Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Burnout Paradise - Een paradijselijk spel voor racers

Inleiding

Playstation 3Een snelle bak onder je kont, snerpende gitaarklanken van Guns n' Roses met de speakers op standje 'oorverdovend', lekker zonnetje in een strak blauwe hemel en vooral geen onnodige regels. Kortom: gas op de plank en raggen met dat hok!

Het idee achter Burnout Paradise, of eigenlijk de hele Burnout-serie, zal eenieder aantrekkelijk in de oren klinken. Wie heeft er niet gedagdroomd over duizelingwekkende snelheden binnen de bebouwde kom, zonder je zorgen te hoeven maken over politiecontroles, flitspalen en stoplichten. Burnout Paradise is de tastbare versie van die dagdroom. In een willekeurig stuk schroot maak je de straten van de stad met de veelzeggende naam 'Paradise City' onveilig om uiteindelijk een van de topracers van de stad te worden. Alle begin is uiteraard moeilijk, dus start je onderaan, met een baksteen op wielen in races die minder voorstellen dan de prestaties van de gemiddelde Nederlandse coureur...

Burnout Paradise

In vergelijking met vorige Burnouts is de opzet van deze game flink veranderd. Niet langer is een hoofdmenu het centrum van het spel, alles draait om Paradise City zelf, dat vanaf het begin direct helemaal vrij begaanbaar is. Ontwikkelaar Criterion Games heeft er de nadruk op gelegd dat het ook vooral erg leuk moet zijn om buiten de races om lol te beleven. Terwijl je in je stalen ros de stad verkent, kom je talloze punten tegen waar je een evenement kunt beginnen, om zo verder te komen in het spel. Om bij de online spelmodi te komen moet je wel degelijk het menu onder de startknop gebruiken, maar verder kom je overal door er zelf naar toe te rijden.

Events

Het spel start bij de junkyard, waar je je allereerste stuk schroot krijgt. Hoewel het hier een van de langzaamste auto's betreft, kun je hier al prima mee racen. Daarmee is de hoofdgedachte van Burnout Paradise duidelijk: vooral niet te veel moeite doen, maar gewoon lekker scheuren. Nu is vrij rondcruisen best leuk, maar uiteindelijk kom je niet verder als je geen events gaat rijden – en winnen, want in Paradise City gelden de regels van de straat en daar telt alleen de eerste plaats.

Burnout Paradise

* Takedowns & Stempels

De events vind je op vele kruispunten die Paradise City rijk is. Rijd naar een willekeurig kruispunt, houdt gas en rem (R2, L2) tegelijk ingedrukt en de strijd barst los. Het spel schotelt zowel nieuwe als oude modi voor. Bekend zijn de spelmodi Race en Road Rage. Laatstgenoemde is al jaren een favoriete modus van de fans omdat het puur en alleen draait om het maken van zowel mogelijk takedowns. Veel actie, weinig nadenken: altijd goed! Ook min of meer bekend is Showtime, alleen heette dat in de vorige Burnouts nog Crash, wat de lading beter dekt: hierbij is het de bedoeling zoveel mogelijk auto’s bij een crash te betrekken om zo zoveel mogelijk punten te scoren.

De nieuwe modi vormen welkome afwisselingen op de bekende varianten. Stunt-run spreekt redelijk voor zich; zoveel mogelijk stunts uithalen binnen de tijdslimiet voor een zo hoog mogelijk score. Marked man is een soort kat-en-muis-spelletje, maar dan met snelle wagens en aggressieve bestuurders. Jij moet van punt A naar B zien te komen zonder je auto total-loss te beuken. Dat klinkt leuker dan het na drie of vier keer nog is. Het laatste nieuwe evenement is de Burning Route. Dit zijn opdrachten die je alleen met een specifieke auto kunt doen. Kom je binnen de gestelde tijd naar de finish, dan krijg je een geüpdatete versie van je racemonster.

Burnout Paradise

* Rijbewijs

Naar mate je meer evenementen succesvol afrondt, krijg je stempels op je rijbewijs en bij een bepaald aantal stempels upgrade je je rijbewijs. Dat is een vrij logisch systeem, met de kanttekening dat elke keer als je rijbewijs omhoog gaat, alle races weer open gaan. Dat betekent dat je per niveau rijbewijs elke keer een aantal races opnieuw afwerkt. Zodoende rijd je dus meerdere keren dezelfde race. Hoewel er genoeg andere races tussen zitten om te zorgen dat je je niet direct stoort aan de herhalingsfactor, is het natuurlijk niet echt netjes. Zet je zo’n lekkere racegame neer, raffel je het af op het gebied van variatie. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat het afwerken van de events je een beetje tegen gaat staan, waardoor het een plichtmatige bezigheid kan worden. Zonde!

Wagenpark

Want ja, een lekkere racegame is Burnout absoluut. Met een flitsende auto voor je lol door Paradise City scheuren is al vermakelijk genoeg, natuurlijk vooral door de talloze schansen die overal in de stad neergezet zijn. Het ligt sterk aan de auto waarin je rijdt op welke manier je het best door de stad heen kunt scheuren. In Paradise City tref je drie soorten auto's aan: stuntauto's, raceauto's en 'agressieve' auto's. Allen zijn ze snel, maar om de o zo belangrijke boost te verdienen is een andere aanpak nodig.

Burnout Paradise

Zit je in een stuntauto, dan doe je jezelf een groot plezier door veel te driften, andere weggebruikers nét te missen en elke schans die je tegenkomt mee te pakken. Door de stunts bouw je boost op, die je op elk moment kunt inzetten voor een pittige versnelling. Dat mechaniekje werkt ook met 'aggressive cars', alleen dan gaat het erom hoeveel schade je onderweg weet aan de richten. Hoe meer chaos je achterlaat, hoe sneller je boost vult. Raceauto's werken iets anders; daar moet de meter eerst vol zijn alvorens je de boost erop kunt gooien. Deze variatie zorgt ervoor dat je af en toe zult moet nadenken in welke auto je een bepaald evenement begint. Overigens zit Burnout Paradise vol met auto's, op meerdere manieren. Niet alleen kun je zelf een aardig wagenpark verzamelen, ook lopen de straten geregeld vol met verkeer, waar jij als een volleerd slalommer doorheen moet zien te komen.

Zeer fijn aan dit geheel is dat er geen rooie duit bij komt kijken. Je hoeft niet te racen puur om centjes te verdienen, je hoeft niet op te passen voor schade die je dan moet repareren en auto's komen je bijna letterlijk aanwaaien. Deze aanpak is niet nieuw in de Burnout-serie, maar in Burnout Paradise valt pas echt op hoe rustgevend het is om je nergens druk om te hoeven maken. Auto bijna kapot? Even door de drive-through reparatie rijden en je bak is weer zo goed als nieuw. Eenzelfde drive-through tripje door een tankstation en je boost-meter zit in een klap helemaal vol. Het zorgt ervoor dat de aandacht op de actie gevestigd blijft.

Navigeren

Sleutel tot succes in een actievolle racegame is dat die actie vloeiend verloopt. Daarbij kunnen de mogelijke obstakels bestaan uit technische problemen en problemen in de gameplay. Met de techniek zit het in Burnout Paradise meer dan snor. Het spel loopt keurig in 60 frames-per-second, en hoe hard je ook door de stad heen vliegt, de framerate zakt nooit in.

Burnout Paradise

* Een wereld zonder TomTom...

