Door Jelle Stuip

Redacteur

HP Elitebook 1050 G1 Review

Boordevol dure beveiligingsopties

07-12-2018 • 06:00

110

Multipage-opmaak

Uiterlijk en aansluitingen

Samengevat

De Elitebook 1050 G1 is een stevige laptop, die makkelijk te upgraden is en door HP is volgehangen met beveiligingsmogelijkheden. Toetsenbord en touchpad werken prettig en de uitvoering met 4k-scherm geeft een mooi, contrastrijk beeld. Helaas valt de kalibratie van de kleuren tegen voor een laptop van deze prijs. Daarnaast monden de uitlaten van de koellucht aan de zijkant uit, terwijl bij het scharnier handiger is. De accuduur is erg goed voor een laptop met 4k-scherm en bedraagt elf uur tijdens browsen.

Getest

HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV

Prijs bij publicatie: € 3.000,-

Bekijk product

Bij de Elitebook, HP's high-end zakelijke laptopserie, ontbrak al een tijdje iets: een snelle 15"-laptop. De meeste Elitebooks zijn voorzien van een U-processor, ofwel een cpu met een tdp van maximaal 15W. Dergelijke processors zijn niet bepaald traag, maar een 45W-processor met twee extra cores loopt toch een stuk sneller. Wilde je meer snelheid, dan kwam je bij HP meteen uit op de Zbook-serie, met Quadro-videokaarten. De tussenvorm die HP vervolgens bedacht, is de Elitebook 1050 G1 geworden. Daarbij wordt de Zbook Studio G5-behuizing gecombineerd met een Geforce-videokaart, zodat je ook nog een spelletje kunt spelen op je werklaptop.

HP Elitebook 1050 G1

HP Elitebook 1050 G1Als je de Elitebook uit de doos haalt, krijg je het gevoel dat je met een 'serieus' stuk hardware te maken hebt. De laptop weegt ruim twee kilogram en is op de onderplaat na helemaal van aluminium gemaakt. De behuizing wordt gekenmerkt door strakke lijnen en 'afgezaagde' hoekjes, wat op meer Elitebooks van modeljaar 2018 te zien is. De 1050 G1 is, op het eerste gezicht dus een 'premium'-laptop, zoals een Apple MacBook, Microsoft Surface of Dell XPS.

Die eerste indruk houdt stand als we de laptop van dichterbij bekijken. De behuizing veert niet makkelijk mee, ook niet als we er zo hard op drukken als bij normaal gebruik niet gauw zal voorkomen. De scharnieren voelen aardig stevig aan en het scherm laat zich niet gemakkelijk torderen. De 1050 G1 zit, kortom, stevig in elkaar.

De zijkant van de laptop herbergt aan de linkerkant twee usb 3.0-aansluitingen en rechts zitten twee Thunderbolt 3.0-aansluituingen. Je kunt een extern beeldscherm aansluiten met behulp van Thunderbolt, maar gelukkig is er ook nog een gewone hdmi 2.0-aansluiting om beeldschermen of televisies aan te koppelen. De usb-c-connectors kun je overigens niet gebruiken om de laptop mee op te laden. Bij het aansluiten van onze usb-c-voeding van 60W verscheen de melding dat de voeding niet krachtig genoeg was. Een 100W-voeding hebben we niet voor handen, maar de kans is groot dat ook die niet wordt geaccepteerd, aangezien de bijgeleverde voeding 150W kan leveren. Tot slot is een sd-kaartlezer van de partij en daarmee heb je het wel gehad met de aansluitingen.

HP Elitebook 1050 G1HP Elitebook 1050 G1

Opvallend is dat er op allebei de zijkanten flinke uitstroomopeningen van de koeling zitten. De meeste concurrenten, zoals Dell bij de XPS-laptops en Apple bij de MacBooks, kiezen ervoor om die opening tussen de scharnieren van het scherm te plaatsen, waardoor ze minder opvallen. Bijkomend voordeel van die configuratie is dat er geen warme lucht tegen je handen wordt geblazen als die aan weerszijden van de laptop liggen, bijvoorbeeld tijdens het gamen met een losse muis.

Toetsenbord en touchpad

Voor zijn Elitebooks past HP de gebruikelijke toetsenbordindeling aan en dat heeft tot gevolg dat printscreen een secundaire functie wordt van de rechtershifttoets, terwijl 'pause' en 'insert' helemaal verdwenen zijn. Tussen F12 en 'delete' komt daardoor wel weer ruimte vrij voor de 'collaboration keys', oftewel knoppen waarmee je gemakkelijk gesprekken kunt voeren en je scherm kunt delen. De toetsen zijn ongetwijfeld handig bij het gebruik van 'pro'-software, maar in Skype kregen we ze niet aan de praat en dat maakt de knoppen overbodig voor de thuisgebruiker.

HP Elitebook 1050 G1

HP Elitebook 1050 G1Over de indeling van het toetsenbord kun je je bedenkingen hebben, maar het typt wel erg prettig. Het toetsenbord ligt rotsvast in de behuizing en veert dus niet mee, ook niet als je een stevige aanslag hebt. Het heeft een redelijk lichte, maar duidelijke aanslag. De hoeveelheid travel is niet verkeerd voor een laptop van deze dikte.

Wat geldt voor het toetsenbord, geldt ook voor de touchpad; die ligt stevig in de behuizing en daarom voelt het duidelijk aan als je erop klikt. Het oppervlak van de touchpad is van glas en omdat het een Precision Touchpad is, worden alle veegbewegingen in Windows 10 netjes ondersteund. Van een high-end laptop verwachten we ook niet minder.

Rechts naast de touchpad zit de vingerafdrukscanner en ook die werkt snel, maar je kunt de laptop nog iets sneller ontgrendelen met je hoofd, met behulp van gezichtsherkenning, en ook dat werkt snel, al is het voor brildragers noodzakelijk om Windows Hello te 'trainen' door bij de installatie een gezichtsscan met en zonder bril te maken.

HP Endpoint Security Chip

Dat de Elitebook 1050 G1 uit HP's zakelijke serie komt, betekent ook dat er zakelijke beveiligingsopties op zitten die je niet op gewone systemen tegenkomt. HP voorziet elke Elite-pc of -laptop van de HP Endpoint Security Controller, vergelijkbaar met Apples T2-chip, die behoorlijk veel beveiligingstaken voor zijn rekening kan nemen. De 1050 G1 is bijvoorbeeld voorzien van een bios dat door HP 'BIOSphere Gen4' wordt genoemd en dat bijvoorbeeld met behulp van HP Sure Start de mbr en gpt kan beschermen tegen wijzigingen door malware, maar ook extra authenticatie met behulp van de vingerafdrukscanner kan toevoegen nog voordat Windows is gestart. Het bios controleert bovendien of er niets aan is veranderd en kan eventueel een back-up terugzetten, mocht malware aan het bios hebben gerommeld.

HP Client security HP Elitebook 1050 G1

Ook binnen Windows biedt HP extra beveiliging door de HP Sure Click Secure Browser mee te leveren, wat een gemodificeerde versie van Chromium is die alle tabs in een sandbox draait. Daarvoor moet je wel de taal van de laptop op Engels zetten, anders werkt het niet. Verder biedt HP verschillende opties voor beheerders, bijvoorbeeld Sure Recover, waarbij beheerders makkelijk de standaard image van HP op een laptop kunnen terugzetten of op afstand een eigen image kunnen installeren. Aan die opties kun je zien dat de Elitebook een zakelijk systeem is met veel opties die vooral interessant zijn in een zakelijke omgeving.

Specificaties en benchmarks

De Elitebook 1050 G1 kun je in veel verschillende uitvoeringen krijgen, waarbij de goedkoopste is voorzien van een Core i5-8300H-processor, 8GB geheugen, een 256GB-ssd en een full-hd-scherm. Daar betaal je een kleine 1500 euro voor en dat is, als je puur op de hardware afgaat, een hoop geld. Bij de prijs van de Elitebook is echter ook de software inbegrepen, zoals het eerder genoemde Self Healing Bios en de beheersoftware.

