Specificaties Free Roaming, Race-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Burnout - Paradise, Xbox 360 Review

iDaniel 24 februari 2010, laatste update op 26 februari 2010, 3.395 views

Burnout - Paradise, Xbox 360

Pluspunten

• Afwisselend (verschillende onderdelen)
  • Beeld- en geluidskwaliteit
  • Veel auto's
  • Leuke map
  • Online optie is erg leuk
  • Soundtrack

Minpunten

• Geen multiplayer optie
  • Geen coureur
  • Alleen 16:9 beeldformaat
  • Dure DLC

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Burnout Paradise kwam uit in januari 2008, hoewel het spel dus al 2 jaar oud is, is het nog redelijk gemakkelijk verkrijgbaar. Na andere Burnout spellen te hebben gespeeld wilde ik deze ook graag hebben. Ikzelf heb dit spel al een tijdje, ik heb het spel dus op de Xbox 360, maar het is ook voor de PC en de PS3. Het spel is een arcade racer.
Wat natuurlijk gelijk opvalt in de winkel, is de hoes van het spel. Hoewel smaken natuurlijk altijd verschillen vind ik de kaft van de hoes aantrekkelijk, mooi strak zonder toeters en bellen. Verder is er een zeer beknopte handleiding aanwezig. Hoewel deze handleiding volledig Nederlands is, is de game zelf dat niet. Die is helemaal in het Engels. Toch als je geen of slecht Engels spreekt is de game toch prima te spelen.

Besturing
De besturing van de auto’s is zeer gemakkelijk en je raakt er al gauw aan gewend. Je stuurt met de linker stick. Met de rechter trekker geef je gas en met de linker trekker rem je en ga je ook achteruit. Met A gebruik je boost en X is de handrem. Verder zijn nog wat knoppen met niet essentiële functies zoals achteruit kijken etc. Verder is het maken van bochten en slippen ook erg gemakkelijk. Het maken van stunts als kurkentrekkers is ook niet al te moeilijk.

Gameplay
Burnout Paradise wijkt erg af van andere delen van de franchise. Het grootste verschil is de spelwereld. Voor het eerst in de Burnout serie rijd je in een open wereld. De gezamenlijke lengte van de wegen is maar liefst 400 kilometer. Je kunt gaan en staan waar je wilt.

Er is redelijk veel variatie in de map aanwezig. Rechts op de kaart is het centrum van de stad. Hier is wat meer verkeer en er zijn meer kruispunten. Hier is ook de haven en een strand. Links op de kaart is een gebergte, hier is minder verkeer en er zijn ook minder kruispunten om andere wegen op te rijden. Over het gehele spel zijn schansen geplaatst waarover gejumpt kan worden. Verder zijn er nog wat verborgen gebieden waar geracet en gestunt kan worden. Zoals een vliegveld, een steengroeve en een dirt track (in de vorm van een 8 ).

Evenementen dienen bij een kruispunt te worden gestart. Elk kruispunt, 120 in totaal, heeft een evenement. Deze is te starten door de linker trigger (remmen) en de rechter trigger (gas) tegelijkertijd in te duwen. Hoewel er 120 startplekken zijn, zijn er maar 8 finish plekken. Elk aan een kant van de map (Noord, Noord-Oost, Oost etc.).

Er zijn verschillende evenementen te doen in Burnout Paradise. Totaal zijn er 120 wedstrijden. Deze zijn aangegeven op de kaart met een gekleurd rondje, elke soort evenement heeft een ander kleurtje. Er zijn 5 verschillende evenementen soorten. Dit zijn:

- Race
Dit is een gewone race. Alleen de finish wordt aangegeven. Hoe je er komt moet je zelf weten, er is geen parcours aangegeven. Wel is er een pijl die bij elke kruising aangeeft wat de kortste route is. Je kunt je tegenstanders uitschakelen om boost te verdienen, dit heet dan een ‘takedown’, ze zullen jou overigens ook proberen uit te schakelen. Bij een takedown word je na een kort filmpje hoe je crasht weer op de weg gezet.

- Road Rage
Bij dit evenement rijdt de hele stad vol met andere auto’s die elkaar en jou proberen te takedownen. Het doel is om een vastgesteld aantal auto’s te laten crashen, voordat je eigen auto aan puin gereden is. Het aantal auto’s om te laten crashen word verhoogd na vorderingen in het spel.

- Marked Man
Hierbij is het de bedoeling om heel bij de finish aan te komen. Er is, net zoals bij Race, geen vast parcours. Andere auto’s, soort zwarte sedans, zullen proberen je kapot te maken. Er is geen tijd, kom je heel aan, dan win je.

- Stunt Run
Het doel van dit onderdeel is zo veel mogelijk punten te scoren. Bij elke stunt krijg je punten. Bij moeilijke stunts krijg je echter ook de zogenaamde multipliers, hierbij word je score dus met een X aantal keren verdubbeld. Je score stijgt dus zo’n beetje exposioneel. Bij vorderingen in het spel wordt het te behalen punten hoger.

- Burning Route
Dit onderdeel is eigenlijk gewoon een tijdrace. Het is de bedoeling binnen de vastgestelde tijd te finishen. Elke Burning Route moet met een bepaalde auto gereden worden. Lukt het binnen de tijd te finishen, dan win je een gepimpte versie van de auto waarmee je hebt gereden. Overigens hebben deze auto's vrijwel identieke eigenschappen, de auto's zelf hebben wel dezelfde vormen.

In het spel was het eerst niet mogelijk om een evenement te herstarten tijdens of na het verliezen van een evenement, maar dit is na een gratis update wel mogelijk geworden. Voor de update moest je terug rijden naar de startplek van het desbetreffende evenement, maar nu is het mogelijk om tijdens een evenement via het rechterknopje van het D-Pad ''Restart Current Event'' te selecteren om opnieuw te beginnen. Bij een verloren evenement is het mogelijk om, ook weer via het D-Pad, ''Restart Last Event'' te selecteren om het nog een keer te proberen. Met de tweede of derde prijs neemt Burnout Paradise geen genoegen: Je zilt echt bij elke race eerste moeten worden om een race te voltooien.

Op het begin van het spel beschik je slechts over 1 auto, je kunt dus niet gelijk tussen allerlei auto’s kiezen. In het spel zijn, zonder de downloadeble content en ‘online only’, 75 auto’s te verzamelen. Hiervan zijn 35 upgegrade versies van andere auto's, ze hebben dus wel andere kleuren en een iets verschillende eigenschappen, maar zijn verder precies hetzelfde.
Bij winnen van sommige evenementen rijden bepaalde auto’s in de stad rond, schakel je deze auto’s uit, dan word de auto naar de ''Junkyard'' (sloperij) gebracht en kun je er vervolgens zelf in rond gaan rijden. Ondanks dat dit moeilijk en langdurig lijkt is het vrij gemakkelijk deze auto’s te ‘vinden’, ze rijden gewoon langs je, en uitschakelen is ook een koud kunstje als je door hebt hoe het spel werkt.
De auto’s zijn opgesplitst in verschillende classes, dit zijn: Stunt, Aggression en Speed. Elke auto heeft zijn eigen specialiteit. Als je bijvoorbeeld het evenement Stunt Run doet, en je kiest vervolgens een Aggression auto, dan ga je je highscore waarschijnlijk niet verbreken.

Je dient naar een sloperij te gaan om een andere auto te kiezen, bij het opstarten van het spel begin je hier ook. Je kunt naar garages gaan om je auto weer op te lappen. Tankstations zijn er om je boost aan te vullen, en je kunt je auto een andere kleur geven door een verfspuiterij te bezoeken, ook tijdens races is dit mogelijk en dit kost je slechts enkele seconden. Het is vrij handig om tijdens de race even snel je auto op te lappen. Ook zijn er afsnijdweggetjes te ontdekken, deze zijn vaak afgesloten door kapot te rijden hekken, billboards om kapot te maken, en superjumps. Hierdoor zijn ook Achievements te verdienen. Als speler in Burnout Paradise heb je een rijbewijs. Je upgrade deze door evenementen te winnen. Bij elk rijbewijs moet je weer meer evenementen winnen. Bij elk rijbewijs krijg je ook weer auto´s en verdien je ook een achievement.

