Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit + Windows 7 offer form Review

F.West98 27 juni 2010, laatste update op 27 juni 2010, 3.591 views

Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit + Windows 7 offer form

Pluspunten

• Windows Vista:
  • Gebruiksvriendelijkheid (behalve UAC)
  • Look
  • Snelheid tijdens gebruik
  • DirectX 10
  • Mogelijkheden
  • Windows 7:
  • Mooie look
  • Nog sneller dan Vista
  • Pinnen
  • Geen problemen

Minpunten

• Windows Vista:
  • Langzame opstart
  • Systeemeisen
  • UAC
  • Update: Snel vele problemen
  • Overstap:
  • Langzaam
  • Windows 7:
  • Soms een beetje raar met 'pinnen'

Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 4
Ik heb bij sommige factoren geen sterren-range toegevoegd, omdat ik die nog niet kan beoordelen.

4-4-2010: dan nu de update! Compleet met herstelde niet-werkende plaatjes en windows 7

Index:
Windows Vista
Overstappen
Windows 7

Windows Vista

Ik heb sinds een tijdje Windows Vista, en ben nog geen problemen tegengekomen. Mijn 1e indruk was van: Mooie look!
Index:

• Systeemeisen
  • UAC
  • Verder nog weinig tegengekomen
Langzame opstart
Dat is tot nu toe een van de weinige tegengekomen minpuntjes. Als je hem opstart doet het redelijk lang tot de Sidebar, ed geladen zijn. Als ik troep uitzet zoals iets van Roxio, wordt het wel iets sneller, maar is nog steeds niet supersnel. Jammer.

Systeemeisen
Toch wel jammer dat Vista een supercomputer qua hardware nodig heeft om stabiel te draaien. 15 GB HDD Is ook niet niets.

UAC
Echt, het meest vervelende van Vista vind ik echt wel de UAC. Steeds het gezeur: Sta je dit toe? En het duurt ook ongelooflijk lang om het scherm te dimmen. Lang leve de 7-upgrade, daar kan je het wel instellen.

Verder nog weinig tegengekomen
Ik heb een goede mening over Vista in het algemeen, en vindt het qua look een stuk beter dan XP of 98.

Positieve eigenschappen
  • Gebruiksvriendelijkheid (behalve UAC)
  • Look
  • Snelheid tijdens gebruik
  • DirectX 10
  • Mogelijkheden
Gebruiksvriendelijkheid (behalve UAC)
Het OS is erg overzichtelijk, Beter ingericht, minder omslachtig, enz. Voorbeeld: Het zoekvak in het menu start.
Het korte overzicht hoe vol je schijf is in Computer is ook erg handig. Je hoeft niet meer: rechtermuisknop > eigenschappen te doen :)
Zien hoeveel ruimte je hebt op de HDD in Vista
Verder veel mooie handigheidjes, enz. Ook Windows Update in het configuratiescherm!! Je hoeft eindelijk niet meer naarMicrosoft Update voor de optionele updates. Echt een verbetering.

Look
Ook de look is sterk verbetert. Mooier, strakker, enz. Erg mooi! Een van de beste verbeteringen.

Snelheid tijdens gebruik
De snelheid tijdens het gebruik van Vista is ook snel. De opstartsnelheid duurt dan lang, maar de rest is ongelooflijk. KopiŰren gaat veel sneller, enz. Het starten van prograama's is hieronder het toppunt. Hoe vreselijk snel dat wel niet is!

DirectX 10
Echt een goed punt voor gamers: DirectX, maar vooral die allernieuwste, daarmee kan je spellen spelen die je niet op XP kan spelen. DirectX is voor gamers (ben ik niet) een pluspunt, maar ook voor grafische dingen heel handig.

Mogelijkheden
Je hebt meer instelmogelijkheden dan in XP. Dat in tenminste mijn mening. Instellingen zijn makkelijker in te stellen, en makkelijker te vinden.

Mijn algemene mening: Goed/Fantastisch. Het zit er een beetje tussenin.

Update:
De Windows 7 upgrade komt eraan, want ik ben nu echt van Vista af. Vista begint nu veel kuren te vertonen, en wordt heel sloom. Even een nieuwe update:

Kuren:
  • Office start niet meer (meerdere topics over gehad)
  • Media Player werkt slecht
  • Drivers voor Speakers in laptop niet vindbaar
  • Netwerkverbindingen-icoontje staat op niet verbonden, wel internet
  • Steeds balonnetje: 'Beveiligingsproblemen'
  • ATi Catalyst 9.1.2 niet installeerbaar
Office start niet meer
Tja, dit komt vanwege de install van een beta van Office 2010, daar zou een PC toch wel tegen moeten kunnen? Allemaal registerfouten daardoor, nieuwe install van Windows onvermijdelijk :(

Media Player werkt slecht
Ook dit: dit heeft te maken met puntje hierna en puntje daarna.
Als ik Mplayer start geeft ie de foutmelding dat Media delen niet werkt en is uitgeschakeld. Daarna loopt MPlayer vast. Als ik een MP3'tje aanklik, geeft ie een codec-foutmelding.
Uiteindelijk opgelost

Drivers voor Speakers
Drivers... Altijd ruzie mee.
Dit keer een nieuw probleem: ineens nietwerkende speakers. De Windows-sounds deden het doms nog wel, maar MPlayer herkende ze niet meer en gaf een codec-fout (wrom in hemelsnaam dat? het heeft geen ene meter met codecs te maken) Daarna bleek dat de audio-uitgang (ik gebruik oordopjes, die uitgang) wel geluid gaf, en dat mijn muziek geen gevaar had. Toen zitten zoeken, en uiteindleijk niets gevonden... Maar toen haalde ik mijn oordopjes uit de laptop, en voila, er was weer geluid uit de speakers. (hoe dat weer kan...)

Netwerkverbindingen
Draadloos netwerk, vaak problemen.
Dit keer: Een verbinding, maar toch weer niet.
Het zit dus zo: Ik heb internet, en kan alle sites bezoeken (op sommige na, wat vreselijk raar is) Maar toch staat het netwerkverbindingen-icoontje in het systeemvak rechtsonderin op 'Niet verbonden' Die gaat niet weg. Ook na diverse keren opnieuw starten, in veilige modus, alles, hij blijft staan op niet verbonden. Als ik mijn muisaanwijzer erop plaats, komt er: (na eeuwen wachten)
Verbindingsstatus: Onbekend
Serveruitvoering mislukt
Ik kan met geen mogelijkheid in 'Netwerkcentrum' komen, dan hangt mijn laptop.

Ballonnetje: Veiligheidsprobleem
Ik krijg sinds enige tijd ook steeds het ballonnetje waarin staat dat ik mijn antivirusprogramma moet controleren, en dat het verkeerd is, dat verhaal. Ik kan het onmogelijk natypen of er een screenshot van maken, laat staan dat dan hier te plaatsen. Dit balonnetje verschijnt, en verdwijnt binnen 1 sec. Dit is heel irritant omdat ik dan opnieuw IE, Word (oh, nee! die werkte ook al niet!!) of FF aan moet klikken om verder te gaan.

ATi Catalyst Control Center 9.1.2
Ja, weer de drivers:
Ik kan ATi Catalyst Control Center niet installeren, foutmelding. Heel vervelend. Bij opstart steeds een melding van ATi dat er een gedeelte mist, (dat wat dus niet is ge´nstalleerd) en dat er mogelijk fouten kunnen optreden tijdens het uitvoeren van grafische bewerkingen en het uitvoeren van spellen. De error in de installatie heeft weer te maken met het register, net zoals die van Word...

Overstappen
Het overstappen ging vrij goed. Zeker nadat ik de manual op Microsoft had gelezen.
Ik zal hier ook even een tutorial plaatsen + mijn eigen ervaring.

Mijn eerste stap was: Kijken of mijn laptop geschikt was en of software bruikbaar was. Dat deed ik met Microsoft Upgrade Advisor
Dat duurde een tijdje. Houd rekening met een half uur.
Nadat je zeker bent dat alles compatibel is, ga je je bestanden en instellingen back-uppen. Dat doe je met Windows Easy Transfer
Dat duurt wel lang. Ongeveer een uur voor 40 GB data scannen, daarna nog een uur voor overbrengen.
Nadat je dat hebt gedaan kan je Windows gaan installeren. Je kiest in de setup voor 'Aangepaste installatie' en dan kies je de partitie waar je Windows 7 wilt installeren. Dat proces duurt bij de een langer dan bij de ander.
Daarna moet je met Easy Transfer de bestanden en instellingen terugzetten (EERST DIT)
Dan moet je de programma's gaan installeren.

Windows 7

Nou, dit is op het oog al beter, maar dat is het vanuit alle opzichten. Fantastisch!
Ik heb er een tijdje mee gewerkt, en de problemen hierboven heb ik niet meer (gelukkig) Het is sneller, stabieler, enz. Ik zal dit minder uitgebreid doen, want ik ben ook met 2 andere reviews en een spel bezig. Eerst maar even de Index (k heb voortaan een andere indeling, jammer dat in reviews geen jump- en anchor-tag kunnen, dat is wel jammer met zo'n lange review ;) )

Index
  1. Pinnen
  2. Vernieuwingen
  3. Nieuwe dingen
  4. Verbeteringen
Pinnen
Pinnen is nieuw in Windows 7. Je kan dan een programma op de taakbalk 'vastmaken' zodat hij er blijft staan, ook al is het programma afgesloten. Als je het programma start komt er gewoon een vierkantje omheen en als je Aero aan hebt wordt het ook nog eens minder transparant.

Vernieuwingen in kladblok, rekenmachine, enz.
Er zijn veel vernieuwingen in de standaard door MS meegelverde programma's. De veranderingen hebben plaatsgevonden in wordpad, paint, rekenmachine en media center, wat nu ook bij professional editie zit. Windows Mail, Agenda, enz. moeten nu gedownload worden samen met het Windows Live Essentials-pakket. De Ultimate Extra's zijn verdwenen.

Paint heeft een werkelijke metamorfose ondergaan. Het heeft nu zoals in Office 2007 het geval is een lint, en meer opties. De oude layout, met aan de linkerkant een kleurenpallet en gereedschappen en een menubalk bovenaan is veranderd. Oude Paint
Oude Paint
Verder zijn er nieuwe gereedschappen, kan je lijndikte selecteren en is het allemaal veel overzichtelijker.
Nieuwe Paint
Nieuwe paint

De rekenmachine heeft een nieuwe look, en zogenaamde 'modi', Standaard, Wetenschappelijk, Programmeren en Statistieken.
Standaard is zˇ standaard dat er geeneens haakjes in kunnen, je zet hem liever op wetenschappelijk.
Oude rekenmachine:
Oude Rekenmachine

Nieuwe Rekenmachine:
Standaard:
Statistieken:

Wetenschappelijk:
Programmeren:

En ook Wordpad heeft een metamorfose. Je hebt veel meer functies, ik gebruik het nooit, dus meer hierover moet je maar op internet lezen.

Als laatste heeft Windows Media Center iets totaal nieuws, ook dit gebruik ik nooit en zie hoofdzakelijk geen veranderingen. Dat zoek je zelf dus maar uit ;)

Nieuwe dingen
Er zijn ook nieuwe dingen. Zoals Pinnen, wat ik hierboven heb uitgelegd. Verder is de XP-mode (werkt alleen in professional, enterprise en ultimate edities) nieuw. De sidebar is weg, en in plaats daarvan zijn er nu bureaubladgadgets wat praktisch hetzelfde is als sidebar, maar er is geen 'bar' meer. Als er een programma wordt geopend, wordt het automatisch gegroepeerd en de namen zijn verborgen. Dit kan je wel instellen in de eigenschappen. Als er een 'gepint' programma gestart wordt, komt er alleen een vierkant om het logo heen:
Programma Ongeopend
1 vanster/tabblad geopend
2 vensters/tabbladen geopend
3 of meer vensters/tabbladen geopend

Echter werkt dit systeem niet met Firefox, aparte tabbladen blijven daar net zoals in vorige Windows versies als 1 venster. IE heeft voor elk tabblad een apart 'venster'. 2 tabbladen zijn daar dus het 3e icoontje.

Verbeteringen
Er zijn ook wat verbeteringen doorgevoerd.
• UAC's kan je beter op niveau instellen
• Configuratiescherm onder 'netwerken' is handiger en overzichtelijker
• Een nieuw Onderhoudscentrum
• Wat vroeger nog 'printers en faxapparaten' heette, heet nu 'Apparaten en Printers', er staat nu ook deze computer in, met alle hardware op een rijtje, de overige apparaten (webcam, enz.) staan er nu ook bij.
• Dit wordt nog verder uitgebreid als ik wat tegenkom

Heb jij ook een Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit + Windows 7 offer form?

Je bedoelt DirectX 10? :P
Hoezo zegt iemand anders het? Maar idd, die bedoel ik
Edit: onder bijna mijn oude naam

[Reactie gewijzigd door F.West98 op 7 november 2009 17:15]

Wat zijn nu je ervaringen met Windows 7(ik neem dat je die nu hebt, anders koop je geen Vista met Upgrade-form)? Krijg je gewoon een Upgrade-versie of een volwaardige OEM-DVD? Toegestuurd
nou, ik heb vista geleverd gerkregen bij mijn Dell Studio 15. En de upgrade-dvd is nog niet aangekomen... Ik ga het denk ik pas rond nieuwjaar installeren. Dan breidt ik hem wel uit.
uac kan je uitzetten 8-)
had je ook last van millenium?
millenium???? WTF is dat
Ik heb 1 jaar op windows vista gedraait.
Toen windows XP nog populair was en vista pas nieuw was, was ik er erg tevreden mee.
Ik vond alleen het opstarten steeds trager worden.

Na 2 weken vond ik het al gewoon niet meer te doen (7 sec wachttijd)

Nu heb ik windows 7 64 bit draaien.
Is al een hele verbetering ten opzichte van 32 bit stukken sneller gewoon :)

Windows 7 was wel even wennen maar nadat ik windows 7 een tijd heb gebruikt wil ik niet anders meer :D (hoewel het zooo kut is in windows vista/7 om de thema te veranderen)
wetenschappelijk rekenapparaat is echt niks nieuws....
Millenium Editie van Windows was de opvolger van Windows 98SE
hoezo kan je daar last van hebben...