De gameplay levert een groter obstakel op als het gaat om vloeiend racen. Dat heeft alles te maken met het feit dat Paradise City helemaal open is. Dat is een zegen als het gaat om vrij rondcrossen, maar het kan knap lastig zijn als je eenmaal in een race zit. Je moet dan namelijk zo snel mogelijk van punt A naar punt B komen, bij voorkeur via de snelste route. Er zit echter niet echt een goede TomTom verwerkt in de game. Wel krijg je boven in beeld aanwijzingen als je naar links of rechts moet, maar dat moet je maar net op tijd zien, wat niet eenvoudig is als de snelheid hoog ligt.

Is dit een probleem? Het is net hoe je er tegenaan kijkt. Persoonlijk vond ik het meer een uitdaging. Zeker als je Paradise City een beetje leert kennen, weet je op welke wegen je hoge snelheden lang kunt vasthouden. In een race naar de andere kant van de stad nam ik bijvoorbeeld eens een gigantische omweg, waar ik wel constant op topsnelheid kon blijven rijden, waardoor ik alsnog won. Als je braaf een routeplanner volgt zul je dit soort trucjes nooit uithalen. Kortom: je kunt het ontbreken van een duidelijke routeplanner zowel positief als negatief uitleggen, afhankelijk van hoeveel doorzettingsvermogen je hebt! Of je kunt natuurlijk deze kaart uit je hoofd leren.

Burnout Paradise

* Geen 'retry'

Een ander, irritanter puntje is het gebrek aan een mogelijkheid om een race snel opnieuw te doen. Als je een race afbreekt, stap je direct uit, maar ben je met je auto gewoon op de plek waar je op dat moment was. Wil je het evenement waar je mee bezig was opnieuw doen, dan moet je weer helemaal terugrijden naar de plek waar de race begon. Op dat moment is het ineens een stuk minder leuk dat Paradise City zo groot is...

Online & Graphics

Meer dan ooit legt Electronic Arts de nadruk op online spelen, ook al hoef je dat helemaal niet zo te ervaren. Het is namelijk heel makkelijk om je spel te koppelen aan dat van iemand in je vriendenlijst. Op dat moment rijd je wel degelijk samen in de stad, maar kun je allebei je eigen ding blijven doen. Natuurlijk kun je, via het start-menu, ook meedoen aan diverse races online. Dat kan dan zowel ranked als unranked, wat natuurlijk gevolgen heeft voor de online leaderboards.

Burnout Paradise

Interessant is ook de manier waarop de multiplayer uitdagingen zijn opgezet. Je hebt per X aantal spelers vijftig challenges te volbrengen, waarbij de uitdagingen voor met drie spelers anders zijn dan met twee spelers. Dit doe je dus terwijl je met die spelers vrij aan het rondrijden bent in Paradise City. Als je dus met drie man bezig bent en er komt een vierde bij, betekent dat dus dat er ineens een hele andere set challenges actief wordt. Het geeft de multiplayer modus een heel eigen tintje mee en maakt doelloos rondcrossen er een stuk leuker op.

* Eye-candy

Met de gameplay en de mogelijkheden in Burnout Paradise is dus erg weinig mis, maar de zintuigen willen ook wat. Criterion Games heeft het wat dat betreft nooit slecht gedaan en de sterke lijn wordt in Burnout Paradise moeiteloos doorgetrokken. De omgevingen zien er allemaal even mooi uit, evenals de auto's zelf. Opvallend is dat de grafische pracht geen moment voor druk op de framerate zorgt, die - zoals gezegd - probleemloos 60 frames per seconde aanhoudt.

Burnout Paradise

De ware kracht van de graphics ligt echter niet in hoe helder, kleurrijk of scherp alles is, maar het het sterke gebruik van de blur-effecten. Op het moment dat je flink tempo maakt, verandert de omgeving om je heen steeds meer in een waas, waardoor het gevoel van snelheid flink versterkt wordt. Daardoor wordt het weliswaar ook moeilijker om andere weggebruikers te ontwijken, maar dat zorgt tegelijk ook weer voor een verhoogde spanningsfactor.

* Guns n' Roses

Terwijl de ogen genieten van de geboden eye-candy, wordt het gehoor ook verwend. Burnout Paradise biedt naast het voor de hand liggende 'Paradise City' van Guns 'n Roses een brede soundtrack waarin rock de overhand heeft. Dat neemt overigens niet weg dat er dance-achtige nummers in de soundtrack voorkomen, die voor de nodige afwisseling zorgen. Over afwisseling gesproken: je kunt beter ook snel wennen aan het geluid van staal dat over asfalt heen schraapt...

Conclusie

Burnout ParadiseBurnout Paradise is niet perfect, maar daarmee is alle realistische kritiek op de game wel gegeven. Hoewel het soms irritant is dat je een race niet direct kunt herstarten of dat je eerst naar een Junkyard moet rijden voordat je een nieuwe auto kunt gebruiken, is dat niet meer dan een klein smetje op een verder keurig blazoen.

De stap naar een open stad is bijzonder geslaagd en de actie is weer erg lekker. Na een tijdje kan het verzamelen van auto's en plichtmatig afwerken van events een beetje als werk gaan voelen, vooral als je het spel lang achter elkaar speelt. Houd je de speeltijd echter binnen normale perken, dan heb je daar niet zo snel last van.

Die snelheid in Burnout Paradise komt goed tot uiting door de sterke blur-effecten en doordat het spel de framerate van 60 frames per seconde probleemloos vasthoudt, ondanks de chaos die af en toe ontstaat. Tenslotte kan het online gedeelte van grote toegevoegde waarde zijn, doordat het erg simpel is samen met je vrienden in dezelfde stad rond te scheuren, waarbij dan weer aparte opdrachten te volbrengen zijn. Zodoende is Burnout Paradise een zeer uitgebreide, actievolle racegame, die zeker aan te raden is.

Pluspunten

+ Snelheid
+ Open stad
+ Veel actie
+ Online mogelijkheden
+ Sterke soundtrack

Minpunten

- Geen 'retry' optie
- Plichtmatig events afwerken
- Matige route-aanwijzingen

Cijfer: 8,5

TitelBurnout Paradise
Boxart Universe at War
PlatformPS3, Xbox 360
OntwikkelaarCriterion Games
UitgeverEA Games
Releasedatum24 januari 2008

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Reacties (51)

Wijzig sortering
Goh, ik heb een heel andere indruk van Burnout en zal ook uitleggen waarom; als 360-bezitter heb ik dus de versie voor de 360 gespeeld en met 930G op mijn account, denk ik dat ik mag spreken als gevorderde Paradise City rijder.

Ik vind niet dat er een plichtmatig afwerken van events is. Alleen als je je Elite License wil halen, ben je op een gegeven moment verplicht op auto X naar evenement Y te rijden want "je moet alle evenementen winnen". De rest van alle licenses, spel-modi en dergelijke zijn totaal niet verplicht of plichtmatig en je kan een x aantal disciplines afwisselen of zelfs tegelijk doen.

Juist door de open stad, en in mindere mate de beperkte omvang van die stad, is de GPS helemaal niet nodig. Sowieso niet omdat de minimap redelijk laat zien waar de komende paar kruisingen zijn maar ook omdat je de stad leert navigeren op bepaalde gebouwen. Zo is het bijzonder simpel om van het baseball-stadium naar het observatorium te rijden; volg de rechte weg en halverwege 1x links/rechts sturen. De stad is zeer goed uit je hoofd te leren en al helemaal als je je verdiept het zoeken van billboards bijvoorbeeld.

Jammer vind ik wel dat de auto's in het spel redelijk beperkt zijn. 9 van de 10 auto's krijg je 2 of 3x met net iets andere statistieken; iets waar de gemiddelde bestuurder geen klap aan heeft want in een race heeft het weinig/geen nut. Hoogstens dat voor bepaalde stunts een snelle auto of sterke auto handig is maar daar houdt het dan ook op. En in online races kan de host weer beperkingen stellen aan het type auto; dus tenzij je zelf host of hele goede spelers treft, kan je nooit met de topmodellen rijden.