HP Elitebook 1050 G1
Processor Core i7-8850H
Cores/threads 6/12
Klokfrequentie (turbo) 2,6GHz (4,3GHz)
Gpu Intel UHD Graphics 630
Nvidia GTX 1050 Max-Q
Werkgeheugen 32GB ddr4-2666, dualchannel
Ssd Toshiba XG5 1TB
Toshiba XG5-P 2TB
Wifi Intel Wireless-AC 9560
Accu 95,6Wh
Gewicht 2109 gram
Scherm 15,6", 3840x2160 pixels, mat
Schermpaneel AU Optronics AUO30EB
Besturingssysteem Windows 10 Pro

Vanaf het instapmodel kun je upgraden naar onder andere een hexacoreprocessor, meer werkgeheugen, een of twee grotere ssd's en een 4k-scherm. De uitvoering zoals hierboven genoemd, is geen standaard verkrijgbare configuratie, maar als je de extra 2TB-ssd weglaat, kom je uit op de 3ZH27EA-uitvoering, die voor een kleine 2800 euro in de Pricewatch staat.

HP Elitebook 1050 G1

Zoals bij alle Elitebooks heeft HP upgraden vrij makkelijk gemaakt. De onderplaat zit vast met Torx T8-schroefjes en laat zich makkelijk verwijderen. Het werkgeheugen zit in twee ddr4-slots en is te vervangen, en voor de opslag zijn twee m2-slots beschikbaar. In ons testmodel zijn die gevuld met een 1TB- en een 2TB-ssd, maar als je er twee identieke ssd's in zet, kun je ze ook in raid draaien. De draadloze netwerkkaart, cpu en gpu zijn op het moederbord gesoldeerd en kun je dus niet achteraf upgraden.

Benchmarks

De Core i7-8750H zijn we al in een aantal laptops tegengekomen, maar deze 1050 G1 is voorzien van een i7-8850H. Maakt dat veel verschil? Ja en nee. Wat kloksnelheid betreft is de 8850H sneller, met een basisklok van 2,6GHz ten opzichte van 2,2GHz voor de 8750H, en ook de turboklok ligt 200MHz hoger. Voor zakelijk gebruik is het echter belangrijker dat de 8850H vPro ondersteunt, wat in sommige bedrijfsomgevingen een vereiste is.

  • Cinebench R15 - Multi
  • Cinebench R15 - Single
Cinebench R15 - Multi
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
1.219
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
1.114
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
1.106
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
1.080
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
1.053
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
802
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
648
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
613
Cinebench R15 - Single
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
187
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
185
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
181
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
175
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
173
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
167
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
167
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
164

De prestaties van de 8850H zijn prima, als we op Cinebench moeten afgaan. De processor is zo afgesteld dat de tdp van 45W een halve minuut overschreden mag worden en dan mag er 60W worden verbruikt. Dat leidt tot een hogere kloksnelheid en tijdens het draaien van Cinebench zagen we de cpu de 4GHz op alle cores aantikken.

  • Lightroom - Exporteren
  • Photoshop CC - Gpu accelerated
  • PCMark Home v3
Lightroom - Exporteren
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
43s
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
45s
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
46s
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
48s
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
52s
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
57s
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
1m6s
Photoshop CC - Gpu accelerated
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
46s
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
49s
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
49s
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
51s
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
1m
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
1m1s
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
1m5s
PCMark Home v3
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
4.401
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
3.882
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
3.806
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
3.376
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
3.282
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
3.245
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
2.570

In software als Lightroom en Photoshop is de Elitebook ook lekker vlot en zelfs sneller dan een Asus Zenbook met Core i9-processor. De MSI GT75 met i9-8950HK blijft sneller, maar die laptop is dan ook ruim twee keer zo dik als de Elitebook en heeft daardoor betere koeling, wat tot hogere kloksnelheden leidt.

  • 3DMark Cloud Gate
  • 3DMark Cloudgate - Graphics
  • 3DMark Cloudgate - Physics
  • 3DMark Time Spy - graphics
  • Firestrike Graphics
3DMark Cloud Gate
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
36.939
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
25.899
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
23.732
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
23.337
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
22.436
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
21.764
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
14.493
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
7.995
3DMark Cloudgate - Graphics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
102.720
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
101.374
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
48.578
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
41.652
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
41.261
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
35.006
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
25.383
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
8.507
3DMark Cloudgate - Physics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
11.400
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
10.771
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
9.833
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
8.640
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
8.148
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
6.606
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
6.448
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
5.794
3DMark Time Spy - Graphics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
6.940
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
4.926
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
3.074
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
2.284
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
2.074
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
2.043
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
1.603
Lenovo ThinkPad L580 Ci7-8550U
404
3DMark Fire Strike - Graphics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
19.233
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
15.829
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
7.433
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
7.377
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
7.301
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
5.669

De Elitebook heeft een GTX 1050 Max-q-videokaart en dat maakt het grootste verschil tussen deze Elitebook en een Zbook. Die laatste heeft namelijk een Nvidia Quadro-videokaart, die bedoeld is voor gebruik in bijvoorbeeld cad-software. Speel je games, dan heb je meer aan de Geforce-kaart. HP heeft gekozen voor de 4GB-versie van de 1050 en daar kun je nog best aardig mee gamen, hoewel het geen gamelaptop is.

  • Far Cry 5
  • GTA V
  • Rise of the Tomb Raider
Far Cry 5 - 1920x1080 - Normal
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
125,0
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
87,0
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
43,0
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
43,0
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
39,0
GTA V - 1080p - Ultra
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
94,2
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
74,7
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
42,3
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
40,6
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
35,0
Rise of the Tomb Raider - 1080p - Medium
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
MSI GT75 8RG-086NL GF GTX 1080 Ci9-8950HK
153,1
Razer Blade 15 GTX 1070 Max-Q Ci7-8750H
120,6
Dell XPS 15 9570 GF GTX 1050 Ti Max-Q Ci7-8750H
57,6
Asus Zenbook Pro UX580GE GF GTX 1050 Ti Ci9-8950HK
56,9
HP EliteBook 1050 G1 GF GTX 1050 Max-Q Ci7-8850H
49,4

Far Cry, GTA en Rise of the Tomb Raider halen echter framerates waar we mee kunnen leven, mits de grafische instellingen omlaag gedraaid worden naar medium.

  • PCMark Storage 2.0 - Bandbreedte
  • PCMark Storage 2.0 - Score
PCMark Storage 2.0 - Bandbreedte
Laptop HDD / SSD Gemiddelde doorvoersnelheid in MB/s (hoger is beter)
Razer Blade 15 Samsung PM981 512GB
498,75
Asus Zenbook Pro UX580GE Samsung PM961 1TB
489,69
HP EliteBook 1050 G1 Toshiba XG5 1TB
474,78
HP Spectre x360 15-ch025nd Toshiba KXG50PNV2T04
428,50
MSI GT75 8RG-086NL 2x Samsung PM961 256GB Raid 0
418,95
Lenovo ThinkPad L580 lense20256Gmsp34meat2ta
387,90
Microsoft Surface Book 2 15" Samsung MZFLW256HEHP
313,95
Dell XPS 15 9570 Hynix PC401 512GB
312,82
PCMark Storage 2.0 - Score
Laptop HDD / SSD Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Razer Blade 15 Samsung PM981 512GB
5.068
Asus Zenbook Pro UX580GE Samsung PM961 1TB
5.066
HP EliteBook 1050 G1 Toshiba XG5 1TB
5.063
HP Spectre x360 15-ch025nd Toshiba KXG50PNV2T04
5.054
MSI GT75 8RG-086NL 2x Samsung PM961 256GB Raid 0
5.052
Lenovo ThinkPad L580 lense20256Gmsp34meat2ta
5.037
Microsoft Surface Book 2 15" Samsung MZFLW256HEHP
5.008
Dell XPS 15 9570 Hynix PC401 512GB
4.997

De ssd tot slot is lekker vlot en zit op hetzelfde niveau als de 1TB Samsung PM961, wat een van de snelste ssd's is die we in laptops terugzien, hoewel de opvolger in de vorm van de PM981 ook al verkrijgbaar is.