Als je gecrasht bent, tegen een muur of een andere auto bijvoorbeeld, krijg je een zwaar vertraagt filmpje te zien hoe je crasht. Je ziet hier hoe je auto langzaam versplinterd tot kleine stukjes. Afhankelijk van wat je aan het doen bent, word je auto volledig herstelt, of je rijdt verder met een barrel. Vervolgens word je weer op de weg neergezet en kun je weer verder rijden. Het betreft hier alleen uiterlijke schade, de staat van de auto heeft geen invloed op de prestaties van de auto. Een half wrak trekt net zo snel op en heeft dezelfde topsnelheid als een splinternieuwe bak.

Er staan niet al te veel toeters en bellen in je scherm tijdens het spelen. Bovenaan staat de naam van de straat waarin je rijdt en links en rechts de naam van de straat bij een afslag of kruispunt. Links onderaan staat je boost meter en rechts onderaan staat een kaartje van de buurt waarin je aan het rijden bent. Er is helaas geen snelheidsmeter, deze is ook niet in te stellen via menu’s of iets dergelijke. Dit vind ik persoonlijk wat jammer. Verder is, na een gratis update, ook de tijd van de dag te instellen. Deze kan vervolgens vast worden gezet, maar het is ook mogelijk het vanzelf te laten verlopen, dan kun je instellen dat een dag bijvoorbeeld 24 minuten duurt. Dit vind ik zelf een erg leuke functie.

Verder zijn er nog wat kleinere en minder belangrijke modes, die niet bijdragen aan vorderingen in het spel. Dit zijn Road Rule en Parallel Parking. Bij Road Rule is het de bedoeling om zo snel mogelijk door een straat te rijden. Hiervoor moet je echter wel de hele straat door rijden, dus van begin tot eind. Je kunt zien welke straat al gewonnen is door naar de kleur van de straatnamen te kijken. Bij Parallel Parking is het de bedoeling om goed in te parkeren. Dit doe je door middel van een slip je eigen auto tussen twee andere auto's te parkeren. Je krijgt vervolgens een bepaald percentage, 100% is perfect. Tot op heden is dit mij nog niet gelukt om ook maar redelijk in te parkeren.

Dan is er nog Showtime. Dit lijkt erg op het onderdeel van Crash in Burnout 3: Takedown en op Tekeer in het Verkeer van Burnout Revenge. Het is hierbij het doel om zoveel mogelijk schade te veroorzaken in het verkeer. Voor elk vernietigt voertuig krijg je een bepaald bedrag, voor een geraakte bus krijg je +1 Multiplier, net zoals in Stunt Run. Dit doe je door LB en RB (beide schouderknoppen) tegelijk in de drukken. Hierdoor vliegt je auto als het ware door de lucht. Je kan met de linker stick je auto alle kanten op latne vliegen. Door op A (boost) te drukken laat je de auto springen. Ten alle tijde in Showtime vlieg je zo'n beetje door de straat, je rijdt dus niet. Leuke optie, alleen dit draagt ook niet bij aan de vorderingen in het spel, er zijn wel records voor te breken, maar je zult er niks van winnen.

Ook de AI van de tegenstanders is vrij goed, hoewel ze soms wel hele domme routes nemen die langer zijn dan de kortste. Ze proberen elkaar, en ook jou, ook heel mooi te grazen te nemen. Hierover ben ik dus ook heel tevreden.

Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat de coureur ontbreekt in de game. Dit is normaal niet te zien, maar als je een brokkenpiloot bent, dan vallen al snel de deuren uit de auto. Vervolgens is te zien dat er niemand in de auto zit. Jammer. Vermoedelijk om de leeftijdsaanbeveling op 3+ te houden.

Beeld
De beeldkwaliteit van dit spel vind ik echt heel goed. Alles is goed te zien, lekker helder met mooie kleuren. Je ziet ook reflecties op auto’s en op de wegen. Het beeld is alleen in een 16:9 formaat te krijgen. Burnout Paradise kan niet op 4:3, zoals veruit de meeste games wel kunnen op de Xbox 360. Als je een HDTV maakt dit natuurlijk niet uit, heb je een oudere crt tv dan krijg je dus een letterbox, waar ikzelf een hekel aan heb. Het ondersteunt een resolutie tot en met 1080p.

Tijdens het spel zijn overigens geen laadtijden, met uitzondering bij het opnieuw proberen van een race, maar dit duurt toch maar enkele seconden. Bij het opstarten van het spel wordt het spel geladen, vervolgens kan de hele map worden doorgescheurd zonder verdere laadtijden.

Geluid
Behalve het beeld is het geluid in de game ook erg mooi. Geluiden van motors en dergelijke klinken heel mooi in het spel. De ‘zoef’ die je hoort als je een andere auto met hoge snelheid inhaalt klinken ook heel geloofwaardig. Ook de geluiden van botsingen en crashes klinken heel goed.

Soundtracks
In de meeste racegames zitten uitgebreide soundtracks, Burnout Paradise is niet anders. Het is voornamelijk rock. Het hoofdnummer is van Guns N' Roses met, hoe kan het ook anders, Paradise City. Verder zitten er nummers in van Alice in Chains, Killswitch Engage, N.E.R.D en Avril Lavigne. Persoonlijk vind ik het een goede samengestelde lijst met nummers die goed bij de game passen, maar ik luister dan zelf ook graag naar rock. De liedjes zijn ook over te slaan door de RB (rechter schouderknop). Mocht je echt een bepaald liedje niet leuk vinden, dan is dit lied uit te schakelen in de opties. Na een gratis update via Xbox Live zijn ook klassieke liedjes in de EA Trax opgenomen. Ook deze zijn allemaal uit te schakelen in de opties van het spel.

Dan is er nog DJ Atomika. Dit is de DJ op de radio, deze was bij eerdere spellen uit de Burnout serie ook al aanwezig. DJ Atomika geeft tips gedurende het hele spel. Voor een evenement legt hij kort uit wat de bedoeling is. Ook geeft hij tijdens het spelen tips over het winnen van auto's, het slopen van billboards, over superjumps en de hekken.

Online
Hoewel er geen multiplayer in de game zit, kan je er wel mee online. Hierbij kun je vrij door de stad rijden met 7 andere spelers. Slechts 1 van deze spelers, de leider, kan evenementen starten. Hierbij kun je gewoon een race doen, maar er zijn ook allerlei opdrachten te doen. Bij één van deze opdrachten was het de bedoeling dat één speler over de andere 7 spelers heen sprong. Met name de opdrachten met z’n allen te voltooien is erg vermakelijk. Om online te kunnen spelen is wel een update vereist. Deze is volgens mij 1 GB groot, en past dus niet op een Memory Unit.

Downloable Content
Burnout Paradise heeft erg veel Downloadeble Content. Enkele van deze zijn gratis, maar veruit de meeste kosten geld in de vorm van Microsoft points. Het ‘Bikes Pak’ is gratis, deze bevat 4 motors (waarvan er direct 2 beschikbaar zijn) en bijbehorende evenementen. Deze kan ik iedereen aanraden. Verder is er nog een eilandje te koop, deze kost 1000 ms Points, en zijn er verschillende car packs te koop. Opmerkelijk is wel dat de DLC samen vele malen meer kosten dan de game zelf. Dit vind ik persoonlijk wel jammer, aangezien ze best wat auto’s gratis hadden kunnen aanbieden.

Achievements
De game is uitgerust met een groot aantal leuke achievements, een groot deel hiervan is niet heel moeilijk te unlocken, dus mocht je niet zo’n goede gamer zijn, dan blijf je niet met een laag aantal zitten. Bij het volledig uitspelen van de game is maar liefst 1250 gamerscore te verdienen. Het grootste gedeelte hiervan is zonder al te veel tijd en moeite te verdienen.

Voor zo’n 15 tot 20 euro is Burnout Paradise nog steeds verkrijgbaar. Dat is sowieso niet veel geld voor een game, maar voor dit spel is het echt een koopje. Over de DLC ben ik wat minder te spreken. Dit vind ik veel te duur voor een kleine uitbreiding van het spel.

Er zijn wat kleine minpuntjes maar al met al is dit absoluut een mooie game, als je opzoek bent naar een niet al te serieuze arcade racer dan is dit een echte aanrader voor je. Ook de lage prijs maakt het een aantrekkelijk koopje. Ik heb zelf nog geen seconde spijt gehad van het kopen van dit spel. De game is erg vermakelijk en heeft ook een goede replaywaarde. Zelf heb ik me er al zo´n 150 uur mee vermaakt. Bij het uitspelen kan je nog gewoon verder rijden.

Hoewel het hier gaat om Burnout Paradise, is Burnout Paradise: The Ultimate Box hetzelfde spel, alleen The Ultimate Box bevat enkele extraatjes meer.

Onderbouwde kritiek is zeer welkom. Opmerkingen en vragen ook ;)

Heb jij ook een Burnout - Paradise, Xbox 360?

Mocht je een evenement falen dan zul je terug moeten rijden naar waar het evenement gestart wordt. Je kunt niet dus even snel op start drukken en vervolgens ''Retry Race'' selecteren.
Je kunt wél retry ('last event' ofzo) doen. Druk rechts op je D-pad. Dan zie je het ik dacht ongeveer in het midden staan van het lijstje wat in op je scherm komt. :)
Inderdaad, je hebt gelijk :)

Ik heb het nog even na gekeken en het klopt. Er is inderdaad een optie ''Restart Last Event'' na het verliezen van een race en een optie ''Restart Current Event'' tijdens de race. Dit staat ook niet in de review van Tweakers zelf, dus ik heb het even na gezocht. Het blijkt dus dat Criterion na veel kritiek deze opties begin vorig jaar toch ingevoerd zijn door middel van een update, ze waren zelf tegen deze optie omdat het laadtijden zou veroorzaken, wat eigenlijk erg meevalt. Altijd leuk als spelontwikkelaars naar de kritiek van gamers luisteren. :P

Bedankt voor het opmerken. Ik zal het ook in de review zelf verbeteren. :D

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 24 februari 2010 17:38]

Deze functie is er nog niet zo heel lang, is met 1 van de latere updates gekomen.
Maargoed. Het zit er nu in, dat is het belangrijkste.
Wat is het verschil met The Ultimate Box dan?
The Ultimate Box bevat het ''Burnout Party Pak'', een multiplayer mode. Hierbij moet je wel de controller steeds doorgeven: Je kunt niet echt samen rijden. Deze kost los geld, namelijk 800 ms points (zo'n 10 € dus). Verder bevat het de Bikes pack en een update op het originele spel, welke beide wel gratis zijn. Zover ik weet krijg je er geen andere auto's bij.

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 31 januari 2010 23:08]

een huisgenoot van me heeft die party pack (in the ultimate box dan), maar dat is bij lange na geen 10 euro waard (worms of bomberman kun je in de psn store kopen voor minder....), met de party pack kun je challenges doen (zoveel mogelijk airtime halen, barrel roll, zo snel mogelijk ergens zijn enz.), echter kom je na 2 keer spelen al dezelfde dingen tegen, moet elke keer dezelfde persoon beginnen (dat was bij mij tenminste) en is het gewoon lang niet zo leuk als gewoon tegen elkaar rijden.

Verder mooie review van een mooie game, echter vind ik dat de game vooral door het toevoegen van het eiland online slechter is geworden en de prijzen voor de extra content zijn gewoon absurd hoog, maar dat is volgens mij bij ongeveer alle games het geval (zie ook lbp)

[Reactie gewijzigd door Bastard op 1 februari 2010 01:34]

Ik ben het volledig met je eens. Zelf ben ik best wel bereid voor dlc te betalen, maar dan moet je wel iets goeds ervoor terug krijgen, en niet een paar lullige auto'tjes voor 2€ per stuk, terwijl er al zoveel inzitten, en kom op zoveel moeite kost het nou ook weer niet om auto's in het spel te maken. Bovendien zijn het niet eens echte auto's van echte merken, alhoewel ze daar wel duidelijk op gebaseerd zijn.

Verder maakt Big Surf Island de multiplayer ervaring ook inderdaad niet beter. Hoewel, na eigen ervaring, wel rederijk veel mensen deze update hebben (dat is dus te zien aan een palmboompje iod in multiplayer) rijden sommige dan ook in deze delen waar andere dus niet kunnen komen. En de multiplayer van Burnout Paradise draait immers om bij elkaar te zijn, voor takedowns et cetera.