Wat ik dan weer wel erg jammer vind is de beperkte online modus. Je kan met zijn allen gewoon doelloos rondrijden, challenges doen of racen. Niets meer en niets minder. Dat kan, vooral voor de mensen met minder geduld, nogal een afknapper zijn en meer dan eens zijn spelers voortijdig vertrokken omdat iets te lang duurde. Ook de instabiliteit van EA-servers draagt hieraan bij, helaas.

En ook het andere pluspunt: de soundtrack, is mij een doorn in het oog. Met ongeveer 90 uur op de klok, zou ik de soundtrack al iets van 90x gehoord hebben. Zeg maar, alsof je elke dag zonder file van Rotterdam naar Almere rijdt en precies tijdens die tijd 1 CD een keer helemaal hoort. En dat 45 dagen heen & terugreis. Redelijk vervelend dus, vooral als niet elke track helemaal past bij het evenement wat je doet of misschien uberhaupt in je muzieksmaak valt.

Paradise City is een welkome afwisseling voor degenen die van free-roaming houden en flinke schade rijden maar hou er rekening mee dat je het spel niet even in een avondje uitspeelt.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 6 februari 2008 16:47]

Ow, even voor iedereen die baalt van de retry-optie. Ik kwam erachter dat als je een event rijdt en je vindt het niet goed gaan, dan kan je eenvoudigweg omkeren richting het startpunt (tijd loopt nog) en trek dan minstens 10 seconden voor het einde de handrem aan (rest van de controls los laten). De motor slaat na een paar seconden af en je bent weer terug in Freeroam; in ieder geval op de 360-versie.

Dit is vooral handig bij sommige Burning Routes die van noordwest naar zuidoost gaan; als je 1x crasht weet je eigenlijk al dat je het niet haalt en als dat dus precies in het begin gebeurt, dus even de handrem erop en klaar. Soms reageert het spel niet; rij dan nog 10m door en trek dan de handrem aan.
Had ik ook gemerkt inderdaad, ik kap een burning route sowieso al af op deze manier als ik ook maar 1 keer crash. Ook als je een event niet haalt en je bent aan de andere kant van de map, kun je op de terugweg ook altijd wel een event meepakken want er zijn er genoeg, dus het ontbreken van een retry-optie vind ik helemaal niet erg.
Geweldig spel, ik heb hem nu 2 weken ongeveer. Het 'crashen' in het begin in leuk in slowmotion kijken hoe je car helemaal naar de hel gaat. Maar als je een stuk of 10 races hebt gedaan, wordt dat een beetje saai en frustrerend.

De online mode in 1 woord: geweldig. Het is onwijs makkelijk, 2x pijltje opzij en je staat nog steeds op dezelfde plek, maar dan met online medespelers (dus niets opnieuw laden)

Een shitload aan mooie auto's en geweldige graphics maken het echt helemaal af.

Een aanrader!
ik ben het helemaal eens met mijn bovenbuurman! lang geleden dat ik zo enthousiast was voor een race game.!!! _/-\o_

Afgelopen vrijdag was het vrouwtje een avondje stappen. De kleine op bed en ik heb Burnout Paradise op mijn PS-3 gespeeld van 19:30 tot 23:30 non-stop. Alleen een pit stop af en toe voor chips, cola en de wc. 8-)

De screensaver als je even niks doet met bach of mozart en zwart-wit beeld is ook wel leuk en scheelt weer inbranden op je plasma. Al met al ben ik voorlopig nog zoet met deze game. whoo..hooo!!!
Ik moet toegeven het is wel een goed spel (heb hem op de 360) maar mist voor mij 3 niet geheel onbelangrijke features, namelijk:

1.Retry van een match, stel dat je race verkeerd afloopt dan moet je toch wel opnieuw kunnen beginnen zonder helemaal weer terug te rijden zoals het nu is.
2.Ik had graag een roterende map gezien tijdens het rijden/ racen van Paradise City.
Nu heb je af en toe de situatie van: moet ik nou links of rechts en kan zodoende je race over zijn. Tevens had je een roterende map bij TDU en ook een voice die je vertelde of je links of rechts wilde gaan.
3.Als je de map via select bekijkt zie je wel de punten waar je moet wezen, echter ben je verplicht er naar toe te rijden. Het had handiger geweest dat je de positie bepaald en vervolgens op je bestemming bent. TDU en need for speed Carbon hebben dit ook

Wat al eerder aangegeven was is de muziek.
Bepaalde racegames te denken aan Flatout 2 en burnout hebben nogal ruige hardrock muziek aan hun assortiment toegevoegd. Dit doet mij de spel vreugde ook een beetje afbreuk aan. (Maar ach ieder zijn keus.)

Verder vind ik het freeroaming wel gaaf en het is een lekkere snelle game, soms wel iets te snel. :)
Ik vind het grote nadeel van deze game dat er geen split-screen mogelijkheid in zit. Dit is namelijk de functie waar consoles voor gemaakt zijn! Ik kan me voorstellen dat de ps3 het zwaar heeft als je beiden aan het andere uiteinde van de stad rijdt, maar je kunt natuurlijk voor de split-screen ook bepaalde stukken stad afzetten....

Er is natuurlijk wel een goed uitgewerkte online multiplayer, die naar mijn idee erg leuk is. Maar ik heb niet voor niets 2 controllers bij m'n playstation! En tja, die 2de controller zal ook nooit meer nut hebben als geen enkele reviewer om split-screen lijkt te geven....

Met andere woorden, het ontbreken van de split-screen had van mij wel tussen de minpunten gemogen ;)
Komt deze uit voor de pc? Lijkt me erg vet. _/-\o_
Zover ik weet is de Burnout serie nooit voor de PC uitgekomen. De concurrent FlatOut wel. Ook de (al een tijdje uitgekomen) FlatOut: Ultimate Carnage komt wel naar de PC. Wel lekker een jaar na de Xbox360 versie, maar ach, het is wel de enige of in ieder geval een van de weinige in zijn soort. De kans lijkt me dus klein dat deze Burnout Paradise naar de PC komt alhoewel ik het ook niet erg zou vinden als hij toch zal komen. En wie weet wordt hij later gereleased voor de PC, net als FlatOut: Ultimate Carnage.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 9 mei 2008 19:15]

Stomme vraag misschien, maar kunnen xbox en ps3 mensen met elkaar online spelen?
Nee dat kan niet.. er zijn wel games waarbij PC- en Xbox 360-gamers tegen elkaar kunnen spelen (ook nog niet veel), maar PS3 versus 360 is uitgesloten :).
Waarom komt er eigenlijk geen PC versie? De gemiddelde computers van nu zouden de game grafisch aan moeten kunnen. :?
Ik zelf ben zeer grote fan van Burnout, ook al heb ik geen één game uit de serie gehad, omdat ik geen XBOX (360) of playstation 2/3 heb.
Volgens mij is het over-poorten naar de Computer niet zo moeilijk voor de ontwikkelaars en waarschijnlijk maken ze er dan alleen maar meer winst op door meer verkochte exemplaren... :9 ;)
Noem jij eens een PC die een dergelijk spel op 1080P met 60fps kan weergeven? Of desnoods 30fps continu.

Neuh, de gedachtengang van "overpoorten" en "gemiddelde PC" is leuk maar ik denk dat de PC er een zware kluif aan gaat krijgen. Let wel; het argument dat je op een PC geen 1080P moet draaien en dat sommige mensen het op 1024x768 ook acceptabel vinden, vind ik afdoen aan de kwaliteit van het spel.

