Burnout Paradise - Een paradijselijk spel voor racers

Online & Graphics

Meer dan ooit legt Electronic Arts de nadruk op online spelen, ook al hoef je dat helemaal niet zo te ervaren. Het is namelijk heel makkelijk om je spel te koppelen aan dat van iemand in je vriendenlijst. Op dat moment rijd je wel degelijk samen in de stad, maar kun je allebei je eigen ding blijven doen. Natuurlijk kun je, via het start-menu, ook meedoen aan diverse races online. Dat kan dan zowel ranked als unranked, wat natuurlijk gevolgen heeft voor de online leaderboards.

Burnout Paradise

Interessant is ook de manier waarop de multiplayer uitdagingen zijn opgezet. Je hebt per X aantal spelers vijftig challenges te volbrengen, waarbij de uitdagingen voor met drie spelers anders zijn dan met twee spelers. Dit doe je dus terwijl je met die spelers vrij aan het rondrijden bent in Paradise City. Als je dus met drie man bezig bent en er komt een vierde bij, betekent dat dus dat er ineens een hele andere set challenges actief wordt. Het geeft de multiplayer modus een heel eigen tintje mee en maakt doelloos rondcrossen er een stuk leuker op.

* Eye-candy

Met de gameplay en de mogelijkheden in Burnout Paradise is dus erg weinig mis, maar de zintuigen willen ook wat. Criterion Games heeft het wat dat betreft nooit slecht gedaan en de sterke lijn wordt in Burnout Paradise moeiteloos doorgetrokken. De omgevingen zien er allemaal even mooi uit, evenals de auto's zelf. Opvallend is dat de grafische pracht geen moment voor druk op de framerate zorgt, die - zoals gezegd - probleemloos 60 frames per seconde aanhoudt.

Burnout Paradise

De ware kracht van de graphics ligt echter niet in hoe helder, kleurrijk of scherp alles is, maar het het sterke gebruik van de blur-effecten. Op het moment dat je flink tempo maakt, verandert de omgeving om je heen steeds meer in een waas, waardoor het gevoel van snelheid flink versterkt wordt. Daardoor wordt het weliswaar ook moeilijker om andere weggebruikers te ontwijken, maar dat zorgt tegelijk ook weer voor een verhoogde spanningsfactor.

* Guns n' Roses

Terwijl de ogen genieten van de geboden eye-candy, wordt het gehoor ook verwend. Burnout Paradise biedt naast het voor de hand liggende 'Paradise City' van Guns 'n Roses een brede soundtrack waarin rock de overhand heeft. Dat neemt overigens niet weg dat er dance-achtige nummers in de soundtrack voorkomen, die voor de nodige afwisseling zorgen. Over afwisseling gesproken: je kunt beter ook snel wennen aan het geluid van staal dat over asfalt heen schraapt...

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite