Tweakers zegt: 8,5

HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV

Specificaties 15,6" • 3840x2160 (4K) • 3TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV Review

Arjant2Testpanel 29 maart 2019, laatste update op 2 april 2019, 264 views Testpanel

HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV

Uitstekende laptop voor de heavy users, maar door de prijs alleen een aanrader als de vele beveiligingopties een must zijn. Anders zijn er (veel) goedkopere opties.

Pluspunten

• robuust
  • uitstraling
  • snelle hardware
  • Accuduur
  • Beveiligingsopties
  • Prettig toetsenbord

Minpunten

• Geluidsbug
  • Toerental fans
  • Throtteling CPU

Twee weken geleden verscheen er een email van Tweakers in mijn mailbox. Of ik nog interesse had om de 1050G1 te testen omdat er iemand uit het testpanel was afgevallen. Natuurlijk had ik daar interesse in, zeker omdat de laptop in kwestie een zakelijke laptop is waar ook een beetje op gegamed zou kunnen worden. Iets waar ik in het dagelijks leven ook interesse in zou hebben.

De laptop in kwestie betreft de HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV, een Elitebook uit de 2018 G1 reeks die in deze configuratie (nog) niet beschikbaar is in Nederland.

Features

Waar hebben we het dan verder over qua specificaties, de belangrijkste op een rijtje:
- Intel Core i7-8850H
- 32GB RAM
- 1 TB SSD + 2TB SSD
- NVidia GTX 1050 Max-Q
- 4K mat beeldscherm
- Bang & Olufsen speakers

Qua aansluitingen is de laptop aan de linkerkant voorzien van 2 USB 3.0 aansluitingen en een kensingtonslot aansluiting, rechts vinden we de aansluiting voor de meegeleverde lader, 2 Thunderbold 3.0 aansluitingen, een HDMI poort, de 3.5mm koptelefoonaansluiting en tot slot een cardreader. Een LAN aansluiting ontbreekt maar dat is op dunne laptops als deze helaas altijd het geval . Dat betekent dat ik zakelijk een dock of USB-C adapter zou moet gebruiken aangezien via WIFI niet alle gegevens toegankelijk zijn.

Bouwkwaliteit en ergonomie

Al zodra je de laptop uit de doos haalt voel je dat je hier een stevige machine in handen hebt. De laptop is met 2 kilo niet bepaald licht maar dat is ook niet gek voor een 15 inch laptop die bijna geheel van aluminium is gemaakt.
Er zijn nergens grote naden of kieren te bekennen en ook het scharnier voelt stevig aan, al had deze naar mijn smaak iets verder mogen kantelen. Ook is de behuizing niet makkelijk in te drukken en veert nergens mee.
HP stelt dan ook dat de laptop de zogenaamde Militaire Standaard (810g) testen weet te doorstaan.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de XPS van Dell heeft deze laptop wel flinke bezels waardoor de laptop wat minder modern oogt.
De grote bezel aan de bovenkant maakt daardoor wel plaats voor de webcam op de normale plaats, zodat niet zoals recent vaak voorkomt de webcam onderaan het scherm geplaatst wordt en bij videogesprekken je gesprekspartner in je neus kijkt.
De webcam is tevens voorzien van een schuifje, dat geheel dicht kan, geheel open, maar ook halverwege. Zet je hem halverwege dan is de webcam zelf geblokkeerd maar is wel de infraroodscanner voor Windows Hello beschikbaar.

Al met al maakt de laptop op het eerste oog een zeer goede indruk, mijn collega vroeg zelfs of hij bij zijn volgende zakelijke laptop er 'zo één' kon krijgen.

doosuit doos
bovenkantopstarten

Het toetsenbord typt zeer prettig, door de jaren heen heb ik aardig wat laptops onderhanden gehad, maar deze behoort zeker tot de top. Deze review heb ik er dan ook bijna helemaal opgeschreven. Wel zijn er wat keuzes gemaakt die ik anders zou maken.
Er zijn dedicated toetsen toegevoegd voor het opnemen en beëindigen van Skype gesprekken. Waarom vraag je je af, alsof klikken op opnemen zoveel meer moeite of tijd kost? Gevolg hiervan is dat er andere toetsen verdwenen zijn. Ik heb bijvoorbeeld een paar minuten moeten zoeken naar de printscreen toets (nu een functietoets op de rechtershift geworden).
Als je dat eenmaal weet is dat niet direct een issue. Wat ik persoonlijk wel vervelend vond is de up/down toetsen die de halve hoogte hebben van een normale toets. Ook na ruim een week er mee werken zit ik daar nog steeds wel eens mis.
Overigens is er nog genoeg ruimte beschikbaar op het oppervlak van de laptop dus die ik niet in waarom er geen andere oplossing gekozen is voor deze dedicated toetsen.

