Door Paul Hulsebosch en Jurian Ubachs

Eindejaars round-up

Met Larry, Ride 3, Dusk en meer

Atom RPG

Fallout 76 was nu niet bepaald wat fans van de serie hadden verwacht. Uitgever Bethesda kreeg zware kritiek te verduren, vooral op de nieuwe aspecten van de game. Gelukkig is er een alternatief dat bepaalde zaken bij het oude laat. Dat alternatief komt uit onverwachte hoek, namelijk van een klein clubje fans uit het voormalig Oostblok dat in 2017 via Kickstarter voldoende geld wist op te halen om hun eigen variant op Fallout te maken.

Titel Atom RPG Score
Platform Windows, macOS
Prijs € 14,99

Kickstarter wordt de laatste jaren iets minder vaak gebruikt om de ontwikkeling van games te financieren, maar gelukkig bestaat de site nog steeds en komen er nog altijd games op de markt die zonder Kickstarter wellicht niet mogelijk waren. Zoals Atom RPG, een game van ontwikkelaar AtomTeam. Dat is een clubje Oost-Europese ontwikkelaars met een hoofdvestiging in Riga, maar de tien werknemers delen geen kantoor. Ze zitten verspreid over de omringende landen en delen voornamelijk hun liefde voor de oude Fallout-games. Denk daarbij dus aan Fallout 1 en 2.

Dat wil zeggen dat je met Atom RPG een ouderwetse, isometrische rpg in huis haalt. Een rpg die speelt in een post-apocalyptisch wasteland, in een wereld die zich herstelt van een atoomoorlog. Het is alleen net een andere oorlog en net een andere setting dan je van Fallout gewend bent. Hier is het niet fout gegaan in de jaren '50, maar in 1986, en het waren hier zowel de Sovjet-Unie als het Westen die elkaar met atoombommen bestookten. De game speelt zich af in het wasteland dat achter het IJzeren Gordijn is ontstaan, al is van dat Gordijn weinig meer over. Het is 19 jaar na de ramp en oude machtstructuren bestaan niet meer. Kleine lokale machthebbers regeren, en kleine clubjes mensen proberen te overleven met de schaarse middelen die nog beschikbaar zijn in de besmette wereld. Atom RPG is dus 'Fallout 1 in een Oost-Europese setting'. Dat is ook precies wat de makers voor ogen hadden, daar doen ze niet moeilijk over.

De game begint uiteraard met het aanmaken van een personage. Je kunt uit verschillende dames en heren kiezen, allemaal voorzien van Russische voornamen, al kun je daar een eigen alternatief voor invoeren. De koppen van de verschillende mannen en vrouwen worden gepresenteerd in een getekende stijl, en aan het uiterlijk is verder niets te veranderen. Wel aan de eigenschappen. Je character is niet SPECIAL zoals in Fallout, maar SEDIAPL, wat staat voor Strength, Endurance, Dexterity, Intellect, Attention, Personality en Luck. Het zijn de Characteristics waar je wat punten over kunt verdelen. Verder heb je een hele serie Skills zoals Gambling, Barter, Stealth, First Aid, Pickpocketing en je handigheid met verschillende soorten wapens. Ook daar kun je punten aan toewijzen voor je aan de game begint. Uiteraard scoor je meer punten als je in level weet te stijgen, zowel voor je Characteristics als je Skills.

Als je de spelwereld binnen stapt, valt direct het isometrische beeld op. Je beziet de wereld schuin van boven, van enige afstand. Dan valt ook op dat de spelwereld een groot, aaneengesloten geheel is dat is opgedeeld in tientallen kleine segmenten. De stukjes waar je in rond kunt lopen, zijn vaak niet groter dan zo'n 100 bij 100 meter. Elk stuk spelwereld heeft een of twee uitgangen die aangeven waar je naar een nieuw stuk van de spelwereld kunt. In veel gevallen kom je dan op een grotere kaart. Daar zie je de verschillende nederzettingen en bases, maar ook de loop van rivieren en treinrails. Hier kun je grotere afstanden afleggen, al is dat niet zonder gevaar. Op de kaart ziet de uitgezoomde spelwereld er leeg uit, maar dat is hij niet. Als je denkt rustig een stukje te kunnen lopen, kun je zomaar wat lieden of beesten tegen het lijf lopen. Een groepje handelaren, een eenzame jager, een troep wolven of een groep bandieten, er struint van alles rond. Die handelaren en jagers kun je ontwijken als je geen zin of behoefte hebt aan het praatje. Bij de bandieten is dat anders.

Als je met overvallers te maken krijgt, komen je Skills om de hoek kijken. Als je veel in Speechcraft geïnvesteerd hebt, kun je met wat bluf misschien een gevecht voorkomen, maar zeker vroeg in de game is dat onwaarschijnlijk. Wordt het vechten, dan merk je dat knokken ouderwets turn based is. Je hebt per beurt een aantal actiepunten die je kunt besteden. Met die punten kun je lopen over de vierkante tegels die opdoemen als het gevecht is begonnen, maar je kunt de punten ook besteden aan gevechtshandelingen. Wat je precies kunt doen, verschilt per handeling. Een schot met een vuurwapen kost meer actiepunten dan een stomp met je vuisten. Bovendien is er de kans dat je aanval zijn doel mist. Of dat gebeurt hangt sterk af van de punten die je hebt geïnvesteerd in de Skill die hoort bij het type wapen dat je hanteert. Je kunt punten toekennen aan Martial Arts, Melee Weapons, Pistols and SMG, Rifles & Shotguns, Automatic Firearms en Throwing Weapons.

Maar er is meer gevaar dan alleen de bandieten. Het wasteland zelf is ook behoorlijk gevaarlijk. Er is de radioactieve straling en zo hier en daar stuit je op wat gif. Eten, water, maar ook de dieren die je onderweg tegen zult komen, kunnen met beide besmet zijn, en dat overdragen. Je zult dus voor eten en drinken moeten zorgen, maar tegelijk moeten zorgen dat je niet te veel last hebt van straling en vergiftiging. Voedsel eerst bereiden tot een warme maaltijd helpt daarbij, en er zijn allerlei oude medicijnen die je van de lastigste kwalen af kunnen helpen. Hier komt bovendien de Oost-Europese achtergrond van de makers om de hoek kijken, want mocht je in de game een goede fles vooroorlogse Wodka op de kop kunnen tikken, dan verlost die je ook van allerlei kwalen.

Ondertussen is Atom RPG ook een game vol verhalen. De loslopende personen hebben niet zo veel te bieden, maar in de kleine nederzettingen vallen doorgaans wel wat quests te scoren. Dat kan variëren van een oude man helpen met z'n oogst en het ophalen van een boek van Tolkien in de grote stad, tot het uitzoeken wie de verrader is in het dorp en die vervolgens omleggen. Het zijn voorbeelden uit het begin van de campagne, maar het geeft een beeld van wat je te wachten staat in het vervolg. Ondertussen speelt er op de achtergrond een veel groter verhaal dat nog veel bedreigender is voor de toekomst van de mensheid dan alle atoombommen die al zijn gevallen. Aan ambitie is er wat dat betreft geen gebrek.

De basis van de game is daarmee zeer vertrouwd. Het geheel van eten, drinken, jezelf genezen, vechten met Action Points en het opwaarderen van de vele Skills, is precies zoals je dat van vroeger gewend bent. Niet alles is echter zo goed of vertrouwd. Zo zijn de dialogen wat merkwaardig. Je hebt steeds een aantal antwoorden waar je uit kunt kiezen, vaak beïnvloed door je vaardigheid in Skills, zoals Speechcraft. Er zit helaas wat weinig variatie in de dialogen, zodat je erg vaak dezelfde zinnen voorgeschoteld krijgt. Bovendien zijn de teksten zelf niet altijd even geslaagd. Voor een duistere post-apocalyptische game zijn de opmerkingen vaak in opvallend vrolijk Engels opgesteld.

Bovendien gaat je ontwikkeling vrij snel, wat de spanning er een beetje afhaalt. Je hebt al snel vrij veel geld en ook vrij veel wapens, zodat overleven niet heel moeilijk meer is. Dat is jammer, want dat maakt de game af en toe wat saai. Zeker bij de confrontaties met de beesten die je hier en daar tegenkomt. Tegelijk heeft de game nog steeds een hoop goede kanten. Zo is het geluiden goed, vooral bij de wapens, en is er een prima systeem van quicksaves.

Conclusie

Atom RPG is erg vertrouwd voor wie ooit de eerste twee Fallouts heeft gespeeld, en dat is ook precies de doelgroep die de makers voor ogen hebben. Voor die doelgroep is Atom RPG een prima game, hoewel hij niet helemaal in balans is. Je ontwikkeling gaat eigenlijk net iets sneller dan nodig is om de gevaren van de game het hoofd te bieden. Bovendien zijn de vele gevechten aan de saaie kant, wat ook geldt voor de dialogen. Tegelijk is er een flink uitgebreid overkoepelend verhaal waarin je al snel met conflicterende belangen wordt geconfronteerd. Dat maakt dat er steeds voldoende reden is om door te spelen. Voor Fallout-fans is Atom RPG dus zeker het proberen waard. Wie de eerste twee Fallouts nooit gespeeld heeft, krijgt een game voorgeschoteld die naar hedendaagse maatstaven wat aan de trage kant is. Al heeft een kennismaking met turn based vechten en dialogen waarin je van alles te kiezen hebt natuurlijk ook zijn charmes.

Atom RPG, Windows

Prijs bij publicatie: € 14,99

Bekijk product