×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Peter de Boer

Doktersteam

DirectX 10 voor Windows XP: de (on)mogelijkheden

Door , 211 reacties

Inleiding

DirectX 10 heeft sinds de lancering van de eerste bŤtaversie exclusief op Windows Vista gewerkt. Velen menen dat Microsoft gamers op die manier wilde dwingen over te stappen naar Vista en dat was voor Beyond3d reden om een en ander onder de loep te nemen.

DirectX 10-logoEen van de belangrijkste 'bewijzen' voor de theorie dat Microsoft met Direct3D 10 - het grafische gedeelte van DirectX 10 - de verkopen van Vista een zetje wilde geven, heeft een historische achtergrond. Microsoft heeft in het verleden regelmatig producten uitgebracht waarvan het bedrijf zei dat ze niet zouden werken op een bepaalde Windows-versie. Verschillende hackers hebben later deze claims onderuit weten te halen. Zo ook met DirectX: toen versie 5 van deze api uitkwam werd Windows NT 4.0 volgens Microsoft niet ondersteund. Verschillende mensen hebben echter geclaimd dat ze toch DirectX 5 werkend hebben gekregen op NT4. Hoewel bepaalde delen van de Direct3D-softwarebibliotheek aan de praat gekregen zijn, is het echter nooit iemand gelukt volledige hardwareversnelling met Direct3D op NT4 aan de praat te krijgen. De reden hiervoor is simpel: het drivermodel van NT4 heeft geen enkele ondersteuning voor 3d-technologie.

Beyond3D-logoMicrosoft wilde in de kernel van Windows 2000 volledige ondersteuning voor 3d integreren, maar de meeste spelfanaten gebruikten enkele jaren geleden Windows 95 of 98. DirectX 5 was daarom ook gericht op deze versies van Windows. Om niet het wiel volledig opnieuw te hoeven uitvinden heeft Microsoft grote delen van de Windows 9x-3d-driverarchitectuur hergebruikt voor Windows 2000. Deze beslissing werd ondersteund door fabrikanten van grafische kaarten, omdat zij hun drivers zo niet volledig hoefden te herschrijven. De beslissing had echter ook een belangrijk nadeel: het drivermodel van Windows 9x was ontworpen voor een besturingssysteem dat directe toegang tot hardwarecomponenten toestaat. De NT-lijn stond directe toegang tot de hardware vanwege de veiligheid niet toe. Er moest tussen de hardwareaansturing en de 3d-drivers dus een extra laag gecreŽerd worden, die uiteraard voor meer overhead zorgt. Ook in XP is deze laag nog aanwezig, en dat levert spelontwikkelaars slapeloze nachten op. Dit gelaagde drivermodel kan de toename van brute gpu-kracht tegenwoordig echter niet meer bijbenen, en Microsoft werd bij de ontwikkeling van Vista dus gedwongen het hele drivermodel op de schop te nemen.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*