enkele mogelijkheid dat je je hieraan kwetst tijdens de installatie.

Er zijn ook leuke extraatjes voorzien in deze voeding. Zo is er een blauwe LED-verlichting, echter zijn deze LEDs zoals bij elk zalman product enorm zwak. Alleen 's avonds zie ik het blauwe licht doorschijnen tegen de muur door het gaas heen. Een ander handig extraatje zijn de kabelbinders die erbij zijn meegleverd. Voorheen gebeurde dit bij mij met tie-wraps, hierbij een nadeel was dat als je hardwarematig iets wil veranderen aan je opstelling, dat je weer alles helemaal mocht gaan lossnijden en opnieuw beginnen. Zalman levert een aantal klittenband (zoals bij winterhandschoenen/schoenen), waarmee je dus zonder enig probleem enkele aanpassinen in je systeem kan maken. Even los trekken en daarnaa weer vastklitten.

Aansluitmogelijkheden
Zoals gezegd is dit een modulaire voeding waardoor je precies de kabeltjes kan kiezen die je nodig hebt. Dus teveel aansluitingen die mogelijk je airflow zullen tegenwerken zullen er nooit zijn. Alle aanlsuitingen zijn goed afgewerkt, zelfs de molex stekkertjes hebben extra vleugeltjes aan de boven- en onderkanten zodat ze makkelijker zijn uit te trekken. Aan de andere kant van de lijn, waar het kabeltje zijn weg in de voeding baant, is ook alles dik in orde. Er zijn speciaal gaatjes uitgesneden uit de voeding waardoor de stekkers goed vastklikken om nooit meer los te komen.

Vast
  • 1x 20/24-pin. Ongeveer aanwezig bij elke voeding, de mogelijkheid om zowel 20-pin als 24-pin moederborden van stroom te voorzien waarbij de extra 4-pins die nodig zijn bij een 24-pin moederbord te splitsen van de overige 20-pins.
  • 2x ATX12V. Deze kan ofwel dienen voor een P4 stekker, waarbij je eentje van deze twee gebruikt. Ofwel als een EPS12V stekker waarbij je beide stekkertjes bij elkaar kunt brengen op dezelfde manier als bij de 20/24-pin connector. Die tweede ATX12V zou modulair mogen zijn voor mij. Het merendeel van de moederborden heeft alleen een P4 stekkertje nodig, waarbij de tweede gewoon stof ligt te vangen.
  • 1x PCI Express. Goede keuze vind ik om er zo eentje ook standaard aan te zetten. Dit omdat elk systeem die een 600W voeding nodig heeft, waarschijnlijk geen videokaart meer zal hebben die genoeg heeft aan de prik aan het moederbord.
Modulair
  • 1x PCI Express. Nog een PCI Express voor een SLI/Crossfire opstelling. Slim om deze modulair te maken omdat de minderheid beschikt over dergelijk opstelling.
  • 6x Sata. Zeker voldoende voor een standaard systeem. Moest je nog niet genoeg hebben aan 6 aansluitingen kan je nog altijd een molex naar sata convertor gebruiken.
  • 7x Molex. Voor je extra meuk op aan te sluiten :).
  • 2x Floppy. Moest je nog over een diskettestaion beschikken.
Features
Features bij een voeding? Nou ik weet er inderdaad ook niet veel van, dus schrijven we maar neer wat we bij google vinden, voor de techneuten die er toch wat kunnen uit opmaken.
  • Blauwe LED. Zoals gezegd slecht zichtbaar, maar moest je toch nood hebben aan dat beetje extra showoff.
  • Stille 120mm ventilator. Inderdaad stil, hierover later meer.
  • Koelblok. Werkt de warmte van de binnen in de voeding naar het de achterkant. Het staat hierbij nog altijd los van de honingdraad. Over de werking en efficientie hiervan later ook meer.
  • Modulaire Kabels. Natuulijk altijd leuk. Het verbetert de airflow in je kast, en je zit niet met een hoop extra kabels die je toch niets gebruikt.
  • 4x 12V Rails
  • Actieve PFC: Tot 99% verlaging van de distortion.
  • Goud gelaagd: Aan de uitgangen verlaagt het energie verlies door eventuele contact weerstand.
  • EZ Grip: Die speciaal molex aansluitingen waar ik het eerder over had, zodat je zoals de naam zegt, meer grip hebt bij het uitrekken van deze kabeltjes.
  • Efficientie: 84%
  • Over-Voltage Protection
  • Over-Current Protection
  • Short-Circuit Protection
  • Under-Voltage Protection
  • Over-Temperature Protection
Prestaties en stabiliteit
Mijn systeem opstelling staat vanboven vermeld. Deze trekt hij zonder enige moeite. Nog nooit spontane stroomuitval of dergelijke gehad door overbelasting of door mogelijke andere oorzaken.
  • 3.3V: 24A
  • 5V: 24A
  • 12V: 4x 16A
Tests met resultaten worden nog later bijgevoegd wegens tijdgebrek.