Scherm

De Elitebook 1050 G1 is in tal van configuraties te krijgen en die aanpasbaarheid geldt ook voor het scherm. Daarbij kun je kiezen voor een resolutie van 1920x1080 of 3840x2160 pixels. Het door ons geteste exemplaar is voorzien van het 4k-scherm, dat een matte coating heeft. Volgens HP heeft het paneel een helderheid van 400cd/m² en kan het de volledige srgb-gamut weergeven. Ga je voor de full-hd-optie, dan is de maximale helderheid volgens HP zelfs 650cd/m². Op dat paneel is bovendien HP Sure View te krijgen, een functie die met een druk op de knop de kijkhoeken zodanig maakt dat het scherm niet af te lezen is, behalve voor degene die er recht voor zit. Op die manier kun je pottenkijkers of 'visuele hackers', zoals HP ze noemt, het uitzicht ontnemen. De optie is niet aanwezig op het 4k-model dat wij hebben getest, dus hebben we helaas niet met Sure View kunnen spelen.

  • Schermhelderheid
  • Contrast (max. helderheid)
Schermhelderheid
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 2 15" 15" 3240x2160
409
HP EliteBook 1050 G1 15,6" 3840x2160
394
Asus Zenbook Pro UX580GE 15,6" 3840x2160
362
HP Spectre x360 15-ch025nd 15,6" 3840x2160
322
Lenovo ThinkPad L580 15,6" 1920x1080
256
Contrast (max. helderheid)
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 2 15" 15" 3240x2160
1626:1
HP EliteBook 1050 G1 15,6" 3840x2160
1595:1
Asus Zenbook Pro UX580GE 15,6" 3840x2160
1488:1
HP Spectre x360 15-ch025nd 15,6" 3840x2160
1261:1
Lenovo ThinkPad L580 15,6" 1920x1080
1245:1

HP maakt gebruik van een paneel van AU Optronics en we kijken natuurlijk graag of de claim over helderheid en kleurdekking klopt. We maken daarvoor gebruik van een colorimeter en CalMAN-software. Het paneel heeft inderdaad een helderheid van 400cd/m², okee: 394, maar daar doen we niet moeilijk over, en het contrast is met 1600:1 prima voor een ips-paneel.

HP Elitebook 1050 G1HP Elitebook 1050 G1

Zo tevreden als we zijn over helderheid en contrast, zo teleurgesteld zijn we over de schermkalibratie van deze laptop van drieduizend euro. We snappen op zich dat het netjes kalibreren van het scherm geen prioriteit heeft bij een laptop die voor zakelijk gebruik bedoeld is, maar aan de andere kant is de hardware van de laptop prima geschikt om video's en foto's op te bewerken en dan wil je wel graag kloppende kleuren voorgeschoteld krijgen.

De grijstinten worden helaas te blauw weergegeven, wat tot een hoge gemiddelde afwijking van 9,5ΔE leidt. Ook de primaire en secundaire kleuren worden niet goed weergegeven, op groen en rood na, die gemiddeld gezien netjes onder het groene lijntje zitten. HP's claim dat het scherm de volledig srgb-ruimte kan weergeven, is op zich wel steekhoudend. De meest verzadigde tinten worden inderdaad weergegeven, maar de manier waarop is niet netjes. Toch is het gebruikte paneel helemaal niet slecht. De helderheid en het contrast zijn allebei hoog; het schort alleen aan de kalibratie. Wil je deze laptop gebruiken voor kleurkritische werkzaamheden, dan is achteraf kalibreren geen overbodige luxe.

Accuduur

Net als bij het scherm en de andere hardware ligt niet vast welke accu erbij wordt geleverd. De goedkoopste modellen zijn voorzien van een accu van 64Wh, maar de duurdere uitvoeringen krijgen een accu van liefst 95,6Wh. Gezien de hoge schermresolutie en de potente hardware is dat geen slecht idee. Volgens HP is de accuduur 16,5 uur, maar het is niet helemaal duidelijk met welke configuratie en onder welke omstandigheden dat moet worden gehaald. We hebben daarom onze browsetest, videotest en PCMark-test gedaan, bij een helderheid van 180cd/m².

  • Browsen
  • Video
  • Laadtijd
  • PCMark 8 creative conv.
  • PCMark score
Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Laptop Resolutie Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Dell XPS 15 9570 1920x1080 97Wh
13u32m
Microsoft Surface Book 2 15" 3240x2160 90Wh
11u18m
HP EliteBook 1050 G1 3840x2160 95,6Wh
10u57m
Razer Blade 15 1920x1080 80Wh
8u43m
Lenovo ThinkPad L580 1920x1080 45Wh
8u22m
HP Spectre x360 15-ch025nd 3840x2160 84Wh
7u49m
Asus Zenbook Pro UX580GE 3840x2160 71Wh
7u8m
Accutest video 2013 (180cd/m²)
Laptop Resolutie Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 2 15" 3240x2160 90Wh
16u31m
Lenovo ThinkPad L580 1920x1080 45Wh
10u49m
HP Spectre x360 15-ch025nd 3840x2160 84Wh
9u52m
HP EliteBook 1050 G1 3840x2160 95,6Wh
9u19m
Razer Blade 15 1920x1080 80Wh
8u30m
Asus Zenbook Pro UX580GE 3840x2160 71Wh
6u44m
Laadtijd
Laptop Resolutie Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (lager is beter)
Razer Blade 15 1920x1080 80Wh
1u54m
Lenovo ThinkPad L580 1920x1080 45Wh
2u7m
HP EliteBook 1050 G1 3840x2160 95,6Wh
2u13m
HP Spectre x360 15-ch025nd 3840x2160 84Wh
2u47m
Asus Zenbook Pro UX580GE 3840x2160 71Wh
2u47m
Microsoft Surface Book 2 15" 3240x2160 90Wh
2u58m
PCMark 8 creative conv.
Laptop Resolutie Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 2 15" 3240x2160 90Wh
5u18m
Dell XPS 15 9570 1920x1080 97Wh
4u50m
HP EliteBook 1050 G1 3840x2160 95,6Wh
4u50m
HP Spectre x360 15-ch025nd 3840x2160 84Wh
3u18m
Lenovo ThinkPad L580 1920x1080 45Wh
2u54m
Asus Zenbook Pro UX580GE 3840x2160 71Wh
2u52m
PCMark 8 Creative conventional (accu)
Laptop Resolutie Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus Zenbook Pro UX580GE 3840x2160 71Wh
3.949,00
HP Spectre x360 15-ch025nd 3840x2160 84Wh
3.619,00
HP EliteBook 1050 G1 3840x2160 95,6Wh
3.439,00
Dell XPS 15 9570 1920x1080 97Wh
3.162,00
Lenovo ThinkPad L580 1920x1080 45Wh
3.027,00
Microsoft Surface Book 2 15" 3240x2160 90Wh
2.650,00

Voor een 15"-laptop met 4k-scherm hadden we niet verwacht op een accuduur van elf uur uit te komen, maar de Elitebook is blijkbaar goed geoptimaliseerd, waardoor die lange accuduur wordt gehaald. Bij het kijken van (1080p-)video is de accuduur wat korter, maar nog altijd respectabel. Het wordt uiteraard wat minder bij een zwaardere belasting en dan hoef je nog maar op een kleine vijf uur te rekenen.

Conclusie

Bij Tweakers kijken we vaak naar consumentenlaptops en dat is de Elitebook 1050 G1 absoluut niet. Dat zit hem vooral in de bijgeleverde soft- en hardware, waarmee de laptop goed te beveiligen en beheren is. Maar hoe bevalt de laptop afgezien van die soft- en hardware?

De buitenkant is in ieder geval prima in orde. De behuizing is stevig en ziet er ook nog eens goed uit, maar het oordeel daarover kan van persoon tot persoon verschillen. De plaats van de uitlaatopeningen voor de koellucht aan de zijkanten vinden we niet handig gekozen, omdat er warme lucht over je handen wordt geblazen als ze naast je laptop, bijvoorbeeld op een muis liggen. Toetsenbord en touchpad werken erg prettig en daaraan kun je merken dat de Elitebook een high-end laptop is die goed in elkaar zit.

Ook de binnenkant zit goed in elkaar, want de bodemplaat is vrij gemakkelijk te verwijderen, en dan krijg je toegang tot het geheugen en de ssd's, die zich makkelijk laten vervangen. De prestaties van de hardware van ons testmodel waren erg goed, maar dat mag je ook wel verwachten van Intels op een na snelste laptopprocessor samen met 32GB werkgeheugen en een GTX 1050-videokaart.