Auto's, reflecties en vergezichten komen toch echt veel beter tot zijn recht (in ieder geval in dit spel) op hoge resoluties die alleen door consoles kunnen worden volgehouden op een goed speelbare framerate van minstens 30fps.
Burnout draait op 720p 60fps. De xbox zal het maybe upscalen naar 1080p maar dat is het niet.
houd wel in je achterhoofd dat de PS3 gebruik maakt van een 3d kaart gebaseerd op de 7900GTX, voor de PC is de 8800 serie al meer dan een jaar uit ;) , ik denk niet dat je probemen krijgt als je dit spel op een 8800/gt/gts/gtx zal spelen, en gezien hoe populair de gt wel niet is: MAAK OOK EEN PC VERSIE!! }>
Een resolutie van 720p oftewel 1280x720 is nou niet bepaald schokkend, een core2 duo van 2.4ghz met een 8800gt zou denk ik al een heel eind komen en het misschien zelfs beter doen. Ligt ook aan de kwaliteit van de port natuurlijk, maar ik zie het niet in waarom het anders zou zijn. De XboX 360 is nu alweer een paar jaar oud, dat gaat erg hard natuurlijk ten opzichte van een relatief nieuwe kaart als de 8800gt. Als de nieuwe topmodellen van NVidia uitkomen binnenkort zal de PC sowieso superieur zijn aan de XboX 360, vooral wat betreft hogere resoluties (1080p en 2560x1600). Prijs/kwaliteit is echter weer een ander verhaal, voor gamen is een XboX 360 in dat opzicht waarschijnlijk altijd een betere keus kwa hardware omdat de aanschafprijs ook steeds een beetje daalt, spellen zijn dan wel weer wat duurder dan op de PC. Blijf dus vooral genieten van de XboX 360, maar verlies de realiteit van een paar jaar oude architectuur en kloksnelheden in dat apparaat niet uit het oog, ook al was het destijds allemaal futuristisch en enorm snel.

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 7 februari 2008 13:13]

Een c2d, 2Gb, 8800Gt of hoger laat een game als crysis die veel zwaarder is soepel lopen op 1280 reso+ very high, 2x AA.


Laat staan de zwaardere pc,s.
Dus onzin.
No offence, maar jij ziet ze vliegen. Je zult met die specs nooit constant 60 fps halen met Crysis op de door jou genoemde resolutie met de door jou genoemde settings.

Ik hoop niet dat je nu van me wilt dat ik dat ga beargumenteren, heel het internet zit er vol mee.
crysis is dan ook wel net iets zwaarder dan Burnout. (denk ik)
Ondersteunt dat spel eigenlijk de stuurwielen van Logitech? Ik vind racen met een controller maar niks eigenlijk...
Je kan beter vragen of het betreffende game-platform een bepaald stuur van Logitech herkend; meer info kan je waarschijnlijk vinden op GoT in de grote discussie-topics van het betreffende platform.
Ik heb het spel getest met het wireless racing wheel van MS en dat is geen succes :D Het werkt wel, maar past gewoon niet bij de arcade style. Een 260graden u turn wordt er in elk geval niet makkelijker op..

//edit de soundtrack heb ik gelijk gemute. Het geluid van de voertuigen is genoeg voor mij. En anders kan je nog je eigen muziek stream via de 360 uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Giant87 op 6 februari 2008 17:30]

Ik heb het geprobeert met de logitech op de xbox en dat vond ik geen succes. Het is echt gemaakt voor een controller, en ik kreeg vreemd genoeg ook geen force feedback!
Je kan met een logitech G25 heerlijk scheuren, gaat echt geweldig, op de PS3 gaat dat tenminste prima.

[Reactie gewijzigd door janrad op 6 februari 2008 19:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True