Aangezien ik de eerste versie van het spel heb, heb ik deze updates dus allemaal niet. :+
Ik weet nog toen dit spel direct uitkwam voor de PS3 (of het direct voor de 360 uit was durf ik niet te zeggen) en ik het heel graag op me PC wilde spelen. het werd toen gepromoot als een gek, en daar 'trapte' ik blijkbaar in. Vorig jaar in januari een xbox gekocht speciaal voor dit spel en erachter gekomen dat de 2 maanden daarna ineens een PC versie was. :+
Leuke review verder ****. :)
Oh, dat is jammer. :'(

Het kwam inderdaad veel later uit op de PC, wel een jaar later. De systeemeisen waren niet eens zo hoog, toen ik hem kocht, geloof rond juli 2008 was de PC versie er ook nog niet, maar ik ben toch niet zo'n PC gamer.
Nette review hoor ;)
Heb zelf de PC versie van dit spel, en heb ook de XBOX 360 versie een aantal keren gespeeld, en ben zeer tevreden over dit spel. Hij was ook niet voor niets genomineerd voor "Driving game of the year, 2008"
In ieder geval zeker een goede aanvulling aan de Burnout reeks :)

4 sterren van mij heb je ;)

PS: Misschien had je bij het stukje waar je verteld over de straatnaam boven in het beeld, of bij events, ook wat kunnen vertellen over de Time Road Rules die je hebt bij elke straat. Het is dan de bedoeling dat je sneller door die straat rijdt (van stoplicht tot stoplicht) dan een vooraf geregistreerde tijd. Het hoeft niet per se een klein straatje te zijn, maar bijv. kilometers lange routes komen ook voor.
Bedankt. Ik heb het er even tussen gezet. Het leek me eigenlijk zelf niet zo belangrijk omdat het niet echt een doel heeft, en er zijn ook geen evenementen waarvoor je dit nodig hebt, maar misschien toch wel leuk om te vermelden ja. Thanks. :)
Leuke review, ik ben het er helemaal mee eens. Heb zelf toen het net uitkwam de gewone versie op de 360 gehad, heb nu de ultimate box (voor een tientje, dat is goedkoper dan de DLC los kopen die erbij zat) en het blijft een geweldig spel! Heb er heel veel plezier aan gehad en kan het aan iedereen aanraden die gewoon van een potje lekker ongecompliceerd scheuren en beuken houdt! Van mij krijg je ook vier sterren.
Prima review, ook ik heb mijzelf betrapt op boos worden bij het spelen van dit spel, maar ondanks dat een prima arcade racer waar ik nog steeds af en toe plezier van heb.
Aha leuk! Jammer van de geen offline multiplayer (splitscreen) want ik had dit spel wel willen met m'n vrienden op de bank (en niet via een headsetje :/ )!... Heb recentelijk dan toch maar ' Revenge' gehaald uit de budget bak.
Ik zie dat er nu ook Burnout Paradise: The Ultimate Box verkrijgbaar is (bij amazon bv. voor
£13,- ) De site zegt:

- An enhanced and improved version of Burnout Paradise
- New vehicles including motorbikes
- New game modes and challenges
- All new offline party mode for 2-8 players
- Day to night cycle and weather effects

Wat is dan het verschil met de gewone versie?
Het verschil is dat je de Party mode er bij krijgt.
Die zit niet bij de gewone versie.
Voor de rest zitten er wat kleine gratis uitbreidingen bij die je ook gewoon kan downloaden met de gewone versie.
Goede review, alleen stikt het van de (domme) taalfouten: korsste (kortste), moei (mooi) etc. Desondanks krijg je toch 4 sterren! Misschien toch eens Burnout zoeken voor de PS3 :D
Dankjewel, ik heb ze even verbeterd. Zijn typefoutjes denk ik :+

Zulke domme fouten maak ik nou ook weer niet 8)7
Leuke review van een van mijn favoriete games!
Sinds gisteren is in de Playstation-store Burnout Paradise + alle DLC (inc. Big Surf Island) voor 30 Euro aan te schaffen. Weet niet of dat ook naar de Xbox komt, maar ik dacht, ik vermeld het maar even.