Wat dan tegenvalt aan een laptop die zo goed in elkaar zit, is de kalibratie van het beeldscherm. Het scherm heeft een prima helderheid en contrast, maar is slecht gekalibreerd. Het 4k-scherm levert dan weer geen slechte accuduur op, wat meestal wel het geval is bij dergelijke schermen, en dat laat zien dat HP de hardware goed heeft geoptimaliseerd.

Tot slot is er natuurlijk de prijs en dat is een lastig punt. Voor de meesten zal de Elitebook simpelweg te duur zijn, want dezelfde specificaties kun je bij verschillende andere fabrikanten voor minder krijgen. Dergelijke laptops zijn echter niet voorzien van HP's Endpoint Security Controller, met alle beveiligingsopties die van de Elitebook 1050 G1 een heel veilige laptop kunnen maken. Dat maakt het trekken van een conclusie over deze laptop lastig. Is de Elitebook 1050 G1 een goede laptop? Jazeker, maar zouden we aanbevelen om hem aan te schaffen? Eigenlijk niet, tenzij de beveiligingsopties je aanspreken, want daar betaal je uiteindelijk voor.

Reacties (110)

110
107
78
15
0
18
Wijzig sortering
Sorry hoor Jelle, maar een 8.5 is toch echt aan de hoge kant voor een laptop in deze prijsklasse met een scherm dat gewoon slecht is. Niet alleen is de afstelling ronduit waardeloos, ook weet ie maar 94% van de sRGB kleurruimte weer te geven. Hierdoor is deze laptop dus niet echt geschikt voor foto/design werkzaamheden.

Even los van het scherm heeft de laptop ook nog eens behoorlijk last van throttling; iets wat wederom, en om onverklaarbare redenen, niet (meer) getest wordt.
Een Cinebench score van 1106 is leuk, echter wordt deze score enkel de eerste keer behaald. Na de eerste keer komt de throttling om de hoek kijken en zakt de score naar de 1000-1010.

Ook had er aandacht geschonken mogen worden aan de geluidsproductie. HP is behoorlijk conservatief geweest en laat de fans bij een belasting van 4-8% (waar je al snel op zit tijdens internetten, etc.) gewoon draaien op een hoorbare snelheid. Feitelijk maakt de laptop dus de hele tijd geluid.

Ook schijnt coil whine een veelvoorkomend probleem te zijn met deze laptop.

Kijkend naar de directe concurrenten is de 1050 g1 gewoon erg duur, met serieuze tekortkomingen. Daarom is een 8.5 echt te hoog voor deze laptop.
Los daarvan is deze review gewoon incompleet. Iets wat ik, zeker de laatste tijd, meer en meer tegenkom in Jelle's reviews.

Voor een stuk uitgebreidere review raad ik dan ook iedereen aan de notebookcheck review te lezen: https://www.notebookcheck...ptop-Review.333328.0.html
Ook schijnt coil whine een veelvoorkomend probleem te zijn met deze laptop.
Heb je daar een andere bron van? Ding is net paar weken uit/verkrijgbaar, Google brengt me vooral resultaten over de Nvidia 1050 kaart.

EDIT: Je baseert je volgens mij op dat ene Notebookcheck artikel, waar ze welgeteld één exemplaar hebben getest. Dat lijkt me niet een 'veel voorkomend probleem' gezien de vele duizenden laptops die er gemaakt worden.

[Reactie gewijzigd door shufflez op 22 juli 2024 14:37]

De Zbook Studio G5 (x360) heeft hier ook veel last van. Laat dit qua vorm en qua serie nummer praktisch hetzelfde moederbord zijn. Reparateur voor dit probleem aan mijn Zbook heeft wel eens een 1050 moederbord in mijn zbook gehad, pas bij het bekijken van HWinfo zag ik dat het GTX1050 was ipv de Quadro P1000 was die in mijn Zbook zat.
Kortom; waarschijnlijk heeft deze elitebook dezelfde coil whine problemen als mijm zbook en het TU laptopproject topic staat vol met deze klachten.
Thanks @Mr Pingu, dat is op zijn minst anekdotisch bewijs! Heb het TU-topic nog niet gezien, ga ik eens checken. Op zich alsnog vreemd dat er een Elitebook 1050 moederbord in Zbook is gestopt door reparateur. Wat zei hij/zij er van/over?
Zbook & elitebook is qua vorm identiek en qua componenten ook voor het grootste gedeelte. Partnummer scheelt 1 nummertje van beide laptops. Xxxx-1 en xxxx-2 voor de zbook.
Monteur zei: "excuses voor het ongemak, kom morgen terug met goede moederbord. Vanaf de buitenkant is het verschil bijna niet zien."

Ben nu aan het wachten voor een oplossing want de coil whine slaat door op de audiojack. Als je met headphones zit is dat hoofdpijn veroorzakend... De coilwhine opzich is alleen hoorbaar als je met je hoofd boven het toetsenbord hangt, dus niet echt storend. Dit is overigens mijn 3e model en alle 3 hadden ze last van de coil whine op de audiojack dus wat mij betreft wel echt een ontwerpfout.

Wellicht kan bevestigd worden of deze Elitebook dit symptoom op de audiojack ook heeft gezien er praktisch hetzelfde moederbord inzit. (Op de videochip na dus)

[Reactie gewijzigd door Mr Pingu op 22 juli 2024 14:37]

Coil whine op audio-poort is/lijkt me vervelender en dringender kwestie!
Weet niet of @MazeWing daar ook op doelde (naast vorm van bron of anekdotisch ipv 'schijnt').

Komt audio van één van de GFX of separate controller?
'Klinkt' de whine anders op netstroom of accu? Op verschillende brightness/resoluties/loads?
Dergelijke troubleshooting heb ik in het verleden wel eens een oorzaak mee kunnen 'pin-pointen'.
Gezien de perikelen rondom moderne GFX kaarten zou het daar wel eens vandaan kunnen komen.

Ben erg benieuwd of het opgelost wordt dmv nieuw moederbord. Heb je een revisie-nummer bij kunnen houden? Daarmee kan je misschien monteur al laten weten dat hetzelfde probleem terug komt.

[Reactie gewijzigd door shufflez op 22 juli 2024 14:37]

Het is een separate controller met een gedeelde functie; de audio-module zit op het SD-card reader gedeelte.

De whine klinkt minder wanneer deze aan de netstroom hangt en de keyboard verlichting op maximaal staat ;)

Revisienummers vergeten bij te houden. Maar mijn case ligt nu bij CRT en kijken in mijn specifieke geval wat ze als oplossing gaan aanbieden. Feit is namelijk dat ik 3 laptops verder ben en de laatste laptop heeft 4 keer een monteur in lopen wroeten en delen vervangen zonder een oplossing..
Maar hoe kom je er toch bij dat het een 'slecht scherm' is? Of lees ik een andere review?
zo teleurgesteld zijn we over de schermkalibratie van deze laptop van drieduizend euro
...
Wil je deze laptop gebruiken voor kleurkritische werkzaamheden, dan is achteraf kalibreren geen overbodige luxe.
Hij is 'slecht' gekalibreerd, dat vind ik toch heel wat anders... HP heeft het -verder prima- scherm dus niet voor kleurkritische werkzaamheden gekalibeerd, al dan niet een bewuste keuze van ze. Maar dat maakt het nog geen slecht scherm zoals jij beweert.
Dit Hp scherm is middelmatig voor high-end laptops. Rivalen zoals Dell XPS en Macbook pro kunnen veel meer kleuren weergeven (De G1 toont 61%RGB terwijl concurenten vrijwel alemaal 100% aantikken) en voorzal de MBP is goed en heeft zelfs geen nacalibratie nodig. Ook wat birghtness betreft moet deze HP het afleggen. De Elitebook 850G5 heeft bijvoorbeeld een beter scherm.

8.5/10 is eigenlijk te veel. Als je hem naast een Macbook pro 2018 zet dan is die deze HP duidelijk dikke en zwaarder. Wat is daar het voordeel van? Beter koeling alvast niet, grotere batterij ook niet.