Will je zelf onderdelen vervangen van de laptop dan is dat zeer eenvoudig. Door 9 torx schroeven lost te draaien pak je de onderkant zo van het chassis. Zowel het geheugen ,verdeeld over 2 slots, als de M2-SSDs zijn te vervangen. Alle andere onderdelen zijn vastgesoldeerd.

Beeld- en geluidskwaliteit

Dan het scherm. HP heeft in deze laptop een 4k scherm geplaatst. Op het scherm zelf heb ik niets aan te merken. De helderheid kan hoog genoeg om ook met een raam in je rug zonder probleem te werken, de matte afwerking van het scherm werkt hier ook aan mee. Ook is er geen backlight bleeding in de hoeken van het scherm.

Waar ik zelf wel moeite mee heb is het feit dat er een 4k scherm zit in een 15 inch laptop. Ongetwijfeld zullen er gebruikers zijn die daar een voordeel in zien, maar ik zie het niet. Standaard staat Windows ingesteld op 250% zoom zodat je ook nog iets kan lezen. Werk je veel met legacy programma's dan kan dat soms nog wel een probleem geven. Zelf liep ik bijvoorbeeld tegen het probleem aan dat Age of Empire II HD,wat ik zo af en toe nog wel eens speel, niet goed mee schaalt. Je zal dan alsnog het scherm op full hd moeten zetten.
Een Full HD scherm had wat mij betreft voldoende geweest.

HP heeft de laptop voorzien van Bang & Olufsen speakers die geplaatst zijn boven het toetsenbord. De geluidskwaliteit is voor een laptop goed te noemen en ook kunnen de speakers flink hard.
Het testexemplaar had wel een bug waardoor de rechterspeaker regelmatig maar de helft van het volume van de linker produceerde. Herinstallatie van de drivers bood geen oplossing. Of dit een software of hardware issue is heb ik niet kunnen achterhalen. Reproduceren was ook vrij lastig omdat het naar mijn idee geheel random plaatsvond en soms ook weer uit zichzelf verdween.

Geluids- en warmte productie

Tijdens het schrijven van deze review heb ik regelmatig op de bankgezeten met de laptop op schoot, zonder hem aan de stroom te hangen. De laptop is dan fluisterstil en wordt niet warm. Volgens HWmonitor blijft de CPU dan rond de 40-45 graden.

Echter hang je de laptop aan de stroom dan beginnen direct de fans te blazen, iets wat niet nodig is als je niets anders aan het doen bent dan werken in Excel of een webpagina bezoeken. Het geluid die de fans maken irriteren mij dan ook in een stille werkomgeving waardoor ik eigenlijk het grootste gedeelte van de reviewperiode op de batterij heb gewerkt.
Hier is nog werk voor HP aan de winkel om de fanprofielen anders af te stellen, de temperatuur laat dit volgens mij prima toe bij een lage workload.

HP heeft er voor gekozen om bij de Elitebook de warmte afvoer aan beide zijkanten te plaatsen. Bij het spelen van games met name is dit wat mij betreft een foute keuze. Er wordt dan simpelweg veel warmte afgevoerd die recht over je muishand wordt geblazen.

Dan is er nog de vraag of de koeling voldoende is?
Onder de review van Tweakers over dezelfde laptop werd er veel commentaar geleverd over throtteling van de laptop bij langdurige zware belasting. Iets waar in de review niet op in werd gegaan omdat de standaard tests de CPU niet zwaar genoeg belasten. Zo draaide ik eveneens Cinebench en daar draaiden de cores met een keurige overclock. Uit de scores blijkt dat Intel met zijn laptop processoren flinke stappen heeft gemaakt de laatste jaren, de i7-8850H komt verrassend dicht bij de desktopprocessor i7-7700K van een jaar geleden.
cinebech singlecinebench multi

Om de CPU meer te stressen dan Cinebench dat doet heb ik de CPU maar wat zwaarders voorgeschoteld, namelijk Primegrid95.
De i7-8850H heeft een base clock snelheid van 2600Mhz met een boost naar 4300Mhz.
Onderstaand een afbeelding van de snelheden van de diverse cores op het moment dat er 12 draadjes van Prime95 een paar minuten draaien.
Prime95

Hieruit blijkt dat de processor inderdaad iets terugklokt bij langdurige zware belasting, terwijl de temperatuur van de processor niet eens echt hoog is.

Dit geconstateerd hebbende besloot ik om de laptop nog wat meer te stressen.
In plaats van Prime95 heb ik Primegrid (via Boinc) laten draaien. Alle 12 de CPU cores kregen een LLR-taak toegewezen en daarnaast de GTX 1050 een Sieve-taak. Dit zijn extreem zware taken voor de processor.
De CPU cores zakten na een minuut heel hard weg in kloksnelheid, tot nog niet eens de helft van de base clock.
Primegrid
Om uit te sluiten dat dit een Primegrid issue was, heb ik ook de combinatie van Prime95 en Furmark uitgetest. Dit gaf exact hetzelfde beeld.
Hieruit blijkt dat bij gelijktijdige zware belasting van de CPU en de GPU de koeling niet voldoende is.
Natuurlijk zijn dit extreme situaties die ik zelf niet dagelijks tegenkom, maar hier is wel duidelijk te zien wat de consequenties zijn als je de laptop zo dun wilt houden, een echte poweruser zal hier wel rekening mee moeten houden.

Update: Vanwege (voorbereiding op) de jaarlijkse Stampede van GOT heb ik de laptop ook gedurende langere tijd RakeSearch laten draaien. Op alle 12 de cores draaiden een work unit. Daarbij draaiden de cores op 3.2Ghz, een keurige overclock van 600Mhz. De fans draaiden uiteraard voluit waarbij de temperatuur van de CPU rond de 85 graden schommelde.

Gaming

Zoals eerder geschreven beschikt de laptop over een Nvidia Geforce GTX 1050 Max-Q. De Max-Q versies zijn door Nvidia speciaal ontworpen voor dunne laptops zoals deze. Vergeleken met een gewone GTX 1050 zijn de prestaties echter wel een stukje lager, voornamelijk veroorzaakt door de lagere knoksnelheden die de kaart mee krijgt om de warmte productie binnen de perken te houden.
Nu is de gewone GTX 1050 al een lowrange kaart en niet geschikt voor hogere resoluties dan 1080p dus dat moet ook van deze Max-Q versie niet verwacht worden.
Is daarmee de laptop ongeschikt om te gamen?
Nee zeker niet, als je de resolutie van je games omlaag schroeft naar 1080p en de settings naar medium dan is er nog prima mee te gamen.

In de korte tijd die ik had om de laptop te testen heb ik met name de game gespeeld die ik wekelijks een aantal keer speel namelijk World of Tanks. Dit is prima speelbaar op de volgende settings:
Resolutie 1080p
Instellingen: Maximaal
FPS: gemiddeld tussen 50 en 60

Daarnaast heb ik eveneens Project Cars getest, een inmiddels al wat ouder spel dat je normaal gesproken op een groter scherm zou willen spelen met stuurtje.
Op de volgende settings is ook dit spel prima speelbaar:
Resolutie: 1080p
Instellingen: medium
FPS: gemiddeld tussen 70 en 80

Beveiliging

HP mikt met deze laptop op de zakelijke gebruiker die waarde hecht aan een hoge mate van beveiliging. Daartoe zit er in de Elite reeks een speciale chip die HP de HP Endpoint Security Controller noemt en die beveiligingstaken binnen en buiten Windows op zich neemt. De laptop is verkrijgbaar in een aantal verschillende configuraties qua beveiligingsopties, daarbij is het dus goed opletten welke opties er wel en niet op zitten.
Zo is het geteste model niet verkrijgbaar met HP Sure View, waarbij het scherm in te stellen is zodat het alleen van voren te bekijken is en meekijkers het nakijken hebben. Helaas werkt dit alleen in combinatie met een FHD scherm en niet met het 4K scherm zoals deze laptop heeft.

De vingerafdrukscanner heeft op mij een gemengde indruk achter gelaten. In de meeste gevallen werkt hij snel maar om voor mij onbegrijpelijke reden werkt hij soms slecht en is het noodzakelijk om wel 3 of 4 keer je vinger op de scanner te plaatsen voor hij reageert.
De gezichtsherkenning gaf mij hetzelfde gemengde gevoel. Vaak was de scanner heel snel, maar als ik voor een raam zat met tegenlicht dan werkte hij bijna geen enkele keer.