Als we dan toch een vader hebben die in de elektriciteit branche zit, waarom niet zeker spelen en alles keurig uitmeten met de multimeter? Ik was niet zeker hoe ik de voeding kon stressen, daarom heb ik gewoon FEAR benchmark laten draaien, waardoor alle componenten toch vrij actief moesten zijn. Voor de uitlezing via de computer heb ik Asus Probe II gebruikt, Speefan 4.34 wou slechts de 12V lijn uitlezen, deze stemde echter overeen met de uitlezing van Asus Probe II. Er is ook geen meting genomen via de computer tijdens het stressen, dit omdat het niet mogelijk was én te stressen (fullscreen) én uit te lezen. Ook zijn de meetresultaten van de multimeter veel nauwkeuriger.

Idle

Multimeter
3.3V: 3.36V
5V: 5.04V
12V: 12.37V

Zoals je zelf ook wel kan zien, kunnen we concluderen dat deze voeding weinig afwijking heeft naarmate de lading toeneemt. De 3.3V en 5V zijn zelfs bijna identiek, de 12V lijn wijkt ietsje meer af.

Geluidsproductie
Whohoo _/-\o_ ! Mission accomplished zou ik zeggen. Dit met als missie het zoeken naar een stille voeding. Ik was onzeker dat bij mijn overstap een fel verschil merkbaar zou zijn, waarom? Ik redeneerde zo: Mijn systeem heeft een x aantaal aan stroom nodig die niet gaat veranderen bij aanschaf van een andere voeding. Hierbij eenzelfde aantal aan hitte worden geproduceerd, afgezien van het feit dat mijn Cooler Master een efficientie van 70% had tegenover deze voeding met 84%. Dan het enige wat een verschil zou kunnen maken was die koelblok, die zou kunnen zorgen voor een ontlasting van de ventilator waardoor deze toch uiteindelijk minder hard kon draaien.

De ventilator is een 2-ball bearing. Ball bearing? Op Wikipedia staat uitgelegd hoe het precies werkt, hier wordt het echter bedoelt voor een ander doeleinde, maar het principe is hetzelfde. Hier nog een (Engelstalige) link naar de verschillende soorten ventilators met een duidelijke uitleg ;).

Alles eenmaal aangesloten, vol nieuwsschierigheid op het start knopje gedrukt en wat een voldoening toen ik mijn Zalman CPU koeler van ~2000RPM moest verlagen tot zijn minimum ~1400RPM om maar slechts hetzelfde geluidsniveau te bereiken als mijn voeding. Zoekt u een stille voeding? Deze aanschaffen is mijn enige advies! :)

Warmteproductie
De tegenpool van de geluidsproductie factor natuurlijk. Echter is de warmteproductie vergeleken met mijn vorige voeding niet veel gestegen. De warmte blijft wel een beetje meer in de kast hangen door het lage toerental van de ventilator, maar verder doet hij evengoed zijn werk als de veel snellere (luidere) ventilator van Coolermaster.

Nu, die koelblok. Ik heb voor mijn aankoop een intressante theorie hierover gelezen waar ik vrijwel mee akkoord ga. Vraag me niet meer vanwaar het komt. Er werd beweerd dat de koelblok ofwel een te kleine spatie tussen zijn vinnen had, of dat de koelblok zelf te klein was. Waarom? Wind is zoals water het zoekt altijd de gemakkelijkste weg. Als je dan bijvoorbeeld een raster zou zetten van 5m breed in een beek van 10m breed. Moet je 2x raden waarlangs het meeste water gaat stromen. Nu zijn er twee mogelijkheden om de hoeveelheid water die door dit raster gaat te verhogen. Ofwel maak je het raster groter, ideaal natuurlijk over de hele breedte, zodat het wat gedwongen erdoor moet. Ofwel maak je de gaatjes in je raster groter, zodat het water gemakkelijker zijn weg vindt door het raster. Hierbij verlies je wel koeloppervlakte. Het is hier een beetje zoeken naar de gulden middenweg.

Die is een beetje aan de hoge kant, vergeleken met voedingen van hetzelfde kaliber. Je krijgt wel hier een heatsink (met tegenwoordig toch wel dure koper) en modulaire kabeltjes in de plaats. Ik heb mijn Cooler Master 650W 1 jaar terug ¤76 betaald. Nu één jaar later betaal ik voor een Zalman van 600W ¤90. Maar toch, uiteindelijk vind ik het zeker zijn geld waard. Ik heb mijn doel bereikt om de geluidsproductie te verlagen.

Heb jij ook een Zalman ZM600-HP?

Mooie review!
Heb al een jaar deze voeding in m'n systeempje hangen en ben het volmondig met je eens: Bijna onhoorbaar dankzij die grote fan. Voor de koeling had ik hem niet nodig, daar zorgen m'n 4 casefans wel voor ;)

Maar eerlijk, ik snap niet dat er zoveel sites zijn die in hun reviews deze voeding bashen op basis van een te hoge geluidsproductie (bv. Hardware.info) Ik denk persoonlijk dat ze tijdens installatie wat mis doen, zodat de fan tegen de grid aandraait ofzo, want ik hoor de voeding echt niet, ook al zet ik alle fans uit met m'n fancontroller (zelfs CPU en GPU, beide Zalman, die kunnen dankzij grote koperoppervlak mijn PC zo'n 30 minuten passief koel houden). M'n harde schijf klinkt er alleszins boven.

Maar goed, my message is: Jongens, hou op met zagen over deze voeding. Ik vind het een prachtvoeding, alles is goed afgewerkt, van de cable sleeves tot de modulaire aansluitingen! (Ooit schrijf ik er zelf nog eens een review over ;) )

Om toch nog één iets aan te merken op de review: Je redenering dat 2-ball bearing fans ontwikkeld zijn om minder lawaai te maken klopt niet. Een 2-ball bearing fan zal altijd meer lawaai maken dan de duurdere sleeve-fans, en kost ook meer. Het grote voordeel van ball bearing is dat het veeeeeeel langer meegaat en ook op het eind van z'n leven niet veel meer lawaai maakt. Dit in tegenstelling tot sleeve bearing, die beginnen meestal al na een maand of 6 meer herrie te maken, tot het echt ondraaglijk wordt. Natuurlijk kun je dat zien als ingebouwd alarm dat je fans aan vervanging toe zijn, maar dat is nu ook weer de bedoeling niet ;)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 3 mei 2008 16:30]

En niet te vergeten dat ball-baering in elke richting geplaatst kan worden. Sleeve fans moeten niet horizontaal geplaatst worden.

En wat de voeding zelf betreft, ik vind hem totaal niet stil, heb zelf sterk de voorkeur voor Scythe en Noctua die -geloof ik- olie gebruiken. Ik heb dus de fan eruit gesloopt en vervangen door een Scythe S-Flex op 900 tpm, dat is namelijk in mijn ogen wel stil. Ik gebruik deze voeding dan ook niet meer en heb nu een Antec NeoPower 650W in gebruik, tot alle tevredenheid, die hoor ik dus echt niet.

Over de afstand tussen de koelvinnen had ik ook het één en ander gelezen op internet. Het is idd waarschijnlijk dat de vinnen veel te dicht op elkaar zitten en op deze manier totaal niet doen wat ze zouden moeten doen (goed warmte afgeven aan de lucht). gewoon leuke marketing dus van Zalman.

Wat de review zelf betreft, die is in mijn ogen verder prima in orde.
Idd, jullie hebben helemaal gelijk met die ball bearing. Mijn excuses voor de fout, gelijk ook aangepast.

Vreemd dat hij bij jou zo'n herrie maakt. Bij mij is hij echt zalig stil, geen idee wat er bij jouw ex-voeding schortte dan.
Mijn ervaringen met de voeding(en) kwamen wel met deze grafiek overeen. Dit is wel onder full-load, maar mijn systeem is dan ook een boel zwaarder als het testsysteem dat HWI gebruikt heeft.

[Reactie gewijzigd door Flipjack op 3 mei 2008 22:27]

Ik heb deze psu gekocht omdat ik een Zalman GS1000 casing heb.

De casing is bijzonder net uitgevoerd waarbij je kabels achter/onder het moederbord kan verstoppen om de airflow te verbeteren. Het moederbord is overigens een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P.

Nu blijkt dat de meegeleverde 4-pin modulaire kabel voor het moederbord net 3 a 4 cm te kort is om onderlangs te kunnen doortrekken..

Toch een klein beetje slordig van meneer Zalman om twee eigen producten niet helemaal met elkaar compatible te maken.. De kabel loopt nu over de kaarten heen, niet echt mooi als je zo'n kast hebt gekocht.

Ik heb overigens naar de support gemailed hiervoor.
Nah, ik reageer even op mezelf:

Ik heb nu een 8-pin en een 6-pin PCI-E connector op mijn kaart zitten. Ondanks dat de Zalman (gemaakt door FSB nagenoeg gelijk is aan de OZC GameXstream 700, en de connector 8 pinnen heeft, heeft de Zalman géén 6+2 PCI-E kabel. Gezien FSB ook sommige OZC's produceert hoop ik dat de kabel van mijn OCZ-ZT650W-EU hierin past. De kleuren lijken in ieder geval voor 6 kabels overeen te komen.
Hmm, kan mijn eigen post niet meer editen... De kabels van de OCZ en de Zalman zijn niet gelijk! Bij de OCZ zit één van de gele draden op de 4e, bij de Zalman op de derde plug... Stekkers passen overigens wel, maar dan moet je draadjes verwisselen...
Het zijn tie-wraps ;) Mooie review, ben nog wel benieuwd naar de voltages (tip:speedfan), maar ga er vanuit dat die, zoals je zegt, er nog op komen.
Dankjewel :*) , aangepast ;)
Ja hoor die komen nog, even wachten wel.
Zalman levert een aantal elastische stickers (zoals bij winterhandschoenen/schoenen), waarmee je dus zonder enig probleem enkele aanpassinen in je systeem kan maken. Even los trekken en daarnaa weer vastklitten.

Ik noem dit klittenband, tenminste dat zat er bij mij bijgeleverd :9
Idd, beetje gebrek aan woordenschat tijdens het schrijven van de review :D.
Aangepast.

[Reactie gewijzigd door SoulShot op 3 mei 2008 19:31]

Je zegt dat de hitte wordt overgedragen aan de honingraat structuur van de voeding.
De warmte wordt via een heatpipe overgedragen aan een koelblok wat zich vóór de achterkant bevind.
Tenminste zo had ik het opgevat als ik je text zo lees:)
Waar? Want dit is niet het geval.
''Koelblok. Werkt de warmte van de binnen in de voeding naar het gaas, over de werking en efficientie later ook meer.''
Idd, sorry voor misverstand :)
Aangepast.
heb de zelfde voeding en die dtaait als een zonnetje soms gebruik ik die als labvoeding voor 10A als ik dat nodig heb en dat trekt die perfect
Nette review, en kan het meeste onderschrijven (k`eb er ook 1).

1 ding wel, de modulaire PCI-express is een PCI-express 2 (heeft 8 kabeltjes)
Nette review. Heb zelf ook een Zalman gehad. Overgegaan naar Tagan. Niet echt super. Zalman is fluisterstil hoor. daar kan Tagan ook niet aan tippen. Goede keuze gemaakt. Ga zelf ook weer voor Zalman volgende keer :)
Mooie review. Ik heb zelf de Zalman ZM460B-APS. Als ik nu naar de specificaties kijk is die ook modulair geworden. Ruim een jaar geleden was hij dat nog niet. Ik heb dat altijd als een groot gemis ervaren. De modulariteit bij jouw voeding is goed doordacht opgezet.

Zelf nooit andere metingen gedaan dan via de standaard programma's (AI-Suite, speedfan, enz.). Bij die programma's (voor wat het waard is) blijft mijn voeding mooi stabiel. Wellicht dat ik in de nabije toekomst (als ik tegen nog een X1950 Pro oploop) een CF configuratie op mijn systeem ga zetten. Ben benieuwd of mijn 460 dan nog toereikend (volgens Sapphire moet ik dan min. 550 hebben). Maar de Zalamn is zo stabiel en efficient dat het misschien nog lukt met een 460.

Zo zie je hoe snel zaken kunnen veranderen. Toen ik mijn (toen nog voorgenomen) systeem besprak op Tweakers.net en er jouw Zalman in wilde zetten, kreeg ik als commentaar dat 600 W belachelijk was. 1 1/4 jaar later is het bijna een must..... :X
Ik heb 'm ook enkele maanden zitten en ben er zeker tevreden van. Modulair is heel netjes in de case en ik moet zeggen dat ie bij mij muisstil is. Als ik game en m'n systeem is onder full load, dan is het de fan van de videokaart of vooral die van m'n processor die ik hoor, niet de voeding.

De blauwe LED, die mochten ze er van mij uitlaten... ik zie 'm enkel door de schijn op m'n muur en vind 'm volledig overbodig.