De Macboon pro krijgt hier op tweakers 7.5/10 en deze G1 is op geen enkel vlak echt beter. Hij is niet stiller in idle of load, is niet sneller, heeft geen beter scherm, batterij gaat niet langer mee en de wifi-kaart kan niet verder dan 360Mbits down. De ingebouwd speakers zijn niet beter, de audio dac is niet beter, throthling is niet beter, de trackpad is niet beter, de bezhuizing is niet steviger, de hardware beveiliging is niet beter, de webcam is niet beter en ga zo maar door.

Ik wil de G1 niet afbreken, ik wil gewoon aanhalen dat men de Macbook amper 7.5 geeft om vervolgens een gelijkaardige HP die notabene zwaarder en dikker is en in niets uitblinkt tov de MBP plots 1punt meer geeft zonder duidelijke reden. Duidelijk 2maten en 2gewichten.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 14:37]

Alleen al voor de uitbreidbaarheid en het deugdelijke toetsenbord wordt deze serieus overwogen om hier een serie MacBook Pro's te gaan vervangen. Waar je als gebruiker van Apple een middelvinger krijgt, krijg je van HP flexibele vervangingsmogelijkheden. De kogel is nog niet door de kerk maar gezien de huidige koers van Apple zit het er toch in dat OS X hier uitgefaseerd gaat worden.
Wel grappig dat die stuk uitgebreidere review hem dan nog even 0,4 hoger geeft. Deze laptop is duidelijk voor de zakelijke markt bestemd, waar foto/design werk maar een heel klein onderdeel van is. Ik vraag me ook af hoeveel ontwerpers de hele dag aan een laptop werken IPV een prettigere losse monitor opstelling. De groep die echt voor het scherm gaat zie ik sowieso andere keuzes maken.

De laptop ziet er erg goed uit. Goede bouwkwaliteit en bied veel opties voor de vraagprijs. Hij zal zeker niet voor elk zakelijk segment perfect zijn, maar de meeste zakelijke segmenten moeten gewoon een degelijke laptop hebben. De kans dat ze echt dat perfecte scherm of die 100% performance nodig hebben acht ik niet zo groot.
Zij hebben een iets andere schaal. Laptops moeten al echt slecht zijn willen ze onder de 70% score. Daarnaast gaat het niet om de score maar de volledigheid van de review.

Die is stukken uitgebreider en completer dan die van Jelle.
Anoniem: 1130575 @Zingo8 december 2018 00:23
De doelgroep hier zal de leek met het eigen bedrijfje zijn dat geen verstand (of personeel met verstand) van zaken heeft en álles voorgekauwd moet krijgen.

Het type dat, bij een brand veroorzaakt door een sigaret in de buurt van deze laptop, onmiddelijk alle schuld afschuift op HP.

Duurder is beter zal de gedachte wel zijn. Maar neem deze hardware voor 1200 en neem dan voor x bedrag ergens een contract voor service in plaats van
Ook had er aandacht geschonken mogen worden aan de geluidsproductie. HP is behoorlijk conservatief geweest en laat de fans bij een belasting van 4-8% (waar je al snel op zit tijdens internetten, etc.) gewoon draaien op een hoorbare snelheid. Feitelijk maakt de laptop dus de hele tijd geluid.
In de gelinkte review wordt daarvoor ook reden gegeven; een case-temp van bijna 10 graden lager.
Zelf liever iets meer fan en minder verbrande bovenbenen, maar dat is persoonlijk.

Ook wel benieuwd naar bronnen voor Throttling; de review van Notebookcheck schrijft letterlijk:
so you do not need to worry as much about throttling in everyday operation
EDIT: Quote

[Reactie gewijzigd door shufflez op 22 juli 2024 14:37]

Scores moet je niet teveel naar kijken. Liefst zie ik ze helemaal niet. Geef mij maar de voor- en nadelen. Score kan ik voor mezelf dan wel er bij bedenken, zoals Hoog Spel vroeger deed. Iets dat Tweakers bij deze review bijvoorbeeld heeft besloten om niet te doen. Is die review daardoor minder accuraat of bruikbaar?

Wat ik mij afvraag: kun je met die T2 clone nog wel Linux draaien? Hoe veilig is deze vingerafdrukscanner? Wat is het false positive/negative percentage?

[Reactie gewijzigd door Jerie op 22 juli 2024 14:37]

De HP Endpoint Security Controller werkt OS onafhankelijk, dus ook als er helemaal geen OS geinstalleerd is of geen SSD aanwezig is. Zie hier: http://h20195.www2.hp.com...aspx?docname=4AA7-2197ENW
Ook schijnt coil whine een veelvoorkomend probleem te zijn met deze laptop.
Ik ben het hier wel me eens. IMO mag elke laptop met coil whine gewoon een 1 krijgen. Gediskwalificeerd. Ik ben elektronica ontwerper en er is gewoon geen enkel excuus te bedenken voor coil whine, behalve slechte design specificaties. Elke elektronica ontwerper kan coil whine uitsluiten in een ontwerp als je daar specifiek om vraagt.

En een 1 is overdreven? Nee. Een laptop met coil whine is gewoon waardeloos. Daar wordt je helemaal gek van. Onbruikbaar IMO.

Geen genade, zeker omdat het gewoon vermeden kan worden. Het feit dat anno 2018 nog steeds laptops met coil whine op de markt komen, getuigt van fabrikanten die hun klanten totaal niet serieus nemen.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 juli 2024 14:37]

Wat een bullshit. Hoe moet je zogenaamd iets ontwerpen wat geen coilwhine heeft? Je hebt gewoon bepaalde componenten nodig, en die kunnen coilwhine geven.
In een voeding heb je bijvoorbeeld gewoon spoelen nodig. (en voor andere dingen ook) Als die niet helemaal goed vastgelijmd zitten, of na een tijdje loskomen, krijg je coilwhine. Daar kan je als fabrikant gewoon echt helemaal niets aan doen.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 22 juli 2024 14:37]

Hoe moet je zogenaamd iets ontwerpen wat geen coilwhine heeft?
1. Geen spoelen gebruiken. Buck converters kun je prima bouwen zonder spoelen en ik zie niet in waarom je in een laptop iets anders nodig zou hebben dan buck converters.
2. Zorgen dat je spoelen gebruikt die geen geluid maken bij de toegepaste frequentie ongeacht de belasting.
3. Zorgen dat je een voeding of versterker architectuur zo kiest dat er geen geluid uit komt. Sommige soorten hebben grote kans op geluid andere soorten helemaal niet. Zie bijvoorbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/Switched-mode_power_supply

Echt. Zo moeilijk is het niet.
Je hebt gewoon bepaalde componenten nodig, en die kunnen coilwhine geven.
In een voeding heb je bijvoorbeeld gewoon spoelen nodig.
Onzin. Zie boven.
(en voor andere dingen ook) Als die niet helemaal goed vastgelijmd zitten, of na een tijdje loskomen, krijg je coilwhine. Daar kan je als fabrikant gewoon echt helemaal niets aan doen.
Als ze niet helemaal goed vastzitten of na een tijdje loskomen dan spreek ik dus van een amateuristisch k*t-ontwerp en/of onvoldoende goede fabrikage. Je weet als laptop ontwerper dat er risico is op coil whine en dat coil whine echt uitgelosten moet worden. Hier moet je dus op letten. Als je dan alsnog een ontwerp oplevert dat coil whine heeft, dan heb je gewoon gefaald. En dat valt op geen enkele manier goed te praten. Dat was m'n hele punt.

Daar kan en moet je als fabrikant echt 100 % alles helemaal aan doen. Aangezien je als fabrikant maar 1 taak hebt: een goed werkend product opleveren. Een laptop met coil whine = faal. Geen goed werkend product. Simpel.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 22 juli 2024 14:37]

1. Buck converters; Naast dat deze óók geluid kunnen maken is er kans op aardige hoeveelheid 'noise' op in/output. Daar moet je dan extra filters op toepassen, waardoor complexiteit omhoog gaat vs simpele coil
2. Frequentie en belasting zijn enorm variabel in moderne systemen, is moeilijk op te designen en als het lukt wordt het sourcen van parts veel lastiger
3. Bedoel je buck/switched weer? Als gezegd DC-DC switching komt ook weer vrij veel EMI/noise vanaf in vergelijking met lineare, dat je moet compenseren.
coil whine = faal
Coil whine is knetter irritant, helemaal mee eens. Maar afhankelijk van de frequentie kan een groot gedeelte van bevolking/gebruikers het niet eens horen. Daarnaast zit lang niet iedereen in omgeving die stil genoeg is zoals @tweaker2010 zegt. En andere componenten (die ook allemaal resoneren) geven misschien andere frequenties af die voor honden/katten of andere beesten juist irritant zijn. Of die zoveel EMI afgeven dat andere componenten last krijgen. Het is dus niet zomaar kwestie van één component anders spec'en.
Geen goed werkend product.
Dat ben ik niet met je eens, whine doet niets af aan werking, maar wel aan (subjectieve) beleving.
't Is maar goed dat we bepaalde frequentie/amplitude combinaties niet horen of zien ;)

[Reactie gewijzigd door shufflez op 22 juli 2024 14:37]

Hoe hinderlijk het is, hangt vooral af van je werkomgeving. Iemand in een productiehal of drukke werkvloer met flexplekken hoort het waarschijnlijk bijna nooit. Iemand in een stilteruimte waarschijnlijk wel.

Dus ja, die 1 is wel degelijk overdreven. ;)
Anoniem: 776095 @MazeWing7 december 2018 08:52
Nieuwe spectre x360 15 zijn ongeveer hetzelfde, maar veel goedkoper voor de prosumer!
Waarom ik een Elitebook koop is de stevigheid en upgrade-mogelijkheden. Valt ie van de bank op je laminaat, is je laminaat stuk, niet de EB. Met een Spectre x360 waarschijnlijk andersom of een tombola.
94% srgb is prima hoor voor editen van foto en video, mits goed gecalibreerd natuurlijk :)
Ik lees hier een sollicitatie bij Tweakers ... "omdat ik het veel beter kan", "ik ben de beste"
Slechts 1% van de mensen gamen op dergelijke laptop en 2% is een video of fotobewerker.. Ben je van die laatste groep en heb je voldoende hersenen en geld ter beschikking koop je gewoon een Mac. (pure schatting natuurlijk) Daarenboven zijn er in ons bedrijf met 500 administratieve medewerkers maar 10 met fotosjop op hun laptop (2% dus;))
Dat maakt al 50% van je commentaar irrelevant

[Reactie gewijzigd door lowlow op 22 juli 2024 14:37]

Right.... Het gaat er om dat er een slecht scherm in een laptop van dit bedrag zit. Een scherm dat los van het hele sRGB verhaal ook nog eens slecht gecalibreerd is. Dat mag gewoon niet voor die prijs.

Hetzelfde met telefoons. Ook daar mag je bij high-end telefoons gewoon een goed gecalibreerd scherm verwachten.
Volgens Jelle is het scherm cq de hardware niet slecht, maar ligt het aan kalibratie.
Toch is het gebruikte paneel helemaal niet slecht. De helderheid en het contrast zijn allebei hoog; het schort alleen aan de kalibratie.
Als je kleurkritisch werk doet mag ik hopen dat je eigen kalibratie doet, want je baseren op één/enkele reviews daarover lijkt me niet handig. Dat unit 1 uit fabriek zelfde kalibratie heeft als unit 100.000 is onwaarschijnlijk. OEM's willen gedurende lifecycle van product (of verschillende batches) nog wel andere toeleveranciers gebruiken. Of toeleveranciers die 'verslechteren' gedurende levering is ook niet ongehoord (eerste batches helemaal op spec ivm de steekproeven).
Eens. De conclusie van @MazeWing dat er een slecht scherm zit in deze laptop is onjuist. Kalibratie kan en moet beter maar kleurcritici kalibreren zelf of gaan voor de HP Dreamcolor schermen in de ZBook line-up.
Dat wordt dan toch ook gewoon netjes benoemd als minpunt. Wat mis je dan nog? Je kunt aan de hand van de plus- en minpunten toch zelf een inschatting maken?
'Met voldoende hersenen' dan zou je juist geen mac kopen
Redelijk cynisch, maar schuilt toch ook wel een kern van waarheid in. Iedereen die ik ken die een mac kocht, kocht deze inderdaad op gevoel. Niemand had het over specs.

Nou moet ik zeggen dat laptops me normaliter weinig kunnen boeien, toch klikte ik op deze review omdat het design me aansprak, dat hoekige, echt heel erg mooi.
Maar eeh, 3000e, dan weet ik ook weer waarom nieuwe laptops me niet erg interesseren. Maar goed, wie weet dat ik hem over een paar jaar nog eens overweeg. Ik vind hem op de specs en ontwerp in ieder geval erg geslaagd.
Ik vind het vervelend dat Tweakers reacties zo boos zijn. Misschien ben ik te slecht met Nederlands maar je reactie leest alsof je een vreselijk iets recht moet zetten.

Nederlands is verre van mijn eerste taal, dus misschien heb ik het helemaal mis.
Ondanks het feit dat Nederlands niet je eerste taal is, is de kwaliteit van je post beter dan veel van de Nederlanders hier van wie Nederlands wel de eerste taal is.
Bedankt, Miglow!
Score 8,5
Eur 3.000,-
Met veel beveiligingsopties...
... en een bodemplaat die makkelijk is te verwijderen (voor upgrades).
8)7
* Robus kruipt weer onder de wol om opnieuw wakker te kunnen worden.
... en een bodemplaat die makkelijk is te verwijderen (voor upgrades).
Ik vind dat belangrijk, ja. Mag ik? Vroeger was het normaal dat je een machine zelf open kon maken. Tegenwoordig moet je naar iFixit om erachter te komen hoe (makkelijk) iets is open te maken. En dat moet je dan doen voor je aankoop. Tenzij zo'n voordeel er in een review bij staat.
Voor alle zakelijke producten van HP kan je Maintenance & Service manuals vinden: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05348093
Incl part #, plaatjes, stappen en benodigdheden.
Volgens mij bedoeld @Robus meer dat een verwijderbare bodemplaat niet logisch zou zijn in een laptop die claimt "veel beveiligingsopties" te hebben aangezien je op deze manier makkelijk de schijven eruit zou kunnen halen.
Kans dat kwaadwillende 'remote'/digitaal toegang krijgt tot een device is vele malen groter (en vaak makkelijker) dan fysieke toegang. Natuurlijk moet je FDE toepassen om te voorkomen dat je data op straat komt als iemand je disk heeft. Maar veel gebruikers passen (te) weinig digitale beveiliging toe of vertrouwen op Windows.
Precies dit. Het is als de voordeur van je huis next gen beveiligen met camera's en DNA showers terwijl je achterdeur met een haakje op slot gaat. Does not make sense... Maar sommigen kicken hier kennelijk op...
Op zich eens, maar hoe gaat het bij een bedrijf? Hopelijk?

Laptop(Os) altijd locken als je weggaat, anders gaan collega's je sowieso 'pranken', altijd overdag aan de ketting, anders verstopt een bezoeker hem op de stoel van de overbuurman en schrik je dat hij weg is, 's nachts in een kast op slot en bij de ingang zit beveiliging.

Klopt, die bodemplaat is een zwakke schakel, maar hoe zwak hangt ook van de omgeving af.
Zodra je fysieke toegang hebt, is het afgelopen. Als iemand kwaad wil, slaat-ie in 5 seconden tijd met een hamer 2x op je scherm. Dat schijven uit een zakelijke laptop gejat kunnen worden is met FDE geen probleem. Dan moet je dat wel gebruiken, en dus niet die van de SSD firmware welke onveilig is.
Makkelijk is het zeker. En ja hoor je mag. Ik probeer echter de waanzin aan te geven van het geven van kudo's voor (software) veiligheid in een review, terwijl je de hardware er kennelijk heel eenvoudig uit kan rammelen.
Zou je dan ook een voorbeeld willen geven wat je er aan hebt om de hardware uit deze PC te rammelen? Het is juist de combinatie SureStart, HP MFA, Bitlocker, TPM die daar een stokje voor steken als dat gebeurt. Please enlighten me! :o
Dus SureStart, HP MFA, Bitlocker en TPM steken er een stokje voor dat je hardware uit deze mooie laptop kan rammelen. Of niet? Waar steken ze dan een stokje voor? Dat je het ram geheugen niet in een andere laptop kan gebruiken?
Nee, ik kan en wil je ook niet enlighten. Als je het punt wil missen, mag je dat gewoon doen...
Dan heb je het niet over dataveiligheid maar over het voorkomen van diefstal van je hardware. Dat is niet waar deze review op doelt als het om veiligheid gaat.
Je bent warm. Deze review gaat inderdaad over de zwaarbeveiligde voordeur en niet het enkele haakje op de achterdeur. Blijf lezen!
Beide deuren moeten natuurlijk beveiligd worden. Zelfs als je het deurbeslag eraf schroeft, moet het slot dicht blijven. Maar je wil wel graag dat slot open gaat met de sleutel, anders is het lastig de deur de gebruiken.

Gemiddelde Tweaker heeft denk ik liever apparatuur waar men zelf nog fatsoenlijk aan kan sleutelen indien gewenst (accu, storage, ram?), dan iets wat volledig dicht/vastgelijmd zit.

Natuurlijk is ook FDE te kraken als je genoeg tijd (AES128 brute force kan in miljarden jaren) en geld (fatsoenlijke super/quantum computer) er tegenaan gooit (niettegenstaande evt onbekende/niet-publieke kwetsbaarheden in encryptie).
Diefstal van hardware componenten hou je nooit tegen.
Ik heb al het nodige gezien van uit gelockte dockingstations gerukte laptops, doorgeknipte slotkabels t/m compleet leeggeroofde PC's (ooit na een grootschalige verhuizing een PC gezien die de voeding en complete moederbord met kaarten, drives en bekabeling mistte). In alle gevallen ging het om zaken waar de dief de mogelijkheid had. Op klaarlichte dag tijdens kantooruren geheel onopmerkzaam geheugen en een SSD uit een laptop stelen waarvoor je ook nog eens het apparaat open moet schroeven zal opvallen en als het werk zelf niet opvalt tijdens bv. een pauze zal het na de pauze wel opvallen. Gezien veel bedrijven niet zomaar buitenstaanders toelaten zal er ook direct een ondezoek komen en ben je sneller klaar door de hele laptop mee te nemen.
Maar data kunnen lezen van de gestolen SSD zal lastig worden met bv. Bitlocker met een pincode als ook andere hardware gekoppelde encrypties.
Backups en FDE.

Als iemand de HDD/SSD uit mijn laptop kan jatten, dan kan-ie ook m'n laptop jatten of m'n scherm slopen. Big deal.
Ik heb een lange tijd oa de voorloper de 1040 gerepareerd en kan je zeggen dat het als service technicus een heerlijke laptop is om aan te werken, binnen een half uur heb je een moederbord vervangen.
En dan die prijs... daar kijkt een gemiddelde CEO niet naar. Het mag dan wel een zakelijke laptop zijn maar het zal niet de gemiddelde laptop voor het personeel zijn, daar zijn wel goedkopere alternatieven voor. CEO's daartegen zijn wel gevoelig voor dergelijke secuity optiesen schromen niet om 3000 euro uit te geven voor een mooie slanke laptop en aangezien ze dat ding hooguit met office gebruiken zullen ze minder kritisch zijn op het scherm dan dat wij dat doen.
Het personeel zal eerder de 840 krijgen en ach, dat is ook geen straf.
Ik heb inderdaad de HP elitebook 840 G4 van het werk, beste werk laptop van HP die ik tot dusver gehad heb. Prima combi van prestatie, draagbaarheid en looks wat mij betreft...
Agreed. Solide werklaptop met goede performance en goed scherm. Je kan het slechter treffen als zakelijke gebruiker.
Klopt, juist de combinatie van security opties en toch makkelijk open te maken klinkt interessant. Prijs voor een zakelijke laptop is niet zo'n probleem. Degelijkheid des te meer. Voor een mooi scherm (fotobewerking) ga je al gauw naar een MBP.
Ja, precies. Ook HP heeft daar een andere productlijn voor, namelijk de HP ZBooks. Zoals de ZBook Studio G5 bijvoorbeeld.
Wij werken ook met elitebooks en ik heb inmiddels mijn derde denk ik. Heerlijke en stevige laptops. Zelf heb ik de 1040 G4 (14'') sinds een paar weken als opvolger van mijn 1040 G1. Thuis een iets oudere elitebook waar ik zelf het toetsenbord van heb vervangen. Inderdaad allemaal redelijk gemakkelijk te doen. Mooi spul dus.
Zijn de nieuwere HP elitebooks net zo stevig als de oude dan?
Ik heb nog een 2540P (mini laptop voor studie) en dat ding is echt gebouwd als een tank en niet kapot te krijgen lijkt wel. :)
Dit model ken ik wel en ik denk dat de nieuwe er niet voor onder doen.
Niet enkel de gemiddelde CEO. Het lijkt er sterk op dat zich hiermee een kandidaat voor opvolging van mijn MacBook Pro uit 2011 aandient. Ongetwijfeld zal de concurrentie met een soortgelijk presterend en zelf upgradebaar aanbod komen.
Bodemplaat zit nog wel vast met schroefjes. Dus upgraden mogelijk maar snel openmaken zonder gereedschap gaat dus niet.
@MazeWing

Zij de punten en de kritiek die je noemt jouw eigen bevindingen of baseer je die op de bevindingen van de review waar je naar verwijst?

**had in reactie moeten staan**

[Reactie gewijzigd door Peatsmoke op 22 juli 2024 14:37]

Reviews online, niet alleen die van notebookcheck. Ik was voor iemand op zoek naar een XPS 15 alternatief en aangezien die er niet heel veel zijn, kwam ook deze 1050 g1 in aanmerking.
Waar wordt er nog meer melding gemaakt van door jou genoemde minpunten naast het scherm?

https://www.itpro.co.uk/l...able-business-all-rounder
"The fan noise is noticeable, but a tad quieter than the Dell."

EDIT: Zijn er overigens niet veel die je met vergelijkbare specs kan kiezen: categorie: Laptops

[Reactie gewijzigd door shufflez op 22 juli 2024 14:37]

Ik zie graag jouw bronnen want bij ons werkt de EliteBook 1050 G1 perfect.
Wel gek dat deze laptop met zoveel aandacht voor beveiliging een smartcard slot ontbeert...

Op mijn werk gebruiken we PIV kaarten steeds meer voor onze "speciale" inlogs (admin rechten op servers enzo).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 14:37]

Klopt, dat is tegenwoordig standaard bij HP. Op de nieuwe Elitebook 850 G5 zit ook geen card slot meer.
Vraag me dus af hoe ons bedrijf dit gaat aanpakken. Al onze interne medewerkers hebben een smartcard. En dat zijn er 5000+ de smartcard weghalen (security breach) wilt onze head of Division namelijk niet
Overstappen op contactloos?
Op de 8xx G5 serie is het een optie geworden. Op mijn 830 G5 zit ie gewoon, je moet het alleen in de configuratie opnemen.
Nee, is niet waar. De Smartcard reader zit standaard op alle EliteBook 800 G5 series. Het is mogelijk om deze in een CTO dicht/onbruikbaar te laten maken maar daar zit zelfs een meerprijs op...
Als je dat wilt, waarom koop je niet gewoon en Yubikey?

Edit: of vraag je jouw baas om over te stappen naar Yubikeys, omdat steeds minder laptops een smartcard slot hebben.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 22 juli 2024 14:37]

Yubikeys zijn veel duurder. 50 euro, terwijl je een PIV kaart al voor een tientje hebt. En ook makkelijker in het gebruik, je kan ze vaak combineren met toegangskaarten en ID badges. Steken minder uit met de laptop op schoot, en je bent geen USB poort kwijt. En de NFC functie (indien beschikbaar) werkt beter op mobiele apparaten door de grotere antenne.

Prive gebruik ik inderdaad yubikeys. Want ik combineer het met OpenPGP en dat is op smartcards niet erg veel te vinden (Fidesmo had het heel even maar heeft de PIV support helaas laten vallen). Maargoed op het werk hebben we lenovo en die heeft het nog wel. Een smartcard slot is ook nog steeds een vereiste voor veel overheden/defensie e.d.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 14:37]

Het valt me op dat HP vrij vaak troep schermen in hun budget laptops zet, en dan zeg ik echt troep: fletse schermen, weinig contrast echt lcd's uit de jaren 90 stijl. Dat ze het nu ook durven te zetten in hun high-end is echt om te huilen. Voor mij een grote reden om met een boog om HP heen te lopen.
Ik heb zelf een HP Omen si de een tijdje, en het scherm er is is zeer contrastrijk en geeft (in mijn opinie) goede kleuren weer. Nou kan het zijn dat ik van een Asus kom uit 2015 met een tn paneel, maar toch. Ik ben niet teleurgesteld.
Mwah, wij hebben nu HP 14's staan met een i5 8250U erin, en qua scherm doen die zeker niet onder voor Asus of Lenovo IPS schermen.

Volgens mij kwam het scherm er bij notebook check zelfs erg goed uit.
Je maakt hier de conclusie dat er een budget scherm in deze laptop zit. Dat is dus onwaar. Het scherm is een hoge kwaliteit IPS scherm met een nette lichtopbrengst en een hoge 4K resolutie. Het kleurbereik is niet optimaal maar zeker niet slecht (het is dan ook geen PC welke voor fotobewerkers is gepositioneerd, daar zijn de ZBook producten voor). Je slaat dus erg door in je reactie wat mij betreft.
Naast dat een 8.5 wel erg aan de hoge kant is voor deze minpunten, waarvan vooral het scherm. Daarnaast zijn de nieuwe dockingstations echt verschrikkelijk. Bij mij werk zijn daar erg veel problemen mee, de meeste blijken helemaal niet te werken.
Oei! Betreft dat toevallig de nieuwe USB-C docking stations die daisy chaining ondersteunen voor de nieuwe Elite Displays? Of nog iets anders?
Het gaat om de kubus vormige HP Thunderbolt dock G2, inderdaad met de usb-c poorten die daisy chaining ondersteunen. Heb het niet helemaal gevolgd, heb zelf een HP Elitebook 840 g3 met de HP ULTRASLIM DOCKING STATION en geen enkel probleem, maar volgens bij was er met een bepaalde batch van de nieuwe dockingstations problemen.
Bedankt voor de info! Ik speel het door naar HP zelf. Ze zullen allicht op de hoogte zijn, maar best op zeker spelen.
Klopt, Thunderbolt G2 docks werken hier perfect. Het mooie is dat ze ook werken op non-thunderbolt USB-C systemen omdat hij automatisch overschakelt naar USB-C ALT mode. Belangrijk is inderdaad dat je eenmalig actief in je task bar aanklikt dat je PC verbinding mag maken met de thunderbolt dock. Als je dat inderdaad niet weet gaat het nooit werken.... ;)
Ik weet niet het preciese ervan, dit is wat ik hoorde. Verwacht dat als het echt met meerdere docking stations was en niet alleen deze, dat het dan al wel is doorgespeeld naar HP. Als het mijn docking station was, dan had ik je wel meer kunnen vertellen, maar het was voor één van mijn collega's die ook niet het meeste verstand ervan heeft.
Ik heb zelf zo'n Thunderbolt dock van HP (de kubus). Werkt prima hoor, Je hebt alleen de software nodig om het dock goed te keuren. Is een security feature. Kun je uitzetten op je laptop maar ja dan zet je notebook open , immers TB is PCI-e gebasseerd.
Het is toch gewoon de Zbook Studio G5 met een iets ander mainboard? Met andere videochip en de beveiligingschip.
KIopt. Beveiligingschip is hetzelfde. Scherm is van lagere kwaliteit en de professionele graphics zijn ingeruild voor consumenten graphics... Het is gewoon een zeer krachtige sexy notebook waar je een spelletje op kunt spelen...
Ik heb even nagekeken, Zbook studio g5 en deze hebben zelfde spare part nummers voor de schermen.
Maar ik ben vrij zeker dat HP net wat ze kunnen kopen binnen hun specs voor de beste condities inkopen.
Dus is niet gezegd dat alle zbooks of elitebooks dezefde merk/type schermen hebben.

FHD L32562-001
FHD, privacy L32561-001
UHD L32563-001
Klopt. Je kunt dezelfde schermen krijgen in ZBooks. Feit is dat de schermen van de Z-lijn factory calibrated zijn. Ook zijn ZBooks met Dreamcolor schermen te krijgen (adobeRGB en 10bit).
HP DreamColor Display, 15.6” diagonal UHD IPS eDP + PSR anti-glare, RG phosphors - LED-backlit, 600 nits, 100% AdobeRGB with 10-bit color (3840x2160)
3000 euro en dan geen numpad... ?
Daar heb je dan de HP ZBook Studio G5 voor of de HP EliteBook 850 G5... Voor ieder wat wils! :)
Ik heb zelf de ZBook Studio G5 (via het UTwente notebook project), en deze heeft dezelfde behuizing als deze Elitebook en dus ook geen los numpad. Met F10 kun je wel een deel van het toetsenbord als numpad gebruiken, maar dat werkt natuurlijk niet even lekker. Voordeel van dit ontwerp is dat toetsenbord en touchpad in het midden van de laptop zijn uitgelijnd.
Je hebt gelijk! Ik bedoel ook niet de Studio maar de ZBook 15v of gewoon de ZBook 15. 8)7
“Jazeker, maar zouden we aanbevelen om hem aan te schaffen? Eigenlijk niet, tenzij de beveiligingsopties je aanspreken, want daar betaal je uiteindelijk voor.”

Welk alternatief zouden jullie dan wel aanbevelen? (Zou leuk zijn als dat erbij zou staan)
Ja daar kijk ik op naar. Ik kwam niet veel verder dan de Dell 5530. Zit ook inde 3k prijsklasse.
Waarom is het nou weer nodig dat je op het touchpad moet klikken. Ik wil gewoon fysieke knoppen boven en onder het touchpad. Dit geeft een betere tactiele feedback. Maar het is een trend en je kunt er dus niet aan ontsnappen. Het is net als de 3,5 mm audio aansluiting op je telefoon... Het is zo verschrikkelijk irritant. Ik heb een hi-end Sennheiser al jaren geleden gekocht (de bouwkwaliteit is zo goed dat je er zo tien jaar mee doet) en daar luister ik mee op mijn telefoon als ik thuis ben. Maar ik dwaal af van Topic.

Een vriend van me heeft ook een nieuwe laptop (het merk schiet mij even niet te binnen) met een touchpad zonder fysieke toetsen waarin je dan onderin kan klikken door te drukken. Mij kostte het grote moeite de rechterknop-ingedrukt-houden-maneuver uit te voeren. Ik hou het dus nog even op mijn al stukoude (2012) HP elite 8470p ;) Onverwoestbaar zijn die dingen. Dat dan weer wel. Ben ook erg gehecht aan mijn pointing stick die ook op het ding zit. Die zijn hele handig als je lange teksten blind typt en soms voor de afwisseling. De vingerafdruk scanner gebruik ik niet eens. Soms moet ik drie of vier keer langs het ding met mijn vinger voor ie het doet. Zou wel aan mij liggen. Ik wil alles te snel doen.

De vooruitgang... ZUCHT

Edit. Oh ja en what the flying... Geen RJ45 ethernet? WiFi is harstikke veilig. Not. Dream on...

[Reactie gewijzigd door Fastfreddy666 op 22 juli 2024 14:37]

Ik reageerde bewust niet omdat ik dan weer voor bejaarde word uitgemaakt :+ maar je slaat de spijker op zijn kop. Bij dit soort laptops moet je weer een aparte muis meeslepen omdat zo'n touchpad gewoon onbruikbaar is. Pointing nipple is voor bepaalde dingen gewoon handiger dan een touchpad, ik wil ze gewoon allebei en een paar jaar geleden was het standaard. Verder geen verwisselbare batterij, batterijen gaan dood en je laptop opsturen of anderszins een dag kwijt zijn is gewoon zakelijk een ramp.
Tot slot een niet tactile keyboard, ik typ blind en hier valt dus inderdaad niet mee te werken.
Vreemd dat op de goedkopere HP notebooks veel van die dingen wel aanwezig zijn
Ik mijd dit soort "appearance above function" laptops daarom als de pest.
Batterij is wel verwisselbaar/te vervangen, zoals bij alle zakelijke HP's. Gewoon paar schroefjes, geen gekke lijm/pull-tabs/plakkers: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c05348093 (pag 31).

Edit: Officiele link ipv elitize.com

[Reactie gewijzigd door shufflez op 22 juli 2024 14:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.