De overige beveiligingsopties die deze laptop bevat zijn:
Sure Start: extra beveiliging van de UEFI (de software die de hardware aanstuurt) en de gebruikte firmware. Een veilige versie van deze software is opgeslagen op de speciale chip en zodra de beveiliging detecteert dat de software geïnfecteerd is wordt het hersteld. Hier merk je als gebruiker pas iets van als je daadwerkelijk geïnfecteerd bent
Sure Click: dit betreft een meegeleverde browser die voor elke sessie een micro-VM opent. Deze software staat niet automatisch geactiveerd, om het aan te zetten zijn wat onduidelijke handelingen nodig. Uit de Help functie blijkt dat op het moment dat je het aanzet dan wordt er een capture gemaakt van de huidige staat van het systeem. Dit duurt vrij lang en de kans is groot dat een gebruiker al afhaakt voor dit proces voltooid is. Heb je het eenmaal werkend dan werkt het uitstekend, de browser is gebaseerd op Chromium dus voor de meeste gebruikers ook direct herkenbaar. Stel deze browser in als je standaard en je hebt een stukje extra veiligheid, wat voor narigheid er ook binnenkomt bij je internetbezoek, na het sluiten van de tab wordt de VM verwijderd en daarmee ook de narigheid. Deze functie heeft voor mij zeker toegevoegde waarde.
Sure Run: dit stukje software draait ook op de security chip en monitort bijvoorbeeld Windows Defender en programma's als Bitlocker. Zodra malware deze beschermende software probeert te infecteren blokkeert het de toegang daartoe.
Sure Recover: deze feature is voor mij nog wel het meest hulpvol. Bij een crash van het besturingssysteem (zelfs als de SSD verwijderd is) is het mogelijk bij het opstarten F11 in te drukken en via de internetverbinding bij HP direct een image file te downloaden.

Overige features en prestaties

Batterij
De batterij betreft een 95.6Wh versie, de goedkopere versies moeten het met 64Wh doen. Tijdens de reviewperiode heb ik zonder moeite het einde van de werkdag gehaald zonder deze aan de lader te hangen, waarbij ik vervolgens 's avonds ook op de bank nog van de laptop gebruik kon maken zonder de lader. Gezien het nogal actieve fanprofiel van de laptop aan de lader is dat wel zo prettig.
Ook prettig is dat de laptop razendsnel weer oplaadt, met een uur laden kan je weer ruim een werkdag werken, met een half uurtje is de batterij bijna voor 50 procent vol.
Wifi
De laptop ondersteunt alle gangbare wifistandaarden en heeft dan ook geen enkele moeite om mijn 500Mbit glasvezel verbinding vol te trekken.

Aangezien de laptop in deze uitvoering (nog) niet verkrijgbaar is is het moeilijk om direct een oordeel te vormen. Vergelijk ik deze laptop echter met de types die wel verkrijgbaar zijn dan zou deze laptop ver boven de 3000 euro moeten kosten en waarschijnlijk zelfs richting de 4000. Daarmee moet de laptop concurreren met onder andere de luxe zakelijke laptops van Dell en Apple die voor veel minder te krijgen zijn. De beveilingsopties die HP biedt zijn vrij uniek, maar hebben duidelijk een forse prijs.

Na 1,5 week met deze laptop doorgebracht te hebben is mij niet geheel duidelijk waar HP heen wil, de markt voor deze laptop is erg specifiek. Wil je een gamelaptop dan zijn er betere opties, wil je een echt werkpaard dan zijn er goedkopere opties.
De laptop heeft zeker een aantal sterke punten. Het scherm is zeer goed, het toetsenbord typt uitstekend, met de batterijduur is niets mis en de bouwkwaliteit is top van de markt.. De beveiligingsopties zijn zeer uitgebreid en er zijn weinig fabrikanten die dit aanbieden.
De processor is 1 van de snelste die er te krijgen is, al is er meer uit te halen als de koeling wat beter in orde zou zijn.

Echter de laptop prijst zich wat mij betreft uit de markt in deze configuratie. De beveiligingsopties moeten wel heel belangrijk zijn voor je wil je bijna 4000 euro neerleggen.
Ik zou wel overwegen 1 van de goedkopere versies te kopen met wel de voordelen van deze serie zonder (al) de beveiligingsopties want uiteindelijk is het wel een erg goede laptop.

Edited: 31/3/19 foutieve baseclock van de cpu aangepast in de tekst
Edited: 2/4/19 toevoeging Cinebench scores

Heb jij ook een HP EliteBook 1050 G1 3TN97AV?

Duidelijk verhaal: ik sla m ff over :')
Het is absoluut wel een goede laptop. Maar in deze uitvoering met alle beveiligingsopties is hij gewoon erg duur.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei