Door Peter de Boer

Doktersteam

DirectX 10 voor Windows XP: de (on)mogelijkheden

Inleiding

DirectX 10 heeft sinds de lancering van de eerste bètaversie exclusief op Windows Vista gewerkt. Velen menen dat Microsoft gamers op die manier wilde dwingen over te stappen naar Vista en dat was voor Beyond3d reden om een en ander onder de loep te nemen.

DirectX 10-logoEen van de belangrijkste 'bewijzen' voor de theorie dat Microsoft met Direct3D 10 - het grafische gedeelte van DirectX 10 - de verkopen van Vista een zetje wilde geven, heeft een historische achtergrond. Microsoft heeft in het verleden regelmatig producten uitgebracht waarvan het bedrijf zei dat ze niet zouden werken op een bepaalde Windows-versie. Verschillende hackers hebben later deze claims onderuit weten te halen. Zo ook met DirectX: toen versie 5 van deze api uitkwam werd Windows NT 4.0 volgens Microsoft niet ondersteund. Verschillende mensen hebben echter geclaimd dat ze toch DirectX 5 werkend hebben gekregen op NT4. Hoewel bepaalde delen van de Direct3D-softwarebibliotheek aan de praat gekregen zijn, is het echter nooit iemand gelukt volledige hardwareversnelling met Direct3D op NT4 aan de praat te krijgen. De reden hiervoor is simpel: het drivermodel van NT4 heeft geen enkele ondersteuning voor 3d-technologie.

Beyond3D-logoMicrosoft wilde in de kernel van Windows 2000 volledige ondersteuning voor 3d integreren, maar de meeste spelfanaten gebruikten enkele jaren geleden Windows 95 of 98. DirectX 5 was daarom ook gericht op deze versies van Windows. Om niet het wiel volledig opnieuw te hoeven uitvinden heeft Microsoft grote delen van de Windows 9x-3d-driverarchitectuur hergebruikt voor Windows 2000. Deze beslissing werd ondersteund door fabrikanten van grafische kaarten, omdat zij hun drivers zo niet volledig hoefden te herschrijven. De beslissing had echter ook een belangrijk nadeel: het drivermodel van Windows 9x was ontworpen voor een besturingssysteem dat directe toegang tot hardwarecomponenten toestaat. De NT-lijn stond directe toegang tot de hardware vanwege de veiligheid niet toe. Er moest tussen de hardwareaansturing en de 3d-drivers dus een extra laag gecreëerd worden, die uiteraard voor meer overhead zorgt. Ook in XP is deze laag nog aanwezig, en dat levert spelontwikkelaars slapeloze nachten op. Dit gelaagde drivermodel kan de toename van brute gpu-kracht tegenwoordig echter niet meer bijbenen, en Microsoft werd bij de ontwikkeling van Vista dus gedwongen het hele drivermodel op de schop te nemen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee