Specificaties 620W (80 Plus), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Real Power M620 Review

DrEvil1986 18 november 2009, laatste update op 20 november 2009, 3.735 views

Cooler Master Real Power M620

Pluspunten

• Stil
  • Goed vermogen
  • Scherpe prijs
  • Modulair

Minpunten

• Stugge kabels
  • Teveel aansluitingen per kabel

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Algemene beoordeling.

Over het algemeen genomen is dit een goede voeding, met slechts een paar kleine minpuntjes die later in mijn review aan bod komen.

Eerst even een klein verhaaltje dat de reden van aanschaf weergeeft:
Mijn Core2Duo E6750 op 3,5Ghz en HD4870 kregen een uitbreiding met een extra 4870.
Mijn oude 450 watt voeding trok dit wel, maar liet weinig headroom voor overclocken.
Vandaar op zoek gegaan naar een strak geprijsde voeding.
Graag wilde ik de kabelbende in mijn toch al volle kast beperken, dus een modulaire voeding genoot de voorkeur.
Vanwege de CrossFire opstelling waren 2 PCI-e stekkers ook geen overbodige luxe.

Na een speurtocht twijfelde ik tussen deze voeding en de Corsair VX650.
De laatste is hetzelfde geprijsd, maar bied geen modulaire stekkers aan.

Uiteindelijk besteld via A-future, zelfde dag nog in huis en zonder problemen in mijn kast gebouwd.
Bij het open doen van de doos is er niet echt sprake van een wow-effect, het is immers een voeding zoals er duizend andere zijn: zwart en losse kabeltjes.
Wel overtuigend zijn de prestaties, waaronder drie 19 ampere 12 volt lijnen! (516 watt continu)

Uitrusting en Afwerking.

De behuizing is glanzend zwart gelakt, en heeft een redelijk open achtergrille.
Opvallend is dat (zoals de meeste moderne voedingen) achter geen stekker meer is voor een monitor, of frequentieselectieknopje. Dat laatste gebeurt automagisch.
We aanwezig is een aan/uit knop.
De geregelde 120 CM fan is net zichtbaar achter de fangrille.
Deze afwerking oogt simpel en strak, je wilt meestal ook niet dat je voeding echt opvalt.

Er zijn meer dan voldoende SATA en Molex kabels meegeleverd, zo kan je in principe de voeding inzetten voor elk systeem.
3x molex kabels met 3 stekkers en een floppy stekker
3x sata kabels met 3 sata stekkers
2x PCI-e 6 pins
1x PCI-e 8 pins
Er zijn geen kabelbinders, maar je kan de zwarte binddraadjes die om de kabels zitten natuurlijk hergebruiken (A).

Op de voeding zelf is plek voor 2 PCI-e stekkers en 6 stekkers voor molex of sata.

Al met al goed.

Aansluitmogelijkheden.

Daar zijn er erg veel van. Er gaat natuurlijk een 220v varkensneus achter in de voeding.
Dan heb je de 24 pins ATX2.0 aansluiting, een 4 pins 12v stekker voor het moederbord, en een 8 pins stekker voor dorstige moederborden.
Afhankelijk van wat je aansluit op het modulaire gedeelte kan je 0 tot 9 molex stekkers gebruiken.
Ook 0 tot 9 sata stekkers, en 0 tot 2 PCI-stekkers. En natuurlijk 3 floppystekkers.

Deze kabels zijn wel erg stug, en lastig in je kast te buigen. Een beetje kabelbinder is wel aan te raden om de kast overzichtelijk te houden. De vele stekkers per boom verminderen de opgeruimde look helaas ook nog eens.

Al met al zeer goed, ik ken weinig systemen die daadwerkelijk al die sata en molex stekkers nodig hebben.

Prestaties en stabiliteit.

620 Watt is veel vermogen...
En dat kan deze voeding continu leveren ("Real Power").
Het piekvermogen is een whopping 700 watt. Zelfs met mijn dorstige HD4870's (320 watt tdp bij elkaar) zit deze voeding nog ruim binnen de comfort zone. Het voltage is dan ook stabiel, en valt op alle kanalen binnen de gestelde ATX marges.
De ventilator draait over het algemeen rustig en zuigt voldoende lucht uit de kast.
Het rendement van deze voeding is ook het beste op ongeveer 50% load, dus dat komt goed uit voor mij.

Geluidsproductie.

Deze voeding is buitengewoon stil zolang je onder de 50% load blijft. Daarboven neemt het ventilator toerental toe van de 600 rpm (16dBA) naar een toerental dat voldoende is om de boel koel te houden.
Geen irritante lagergeluiden, geen gerammel, geen gezoem en ook geen gesuis.

Picco bello!

Warmteproductie.

Deze voeding heeft een rendement van circa 80%. Dit houdt echter in dat er bij belasting nog een flinke bal warmte uit kan komen. Naar alle redelijkheid vind ik de warmte productie ruim binnen grenzen vallen, dus hier is niks aan het handje.

Koelvermogen.

De voeding draagt weinig bij aan de airflow in mijn kast, aangezien 2 12CM fans het gros van de lucht verplaatsen.
Maar het koelvermogen is voldoende voor mainstream systemen, en daar draait het om.
Wil je je kast meer dan een beetje koelen, dan is een extra 120MM fan natuurlijk gewenst.

Ook in orde dus!

Heb jij ook een Cooler Master Real Power M620?

Wel overtuigend zijn de prestaties, waaronder drie 19 ampere 12 volt lijnen! (588 watt continu)
Dat klopt niet het is 516 Watt continue.
Zie http://www.coolermaster.c...ature/RealPowerM620-7.jpg

Voor de rest mooie review. :)
Je hebt gelijk, ik heb het even aangepast.
Thanks!
Heb em nav de reviews gehaald. Ligt lekker stil in de kast power te geven!
Nog bedankt! _/-\o_
Ik heb deze PSU ondertussen ook een paar maanden draaien. Bouwkwaliteit van het toestel vind ik heel goed aanvoelen. Hij is inderdaad stil & levert stabiele voltages.

De kabels waren maar nčt lang genoeg voor mijn case. Hierdoor is er helaas geen mogelijkheid voor het wegwerken van de kabels.

Cases als een Corsair 800D en dergelijke dewelke kabelmanagment langs de achterzijde vd mobo tray bieden hebben weinig nut volgens mij met deze voeding...
Ik heb deze PSU ook en deze zit in een CM HAF932 met X58 moederbord en al me kabels lopen gewoon achter me mobo tray langs en het past allemaal net :P het kan dus wel alleen hou je idd niet zoveel over.
Mooie revieuw! Ik ga deze wellicht ook halen